Connect with us

ROMÂNIA

Gestionarea competitivității, a stabilității monedei și a sectorului bancar din România în contextul unor vulnerabilități macroeconomice multiple

Published

on

© Calea Europeană / Zaim Diana

Comisia Europeană a publicat luni, 25 martie, o analiză aprofundată (IDR) axată pe vulnerabilitățile macroeconomice ale României în pregătirea Pachetului din primavara lui 2024 al Semestrului European. Documentul analizează evoluția vulnerabilităților, inclusiv deficitele publice și externe mari, precum și riscurile nou apărute. Acesta se bazează pe Raportul privind mecanismul de alertă 2024 (AMR) și evaluează persistența sau atenuarea vulnerabilităților, identifică riscurile potențiale și prezintă progresele și opțiunile de politică. Totodată, IDR servește drept foaie de parcurs pentru decidenții politici în vederea abordării provocărilor și a valorificării oportunităților de creștere, urmărind o stabilitate și o prosperitate economică sporită.

Dinamica economică și competitivitatea

În anul 2023 s-a înregistrat o încetinire a economiei României, atribuită unor factori diverși, printre care inflația ridicată, condițiile monetare înăsprite și slăbirea cererii globale. În pofida acestei decelerări, există optimism pentru o accelerare în 2024, deși se întrevăd riscuri semnificative de scădere. Creșterea reală a PIB-ului în 2023 s-a situat la aproximativ 2%, o scădere considerabilă față de anii precedenți. Provocări precum inflația ridicată care afectează veniturile reale disponibile și presiunile salariale în creștere evidențiază importanța monitorizării atente a competitivității.

Competitivitatea, deși un element fundamental al stabilității economice, se confruntă cu provocări care decurg din evoluțiile recente ale salariilor și prețurilor. În timp ce România a reușit să mențină competitivitatea costurilor în 2021 și 2022, în 2023 a avut loc o modificare semnificativă, salariile nominale înregistrând un salt de aproximativ 15%, depășind ritmul de creștere a productivității. Această disparitate riscă să submineze competitivitatea externă, necesitând o monitorizare vigilentă și intervenții de politică pentru a atenua efectele negative.

Politica monetară și dinamica creditului

Banca Națională a României a reacționat la presiunile inflaționiste prin majorarea ratelor cheie de politică monetară la 7% în ianuarie 2023, contribuind la o decelerare a creditului intern privat. În timp ce condițiile de lichiditate s-au relaxat, ratele nominale ale creditelor au avut o tendință de scădere, deși au crescut în termeni reali din cauza inflației în scădere. Măsuri precum majorarea amortizorului anticiclic de capital urmăresc să limiteze creșterea creditării, asigurând stabilitatea financiară în contextul evoluției condițiilor economice.

Stabilitate remarcabilă a leului în raport cu euro

Pe fondul turbulențelor externe, leul a demonstrat o reziliență remarcabilă față de euro în ultimii doi ani. Stabilitatea cursului de schimb rămâne o piatră de temelie pentru stabilitatea financiară și ancorarea inflației, în ciuda presiunilor de apreciere alimentate de intrările puternice de fonduri din UE și de accelerarea intrărilor de capital din partea nerezidenților. Evaluările pe termen lung indică o potențială supraevaluare a cursului de schimb real, subliniind necesitatea unei gestionări prudente pentru a reduce riscurile.

Un sector bancar rezilient

Sectorul bancar din România se prezintă ca un bastion de stabilitate, caracterizat de o capitalizare, lichiditate și profitabilitate solide. Cu o rată de adecvare a capitalului de 21,6% în T3-2023 și o rentabilitate care a atins un nivel maxim al ultimilor șapte ani, sectorul demonstrează rezistență în contextul fluctuațiilor economice. Scăderea creditelor neperformante și gestionarea prudentă a datoriilor subliniază soliditatea sectorului, deși expunerea ridicată (45% din total) la creditele denominate în monedă străină constituie un risc în cazul unei deprecieri mari a cursului de schimb, dar acest risc este atenuat de nivelul relativ scăzut de îndatorare și de rentabilitatea ridicată.

Abordarea blocajelor structurale

În ciuda progreselor înregistrate în ceea ce privește reformele structurale, competitivitatea în afara costurilor continuă să fie afectată de blocaje structurale, ceea ce afectează investițiile și exporturile. Indicatorii de guvernanță evidențiază domeniile care necesită îmbunătățiri, inclusiv calitatea reglementărilor și controlul corupției. Eforturile de eficientizare a mediului de afaceri și de remediere a ineficienței întreprinderilor de stat sunt esențiale pentru a stimula investițiile și potențialul de export.

Imperative politice

Întrucât vulnerabilitățile persistă, intervențiile proactive în materie de politici sunt esențiale pentru a atenua riscurile și pentru a promova o creștere durabilă. Abordarea deficitelor publice ridicate și gestionarea dinamicii salariilor sunt esențiale pentru menținerea competitivității și a echilibrelor externe. Reformele structurale care vizează guvernanța, eficiența reglementărilor și climatul investițional sunt imperative pentru o rezistență economică susținută.

ROMÂNIA

Curtea Europeană a Drepturilor Omului a respins, în unanimitate, cererea lui Călin Georgescu de reluare a alegerilor prezidențiale anulate de CCR

Published

on

© European Union, 2021/ Source: EC - Audiovisual Service

Curtea Europeană a Drepturilor Omului a decis, marţi, cu unanimitate de voturi, să respingă cererea lui Călin Georgescu de adoptare a unor măsuri provizorii privind anularea alegerilor prezidenţiale din România de către Curtea Constituţională, informează un comunicat remis CaleaEuropeană.ro.

”Curtea Europeană a Drepturilor Omului a decis astăzi, reunindu-se în complet de Camera şi în baza unui vot unanim, să nu indice nicio măsură provizorie în cauza Călin Georgescu c. România (cererea nr. 37327/24). Cauza priveşte anularea de către Curtea Constituţională a României a alegerilor prezidenţiale în care dl. Georgescu a fost candidat. Dl. Georgescu ceruse adoptarea de măsuri provizorii, în particular ca decizia Curţii Constituţionale să fie suspendată şi procesul electoral să fie reluat. Curtea a respins cererea de măsuri provizorii ca fiind în afara domeniului de aplicare al articolului 39 din Regulamentul Curţii (măsuri provizorii)”, se arată în decizia CEDO.

În document se arată că măsurile provizorii prevăzute de articolul 39 din Regulamentul Curţii sunt decise în legătură cu proceduri în faţa Curţii, fără a influenţa orice decizie ulterioară privind admisibilitatea sau fondul cauzei. Curtea impune asemenea măsuri provizorii numaiîin cazuri excepţionale, când reclamanţii ar fi altfel expuşi unui risc iminent de vătămare ireparabilă.

CEDO a reţinut că Georgescu s-a calificat pentru al doilea tur de scrutin al alegerilor prezidenţiale, care urma să aibă loc în 8 decembrie, însă în 6 decembrie, în temeiul articolului 146 f) din Constituţia României, Curtea Constituţională a României a anulat întregul proces electoral şi a decis ca alegerile pentru preşedintele României sa fie reluate în integralitate şi reorganizate de către Guvern la o dată ulterioară. Decizia pronunţată este definitivă.

La 16 decembrie 2024, invocând încălcări ale drepturilor sale prevăzute de articolele 6 (dreptul la un proces echitabil) şi 13 (dreptul la un remediu efectiv) din Convenţie şi de articolul 3 din Protocolul nr. 1 la Convenţie (dreptul la alegeri libere), Georgescu a solicitat măsuri provizorii în temeiul articolului 39 din Regulamentul Curţii împotriva deciziei din 6 decembrie 2024 a Curţii Constituţionale a României care anulase procesul electoral al alegerilor prezidenţiale în curs la data pronunţării acesteia.

Potrivit documentului, el a cerut în mod specific suspendarea efectelor deciziei Curţii Constituţionale până la soluţionarea cauzei sale la Curte, pentru a preveni un prejudiciu ireparabil asupra drepturilor democratice ale reclamantului şi ale cetăţenilor români; să fie obligat Guvernul României să reia procesul electoral, respectând rezultatele primului tur de scrutin, şi să organizeze turul al doilea de scrutin al alegerilor prezidenţiale; să oblige statul român să adopte măsuri pentru remedierea prejudiciilor democratice, prin restabilirea încrederii in procesul electoral.

”În decizia sa, Curtea a reamintit că, în conformitate cu articolul 39 din Regulament, măsurile provizorii sunt aplicabile numai în caz de risc iminent de vătămare ireparabilă a unui drept prevăzut de Convenţie care, dat fiind natura sa, nu ar putea fi reparată, iar persoana care invocă asemenea drept nu ar putea fi repusă în situaţia anterioară sau despăgubită în mod corespunzător. În plus, astfel de măsuri nu pot fi adoptate decât în circumstanţe excepţionale, atunci când acest lucru este necesar în interesul părţilor sau pentru buna desfăşurare a procedurii. Curtea a respins cererea dlui Georgescu ca fiind in afara domeniului de aplicare al articolului 39 din Regulament. Luând in considerare cererea prezentată, împreună cu temeiurile şi motivele pe care aceasta se bazează, Curtea a decis în conformitate cu practica sa bine stabilită că cererea dlui Georgescu nu se referă la o vătămare ireparabilă în înţelesul articolului 39 din Regulamentul Curţii. Curtea a considerat că cererea este în afara domeniului de aplicare al articolului 39 din Regulamentului Curţii şi a decis să nu indice Guvernului României nicio măsură provizorie dintre cele solicitate”, mai arată CEDO.

Decizia CEDO a fost adoptată, în unanimitate, de o Cameră compusă din şapte judecători.

Curtea Constituțională a României a anulat la data de 6 decembrie 2024, printr-o decizie în unanimitate a celor nouă judecători constituționali, întregul proces electoral privind alegerea președintelui țării.

În motivarea care a stat la baza deciziei de anulare a alegerilor prezidențiale, CCR a indicat că “procesul electoral privind alegerea Președintelui României a fost viciat pe toată durata desfășurării lui și în toate etapele de multiple neregularități și încălcări ale legislației electorale”.

Curtea Constituţională a mai susţine că, în cadrul alegerilor prezidenţiale, caracterul liber exprimat al votului a fost încălcat prin faptul că alegătorii au fost dezinformaţi prin intermediul unei campanii electorale în cadrul căreia Călin Georgescu a beneficiat de o promovare agresivă, derulată cu eludarea legislaţiei naţionale în domeniul electoral şi prin exploatarea abuzivă a algoritmilor platformelor de social-media.

“În prezenta cauză, caracterul liber exprimat al votului a fost încălcat prin faptul că alegătorii au fost dezinformaţi prin intermediul unei campanii electorale, în cadrul căreia unul dintre candidaţi a beneficiat de o promovare agresivă, derulată cu eludarea legislaţiei naţionale în domeniul electoral şi prin exploatarea abuzivă a algoritmilor platformelor de social-media. Manipularea votului a fost cu atât mai evidentă cu cât materialele electorale de promovare a unui candidat nu au purtat însemnele specifice publicităţii electorale conform Legii nr.370/2004. În plus, candidatul a beneficiat şi de un tratament preferenţial pe platformele de social-media, ceea ce a avut ca efect denaturarea manifestării de voinţă a alegătorilor”, s-a arătat în motivarea CCR.

Decizia CCR a venit după mai multe sesizări, inclusiv din partea Calea Europeană, și după ce președintele Klaus Iohannis a decis să desecretizeze documentele din cadrul ședinței CSAT din 28 noiembrie care au arătat că ”au existat atacuri cibernetice cu scopul de a influența corectitudinea procesului electoral” din România.

Continue Reading

POLITICĂ

SONDAJ INSCOP: 69,1% dintre români ar vota un naționalist ca președinte. 61,6% și-ar schimba opțiunea dacă respectivul candidat ar propune ieșirea din UE și 81% ar face la fel dacă ar propune apropierea de Rusia

Published

on

Un sondaj realizat de INSCOP Research la comanda Funky Citizens în perioada ulterioară anulării alegerilor prezidențiale din 2024 arată că 69,1% dintre cetățenii români ar vota un candidat naționalist la viitorul scrutin prezidențial, însă 61,6% dintre aceștia și-ar schimba opțiunea de vot dacă respectivul candidat ar propune ieșirea din Uniunea Europeană, iar 81% ar face același lucru dacă acest candidat ar propune o apropiere a României de Rusia.

Sondajul a fost realizat în perioada 16-23 decembrie 2024, prin metoda CATI (interviuri telefonice), volumul eșantionului multistadial stratificat fiind de 1000 de persoane. Eroarea maximă admisă a datelor este de ± 3.1 %, la un grad de încredere de 95%.

Intenția de vot ipotetic pentru un partid naționalist

69.1% dintre români ar vota un partid sau un candidat naționalist pentru funcția de președinte, care promovează valorile religioase și susține familia tradițională (față de 65.7% în ianuarie 2022). 27.3% declară că nu ar vota un astfel de partid/candidat (față de 32.8% în ianuarie 2022). Nu știu sau nu răspund 3.6% din total eșantion.

© INSCOP

Intenția de vot ipotetic pentru un partid naționalist care ar propune ieșirea României din UE

Dintre cei dispuși să voteze un partid sau un candidat naționalist pentru funcția de președinte (69.1% din total eșantion în decembrie 2024), 33.1% și-ar menține opțiunea dacă un astfel de partid/candidat ar propune măsuri și politici care ar putea determina ieșirea României din Uniunea Europeană (ceea ce reprezintă aproximativ 23% din totalul participanților la sondaj). 61.6% și-ar schimba opțiunea. 5.3% nu știu sau nu răspund.

Spre comparație, în ianuarie 2022, din cei dispuși să voteze un partid naționalist (65.7% din total eșantion), 39.7% declarau că și-ar fi menținut opțiunea (ceea ce reprezenta aproximativ 26% din totalul participanților la sondaj), în timp ce 55.1% susțineau contrariul.

© INSCOP

Intenția de vot ipotetic pentru un partid naționalist care ar propune o apropiere a României de Rusia

Dintre cei dispuși să voteze un partid sau un candidat naționalist pentru funcția de președinte (69.1% din total eșantion în decembrie 2024), 16% și-ar menține opțiunea dacă un astfel de partid/candidat ar propune o apropiere față de Rusia (ceea ce reprezintă aproximativ 11% din totalul participanților la sondaj) și 81% și-ar schimba-o. 3% nu știu sau nu răspund.

Spre comparație, în ianuarie 2022, din cei dispuși să voteze un partid naționalist (65.7% din total eșantion), 26% declarau că și-ar fi menținut opțiunea (ceea ce reprezenta aproximativ 17% din totalul participanților la sondaj), în timp ce 68.4% susțineau contrariul.

© INSCOP

Continue Reading

ROMÂNIA

MAI demontează un fake news prin care se induce în spațiul public ideea că ”a fost premeditat” procesul de anulare a primului tur al alegerilor prezidențiale

Published

on

© European Union, 2021/ Source: EC - Audiovisual Service

Ministerul Afacerilor Interne atrage atenția asupra unui fake news, prin care ”induce în spațiul public ideea că <<a fost premeditat>> procesul de anulare a turului I al alegerilor pentru Președintele României”.

”Printr-o postare din social media și prin afirmațiile făcute în timpul unei emisiuni de televiziune se induce ideea falsă și artificial construită că anumite structuri ale MAI au acționat în acest scop, prin <<cererea ca ștampilele să fie predate în aceeași saci cu voturile anulate>>”, semnalează MAI într-un comunicat.

Ministerul demontează astfel informațiile false, precizând următoarele:

  1.  Modelul ștampilelor de vot utilizate pentru alegerile parlamentare a fost diferit față de modelul ștampilelor de vot utilizate la alegerile pentru președinte, deci cele utilizate pentru alegerile parlamentare NU se mai utilizau la nimic.
  1.  Prefecturile nu sunt implicate (nu au atribuții) în procesul privind operațiunile de predare și primire a documentelor și materialelor necesare în procesul de votare, deci nu puteau ”cere secțiilor de votare”.
  1.  Operațiunile de predare/primire a documentelor și materialelor necesare în procesul de votare se stabilesc prin decizie BEC.
  1.  Pentru alegerile parlamentare BEC a stabilit operațiunile de predare/primire a documentelor și materialelor necesare în procesul de votare prin Decizia 261/D/21.11.2024 (și DA, se predau în sacii cu buletinele neutilizate) – art. 3 (5) c.
  1.  Pentru alegerile prezidențiale BEC a stabilit operațiunile de predare/primire a documentelor și materialelor necesare în procesul de votare prin Decizia 160/D/17.11.2024 (inclusiv cu instrucțiuni clare pentru ștampilele de vot care se REUTILIZEAZĂ în turul 2 – se predau separat la birourile electorale județene) – art.3 (4) și art.7 (1).

Amintim că în cazul României, Curtea Constituțională a fost nevoită să anuleze, printr-o decizie în unanimitate a celor nouă judecători constituționali, întregul proces electoral privind alegerea președintelui țării.

În motivarea CCR se arată că ”procesul electoral privind alegerea Președintelui României a fost viciat pe toată durata desfășurării lui și în toate etapele de multiple neregularități și încălcări ale legislației electorale”.

Instituția cu rol de gardian al Constituției a mai justificat că, în cadrul alegerilor prezidenţiale, caracterul liber exprimat al votului a fost încălcat prin faptul că alegătorii au fost dezinformaţi prin intermediul unei campanii electorale în cadrul căreia Călin Georgescu a beneficiat de o promovare agresivă, derulată cu eludarea legislaţiei naţionale în domeniul electoral şi prin exploatarea abuzivă a algoritmilor platformelor de social-media.

Decizia CCR a venit după mai multe sesizări, inclusiv din partea Calea Europeană, și după ce președintele Klaus Iohannis a decis să desecretizeze documentele din cadrul ședinței CSAT din 28 noiembrie care au arătat că ”au existat atacuri cibernetice cu scopul de a influența corectitudinea procesului electoral” din România.

”A fost confirmat faptul că, în actualul context de securitate regional și mai ales electoral, România, alături de alte state de pe Flancul Estic al NATO, a devenit o prioritate pentru acțiunile ostile ale unor actori statali și non-statali, în special Federația Rusă, existând din partea acesteia un interes în creștere pentru a influența agenda publică în societatea românească și coeziunea socială“, se arată în anexa desecretizată și furnizată de Ministerul Afacerilor Interne.

În fața acestor amenințăriComisia Europeană a luat hotărârea să demareze o investigație oficială împotriva TikTok pentru o posibilă încălcare a Legii privind serviciile digitale (DSA), parte a eforturilor convenite de președintele Klaus Iohannis și președinta executivului european Ursula von der Leyen de a consolida securitatea social media în UE.

Continue Reading

Facebook

Concrete & Design Solutions

Concrete-Design-Solutions

INCAS - Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare Aerospațială „Elie Carafoli”

Advertisement
EUROPARLAMENTARI ROMÂNI6 hours ago

Eurodeputatul Dan Motreanu: Indiferent de schimbările politice, legătura transatlantică rămâne esențială ca pilon al stabilității globale

EUROPARLAMENTARI ROMÂNI6 hours ago

Gheorghe Falcă, apel către români să respingă ferm orice formă de extremism: Cei care glorifică crimele trecutului nu merită să ne reprezinte viitorul

SUA6 hours ago

La Forumul Economic Mondial de la Davos, Scholz a făcut apel la „calm” în privința președinției lui Trump: Parteneriatul dintre Europa și SUA este indispensabil pentru pacea și securitatea globală

U.E.6 hours ago

Decizia lui Donald Trump de a retrage SUA din Acordul de la Paris reprezintă o ”evoluție cu adevărat nefericită”, subliniază UE: Europa va continua să colaboreze cu toate națiunile care doresc să protejeze natura

U.E.8 hours ago

Invocând cazul României, Comisia Europeană va lua măsuri ferme împotriva manipulării digitale în procesele electorale și pentru combaterea dezinformării

ROMÂNIA8 hours ago

Curtea Europeană a Drepturilor Omului a respins, în unanimitate, cererea lui Călin Georgescu de reluare a alegerilor prezidențiale anulate de CCR

U.E.8 hours ago

Vicepreședinta CE, Roxana Mînzatu, a discutat cu partenerii sociali din Polonia despre provocările cu care se confruntă pe piața muncii din UE

CHINA8 hours ago

Vicepreședintele Chinei subliniază la Forumul Economic de la Davos că ”protecționismul nu duce nicăieri”: Multilateralismul este ”calea corectă pentru menținerea păcii mondiale”

POLITICĂ8 hours ago

SONDAJ INSCOP: 69,1% dintre români ar vota un naționalist ca președinte. 61,6% și-ar schimba opțiunea dacă respectivul candidat ar propune ieșirea din UE și 81% ar face la fel dacă ar propune apropierea de Rusia

U.E.8 hours ago

SONDAJ INSCOP: Aproape 9 din 10 români se opun ieșirii din NATO și UE și susțin direcția Occident a României. 45% consideră că Rusia susține propaganda în România

CHINA8 hours ago

Vicepreședintele Chinei subliniază la Forumul Economic de la Davos că ”protecționismul nu duce nicăieri”: Multilateralismul este ”calea corectă pentru menținerea păcii mondiale”

SUA1 day ago

Donald Trump proclamă debutul “epocii de aur” în discursul inaugural: Declinul Americii a luat sfârșit. Am fost salvat de Dumnezeu pentru a face America măreață din nou

SUA1 day ago

Donald Trump a depus jurământul solemn și a devenit oficial cel de-al 47-lea președinte al Statelor Unite ale Americii

ROMÂNIA5 days ago

Românii își aleg președintele pe 4 mai. Campania electorală începe pe 18 februarie

SUA6 days ago

În discursul de adio înainte de a-i preda ștafeta puterii lui Trump, Joe Biden avertizează că SUA ar putea cădea în “mâinile unei oligarhii” care amenință democrația prin “abuz de putere”: “Este rândul vostru să stați de pază”

ROMÂNIA6 days ago

Ciolacu: Bugetul pentru 2025, construit pe o abordare prudentă care să permită închiderea anului cu un deficit de 7%

SUA1 week ago

Într-un discurs-moștenire, Biden îi predă lui Trump o politică externă în care SUA “câștigă competiția mondială”: China nu ne va depăși. De când a început războiul, eu am stat în centrul Kievului, nu Putin

INTERNAȚIONAL2 weeks ago

Mark Zuckerberg anunță că “va reduce drastic cenzura” pe Facebook și Instagram și va acorda “prioritate libertății de exprimare”, criticând guvernele, presa tradițională și UE

U.E.2 weeks ago

Președintele Austriei se va întâlni cu liderul extremei-drepte pentru a-i încredința formarea unui guvern

U.E.2 weeks ago

Susținători ai Ucrainei au protestat la Bratislava împotriva politicilor pro-ruse ale premierului Fico: Slovacia e Europa

Trending