Europarlamentarul Claudia Țapardel (S&D, PSD) atrage atenția asupra impactului ecologic pe care îl are producerea de baterii electrice, propunere a Comisiei Europene în cel de-al treilea Pachet de Mobilitate

Europarlamentarul Claudia Țapardel (S&D, PSD), membru al Comisiei pentru Transporturi și Turism din Parlamentul European, a depus o întrebare scrisă prin care solicită ”Comisiei Europene să prezinte un plan de acțiune care să aibă în vedere efectelor secundare ale producerii bateriilor electrice și să propună măsuri concrete privind combaterea acestora”.

Afirmațiile eurodeputatul român vin în contextul în care, la data de 17 mai, Comisia Europeană a dat publicității detaliile legate de cel de-al treilea Pachet de Mobilitate, care are drept obiectiv transformarea Uniunii Europene într-un lider mondial în domeniul inovării, digitalizării și decarbonizării.

Foto: Claudia Țapardel/ Facebook

”Una dintre cele mai ambițioase propuneri se referă la un amplu plan de acțiune în vederea producerii și dezvoltării bateriilor pentru autovehicule electrice în Europa. Având în vedere că majoritatea acestora sunt produse în Asia, iar în acest fel se dorește reducerea dependenței pieței europene față de cea asiatică, salut această inițiativă. Cu toate acestea, consider că propunerea Comisiei Europene ignoră consecințele negative ale producerii bateriilor asupra mediului înconjurător”, precizează reprezentantul României în Parlamentul European în cadrul unei postări pe pagina sa de Facebook.

Eurodeputatul român atrage atenția asupra faptul că ”fabricarea unei baterii pentru mașini electrice poate genera tot atâta dioxid de carbon, cât ar rezulta din conducerea unui autovehicul pe benzină timp de 8 ani de zile”.

”Practic, jumătate din aceste emisii rezultă din producerea materiilor prime, în timp ce cealaltă jumătate din fabricarea efectivă a bateriilor. În consecință, valoarea adăugata a autoturismelor electrice, și așa greu accesibile din punct de vedere financiar, este pusă sub semnul întrebării”, completează Țapardel.

Acest al treilea Pachet privind mobilitatea vine în continuarea noii Strategii privind politica industrială din septembrie 2017 și finalizează procesul inițiat cu Strategia 2016 privind mobilitatea cu emisii scăzute și pachetele anterioare „Europa în mișcare” din mai și noiembrie 2017. Toate aceste inițiative formează un singur set de politici coerente care abordează numeroase aspecte interconectate din sistemul nostru de mobilitate.

Pachetul de măsuri propus cuprinde:

– O comunicare care stabilește un nou cadru pentru politica de siguranță rutieră pentru perioada 2020-2030. Ea este însoțită de două inițiative legislative privind siguranța pietonilor și a vehiculelor, precum și cu privire la gestionarea siguranței infrastructurii;

– O comunicare privind Mobilitatea conectată și automatizată pentru a face din Europa un lider mondial în ceea ce privește sistemele de mobilitate autonome și sigure;

– Inițiative legislative referitoare la standardele privind emisiile de CO2 pentru camioane, rezistența lor aerodinamică, etichetarea pneurilor și o metodologie comună de comparare a prețurilor combustibililor. Ele sunt însoțite de un Plan de acțiune strategic pentru baterii. Aceste măsuri reafirmă obiectivul UE de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră provenite din transporturi și de îndeplinire a angajamentelor asumate în cadrul Acordului de la Paris.

– Două inițiative legislative de instituire a unui mediu digital pentru schimbul de informații în domeniul transporturilor.

– O inițiativă legislativă pentru a unifica procedurile de autorizare pentru proiectele privind rețeaua transeuropeană centrală de transport (TEN-T).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.