EDITORIALE
Iulian Chifu: Planurile de pace Trump pentru Ucraina – bătălia consilierilor pentru soluția acceptabilă
Published
3 weeks agoon
By
REDACTIAde Iulian Chifu*
Donald Trump a anunțat încheierea păcii în Ucraina în 24 de ore. Inițial chiar înainte de inaugurarea din 20 ianuarie. Reacția Rusiei a fost stratificată: Dmitri Medvedev, vicepreședinte al Consiliului de Securitate a spus că nu rezolvă nici în 3 zile, nici în 30, nici în 3 luni. Dmitri Peskov, purtătorul de cuvânt al lui Putin a spus că a fost o expresie de stil și că nu e posibil, dar a remarcat deschiderea spre pace, reafirmând propriile obiective. Iar Serghei Lavrov a anunțat că președintele va discuta cu Trump. Între timp virtualii consilieri ai președintelui american au propus nu mai puțin de 3 soluții alternative: una a lui Mike Pompeo, fost Secretar de Stat și director CIA – anunțat ulterior că nu face parte din opțiunile lui Trump pentru administrație, apoi una a lui Richard Haas președintele de onoare a prestigiosului Council of Foreign Relations, și o alta produs al generalilor Keith Kellogg și Fred Fleitz, îmbrățișată și de alți virtuali membri ai administrației Trump. Dar bătălia pentru o soluție acceptabilă abia începe, cu un președinte Zelenski mai liniștit după discuția cu Donald Trump la care a participat și Elon Musk. Știm că astăzi nu există încă un plan andorsat de către Președintele Trump.
Planul Mike Pompeo – neoconservatorism și relativă continuitate
Primul dintre planurile asociate cu numele președintelui ales și prezente pe masa lui Donald Trump este cel prezentat de către Mike Pompeo, fostul său secretar de stat și șef al CIA vara aceasta, într-un editorial din The Wall Street Journal, cu titlul chiar A “Trump Peace Plan” for Ukraine. Vehiculat ca viitor Secretar al Apărării, Pompeo a fost respins recent pentru orice poziție publică, alături de Nikki Haley, de către Donald Trump având în vedere pozițiile celor doi neo-conservatori intervenționiști care s-ar opune, zice-se, proiectului MAGA al Americii redevenită din nou Mare.
Pompeo a fost în campanie cu Donald Trump în multiple ocazii, fiind chiar lăudat de Trump nu o dată pentru efortul depus de a slăbi peste 50 kg. Deși apropiați evident, Trump nu a fost la fel de încântat de acțiunile de lobby ale lui Pompeo pentru o firmă de telecomunicații americană și o altă firmă japoneză, mai ales că în campanie președintele Trump a promis diminuarea prezenței și implicării, ba chiar încetarea conflictelor din Europa și Orientul Mijlociu și chiar renunțarea la proiectul schimbării de regim în Iran, pe care Pompeo îl susține în continuare, de pe pozițiile sale de neoconservator declarat și aplicat, care a utilizat această abordare la Departamentul de Stat.
Planul lui Pompeo reprezintă unul dintre cele mai nuanțate asemenea propuneri, dar și ambițioase, cel mai aproape de o continuitate a politicilor actuale. El presupune escaladarea sancțiunilor împotriva Rusiei – ba chiar o lovitură puternică de constrângere prin inundarea, împreună cu Arabia Saudită, a pieței de petrol, pentru a submina resursele financiare și a determina Moscova să accepte planul. Apoi este vorba despre ridicarea tuturor restricțiilor privind vânzarea și utilizarea armelor de către Ucraina.
Li se adaugă ca măsuri de creare a unui program tip “lend-lease” de 500 miliarde de dolari pentru cumpărarea de armament american de către Ucraina, intrarea Ucrainei în UE și NATO și crearea unui fond pentru înarmarea țării de 100 miliarde de dolari. Pompeo susține varianta Trump de încheiere rapidă, imediată chiar, a războiului pe această bază, chiar dacă planul său încalcă din start toate liniile roșii anunțate de către Putin și Kremlin.
Articolul este co-semnat de către David Urban, un lobby-ist din Washington DC inclusiv pentru Ucraina, președintele Zelenski și parlamentari ucraineni. Naționaliștii din jurul lui Trump nu au apreciat pozițiile de susținere a companiilor străine, iar poziția lor pare să fi jucat un rol important în blocarea numirii lui Pompeo. Ca și pozițiile anti-iraniene și intervenționiste ale fostului Secretar de Stat, inclusiv prin schimbarea de regim, în condițiile în care Trump și grupul MAGA din jurul său optează mai degrabă pentru încheierea războiului din Orientul Mijlociu.
“Interesul nostru este să nu intrăm în război cu Iranul și să nu ne distragă resursele de la lucrurile importante. Asta ar însemna o cheltuială enormă pentru țară”, declarase J.D. Vance, vicepreședintele ales al lui Trump. De altfel și președintele ales a susținut “nu putem să ne implicăm total în toate astea”, cu referire la schimbarea de regim la Teheran. “Nu putem să ducem toate aceste acțiuni, să fim serioși”. Pe de altă parte, Pompeo a vorbit la conferința din 2023 a Mujahedeen-e-Khalq, opoziția iraniană din exil, cu care a menținut relații apropriate.
Președintele ales Donald Trump a susținut că “mi-a făcut plăcere și am apreciat să lucrez cu Haley și Pompeo în mandatul precedent și aș dori să le mulțumesc pentru serviciile aduse de ei pentru țară”. Totuși opțiunea sa a fost să nu-i includă pe cei doi în administrația sa, după ce apropiații și aliații săi i-au acuzat că sunt caii troieni ai statului paralel care ar complota să submineze agenda ‘America First’. Cu sau fără această susținere, e clar că neo-conservatorii și apropiații președintelui și administrației Bush jr. nu se vor regăsi în echipa Trump 2, chiar și pentru simplul fapt că creierul grupării, Dick Cheney, a fost explicit împotriva lui Trump în actuala campanie.
Richard Haas și mai binele care e dușmanul binelui
Richard Haas este unul dintre analiștii independenți cei mai huliți la Kiev. O știe și el. Iar planul său de pace respectă poziții mai tranzacționiste și mai realiste, al căror scop este să fie fezabile la nivelul diplomației. Propunerea sa pare să includă teme care ar fi mai simplu de apărat și obținut la nivelul diplomației, iar abordarea sa diplomatică plecând de la ceea ce e acceptabil sau mai lesne de vândut la Moscova pierde la nivelul ambiției, a respectării lumii bazate pe reguli și a principiilor și valorilor pe care le apără America sau chiar le-a instituit la nivel internațional. Și Haas merge pe ideea lui Trump de încetare a războiului cu orice preț, chiar dacă aceasta nu înseamnă victoria Ucrainei, dar nici înfrângerea ei.
De fapt, Richard Haas redefinește victoria în cazul Ucrainei, dând o ștachetă fezabilă, la nivelul negocierilor, chiar dacă periculoasă prin prisma prelungirii și amplificării războiului, totodată, în caz de eșec. El marșează pe faptul că mai binele este dușmanul binelui și că perfectul ar putea submina o perspectivă a binelui ce-i poate fi făcută Ucrainei. Alternativele pe care Haas înceacă să le evite este războiul perpetuu – războiul lung sau înfângerea Ucrainei, și evitarea ca Putin să-și atingă obiectivele de preluare a controlului asupra vecinului său.
Comparația trebuie făcută nu între ceea ce există și ideal, ci între ceea ce e posibil și ceea ce e imposibil, susține Haas, respingând de plano varianta capitulării sau a vânzării Ucrainei, o abordare cu care administrația Trump nu ar fi de acord – aceea de a purta responsabilitatea politică și morală pentru o victorie a Rusiei și o înfrângere a Ucrainei sub administrația sa. În plus, Haas recunoaște faptul că ajutarea Ucrainei să respingă agresiunea rusă a fost cea mai mare realizare a politicii externe în timpul lui Biden.
Desigur, Haas relativizează definiția victoriei pentru Ucraina, care nu mai înseamnă recucerirea teritoriului în limitele frontierelor recunoscute internațional, inclusiv Crimeea, chiar dacă aceasta e rezultat al dreptului internațional. Dar definiția victoriei dezirabilă nu este utilizabilă de către diplomație și aduce costuri umane, militare și economice enorme, aducând și riscul unui război între NATO și Rusia, potrivit lui Haas. Definiția victoriei se rezumă la menținerea Ucrainei suverane și independente, libere să se alăture oricărei alianțe și oricăror angajamente de securitate pe care și le dorește, permițându-i reconstrucția. În locul variantei maximaliste, Haas propune o definiție mai modestă a victoriei, protejând interesele occidentale și respingând cele mai multe obiective ale Rusiei lui Putin.
Astfel, planul lui Haas ar presupune păstrarea Ucrainei ca stat independent, suveran, viabil economic și liber să-și aleagă sistemul politic și conducerea, liber să se înarmeze și să-și păstreze armata la dimensiunea pe care și-o dorește(spre deosebire de planul lui Putin cu 50.000 de militari, fără rachete), să se alăture Uniunii Europene și să-și realizeze angajamente de securitate cu terții, păstrând și ieșirea la Marea Neagră. Dar în primul rând e vorba despre oprirea războiului, chiar fără acord de pace și fără a ceda formal teritoriul său. Pentru a descuraja Rusia, SUA ar urma să îi acorde Ucrainei armament defensiv și capacitatea de a lovi în Rusia cu sisteme cu rază lungă, asupra țintelor militare și economice, semnalizând Moscovei că nu va putea să câștige pe tren nici acum, nici în viitor, și că va plăti un preț greu dacă încearcă. Se mai adaugă alte avantaje economice pentru Ucraina pentru a face soluția acceptabilă.
Haas a prezentat, astfel, în Foreign Affairs cel mai elaborat plan, și drumul de negociere până acolo, în două faze succesive: prima vizează încetarea focului pe linia de contact actuală sau cu foarte mici ajustări, o zonă tampon care să separe părțile, dar fără angajamente sau compromisuri formale teritoriale pentru Ucraina, cu o prezență internațională de lungă durată după modelul Ciprului. În faza a doua – care ar urma să dureze mult mai mult timp, până la Rusia post- Putin și post-putinistă, când va exista un leadership interesat în reintegrarea cu Occidentul – ar urma angajamente complementare cu transferuri teritoriale în ambele direcții, o autonomie relevantă în Est și în Crimeea(dar menținerea formală, în mare a teritoriului actual al Ucrainei), crearea unor garanții de securitate – NATO sau coaliție de voință, angajamentul privind furnizarea de arme și condițiile creșterii costurilor unui război al Rusiei dacă cineva va dori să reia agresiunea, în viitor.
Astfel, Rusia ar păstra de facto teritoriul ocupat astăzi, dar fără titlu internațional recunoscut, ar putea să vadă niște sancțiuni ridicate dacă acceptă planul de pace și dacă nu atacă din nou, dar nu cele esențiale pentru condiționarea aplicării celei de-a doua părți a proiectului înainte. Ucraina ar angaja neasumarea producției de arme nucleare și nu ar exista forțe occidentale staționate pe teritoriul Ucrainei după aplicarea acordului de pace. Chiar și dacă este respins sau încălcat, planul ar arăta responsabilitatea lui Putin și ar justifica revenirea la război, susține Haas. De asemenea, el consideră că Ucraina ar arăta mai bine în ambele cazuri.
Înghețarea opțiunii NATO pentru 20 de ani în Ucraina
The Wall Street Journal a publicat și planul mult mai extrem aparținând a doi dintre consilierii lui Trump, generalii în rezervă Keith Kellogg și Fred Fleitz, care au propus în iunie încetarea ajutorului militar pentru Ucraina dacă aceasta nu acceptă să poarte negocieri de pace cu Rusia. Planul presupune, similar, înghețarea războiului pe liniile actuale ale frontului, crearea unei zone demilitarizate în est, amânarea aderării Kievului la NATO pentru cel puțin 20 de ani „în schimbul unui acord de pace cuprinzător și verificabil cu garanții de securitate” și ca SUA să continue să aprovizioneze cu arme armata ucraineană pentru a descuraja un viitor atac rusesc. Zona demilitarizată cu o lungime de 1.300 de kilometri, ar reveni spre monitorizare aliaților europeni. În plus, abordarea păcii prin forță ar conține și avertismente suplimentare adresate Rusiei că SUA își vor spori sprijinul militar acordat Ucrainei dacă aceasta refuză termenii încetării focului.
Fleitz a declarat că Trump a reacționat pozitiv la plan, dar a adăugat: „Nu susțin că a fost de acord cu el sau că a fost de acord cu fiecare cuvânt din el”. Planul ar respecta doleanța Ucrainei care a fost categorică în ceea ce privește nerecunoașterea ocupației rusești a teritoriilor sale, considerate capitulare sau trădare pentru liderii care ar accepta așa ceva, dar ar presupune ca unele dintre teritoriile ocupate să poată să fie eliberate eventual, în viitor, doar prin mijloace diplomatice.
De altfel, temerile actuale ale Ucrainei sunt tăierea completă a ajutorului militar de către Trump, blocarea completă a accederii la NATO și obligarea Kievului să renunțe formal la Donbas și Crimeea cel puțin. Richard Grenell, unul dintre principalii candidați la conducerea Departamentului de Stat sau la funcția de consilier pe probleme de securitate națională, ar putea acorda prioritate dorinței lui Trump de a pune capăt războiului cât mai curând posibil, chiar dacă aceasta înseamnă să forțeze Kievul să facă concesii semnificative.
Indiferent de planurile actuale a numeroșilor apropiați ai lui Trump, decizia finală îi va aparține lui Trump însuși. Majoritatea cuprind însă înghețarea conflictului la nivelul liniei actuale de contact, zona demilitarizată cu forțe de menținere a păcii europene – în nici un caz trupe finanțate de SUA prin NATO sau ONU -, înghețarea pentru moment a aderării Ucrainei în NATO(punct fundamental în planul victoriei al lui Zelenski), blocarea ajutorului financiar și bugetar din partea SUA, iar sprijinul militar să vină pe programe de împrumuturi sau lend-lease. Totuși Donald Trump vrea să fie un președinte de succes, iar Ucraina trebuie să nu fie un eșec, nici o abdicare totală de la rolul Americii la nivel global.
Donald Trump a definit condițiile puse de Putin pentru încheierea războiului – în fapt capitularea Ucrainei și atingerea tururor obiectivelor sale de război – drept inacceptabile. De aceea trebuie să asume instrumentarul necesar pentru ca pacea sa să rămână durabilă și să-l descurajeze credibil pe Putin să reia războiul, cel puțin în perioada celui de-al doilea său mandat. De aceea asumarea costurilor aferente menținerii controlului rus pe teritoriile deja ocupate pare a fi un preț relativ consensual acceptat, ca și acordarea unor garanții temporare Rusiei de neutralitate relativă a Ucrainei, potrivit planurilor din această categorie. Spre deosebire de Richard Haas și Pompeo, care sunt mai direcți în a menține spațiul de alianță și garanții solide de securitate, inclusiv aderarea la NATO.
De ce încetarea focului în Ucraina înseamnă și mai mult război cu Rusia lui Putin după pauză
Care dintre aceste strategii va fi urmată de Trump este neclar. Dar orice încercare de a începe negocierile de pace Ucraina-Rusia, ca să nu mai vorbim de încheierea unui acord, se confruntă cu multe capcane și nenumărate blocaje. Deși vrea să fie realistă, abordarea trebuie să țină cont de faptul că Ucraina și Rusia au obiective de război extrem de diferite, dar și că trupele ruse avansează încet, dar constant în Ucraina, iar Kremlinul s-a arătat puțin înclinat să negocieze, din contra, a arătat dorința de a escalada conflictul prin atacuri hibride în afara granițelor sale, precum operațiuni de sabotaj în Europa. Rusia nu se va opri și consideră deja că se confruntă cu Occidentul, deci această învârtire în jurul cozii și evitare a realității pare complet nefezabilă.
„Obiectivele operațiunii militare speciale rămân neschimbate și vor fi atinse”, susține în continuare Moscova și după realegerea lui Trump, fără a mai vorbi despre existența unei rezistențe dure din partea unor aliați NATO, care consideră agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei drept o amenințare imediată pentru propriile lor țări și perspectiva unei testări a Alianței cât de curâd, dacă nu chiar a unui atac pe scară largă împotriva NATO. În plus, e dificil de impus orice soluție externă pentru că „nu ar trebui să existe nicio negociere fără ca Ucraina să fie de acord cu faptul că negociază și să facă acest lucru în condițiile sale”. Desigur, Zelenski ar putea să fie forțat de Trump să negocieze, dar se va confrunta cu un public care consideră cedarea teritoriului drept capitulare în fața Moscovei.
Totuși, Trump a declarat că supraviețuirea Ucrainei este importantă pentru SUA, că apreciază modul în care ucrainenii își apără țara, dar l-a criticat în mod repetat pe Zelenski pentru că a ajuns la război – chiar dacă nu era responsabil de pasul spre război de agresiune pe scară largă făcut de către Putin. Deci temerile Ucrainei și a altor aliați că Trump ar putea face presiuni pentru o înțelegere care favorizează Rusia nu se justifică neapărat, și nici nu ar coincide cu abordarea sa „pace prin forță” în afacerile globale. În plus, criticii oricărei formule diplomatice impuse au drept argument că Rusia nu va respecta aceste angajamente chiar dacă le semnează și va utiliza încetarea focului pentru a se regrupa, a se reînarma și a se pregăti de viitorul asalt, de data asta îndreptat și explicit și către statele NATO.
Astfel că promisiunea lui Donald Trump de a pune capăt războiului din Ucraina până în ziua învestirii pare puțin credibilă și realizabilă. Ba mai mult, îmbrățișarea unei formule și a unui plan și confruntarea cu realitatea unui refuz de la Moscova și Kiev, eventual în același timp, va schimba starea de spirit a lui Trump și va obliga la o politică alternativă. De fapt, Trump nu a aprobat un plan de pace specific, și este discutabil chiar și modul în care îi va convinge pe președintele rus Vladimir Putin și pe președintele ucrainean Volodimir Zelenski să stea la aceeași masă și să negocieze. De fapt, administrația Trump, odată așezată, va trebui să decidă într-un sens mai larg cum să gestioneze diplomația sensibilă și cu mize mari.
„Putem oferi instruire și alt sprijin, dar țeava armei va fi europeană. Nu trimitem bărbați și femei americani pentru a susține pacea în Ucraina. Și nu vom plăti pentru asta. Trimiteți-i pe polonezi, germani, britanici și francezi să o facă”, a declarat vicepreședintele ales JD Vance în timpul unui interviu din septembrie, când a sugerat și că un acord final între Ucraina și Rusia ar putea implica o zonă demilitarizată „puternic fortificată, astfel încât rușii să nu invadeze din nou”. The Wall Street Journal avertizează, de altfel, citând un fost consilier al Consiliului Național de Securitate al lui Trump, că „oricine – indiferent cât de important este în cercul lui Trump – care pretinde că are un punct de vedere diferit sau o perspectivă mai detaliată asupra planurilor sale cu privire la Ucraina pur și simplu nu știe despre ce vorbește sau nu înțelege că el ia propriile decizii cu privire la problemele de securitate națională, de multe ori pe moment, în special cu privire la o problemă atât de centrală ca aceasta”.
Oricum Trump are nevoie de un acord care să nu pară că oferă un câștig major Moscovei și să nu elimine Ucraina, ca stat independent și cu ieșire la mare, de pe harta lumii și a Occidentului democratic.
* Iulian Chifu este profesor universitar doctor habilitat la UNAp, președintele Centrului de Prevenirea Conflictelor și Early Warning. Este specializat în Analiză de Conflict și decizie în criză, spațiul post-sovietic și studii prospective. a fost consilier prezidențial pentru afaceri strategice, securitate și politică externă (2011-2014) și consilier de stat al Prim Ministrului pentru politică externă, securitate și afaceri strategice (2021-2023). Este autor a numeroase cărți, publicații și articole de specialitate.
You may like
SUA furnizează Ucrainei un nou pachet de armament în valoare de 725 mil. de dolari
“Rusia va eșua din nou”: Reacția Bucureștiului după ce ideologul lui Putin a afirmat că “România va face parte din Rusia”
Comisia Europeană: Vicepreședinta Roxana Mînzatu a evocat “realizarea unei Europe Sociale mai puternice” la prima reuniune cu miniștrii muncii și protecției sociale din UE
Ambasadorul României în SUA: Nu există nicio susținere oficială din partea americană pentru Călin Georgescu. Niciun oficial SUA nu s-ar asocia cu viziunea politică pe care o reprezintă acesta
Republica Moldova: Maia Sandu va dona un premiu de 100.000 de dolari primit pentru apărarea democrației
Elena Lasconi face apel la liderii politici din România să nu devieze cursul națiunii noastre: Trebuie să ne asumăm un guvern de uniune națională pro-european
EDITORIALE
Iulian Chifu: De pe frontul războiului hibrid al Rusiei – România a probat reziliența societală democratică
Published
22 hours agoon
December 2, 2024By
REDACTIAde Iulian Chifu*
România a trecut la limită, cu bine, peste atacul hibrid de inspirație rusă pe care l-a suferit la alegerile prezidențiale în primul tur. O mobilizare fără egal în ultimii 20 de ani a făcut ca alegerile generale să se încheie cu un rezultat favorabil al forțelor pro-europene, care au reușit să aibă o majoritate confortabilă de 63-64% împreună, după încheierea votului și redistribuiri. În viitorul Parlament, România rămâne pro-europeană, dar cu trei partide de diferite facturi extremiste, naționaliste, populiste, anti-sistem și pro-ruse.
Atacul hibrid de inspirație rusă la alegeri
Rezultatele au reconfirmat puterea organizării locale a marilor partide de centru dreapta și centru stânga, membre ale PSE și PPE la nivel european. PSD a luat 26% cu redistribuire, iar PNL 16,5%. Mult peste prognoze. În egală măsură, partidul candidatului neașteptat în turul doi, Elena Lasconi, USR, a dobândit 13,8%. Și UDMR a reușit o mobilizare exemplară, reușind să obțină, după redistribuire, 7,41%.. De partea cealaltă, AUR, partidul lui George Simion, s-a situat pe poziția a doua cu 20,71% la redistribuire, fiind al doilea partid din Parlament, secondat de SOS cu 8,69% și de POT cu 7,15%.
Atacul subtil sub radar, folosind Tik Tok-ul și multiplicarea falsă de conturi, cu resurse enorme implicate, a eșuat. Nu înseamnă că partidele tradiționale trebuie să se culce pe o ureche: o treime dintre parlamentari rămân, totuși să reprezinte partide suveraniste, ceea ce va crea o problemă majoră în viitorul Parlament la nivelul funcționalități comisiilor și a plenului cu o asemenea reprezentare, mai ales în opoziție. În plus, alegerile prezidențiale pentru turul doi se anunță foarte dificile pentru candidatul USR care trebuie să îmbrățișeze poziții de compromis și să se miște către electoratul tuturor partidelor pro-europene pentru a le mobiliza la vot.
În orice caz, Rusia a luat a doua înfrângere. Prima a fost la Chișinău, la limită, cu referendumul pro-european și cu alegerea în turul doi a Maiei Sandu președinte cu peste 11% diferență. Acesta a fost testul doi la București, care trebuie învățat rapid și contracarat pe rețelele sociale pe toate dimensiunile, pe Telegram și pe alte medii de comunicare sub radar. Primul test, atacul, a fost o surpriză, s-a dorit un blitz krieg care să îngenuncheze România, înfrângând-o fără să tragă un foc. Nu a reușit acțiunea, s-a lovit de nivelul de reziliență democratică construit în timp, pe reticența la autocrație și pro-rusism și pe reacția societății civile. Cea pe care candidatul la președinție Călin Georgescu o vrea eliminată.
Guvernarea cu opoziție suveranistă în Parlamentul de la București
Urmează o perioadă complicată în formarea Guvernului, în ciuda majorității. Cu un eventual Călin Georgescu președinte, formarea guvernului din majoritatea existentă va fi dificilă. Dar există instrumentele constituționale ale suspendării președintelui, dacă dă și al doilea mandat altcuiva decât majorității, și desemnarea de către interimar, viitorul președinte ales al Senatului, a noului premier, trecerea Guvernului și a bugetului până la referendum și pobabila revenire în funcție.
Desigur, există și alte elemente de dezvoltare, dosare penale, cercetări de malversațiuni, anchetarea și trimiterea în judecată pentru categorii de afirmații din spațiul discursului la ură, promovării fascismului, negaționismului Holocaustului și altor asemenea. Cum se poate întâmpla acest lucru cu fiecare parlamentar al suveraniștilor care, în Parlament, ar adopta un asemenea limbaj – după ridicarea imunității, desigur.
În orice caz, lecțiile trebuie învățate rapid. Iar principalele se referă la cetățeni, care este clar că nu-și mai doresc pomeni, bani și rămasul în umbră. Își doresc politicieni serioși, care să-și asculte cetățenii, își doresc o curbare a unor politici pe care le percep excesive, își doresc respectul și demnitatea pe care consideră că o pierd în fața minciunii, corupției, infatuării și aroganței politicienilor, care se afișează cu cheltuieli excesive și nepotrivite din banul public.
O echilibrare a accesului liber, egal, competitiv și meritocratic la funcții este, de asemenea obligatorie. Ca și ocuparea tuturor canalelor de comunicare nu prin bani, propagandă și manevre de inginerie socială, ci prin dezbatere, dialog, comunicare sinceră și constantă cu publicul larg. Și soluționarea problemelor acestuia. Iar acest lucru este cel mai lesne de făcut cu un guvern de profesioniști, cu sau fără carnet de partid, susținut politic de majoritatea pro-europeană în Parlament, care să facă reformele și să poate asuma costurile ca interfață în fața partidelor. Dar acesta va fi rezultatul negocierilor ce vor urma pentru formarea majorității.
* Iulian Chifu este profesor universitar doctor habilitat la UNAp, președintele Centrului de Prevenirea Conflictelor și Early Warning. Este specializat în Analiză de Conflict și decizie în criză, spațiul post-sovietic și studii prospective. a fost consilier prezidențial pentru afaceri strategice, securitate și politică externă (2011-2014) și consilier de stat al Prim Ministrului pentru politică externă, securitate și afaceri strategice (2021-2023). Este autor a numeroase cărți, publicații și articole de specialitate.
EDITORIALE
Iulian Chifu: Sabotaj ruso-chinez suspectat la cablurile de date și conducte submarine în Baltică
Published
24 hours agoon
December 2, 2024By
REDACTIAIulian Chifu*
A trecut pe sub radar, în săptămâna cu tulburări masive în România și Georgia, o afacere care amenință să schimbe radical modul în care funționează toată rețeaua de cabluri și conducte submarine, că e vorba despre cabluri de date, că e vorba despre cabluri de energie electrică sau conducte de orice fel. În 24 de ore, cablurile de date ce leagă peninsula scandinavă de Țările Baltice și de Europa continentală au fost tăiate dintr-un foc, într-o operațiune hibridă, sub radar, cu ancora unui vas chinez, purtător de marfă și intrese rusești. Acuzația de sabotaj a fost lansată din numeroase surse oficiale, în primul rând Ministrul Apărării al Germaniei, Boris Pistorius, dar și nu mai puțin de trei anchete urmăresc acest subiect. Foarte dificil de probat, atacul rămâne cea mai puternică amenințare hibridă de astăzi în privința comunicațiilor internet și cablu din lumea democratică.
Ruperea cablurilor pe axa sino-rusă
Vasul chinez Yi Peng 3, un vrachier care cară de obicei grâu, aluminiu și fertilizatori, a părăsit portul rus din Baltică Ust-Luga sub pavilion chinezesc cu o misiune caracterizată de multiple autorități din regiune și de sursele de intelligence deschise – OSINT – drept operațiunea hibridă de sabotaj pentru tăierea cablurilor submarine din Marea Baltică, așa cum a declarat explicit deja Ministrul Apărării al Germaniei, Boris Pistorius. La 17 noiembrie, cablul submarin dintre Suedia și Lituania a fost tăiat, în timp ce în nici 24 de ore, cablul similar dintre Finlanda și Germania a fost distrus. În ambele cazuri, vasul a fost la fața locului exact atunci când s-a produs ruptura și atacul, respectiv distrugerea și ruperea comunicațiilor de date.
Autoritățile suedeze, lituaniene, finlandeze și germane nu au reacționat imediat pentru a acuza vasul ca fiind responsabil de distrugere, vas care a mers din Marea Baltică spre Marea Centură de insule a Danemarcei ce asigură ieșirea spre Oceanul Atlantic, dar la 19 noiembrie deja vasele norvegiene au început urmărirea și supravegherea vasului. Acuzația de sabotaj a avut loc exact în ziua în care Germania a caracterizat actele drept agresiune hibridă și, evident intenționată, odată ce conductele și cablurile submarine sunt menționate explicit pe hărțile de navigație, deci antrenează responsabilitatea vaselor care le distrug “din greșeală”, târâind ancorele pe fund – varianta cea mai simplă, puțin costisitoare și distructivă pentru un asemenea act de sabotaj.
Este pentru a doua oară într-un an când un vas de marfă chinez, venind din porturi, cu marfă și transportând interese rusești distruge un cablu în Marea Baltică. În octombrie 2023, nava de container Newnew Polar Bear a părăsit rapid regiunea în care, târându-și ancora pe fund, a distrus o conductă de gaz și două cabluri de date, călătorind mai departe prin Marea Centură daneză spre coasta norvegiană și spre coasta arctică rusă. Atacul a avut loc în zonele economice suedeză, finlandeză și estoniană, state care au cerut cooperarea Chinei pentru investigație. Dar Beijingul a respins cererea. Și aici, vasul chinez părăsise portul rus înainte de a rupe cablurile și conducta alternativă care aproviziona Estonia și Țările Baltice cu gaz.
Dificultatea geopolitică: protecția cablurilor și conductelor submarine
Cablurile submarine sunt complet vulnerabile atacurilor motivate geopolitic și distrugerilor hibride, sub aparența accidentelor, iar agresiunea de această factură poate fi făcută de persoane și entități cu sau fără legătură cu guvernul vizat și care efectuează ancheta. E valabil și pentru eolienele offshore, care transmit curentul electric în țară, dar și pentru cablurile electrice submarine precum cel european în Marea Neagră, prognozat a fi amplasat între Azerbaijdan, Georgia și România. Suedia și Finlanda au experimentat deja întreruperi ale cablului electric de la eolienele offshore.
Desigur, avem reguli privind asalturile militare din partea marinelor statelor membre ale ONU împotriva infrastructurii critice submarine. Totuși ele se rezumă cu precădere la documente, tratate, convenții, reguli agreate de către state de generații. Dar aceste documente nu protejează direct și complet în nici un caz infrastructura de răuvoitori. La cum cresc numărul de atacuri, sabotajele în Marea Baltică vor continua, cu precădere în apele occidentale, în special din cauza dilemei legată de tipul de răspuns la asemenea agresiuni hibride.
Bazate pe statul de drept și regulile probării oricărui fel de infracțiune înainte de orice acțiune sau intervenție, solidari cu dreptul și ordinea internațională, guvernele și autoritățile occidentale nu au instrumentar potrivit pentru a sancționa și a descuraja atacuri în zona gri, anonimizate, fără posibilitatea demonstrării dincolo de orice dubiu a atacului, creând această dilemă a apărătorului în fața oricăror tipuri de atacuri. Totuși nici măcar mențiunea atacurilor sau calificarea lor nu este o obișnuință astăzi, de unde și salutarea declarației ministrului german al Apărării Pistorius, care și-a justificat ieșirea publică prin asumara faptului că nimeni nu crede că aceste cabluri au fost distruse din accident, de unde intenția prezumată și calificarea drept sabotaj a acestor acte succesive.
Și ministrul suedez al Apărării Civile, Carl-Oskar Bohlin, a reacționat susținând că Suedia se confruntă cu amenințări hibride și solicitând cetățenilor să ajute autoritățile să contracareze aceste atacuri hibride. El a susținut că atacurile vor continua, și nu numai pe mare. Iar după distrugerea celor două cabluri de fibră optică, suedezii au comunicat autorităților daneze că vasul este de interes pentru poliția suedeză, care cercetează incidentul, în timp ce Premierul Suediei, Ulf Kristersson, a declarat, miercuri, 20 noiembrie, că incidentul este investigat pentru că “am avut sabotaje în trecut, deci considerăm foarte serios această polibilitate acum.”
Negarea credibilă în războiul hibrid: agresiunea extrem de dificil de probat
Sabotajul subacvatic este o metodă a ceea ce cunoaștem că este războiul hibrid – o strategie militară care profită de metode convenționale și neconvenționale, greu atribuibile, pentru a determina instabilitate în regiuni și în state fără să le dea aparența unui război total. Războiul hibrid nu este nou în regiune, fiind întâlnit nu rareori sub forma GPS jamming sau spoofing – interferență care blochează sau alterează indicațiile de poziționare, provenind de la avioanele spion ruse în spațiul aerian suedez de deasupra Mării Baltice. Dificultatea atribuirii complică și mai mult anchetarea și mai ales acuzarea în acest tip de acțiune. Iar apele întunecate ale Balticii crează un spațiu convenabil acestor atacuri. În plus, ambiguitatea incidentelor legate de conducte și cabluri submarine va fi întotdeauna considerate sub pragul declanșării războiului, deci va întări lipsa capacităților de reacție.
O altă problemă a acestui tip de atacuri rezidă în dificultatea de a proba, dincolo de orice dubiu, agresiunea produsă. Cablurile submarine nu sunt atât de groase și dificil de rupt, în ciuda faptului că există formule de protecție în locurile unde sunt cele mai expuse – zone de pescuit sau pe lângă maluri. Distrugerea cablurilor are loc astăzi cam de 150-200 de ori pe an. Vasele de reparație care sunt prezente și înlocuiesc sau repară porțiunea distrusă identifică cele mai relevante probe, dar toate procesele reclamă timp și un vas nu poate fi arestat pe o perioadă atât de lungă până când o instanță decide asupra cauzei.
Atacul a apărut într-o zonă geopolitică critică, în Marea Baltică, și mai ales a avut loc după de mai multe avertismente ale statelor membre ale NATO care au identificat comportamentul suspicios al Rusiei care a trimis vase, a staționat și monitorizat cabluri de date și conducte energetice submarine în multiple locuri, cartografiindu-le dincolo de sit și investigând concret locurile care, ulterior, s-au dovedit ținta unor atacuri pretins incidentale, greu de atribuit și probat. Utilizarea navelor comerciale chineze este o bună acoperire, mai ales că este cunoscut faptul că Beijingul nu-și expune legislației altor state, investigațiilor sau oricăror forme de cooperare – comisii rogatorii – proprii cetățeni, vase, proprietăți.
Chiar dacă nu există probe irefutabile utilizabile, nici probe disponibile pentru a dovedi o acțiune deliberată, există, în schimb, un număr mare de exemple cunoscute de militarizare a cablurilor submarine și organizare a atacurilor împotriva lor chiar din perioada celor două războaie mondiale. Marea Britanie a tăiat cablurile telegrafice ale Germaniei în Primul Război Mondial. După războaiele mondiale, puține cabluri au fost ținta sabotajelor și și mai puține au fost probate drept acțiuni deliberate. Instrumentarul atacurilor la cablurile submarine a fost reluat și amplificat începând cu 2015, atunci când au fost lansate și avertismentele NATO la adresa activităților marinei și vaselor comerciale rusești în jurul cablurilor de date.
Iar după lansarea Războiului de agresiune, pe scară largă, de mare intensitate, pe termen lung al Rusiei în Ucraina, au crescut dramatic aceste incidente, ca și suspiciunile privind acțiunile deliberate ale Rusiei, sabotaj și operațiuni secrete plasate în zona gri a spectrului agresiunilor, sub radar și cu negare credibilă asociată. S-a întâmplat lângă Insulele Shetland, arhipelagul Svabard, precum și în jurul unor baze norvegiene din Nordul Îndepărtat. Atât intenția cât și legătura sino-rusă este greu de transformat în probe pentru a atribui responsabilitatea.
Parteneriatul fără limite Rusia-China
Germania și Finlanda suspectează fără dubii Rusia. Dar și implicarea Chinei în acțiune este indubitabilă, ambele vase implicate în cei doi ani succesivi fiind nave chinezești, în timp ce Beijingul a respins orice sprijin pentru investigații. Coordonarea posibilă pentru aceste sabotaje între cele două capitale, subiectul unui “Parteneriat fără limite”, ridică preocupări îndreptățite și reprezintă o escaladare majoră. China a fost deja foarte activă în domeniul cibernetic în Europa, dar a fost puțin vizibilă în atacuri fizice și sabotaje, iar ingerința în alegeri nu a fost vizibilă și identificabilă până la atacul Tik Tok la alegerile din România.
Desigur, recursul la un vas comercial cu transponder este o altă formulă de acoperire a urmelor, de negare credibilă a unei asemenea operațiuni și de utilizare în instanță prin crearea suspiciunilor față de absența probelor concrete și explicite ale atacului. De aceea o parte din guvernele occidentale implicate nu au tras concluzii și nu au atribuit juridic atacurile o axa sino-rusă. Este foarte dificil de probat asemenea atacuri și diferența între incident, intenție, acțiune deliberată, sabotaj. Pe aceste probleme complexe se și bazează acest tip de atac hibrid. Nava a fost chineză cu căpitan chinez (în ciuda speculațiilor că ar fi fost rus). Doar contextul spionajului în jurul cablurilor făcut de Rusia, precedentele sabotaje, amenințările de distrugere a cablurilor care au fost explicite anterior, acestea pot da sensul unor suspiciuni rezonabile ale atacului hibrid pe această axă sino-chineză.
Pe de altă parte, lumea afacerilor este tentată să diminueze orice suspiciune și referire pe care zona de securitate o ridică, din rațiuni de asigurări și fezabilitate a propriilor investiții. Comunitatea de securitate are suficiente date pentru o suspiciune rezonabilă, așteptând ca investigațiile să aducă și probe măcar parțiale pentru a putea implica responsabilitatea autorilor. Pe de altă parte, apărarea în instanță poate fi solidă când vorbește despre probarea dincolo de orice dubiu a intenției și actului deliberat atunci când prin Marea Baltică trec zilnic peste 2000 de vase și numărul de vase mari a crescut în ultima perioadă de când comerțul a înflorit.
Mai trebuie adăugat aici un fenomen, cel al activității flotilei din umbră a Rusiei pe care Moscova și-a creat-o pentru a ocoli sancțiunile occidentale după invazia Ucrainei din 2022. Aceste vase își închid transponderele, fac schimburi și tranzituri de petrol și produse pe mare și circulă într-un format cât se poate de invizibil. Nu a fost utilizată aici o asemenea navă din nou pentru a acoperi credibil negarea sino-rusă a sabotajului. Dar perspectiva utilizării acestui tip de flotile rămâne ridicată acum și în viitor.
* Iulian Chifu este profesor universitar doctor habilitat la UNAp, președintele Centrului de Prevenirea Conflictelor și Early Warning. Este specializat în Analiză de Conflict și decizie în criză, spațiul post-sovietic și studii prospective. a fost consilier prezidențial pentru afaceri strategice, securitate și politică externă (2011-2014) și consilier de stat al Prim Ministrului pentru politică externă, securitate și afaceri strategice (2021-2023). Este autor a numeroase cărți, publicații și articole de specialitate.
EDITORIALE
Opinie editorială: Democrația se apără prin VOT!
Published
3 days agoon
November 30, 2024By
REDACTIARomânia a demonstrat, în ultimele decenii, că democrația este o luptă continuă, iar câștigarea acesteia necesită nu doar voință, ci și implicare activă. Aderarea la Uniunea Europeană și NATO a fost posibilă datorită valorilor democratice împărtășite, dar și a angajamentului ferm al cetățenilor.
CaleaEuropeană.ro, în calitate de platformă media consacrată misiunii de promovare a valorilor europene și euro-atlantice în România, consideră că votul este expresia cea mai puternică a participării noastre la viața democratică.
Astăzi, când provocările din vecinătatea estică pun presiune pe stabilitatea noastră, apărarea democrației devine mai importantă ca niciodată. Votul decide nu doar direcția în care merge România, ci și cum contribuim la consolidarea proiectului european și la apărarea colectivă a NATO.
Democrația se apără prin VOT!
Concrete & Design Solutions
INCAS - Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare Aerospațială „Elie Carafoli”
SUA furnizează Ucrainei un nou pachet de armament în valoare de 725 mil. de dolari
“Rusia va eșua din nou”: Reacția Bucureștiului după ce ideologul lui Putin a afirmat că “România va face parte din Rusia”
Comisia Europeană: Vicepreședinta Roxana Mînzatu a evocat “realizarea unei Europe Sociale mai puternice” la prima reuniune cu miniștrii muncii și protecției sociale din UE
Ambasadorul României în SUA: Nu există nicio susținere oficială din partea americană pentru Călin Georgescu. Niciun oficial SUA nu s-ar asocia cu viziunea politică pe care o reprezintă acesta
Republica Moldova: Maia Sandu va dona un premiu de 100.000 de dolari primit pentru apărarea democrației
Elena Lasconi face apel la liderii politici din România să nu devieze cursul națiunii noastre: Trebuie să ne asumăm un guvern de uniune națională pro-european
Curtea Constituțională a validat turul 1 al alegerilor prezidențiale. Finală între Călin Georgescu și Elena Lasconi pe 8 decembrie
Nicolae Ciucă, ales pentru nou mandat de senator PNL: Voi pune întotdeauna interesele Doljului și ale României pe primul loc
Șeful diplomației ungare, nouă „misiune de pace” la Moscova pentru a promova soluționarea conflictului dintre Rusia și Ucraina la masa negocierilor
Lituania, Letonia și Estonia au decis impunerea de sancțiuni asupra liderilor politici georgieni care au reprimat manifestațiile pro-UE
V. Ponta: Discuţiile din Parlament privind bugetul încep la 14 ianuarie
Mapamond: Care vor fi principalele evenimente ale anului 2013
Angela Merkel: “Mediul economic va fi mai dificil în 2013”
Barometru: Cluj-Napoca înregistrează cea mai ridicată calitate a vieții din România, alături de Oradea și Alba Iulia
9 mai, o triplă sărbătoare pentru români: Ziua Europei, a Independenţei României şi sfârşitul celui de-al Doilea Război Mondial
Ambasadorul SUA Adrian Zuckerman: România va deveni cel mai mare producător și exportator de energie din Europa
Huffington Post: România a fost condusă din 1989 de “o clică incompetentă de escroci foşti comunişti”
Premierul Italiei, Mario Monti, a demisionat
Președintele Klaus Iohannis a promulgat legea care interzice pentru 10 ani exportul de buștean în spațiul extracomunitar
Acord fără precedent în istoria UE: După un maraton de negocieri, Angela Merkel, Mark Rutte, Klaus Iohannis și ceilalți lideri au aprobat planul și bugetul de 1,82 trilioane de euro pentru relansarea Europei
Comisia Europeană: Vicepreședinta Roxana Mînzatu a evocat “realizarea unei Europe Sociale mai puternice” la prima reuniune cu miniștrii muncii și protecției sociale din UE
Marcel Ciolacu, după alegerile parlamentare: Am înţeles răspunderea pe care o avem faţă de România. Să dezvoltăm țara cu bani europeni și să protejăm valorile naționale
Klaus Iohannis: Ne aflăm în fața unei decizii existențiale, între democrație și izolaționism. Votăm pentru a rămâne o ţară a libertăţii sau a ne prăbuşi într-o izolare toxică şi într-un trecut întunecat
Maia Sandu, apel emoționant la un vot pro-european în România: Soarta R. Moldova este strâns legată de soarta României. Biruința României este și a noastră, orice greutate o trăim împreună
Investiție de peste 1 mld. de euro în modernizarea a trei mari termocentrale din Capitală. Burduja: Vom avea un cost cu gigacaloria la jumătate după finalizarea proiectelor
Premierul Marcel Ciolacu anunță creșterea salariului minim brut pe țară la 4050 lei lunar de la 1 ianuarie 2025
PE va lucra cu noua Comisie Europeană pentru a construi o UE mai competitivă, subliniază Siegfried Mureșan: Un buget aliniat cu prioritățile UE reprezintă unul dintre instrumente pentru a avea rezultate
Dan Nica: Delegația română din grupul S&D va vota noul Colegiu al Comisarilor, dar cu un vot condiționat de îndeplinirea unor criterii clare și importante pentru România și UE
Prima inițiativă majoră a viitoarei Comisii Europene va fi o busolă pentru competitivitate, axată pe trei piloni ai raportului Draghi, anunță Ursula von der Leyen: Vom pune inovarea în centrul economiei noastre
Ursula von der Leyen îi încredințează Roxanei Mînzatu un rol cheie în inițiativa fanion “busola competitivității” a Comisiei, axat pe competențele oamenilor ca “fundament al economiei UE”
Trending
- U.E.4 days ago
Eurobarometru: 56% dintre români au încredere în Uniunea Europeană, iar 68% se simt atașați de Europa. 61% dintre români au încredere în NATO
- ROMÂNIA1 week ago
“Șoc în România” titrează presa internațională după ce “pro-rusul” Călin Georgescu a produs “un cutremur”, câștigând primul tur al prezidențialelor
- POLITICĂ1 week ago
Rezultate prezidențiale 2024: Suveranistul Călin Georgescu și pro-europeana Elena Lasconi își dispută finala pentru Cotroceni. Pentru prima dată, candidatul PSD nu intră în turul 2
- POLITICĂ1 week ago
LIVE UPDATE Cutremur la alegerile prezidențiale 2024: Ultranaționalistul Călin Georgescu se impune în primul tur și își va disputa finala cu Elena Lasconi
- EUROPARLAMENTARI ROMÂNI7 days ago
Privind spre viitoarele alegeri din România, Nicu Ștefănuță, vicepreședintele PE, demarează o campanie de informare a tinerilor despre beneficiile apartenenței la UE și NATO