Connect with us

EVENIMENTE

INTERVIU Programul Europa Creativă al Uniunii Europene: Trei proiecte de succes finanțate prin cel mai important program european pentru sprijinirea domeniilor creative și culturii

Published

on

Programul Europa Creativă al Uniunii Europene este cel mai important program de finanțare al Uniunii Europene dedicat sprijinirii domeniilor creative, culturii și audiovizualului cu un buget total de 1,46 miliarde de euro pentru perioada 2014-2020.

Pentru a oferi un cadru favorabil finanțării în vederea dezvoltării acestor domenii creative, programul înființat de Parlamentul European și de Consiliul UE, la inițiativa Comisiei Europene, este consolidat pe două subprograme: Cultură și MEDIA, urmând ca pe parcursul anului 2016 să fie dezvoltată și o componentă transsectorială dedicată garantării creditelor bancare pentru sectoarele culturale și creative și cooperării în domeniul politicilor culturale. 

CaleaEuropeana.ro a realizat o serie de interviuri cu beneficiari ai programului Europa Creativă Europa Creativa

Interviu cu Lila Passima, manager proiect Cu Tenda și cu Georgiana Vlahbei, asistent proiect Cu Tenda – Muzeul Țăranului Român, leader de proiect în cadrul programului Sub cultura – Europa creativă 2014-2020

Subprogramul CULTURĂ, șansa pofesioniștilor români de a deveni vizibili în mediul autohton

1. Care sunt oportunitățile, beneficiile concrete și valoarea adăugată pe care programul Europa Creativă al Uniunii Europene le aduce profesioniștilor români din industriile creative?

În primul rând li se creează acestora șansa de a deveni vizibili în mediul autohton, unde sunt prea puțin cunoscuți și promovați. Apoi, prin finanțarea creațiilor individuale, ale atelierelor sau micilor studiouri, li se oferă oportunitatea de a creea branduri, de a remodela inovator fondul tradițional al acestor industrii creative, de a revitaliza vechi tehnici și meșteșuguri valorificându-le creativ în produse culturale contemporane investite cu valoare universală. Se reface astfel în cultura română o legătură cu valorile culturale europene, situată între continuitatea tradițiilor și noile medii de dezvoltare ale culturilor urbane, o legătură ruptă brusc în perioada comunistă. Prin aceste mecanisme de susținere financiară apar noi oportunități și beneficii ale divesificării ofertei socio-culturale și a creării unui climat competițional bazat pe valoarea actului artistic și performativ care poate fi și un mediu de dialog și schimb intercultural cu industriile creative europene.

Din experiența în proiecte europene de până acum a Muzeului Țăranului, oportunitățile aduse de programul Europa Creativă al Uniunii Europene țin de: beneficiile contactului cu alți artiști și profesioniști în domeniul cultural-artistic europeni: instituția noastră a beneficiat de varii schimburi de experiență – culturale, profesionale, de posibilitatea de a experimenta contextul cultural artistic al altor state, de a înțelege și a lua contact cu mediile de lucru din afară, Un evident avantaj ține de lărgirea orizontului – tehnici și metode care pot fi apoi implementate la nivel organizațional (în cazul nostru) sau regional și chiar național (în sens larg, pentru operatorii culturali respectivi).

Astfel, beneficiile semnificative aduse de mobilitatea și circulația creațiilor și ale persoanelor, priorități ale programului, au ținut (țin) de efectele acestor interacțiuni cu omologi din statele partenere: dobândirea de noi aptitudini profesionale – o flexibilizare a modului de lucru, noi percepții, tipuri de raportare la profesie și domeniu, noi abilități de colaborare și lucru în echipă – efecte ce au adus un câștig pentru experiența profesională, dar și a întregii organizații de apartenență, precum și o experiență personală.

Valoarea adăugată ține de posibilitatea de a răspândi în noi contexte și spații culturale identitatea, imaginea și misiunea Muzeului. Creațiile echipelor din muzeu implicate în proiecte au avut ocazia de a ajunge la noi piețe culturale, la noi categorii de public – interacțiunea cu un public din altă cultură, cu o altă cultură a managementului și o altă evoluție a fenomenului creativ, posibilitatea de a testa un alt tip de recepție a publicului.

Cu TENDA, modalitate comprehensivă pentru culturile în mișcare din sud-estul Europei

2. Prin oportunitățile furnizate de subprogramul Cultura ați obținut un grant pe o linie de finanțare destinată proiectelor de cooperare pentru Muzeul Țăranului Român. Care sunt scopul și obiectivele proiectului și cum contribuie acesta la prioritățile culturale din cadrul programului Europa Creativă al UE?

Proiectul cu care Muzeul Național al Țăranului Român a fost selectat în cadrul sesiunii de finanțare octombrie/2015, a subprogramului Cultura, secțiunea proiecte de cooperare de scară mica se numește „CU TENDA” – STORIES, IMAGES AND SOUNDS ON THE MOVE [Living memory of southeastern Europe]. Proiectul este derulat de către Muzeul Național al Țăranului Român în calitate de leader de proiect, împreună cu 3 parteneri din spațiul sud-estului european: Association Center for Intercultural Dialogue, Kumanovo – Rep. Macedonia; O.R.S. Osservatorio Ricerca Sociale. Centro Studi, Politiche e Ricerche Sociali – Italia; Universitatea „Paisii Hilendarski” din Plovdiv, Bulgaria.

Misiunile proiectului sunt conservarea, valorizarea și promovarea patrimoniului cultural imaterial al comunităților și minorităților culturale din Balcani și din sudul Italiei.

„CU TENDA” (călătorind „cu cortul”) propune o înțelegere a imaginarului culturilor în mișcare din sud-estul Europei. Folosind ca instrumente fundamentale creativitatea și inter-conectivitatea, proiectul caută să exploreze memoria vie a grupurilor culturale și etnice din Balcani și din sudul Italiei, urmând un drum simbolic prin timp și spațiu. În acest scop, proiectul își propune să: (1) faciliteze accesul la cunoștințele despre aceste grupuri culturale (cercetare/documentare a istoriei culturale, finalizate cu filme documentare și crearea unei arhive publice digitale și a unui web-site, publicații, promovare și diseminare);  (2) încurajeze și sprijine auto-repreentarea și manifestările creative ale proprie identități din partea acestor grupuri (prin piese de teatru, ateliere de creație); (3) încurajeze comunicarea și buna interacțiune dintre aceste culturi și dintre grupurile majoritate și minoritare (vizite interactive cu scopuri multiple, expoziții interactive și ateliere/sesiuni interculturale).

Proiectul răspunde priorităților programului Europa Creativă prin faptul că încurajează dezvoltarea de activități culturale legate de patrimoniul intangibil al grupurilor culturale din sud-estul Europei, având drept suport pentru acestea cooperare transnațională pentru: expoziții itinerante, ateliere interculturale, vizite reciproce de schimb interactive în 4 țări.

Proiectul va permite, astfel, profesioniștilor din domeniul cultural și creativ din țările partenere din SE Europei să coopereze pe plan internațional, oferindu-le mijloace prin care să își internaționalizeze carierele și creațiile (mobilitatea artiștilor fiind obiectivul de atins în acest caz): interacțiuni transnaționale, noi spații și medii de promovare,  dialogul dintre profesioniștii din domeniul cultural.

Un alt obiectiv stabilit prin program este acela de a atrage noi categorii de public, precum și de a consolida recepția publicului deja existent, obiectiv pe care proiectul îl va îndeplini prin stimularea interesului și îmbunătățirea accesului publicului – atât cel consolidat din cadrul organizațiilor partenere, cât și cel nou dorit, la creațiile culturale aparținând comunităților vizate. Această direcție mizează pe dezvoltarea unor strategii convenționale și în special neconvenționale de promovare.

3. Peste 40% din bugetul acordat programului Europa Creativă al UE pentru perioada financiară 2014-20 este destinat subprogramului Cultura. Cum răspund aceste oportunități financiare necesităților din domeniu?

Pentru programele culturale din domeniul muzeal, personal simțim nevoia unei mai mari finanțări și mai flexibile pentru a putea acoperi un teritoriu mai larg de valorificare a culturii rurale și urbane, etno-antropologice și artistice. Ar fi interesant de abordat și explorat prin metode interdisciplinare, apecte ale culturilor europene din perspectivă comparată, de la materiale de promovare și identitate audio -vizuală până la teme de cercetare și marketing muzeal, valorificate prin expoziții, publicații, concerte, workshopuri, performance-uri. Din experiența noastră bugetele pentru acest tip de acțiuni interdisciplinare sunt insuficiente atunci când există mai mulți parteneri, mai mulți actori culturali implicați, când sunt aduse mai multe produse culturale în structura proiectelor și apar cheltuieli extrabugetare pentru asigurarea unor obiecte de patrimoniu de exemplu, fără de care unele expoziții nu ar fi posibil de itinerat, pierzându-se astfel din mobilitatea specialiștilor culturali și a locurilor unde ar fi putut interacționa cu alte comunități și centre culturale europene. Termenul de artist și creativ ar trebui să cuprindă și alte interpretări care să lărgească aria tipurilor de proiecte selectate spre finanțare.

Necesitățile din domeniul industriilor creative, în cazul românesc, țin de contextul noutății acestui nou domeniu – manifestate mai degrabă ca un nou val, care nu a apucat să se sedimenteze. Astfel că necesitățile țin, cronologic, de o specializare – non-existența unei industrii creative propriu-zise (ci tendințe și nuclee disparate în jurul unor regiuni/ orașe/instituții, firme sau asociații) – nevoia de a pregăti și a forma cu metode și tehnici specifice domeniului, profesionale (nevoia de a consolida, de a face coeziune la nivelul acestor nuclee) – așadar o necesitate a mediului de a crește din interior și a se dezvolta. În acest sens, oportunitățile financiare ale programului Europei Creative aduc o contribuție importantă acestei categorii în dezvoltare în România – prioritățile stabilite de program pot favoriza creșterea industriilor creative românești și pot îmbogăți spațiul cultural și artistic din țară (în condițiile aplicării și derulării de succes a unor asemenea inițiative).

Proiectele viitoare, început pentru o mai bună și reală cunoaștere a unor fenomene culturale insuficient studiateuropa creativa

4. Care sunt perspectivele și proiectele culturale pe care vi le propuneți să le dezvoltați în viitor?

MNȚR a dezvoltat în cadrul programului său de activități câteva proiecte cu finanțări europene începând cu proiectul european Stone House (2006-2007) în cadrul subprogramului Cultura, ca lider de proiect, având ca parteneri: Epacte (FR), Institutul national de cercetare și dezvoltare pentru optoelectronică(RO), Universitatea din Plovdiv(BG), finanțat de Comisia Europeană – Agenția pentru Educație, Audiovisual și Cultură – de Anul european al dialogului Intercultural (50 %) și de Ministerul  Culturii (50%). În anul 2008 MNȚR a dezvoltat în calitate de lider  proiectul Puzzle  având ca centru coordonator: Centrul de consultanță pentru programe culturale europene, finanțat de asemenea de Comisia Europeană – Agenția pentru Educație, Audiovizual și Cultură – de Anul european al dialogului Intercultural (50 %) și de Ministerul Culturii (50%)și sponsorizat suplimentar de primăria Capitalei. Iar între anii 2011-2013 MNȚR a implementat în calitate de lider și coordonator, proiectul european Childhood. Remains and Heritage, având ca parteneri Lebork Museum (PL), Association ARTEES (FR), Institutul cultural Român, finanțat de asemenea de Comisia Europeană – Agenția pentru Educație, Audiovizual și Cultură  – de Anul european al dialogului Intercultural (50 %) și de Ministerul  Culturii (50%)

 În prezent, două dintre departamentele care au și preocupări interdisciplinare – secția programe etnologice și secția educație muzeală au în derulare două tipuri de programe structurale europene cu finanțări diferite, unul denumit Geosust, având ca lider de proiect Institutul de Geodinamică al Academiei Române, în care MNȚR este partener, realizat în cadrul programului Granturi norvegiene – EEA Grants și cel de al doilea în calitate de lider al proiectului Cu Tenda – Living memory in south-eastern Europe / images, memories and sounds on the move (2015 -2019) cu 3 instituții partenere din sud estul Europei; Universitatea din Plovdiv (BG), Centrul pentru Dialog Intercultural(MK), Observatorul pentru cercetare și studii sociale și politice (IT) în cadrul programului Europa Creativă, subprogramul Cultura. Experiența căpătată în implementarea acestor tipuri de proiecte creează premiza lărgirii și aprofundării unor teme de interes atât național cât și european și angajarea unor colaborări viitoare cu mai mulți parteneri europeni.

Demersul nostru va fi acela de a exploata în continuare, substanțial și pe diferite paliere, din perspectivă  etnografică, antropologică, artistică, cultura tradițiilor – ca re/sursă creatoare  și regeneratoare de valori în relație și dialog cu cultura urbană contemporană.  Colaborările existente cu parteneri suedezi de la Universitatea din Uppsala în teme de cercetare și valorificare a conceptului de Historical Ecology din perspectivă contemporană sau cu partenerii balcanici pentru studierea comunităților etnice existente în aceste teritorii  sunt doar începuturile unor viitoare și extinse cercetări pentru o mai bună și reală cunoaștere a unor fenomene culturale insuficient studiate.  Alte trei direcții de valorificare a patrimoniului cultural al MNȚR în dialog cu parteneri europeni sunt arhiva de imagine, atelierul de creativitate și  colecția Ethnophonie de muzici țărănești, fiecare dintre acestea dezvoltând o abordare creativă și neconvențională în studiul și practica  domeniilor explorate: de la primele imagini fotografice alb/negru, desenele și obiectele arhetipale ale lumii tradiționale prezente în patrimoniul muzeului la studierea istoriei trecutului recent, a memoriei colective sau a micro-istoriilor și colecțiilor de obiecte autobiografice sau comunitare ale sfârșitului de sec.XX, valorificate prin instrumente audio și foto-video de promovare și performare: expoziții, workshopuri creative, performance-uri, festivaluri, concerte, comunicări internaționale, etc.

Interviu cu Maria Tasoti – Grupul Editorial Art – câștigător grant linia de finanțare Traduceri Literare

1. Care sunt oportunitățile, beneficiile concrete și valoarea adăugată pe care programul Europa Creativă al Uniunii Europene le aduce profesioniștilor români din industriile creative?

Proiectele de traducere literară ale Subprogramului Cultura contribuie la dezvoltarea pieței de carte, prin întărirea capacității operaționale a editurilor, dezvoltarea publicului cititor și susținerea de modele de bune practici în domeniul editorial. Cel mai “palpabil” beneficiu este sprijinul financiar acordat proiectelor selecționate. Programul acoperă jumătate din costurile legate de traducere, redactare, tehnoredactare, tipărire și promovare, iar acest lucru facilitează prezentarea și distribuția operelor pe scară mai largă, accesul cititorilor la cele mai importante creații europene și dezvoltarea unor noi categorii de public. Lucru cu atât mai important, cu cât editurile au posibilitatea de a publica scriitori europeni a căror valoare este incontestabilă, însă care de multe ori nu provin din zona “mainstream”.

Un alt beneficiu major este promovarea traducătorilor și contribuția la profesionalizarea actului de traducere, care vine să sprijine eforturile făcute în acest sens de traducătorii literari din România.

Subprogramele finanțate de Europa Creativă, punte de legătură între scriitorii europeni și cititorii români

2. Prin oportunitățile furnizate de subprogramul Cultură ați obținut un grant pe o linie de finanțare destinată traducerilor literare pentru Grupul Editorial Art. Care sunt scopul și obiectivele proiectului și cum contribuie acesta la prioritățile culturale din cadrul programului Europa Creativă al UE?

Scopul proiectului nostru a fost să promoveze mari scriitori europeni care, în ciuda recunoașterii internaționale, erau insuficient (sau chiar deloc) cunoscuți în România. Și să creeze premisele unui interes cât mai mare pentru opera lor, prin atragerea unui număr mare și diversificat de cititori. Am avut permanent în minte efectele multiplicatoare ale proiectului și rezultatele pe care el le va produce după terminarea sa efectivă și ne-am gândit că, prin eforturile coerente de distribuție și promovare a autorilor, putem deschide un orizont de așteptare pentru mai multe titluri ale lor.

De asemenea, ne-am propus să sprijinim mai consistent traducătorii și să evidențiem rolul esențial pe care îl au în circulația literaturii europene, deoarece ei fac posibilă întâlnirea scriitorilor cu cititorii lor.

În ultimă instanță, proiectul a avut rolul de a pune în valoare și în dialog cei trei mari actori ai săi : literatura europeană de înaltă calitate, traducători și cititori.

3. Peste 40% din bugetul acordat programului Europa Creativă al UE pentru perioada financiară 2014-20 este destinat subprogramului Cultură. Cum răspund aceste oportunități financiare necesităților din domeniu?

În opinia mea, bugetul acordat proiectelor editoriale în cadrul subprogramului Cultura reprezintă un sprijin real și consistent pentru toate etapele importante ale publicării unei cărți (de la traducere până la promovare). Iar faptul că se bazează, procentual,  pe costurile efective pe care le presupun proiectele editoriale face ca sprijinul financiar sa fie relevant pentru piața de carte din România.

4. Care sunt perspectivele și proiectele culturale pe care vi le propuneți să le dezvoltați în viitor?

Ne propunem, în primul rând, să continuăm proiectele și liniile directoare care ne-au definit activitatea editorială de până acum: publicarea de cărți bune (fie titluri consacrate sau de debut), care să aducă o valoare adăugată cititorilor noștri.  Pe de altă parte, vom încerca să prezentăm într-o mai mare măsură, în portofoliul nostru, diversitatea scrierilor valoroase din întreaga lume și vom  dezvolta, în paralel, și proiectele legate de promovarea scriitorilor români (în special în domeniul literaturii pentru copii).

Urmăriți și VIDEO Dezbaterea ”Programul Europa Creativă al Uniunii Europene – Oportunități de finanțare a sectoarelor culturale și creative”, organizată de Biroul de Informare al PE și Biroul Europa Creativă România

Interviu cu Daniel Mitulescu- Festivalul KinOdiseea, filmul “Dincolo de calea ferată” și Caravana Metropolis (Europa Cinemas), proiecte finanțate prin subprogramul MEDIA

Promovarea culturii românești și europene prin programele finanțate de Subprogramul MEDIA

1. Care sunt oportunitățile, beneficiile concrete și valoarea adăugată pe care programul Europa Creativă al Uniunii Europene le aduce profesioniștilor români din industriile creative?

Programul Europa Creativă este extrem de important pentru industrie, fie că vorbim de sprijinul pentru dezvoltare de proiecte de film, de sprijin pentru festivaluri și pentru distribuția unui film european, fie ca vorbim despre sprijinul pentru cinematografele care proiecteaza film european. Aș putea spune că am experiență în aproape toate aceste mecanisme de finanțare. Aș putea chiar spune că fără acest program numărul filmelor de artă, și așa puține, ar scădea dramatic în România. E un mecanism care funcționează foarte bine în Europa și este esențial  în fața “concurenței” și puterii de marketing a filmului european. În România, singurul organism care acordă un sprijin similar, dar doar pentru filmul românesc, este CNC-ul. Vorbesc despre sprijin pentru dezvoltare, mult mai mic în comparație cu cel media, și așa insuficient. Alt sprijin este pentru festivaluri, dar și acesta este foarte mic iar procesul de selecție și cuantumul finanțării nu ține întodeauna de niște criterii și obiective clare. De exemplu, sprijinul dat de CNC pentru două proiecte ale noastre apreciate de către Europa Creativă prin subprogramele Media și „Europa Cinema”, „Kinodiseea” și „Caravana Metropolis” au o finanțare mai mică  în acest an decât în anii precedenți, deși aceste evenimente sunt în creștere, sunt dorite de public și bineînteles au nevoie de mai multe resurse.

2. Prin finanțările accesate ați realizat importante proiecte pentru domeniul cinematografic: festivalul „KinOdiseea”, filmul ”Dincolo de calea ferată”, dar și Caravana Metropolis. Cum au contribuit acestea la prioritățile asumate de subprogramul MEDIA din cadrul programului Europa Creativă al UE?

Proiectul “Dincolo de Calea Ferată” a făcut parte dintr-un slot de proiecte “Strada Film” finanțate pentru dezvoltare. Ca să fie pe ințelesul tuturor, dezvoltarea unui proiect înseamnă atât rescrieri ale scenariului, cât și găsirea de fonduri pentru a intra în producție și a finaliza proiectul. Scopul a fost atins iar acest film a fost finalizat, a intrat în cinematografe și într-o săptămână va avea premiera mondială în competiția prestigiosului festival de la Karlovy Vary. De asemenea, filmul va fi inclus în “Caravana Metropolis”, alături de alte titluri de film european. Scopul Media este circulația operelor într-o Europă multilingvă, multiculturală, cu piețe total diferite între ele. Inclusiv cultura mersului la cinematograf este diferită. Una este în Franta și alta este în România. Problema este că inițiativa “Europa Creativă” trebuie sprijinită în România prin alte măsuri ale statului român. Media și Europa Creativă fac ce poat, dar resursele sunt limitate. Vă dau un exemplu. După revoluție, grădinile de vară, foarte frecventate înainte, au intrat în paragină. Același lucru s-a întâmplat și cu rețeaua de cinematografe. La momentul actual, mai sunt doar câteva săli în țară care sunt la standard de confort europene. Deci unde să vedem filme europeane? La Mall? Mall-ul este prin excelență fieful filmului american.

Pe acest fond, acum 5 ani am creat “Caravana Metropolis”, care a strâns în tot acest timp peste 300.000 de spectatori. Este un proiect care a avut ecou iar “Europa Cinemas”, începând de anul trecut, a inclus proiectul în program. Dar este un proiect dificil. Trebuie instalat un cinema în aer liber cu tot ce trebuie, inclusiv scaune în fiecare oraș în parte. Experiența este unică pentru un cinefil. Din păcate, se poate doar vara și un pic din toamnă.

De asemenea, un alt festival pe care-l facem de 8 ani, “Kinodiseea”, este cel mai mare festival internațional de film pentru copii din sud-estul Europei. Face parte din ECFA (European Children Film Association) și a fost printre cele 4 festivaluri pe acest profil finanțate prin subprogramul Media. Aș putea spune că fără acest sprijin acest festival nu ar mai fi existat. Sprijinul celorlalte organisme ca CNC sau ICR este mai mic în comparație cu sprijinul MEDIA, deși ar trebui să fie invers. De ce e important “Kinodiseea”? Pentru că aduce în România cele mai bune filme pentru copii la momentul actual și se preocupă de educația audiovizuală a copiilor într-o lume super saturată de materiale video neorientate întodeauna spre educație și toleranță. De asemenea, este un punct de întâlnire între tinerii profesioniști care activează în domeniu și micii spectatori prin zeci de workshop-uri creative. Și, până la urmă, “Kinodiseea” pregătește viitorul public care va gusta filmul de artă în cinematograf, un public pentru toate festivalurile din România, un public cult, tolerant, curios, creativ, îndrăzneț, iubitor de frumos.

3. Peste 700 de milioane euro sunt fondurile disponibile pentru exercițiul 2014-2020 în cadrul subprogramului MEDIA. Cum răspund aceste oportunități financiare necesităților din domeniu?

Necesitățile sunt multiple în România. Cum am spus, celelalte organisme interesate de o dezvoltare a sectorului CNC și ICR nu sunt încă atât de eficiente. Să sperăm că aceste lucruri se vor schimba în viitor. Sperăm la un proces transparent de alocare a resurselor care să ia în calcul performanța, sustenabilitatea, necesitatea, impactul real asupra publicului. Concurența la nivel european este foarte mare și totuși aceste evenimente au fost finanțate. Sper că și în țară să fie sprijinite corespunzător.

4. Care sunt perspectivele și proiectele MEDIA pe care vi le propuneți să le dezvoltați în viitor?

Noi ne dorim să dezvoltăm aceste proiecte, dar considerăm că și sprijinul instituțiilor din România joacă un rol extrem de important.

Prezentarea Programului Europa Creativă al UE face parte din demersurile de promovare al evenimentului „Programul Europa Creativă al Uniunii Europene – Oportunități de finanțare a sectoarelor culturale și creative”, dezbatere ce a avut loc vineri, 24 iunie, începând cu ora 10.00 la sediul Biroului de Informare al Parlamentului European în România. Organizatorii evenimentului au fost: Biroul de Informare al Parlamentului European în România și Biroul Europa Creativă România din cadrul Ministerului Culturii – Unitatea de Management a Proiectului.

.

Teodora Ion este redactor-șef adjunct și specialistă în domeniul relațiilor internaționale. Aria sa de expertiză include procesul retragerii Marii Britanii din Uniunea Europeană, relațiile comerciale globale și competiția pentru supremație dintre marile puteri ale lumii. Teodora este corespondent în cadrul summit-urilor Consiliului European și al celorlalte reuniuni decizionale de la nivelul UE.

EVENIMENTE

Asociația Orașelor din România (AOR) trage un semnal de alarmă: Avem nevoie de fonduri europene destinate orașelor pentru a obține un echilibru teritorial

Published

on

© CaleaEuropeana

Asociația Orașelor din România (AOR) a organizat ieri, 15 aprilie, dezbaterea „Orașele mici, încotro?”, prilej cu care a fost tras un semnal de alarmă cu privire la importanța fondurilor europene destinate orașelor, dar și a promovării unor motoare de dezvoltare economică pentru a atenua scăderea demografică cu care se confruntă orașele mici și mijlocii din lipsa de oportunități. 

Asociația Orașelor din România (AOR) pledează pentru implementarea unor motoare de dezvoltare în orașele mici cu ajutorul unui împrumut de la Banca Mondiala 

„Orașele mici și mijlocii din România încă nu și-au atins potențialul de dezvoltare. Prin această dezbatere dorim să atragem atenția publică asupra problemelor din aceste orașe, pentru a obține o dezvoltare echilibrată între regiuni. Un proiect important al AOR este să construim în orașele mici și mijlocii motoare de dezvoltare. Avem o propunere de program prin care să reușim cu ajutorul unui împrumut de la Banca Mondială să dăm posibilitatea fiecărui oraș din România să își dezvolte anumite motoare de dezvoltare. Este important să investim în infrastructură, în școli, în sănătate, dar în același timp fiecare oraș trebuie să aibă o inimă care generează economie și viață economică, pentru că altfel generația tânără nu își va vedea un viitor în orașele noastre. Rolul nostru este să tragem un semnal de alarmă cu privire la scăderea demografică din rândul orașelor mici și să căutăm motoare de dezvoltare. Orașul Cugir este cunoscut pentru industria auto. Să găsim soluții la nivel național, guvernamental și european. Problema orașelor mici nu se regăsește doar în România. Dezvoltarea unor zone industriale, parcuri industriale sau alte zone care să creeze un ecosistem care să ajute la dezvoltare ar fi esențiale”, a transmis Adrian Teban, președinte AOR, membru în Comitetul European al Regiunilor, primarul orașului Cugir.

Este nevoie de o politică coerentă în ceea ce privește orașele mici și mijlocii. O comunitate nu este formată doar din orașele mari

„În cadrul Comitetului Economic și Social European nu ne interesează cu precădere dezvoltarea urbană, dar ne interesează dezvoltarea durabilă și din această perspectivă, probleme precum încălzirea globală trebuie discutate acum. Orașele mici și mijlocii sunt printre cele mai afectate de această situație pentru că se află între zona urbană și rurală. Este nevoie de politici de sprijin pentru aceste comunități. Avem o problemă comună precum dezvoltarea relativ scăzută și a lipsei de investiții și preocupare. Este nevoie de o politică coerentă în ceea ce privește orașele mici și mijlocii, ce presupune o dezvoltare în raport cu situația socială a fiecăruia, pentru că avem probleme diferite precum șomajul sau migrația forței de muncă. Reflectăm asupra unor soluții de finanțare și de dezvoltare durabilă, astfel încât să înțelegem că o comunitate nu este formată doar din orașele mari, ci din întreaga societate”, a precizat Cristian Pîrvulescu, prof. univ. dr., membru în Comitetul Economic și Social European, Decan al Facultății de Științe Politice SNSPA. 

Daniel Nicolaș, prim-vicepreședinte AOR, primarul orașului Odobești: „Apelul nostru este să fim luați în seamă. Avem nevoie de fonduri europene dedicate orașelor, celor 3 milioane de români care locuiesc în orașe mici și mijlocii”

„Este foarte impoarnt ca orașul să devină un pol de dezvoltare urbană pentru toate comunitățile din jur, astfel încât să putem să creștem nivelul de trai și calitatea serviciilor. Avem o șansă istorică, cea a fondurilor europene. Fără parcursul european al României am fi fost foarte mulți în situația în care să nu avem drumuri cum trebuie. Prin fonduri europene am reușit să facem grădinițe, școli, drumuri, canalizare, stații de epurare. Am reușit proiecte la care uneori nici nu visam până acum 20 de ani. Sunt un primar bătrân, iar în acești 20 ani am construit blocuri, școli. Am realizat multe lucruri pentru oameni, dar avem în continuare nevoie de sprijin pentru că bugetele noastre nu au posibilitatea să co-finanțeze programele europene. Noi am fost dezavantajați tot timpul. La începuturile aderării României la UE, comunele au avut programe bine definite pentru dezvoltare rurală la care noi, orașele, nu aveam acces. Ulterior, au apărut programele operaționale la care municipiile au avut programe destinate (axa 4.1). Abia în 2017 am reușit să obținem prima axă de dezvoltare destinată orașelor. Acesta este apelul nostru: să fim luați în seamă. Avem nevoie de fonduri europene dedicate orașelor, celor 3 milioane de români care locuiesc în orașe mici și mijlocii”, a punctat Daniel Nicolaș, prim-vicepreședinte AOR, primarul orașului Odobești. 

„Fiecare primar ar trebui să caute soluții pentru auto-finanțare”, consideră Nicolae Moldovan, primarul orașului Beclean.

„Primarii sunt cei care caută soluții pentru comunitățile noastre. Fiecare primar ar trebui să caute soluții pentru auto-finanțare. Comunitatea noastră a obținut noi resurse prin nămol și sare. Am gândit un proiect turistic și am reușit să dezvoltăm această bază turistică, Băile Figa, care astăzi este un motor economic ce ne alimentează multe minusuri cu care ne confruntăm. Această idee turistică a dezvoltat și celelalte componente ale orașului. Am avut un motiv serios să accesăm peste 20 de proiecte europene. Pentru orașele mici, fondurile europene sunt soluția cu care am reușit să accesăm proiect după proiect, idee după idee”, a subliniat Nicolae Moldovan, primarul orașului Beclean în intervenția sa. 

Soluțiile pentru un echilibru teritorial în România vin de la nivelul orașelor care au performat deja

„Banca Mondială nu ar fi avut un program la fel de mare și eficient, dacă nu aveam parteneri la nivel local în primarii cu localitățile unde a lucrat. Un lucru bun pentru România este că avem un nivel local foarte puternic. Primim laude tot timpul și de la nivelul Comisiei Europene și al țărilor cu care lucrăm (Polonia, Ungaria, Cehia, Slovacia) la adresa reprezentanților României în Comitetul European al Regiunilor. Orașele mici sunt vitale pentru a asigura un echilbru la nivel teritorial. Pentru prima oară, în România, s-a făcut o analiză concretă a politicii urbane la nivel economic și local. Astfel, s-a arătat că 50% din teritoriul României, format din comune și orașe cu forță economică scăzută adună 25% din populație – 5 milioane de locuitori – și produc numai 2% din PIB-ul țării. Acestea sunt regiunile slab dezvoltate la care politica de coeziune și politice naționale încearcă să găsească o soluție, soluție care va fi găsită în alte comune mici de succes. Aici vorbim de Cugir, Orăștie, Beclean, Siret, care au atras mai multe fonduri europene decât municipii cu ștaif. Soluțiile pentru un echilibru teritorial în România vin de la nivelul orașelor care au performat deja. Cea mai dezvoltată localitate din România este Ghimbav. În același timp, trebuie gândit la nivel de rețea, nu la nivel de localitate. În momentul în care gândești la nivel de rețea, adresezi și problema tinerilor care probabil nu o să mai migreze și o să își facă familii, știind că fac parte dintr-un ecosistem socio-economic funcțional, a transmis Marcel Ionescu-Heroiu, specialist senior în dezvoltare urbană în cadrul biroului Băncii Mondiale din București, România.

„Noi, ca orașe din România, trebuie să obținem venituri care să rămână 100% le nivel local”, subliniază Mik József, primarul orașului Borsec.

„Turismul ar trebui să reprezinte un segement din economia națională. În 2008, când am devenit primar, a trebuit să găsim soluții pentru relansarea turismului. Pentru că nu au fost investitori în turism, a trebuit să devenim o administrație publică care investește în turism. Am reușit să construim pârtii de schi, de bob de vară și cea mai mare investiție prin care am reușit să repunem Borsec și tot turismul în mișcare a fost centrul balnear care s-a deschis acum doi ani de zile și au început să vină și investitori privați. Administrația publică a accesat fonduri naționale, dar și europene.  În momentul de față avem 30 de milioane de euro investiți, iar Borsec este o localitate mică de 2.800 de locuitori. Noi, ca orașe din România, trebuie să obținem venituri care să rămână 100% le nivel local”, a precizat Mik József, primarul orașului Borsec.


Urmăriți aici întreaga dezbatere: 

Asociația Orașelor din România (AOR) sărbătorește anul acesta 30 de ani de activitate neîntreruptă. De la înființarea sa în 1994, Asociația Orașelor din România a fost un pilon al comunităților urbane din întreaga țară, promovând cooperarea și schimbul de bune practici între orașe și facilitând dialogul constructiv între autorități locale și centrale. În ultimii 30 de ani, Asociația Orașelor din România a demonstrat angajamentul său față de dezvoltarea durabilă, incluzivitatea socială și inovarea în gestionarea orașelor.

Continue Reading

EVENIMENTE

Asociația Teatrul Vienez de Copii a lansat “Carta Albă a Biodiversității și Schimbărilor Climatice”, cu sprijinul Ambasadei Germaniei la București

Published

on

Marți, 28 noiembrie, la Reședința Ambasadorului Republicii Federale Germania în România, Dr. Peer Gebauer, a avut loc lansarea Cartei Albe a Biodiversității și Schimbărilor Climatice, document strategic care face parte din proiectul implementat de Asociația Teatrul Vienez de copii – “Copiii joacă teatru”, în colaborare cu Asociația EcoLogic și cu sprijinul financiar al Ambasadei Germaniei la București, EcoAwareness: Carta Albă a Biodiversității și a Schimbărilor Climatice.

Evenimentul a adus împreună asociații non-guvernamentale și actori din domeniul protejării mediului înconjurător. Ambasadorul Germaniei a subliniat în discursul său că “Protejarea mediului și a climei, precum și sustenabilitatea comună este importantă pentru toată lumea: guverne, societate civilă și fiecare dintre noi. Prin urmare, este important ca la COP28, eveniment aflat în desfășurare în prezent, să fie adoptate măsuri concrete pentru a îndrepta lumea către obiectivul de a limita încălzirea globală la 1,5 grade Celsius”.

Carta Albă a Biodiversității și Schimbărilor Climatice este un document strategic care a fost elaborat de experți din zona de mediu și care evidențiază o serie de priorități și principii de implementare care sunt prietenoase cu mediul și care, dacă ar fi adoptate la scară largă, ar avea un real impact asupra gestionării eficiente a efectelor negative pe care schimbările climatice le produc. Obiectivul principal al evenimentului de lansare este acela de a informa, de a sensibiliza și de a crea parteneriate de lungă durată pentru un viitor mai verde.

© Asociația Teatrul Vienez de Copii

Valorile promovate și susținute prin Carta Albă a Biodiversității și Schimbărilor Climatice, precum și prioritățile și principiile de implementare propuse de specialiștii care au contribuit la realizarea acestui document de mediu, pot fi citite pe site-ul Asociației Teatrul de copii Vienez.

Prima acțiune pe care Asociația Teatrul  Vienez de Copii – Copii Joacă Teatru o pune în practică, alături de organizații din Austria (Schule für das Leben), Slovenia (Institute for Health and Environment), Germania (Carpe Europe) ș România (Asociația Teatrul Vienez de Copii șii Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca), este lansarea unui calculator pentru a măsura amprenta de carbon. Calculatorul este destinat elevilor de gimnaziu care pot testa alături de profesori și părinți care este amprenta lor de carbon pentru a conștientiza cât de prietenos cu mediul este stilul lor de viață și că de fapt cu nevoie de mai multe planete care să le susțină activitatea de zi cu zi.

Acest rezultat îi face să conștientizeze cât de mult poluează prin acțiunile lor și îi invită la o discuție despre schimbarea obiceiurilor, spre a deveni mai prietenoși cu mediul înconjurător.

În spatele Cartei Albe a Biodiversității și Schimbărilor Climatice se află experți care s-au implicat activ și care și-au dedicat timpul, cunoștințele și experiența acumulată pentru a pune bazele acestui document strategic. Printre experți putem enumera: Edit Pop, Manager destinație EcoMaramureș, Asociația EcoLogic; Cristina Sincu, Consultant marketing turistic, Asociația EcoLogic; Alexandra Pușcaș, Manager proiect arii protejate, World Wide Fund for Nature România; Călin Ardelean, Expert sălbăticie, World Wide Fund for Nature România; Gabriela Ionescu, cercetător științific, Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București / Asociația D.G.T; Lavinia Enache, Studentă Doctorand, Școala Doctorală de Științe ale Comunicării, Co-founder Serious Evo, Elena Nicolae, Director Executiv, Fundația Comunitară Cluj, Vasile Țîrlea, Asociația pentru Ecologie și Turism Năsâpiște și Victor Horumbă.

Continue Reading

COMUNICATE DE PRESĂ

New Strategy Center organizează, la Sinaia, conferința internațională “The Reconstruction of Ukraine and the Strategic Role of Romania”

Published

on

© New Strategy Center

New Strategy Center organizează conferința internațională “The Reconstruction of Ukraine and the Strategic Role of Romania” în perioada 13-14 Decembrie 2023, în Sinaia, în vederea dezbaterii multiplelor aspecte referitoare la procesul de reconstrucție a Ucrainei și evidențierea rolului strategic pe care România trebuie să-l joace în acest context. Conferința reunește oficiali din Ucraina, Republica Moldova, din România și din alte state UE și NATO, experți independenți, reprezentanți ai mediului de afaceri, academic, ai corpului diplomatic, fiind cea mai amplă conferință din România dedicată acestei teme. Conferința este organizată sub patronajul Guvernului României.

Evenimentul va putea fi urmărit integral în format online pe site-ul www.newstrategycenter.ro sau pe pagina de Facebook New Strategy Center, dar și pe pagina de Facebook Calea Europeană, partener media al evenimentului.


Agenda conferinței și biografiile speakerilor pot fi consultate aici.


Deși războiul din Ucraina continuă cu intensitate, este tot mai amplă dezbaterea la nivel internațional privind maniera în care se va desfășura procesul de reconstrucție și sursele sale de finanțare. Va fi cel mai amplu proces de reconstrucție de după al Doilea Război Mondial, depășind ca magnitudine și costuri celebrul Plan Marshall. Cele mai optimiste evaluări indică o valoare a costurilor de minim 400 miliarde USD, dar acestea cresc deoarece distrugerile provocate de Rusia continuă.

Procesul de reconstrucție a debutat deja în regiunile eliberate în 2022 de sub ocupația rusă, așteptându-se ca dinamica sa să fie mult mai accelerate odată cu încetarea ostilităților. Este necesar ca România să participe din plin la acest proces, susținând companiile românești care au experiența și competența necesare pentru a participa în multiple domenii de interes la reconstrucția țării vecine. Totodată, România trebuie să își asume rolul de hub pentru eforturile occidentale de reconstrucție a sudului Ucrainei, una dintre ariile cele mai afectate de război. Proximitatea față de regiuni precum Odesa, Mykolaiv, Herson sau Zaporojie crează un mare avantaj pentru România și face din țara noastră o platformă firească pentru companiile străine. Zona Galați-Brăila se poate dezvolta într-un hub logistic care, ulterior, cu finanțare europeană, să adauge și porturile Giurgiulești, din Republica Moldova, și Reni și Izmail din Ucraina. Ar putea fi un exemplu de cooperare transfrontalieră, cu efecte benefice pentru toate cele trei țări. Cooperarea transfrontalieră va dinamiza prezența economică și investițiile străine inclusiv în județele din estul României, aflate la granița cu Republica Moldova și Ucraina, zona Moldovei înregistrând încă decalaje de dezvoltare, comparativ cu alte regiuni ale României.

În plus, România va avea avantajul unei surse de energie constante și predictibile pentru următorii 12-15 ani, vitală pentru companiile care fabrică mai ales materiale de construcții și care folosesc multă energie în procesul de producție. Este vorba de gazul din Marea Neagră, o sursă de peste 100 miliarde metri cubi (minim 8 m3 anual). În 2027, odată cu începerea producției din perimetrul Neptun Deep din Marea Neagră, România va deveni cel mai mare producător de gaze din Uniunea Europeană.

Procesul de reconstrucție este, în același timp și un proces de modernizare a Ucrainei, în contextul aderării acestei țări la UE. România poate ajuta Ucraina, la fel și Republica Moldova, prin pregătirea reprezentanților administrației publice locale și centrale, prin cursuri de formare finanțate de UE.

Reconstrucția sudului Ucrainei trebuie privită de România ca un proces care să angreneze și Republica Moldova, conectivitatea și dezvoltarea economică contribuind la bunăstarea României și a vecinilor noștri și la sucesul integrării acestora în Uniunea Europeană.

New Strategy Center crede că este în interesul României ca Ucraina să fie un stat independent prosper, democratic, integrat în UE și NATO. Un stat stabil, predictibil și un bun vecin al țării noastre. Tocmai de aceea este necesar ca România să sprijine în continuare eforturile Ucrainei de a-și recâștiga suveranitatea asupra teritoriilor ocupate și să o susțină să devină un membru cu drepturi depline al comunității democratice euro-atlantice.

New Strategy Center este un think tank românesc specializat în politică externă, de apărare și de securitate, o organizație non-partizană și non-guvernamentală. New Strategy Center își desfășoară activitatea pe trei paliere principale: furnizarea de contribuții analitice și consultanță de specialitate pentru factorii de decizie; organizarea de dezbateri regulate, atât interne, cât și publice, pe teme de actualitate; dezvoltarea activității externe prin parteneriate cu instituții sau organizații similare din întreaga lume, documente politice comune și conferințe internaționale. Regiunea Mării Negre și a Balcanilor sunt domenii prioritare de interes pentru New Strategy Center.

Continue Reading

Facebook

Concrete & Design Solutions

Concrete-Design-Solutions
ROMÂNIA DIGITALĂ3 hours ago

Digital Innovation Summit Bucharest 2024 marchează o nouă etapă în colaborarea dintre sectoarele public și privat pentru a modela un viitor digital mai sigur și mai prosper

COMISIA EUROPEANA6 hours ago

Liderii UE au făcut primul pas către viitorul pieței unice, cerând “un nou pact european pentru competitivitate ancorat în piața unică” și cu o Uniune a piețelor de capital cu un potențial anual de 470 de miliarde de euro pentru companii

CONSILIUL EUROPEAN7 hours ago

Klaus Iohannis le-a prezentat omologilor din UE viziunea României privind viitorul pieței unice, cu accent pe rolul prioritar al coeziunii și agriculturii și ridicarea controalelor la frontierele terestre

SUA8 hours ago

SUA: Camera Reprezentanților va vota proiectul de lege privind ajutorul de 61 miliarde de dolari pentru Ucraina

U.E.10 hours ago

UE instituie Cadrul de Investiții pentru Ucraina în valoare de 9,3 mld. de euro

ROMÂNIA10 hours ago

Marcel Ciolacu, întâlnire cu reprezentanți ai companiilor emirateze: Extinderea și modernizarea Aeroportului Otopeni, a infrastructurii portuare și feroviare, obiectivele strategice ale parteneriatului comercial cu UAE

ROMÂNIA10 hours ago

În ultimii 30 de ani, România a beneficiat de investiții de peste un miliard de euro din partea Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare, subliniază directorul BERD pentru țara noastră

MAREA BRITANIE11 hours ago

Comisia Europeană dorește începerea negocierilor de stabilire a unui acord între UE și Marea Britanie privind mobilitatea tinerilor de pe ambele maluri ale Canalului Mânecii

NATO12 hours ago

Cinci avioane ale Forțelor Aeriene Spaniole protejează spațiul aerian al NATO deasupra României, fiind dislocate la Baza Aeriană Mihail Kogălniceanu

G712 hours ago

Ministrul german de externe cere G7 ”măsuri suplimentare” contra Iranului după atacul ”fără precedent” asupra Israelului

ROMÂNIA10 hours ago

În ultimii 30 de ani, România a beneficiat de investiții de peste un miliard de euro din partea Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare, subliniază directorul BERD pentru țara noastră

ROMÂNIA1 day ago

Directorul general ICI București, în cadrul Digital Innovation Summit: Lumea se schimbă şi va trebui să ne adaptăm. Foarte multe informații nu le mai putem opera decât dacă suntem digitalizați

ROMÂNIA1 day ago

Ne dorim să dezvoltăm Portul Constanța în perspectiva procesului de redresare și reconstrucție a Ucrainei, subliniază Marcel Ciolacu în Qatar: Avem nevoie de expertiza și experiența companiilor qatareze

ROMÂNIA2 days ago

Ministrul Adrian Câciu își dorește ca Europa anului 2030 să ”fie un furnizor mondial de tehnologie, un producător de semiconductori şi un producător de software”, fiind convins că România va fi cu totul alta

REPUBLICA MOLDOVA2 days ago

Gala AOR. Președintele Rețelei Orașelor și Municipiilor din R. Moldova din cadrul CALM: Ne dorim parteneriate în care Republica Moldova să se simtă parte a românității de facto și de jure

ROMÂNIA DIGITALĂ2 days ago

Digital Innovation Summit Bucharest explorează în perioada 16-18 aprilie punctul de intersecție dintre inovarea digitală, securitatea cibernetică și eforturile diplomatice într-o lume interconectată

ROMÂNIA DIGITALĂ2 days ago

Digital Innovation Summit/Nicolae Ciucă: Văd următorii 10 ani ca pe un deceniu al siguranței, în care investiția în inovație și tehnologie trebuie să fie parte a noului proiect de țară

ROMÂNIA4 days ago

Premierul Marcel Ciolacu, întâlnire cu președintele Congresului Mondial al Ucrainenilor: Lucrăm împreună pentru a asigura drepturi egale pentru minoritățile naționale din România și Ucraina

NATO7 days ago

Klaus Iohannis explică de ce România nu a investit 2,5% din PIB pentru apărare în 2023: Inflația, lipsa lichidităților la momentul achiziției și a echipamentelor militare

PARLAMENTUL EUROPEAN1 week ago

Regele Philippe al Belgiei, în plenul PE: „Europa și întreaga lume au mare nevoie de speranță”

Trending