Connect with us

COMISIA EUROPEANA

COVID-19: Comisia Europeană a aprobat Germaniei un ajutor de stat de 6 miliarde de euro pentru sectorul de transport public

Published

on

© European Union, 2017/ Source: EC - Audiovisual Service

Comisia Europeană a aprobat săptămâna trecută planul de ajutor economic al Germaniei asupra sectorului de transport de persoane, în valoare de 6 miliarde de euro. Ajutorul dat de statul german companiilor de transport în comun reprezintă un pachet economic de redresare a sectorului afectat.

„Furnizorii de transport locali și regionali continuă să procure servicii esențiale cetățenilor în timpul pandemiei de coronavirus. Acest plan în valoare de 6 miliarde de euro, permite Germaniei să ii compenseze pentru pagubele suferite din cauza pandemiei și a măsurilor de precauție puse în practică pentru a limita răspandirea virusului. Continuăm să lucrăm cu statele membre pentru a asigura posibilitatea ca măsurile de ajutor național să fie adoptate rapid și eficient, în conformitate cu regulile UE.” , a transmis vicepreședintele executiv Margrethe Vestager, responsabilă pentru politica în domeniul concurenței, informează un comunicat al Comisiei Europene remis CaleaEuropeană.ro.

Măsurile luate de guvernul german impotriva răspandirii coronavirsului, precum închiderea școlilor și a creșelor, aranjamente extinse de teleoperare, reguli de distanțare socială și restrictiile asupra adunărilor, au afectat în mod deosebit sistemul de transport în comun. Conform statisticilor: „numărul de pasageri în serviciile de transport public locale pe drumuri și căi ferate a scăzut între 70% și 90%, rezultând în scăderea veniturilor”, mai transmite sursa citată.

Conform planului economic al Germaniei asupra propriului transport public de persoane, companiile de transport vor avea dreptul de a primi compensații în intervalul de timp 1 martie – 31 august 2020.

Pentru ca planul economic în valoare de 6 miliarde de euro să acopere strict pierderile suferite în urma pandemiei, Comisia Europeană specifică următoarele: „Germania se va asigura că niciun operator de transport nu primește mai mult în compensare decât atât cât a suferit în pierderi și că orice plată care depășește dauna efectivă este recuperată”.

„Comisia a evaluat măsurile sub Articolul 107(2) (b) al Tratatului asupra Funcționării Uniunii Europene, care permite Comisiei să aprobe măsuri cu caracter de ajutor de stat date de către statele membre pentru a compensa companii sau sectoare specifice ( sub forma unui plan ) pentru daunele direct cauzate de circumstanțe exceptionale”, transmite comunicatul Comisiei Europene prin care se justifică ajutorul economic acordat de statul german transportului în comun. Așadar, conform Comisiei Europene, planul economic de ajutor al sectorului de transport public al Germaniei se înscrie în parametrii legali ai UE.

Pentru a ajuta statele membre ale UE, Comisia Europeană a adoptat în data de 19 martie 2020, ajutorul de stat sub numele de Cadru Temporar, bazat pe articolul 107 (3)(b), pentru a conferi flexibilitate economică deplină statelor membre în gestionarea crizei COVID-19.

Cadrul temporar cuprinde următoarele tipuri de ajutoare de stat ce pot fi acordate de către statele membre:  (i) granturi directe, infuzii de capital, avantaje fiscale selective și avansuri de plată; (ii) garanții de stat pentru împrumuturile contractate de întreprinderi; (iii) împrumuturi publice subvenționate pentru întreprinderi; (iv) garanții pentru băncile care direcționează ajutoarele de stat către economia reală; (v) asigurări publice ale creditelor la export pe termen scurt pentru toate țările, fără a fi necesar ca statul membru în cauză să demonstreze că în țara respectivă riscurile în cauză sunt temporar neasigurabile pe piața privată; (vi) sprijin pentru activitățile de cercetare și dezvoltare privind coronavirusul; (vii) sprijin pentru construirea de instalații de testare și modernizarea acestora; (viii) sprijin pentru fabricarea de produse relevante pentru combaterea pandemiei de COVID-19 sub formă de granturi directe, avantaje fiscale, avansuri rambursabile și garanții de acoperire a pierderilor;  (ix) sprijin clar direcționat, acordat sub formă de amânare la plata impozitelor și/sau de suspendare a contribuțiilor de asigurări sociale; (x) sprijin clar direcționat, acordat sub formă de subvenții salariale pentru salariații întreprinderilor din sectoarele sau regiunile care au avut cel mai mult de suferit de pe urma pandemiei de COVID-19 și care, în caz contrar, ar fi disponibilizat personal.

Cadrul Temporar ce facilitează ajutoarele acordate de statele membre sectoarelor afectate de coronavirus va funcționa până în iunie 2021, perioada de funcționare fiind extinsă de catre Comisia Europeană.

Material realizat de Radu Stinghe, stagiar

COMISIA EUROPEANA

Meta are termen până la 1 septembrie să prezinte Comisiei Europene soluții pentru a îmbunătăți modelul de ”plată sau consimțământ” impus consumatorilor din UE, altfel riscă sancțiuni

Published

on

© Calea Europeană

Rețeaua de cooperare pentru protecția consumatorilor (Consumer Protection Cooperation – CPC) a publicat luni o scrisoare în urma preocupărilor legate de faptul că modelul Meta conform căruia utilizatorul ori plătește, ori își dă consimțământul ar putea încălca legislația UE privind protecția consumatorilor.

Potrivit unui comunicat, Comisia Europeană a coordonat această acțiune, desfășurată sub conducerea Direcției Generale pentru Concurență, Consumatori și Prevenirea Fraudei din Franța.

”Nu putem să privim cu brațele încrucișate cum se recurge la practici neloiale care induc în eroare consumatorii. Suntem mândri de legislația noastră puternică în materie de protecție a consumatorilor, care îi împuternicește pe cetățenii europeni să aibă dreptul de a fi informați cu exactitate despre modificări precum cea propusă de Meta. În UE, consumatorii sunt în măsură să facă realmente alegeri în cunoștință de cauză, iar acum luăm măsuri pentru a garanta acest drept”, a declarat Věra Jourová, vicepreședintă pentru valori și transparență.

Acțiunea a fost inițiată în 2023, imediat după ce Meta le-a solicitat consumatorilor, de pe o zi pe alta, fie să se aboneze pentru a utiliza Facebook și Instagram contra unei taxe, fie să își dea consimțământul ca Meta să le utilizeze datele cu caracter personal pentru a le prezenta anunțuri publicitare personalizate, permițând Meta să obțină venituri în acest mod („utilizatorul ori plătește, ori își dă consimțământul”).

Autoritățile de protecție a consumatorilor au evaluat mai multe elemente care ar putea constitui practici înșelătoare sau agresive, în special dacă Meta le-a furnizat în prealabil consumatorilor informații exacte, clare și suficiente. Aceste autorități au analizat dacă informațiile respective le permiteau consumatorilor să înțeleagă implicațiile pe care decizia lor de a plăti sau de a accepta prelucrarea datelor lor cu caracter personal în scopuri comerciale le are asupra drepturilor lor în calitate de consumatori. Mai mult, îngrijorarea autorităților din cadrul CPC este legată de faptul că mulți consumatori ar fi putut fi expuși unor presiuni nejustificate de a alege rapid între cele două modele, de teamă să nu piardă imediat accesul la conturi și la rețeaua lor de contacte.

Această acțiune coordonată desfășurată de rețeaua CPC împotriva Meta se adaugă altor proceduri în curs la nivelul UE și la nivel național legate de același model. Acțiunea de astăzi se axează în special pe evaluarea practicilor Meta din perspectiva legislației UE privind protecția consumatorilor și nu are legătură cu actualele investigații împotriva acestei societăți desfășurate de Comisie care vizează modelul Meta conform căruia utilizatorul ori plătește, ori își dă consimțământul, model care reprezintă o posibilă încălcare a Regulamentului privind piețele digitale (Digital Markets Act – DMA), cu cererea oficială de informații a Comisiei în temeiul Regulamentului privind serviciile digitale (Digital Services Act – DSA) și nici cu evaluarea efectuată de Comisia pentru Protecția Datelor din Irlanda în temeiul Regulamentului general privind protecția datelor (RGPD).

Principalele elemente ale acțiunii împotriva Meta:

Autoritățile CPC au identificat, în contextul implementării de către Meta a noului său model de afaceri, mai multe practici care suscită îngrijorare și ar putea fi considerate neloiale și contrare Directivei privind practicile comerciale neloiale (DPCN) și Directivei privind clauzele contractuale abuzive:

  • inducerea în eroare a consumatorilor prin utilizarea cuvântului „gratuit”, în condițiile în care Meta le cere utilizatorilor care nu doresc să plătească un abonament să accepte că Meta poate obține venituri utilizându-le datele cu caracter personal pentru a le prezenta anunțuri publicitare personalizate;
  • provocarea unei stări de confuzie în rândul utilizatorilor care au fost obligați să navigheze pe ecrane diferite în cadrul aplicației Facebook sau Instagram sau al versiunii web și să facă clic pe hyperlinkuri care îi direcționează către diferite părți ale condițiilor de utilizare sau ale politicii de confidențialitate pentru a afla cum va utiliza Meta preferințele lor, datele lor cu caracter personal și datele generate de utilizatori pentru a le prezenta anunțuri publicitare personalizate;
  • utilizarea unor termeni și a unui limbaj impreciși, cum ar fi „informațiile dumneavoastră”, pentru a face referire la „datele cu caracter personal” ale consumatorilor sau a sugestiei potrivit căreia consumatorii care decid să plătească nu vor vedea deloc anunțuri publicitare, deși ar putea totuși să vadă anunțuri publicitare atunci când interacționează cu conținutul partajat pe Facebook sau Instagram de alți membri ai platformei;
  • presiunile exercitate asupra consumatorilor care au utilizat mereu gratuit Facebook/Instagram până la momentul introducerii noului model de afaceri și pentru care Facebook/Instagram constituie, în numeroase cazuri, o parte semnificativă a vieții lor sociale și a interacțiunilor lor sociale pentru a-i îndemna să opteze imediat, fără a le adresa o avertizare prealabilă și fără a le acorda suficient timp și o posibilitate reală de a evalua modul în care această alegere le-ar putea afecta relația contractuală cu Meta, neacordându-le acces la conturile lor înainte de a lua o decizie.

Până la 1 septembrie 2024, Meta trebuie să răspundă la scrisoarea rețelei CPC și a Comisiei și să propună soluții. În cazul în care Meta nu ia măsurile necesare pentru a soluționa problemele semnalate, autoritățile CPC pot decide să ia măsuri de asigurare a respectării legislației, inclusiv aplicarea de sancțiuni.

Continue Reading

COMISIA EUROPEANA

UE și Serbia semnează un parteneriat strategic privind materiile prime durabile, lanțurile valorice ale bateriilor și vehiculele electrice

Published

on

© European Union, 2024/ Source: EC - Audiovisual Service

UE și Serbia au semnat vineri, 19 iulie, un memorandum de înțelegere (MoU) prin care se lansează un parteneriat strategic privind materiile prime durabile, lanțurile valorice ale bateriilor și vehiculele electrice.

Parteneriatul urmărește să sprijine dezvoltarea de noi industrii locale și de locuri de muncă de înaltă calitate de-a lungul lanțului valoric al vehiculelor electrice, cu respectarea deplină a standardelor sociale și de mediu ridicate, abordând în același timp preocupările comunităților locale în deplină transparență.

Parteneriatul oferă, de asemenea, cadrul pentru un angajament puternic public-privat pe mai multe niveluri între instituțiile și organismele UE, actorii industriali, asociațiile de întreprinderi, partenerii sociali, reprezentanții societății civile, ministerele relevante ale statelor membre interesate și Serbia, organizațiile publice, instituțiile financiare și investitori.

Vicepreședintele executiv pentru Pactul verde european, relații interinstituționale și prospectivă al Comisiei Europene, Maroš Šefčovič, a semnat memorandumul de înțelegere cu ministrul minelor și energiei din Republica Serbia, Dubravka ž edovič Handanović. Ceremonia de semnare a avut loc în cadrul Summitului la nivel înalt privind materiile prime critice de la Belgrad.

Parteneriatul se bazează pe Acordul de stabilizare și de asociere („ASA”)[1], intrat în vigoare la 1 septembrie 2013, și este în conformitate cu noul plan de creștere al UE pentru Balcanii de Vest[2]. Acesta reprezintă un bloc important pentru promovarea integrării Serbiei în piața unică a UE și pentru stimularea în continuare a convergenței sale economice, sociale și de mediu cu UE.

Cinci domenii de cooperare

În conformitate cu ASA, prezentul memorandum de înțelegere stabilește o cooperare strânsă între Serbia și UE în următoarele cinci domenii:

  • Consolidarea dezvoltării lanțurilor valorice pentru materii prime, baterii și vehicule electrice, prin facilitarea unei cooperări strânse între actorii industriali și părțile interesate din UE și Serbia.  Memorandumul de înțelegere va încuraja dezvoltarea unei rezerve reciproc avantajoase de proiecte, cu un accent special pe ecosistemul industrial al vehiculelor electrice.
  • Cooperarea în domeniul cercetării și inovării (C &I), prin cartografierea domeniilor de cooperare existente în cadrul programului-cadru Orizont Europa al UE[3] și al altor scheme. Pe baza memorandumului de înțelegere, ambele părți vor face schimb de cunoștințe și tehnologii legate de explorarea, extracția, prelucrarea și reciclarea durabilă a materiilor prime secundare.
  • Aplicarea unor standarde și practici înalte de mediu, sociale și de guvernanță va fi facilitată prin consultare reciprocă și schimb de informații cu privire la politicile și inițiativele relevante de-a lungul întregului lanț valoric, inclusiv prin aplicarea unei diligențe și a unei trasabilități sporite pentru lanțul valoric al bateriilor.
  • Mobilizarea instrumentelor financiare și de investiții pentru a sprijini proiectele de investiții din cadrul parteneriatului, în special prin intermediul InvestEU, al Cadrului de investiții pentru Balcanii de Vest și al unei rezerve unice de proiecte în Serbia, precum și în cadrul Alianței europene pentru materii prime și al Alianței europene pentru baterii.
  • Dezvoltarea competențelor necesare pentru locuri de muncă de înaltă calitate în sectorul materiilor prime și al bateriilor. Aceasta include participarea organizațiilor sârbe la academiile europene pentru baterii și la viitoarele academii europene pentru materii prime, inclusiv posibila contribuție a Serbiei prin programe și stagii specifice.

În urma semnării memorandumului de înțelegere, UE și Serbia vor elabora în comun, în termen de șase luni, o foaie de parcurs cu acțiuni concrete pentru punerea în practică a parteneriatului strategic.

Continue Reading

COMISIA EUROPEANA

Von der Leyen cere statelor membre să desemneze atât un bărbat, cât și o femeie drept candidați pentru funcția de comisar european

Published

on

© European Union, 2024/ Source: EC - Audiovisual Service

Ursula von der Leyen a cerut tuturor țărilor UE să desemneze atât un bărbat, cât și o femeie drept candidați pentru funcția de comisar european, relatează Politico.

După ce a fost realeasă pentru un al doilea mandat de cinci ani ca președinte al Comisiei Europene, von der Leyen a declarat ieri:

„În săptămânile următoare le voi cere liderilor să își prezinte candidații. La fel ca data trecută, voi scrie o scrisoare și voi solicita propunerea unui bărbat și a unei femei drept candidați”.

Ea a adăugat că se va face o excepție în cazul în care rămâne un comisar în funcție.

Ea va intervieva apoi candidații începând cu jumătatea lunii august. Ulterior, va trebui să împartă portofoliile între diferiți comisari.

În practică, este o încurcătură politică, deoarece trebuie să ia în considerare echilibrul de gen, echilibrul partidelor politice și echilibrul geografic. Liderii vor negocia, de asemenea, portofoliile, în speranța de a obține un post puternic.

Comisarii sunt considerați diplomații de cel mai înalt rang din UE și sunt persoanele care sunt însărcinate cu elaborarea și modificarea diferitelor tipuri de noi politici europene. Însă, există o problemă: multe țări UE sunt iritate de modul în care von der Leyen și-a desfășurat activitatea în primul său mandat.

Fostul ministru german al apărării și puternicul său șef de cabinet, Björn Seibert, au fost adesea acuzați că și-au depășit atribuțiile, că au exclus guvernele UE și comisarii din procesul lor decizional și că au avut de-a face doar cu un grup restrâns de consilieri. „Mă pregătesc pentru mai mulți ani cu același grad de centralizare”, a declarat un oficial UE sub rezerva anonimatului.

Unele capitale ale UE sunt hotărâte să îi arate clar lui von der Leyen că lucrurile trebuie să se schimbe, iar acest lucru începe cu alegerea persoanelor pe care le trimit la Bruxelles.

„Este prerogativa liderilor”, a declarat un diplomat UE. „Trimiterea a două nume și lăsând-o pe von der Leyen să aleagă pe cine dorește, îi sporește puterea și influența”.

Chiar înainte ca von der Leyen să primească undă verde la Strasbourg, unele capitale ale UE declaraseră deja public pe cine intenționează să trimită la Bruxelles. Aceste țări – Finlanda, Letonia, Irlanda, Suedia, Slovenia și Slovacia – au înaintat un singur nume.

„Cu respect și în conformitate cu tratatele, am luat decizia de a trimite un singur nume”, a declarat luna trecută Taoiseach-ul irlandez Simon Harris, după ce a anunțat că ministrul de finanțe Michael McGrath este alegerea sa pentru a merge la Bruxelles.

Continue Reading

Facebook

Advertisement

Concrete & Design Solutions

Concrete-Design-Solutions
U.E.14 hours ago

Uniunea Europeană devine participant cu drepturi depline în cadrul Registrului Daunelor pentru Ucraina

COMISIA EUROPEANA15 hours ago

Meta are termen până la 1 septembrie să prezinte Comisiei Europene soluții pentru a îmbunătăți modelul de ”plată sau consimțământ” impus consumatorilor din UE, altfel riscă sancțiuni

CHINA17 hours ago

Ministrul ucrainean de externe merge la Beijing la invitația omologului chinez Wang Yi. Va fi discutat rolul Chinei în obținerea unei „păci stabile și drepte” în războiul cu Rusia

CONSILIUL UE17 hours ago

UE este alături de Ucraina și reînnoiește sancțiunile economice contra Rusiei pentru încă 6 luni, până la 31 ianuarie 2025

ROMÂNIA18 hours ago

Reacția României la retragerea lui Biden din cursa pentru Casa Albă: SUA sunt și rămân partener strategic pentru România și UE

CONSILIUL UE18 hours ago

România sprijină menținerea presiunii asupra Rusiei prin sancțiuni și va continua să colaboreze cu Ucraina și R. Moldova pentru a îmbunătăți interconectarea în sectorul energetic, subliniază Luminița Odobescu

INTERNAȚIONAL18 hours ago

Netanyahu: Israel va rămâne cel mai puternic aliat al SUA în Orientul Mijlociu indiferent de rezultatul alegerilor prezidențiale

ENERGIE19 hours ago

Secretarul american al energiei vine la București. România găzduiește reuniunea ministerială a Parteneriatului transatlantic pentru energie și cooperare în domeniul climei

U.E.19 hours ago

Șeful diplomației ungare, pregătit pentru confruntarea cu omologii din UE: Criticile Bruxelles-ului sunt motivate de frustrare și invidie

ROMÂNIA19 hours ago

ICI București își propune să redefinească modul în care interacționăm cu lumea digitală, utilizând tehnologii de vârf pentru a construi un metavers integrat și accesibil

CONSILIUL UE18 hours ago

România sprijină menținerea presiunii asupra Rusiei prin sancțiuni și va continua să colaboreze cu Ucraina și R. Moldova pentru a îmbunătăți interconectarea în sectorul energetic, subliniază Luminița Odobescu

U.E.3 days ago

Borrell: Estonia este un model de urmat pentru toate țările UE și NATO în privința cheltuielilor pentru apărare

COMISIA EUROPEANA5 days ago

Ursula von der Leyen, realeasă președintă a Comisiei Europene de Parlamentul European, după un prim mandat de “cinci ani ca niciun altul din istoria UE”

PARLAMENTUL EUROPEAN5 days ago

Președinta Grupului S&D din PE îi cere Ursulei von der Leyen să pună Europa socială în centrul acțiunilor viitoarei Comisii Europene: Avem nevoie de un buget consolidat și de o capacitate de investiții mai mare

COMISIA EUROPEANA5 days ago

Vicepreședintele PPE Siegfried Mureșan echivalează votul pentru Ursula von der Leyen la șefia CE cu un vot pentru democrație și valori europene

COMISIA EUROPEANA5 days ago

Strategia de securitate economică va deveni pilon al politicii externe UE. von der Leyen: Cursa cu rivalii sistemici a început. Europa trebuie să schimbe viteza și să aprofundeze piața unică

COMISIA EUROPEANA5 days ago

UE are nevoie de o schimbare a tratatului, transmite Ursula von der Leyen în plenul Parlamentului European: Reformele devin indispensabile pentru extinderea UE

COMISIA EUROPEANA5 days ago

Ursula von der Leyen propune crearea unui panel al cetățenilor europeni care să recomande politici Comisiei: “Ne aflăm într-o perioadă de anxietate profundă pentru europeni”

COMISIA EUROPEANA5 days ago

Von der Leyen propune pentru următorii cinci ani în fruntea CE consolidarea competitivității UE printr-un Acord Industrial Ecologic și un Fond European pentru Competitivitate

COMISIA EUROPEANA5 days ago

O “veritabilă UE a apărării” cu “NATO pilon al apărării”: Către un nou mandat, Ursula von der Leyen propune o “piață unică pentru apărare” și un “scut aerian european”

Trending