Connect with us

U.E.

Cum se vede din capitalele europene prelungirea termenului pentru Brexit înainte ca liderii UE să ia o decizie la Consiliul European de săptămâna viitoare

Published

on

@Pixabay License

În timp ce președintele Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker, a insistat că orice amânare a Brexitului ,,ar trebui să fie finalizată înainte de alegerile europene” la sfârșitul lunii mai,  președintele Consiliului European Donald Tusk a insistat că există o întârziere mai mare de avut în vedere. Chiar dacă Tusk nu a specificat durata întârzierii, oficialii au sugerat că va trebui să fie de cel puțin un an după ce acordul prim-ministrului britanic Theresa May a fost respins a treia oară.

Președintele Consiliului European a declarat la începutul acestui an că inimile UE erau încă deschise pentru Marea Britanie dacă s-ar fi răzgândit cu privire la Brexit. El a provocat o reacție furioasă din partea susținătorilor pro-Brexit atunci când a spus că există un ,,loc special în iad” pentru cei care au promovat Brexit ,,fără nici o schiță a unui plan despre cum să-l execute în siguranță”.

Deci, în acest moment crucial, ne putem întreba ce gândesc liderii europeni în ceea ce privește extinderea articolului 50, dispoziție din Tratatul de la Lisabona care prevede condițiile de retragere a unui stat membru din UE, pe care Regatul Unit a invocat-o la 29 martie 2017?

FRANȚA

Fiind o țară fruntașă care împărtășește efectiv granița cu Marea Britanie – datorită Tunelului de sub Canalul Mânecii – Franța ar trebui să se teamă cel mai mult de producerea unui  Brexit fără o înțelegere. Președintele francez, care pare a fi un susținător al unei perioade mai lungi pentru ieșirea Marii Britanii din Uniune, înțelege amenințarea reprezentată de eurosceptici, precum Marine Le Pen, dacă britanicii participă la alegerile europene, dorind în același timp să asigure industria pescuitului din nordul Franței, care se bazează în mare măsură pe accesul la apele și piețele britanic, informează publicația Express.

Cu toate acestea, atunci când este vorba de prelungirea termenului retragere, președintele Emmanuel Macron ar trebui să insiste asupra condițiilor. El nu va aproba o prelungire dacă înseamnă pur și simplu ,,eliberarea durerii, este de părere Elvire Fabry, expert în integrare europeană de la Institutul Jacques Delors din Paris. De altfel, Reuters informa zilele trecute că administrația franceză nu ar fi de acord cu o prelungire a termenului de retragere doar pentru a discuta din nou acordul negociat de Theresa May, această posibilitate ,,ieșind din discuție”.

Președintele francez a declarat, într-o conferință de presă comună cu cancelarul german Angela Merkel, acum două săptămâni, că va fi nevoie de un scop clar pentru a întârzia ieșirea din UE Regatului Unit.

,,Vom sprijini o cerere de prelungire doar dacă ar fi justificată de o nouă alegere a britanicilor”, a declarat Macron în conferința de presă. ,,Nu vom accepta în nici un caz o prelungire fără un obiectiv clar”, declara Macron, citat de Reuters.

GERMANIA

Se poate spune că în Germania o mare parte din încrederea în Regatul Unit a dispărut. În rândul oamenilor de afaceri și politicienilor din Berlin, există o frustrare din ce în ce mai mare, chiar și furie, față de evoluțiile din Marea Britanie. Cu toate acestea, este probabil ca Germania să facă tot ce poate pentru a facilita retragerea ordonată a Marii Britanii despre care Angela Merkel insistă că este încă posibilă, relatează un corespondent de presă al BBC în Germania.

Există voci în Germania care spun că sprijinul ar trebui să fie condiționat de capacitatea Marii Britanii de a-și exprima motivația și așteptările înainte de acordarea unei astfel de prelungiri. Mai mult, există preocupări semnificative cu privire la impactul unei extinderi mai lungi asupra procesului de desfășurare a alegerilor din UE, însă interesele Germaniei constă în evitarea unui Brexit fără acord și a daunelor asupra economiei germane, informează BBC.

Norbert Roettgen, care conduce comitetul pentru afaceri externe din parlamentul federal german, a cerut Marii Britanii și UE să nu se grăbească. ,,Totul este agitat, isteric, neclar. Să încetinim și să încercăm să limpezim mintea”, a spus el. ,,Lumea nu se va termina dacă ne vom acorda o perioadă de respiro, în care să ne concentrăm asupra punctelor importante”, adăugat politicianul german.

În conferința de presă cu președintele Macron, Angela Merkel a avut un ton mai conciliant decât acesta, oglindit de afirmațiile lui Roettgen:  ,,Suntem absolut de acord și am vorbit cu Theresa May despre acest lucru la Sharm el-Sheik acum câteva zile, acordul de retragere este valabil”, a spus cancelarul german. ,,Dacă Marea Britanie are nevoie de mai mult timp, nu ne vom opune, dar, desigur, căutăm să avem o ieșire ordonată. Regretăm acest pas, dar este realitatea și acum trebuie să găsim o soluție bună “.

O prelungire “tehnică” de câteva săptămâni ar fi o problemă ușoară, conform lui Fabry, însă o prelungire mai lungă ridică tot felul de probleme. ,,Nimeni nu se simte confortabil cu ideea că Marea Britanie va participa la alegerile pentru UE în luna mai. Ar fi o complicație inutilă”, a spus aceasta, citată de BBC.

,,Pentru o prelungire mai lungă ar trebui să existe un obiectiv foarte clar și precis transpus pe hârtie – de exemplu noi alegeri în Marea Britanie sau un nou referendum.” Ea a spus că Bruxelles-ul s-a arătat destul de deshis la această idee – dar în ultimele câteva zile lucrurile s-au schimbat. ,,Nimeni nu spune aici să obținem o soluționare de orice fel doar ca să se termine mai repede. Această oboseală pare să câștige teren în Marea Britanie, dar nu în UE”, a spus aceasta.

POLONIA

De la Varșovia, deputatul european din partidul de guvernământ, Ryszard Legutko a spus că ,, dacă poporul britanic a decis că Marea Britanie ar trebui să plece, atunci ar trebui să se încheie acest capitol. Altfel ar fi o umilință la adresa acestuia.” El a adăugat că ,,un al doilea referendum sau o prelungirea prea mare ar fi, de asemenea, o umilință”, relatează corespondentul BBC în capitala Poloniei.

Înalții oficiali au, însă, un ton mai blând. Ministrul de externe al Poloniei, Jacek Czaputowicz, a declarat că ,,Marea Britanie ar putea avea nevoie de timp la dispoziție”, înainte de votul de ieri seară din Camera Comunelor.

,,Urmărim ce se întâmplă în Marea Britanie – voturile, există anumite așteptări cu privire la modul în care se vor încheia. Poate că va trebui … să extindem puțin această perioadă, poate că avem nevoie de puțin timp pentru reflecție “, a declarat el reporterilor din parlamentul polonez, citează BBC.

Pentru Varșovia, asigurarea drepturilor pentru un milion de polonezi care trăiesc în Marea Britanie a fost întotdeauna și rămâne prioritatea numărul unu, iar cele două guverne se află în ,,contact permanent”.  În acest sens, Polonia speră la o înțelegere bună și o perioadă de tranziție lină. Asta pentru ca Marea Britanie este și cea de-a treia piață de vanzări pentru Polonia.

OLANDA

Ministrul olandez de externe, Stef Blok, a declarat pentru BBC că țara sa va arăta ,,bunăvoință” față de orice solicitare de extindere a articolului 50. Însă, ,,fără un scop clar, o prelungire nu va rezolva nimic”, a avertizat el.

Zicala ,,așteaptă-te la ce este mai rău, pregătește-te pentru ce este mai bun” descrie perfect abordarea olandeză, iar Blok a participat la un eveniment în care s-a vorbit despre pregătirile guvernului pentru o ieșire fără acord, mai ales în zona de gestionare portuară. ,,Aștept cu nerăbdare orice soluție care va rezolva problema, dar asta trebuie să vină de la Londra acum”, a spus oficialul, citat de BBC.

Olandezii nu au dorit niciodată ca Marea Britanie să părăsească UE, dar respectă alegerea făcută de cetățeni. Orice prelungire a termenului de retragere este privită de aceștia cu anxietate.

,,Trăim în realitatea pe care ne-a generat-o Brexit-ul”, spunea ministrul comerțului exterior Sigrid Kaag, arătând spre o prezentare video cu un flux de camioane care se deplasează spre un feribot care merge în portul Felixstowe din Marea Britanie.

,,Olanda este poarta voastră obișnuită spre Europa, cu un guvern stabil. Noi stăm în picioare, nu suntem panicați, ne pregătim pentru orice eventualitate.”, afirma ministrul olandez. 

ITALIA

Italia ar susține o prelungire a articolului 50 în două condiții: dacă Marea Britanie explică exact ce dorește și dacă Marea Britanie spune exact pentru cât timp dorește să prelungească termenul de retragere din UE, relatează BBC.

Italia consideră că ,,guvernul britanic vorbește serios atunci când spune că nu dorește o ieșire fără niciun acord”, a declarat un înalt oficial italian, care a cerut să nu fie numit, pentru compania de transmisiune britanică. Însă, în același timp, Italia se pregătește intens pentru un scenariu no-deal. În următoarele zile, guvernul speră să transmită un pachet de legi menite să răspundă priorităților sale în contextul Brexit: drepturile cetățenilor, stabilitatea financiară, ajutorul acordat întreprinderilor.

Săptămâna viitoare, guvernul de la Roma se așteaptă să lanseze o serie de sesiuni de informare în porturile din întreaga țară pentru a explica modul în care va funcționa un scenariu fără acord.

Speculațiile lansate în presă de câțiva politicieni britanici, care susțin cu tărie Brexit-ul și ideea potrivit căreia conducerea ultraconservatoare din Italia ar fi înclinată să respingă prin veto la nivelul Consiliului European o cerere de prelungire a termenului de retragere a Marii Britanii din UE în baza preferințelor politice, sunt nefondate. 

Italia își generează o mare parte din venituri sale din industria de prelucrare și din agricultură, care exportă totul, de la roșii la televizoare, pe piața profitabilă din Marea Britanie. Cei mai mari exportatori din Italia au afacerile stabilite în mare parte în nordul țării.   Dacă Marea Britanie a părăsi UE fără o înțelegere la sfârșitul lunii martie  exportatori ar suferi întreruperi grave ale activității lor. Să nu uităm faptul că voturile pentru juniorul coaliției de guvernământ, partidul Liga, vin în mare parte din această zonă, iar liderul partidului și vicepremierul Matteo Salvini nu ar putea explica exercitarea dreptului de veto dacă toți acești comercianți ar trebui să se confrunte brusc cu impunerea unui regim tarifar pentru mărfurile exportate, o documentație complet diferită de întocmit sau cu înființarea unor noi sisteme de control a produselor. 

În acest sens, subsecretarul de stat din ministerul afacerilor externe Guglielmo Picchi, membru al Lega, a declarat pe Twitter că Italia ,,va sprijini voința poporului britanic” dacă parlamentul britanic votează pentru o întârziere a Brexit-ului.

SPANIA

Primul ministru spaniol, Pedro Sánchez, care a fost un ghimpe în coasta premierului britanic în ultimele luni din cauza disputei privind Gibraltarul, a declarat parlamentului de la Madrid înaintea votului de ieri că vor exista condiții legate de prelungirea perioadei de negocieri a articolului 50, relatează The Guardian.

Sánchez, care la un moment dat amenința să respingă acordul privind Brexit, cu excepția cazului în care textul din acord legat de Gibraltar va fi clarificat și aprobat cu acordul guvernului de la Madrid, a adăugat: 

,,Vreau să precizez că, în fața acestei posibile poziții a guvernului britanic, Spania nu se va opune acordării unei eventuale prelungiri, dar aceasta trebuie să aibă o anumită perspectivă de rezolvare. Prelungirea nesiguranței prin amânarea termenelor limită nu este o alternativă rezonabilă sau de dorit. “, spunea acesta. 

Amintim că extinderea articolului 50 din Tratatul UE, activat de Marea Britanie la 29 martie 2017 pentru retragerea sa din UE, are nevoie de unanimitatea celor 27 de state membre, în urma votului de aseară din Parlamentul britanic privind extinderea articolului 50 până la data de 30 iunie 2019. Liderii UE vor putea lua o decizie în acest sens la reuniunea Consiliului European de săptămâna viitoare, din 21-22 martie. 

Alexandra Loy este redactor și specialist în afaceri europene. Deține un doctorat în domeniul științe politice, dobândit în anul 2018, cu tema analizării impactului președinției României la Consiliul Uniunii Europene asupra sistemului național de coordonare a afacerilor europene. Alexandra este membru al comunității academice din cadrul Școlii Naționale de Studii Politice și Administrative.

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Adina Vălean

Eurodeputatul PNL/PPE Adina Vălean: Articolul 13 al Directivei privind dreptul de autor limitează inovația și antreprenoriatul

Published

on

Europarlamentarul PNL/PPE Adina Vălean, președintă a Comisiei pentru mediu, sănătate publică și siguranță alimentară a Parlamentului European, a votat, azi, împotriva Directivei privind drepturile de autor pe piața unică digitală, pentru că aceasta limitează dreptul la liberă exprimare și inovația, potrivit comunicatului transmis către CaleaEuropeana.ro.

Adoptată marți, 26 martie, de Parlamentul European, cu 348 de voturi pentru și 274 împotrivă, Directiva obligă platformele de conținut să verifice licențierea conținutului de orice natură (text, video, imagini sau audio) încărcat online, ceea ce va duce, după opinia a numeroși experți, la așa-numita filtrare obligatorie. Platformele vor avea tendința de a exclude imaginile sau textul dacă autorul încărcării nu furnizează dovada explicită că se află în posesia drepturilor de autor, lucru care descurajează drastic creativitatea utilizatorului de internet.

“Încă de la începutul negocierilor pentru această directivă controversată am fost împotriva articolului 13, acum redenumit 17, care duce la filtrarea obligatorie a conținutului”, explică Adina Vălean. “Acest articol limitează radical modul de funcționare a Internetului, gândit de fondatorii lui ca o rețea colaborativă care permite schimbul liber de idei și informații, fiindcă obligă orice platformă comercială să monitorizeze și să filtreze tot conținutul înainte de a-l publica online.”

Conform textului de lege, platformele de conținut sunt responsabile de respectarea drepturilor de autor în cazul tuturor materialelor încărcate de utilizatori. Excepție fac numai cele care îndeplinesc simultan următoarele trei condiții: o cifră de afaceri mai mică de 10 milioane de euro, o perioadă de funcționare mai scurtă de trei ani și un total de mai puțin de cinci milioane de utilizatori.

“Excepția foarte prescriptivă descurajează apariția de noi initiative, proiecte si companii”, adaugă Adina Vălean. “Cu alte cuvinte, limitează antreprenoriatul și inovația în Uniunea Europeană, două dintre prioritățile mele în acest mandat. Această Directivă va duce la mai puține investiții și la un dezavantaj competitiv, pe piața globală, pentru antreprenorii europeni”, precizează Adina Vălean.

Europarlamentarul PNL Adina Vălean este în prezent președintă a Comisiei pentru mediu, sănătate publică și siguranță alimentară a Parlamentului European, din partea grupului Partidului Popular European. Este membru al Parlamentului European de la intrarea României în UE, în 2007, și a ocupat funcția de vicepreședinte al Parlamentului European. A fost inclusă de “Politico” pe Lista celor 40 de membri ai Parlamentului European care contează. Adina Vălean, co-lider al delegației române din grupul PPE, a fost aleasă ”Europarlamentarul Anului 2015” la categoria Energie.

Mai multe detalii despre activitatea eurodeputatului PNL Adina Vălean puteți regăsi aici.

 

Continue Reading

CHINA

Liderii europeni sprijină implicarea Uniunii Europene în inițiativa Chinei pentru un nou ”drum al mătăsii”, care să presupună ”o agendă comună”

Published

on

Importanți lideri europeni sprijină implicarea Uniunii Europene și a membrilor săi în inițiativa Chinei privind ”noul drum al mătăsii”, însă o astfel de implicare necesită o ”agendă comună”, informează marți DPA, citat de Agerpres.

După întâlnirea de la Palatul Elysee dintre președintele Chinei Xi Jinping și președintele francez Emmanuel Macron, cancelarul german Angela Merkel și președintele Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker, liderul francez a declarat că implicarea în proiectul comun de infrastructură al Chinei și Europei, precum și cu alte zone din Asia, va avea nevoie de ”o agendă comună” care să includă angajamente privind climatul, sănătatea și politicile educaționale, dar și o ”agendă de stabilitate financiară pentru toate țările terțe implicate în această inițiativă”.


Noul ,,Drum al Mătăsii” implică o serie de finanțări chineze pentru proiecte majore de infrastructură din întreaga lume, în încercarea de a accelera intrarea mărfurilor chinezești pe piețele globale.

”Aş dori ca investiţiile să nu fie exclusiv chineze, ci şi să aducă beneficiu europenilor, beneficiu ţărilor de tranzit”, a declarat, la rândul său, preşedintele Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker, cel care la 9 aprilie va fi una dintre gazdele summitului UE-China.

”Noi, ca europeni, dorim să jucăm un rol activ (n.r. în această inițiativă)”, a declarat Merkel după întrevedere, informează Reuters.

”Franţa şi alte ţări din lume sunt binevenite în construcţia acestei iniţiative”, a spus Xi după discuţiile cvadrilaterale la care a participat şi Angela Merkel, potrivit căreia, chiar dacă mai sunt îngrijorări în ceea ce priveşte reciprocitatea, iniţiativa a permis ”o foarte, foarte bună reflecţie asupra modului în care noi depindem unul de celălalt”.


Miza reuniunii de marţi, desfășurată înainte de viitorul summit UE-China, programat pentru 9 aprilie, ce va avea loc la Bruxelles, a fost una cu caracter ambivalent pentru continetul european: de a se poziţiona în faţa Chinei ca un interlocutor credibil în încercarea de a o convinge să-şi canalizeze ambiţiile economice şi diplomatice spre regulile multilateralismului, iar, pe de altă parte, să încerce să unifice o Europă divizată în faţa apetitului Beijingului, pe care Comisia Europeană îl califică drept ”un rival sistemic”.

De altfel, președintele Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker a oferit asigurări marți că termenul ”rival sistemic” atribuit Chinei este un compliment. ”Da, este adevărat: suntem parteneri strategici, suntem competitori interesaţi în performanţa celuilalt şi suntem rivali. Am aflat că în unele cercuri chineze expresia potrivit căreia noi am fi rivalii Chinei nu este plăcută. Este un compliment”, a spus Juncker.

Intenția Europei de a avea o poziție comună cu privire la China a devenit din în ce în mai dificil de pus în practică după ce sâmbătă Italia, membru al G7, a devenit primul stat occidental important care susține inițiativa Beijingului pentru un nou ”Drum al Mătăsii”.

Apropierea dintre cele două state a alarmat aliații europeni ai Italiei, aceștia considerând că este o eroare strategică ce îi va conferi Chinei și mai multă influență strategică și geopolitică.

O dovadă că Uniunea Europeană dorește să înăsprească condițiile privind accesul întreprinderilor chineze stă în faptul că Bruxelles-ul este pe cale să introducă un sistem de monitorizare a investițiilor străine, în special a celor care au un impact asupra infrastructurii și tehnologiei strategice. De asemenea, Uniunea Europeană a cerut liderilor statelor membre să sprijine planul de a limita accesul la licitațiile publice.

Continue Reading

#RO2019EU

Abordare constructivă cu rezultate tangibile a Președinției României la Consiliul UE, înaintea reuniunii informale a ECOFIN de la București: Acord politic cu PE pe 9 dosare din domeniul Uniunii Piețelor de Capital

Published

on

Secretarul de stat în Ministerul Finanțelor Publice, Mihai-Eleodor Mandreș, a prezentat astăzi, în ședința Comitetului Economic și Financiar al Uniunii Europene (EFC), principalele teme care vor fi dezbătute la reuniunea informală de a Consiliului UE pentru Afaceri Economice și Financiare (ECOFIN) care va avea loc la București, în perioada 5-6 aprilie a.c.. Agenda reuniunii informale include discuții despre viitorul Cadru Financiar Multianual al UE, prioritățile în domeniul finanțelor în următorul ciclu instituțional, drumul de urmat pentru Uniunea Piețelor de Capital, impozitarea în domeniul muncii, rolul impozitării în asigurarea creșterii economice, pregătirea reuniunilor FMI și G20 de la Washington din 11-14 aprilie 2019, informează un comunicat al Președinției Consiliului.

Pe agenda EFC au figurat și alte teme, precum rezultatele ultimei reuniuni a Comitetului pentru Servicii Financiare, raportul președintelui Comitetului pentru Politici Economice (EPC) privind specificitățile de țară legate de output-gap, pregătirea reuniunii anuale a BERD, din mai 2019, de la Sarajevo.

Secretarul de stat Mihai-Eleodor Mandreș a subliniat în intervenția sa progresele substanțiale făcute pe perioada Președinției române a Consiliului UE în domeniul Uniunii Piețelor de Capital.

,,Am reușit să obținem în cele aproape 3 luni de mandat acord politic cu Parlamentul European pe 9 dosare din domeniul Uniunii Piețelor de Capital, iar pe alte 4 continuă negocierile. Vreau să le mulțumesc tuturor părților implicate pentru ritmul intens în care au lucrat, această abordare constructivă având rezultate tangibile”, a declarat demnitarul român.

La baza discuției din EFC a stat Comunicarea Comisiei Europene din 15 martie 2019, intitulată ”Uniunea Piețelor de Capital: progrese în crearea Uniunii piețelor de capital pentru o Uniune Economică și Monetară mai puternică”.

Comitetul Economic și Financiar are rolul de a promova coordonarea politicilor statelor membre necesare pentru funcționarea pieței interne, contribuind la pregătirea lucrărilor Consiliului UE sau prezentând periodic rapoarte Consiliului UE și Comisiei Europene în privința situației economice și financiare a statelor membre. EFC este format din înalți funcționari ai ministerelor de finanțe și ai băncilor centrale naționale, precum și ai Băncii Centrale Europene și ai Comisiei Europene.

Continue Reading
Advertisement
Advertisement

Facebook

Advertisement

Trending