Connect with us

ALEGERI EUROPENE 2019

Corespondență Bruxelles: Șefa Departamentului Media din PE vorbește despre rolul central al presei în campania de informare asupra alegerilor europene din mai și despre modul concret de implicare a tinerilor în promovarea scrutinului și participarea la vot

Published

on

Corespondență Bruxelles – Alexandra Loy

Primăvara aceasta, milioane de cetățeni europeni au posibilitatea de a participa la alegerile europene, din perioada 23-26 mai, care vor determina componența viitorului Parlament European. În acest context, cetățenii europeni ar trebui să poată evalua mai aprofundat candidații și programele prezentate de aceștia înainte de a face alegeri care vor contura viitorul Europei și rolul Uniunii Europene la nivel global în anii care vin. Din nefericire, proiectul european este amenințat de forțe, atât din interiorul UE, cât și din exteriorul ei, care au ca scop răspândirea dezinformării și a știrilor false pentru subminarea unității și a realizărilor europene bazate pe o muncă de peste șase decenii a instituțiilor de la Bruxelles împreună cu statele membre și cetățenii acestora. 

UE, în special Parlamentul European, organizează, în acest sens, activități de informare atât a cetățenilor, cât și a unor grupuri țintă profesionale, precum specialiștii din presă și televiziune, prin intermediul evenimentelor de tipul seminariilor, care fac parte din campania mai largă de informare despre ceea ce face Uniunea în contextul alegerilor europarlamentare din luna mai

Ca exemplu concret, seminarul ,,Piața Unică Digitală – Realizări și Provocări”, organizat între 5-6 februarie la Bruxelles și destinat reprezentanților de presă din statele membre, a abordat, printre alte subiecte, precum inteligența artificială, reforma din domeniul copyright și inițiative concrete din mediul digital, conștientizarea importanței alegerilor pentru Parlamentul European în rândul cetățenilor și modalitățile concrete puse la dispoziție de Parlament pentru menținerea la curent și implicarea în acest exercițiu democratic, esențial pentru alegerile care vor influența viitorul continentului în următorii cinci ani. 

Rolul media în procesul de informare cu privire la alegerile europene

Rolul media va fi central în procesul de informare și de reflectare a opiniei publice premergător alegerilor europene, iar Parlamentul European pune la dispoziția jurnaliștilor facilități multimedia și servicii audiovizuale care să faciliteze relatarea pe seama activității acestuia în perioada dinaintea scrutinului. 

Potrivit șefei Departamentului Media din PE, Raffaella de Marte, o prezență cât mai mare a jurnaliștilor la Bruxelles este dorită și așteptată pentru transmiterea unui mesaj unitar către presa de la nivel național și mai departe către cetățenii statelor membre:

,,Prezența în permanență a corespondenților de presă la Bruxelles este destul de scăzută în general. Contăm pe jurnaliști să vină aici și să transmită în mod centralizat cele mai noi informații despre alegerile pentru PE pentru ca cetățenii europeni să știe pentru ce vor vota”.

Dacă jurnaliștii nu pot ajunge fizic la Bruxelles, atunci pot utiliza instrumentele puse la dispoziție de Parlament sub forma unui portal online, #electiontoolkit2019, care va fi actualizat în permanență pentru a prezenta campaniile individuale din fiecare stat membru și pentru a oferi publicului larg o imagine generală asupra impactului lor în formarea noului legislativ european. 

Portalul pentru presă poate fi accesat de oricine și va include contactele ofițerilor de presă și ale ofițerilor de legătură din statele membre care acoperă toate politicile UE și care pot răspunde la întrebări privind activitatea Parlamentului, un sumar al progreselor înregistrate de-a lungul actualului mandat început în 2015, link-uri către note informative suplimentare, o aplicație pentru dispozitive portabile, grafice și sondaje de opinie care să reflecte intențiile cetățenilor privind alegerile europene, precum și proiecția rezultatelor de la nivel național pentru fiecare partid care să genereze o imagine de ansamblu asupra componenței viitorului Parlament European și principalele momente premergătoare votului din 23-26 mai. 

Alegerile europene sunt un exercițiu de transparență, în opinia Raffaellei de Marte, deoarece jurnaliștii ,,preiau datele de la noi” și accesul este nerestricționat, ,,datele fiind libere și putând fi preluate și descărcate”. 

Dezvăluiri și momente cheie în agenda alegerilor pentru PE

Referitor la momentele cheie care vor marca campania de informare premergătoare alegerilor europarlamentare, Raffaella de Marta a subliniat jumătatea lunii aprilie ca fiind importantă pentru campania electorală desfășurată de principalii candidați la alegerile pentru PE și subiectele din progamul acestora, care va fi acoperită la nivel național de ofițerii de presă din fiecare stat membru, urmând ca în luna mai atenția să se concentreze pe marea dezbatere între candidații propuși de grupurile politice din PE pentru a ocupa funcția de Președinte al Comisiei Europene, proces cunoscut sub numele de Spitzenkandidaten.

,,Media poate asigura transmisia dezbaterii dintre candidații propuși de grupurile politice din Parlament pentru ocuparea funcției de top în Comisie pentru ca mesajele europene să ajungă la cetățeni”, a spus de Marte.

De asemenea, șefa Departamentului Media din PE a dezvăluit că anul acesta alegerile europene pot fi un moment în premieră deoarece previziunile de până acum indică faptul că cele două mari grupuri politice din Parlament, PPE și S&D, nu vor putea atinge pragul majoritar de 50%, existând posibilitatea de a fi nevoite să lucreze și să formeze alianțe cu celelate grupuri politice. Pe de altă parte, mai sublinia aceasta, se vehiculează că prezența partidelor populiste în PE nu va fi mai ridicată decât în mandatul actual.

Raffaella de Marte a mai dezvăluit că alegerile europene din mai vor introduce o noutate legată de reducerea timpului de așteptare a rezultatelor scrutinului prin anunțarea parțială a exit-poll-urilor mai devreme de terminarea votului în ultimul stat membru care votează duminica seara. 

,,Până acum am așteptat închiderea votului în Italia, ultimul stat membru care votează, pentru anunțarea rezultatelor alegerilor pentru Parlamentul European. Anul acesta, proiecția parțială asupra componenței Parlamentului va fi publicată mai devreme, în jurul orei șase.”

Alte modalități de implicare a cetățenilor în promovarea alegerilor europene

În prezentarea sa, Raffaella de Marte a făcut referire și la alte mijloace puse la dispoziția cetățenilor europeni de către PE pentru a se putea implica activ în campania de promovare a alegerilor din mai 2019, precum inițiativa thistimeiamvoiting.eu, o campanie dedicată incluziunii tinerilor în alegerile pentru PE. 

Aceasta sublinia că în mod paradoxal, tinerii sunt cei mai optimiști cu privire la apartenența la UE, potrivit sondajelor, însă înregistrează cea mai scăzută prezență la vot în rândul cetățenilor europeni. În acest sens, de Marte încurajează înregistrarea în campanie deoarece ,,oricine se poate implica cu inițiative noi de promovare a alegerilor europene din 2019, iar reprezentanțele la nivel național ale PE sunt acolo pentru a îndruma și contribui la ideile doritorilor”.

,,Este încurajator să vezi activități organizate la firul ierbii pentru creșterea informării; ele generează noi legături între cetățeni și de aceea vă invităm să vă implicați în această dimensiune concretă a campaniei”, a încheiat Raffaella de Marte. 

Următoarele alegeri europene vor avea loc în perioada 23-26 mai 2019, oferind tuturor cetățenilor europeni cu drept de vot posibilitatea de a alege cine îi va reprezenta în Parlamentul European.

Ultimele alegeri europene din 2014 au fost cele mai mari alegeri transnaționale desfășurate vreodată în același timp. De data aceasta mizele sunt chiar mai mari.

Prin vot,  cetățenii UE vor hotărî ce fel de Europa vor avea în anii următori în ceea ce privește preocupările legate de locurile de muncă, de afaceri, de securitate, de migrație și de schimbările climatice. Prin urmare, scrutinul din mai 2019 va avea un impact direct asupra vieții tuturor.

ALEGERI EUROPENE 2019

Europarlamentarul Cristian Bușoi (PNL, PPE) a votat ”cu speranță pentru echilibru, pentru înțelepciune, pentru normalitate, pentru viitorul european al României”

Published

on

© Cristian Busoi/ Facebook

Europarlamentarul Cristian Bușoi (PNL, PPE) a votat, astăzi, ”cu speranță pentru echilibru, pentru înțelepciune, pentru normalitate, pentru viitorul european al României”.

Peste 18 milioane de români sunt așteptați duminică la urne pentru a alege președintele țării în următorii cinci ani. Ziua votului pentru românii din țară a început duminică la ora 7:00, în timp ce în străinătate continuă a treia zi la urne pentru românii din diaspora, fiind pentru prima dată când cetățenii din afara țării pot vota pe parcursul a mai multor zile.

Principalii candidați la funcția supremă în stat sunt actualul președinte Klaus Iohannis (PNL), fostul premier Viorica Dăncilă (PSD), deputatul Dan Barna (Alianța USR-PLUS), fostul europarlamentar Mircea Diaconu (independent susținut de ALDE și Pro România), diplomatul Theodor Paleologu (Partidul Mișcarea Populară) și Kelemen Hunor, din partea UDMR.

Primele rezultate ale alegerilor prezidențiale 2019 vor fi cele de tip exit poll, la ora 21:00, trei case de sondare fiind acreditate pentru acest scrutin: IRES, Curs și Avangarde.

Continue Reading

ALEGERI EUROPENE 2019

Videoclipul care a mobilizat participarea record a cetățenilor la alegerile europene, premiat de mai multe ori la The Lovie Awards

Published

on

Videoclipul ”Alege-ți viitorul” realizat și promovat de Parlamentul European ca element central al campaniei de stimulare a prezenței cetățenilor la vot pentru alegerile din 23-26 mai 2019 a obținut mai multe premii la The Lovie Awards, o inițiativă care recunoaște și premiază excelența din mediul online și din comunitatea de internet europeană.

Un anunț în acest sens a fost făcut de Jaume Duch, directorul general pentru comunicare și purtătorul de cuvânt al Parlamentului European, într-un mesaj publicat pe Twitter.

”Spot-ul Parlamentului European #Chooseyourfuture pentru alegerile europene a primit mai multe premii prestigioase la The Lovie Awards: un premiu de aur pentru pentru cea mai bună campanie publică și de activism, două de bronz pentru cea mai virală și integrată campanie și premiul ”People’s choice” la mai multe categorii”, a scris Duch, pe Twitter.

 

Într-o postare ulterioară, Jaume Duch i-a felicitat pe toți cei care au fost implicați în ”procesul creativ și de producție al acestui spot cu un puternic impact emoțional și de succes care a ajutat la mobilizarea cetățenilor pentru alegerile europene”.

La 23 mai, ziua în care au debutat alegerile pentru Parlamentul European, videoclipul dedicat promovării scrutinului înregistra un număr record de 132 de milioane de vizualizări.

Lansat pe 25 aprilie, videoclipul se apleacă asupra momentelor intense, frumoase și fragile legate de venirea pe lume a copiilor. Toate femeile care apar în film au născut în perioada februarie – martie 2019. Unii dintre cei care apar alături de ele (rude) au fost aleşi pentru a reflecta diversitatea familiilor europene. ”Din secunda în care venim pe această lume, suntem împreună. (…) Fiecare dintre noi poate lăsa o amprentă, dar împreună putem face diferenţa cu adevărat. Alege Europa în care vrei să cresc”, este mesajul pe care fiecare imagine din videoclip dorește să o transmită.

Alegerile europene din 2019, desfășurate la 40 de ani distanță de la primele alegeri pentru Parlamentul European, s-au încheiat cu cea mai mare prezență la vot din ultimii 20 ani în UE – 50,6%, înregistrând totodată și cea mai ridicată prezență națională la europarlamentare din istoria apartenenței României la Uniunea Europeană.

Per total, potrivit unui Eurobarometru publicat de Parlamentul European după scrutinul din luna mai, participarea la alegerile europene din 2019 a crescut cu 8%, până la 50,6%, cea mai semnificativă creştere a participării la vot fiind înregistrată în Polonia (+ 22%), România (+19%), Spania (+17%), Austria (+15%) şi Ungaria (+14 %).

Pentru prima dată de la aderarea la Uniunea Europeană, cetățenii români au votat în proporție de 51% la alegerile pentru Parlamentul European, după ce la alegerile din 2007, 2009 și 2014, s-au prezentat la urne între 27,67% și  32,44% dintre cetățeni. Pentru prima dată, România a înregistrat o prezență la vot peste media europeană.

Din 1979 și până în 2014, prezența la vot pentru alegerile europene scăzuse de la 61,99% (1979) la 42,61% (2014), tendința fiind regresivă cu fiecare scrutin din anii 1984, 1989, 1994, 1999, 2004 și 2009.

 

Continue Reading

ALEGERI EUROPENE 2019

Fostul lider al extremei drepte din Austria, Heinz-Christian Strache, implicat recent într-un scandal de corupție, nu își va prelua mandatul de europarlamentar

Published

on

©️ HC Strache Facebook

Fostul lider al extremei drepte din Austria, Heinz-Christian Strache, nu-şi va prelua mandatul în Parlamentul European, potrivit propriilor declaraţii făcute luni, el promiţând totodată să revină în politică imediat ce va descoperi cine i-a înregistrat pe ascuns în Ibiza (Spania) declaraţiile incriminatoare care au dus la demisia sa, luna trecută, transmite dpa, relatează Agerpres.

Vicecancelarul austriac Heinz-Christian Strache, liderul formaţiunii de extremă dreapta Partidul Libertăţii (FPO), care făcea parte din coaliţia de guvernământ, şi-a dat demisia din funcţie în urma difuzării unei înregistrări video compromiţătoare în care Strache oferă contracte guvernamentale în schimbul sprijinului politic, transmit dpa, AFP şi Reuters, relatează Agerpres

Potrivit rezultatelor și site-ului Parlamentului European, Partidul Libertății FPÖ (Freiheitliche Partei Österreichs) a obținut un procentaj de 17,20%, clasându-se pe locul 3. Acest partid ocupă 3 mandate în Parlamentul European, făcând parte din grupul ID (Identity and Democracy).

După destrămarea coaliţiei de guvernare formate din conservatori şi extrema-dreaptă în urma demisiei vice-cancelarului lider al extremei-drepte Heinz-Christian Strache, Sebastian Kurs, cancelarul conservator a anunțat sâmbătă că vor fi convocate alegeri anticipate, anunță agențiile Reuters și EFE, potrivit Agerpres.

Citiți și: Cancelarul conservator, Sebastian Kurz, a anunțat alegeri anticipate în Austria după scandalul de corupție în care a fost implicat vicecancelarul Heinz-Christian Strache: ”Prea mult este prea mult”

Scandalul a izbucnit când revista Der Spiegel şi ziarul Süddeutsche Zeitung au difuzat o înregistrare video în care Strache pare să ofere, în schimbul susţinerii politice, contracte în infrastructură unei femei care a pretins că este o potenţială donatoare bogată din Rusia. 

Citiți și:Liderul extremei drepte austriece, Heinz-Christian Strache, demisionează înaintea alegerilor europene, în urma unui scandal de corupție. Acesta guverna alături de cancelarul austriac Sebastian Kurz

Continue Reading

Facebook

Advertisement
Advertisement

Trending