Connect with us

U.E.

Germania nu va oferi despăgubiri de război Poloniei, dar va oferi sprijin victimelor supraviețuitoare ale regimului nazist

Published

on

© KPRM

Cancelarul german Olaf Scholz a anunțat în timpul unei vizite la Varșovia că țara sa va oferi sprijin victimelor poloneze supraviețuitoare ale crimelor germano-naziste. Cu toate acestea, el nu a oferit detalii cu privire la ceea ce ar implica aceste măsuri în practică, relatează DW și Politico.

Scholz a vizitat Polonia împreună cu cabinetul său pentru primele consultări interguvernamentale Polonia-Germania din 2018, când predecesorul său Angela Merkel era la putere și Polonia era condusă de partidul Lege și Justiție (PiS).

„Noi, germanii, am provocat Poloniei suferințe imense în timpul celui de-al Doilea Război Mondial”, a declarat Scholz, vorbind alături de Tusk după întâlnirea lor. „Germania este conștientă de culpa sa și de sarcinile care rezultă din aceasta… Germania va încerca să ofere sprijin supraviețuitorilor ocupației”.

Cu toate acestea, Scholz nu a oferit detalii cu privire la forma pe care o va lua acest sprijin, cine va fi eligibil sau cât de mult va fi cheltuit pentru acesta. Între 1992 și 2005, Germania a oferit deja compensații victimelor poloneze ale crimelor germano-naziste prin intermediul Fundației pentru Reconcilierea Polono-Germană.

Potrivit Agenției Poloneze de Presă (PAP), aproximativ 40 000 de supraviețuitori polonezi ai războiului ar putea beneficia de orice sprijin german suplimentar.

La solicitarea unui jurnalist de a oferi mai multe informații, Scholz a precizat doar că „lucrăm în acest sens împreună cu guvernul polonez; sprijinul pentru persoanele în vârstă este foarte important pentru noi și vom acționa în acest domeniu”.

În perioada premergătoare vizitei, oficialii germani declarau că se așteaptă ca Scholz să anunțe un plan de compensare a victimelor supraviețuitoare ale Germaniei naziste, ca parte a unui efort mai amplu de refacere a legăturilor îndelung tensionate. Relațiile dintre cele două țări s-au deteriorat brusc în timpul fostului guvern polonez, care era condus de partidul naționalist Lege și Justiție (PiS).

Germania a fost una dintre țintele preferate ale guvernului PiS, liderii partidului cerând Berlinului să plătească peste 1 000 de miliarde de euro în despăgubiri de război. Germania a respins aceste cereri, considerând problema „închisă” datorită unei serii de acorduri postbelice.

Actualul guvern polonez a renunțat la cererile de despăgubire, dar ministrul de externe Radosław Sikorski a solicitat Germaniei să găsească o „soluție creativă” pentru a compensa suferințele poporului polonez.

Cu toate acestea, spre sfârșitul zilei de luni, au apărut semne că anunțul privind despăgubirile ar putea fi amânat, deoarece negocierile dintre cele două părți s-au prelungit până seara târziu.

Oficiali din cadrul coaliției guvernamentale germane, care este în prezent blocată în negocieri bugetare dificile, au avut rezerve cu privire la dimensiunea oricărui angajament financiar – și îngrijorări că acesta ar putea declanșa alte cereri de despăgubire din partea altor țări ocupate de Germania nazistă, inclusiv Grecia, potrivit a două persoane familiarizate cu poziția germană cărora li s-a acordat anonimatul pentru a discuta despre negocieri sensibile.

Nu a fost imediat clar dacă partea germană nu a fost în măsură să furnizeze o propunere concretă sau dacă Varșovia a respins propunerea germană ca fiind insuficientă.

Oricum ar fi, eșecul de a anunța planul de compensare este umilitor pentru ambii lideri, care intenționau să folosească vizita pentru a marca un nou capitol, mai cooperant, în relațiile dintre cele două țări. De asemenea, acest lucru îl expune pe Tusk la critici intense din partea populiștilor de dreapta din țară, care solicită despăgubiri din partea Germaniei.

PiS, care se află acum în opoziție, a criticat oferta de sprijin a lui Scholz pentru victimele de război poloneze ca fiind „resturi” în comparație cu despăgubirile de 1 300 de miliarde de dolari pe care Polonia le-a cerut Germaniei în 2022, când PiS era la putere.

În cele din urmă, planul de acțiune comun precizează că cele două guverne vor rămâne „angajate într-un dialog intens privind măsurile de sprijinire a victimelor în viață ale agresiunii și ocupației germane între 1939 și 1945”.

Tusk a încercat să prezinte acest dialog într-o lumină pozitivă, chiar dacă se confruntă cu atacuri din partea adversarilor săi politici de acasă.

„Nu sunt dezamăgit”, a spus el despre eșecul de a ajunge la un acord de compensare imediată. „Sunt pași care merg în direcția cea bună”, a spus el. „Viitorul va arăta dacă așteptările și speranțele mele se bazează pe temelii solide.”

 

Alexandra Loy este redactor și specialistă în afaceri europene. Deține un doctorat în domeniul științe politice, dobândit în anul 2018, cu tema analizării impactului președinției României la Consiliul Uniunii Europene asupra sistemului național de coordonare a afacerilor europene. Alexandra este membru al comunității academice din cadrul Școlii Naționale de Studii Politice și Administrative.

U.E.

UE prezintă prioritățile sale pentru summitul G7, transmițând un mesaj SUA: Nu putem crește cheltuielile pentru apărare dacă trebuie să ducem în același timp un război comercial

Published

on

© European Union, 2025

Președinții Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, și Consiliului European, Antonio Costa, au menționat înainte de summitul G7 că una dintre prioritățile principale ale UE la această întâlnire este aceea de a-l convinge pe președintele SUA, Donald Trump, să pună capăt războiului comercial global, informează Politico Europe.

Duminică, cei doi oficiali l-au îndemnat pe liderul american să renunțe la practicile comerciale care afectează economia globală.

„Să menținem comerțul dintre noi echitabil, previzibil și deschis. Cu toții trebuie să evităm măsurile protecționiste – acesta este un mesaj important pe care G7 îl poate trimite piețelor și lumii”, a declarat von der Leyen reporterilor, vorbind alături de Costa.

Solicitând „o discuție sinceră între partenerii G7, restabilind un sentiment de echilibru și predictibilitate între noi”, von der Leyen a subliniat că Bruxelles-ul încă negociază un armistițiu comercial cu Washingtonul.

Costa a declarat că UE nu poate crește cheltuielile de apărare, așa cum dorește Trump, dacă trebuie să ducă în același timp un război comercial.

„Nu este momentul potrivit pentru a crea incertitudine economică, nu este momentul potrivit pentru a crea probleme comerciale, deoarece trebuie să ne consolidăm bazele economice, Statele Unite trebuie, de asemenea, să își consolideze bazele economice”, a declarat Costa.

Pe lângă identificarea unor soluții pentru a restaura stabilitatea economiei globale, Uniunea Europeană are pe lista priorităților la discuțiile cu ceilalți lideri din UE și alte teme precum securitatea economică, situația din Ucraina și eforturile pentru a aduce pacea, inclusiv prin impunerea unor sancțiuni suplimentare contra Rusiei, situația din Orientul Mijlociu, în contextul schimbului de focuri dintre Israel și Iran, și menținerea puterii G7.

„După aproape 50 de ani, G7 și-a dovedit valoarea ca forum de conducere globală. Relevanța sa în următorii 50 de ani va depinde de capacitatea noastră de a rămâne uniți și atractivi. Anul acesta ni se alătură Brazilia, India, Africa de Sud, Coreea de Sud, Australia și Mexic. Europa are deja legături puternice cu fiecare dintre acestea. Credem – și vom continua să credem – cu tărie în democrație, deschidere și apropiere. Pentru a încheia, permiteți-mi să mă întorc pentru o secundă în 2002. Da, lumea era diferită. G7 – atunci G8 – era diferit. Și Uniunea Europeană însăși era diferită. Pe atunci ne extindeam din interior. Dar mai puțin concentrați pe influența noastră geopolitică. Două decenii mai târziu, astăzi Europa își joacă pe deplin rolul pe scena internațională. Gata să modeleze ceea ce va urma, împreună cu partenerii noștri cei mai apropiați”, a conchis președinta Comisiei Europene.

Continue Reading

U.E.

Europenii sărbătoresc astăzi 8 ani de la eliminarea taxelor suplimentare pentru roaming, un pilon central pentru o piață digitală deschisă și accesibilă

Published

on

© European Union, 2017

Cetățenii Uniunii Europene sărbătoresc astăzi 8 ani de la intrarea în vigoare a regulamentului european „Roaming la tarife naționale”, o inițiativă esențială care a transformat modul în care cetățenii europeni comunică și călătoresc. Începând cu 15 iunie 2017, utilizatorii de servicii mobile din toate statele membre UE beneficiază de eliminarea tarifelor suplimentare pentru roaming, ceea ce înseamnă că pot suna, trimite mesaje și utiliza date mobile în orice țară din Uniune la aceleași costuri ca acasă.

Românii pot astăzi, datorită apartenenței la UE, la fel ca toți ceilalți cetățeni europeni, să rămână conectați cu cei dragi și cu activitățile profesionale oriunde în UE, fără grija taxelor suplimentare. Regulamentul rămâne un pilon central al strategiei UE pentru o piață digitală deschisă și accesibilă tuturor europenilor, indiferent de statul membru în care se află. 

Ce înseamnă roaming?

Vorbim despre roaming atunci când utilizați telefonul mobil pe durata călătoriilor ocazionale efectuate în afara țării în care aveți un abonament de telefonie mobilă, adică țara în care locuiți, lucrați, studiați sau în care aveți alt tip de legături stabile.

Dacă petreceți mai mult timp acasă decât în străinătate sau vă folosiți telefonul mobil mai mult acasă decât în străinătate, se consideră că sunteți în roaming. Prin urmare, atunci când vă aflați în UE și efectuați apeluri, trimiteți mesaje sau utilizați servicii de date, vi se vor aplica tarifele naționale. Aceasta este considerată o „utilizare rezonabilă a serviciilor de roaming”.

Când treceți o frontieră în interiorul UE, ar trebui să primiți un mesaj din partea operatorului de telefonie mobilă prin care să vă informeze că sunteți în roaming și să vă aducă la cunoștință prevederile politicii sale privind „utilizarea rezonabilă”. Mesajul ar trebui să vă ofere informații despre stabilirea prețului personalizat pe baza abonamentului dumneavoastră, eventuale servicii care pot genera taxe suplimentare și numerele de contact de urgență pentru țara respectivă.

Istoria eliminării tarifelor 

Reamintim că eurodeputatul român, Adina Vălean, a fost raportorul Legislativului European pentru dosarul Roaming II, cel care a stabilit scăderea graduală, până la eliminare, a tarifelor speciale de roaming.

Parlamentul European a aprobat, în primă lectură, a 3 aprilie 2014, reforma pieţei telecomunicaţiilor, propusă de Comisia Europeană în 2013, care prevedea, printre altele, eliminarea tarifelor de roaming în UE, de la 15 decembrie 2015.

Potrivit propunerii iniţiale a Comisiei Europene, tarifele de roaming ar fi trebuit eliminate încă de la 1 iulie 2014.

După votul din PE, era necesară ajungerea la un acord cu ministerele telecomunicaţiilor din cele 28 de state membre privind eliminarea tarifelor de roaming.

În 4 martie 2015, statele membrele au decis să amâne eliminarea tarifelor.

Prin urmare, Consiliul şi Parlamentul European au iniţiat negocieri în vederea obţinerii unui acord în a doua lectură.

Negocierile s-au fost încheiat pe 30 iunie 2015, iar pe 8 iulie 2015, Comitetul Reprezentanţilor Permanenţi a confirmat textul de compromis al propunerii privind piaţa unică a telecomunicaţiilor, astfel cum fusese convenit de către cele două instituţii.

Consiliul Competitivitate şi-a dat acordul asupra textului la 1 octombrie 2015.

Consiliul de Miniştri al UE şi Parlamentul European, pe baza unei propuneri a Comisiei Europene, au hotărât introducerea pentru prima dată a unor plafoane tarifare pentru serviciile în roaming în 2007 pentru a se asigura că abonaţii la serviciile de telefonie mobilă plătesc tarife de roaming similare în întreaga UE.

Continue Reading

COMISIA EUROPEANA

Comisar european: Energia nucleară are un rol de jucat în construirea unui sistem energetic mai rezilient și mai curat

Published

on

© European Union, 2025/Source: EC - Audiovisual Service

Uniunea Europeană va avea nevoie de investiții de aproximativ 241 miliarde de euro până în 2050 pentru a extinde durata de viață a reactoarelor nucleare existente și pentru a construi noi reactoare de mari dimensiuni, potrivit celui de-al optulea Program Ilustrativ pentru Energie Nucleară (PINC), publicat de Comisia Europeană. Investiții suplimentare vor fi necesare pentru dezvoltarea reactoarelor modulare mici (SMR), reactoarelor modulare avansate (AMR), microreactoarelor și fuziunii nucleare pe termen lung.

Comisia subliniază că, pentru unele state membre, energia nucleară este o componentă esențială în strategiile de decarbonizare, competitivitate industrială și securitate energetică. Se estimează că, până în 2040, peste 90% din energia electrică produsă în Uniunea Europeană va proveni din surse decarbonizate – în principal energie regenerabilă, completată de energia nucleară.

Capacitatea instalată de energie nucleară în UE este preconizată să crească de la 98 GWe în 2025 la aproximativ 109 GWe în 2050.

„Pentru a realiza cu adevărat tranziția către energie curată, avem nevoie de toate soluțiile energetice cu emisii zero și scăzute de carbon. Energia nucleară are un rol de jucat în construirea unui sistem energetic mai rezilient și mai curat. Asigurarea condițiilor-cadru necesare va permite UE să își mențină leadershipul industrial în acest sector, păstrând în același timp cele mai înalte standarde de siguranță și o gestionare responsabilă a deșeurilor radioactive”, a declarat Dan Jørgensen, comisar european pentru Energie și Locuințe.

Comisia atrage atenția că păstrarea standardelor ridicate de siguranță nucleară, securitate și garanții, precum și gestionarea responsabilă a deșeurilor radioactive, rămân priorități esențiale. Sunt necesare progrese în dezvoltarea infrastructurii pentru depozitarea deșeurilor și combustibilului nuclear uzat, dar și în eficientizarea proceselor de dezafectare.

Programul PINC mai evidențiază nevoia de cooperare între autoritățile naționale de reglementare pentru accelerarea proceselor de licențiere, precum și colaborarea internațională cu parteneri de încredere pentru diversificarea surselor de combustibil nuclear.

Totodată, Comisia susține formarea profesională a forței de muncă, atragerea de talente noi și sprijinirea startup-urilor inovatoare din domeniul nuclear, în paralel cu promovarea și comercializarea noilor tehnologii de vârf – precum SMR-urile, AMR-urile și fuziunea nucleară.

Prin acest program, UE urmărește să consolideze poziția industriei nucleare europene într-un sector strategic, care să contribuie decisiv la atingerea obiectivelor climatice ale continentului.

Continue Reading

Facebook

Concrete & Design Solutions

Concrete-Design-Solutions

INCAS - Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare Aerospațială „Elie Carafoli”

Advertisement
U.E.6 minutes ago

UE prezintă prioritățile sale pentru summitul G7, transmițând un mesaj SUA: Nu putem crește cheltuielile pentru apărare dacă trebuie să ducem în același timp un război comercial

INTERNAȚIONAL9 minutes ago

Von der Leyen, convorbire cu Benjamin Netanyahu: Israelul are dreptul să se apere. Iranul este principala sursă de instabilitate regională

INTERNAȚIONAL44 minutes ago

”Vladimir Putin este războiul însuși”, susține Zelenski, în urma unor noi atacuri ale armatei ruse

EDITORIALE2 hours ago

Iulian Chifu: Război în Orientul Mijlociu. Israel și distrugerea sistematică a programului nuclear iranian

REPUBLICA MOLDOVA2 hours ago

Maia Sandu va fi distinsă la München cu premiul “Franz Josef Strauss”. Printre laureații premiului se numără și Klaus Iohannis și Jean-Claude Juncker

G72 hours ago

“Groenlanda nu este de vânzare”: Macron, vizită în Groenlanda înainte de summitul G7 pentru a arăta sprijinul european pentru insula arctică strategică râvnită de Trump

INTERNAȚIONAL22 hours ago

România, “profund îngrijorată” de escaladarea situației din Orientul Mijlociu. Susține dreptul Israelului la apărare și cere relansarea eforturilor diplomatice privind programul nuclear al Iranului

INTERNAȚIONAL22 hours ago

Președintele Donald Trump neagă implicarea SUA în atacul asupra Iranului și propune un acord de pace Iran-Israel

ROMÂNIA1 day ago

Participarea României la reconstrucția Ucrainei va defini poziția țării noastre în Europa următorilor 20 de ani, subliniază ministrul Marcel Boloș

U.E.1 day ago

Europenii sărbătoresc astăzi 8 ani de la eliminarea taxelor suplimentare pentru roaming, un pilon central pentru o piață digitală deschisă și accesibilă

INTERNAȚIONAL3 days ago

Premierul Spaniei le cere scuze cetățenilor pentru scandalul de corupție din Partidul Socialist: Sunt „profund indignat”. Trebuie să existe toleranță zero față de corupție

INTERNAȚIONAL4 days ago

Zelenski, după trilaterala cu Maia Sandu și Nicușor Dan: Împreună cu România vom ajuta Moldova să reziste influenței distructive a Rusiei

COMISIA EUROPEANA2 weeks ago

Sebastian Burduja i-a transmis comisarului european pentru Energie că închiderea centralelor pe cărbune în 2026 nu este fezabilă în lipsa unor alternative solide: Ar vulnerabiliza sistemul energetic național

ROMÂNIA2 weeks ago

Premierul interimar Cătălin Predoiu: Italia și România dau împreună voce unei Europe coerente, hotărâte și solidare

ROMÂNIA2 weeks ago

Marcel Boloș anunță că trei jaloane suspendate din PNRR au termen de soluționare luna noiembrie: Negociem cu Comisia Europeană pentru a crește la 5,7 miliarde de euro valoarea cererii de plată patru

U.E.3 weeks ago

Slovacia nu acceptă „să primească lecții” din partea Germaniei. Fico: Poziția suverană se bazează pe interesele naționale. Nimeni nu ne poate amenința

ADERAREA ROMÂNIEI LA OCDE3 weeks ago

Aderarea României la OCDE este un proces ”extrem de important”, subliniază ministrul Daniel David: Educația este domeniul fundamental într-o societate

NATO4 weeks ago

”Revizionismul agresiv al Rusiei amenință nu doar securitatea și integritatea teritorială a Ucrainei, ci și securitatea noastră comună în Europa”, subliniază Friedrich Merz din Lituania

ROMÂNIA4 weeks ago

Boloș: Renegocierea PNRR va fi finalizată până la finalul lunii mai. Cererile de plată vor fi restructurate pentru a asigura absorbția fondurilor până în 2026

U.E.4 weeks ago

Von der Leyen: Bugetul actual al UE a fost proiectat pentru o lume care nu mai există. Următorul trebuie să fie flexibil, coerent, descentralizat și simplificat

Trending