Connect with us

PARLAMENTUL EUROPEAN

Dublu standard al alimentelor în UE. Parlamentul European solicită etichetare în funcție de componența produsului și neinducerea în eroare a consumatorilor

Published

on

Parlamentul European a votat astăzi un raport care prevede etichetare diferită pentru produse cu compozție diferită în diferite regiuni ale UE, având în vedere că s-au efectuat teste și sondaje ale căror rezultate au găsit multe nereguli.

În special în Europa Centrală și de Est testele au arătat că că există produse care sunt prezentate pe piaţă sub acelaşi nume şi ambalate identic, dar conţin ingrediente diferite, în detrimentul consumatorilor.

Aceste diferenţe au fost găsite atât în produse alimentare, cum ar fi crochete de peşte, supe instant, cafea, băuturi răcoritoare, cât şi în produse non-alimentare incluzând detergent, produse cosmetice şi de curăţenie sau produse destinate bebeluşilor.

Parlamentul European recomandă câteva măsuri care să fie aplicate la nivel european şi naţional pentru a identifica şi evita diferenţele de calitate a produselor.

Cooperare transfrontalieră, teste comparative, o aplicare mai eficientă a normelor

Membrii Parlamentului European propun:

• cooperare transfrontalieră şi schimb de informaţii despre produsele care ar putea fi necorespunzătoare normelor şi despre posibile practici neloiale în cadrul autorităţilor naţionale pentru protecţia consumatorilor şi a produselor alimentare, a asociaţiilor pentru consumatori şi a Comisiei Europene;

• o abordare comună a procesului de testare pentru a aduna probe sigure şi comparabile şi pentru a indica cât de grave şi răspândite sunt practicile legate de diferenţele de calitate;

• prezentarea rezultatelor disponibilă într-o bază de date publică şi analiza acestora “nu mai târziu de finalul anului 2018”.

Actualizarea Directivei privind practicile comerciale neloiale

Chiar dacă deputaţii au salutat propunerea Comisiei din aprilie 2018 privind Un nou pact pentru consumatori, care modifică Directiva privind practicile comerciale neloiale, aceştia au susţinut că este nevoie de mai multe clarificări. Ei spun că “rezultatul procesului legislativ ar trebui să ducă la o definiţie clară a ceea ce se consideră a fi diferenţa de calitate şi cum ar trebui să fie evaluat şi rezolvat fiecare caz.”

Membrii Parlamentului “cred cu tărie” că un amendament care introduce un nou punct pe “lista neagră” a directivei (Anexa I, lista practicilor interzise în toate circumstanţele), care să menţioneze explicit diferenţa de calitate a produselor etichetate identic, când aceasta duce la discriminare şi nu respectă aşteptările consumatorilor, “ar fi o modalitate eficientă de a rezolva cazuri de diferenţe de calitate”. Logo la nivel european “Preferinţele consumatorilor nu ar trebui să fie folosite ca o scuză pentru a scădea calitatea sau pentru a oferi produse cu grade diferite de calitate pe diverse pieţe,” spun membrii Parlamentului reamintind că operatorii de afaceri pot comercializa produse cu compoziţie şi caracteristici diferite în Europa numai atunci când există “factori legitimi” care justifică această practică şi când se respectă în totalitate normele UE.

Deputaţii invită producătorii să ia în considerare posibilitatea de a include pe ambalaje un logo care să indice că produsul respectiv are acelaşi conţinut şi aceeaşi calitate în toate statele membre ale UE. Raportorul dosarului Olga Sehnalová (S&D, CZ) a afirmat: “Consumatorii din state diferite se plâng că nu se bucură de acces egal la acelaşi nivel de calitate atunci când cumpără produse ale aceloraşi branduri, etichetate identic. Diferenţa de calitate a produselor subminează încrederea cetăţenilor în funcţionarea corectă a pieţei interne a UE şi de aceea este nevoie de o soluţie la nivel european. Dacă un produs, indiferent dacă este un produs cunoscut din categoria alimentelor, băuturilor, cosmeticelor, detergent, diferă de alte produse etichetate la fel, acesta ar trebui considerată o practică comercială neloială. Nu pot exista nici produse de categoria a doua, nici cetăţeni de categoria a doua în UE.”

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Corina Crețu

Eurodeputatul Corina Crețu, mesaj către liderii europeni reuniți la Bruxelles: ”Dacă bugetul UE nu este adoptat cu celeritate, 100.000 de proiecte riscă să nu mai fie terminate pe fonduri europene”

Published

on

© Corina Crețu/Facebook

Eurodeputatul Corina Crețu (Pro România, S&D) și-a exprimat joi speranța că reuniunea Consiliului European de joi și de vine va face pași concreți înspre adoptarea Cadrului Financiar Multianual pentru perioada 2021-2027.

Într-o postare pe Facebook, fostul comisar european pentru politică regională a amintit că apelul său inițial ”a fost ca adoptarea acestuia să se realizeze pe perioada Președinției României la Consiliul UE – ceea ce, așa cum știți, nu s-a întâmplat, în ciuda faptului că țara noastră nu ar fi avut decât de câștigat”.

”Concret, în proiectul de Buget înaintat de Comisia Europeană și asupra căruia am lucrat alături de colegii mei, România are prevăzută o alocare de 31 miliarde EUR pentru politica de coeziune, ceea ce înseamnă cu 8% mai mult faţă de perioada 2014 – 2020. De altfel, rezoluția pe care am adoptat-o chiar săptămâna trecută în Parlamentul European (pregătit să negocieze cu Consiliul de aproape un an) avertizează că, din cauza întârzierilor, există riscul ca planul de investiții UE pentru 2021-2027 să nu fie convenit la timp cu Consiliul”, a mai scris Crețu.

Eurodeputatul român, membru în Comisiile REGI și CONT din Parlamentul European, mai precizează că din studiile Comisiei Europene reiese că dacă bugetul UE nu este adoptat cu celeritate, din prima zi a anului 2021 aproximativ 100.000 de proiecte riscă să nu mai poată fi terminate pe fonduri europene, datorită întârzierilor.

”Sper să nu ajungem în această situație, care în fond ar afecta toate statele europene, și să vedem că în Consiliul de săptămâna aceasta se va avansa pe tema Bugetului”, a conchis Corina Crețu.

Potrivit propunerii de buget a Comisiei Europene, România ar urma să beneficieze de o alocare financiară multianuală de aproximativ 30-31 de miliarde de euro, ceea ce înseamnă o creștere cu 8% a fondurilor și reprezintă echivalentul celui de-al patrulea cel mai mare buget pentru dezvoltare, după Polonia, Spania și Italia.

Comisia Europeană și Parlamentul European au solicitat, săptămâna trecută, țărilor UE să cadă de urgență la un acord asupra poziției de negociere pentru bugetul UE pe termen lung, în condițiile în care Cadrul Financiar Multianual 2021-2027 trebuie să intre în vigoare la 1 ianuarie 2021.

În propunerea sa de buget cifrat la peste 1.000 de miliarde de euro pentru șapte ani publicată în mai 2018, Comisia Europeană a luat în calcul o cotă de 1,11% din venitul național brut pentru fiecare stat membru. Parlamentul European a cerut o alocare 1,3%, un procent care pare nefezabil, în timp ce țările UE au venit la disputa tradițională între contributori și beneficiară.

Germania, sprijinită de Olanda și de Suedia, ar dori să limiteze viitorul buget al Uniunii Europene pentru perioada 2021-2027 la 1% din Venitul Naţional Brut al UE, sub nivelul de 1,11% (circa 1.100 de miliarde de euro) propus de Comisia Europeană, în timp ce principalele state beneficiare ale bugetului UE, îndeosebi cele din Est, nu vor reducerea fondurilor destinate politicilor agricolă comună și de coeziune.

Negocierea bugetului UE este mereu o chestiune dificilă, ce provoacă disensiuni între statele contributoare nete şi beneficiare nete, însă situația este complicată și mai mult de procesul de retragere a Marii Britanii din UE, un stat contributor net la bugetul Uniunii. Mai mult, statele beneficiare nete se tem că noile priorităţi pentru viitorul cadru financiar multianual – precum migraţia, apărarea sau mediul -, ceea ce ar diminua alocările pentru politicile tradiţionale, respectiv politica de coeziune şi politica agricolă comună.

Un alt obstacol este propunerea Comisiei Europene de a condiţiona accesarea fondurilor europene de situaţia statului de drept, propunere dezaprobată de unele ţări est-europene. De pildă, Ungaria, stat împotriva căruia Parlamentul European a activat articolul 7 pentru riscul încălcării statului de drept, a avertizat că va vota împotriva bugetului UE dacă fondurile alocate vor fi supuse unui criteriu precum statul de drept.

Continue Reading

Cristian Bușoi

Eurodeputatul Cristian Bușoi (PNL, PPE): Am încredere că România va profita din plin de bugetul majorat alocat cercetării în UE pentru elaborarea unor strategii mai articulate împotriva cancerului pulmonar

Published

on

© Cristian Bușoi/Facebook

Eurodeputatul Cristian Bușoi (PNL, PPE), vicepreședintele Comisiei de mediu, sănătate publică și siguranță alimentară (ENVI) din Parlamentul European, și-a exprimat încrederea că România va profita de fondurile europene pentru cercetare în sănătate și va elabora strategii mai bune împotriva cancerului pulmonar, cu ocazia participării la evenimentul “Breathing in a new era: Lung cancer policies across Europe”, organizat în parteneriat cu The Economist Intelligence Unit.

,,Lupta împotriva cancerului, în general, și a cancerului pulmonar, în special, este o temă foarte importanta pentru mine și mă bucur că va deveni o prioritate a UE în următorii cinci ani. O dovedesc atât contribuția mea la majorarea bugetului UE pentru Cercetare în Sănătate până la 9,2 miliarde de Euro, cât și inițiativele mele de la nivel european privind reglementarea fumatului”, a precizat eurodeputatul PNL.

Cristian Bușoi a mai spus că are încredere ,,că România va profita din plin de bugetul majorat alocat Cercetării și că folosind și experiența altor state va reuși să construiască strategii mai articulate împotriva cancerului pulmonar, responsabil pentru cele mai multe decese în rândul bolnavilor”.

Potrivit acestuia, în lupta cu cancerul, ,,trebuie să acționăm eficient pe toate planurile, pornind de la screening și diagnostic precis, până la tratament și combaterea stigmatizării din rândul bolnavilor”.

Desemnat printre cei mai influenți 19 români din Parlamentul European, Cristian Bușoi reprezintă România, la Bruxelles, din anul 2007.  În prezent, este vicepreședinte al Comisiei pentru mediu, sănătate publică și siguranță alimentară din Parlamentul European. La finalul lui 2018 a fost numit raportor din partea Comisiei de Mediu și Sănătate pentru Programul de Sănătate al Uniunii Europene și Programul de Cercetare și Inovare, Orizont Europa. A reușit să obțină astfel majorarea bugetului pentru Programul de Sănătate din cadrul Fondul Social European Plus de la 413 milioane de Euro, la 473 milioane de Euro, precum și creșterea finanțării pentru Cercetare în Sănătate de la 7,7 miliarde de Euro, la 9,1 miliarde de Euro.  În Parlamentul European a muncit în mod constant în numele pacienților pentru accesul egal la tratamente și pentru cauza medicinei  personalizate. Pentru activitatea sa, Cristian Bușoi a primit de la Alteța Sa Regală Principesa Astrid a Belgiei premiul EURORDIS pentru susținerea pacienților cu boli rare.

 

Continue Reading

Marian-Jean Marinescu

Eurodeputatul Marian-Jean Marinescu (PNL, PPE): PE face eforturi în cadrul negocierilor cu Comisia și Consiliul pentru a oferi tututor transportatorilor din UE, nu doar celor din Europa Centrală, avantajele prezentate în Pachetul Mobilitate

Published

on

© European Parliament Media Center

Eurodeputatul Marian-Jean Marinescu (PNL, PPE), coordonatorul grupului PPE în Comisia pentru transport și turism din Parlamentul European, transmite că legislativul face eforturi în cadrul negocierilor cu Comisia și Consiliul pentru a oferi tututor transportatorilor din UE avantajele prezentate în Pachetul Mobilitate, nu doar celor din Europa Centrală, potrivit unui mesaj video.

Marian-Jean Marinescu menționează că negocierile la Pachetul Mobilitate au început deja, iar în acest context s-a întâlnit cu reprezentanții transportatorilor rutieri cărora le-a spus ceea ce a reiterat în multe alte ocazii: ,,că acest pachet a fost elaborat fără a se respecta regulile de bază, fără studiu de impact și cu o consultare pripită a statelor membre”.

Potrivit eurodeputatului liberal, comisarul pentru Transporturi, doamna Violeta Bulc, ,,dorește să finalizeze acest dosar foarte repede”, însă ,,vestea bună este că, practic, nu mai are timp, pentru că la sfârșitul lui octombrie va părăsi această poziție”.

Marian-Jean Marinescu dă asigurări asupra faptului că ,,Parlamentul face eforturi pentru a se ajunge în cadrul trialogurilor cu Consiliul și Comisia la un rezultat bun pentru toți transportatorii din Europa, și nu doar pentru cei din Europa centrală, cum este actualul text”, adăugând că ,,împreună cu colegii mei, raportori din umbră și din alte grupuri politice, vom încerca să ne atingem acest obiectiv”. 

,,PPE încearcă să ajungă la o strategie pentru a asigura o poziție a grupului conformă cu realitatea din interior, în condițiile în care grupul este divizat și nu există o majoritate în chestiunea Pachetului de Mobilitate”, mai precizează Marinescu, care va avea discuții și cu Comisia și cu Consiliul pe acest dosar, cărora le va propune următoarele: ,,excluderea prevederilor care obligă șoferii să se întoarcă acasă după 4 săptămâni, odihnă în cabină, după ce vor exista parcările securizate, condiții mai bune de cabotaj și îmbunătățirea condițiilor pentru detașarea șoferilor”. 

Marian-Jean Marinescu este coordonatul grupului PPE în cadrul Comisiei pentru transport și turism din Parlamentul European. Aflat la cel de-al patrulea mandat, este membru al Parlamentului European încă din 2007, odată cu aderarea României la Uniunea Europeană, fiind europarlamentarul român cu cel mai mare număr de dosare legislative coordonate. Cel mai recent, Marinescu a încheiat negocierile cu președinția română a Consiliului UE privind Mecanismul pentru Interconectarea Europei, noua politică europeană de transport. Din punct de vedere politic, Marian-Jean Marinescu este vicepreședinte al grupului PPE în Parlamentul European. În 2014 și 2017 a fost ales Europarlamentarul Anului la categoria Cercetare și Inovare. 

Continue Reading

Facebook

Advertisement
Advertisement

Trending