Connect with us

PPE

Eurodeputatul PNL Siegfried Mureșan, vicepreședinte al grupului PPE, îi solicită premierului Dăncilă să clarifice gafa făcută în plenul de la Strasbourg, care pune Guvernul într-o ,,situație penibilă”

Published

on

©European Parliament

Eurodeputatul PNL Siegfried Mureșan, vicepreședinte al grupului PPE din Parlamentul European, îi cere premierului Viorica Dăncilă să clarifice gafa făcută săptămâna aceasta în plenul de la Strasbourg când a afirmat că România dorește să găzduiască o agenție europeană care are deja un sediu prestabilit prin regulamentul de funcționare al acesteia. 

,,Prim-ministrul Dăncilă s-a trezit că vrea să aducă o instituție europeană pe teritoriul României, doar că s-a făcut de râs cerând marți, chiar în plenul Parlamentului European, ca țara noastră să găzduiască o agenție care are deja un sediu”, punctează eurodeputatul într-o postare pe Facebook. 

Agenția la care s-a referit prim-ministrul este Agenția Europeană pentru Securitate Cibernetică (ENISA) care va prelua responsabilitățile actualei Agenții a Uniunii Europene pentru Securitatea Rețelelor și a Informațiilor, conform unui regulament al Consiliului UE și al Parlamentului European din 17 aprilie, adoptat chiar în timpul Președinției române.

Potrivit regulamentului amintit, această agenție a UE are deja un sediu prestabilit în Grecia. 

,,Reprezentanții statelor membre au decis că ENISA își va avea sediul într-un oraș din Grecia care urma să fie stabilit de guvernul elen. Statul membru gazdă al ENISA ar trebui să asigure cele mai bune condiții posibile pentru funcționarea optimă și în mod eficient a ENISA.”

Astfel, chiar dacă se modifică rolul și denumirea agenției, sediul rămâne tot pe teritoriul Greciei. În prezent, Agenția pentru Securitatea Rețelelor și a Informațiilor are sediul la Atena, iar, la 1 aprilie, a deschis un nou birou de lucru în Heraklion, explică eurodeputatul român.

Mureșan a mai amintit faptul că Guvernul PSD – ALDE a ratat în ultimii doi ani șansa de a găzdui două instituții europene importante:

1. Agenția Europeană pentru Medicamente, relocată în 2017 din Marea Britanie din cauza Brexit-ului. România avea șanse să obțină această relocare, dar s-a prezentat cu o candidatură extrem de proastă, cu o propunere de sediu greu accesibil și, astfel, n-a avut nicio șansă în fața celorlalți competitori.

2. Autoritatea Europeană a Muncii, înființată la începutul anului, pentru care Guvernul nici măcar nu și-a depus candidatura, deși România era favorită să câștige concursul de găzduire și deși le-am cerut public în două rânduri să-și depună candidatura.

În acest context, vicepreședintele PPE consideră că este o gafă care denotă ,,incompetență guvernamentală” ca premierul să ceară găzduirea de către România a unei agenții care are deja sediu. Astfel, Siegfried  Mureșan îi cere premierului Dăncilă să lămurească afirmația făcută la Strasbourg, care pune Guvernul României într-o ,,situație penibilă”.

,,Cer prim-ministrului Viorica Dăncilă să clarifice această situație penibilă pentru Guvernul României: ori vorbește despre Agenția Europeană pentru Securitate Cibernetică și ne explică cum va obține găzduirea unei agenții care are deja sediu, ori recunoaște că a greșit și că, de fapt, vorbea de o cu totul altă instituție”, conchide europarlamentarul român. 

Alexandra Loy este redactor și specialistă în afaceri europene. Deține un doctorat în domeniul științe politice, dobândit în anul 2018, cu tema analizării impactului președinției României la Consiliul Uniunii Europene asupra sistemului național de coordonare a afacerilor europene. Alexandra este membru al comunității academice din cadrul Școlii Naționale de Studii Politice și Administrative.

Adina Vălean

DOCUMENT Adina Vălean a răspuns întrebărilor Parlamentului European. Cum plănuiește comisarul european din partea României să reformeze domeniul transporturilor la nivelul UE

Published

on

© European Parliament

Corespondență din Bruxelles

Adina Vălean, comisarul european desemnat de România pentru portofoliul transporturilor, a răspuns, în scris, unei serii de întrebări adresate de Parlamentul European, ca parte a procesului de evaluare a candidaților pentru poziția de membru al Comisiei Europene, proces care urmează să se finalizeze joi în cazul candidatului propus de România, cu ocazia audierii sale în Comisia pentru transport și turism din Parlamentul European. Conform unui document obținut de CaleaEuropeană.ro, Adina Vălean le promite eurodeputaților că va lucra cu Parlamentul European pentru elaborarea unei strategii europene pentru mobilitate durabilă și inteligentă, solicită aplicarea principiului ”poluatorul plătește”. Din punct de vedere politic, comisarul european desemnat de România face referire la o ”Europă prosperă și incluzivă în care nimeni nu este lăsat în urmă” și anunță că aderă la viziunea echilibrului dorit de Ursula von der Leyen, promițând că echipa sa de la Comisia Europeană va fi formată în spiritul echilibrului de gen, și geografic și va fi bazată pe experiență.

Vălean, care a fost confirmată marți de comisiile de specialitate din Parlamentul României și a primit aviz favorabil în unanimitate din partea Comisiei pentru afaceri juridice a Parlamentului European, își propune obiectivul unui ”sistem european de transport sustenabil, eficient, sigur, inteligent, de încredere și accesibil”. Mai mult, Adina Vălean subliniază ponderea însemnată a domeniului transporturilor pentru economia europeană, unde reprezintă 5% din PIB-ul UE și 11 milioane de locuri de muncă, deservind peste 500 de milioane de cetățeni.

Conform documentului citat de CaleaEuropeană.ro, Adina Vălean a răspuns unor întrebări ce vizează 1) competența sa generală, angajamentul european și independența personală și 2) gestionarea portofoliului alocat și cooperarea cu Parlamentul European. Totodată, Vălean a răspuns și unui set de întrebări de specialitate din partea membrilor Comisiei TRAN înaintea audierii care se va desfășura joi, 14 noiembrie, de la ora 13:00.

Adina Vălean: ”Cred într-o Europă deschisă, prosperă și incluzivă, unde nimeni nu este lăsat în urmă și unde nimeni nu se simte lăsat deoparte”

În ce privește angajamentul său european, Vălean afirmă încă că ”Uniunea Europeană este cel mai mare efort democrati construit vreodată pentru cetățeni și comunități pe continent”.

”Mi-am pus încrederea și speranța în Europa încă de când am devenit activă în politica publică în 1997 și am lucrat cu dumneavoastră în acest Parlament timp de 12 ani pentru a promova aspirațiile democratice ale europenilor. Cred într-o Europă deschisă, prosperă și incluzivă, unde nimeni nu este lăsat în urmă și unde nimeni nu se simte lăsat deoparte. Libertatea și democrația sunt pilonii care structurează orice acțiune pe care am întreprins-o și pe care o voi întreprinde. Am intrat în Parlamentul European în 2007, purtând speranțele și încrederea compatrioților mei de a reuni familia europeană, sfâșiată de cincizeci de ani de totalitarism și de cortina grea de fier. Am simțit căldura și deschiderea dumneavoastră și am fost martor cum inima Europei a început să bată din nou cu ambele jumătăți; cea estică și vestică”, se arată în răspunsurile Adinei Vălean, care invocă experiența dobândită în ultimii 12 ani în co-legislativul european, rolul avut în dosarul privind anularea taxelor de roaming în toată Uniunea Europeană și în adoptarea Mecanismului pentru Interconectarea Europei (Connecting Europe Facility).

Adina Vălean promite că va lucra cu Parlamentul European în elaborarea strategiei UE pentru mobilitate inteligentă și durabilă

În ce privește modul cum va gestiona portofoliul alocat și cooperarea cu Parlamentul European, Adina Vălean amintește experiența sa în calitate de președinte al Comisiei pentru mediu, sănătate publică și siguranță alimentară din PE, poziție pe care a deținut-o în a doua jumătate a legislaturii 2014-2019.

În context, Vălean precizează în documentul citat că va lua în calcul contribuția Parlamentului European în ce privește elaborarea unei strategii curprinzătoare pentru mobilitate durabilă și inteligentă, așa cum a fost ea însărcinată de președinta aleasă a Comisiei Europene în scrisoarea de misiune trimisă de Ursula von der Leyen.

Emisiile de CO2 din domeniul transporturilor trebuie reduse cu 90% până în 2050

De asemenea, Adina Vălean transmite că va lucra îndeaproape cu viitorul vicepreședinte executiv al Comisiei Europene, Frans Timmermans, pentru ca transportul să devină un element central din Pactul Verde European.

”Decarbonizarea este o prioritate esențială pentru noua Comisie și va fi abordată de viitorul Pact Verde European și de obiectivele climatice 2030-2050. În prezent, transportul este responsabil pentru aproape un sfert din totalul emisiilor UE. Pentru a trece la o economie neutră din punct de vedere al climei până în 2050, conform modelării științifice, trebuie să reducem emisiile de CO2 din transport cu aproximativ 90%”, a spus Vălean în răspunsurile trimise Parlamentului European.

Trebuie să aplicăm principiul ”poluatorul plătește”. Adina Vălean corelează domeniul transporturilor cu un tandem între Pactul Verde European și noua strategie industrială

În privința substanței priorităților ce decurg din portofoliul alocat – cel al Transporturilor – Adina Vălean corelează domeniul transporturilor cu alte două portofolii importante din Comisia European: Pactul Verde European coordonat de Frans Timmermans și dimensiunea noii strategii industriale europene care va intra sub coordonarea comisarului desemnat de Franța, Thierry Breton. De altfel, în calitate de președinte al Comisiei pentru industrie, cercetare și energie din Parlamentul European, Adina Vălean a prezidat audierea precedentei propuneri din partea Franței pentru postul de comisar pentru piață internă și strategie industrială europeană.

Trebuie să începem prin a ne asuma ambiția reducerii emisiilor în toate dimenisunile de transport: rutier, aerian. De exemplu (…) implementarea Cerului Unic European ar reduce emisiile din aviație cu 10%. Trebuie să utilizăm stimulente și să aplicăm principiul ”poluatorul plătește”, se arată în răspunsurile Adinei Vălean, care precizează că va lucra cu Frans Timmermans în această direcție.

”Pactul Verde European și noua strategie industrială trebuie să lucreze în tandem. Vreau să văd că industria UE prosperă și oferă rezultate la nivel mondial, prin inovație, digitalizare și modernizare. Aviația și transportul maritim, în special, sunt sectoare globale, care necesită acțiune și leadership, de asemenea, la nivel global pentru a fi eficiente în protejarea mediului”, argumentează Adina Vălean.

Pe de altă parte, Vălean asigură că va lucra pentru dezvoltarea transportului feroviar, în mod special în special pentru conexiunile de marfă și de mare viteză și promită că va dezvolta o politică de mobilitate urbană care promovează un transport public curat, ciclismul și mersul pe jos.

Adina Vălean asigură că mobilitatea militară va fi finanțată prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei

O componentă importantă din portofoliul comisarului european pentru transporturi este dimensiunea mobilității militare, un domeniu transformat în model de cooperare emblematică UE-NATO. Conform Declarației Comune UE-NATO adoptată la Bruxelles în iulie 2018, mobilitatea militară se referă la desfășurarea rapidă a forțelor militare în interiorul Europei, în caz de necesitate. În acest sens, NATO se bazează pe sprijinul țărilor membre ale Uniunii Europene să faciliteze aspectele legale și birocratice pentru traversarea frontierelor, dar și pe Uniunea Europeană pentru finanțarea îmbunătățirii infrastructurii rutiere, feroviare, portuare, aeroportuare, pentru ca, în caz de conflict, NATO să poată desfășura în 24-48 de ore forțe și tehnică grea militare.

”Proiectele de mobilitate militară și de dublă utilizare oferă sinergii și oportunități clare. Un pachet de mobilitate militară în cadrul Mecanismului pentru Interconectarea Europei (CEF) va fi disponibil pentru finanțarea infrastructurii de transport civil-militar cu dublă utilizare, pe baza unor reguli clare. Acest lucru ar permite modernizarea infrastructurii noastre de transport în același timp, facilitând mișcarea rapidă și transportul forțelor și echipamentelor militare, contribuind astfel la protecția Uniunii și a cetățenilor săi”, aasigură Adina Vălean, în contextul în care, potrivit propunerii de buget UE pentru 2021-2027, aproximativ 6,5 miliarde de euro vor fi alocate prin CEF pentru mobilitate militară.

Adina Vălean, comisarul european nominalizat de guvernul Ludovic Orban după consultarea președintelui Klaus Iohannis și desemnat pentru portofoliul transporturilor de către Ursula von der Leyen, va fi audiată joi în Comisia pentru transport a Parlamentului European. În cazul în care candidatura Adinei Vălean va primi votul pozitiv al comisiei de specialitate, împreună cu votul pozitiv acordate de celelalte comisii de resort pentru comisarii propuși de Franța și Ungaria, cei trei comisari se vor alătura echipei Ursulei von der Leyen ce va fi supusă votului de învestire în plenul Parlamentului European la 27 noiembrie și care își va prelua mandatul la 1 decembrie 2019.

Continue Reading

Traian Băsescu

Eurodeputatul Traian Băsescu, despre situația din Republica Moldova: Maia Sandu trebuie să facă rapid o alianță cu Pavel Filip. Este nevoie de un guvern cu orice preț

Published

on

© Traian Băsescu/ Facebook

Fostul președinte al României, eurodeputatul Traian Băsescu, susține deputații blocului ACUM ar trebui să formeze cât mai repede o nouă majoritate parlamentară împreună cu fracțiunea democraților, pentru a nu admite ascensiunea la guvernare și dominarea partidului pro-rus al socialiștilor. Mai mult, eurodeputatul român avertizează că este nevoie de ”un guvern cu orice preț”, întrucât există riscul unei noi blocări a asistenței tehnice din partea Uniunii Europene.

Într-un interviu pentru radio Europa Liberă, Traian Băsescu a spus că democrații rămân a fi un partid pro-european și că singura soluție pentru depășirea crizei politice este formarea unei noi majorități, ”de data aceasta pro-europeană în totalitate”, și instalarea unui guvern tehnocrat, care va fi salutat și de partenerii occidentali ai Republicii Moldova.

Traian Băsescu mai crede că alegerile parlamentare anticipate ar fi dezastruoase pentru țară – nu ar îmbunătăți scorul formațiunilor pro-europene și i-ar avantaja doar pe socialiștii pro-ruși.

”Maia Sandu poate câștiga, făcând rapid alianță cu Pavel Filip. Eu am prevenit politicienii din Republica Moldova, politicienii din alianța ACUM că, dacă nu vor face ei alianță cu Pavel Filip, o va face Dodon”, a mai declarat fostul președinte român Traian Băsescu în interviul pentru Europa Liberă.

”Eu știu PD-ul lui Filip. Filip nu est pro-rus orice i-ai face, nu este pro-moscovit. Eu cred că soluția corectă este ca dna Maia Sandu să înceapă imediat discuțiile cu Pavel Filip și să realizeze o majoritate de data asta pro-europeană în totalitate”, a mai spus Băsescu, potrivit sursei citate.

Guvernul Maia Sandu a picat, după cinci luni de la învestire, în urma moțiunii de cenzură depuse de partenerii de coaliție, socialiștii președintelui Igor Dodon. Moțiunea de cenzură depusă de PSRM a primit sprijinul deputaților din Partidul Democrat (PD), care a părăsit guvernarea în iunie, trecând cu 63 de voturi.

Avertismente au venit deopotrivă de la București și de la Bruxelles. Președintele Klaus Iohannis a precizat că sprijinul României pentru Republica Moldova ”va fi strict condiționat de continuarea reformelor esențiale pentru dezvoltarea democratică a Republicii Moldova și avansarea parcursului său european”. De asemenea, premierul Ludovic Orban a spus că România va continua ”orice program de susţinere a cetăţenilor din Republica Moldova”, însă a avertizat că disponibilitatea de cooperare va fi foarte mică dacă Bucureștiul nu va avea garanţia învestirii unui guvern pro-european.

Continue Reading

Dan Motreanu

Eurodeputatul Dan Motreanu (PNL, PPE): Rezultatele obținute de Adina Vălean demonstreză încă o dată că PNL a trimis la Bruxelles profesioniști onești și respectați pentru care vorbesc realizările

Published

on

©️ Dan Motreanu/ Facebook

Eurodeputatul Dan Motreanu (PNL, PPE) i-a transmis un mesaj de felicitare colegei sale, Adina Vălean, pentru avizul favorabil primit atât în Parlamentul României, cât și în Comisia pentru Afaceri Juridice a Parlamentului European în vederea ocupării poziției de comisar european pentru Transporturi, se arată într-o postare pe Facebook.

 

,,Felicitări, Adina! Cu unanimitate de voturi, Comisia Juridică a Parlamentului European a decis astăzi că Adina Vălean poate ocupa funcția de comisar european pentru Transporturi. De asemenea, Adina a primit aviz pozitiv și din partea Parlamentului României, în urma audierilor din comisiile reunite pentru Afaceri Europene. Urmează o nouă audiere joi, în Comisia Transporturi a Parlamentului European și sunt convins că avizul va fi tot pozitiv. Rezultatele obținute de colega mea demonstreză încă o dată că #PNL a trimis la Bruxelles profesioniști onești și respectați pentru care vorbesc realizările. Adina Vălean a fost desemnată drept cel mai influent eurodeputat în legislatura 2014 – 2019. A fost vicepreședinte al Parlamentului European și a condus, cu succes, două dintre cele mai importante comisii la nivel european: Comisia de Sănătate (ENVI) și pe cea pentru Industrie și Energie (ITRE).
Mult succes în continuare, Adina! Mandatul tău în Comisia Europeană va aduce, cu sigurață, multe beneficii pentru România”, este mesajul transmis de eurodeputatul PNL.

În acest context, Adina Vălean urmează a fi audiată în Comisia pentru transport și turism din Parlamentul European, joi, 14 noiembrie, între orele 13:00 – 16:00.

Continue Reading

Facebook

Advertisement
Advertisement

Trending