Connect with us

U.E.

Eurovinieta: Reforma privind taxarea rutieră pentru a stimula un transport mai puțin poluant a fost adoptată de Consiliul UE

Published

on

Consiliul UE a dat undă verde pentru norme mai stricte și mai cuprinzătoare privind taxarea rutieră (Directiva privind eurovinieta) pentru a stimula desfășurarea de operațiuni de transport mai nepoluante și mai eficiente, informează un comunicat. Legislația revizuită include un nou sistem de abordare a emisiilor de CO2 pentru a reduce amprenta de carbon a transporturilor, în conformitate cu Pactul Verde European și cu Acordul de la Paris.

Aceste noi norme de tarifare rutieră și un nou regim de abordare a emisiilor de CO2 reprezintă un pas înainte important pentru îndeplinirea obiectivelor UE în materie de climă. Stimularea utilizării vehiculelor celor mai nepoluante și mai eficiente din punctul de vedere al consumului de combustibil va face transportul mai durabil”, a declarat Jernej Vrtovec, ministrul sloven al infrastructurii, președintele Consiliului.

Votul de astăzi înseamnă adoptarea de către Consiliu a poziției sale în primă lectură. Actul legislativ trebuie acum să fie adoptat de Parlamentul European în a doua lectură înainte de a fi publicat în Jurnalul Oficial al UE.

Taxe de trecere bazate pe distanță și taxe de utilizare bazate pe durată (viniete)

Vinietele bazate pe durată pentru vehiculele grele vor fi eliminate treptat din rețeaua centrală TEN-T în termen de opt ani de la intrarea în vigoare a directivei. În cazurile în care aplică un sistem de viniete comun, cum ar fi Tratatul privind eurovinieta, statele membre vor avea la dispoziție încă doi ani pentru a adapta sau a întrerupe sistemul respectiv.

Drumurile care fac obiectul eliminării treptate reprezintă principalele rute pe care se derulează cea mai mare parte a tranzitului internațional al vehiculelor comerciale. Statele membre pot continua să aplice viniete pe alte părți ale rețelelor lor.

Derogările de la eliminarea treptată a vinietelor sunt permise în cazuri justificate în mod corespunzător, cum ar fi cazurile de densitate scăzută a populației sau cazul în care o vinietă se aplică unei secțiuni limitate de drum, după notificarea Comisiei.

Statele membre vor avea, de asemenea, opțiunea de a institui un sistem combinat de taxare pentru vehiculele grele sau pentru anumite tipuri de vehicule grele, care ar reuni elemente legate de distanță și de durată și ar integra cele două instrumente bazate pe variație (cel nou bazat pe emisiile de CO2 și cel existent bazat pe clasele EURO). Acest sistem va permite punerea în aplicare deplină a principiilor „utilizatorul plătește” și „poluatorul plătește”, permițând totodată statelor membre flexibilitatea necesară pentru a-și concepe propriile sisteme de taxare rutieră.

Totuși, ca principiu de bază al taxării rutiere, statele membre își păstrează libertatea de a aplica taxe de trecere și taxe de utilizare pentru diferite categorii de vehicule, cum ar fi vehiculele grele, vehiculele grele de marfă, autocarele și autobuzele, vehiculele ușoare, vehiculele utilitare ușoare, microbuzele și autoturismele, în mod independent unele față de altele. De exemplu, statele membre pot decide să nu perceapă deloc taxe pentru autobuze.

În temeiul normelor privind perioadele de valabilitate a vinietelor, vinietele vor trebui, de asemenea, să fie puse la dispoziție pentru o zi, pentru o săptămână sau zece zile ori ambele variante. Statele membre pot însă limita folosirea vinietei zilnice numai în scopul tranzitului.

Înverzirea sistemului de taxare rutieră

Va fi introdus un nou instrument la nivelul UE pentru a varia taxele de utilizare a infrastructurii și taxele de utilizare pentru vehiculele grele în funcție de emisiile de CO2. Variația se va baza pe standardele existente în materie de emisii de CO2.

Inițial, sistemul se va aplica numai camioanelor celor mai mari, dar poate fi extins treptat la alte tipuri de vehicule grele. De asemenea, poate fi adaptat în mod regulat la progresul tehnologic.

Textul include garanții pentru a asigura faptul că vehiculele hibride nu sunt recompensate de două ori și pentru a evita orice posibile suprapuneri ale variației pe baza emisiilor de CO2 cu alte instrumente de stabilire a prețului carbonului.

Variația taxelor de trecere sau a taxelor de utilizare în funcție de performanța de mediu se va aplica camionetelor și microbuzelor începând din 2026, în cazurile în care este posibil din punct de vedere tehnic.

Taxa bazată pe costurile externe

Taxarea costurilor externe pentru poluarea atmosferică va deveni obligatorie pentru vehiculele grele după o perioadă de tranziție de patru ani, în cazul în care se aplică taxe de trecere. Cu toate acestea, statelor membre li se va permite să nu aplice această taxă, după notificarea Comisiei, în cazul în care aceasta ar conduce la o deviere a traficului care ar avea consecințe negative nedorite. Această taxare obligatorie nu va aduce atingere opțiunii statelor membre de a aplica oricum o taxă bazată pe costurile externe pentru emisiile de CO2.

Taxare opțională

Statele membre vor utiliza veniturile generate de taxele de congestionare opționale sau de echivalentul lor ca valoare financiară pentru a soluționa problemele de congestionare sau pentru a dezvolta în general transporturile și mobilitatea durabile. O serie de dispoziții specifice clarifică în ce moment se consideră că această obligație este îndeplinită atunci când astfel de venituri sunt alocate bugetului general.

În plus, noile norme vor permite statelor membre să aplice un supliment mai ridicat (de până la 50%) taxei de utilizare a infrastructurii percepute pe anumite sectoare rutiere unde traficul este foarte congestionat, dacă toate statele membre afectate sunt de acord.

Derogări

Directiva include o serie de derogări de la normele de taxare, referitoare de exemplu la contractele de concesiune existente, la persoanele cu handicap și la zonele slab populate.

Alexandra Loy este redactor și specialistă în afaceri europene. Deține un doctorat în domeniul științe politice, dobândit în anul 2018, cu tema analizării impactului președinției României la Consiliul Uniunii Europene asupra sistemului național de coordonare a afacerilor europene. Alexandra este membru al comunității academice din cadrul Școlii Naționale de Studii Politice și Administrative.

EUROPARLAMENTARI ROMÂNI

Vicepreședintele PE, Victor Negrescu: Inteligența artificială nu este doar despre viitor, este prezentul. Fără competențe digitale și educație în AI, riscăm să rămânem în urmă

Published

on

© Victor Negrescu/ Facebook

Inteligența artificială nu este doar despre viitor, este prezentul, iar România trebuie să fie pregătită, a transmis vicepreședintele Parlamentului European, Victor Negrescu.

„Fără competențe digitale și educație în AI, riscăm să rămânem în urmă în economie, în educație, ca societate în general. La evenimentul Digital Series: AI and the Next Digital Decade, am vorbit despre ce am făcut și trebuie să facem concret”, a scris europarlamentarul, pe Facebook.

El a subliniat că noile tehnologii trebuie să fie accesibile tuturor în domeniul educației și a amintit proiecte precum „Learning from the Extremes”, prin care educația digitală ajunge în cele mai izolate școli.

„Ne trebuie resurse și reglementări adecvate și inteligente pe măsura impactului produs de AI: am negociat şi am obținut mai multe fonduri europene pentru educația digitală și AI”, a mai spus Victor Negrescu.

Potrivit acestuia, competitivitatea europeană depinde de capacitatea de a inova și de a dezvolta soluții autohtone. „Am propus ca o parte din Planul European pentru Competitivitate să fie alocată educației digitale și tehnologiei de vârf”, a spus el.

Vicepreședintele Parlamentului European a atras atenția că trebuie să fim pregătiți pentru proiectele pe care Europa urmează să le lanseze, precum:

  • Planul pentru Competitivitate, cu investiții masive în digitalizare și inovație;
  • Planul European pentru Educație Digitală 2.0;
  • Programul AI academy, dedicat formării pentru toți.

„România trebuie să fie în prima linie pentru a nu rata schimbările profunde care vor surveni în economie! Mulțumesc Smart Everything Everywhere pentru invitație și ocazia de a prezenta viziunea mea ministrului educației și cercetării, Daniel David, mediului asociativ și de afaceri prezent la eveniment”, a conluzionat Victor Negrescu.

Continue Reading

ROMÂNIA

Ilie Bolojan, la Forumul de Afaceri al celor Trei Mări: Reconfigurarea forțelor politice și economice impune consolidarea relațiilor cu state interesate de stabilitatea și dezvoltarea regiunii noastre

Published

on

© Administrația Prezidențială

Președintele interimar Ilie Bolojan a subliniat, marți, în cadrul Forumului de Afaceri al Inițiativei celor Trei Mări de la Varșovia, importanța strategică a conectivității în dezvoltarea regiunii și rolul activ pe care România îl joacă în acest proces. 

Șeful interimar al statului la segmentul dedicat șefilor de stat și de guvern a evidențiat angajamentul României pentru consolidarea cooperării regionale în contextul unui climat geopolitic și economic în continuă schimbare.

“Traversăm o perioadă complicată, în care noile realități afectează țările noastre, iar peisajul economic se reconfigurează constant, ceea ce ne obligă să ne adaptăm continuu. Deciziile și măsurile pe care le luăm în această etapă vor determina nu doar viitorul Inițiativei celor Trei Mări, ci și viitorul Europei”, a afirmat Bolojan în deschiderea intervenției sale, atrăgând atenția asupra contextului complex în care are loc acest summit. 

 

În fața reconfigurării forțelor politice și economice la nivel global, liderul român a subliniat necesitatea consolidării parteneriatelor cu toți actorii interesați de stabilitatea și prosperitatea regională. În această ecuație, Inițiativa celor Trei Mări capătă o relevanță din ce în ce mai mare, iar conectivitatea, esența acestui format de cooperare, este văzută ca o oportunitate majoră pentru dezvoltarea regiunii.

România, prin poziția sa geostrategică și prin capacitățile economice în creștere, joacă un rol important în asigurarea conectivității regionale. În discursul său, Ilie Bolojan a structurat contribuțiile țării noastre în trei direcții prioritare: interconectarea energetică, infrastructura de transport și transformarea digitală.

Pe componenta energetică, România se remarcă prin dezvoltarea unor proiecte strategice, în parteneriat cu sectorul privat. Printre acestea, se numără avansarea planului pentru construirea reactoarelor 3 și 4 la centrala nucleară de la Cernavodă și continuarea proiectului Neptun Deep din Marea Neagră, proiect esențial pentru securitatea energetică a întregii regiuni.

“Estimăm că producția va începe în 2027”, a precizat Bolojan. De asemenea, el a evidențiat dezvoltarea coridoarelor regionale de transport energetic, menționând importanța gazoductului Iași–Chișinău și proiectele pentru asigurarea securității energetice a Republicii Moldova, care beneficiază în prezent de electricitate și gaze în mare parte din România.

În ceea ce privește infrastructura de transport, președintele interimar a punctat nevoia acută de a dezvolta coridoarele nord–sud, insuficient acoperite în prezent. Proiectele prioritare pentru România rămân Via Carpathia și Rail-2-Sea.

“Pe lângă tronsoanele de autostradă realizate deja, întregul proiect Via Carpathia de pe teritoriul României este în faza de contractare a lucrărilor, pe o lungime de aproape 200 de kilometri”, a spus el.

Portul Constanța, cel mai mare de la Marea Neagră, își consolidează rolul de nod strategic în Coridorul Internațional de Transport Europa–Caucaz–Asia, în special în contextul conflictului din Ucraina și al aderării României la spațiul Schengen.

De asemenea, Bolojan a prezentat proiectele comune cu Republica Moldova, printre care construcția de noi poduri peste Prut, inclusiv cel de la Ungheni, aflat în faza de execuție. În raport cu Ucraina, România urmărește extinderea punctelor de frontieră și creșterea capacității de tranzit pentru cele existente.

Un alt pilon esențial în strategia României este transformarea digitală. Președintele interimar a subliniat că, în contextul unei competiții globale pentru inovare și tehnologie, este necesară cooperarea regională pentru dezvoltarea unei infrastructuri digitale de ultimă generație.

“Sectorul IT din România poate avea o contribuție semnificativă pe acest palier”, a adăugat el.

În încheierea intervenției, Ilie Bolojan a transmis un apel clar pentru mobilizarea capitalului privat în sprijinul dezvoltării regiunii. “Statul nu poate și nu trebuie să fie singurul motor al dezvoltării. Companiile private aduc nu doar resurse financiare, ci și inovație și eficiență”, a afirmat el.

Totodată, a subliniat rolul esențial al unității și solidarității în depășirea provocărilor actuale și a încurajat transformarea acestora în oportunități.

“Îndemnul meu este să transformăm provocările în oportunități și să construim împreună o regiune mai prosperă, mai sigură și mai conectată”, a conchis președintele interimar.

Continue Reading

INTERNAȚIONAL

Președintele Turciei a sosit la Roma pentru a discuta cu Giorgia Meloni despre consolidarea cooperării între cele două țări

Published

on

© Presidency of the Republic of Türkiye/ X

Președintele turc Recep Tayyip Erdogan a sosit marți la Roma pentru convorbiri cu șefa guvernului italian Giorgia Meloni destinate să impulsioneze comerțul și cooperarea între cele două țări mediteraneene, relatează AFP, preluat de Agerpres.

Meloni și Erdogan vor aborda de asemenea războiul în Ucraina și situația din Orientul Mijlociu înaintea unui summit în cursul căruia miniștri italieni și turci vor semna o serie de acorduri, în special în domeniile energiei și apărării, potrivit unei surse guvernamentale italiene.

„Obiectivul este de a consolida cooperarea și parteneriatul strategic între cele două națiuni și de a încuraja relațiile economice și comerciale care s-au dezvoltat considerabil în ultimii ani”, a indicat sursa citată.

Această reuniune intervine în timp ce invazia rusă în Ucraina a determinat Uniunea Europeană să caute legături mai strânse în materie de securitate cu Turcia, aliată în cadrul NATO și candidată de mult timp la aderarea la UE.

Citiți și: “Securitatea Europei nu poate fi concepută fără Turcia”, pretinde Erdogan. Liderul turc cere aderarea la UE și susține că “lumea este mai mare de 5”, într-o aluzie la Consiliul de Securitate ONU

Războiul în Ucraina a propulsat industria de apărare spre noi culmi, iar compania italiană de apărare Leonardo a ajuns la un acord cu producătorul turc de drone Baykar pentru dezvoltarea în comun a dronelor.

Pe agenda discuțiilor se află și lupta împotriva imigrației ilegale, un subiect fierbinte pentru guvernul premierului Meloni, care conduce partidul post-fascist Fratelli d’Italia (FDI).

Ankara a jucat în ultimii ani un rol de prim-plan în lupta împotriva sosirilor ilegale în Europa, primind în schimb miliarde de euro din partea Bruxellesului.

Continue Reading

Facebook

Concrete & Design Solutions

Concrete-Design-Solutions

INCAS - Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare Aerospațială „Elie Carafoli”

Advertisement
ROMÂNIA52 minutes ago

Colaborarea strânsă dintre ICI București și Danubius Exim a contribuit la transformarea cadrului fiscal din România într-unul adaptat realităților digitale, în beneficiul cetățenilor și instituțiilor, subliniază Adrian-Victor Vevera

EUROPARLAMENTARI ROMÂNI54 minutes ago

Vicepreședintele PE, Victor Negrescu: Inteligența artificială nu este doar despre viitor, este prezentul. Fără competențe digitale și educație în AI, riscăm să rămânem în urmă

ROMÂNIA2 hours ago

Ilie Bolojan, la Forumul de Afaceri al celor Trei Mări: Reconfigurarea forțelor politice și economice impune consolidarea relațiilor cu state interesate de stabilitatea și dezvoltarea regiunii noastre

INTERNAȚIONAL2 hours ago

Președintele Turciei a sosit la Roma pentru a discuta cu Giorgia Meloni despre consolidarea cooperării între cele două țări

U.E.2 hours ago

Giorgia Meloni califică armistițiul de trei zile propus de Putin drept ”insuficient”: Ucraina a arătat că dorește pacea. Acum Rusia este cea care trebuie să demonstreze același lucru

NATO2 hours ago

Rachete Patriot: SUA și NATO sunt mai sigure grație angajamentului României față de apărarea aeriană, afirmă ambasadoarea Statelor Unite

ROMÂNIA3 hours ago

Integrarea conceptului de ”gender medicine” în politicile publice de sănătate, o necesitate pentru femeile din România, subliniază senatoarea Nicoleta Pauluic 

INTERNAȚIONAL3 hours ago

Bolojan îl felicită pe Mark Carney pentru câștigarea alegerilor în Canada: România dorește un parteneriat puternic în economie, energie și securitate

INTERNAȚIONAL3 hours ago

Ministrul german al Apărării susține că se bazează pe continuarea sprijinului SUA pentru apărarea Ucrainei

COMISIA EUROPEANA4 hours ago

Ministrul Apărării, întâlnire la Bruxelles cu Roberta Metsola și Kaja Kallas: Regiunea Mării Negre are importanță strategică pentru securitatea euro-atlantică și relevanță economică majoră pentru UE

ROMÂNIA5 days ago

”Investiție importantă” cu sprijinul ajutorului de stat în domeniul materialelor de construcție. Antreprenorii români au deschis la Iernut ”cea mai mare fabrică de BCA din Europa”, anunță Marcel Ciolacu

NATO1 week ago

Spania anunță că va îndeplini obiectivul NATO de 2% din PIB pentru apărare în 2025 prin majorarea investițiilor în domeniu

ROMÂNIA2 weeks ago

PPC marchează extinderea la nivel regional prin conferința „Construind viitorul: Proiectarea, baza dezvoltării și calității vieții în Transilvania”, organizată în parteneriat cu BNR

ROMÂNIA3 weeks ago

Firmele americane vor prezenta administrației SUA că România este “un loc bun pentru investiții” și au ca obiectiv “promovarea investițiilor românești în SUA”, afirmă Bolojan în contextul noilor tarife comerciale americane

ROMÂNIA3 weeks ago

România a obținut excluderea componentei nucleare din contra-măsurile UE la tarifele SUA, anunță Bolojan: Avem un contract important pentru reactoarele 3 și 4

NATO3 weeks ago

Bolojan și MApN afirmă că “nu există nicio informație oficială” din partea SUA de a retrage militari din România. Poziția strategică și Baza Mihail Kogălniceanu, printre argumentele României în a evita o dezangajare SUA pe flancul estic

ROMÂNIA3 weeks ago

Bolojan pune Palatul Cotroceni la dispoziția candidaților la funcția de președinte pentru dezbateri: În afară de holograme, să vedem candidați, programe și idei

ADERAREA ROMÂNIEI LA OCDE4 weeks ago

INTERVIU Stefano Scarpetta, director al Departamentului ELS în cadrul OCDE, apreciază că tarifele anunțate de Trump ar putea genera o creștere a prețurilor la anumite produse și servicii: OCDE este un loc foarte sigur pentru dialog constructiv

ROMÂNIA4 weeks ago

Marcel Ciolacu: Investitorii români și străini au încredere în potențialul nostru economic. De aceea pun la bătaie atâția bani

ADERAREA ROMÂNIEI LA OCDE4 weeks ago

Ministrul Economiei, Bogdan Ivan, prezintă ”trei beneficii clare” ale aderării României la OCDE: Simplificare și debirocratizare, creșterea capacității de împrumut pentru companii și IMM-uri, creșterea ratingului de țară

Trending