Connect with us

U.E.

Europa cu mai multe viteze, un scenariu tot mai invocat. Herman van Rompuy (PPE): Cooperarea consolidată poate reprezenta o opțiune de rezervă

Published

on

Partidul Popular European (centru-dreapta) a prezentat marți un document ce prevede strategia sa de viitor, acesta urmând a fi adoptat în cadrul Congresului PPE din 29-30 martie în Malta. În cadrul raportului de 14 pagini, liderii PPE promit să depună eforturi și să mobilizeze cetățenii pentru a evita viitoare diviziuni în Europa celor 27, după ieșirea Marii Britanii din UE.

În cadrul unei conferințe de presă, Herman van Rompuy, fost președinte al Consiliului European, a dat asigurări că scenariile precum ieșirea Franței sau a Olandei din Uniunea Europeană, date fiind alegerile din acest an în aceste țări, nu sunt realiste. ”Pur și simplu nu se va întâmpla asta!”, a declarat van Rompuy, la Bruxelles, în cadrul prezentării raportului, potrivit EuObserver.

Foto: EPP Group

Ideea principală este aceea că ”dorim să păstrăm democrațiile, societățile și economiile cât mai deschise posibil”, a transmis van Rompuy, alături de Elmar Brok, fost președinte al Comisiei pentru Afaceri Externe a Parlamentului European.

„Viitorul Uniunii Europene trebuie să fie definit de obiectivele pe care le urmărim (…) precum o mai bună protejare a cetățenilor în fața noilor amenințări la adresa securității și prosperității lor și apărarea valorilor europene fundamentale atât în interiorul Europei, cât și în afara sa”, a declarat van Rompuy, citat de EurActiv.com.

”Ca regulă, trebuie să vedem dacă anumite acțiuni pot asumate și realizate de cele 27 de state membre. Dacă nu, țările UE pot decide să își intensifice cooperarea, așa cum a fost cazul în trecut, în unele zone”, a susținut van Rompuy, în contextul discuțiilor privind o Europă cu mai multe viteze.

Acest scenariu trebuie văzut drept ”o a doua opțiune”, principalul obiectiv fiind integrarea și colaborarea la nivelul tuturor statelor membre, a transmis Herman van Rompuy.

Oficialul a adăugat însă că în cazul în care acest lucru nu este posibil, mecanismul cooperării consolidate poate fi utilizat drept ”o procedură de rezervă”. Cooperarea consolidată a fost introdusă prin Tratatul de la Amsterdam din 1999 şi permite ca 9 state membre să stabilească între ele o cooperare mai strânsă şi să acţioneze într-un domeniu fără să se aştepte ca toate celelalte state să fie de acord.

Pentru a avansa, Uniunea Europeană are nevoie de pragmatism, ”iar în spiritul eficienței trebuie să vedem dacă reglementările Uniunii sunt cele mai bune pentru a aborda anumite probleme”, a susținut van Rompuy.

Cu toate acestea, în ”domenii cheie” precum moneda euro și zona Schengen ”o integrare și o coordonare mai eficiente între statele membre UE sunt necesare pentru a menține acquis-ul și pentru a funcționa mai bine”, a declarat van Rompuy.

Citiți și: Viitorul Uniunii Europene se decide în timpul președinției române a Consiliului UE. Klaus Iohannis: Europa cu mai multe viteze nu trebuie să fie regula jocului

Decizia PPE de a prezenta acest document vine drept replică la Carta Albă prezentată săptămâna trecută de șeful Comisiei Europene Jean Claude Juncker, în care sunt propuse cinci scenarii pentru viitorul Europei.

Printre opțiunile prezentate de Comisie se numără scenariul ”cei care doresc mai mult realizează mai mult”, fapt ce ar urma să instituie o Uniune cu mai multe viteze care ar permite crearea a ceea ce se numesc ”coaliții de voință” în varii politici de integrare: apărare, justiție și afaceri interne, fiscalitate etc.

La nivelul întregii Uniunii, liderii de state și de guverne deja cântăresc opțiunile prezentate de Jean Claude Juncker în Carta Albă, înaintea summitului de la Roma ce marchează 60 de ani de Europă Unită, acolo unde fiecare își va prezenta punctul de vedere privind viitorul Europei post-Brexit și va fi semnată de o declarație pentru o foaie de parcurs a următorilor zece ani.

Europa cu mai multe viteze, un scenariu susținut deja de Franța, Germania, Spania și Italia

Patru dintre liderii europeni au decis luni cum ar trebui să arate Uniunea celor 27, după ce Franța, Germania, Italia și Spania au pledat, cu prilejul unui minisummit desfășurat la Paris, pentru o Europă cu mai multe viteze care să permită unora dintre statele membre să avanseze mai rapid decât celelalte, un scenariu ce se regăsește în Cartea Albă prezentată de președintele Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker, săptămâna trecută.

“Unitatea nu este uniformitate. Este motivul pentru care pledez în favoarea unor noi forme de cooperare, pentru noi proiecte, ceea ce numim cooperări diferențiate”, a transmis președintele Franței, François Hollande, gazda acestui minisummit organizat la Palatul Versailles, unde au fost prezenți cancelarul Germaniei, Angela Merkel, și premierii Spaniei, Mariano Rajoy, respectiv Italiei, Paolo Gentiloni.

Ce urmează

Carta Albă reprezintă contribuția Comisiei Europene la summitul de la Roma, cu ocazia căruia UE va discuta despre realizările ultimilor 60 de ani, dar și despre viitorul său cu 27 de membri. Carta Albă marchează începutul unui proces prin care UE-27 va decide împreună asupra viitorului Uniunii. Pentru a încuraja acest dialog, Comisia Europeană, alături de Parlamentul European și de statele membre interesate, va găzdui o serie de „dezbateri dedicate viitorului Europei” în orașele și în regiunile Europei.

În lunile următoare, Comisia Europeană va contribui la discuții printr-o serie de documente de reflecție care vor aborda următoarele subiecte: • dezvoltarea dimensiunii sociale a Europei; • aprofundarea uniunii economice și monetare, pe baza Raportului celor cinci președinți din iunie 2015; • valorificarea oportunităților globalizării; • viitorul apărării Europei; • viitorul finanțelor UE.

Întocmai precum Cartea albă, aceste documente de reflecție vor prezenta diverse idei, propuneri, opțiuni sau scenarii pentru Europa anului 2025, fără a fi stabilite decizii finale în acest stadiu. Aceste idei vor fi dezvoltate în discursul președintelui Juncker privind starea Uniunii din septembrie 2017, înainte să se poată trage primele concluzii cu ocazia Consiliului European din decembrie 2017. Astfel se va putea decide asupra acțiunilor ulterioare, care să fie întreprinse în timp util pentru alegerile parlamentare europene din iunie 2019.

Citiți și:

Gianni Pittella, liderul socialiștilor din Parlamentul European: Opțiunea privind viteza dublă nu poate fi prima alegere. Eu nu vreau să excludem pe nimeni și cred că țările din Est pot avea un aport esențial

Guy Verhofstadt: În cazul unei Europe cu mai multe viteze, UE ar trebui să fie formată din ”membri deplini” și ”membri asociați”

 Klaus Iohannis și Sorin Grindeanu, front comun la Bruxelles: România refuză o Europă cu mai multe viteze. Președintele participă la Consiliul European, iar premierul se întâlnește cu Francois Hollande

.

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Siegfried Mureșan

Eurodeputatul Siegfried Mureșan (PNL, PPE): Îi solicit public premierului Dăncilă să spună dacă și ce ofertă a făcut Guvernul României companiei Volkswagen și dacă este o ofertă mai bună decât a Bulgariei

Published

on

© Siegfried Mureșan/ Facebook

Eurodeputatul Siegfried Mureșan (PNL, PPE), vicepreședintele grupului PPE din Parlamentul European, îi solicită public premierului demis Viorica Dăncilă să prezinte oferta făcută de Guvern companiei Volkswagen privind construirea unei fabrici, iar dacă oferta nu există sau este slabă din punct de vedere economic, partidul de la guvernare să-și asume eșecul ratării unei investiții străine majore în România, potrivit unui mesaj postat pe Facebook. 

,,Prim-ministrul demis al României, Viorica Dăncilă, inventează vinovați în loc să admită că Guvernul PSD nu a făcut nimic pentru a atrage compania Volkswagen în România”, scrie Mureșan cu referire la acuzațiile premierului în exercițiu că europarlamentarii PNL nu susțin înființarea unui sediu Volkswagen în România și că liderul grupului PPE în Parlamentul European, Manfred Weber, a trimis o scrisoare companiei în care arată susținerea unei fabrici în Bulgaria, arată B1.ro.

Producătorul german de automobile Volkswagen a anunțat încă de anul trecut că este în căutarea unei destinații în Europa de Est pentru o nouă fabrică de automobile și, după ce a anulat decizia de construire a unei fabrici în Turcia pe fondul incursiunii armate a acesteia în Siria, state membre, printre care România și Bulgaria s-ar fi înscris în cursa pentru găzduirea acesteia.

,,Pentru a atrage o astfel de investiție majoră, primul și cel mai important factor este ca Guvernul României să vină cu o ofertă viabilă din punct de vedere economic”, scrie eurodeputatul PNL, explicând că fostul președinte al Bulgariei, Rosen Plevneliev, actualmente membru în comitetul director al Asociației Producătorilor Auto din Bulgaria, a anunțat public că Bulgaria a făcut Grupului Volkswagen o ofertă care include un ajutor de stat de 260 de milioane de euro: ,,Guvernul României nu a anunțat public nimic despre o ofertă clară, viabilă economic, trimisă de la București companiei Volkswagen”. 

În acest context, Siegfried Mureșan îi solicită public prim-ministrului Dăncilă ,,să spună dacă și ce ofertă a făcut Guvernul României companiei Volkswagen, dacă a făcut o ofertă mai bună decât oferta Bulgariei. În cazul în care nu a venit cu o ofertă viabilă economic, aștept ca doamna Dăncilă să admită public că Guvernul PSD este singurul vinovat dacă România ratează această investiție enormă”. 

Citiți și Rareș Bogdan dezminte acuzațiile Vioricăi Dăncilă: România este în continuare în cărți pentru înființarea unei fabrici Volkswagen. Guvernul PNL va îmbunătăți oferta și va avea credibilitate

,,Este clar că orice dezavantaj pe care România îl are față de orice alt stat din regiune este cauzat de lipsa de implicare a actualului Guvern, din cauza atacurilor Guvernului la statul de drept, din cauza modificărilor la Codul fiscal și din cauză că acest Guvern este izolat pe plan extern. De doi ani de când Viorica Dăncilă este prim-ministru, Bulgaria ne depășește constant. Bulgaria este cu jumătate de picior în zona euro datorită politicilor fiscale și monetare mai bune, în timp ce România mai îndeplinește doar 1 din cele 5 criterii principale de aderare la zona euro. Guvernul Bulgariei este lăudat în raportul Mecanismului pentru Cooperare și Verificare, în timp ce Guvernul României este criticat. În cei doi ani de când este prim-ministru, Viorica Dăncilă nu a atras niciun investitor major în țara noastră. Marile investiții au ocolit România. Compania BMW, spre exemplu, a ales să deschidă o fabrică la Debrecen în Ungaria, la 30 de kilometri de granița cu România”, mai scrie vicepreședintele grupului PPE. 

Acesta punctează că în spațiul public nu există informații concrete care să arate că prim-ministrul demis Viorica Dăncilă să fi făcut ceva concret pentru a atrage această investiție majoră: ,,De abia astăzi, Viorica Dăncilă ne spune că va încerca să o sune pe cancelarul Germaniei, Angela Merkel. O asemenea convorbire, în acest moment, cu Viorica Dăncilă prim-ministru demis, nu va avea niciun rezultat. Dacă o va suna acum, Viorica Dăncilă va fi surprinsă de răspunsul pe care îl va primi”, a mai spus acesta, cu referire la afirmațiile premierului potrivit căreia președintele Klaus Iohannis ar fi trebuit să facă lobby pe lângă cancelarul german Angela Merkel și pe lângă liderului PPE Manfred Weber pentru susținerea României în negocierile cu Volkswagen. 

Siegfried Mureșan dezminte acuzațiile Vioricăi Dăncilă și dă exemple concrete referitoare la măsurile luate de PNL ,,la toate nivelurile și în permanență pentru a atrage acest mare investitor în România”. 

Acesta spune că încă de la anunțul companiei Volkswagen privind intenția de a deschide o fabrică în Europa de Est, în noiembrie 2018, i-a adresat personal o scrisoare publică prim-ministrului Viorica Dăncilă în care a explicat ,,de ce este foarte important ca România să obțină investiția Volkswagen și i-am cerut Vioricăi Dăncilă să facă toate demersurile pentru acest lucru”. În acest context, explică Mureșan, ,,am întrebat-o dacă a avut sau a planificat să ia contact direct, la nivelul Guvernului, cu principalii acționari ai Grupului Volkswagen. Am mai întrebat dacă va pregăti un plan strategic care să aibă drept obiectiv relocarea facilității de producție a Grupului Volkswagen în România”. 

De asemenea, spune eurodeputatul,  la nivel local, încă de la începutul anului, primarul Aradului, Gheorghe Falcă (în prezent europarlamentar), a purtat discuții cu echipele de consultanți ai Volkswagen care evaluau opțiunile de relocare și a făcut tot ce a ținut de nivelul administrației locale pentru a pune Aradul în topul preferințelor investitorului Volkswagen. Aceste discuții au fost anunțate în spațiul public chiar de Gheorghe Falcă. 

,,Noi, Partidul Național Liberal, vom continua să facem toate demersurile pentru a aduce compania Volkswagen în România. Iar primul și cel mai important factor pentru a atrage un asemenea investitor este ca Guvernul României să vină cu o ofertă viabilă din punct de vedere economic. Este clar că acest Guvern demis, lipsit de credibilitate la nivel european și incompetent nu poate veni cu o astfel de ofertă. Avem nevoie urgent de un nou Guvern care să reia negocierile cu Volkswagen”, este mesajul transmis de europarlamentarul român. 

 

Continue Reading

EUROPARLAMENTARI ROMÂNI

Rareș Bogdan dezminte acuzațiile Vioricăi Dăncilă: România este în continuare în cărți pentru înființarea unei fabrici Volkswagen. Guvernul PNL va îmbunătăți oferta și va avea credibilitate

Published

on

© Rareș Bogdan/Facebook

Eurodeputatul Rareș Bogdan, liderul delegației române din grupul PPE în Parlamentul European, o critică dur pe Viorica Dăncilă, premierul interimar al României, după ce aceasta a declarat că Partidul Național Liberal nu susține înființarea unei fabrici Volkswagen în România.

Premierul se joacă periculos cu 4000 de locuri de muncă, cu o investiție de 1,6 miliarde de euro. Acum a mai inventat ceva: faptul că PNL nu ar dori o fabrică Volkswagen în România și că PPE ar face lobby pentru Bulgaria. Nimic mai fals!! Vă spun eu care este adevărul: adevărul este că România este în continuare în cărți. Dar negocierea trebuie să o facă Guvernul României, care nu are credibilitate”, a scris Rareș Bogdan, pe Facebook.

 

Vorbind într-un cadrul unei emisiuni la DC News, premierul Viorica Dăncilă a afirmat că europarlamentarii PNL nu susțin înființarea unui sediu Volkswagen în România și că liderul grupului PPE în Parlamentul European, Manfred Weber, a trimis o scrisoare companiei în care arată susținerea unei fabrici în Bulgaria, arată B1.ro.

”Guvernul PNL va îmbunătăți oferta către Volkswagen și – extrem de important pentru un investitor serios, cum e VW – va avea credibilitate!”, a asigurat Rareș Bogdan.

Săptămâna trecută, compania Volkswagen a amânat decizia finală privind noua sa fabrică din Europa de Est, care urma să fie situată în Turcia, ca urmare a ofensivei declanșate de Ankara în nord-estul Siriei, față de care comunitatea internațională și-a arătat opoziția.

Amintim că inițial Volkswagen a analizat mai multe posibile locații pentru a deschide o nouă uzină în Europa de Est, în această cursă fiind înscrisă și România, alături de Bulgaria, dar, în final grupul german a luat decizia de a construi noua fabrică în Turcia.

După recentă decizie a companiei, europarlamentarul PNL Gheorghe Falcă, fost primar al Aradului, a declarat pentru CaleaEuropeană.ro că a participat la începutul anului, din calitatea de edil al orașului Arad, la negocierile oficiale cu compania Volkswagen care a evaluat ofertele prezentate de mai multe țări.

Continue Reading

U.E.

Premierul britanic Boris Johnson, avertizează că nu va mai supune votului acordul de retragere negociat cu UE dacă Parlamentul aduce amendamente

Published

on

© UK Parliament/ Facebook

Prim-ministrul britanic Boris Johnson intenționează să-și aducă luni acordul negociat cu UE în fața Camerei Comunelor pentru un nou „vot semnificativ”, în timp ce Guvernul intenționează să organizeze un vot, marți, asupra proiectului de lege privind transpunerea acordului de retragere în lege, relatează CNN.

Însă Johnson se confruntă cu o serie de obstacole în ceea ce privește suspunerea la vot a acordului din nou luni, după ce sâmbătă Parlamentul a decis amânarea acestuia și i-a solicitat, în schimb, să obțină o nouă  prelungire de la UE.

Chiar dacă John Bercow, președintele Camerei Comunelor ar putea aproba un nou vot asupra acordului, acesta ar putea, de asemenea, selecta amendamente la moțiunea Guvernului din partea parlamentarilor, așa cum s-a întâmplat cu amendamentul lui Sir Oliver Letwin la sfârșitul săptămânii trecute. 

Dacă se întâmplă acest lucru, Johnson ar putea retrage moțiunea cu totul. 

Purtătorul de cuvânt al prim-ministrului a declarat: „Votul va continua dacă va permite președintele Camerei. Iar dacă nu, și sunt selectate amendamente care ar face ca votul să fie inutil, atunci nu ar avea sens să aibă loc. Guvernul ar retrage moțiunea”, a declarat acesta, adăugând că parlamentarii trebuie să voteze ,,o alegere curată”. 

De asemenea, acesta a spus că votul de sâmbătă a fost lipsit de importanță având în vedere că s-a decis amânarea unei decizii asupra acordului, confirmând, totodată că premierul ar putea retrage moțiunea dacă Bercow ar alege să dezbată vreun amendament la acordul de retragere:  „Este de datoria Guvernului să propună propria moțiune.”

Între timp, Laburiștii pregătesc amendamente pentru votul de marți privind proiectul de lege pentru implementarea acordului de retragere, prin care ar solicita aderarea permanentă la uniunea vamală a UE și sprijinirea unui al doilea referendum pentru Brexit. 

Guvernul  a avertizat însă, că orice porpunere de adăugare a unor astfel de clauze ar putea pune la îndoială procesul de ratificare a acordului cu UE și a arătat că proiectul de lege ar putea fi retras.

Purtătorul de cuvânt al premierului a susținut că, deși nu a fost încă depus niciun amendament la acordul de retragere, întrucât legislația nu este încă publică, acestea ar putea să o afecteze iremediabil: „Dacă în esenţă legislaţia din Camera Comunelor se abate prea mult de la ceea ce s-a convenit în acordul de retragere şi în declaraţia politică, ar fi pusă sub semnul întrebării ratificarea”, a explicat reprezentantul prim-ministrului”. 

Acordul la care au ajuns UE și guvernul lui Boris Johnson, aprobat de Consiliul European joi, a fost modificat într-o proporție scăzută față de precedentele sale forme, însă noua înțelegere înlătură mecanismul de backstop (plasa de siguranță). Acordul convenit între Londra şi Bruxelles prevede că Irlanda de Nord va fi de facto în interiorul vamal britanic, însă de jure va rămâne aliniată anumitor norme ale pieţei unice europene, pentru a se evita reapariţia unei frontiere între Irlanda şi Irlanda de Nord şi pentru a menţine Acordul de pace din Vinerea Mare. Majoritatea celorlalte prevederi ale acordului – drepturile cetățenilor, angajamentele financiare ale Regatului Unit și perioada de tranziție – au rămas în termenii negociați anterior.

 

Continue Reading

Facebook

Advertisement
Advertisement

Trending