Connect with us

MEDIU

Klaus Iohannis a decis înființarea la nivelul Administrației Prezidențiale a unui grup de lucru pe tema „Combaterea schimbărilor climatice: o abordare integrată”

Published

on

© Administrația Prezidențială

Președintele Klaus Iohannis a decis înființarea la nivelul Administrației Prezidențiale a unui grup de lucru pe tema „Combaterea schimbărilor climatice: o abordare integrată”, această inițiativă făcând parte din angajamentul președintelui de a se implica în efortul național de combatere a schimbărilor climatice și de consolidare a politicilor aplicabile acestui domeniu.

Grupul de lucru va reuni experți naționali și internaționali, membri de prestigiu ai comunității academice din țară și din afara ei, reprezentanți ai instituțiilor publice, ai mediului non-guvernamental, financiar și economic, cu experiență solidă privind schimbările climatice, se arată într-un comunicat remis CaleaEuropeană.ro.

Primul obiectiv al grupului de lucru constă în elaborarea unui cadru de abordare integrată a schimbărilor climatice la nivelul țării noastre. Astfel, vor fi identificate o serie de priorități cheie pentru România în combaterea schimbărilor climatice, pe termen mediu și lung.

Rezultatele consultărilor din grupul de lucru vor fi prezentate constant publicului și înaintate Guvernului pentru a contribui la fundamentarea strategiilor și planurilor naționale privind schimbările climatice, care trebuie finalizate de Guvern în perioada 2022-2023.

Efectele schimbărilor climatice sunt din ce în ce mai vizibile la nivelul României și la nivel internațional, fie că este vorba de valuri de căldură intensă, de secetă care distruge producția agricolă, de inundații sau de amenințări la adresa biodiversității provocate de incendiile de vegetație.

În 2021, țara noastră s-a confruntat cu un număr record de avertizări de vreme severă imediată (cod roșu) emise de Administrația Națională de Meteorologie, iar specialiștii avertizează că acestea vor deveni tot mai frecvente în contextul schimbărilor climatice. Grupul Interguvernamental privind Schimbările Climatice al ONU a publicat în vara anului trecut noi date care indică accelerarea schimbărilor climatice și nevoia de acțiune fermă.

Ca răspuns la aceste evoluții, la conferința globală privind schimbările climatice de la Glasgow, COP26, din noiembrie 2021, statele și-au luat angajamente suplimentare de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră.

Aceste angajamente vor necesita implementarea de noi măsuri și politici de reducere a emisiilor. La nivelul Uniunii Europene, este în prezent discutat și negociat Pachetul Fit for 55, care conține o serie de măsuri menite să reducă emisiile până în 2030. Traversăm, așadar, o perioadă de reajustare a priorităților și politicilor climatice internaționale și europene, la care România este parte.

Tranziția verde poate genera pentru România și români nu numai un mediu curat și sănătos, prevenirea unor fenomene meteo extreme și a unor dezastre naturale asociate, dar și acces larg la energie curată, creștere economică verde și noi locuri de muncă. Pentru a beneficia de efectele pozitive ale tranziției verzi, trebuie să armonizăm varii interese în cadrul unei abordări integrate, ghidate de știință și expertiză, ca răspuns la COP26 și la Pachetul Fit for 55. Grupul de lucru înființat la nivelul Administrației Prezidențiale este menit să susțină acest demers național.

MEDIU

Parlamentul European, pregătit să negocieze cu statele UE noile norme care reglementează întregul ciclu de viață al bateriilor

Published

on

© European Union, 2020/ Source: EC - Audiovisual Service

Parlamentul European este pregătit să negocieze cu guvernele statelor membre pentru forma finală a noilor norme care reglementează întregul ciclu de viață al produselor cu baterii, de la proiectare până la sfârșitul ciclului de viață, se arată în comunicatul oficial al Legislativului European. 

În timpul dezbaterii de miercuri, deputații europeni au subliniat rolul crucial pe care bateriile îl au în tranziția către o economie circulară și neutră din punct de vedere climatic și pentru competitivitatea și autonomia strategică a UE. Proiectul legislativ a fost adoptat joi cu 584 de voturi pentru, 67 împotrivă și 40 de abțineri.

Deputații europeni sunt în favoarea revizuirii legislației actuale pentru a lua în considerare evoluțiile tehnologice.

Ei propun cerințe mai stricte privind durabilitatea, performanța și etichetarea, inclusiv introducerea unei noi categorii de “baterii pentru „mijloace de transport ușoare”, cum ar fi scuterele și bicicletele electrice, precum și reguli privind o declarație și o etichetă privind amprenta de carbon.

Până în 2024, bateriile portabile din aparate, cum ar fi smartphone-urile, și bateriile pentru „mijloace de transport ușoare” trebuie să fie proiectate astfel încât consumatorii și operatorii independenți să le poată îndepărta singuri cu ușurință și în siguranță, spun deputații europeni.

Raportul stabilește, de asemenea, niveluri minime de recuperare a cobaltului, plumbului, litiului și nichel din deșeuri pentru reutilizarea în baterii noi și obiective de colectare mai stricte pentru bateriile portabile.

Continue Reading

MEDIU

Vinietele vor fi înlocuite de taxe de trecere: Parlamentul European a aprobat reforma tarifelor în transportul rutier de mărfuri

Published

on

© European Parliament

Conform noilor norme adoptate joi, taxele rutiere pentru camioane vor trece de la taxarea în funcție de timp la cea în funcție de distanță, ceea ce va face ca principiile „poluatorul plătește” să funcționeze mai bine, potrivit comunicatului oficial. 

Parlamentul European a dat undă verde finală unui acord cu guvernele UE privind actualizarea normelor care definesc taxele pe care statele membre le pot impune camioanelor și camioanelor, dar și autobuzelor, furgonetelor și autoturismelor care folosesc drumurile din rețeaua transeuropeană de transport (TEN-T). Acest lucru nu va obliga statele membre ale UE să taxeze vehiculele care utilizează drumurile lor. Cu toate acestea, în cazul în care vor alege să facă acest lucru, ele vor trebui să respecte normele UE.

Scopul noilor norme este de a muta taxarea rutieră de la un model bazat pe timp la un sistem bazat pe distanță sau pe kilometri reali, pentru a reflecta mai bine principiile „poluatorul plătește” și „utilizatorul plătește”.

Deputații europeni s-au asigurat că statele membre vor elimina treptat “vinietele” (taxarea rutieră bazată pe timp) pentru vehiculele grele (camioane, autocamioane și autobuze) în rețeaua TEN-T în termen de opt ani de la intrarea în vigoare a noilor norme și vor începe să aplice taxe de trecere (taxe bazate pe distanță).

Cu toate acestea, statele membre vor putea în continuare să păstreze vinietele pentru anumite părți specifice ale acestei rețele, dacă pot dovedi că un nou mod de taxare ar fi disproporționat față de veniturile preconizate.

Pentru a încuraja utilizarea pe scară mai largă a vehiculelor mai ecologice, țările UE vor trebui să stabilească, începând din 2026, tarife diferite de taxare rutieră în funcție de emisiile de CO2 pentru camioane și autobuze și de performanța de mediu pentru camionete și microbuze. De asemenea, acestea vor trebui să reducă considerabil taxele pentru vehiculele cu emisii zero sau cu emisii scăzute.

În conformitate cu noile norme, vinietele vor fi valabile pentru perioade mai scurte (o zi, o săptămână sau 10 zile) și vor avea plafoane tarifare care pot fi impuse pentru autoturisme, pentru a se asigura că șoferii ocazionali din alte țări ale UE sunt tratați în mod echitabil. Țările UE care doresc să taxeze vehiculele mai ușoare, cum ar fi furgonetele, microbuzele și autoturismele, vor putea în continuare să aleagă între sistemele de taxare sau viniete.

Deputații europeni s-au asigurat că, la trei ani de la intrarea în vigoare a normelor, statele membre vor prezenta rapoarte publice privind taxele de trecere și tarifele de utilizare percepute pe teritoriul lor, inclusiv informații privind modul în care utilizează aceste venituri. Deputații europeni doresc ca veniturile generate de aceste taxe să contribuie la transportul durabil, la infrastructură și la mobilitate.

Normele vor intra în vigoare la 20 de zile după ce vor fi publicate în Jurnalul Oficial al UE. Statele membre vor avea la dispoziție doi ani pentru a pregăti aplicarea noilor norme.

Continue Reading

INTERNAȚIONAL

Raport ONU: Poluarea produsă de state și companii provoacă mai multe decese la nivel global decât pandemia de COVID-19

Published

on

© Party of European Socialists

Poluarea produsă de state şi companii provoacă mai multe decese la nivel global decât pandemia de COVID-19, se arată într-un raport privind mediul al ONU publicat marţi, informează Reuters.

Organizația Națiunilor Unite cere o „acţiune imediată şi ambiţioasă” pentru a interzice unele substanţe chimice toxice și precizează că poluarea cu pesticide, materiale plastice şi deşeuri electronice provoacă încălcări pe scară largă ale drepturilor omului, precum şi cel puţin 9 milioane de decese premature pe an, iar această problemă este „în mare măsură ignorată”.

Pandemia de COVID-19 a provocat aproape 5,9 milioane de decese, conform datelor Worldometer.

„Abordările actuale pentru gestionarea riscurilor reprezentate de poluare şi substanţele toxice eşuează în mod clar, rezultând în încălcări la scară largă ale dreptului la un mediu curat, sănătos şi durabil”, scrie autorul raportului, David Boyd, raportor special al ONU.

Documentul recomandă, de asemenea, curăţarea zonelor poluate şi, în cazuri extreme, chiar posibila relocare a comunităţilor afectate – multe dintre ele sărace, marginalizate şi indigene – din aşa-numitele „zone de sacrificiu”.

Termenul, folosit iniţial pentru a descrie zonele de testare nucleară, a fost utilizat în raport pentru a include orice locaţie contaminată puternic sau devenită nelocuibilă din cauza schimbărilor climatice.

Potrivit unui raport al Grupului interguvernamental de experți al ONU însărcinat cu evaluarea riscurilor asupra încălzirii globale din cauza efectelor activității umane (IPCC), catalogat drept ”Cod roșu pentru umanitate” arată că ultimii cinci ani au fost cei mai calzi din ultimii 170, iar omenirea va asista în curând la ”evenimente meteo extreme fără precedent în istorie”.

Continue Reading

Facebook

EUROPARLAMENTARI ROMÂNI10 mins ago

Europarlamentarul Gheorghe Falcă solicită un buget european dedicat turismului și crearea unei agenții europene pentru turism

CONSILIUL UE36 mins ago

Ministrul Bogdan Aurescu: Este momentul să fie reluat proiectul organizării la Kiev a unei reuniuni a miniștrilor de externe din UE, ca expresie simbolică a sprijinului acordat Ucrainei

NATO40 mins ago

Stoltenberg cere aliaților să fie “uniți în acest moment istoric” al deciziilor Finlandei și Suediei de a adera la NATO. Turcia insistă că nu va aproba extinderea Alianței

PARLAMENTUL EUROPEAN13 hours ago

Maia Sandu merge la Bruxelles și Paris. Va deveni primul președinte al R. Moldova care va susține un discurs în plenul Parlamentului European

ROMÂNIA13 hours ago

Nicolae Ciucă o felicită pe Elisabeth Borne, prima femeie prim-ministru al Franței din ultimii 30 de ani: Să consolidăm legăturile istorice dintre România și Franța

ROMÂNIA17 hours ago

Ministrul de interne Lucian Bode, vizită de lucru la Washington, la aniversarea a 25 ani de la lansarea Parteneriatului Strategic România-SUA

ROMÂNIA17 hours ago

Premierul Nicolae Ciucă a prezidat reuniunea Comitetului de monitorizare a PNRR: Timpul și ritmul în care acționăm sunt decisive pentru ca reformele și investițiile să se concretizeze cât mai repede

ROMÂNIA17 hours ago

Premierul Nicolae Ciucă a discutat cu vicepreședintele companiei Lockheed Martin despre consolidarea Parteneriatului Strategic cu SUA

NATO17 hours ago

Klaus Iohannis: România salută decizia Suediei de a adera la NATO și susține un proces rapid de extindere. Alianța noastră va fi mai puternică ca niciodată

COMISIA EUROPEANA18 hours ago

UE pregătește un plan care să permită plata gazului rusesc în ruble fără a încălca sancțiunile impuse Rusiei

ROMÂNIA17 hours ago

Premierul Nicolae Ciucă a prezidat reuniunea Comitetului de monitorizare a PNRR: Timpul și ritmul în care acționăm sunt decisive pentru ca reformele și investițiile să se concretizeze cât mai repede

NATO2 days ago

Stoltenberg: Vom căuta modalități de a oferi garanții de securitate Finlandei și Suediei pe parcursul procesului de aderare la NATO

NATO2 days ago

Stoltenberg: Am discutat cu ministrul de externe turc și mă aștept să dăm curs rapid cererii de aderare a Finlandei și Suediei. Intenția Turciei nu este de a bloca aderarea la NATO

INTERNAȚIONAL2 days ago

Mai mult ajutor militar din partea SUA este în drum spre Ucraina, a anunțat șeful diplomației ucrainene după întâlnirea cu Antony Blinken

NATO2 days ago

Secretarul general adjunct al NATO: Finlanda și Suedia sunt cei mai apropiați parteneri ai NATO. Vom găsi condițiile pentru un consens dacă decid să solicite aderarea

CONSILIUL EUROPEAN4 days ago

De la Hiroshima, primul oraș din istorie bombardat nuclear, șeful Consiliului European denunță “referirile rușinoase ale Rusiei la utilizarea armelor nucleare”

ROMÂNIA5 days ago

Klaus Iohannis: Inflația și prețurile la energie au o singură cauză, războiul lui Putin împotriva Ucrainei. Vinovat este Putin

MAREA BRITANIE7 days ago

Într-un moment de cotitură pentru monarhia britanică, prințul Charles a deschis o nouă sesiune a Parlamentului britanic în locul reginei Elisabeta a II-a

ROMÂNIA7 days ago

Nicolae Ciucă a cerut tuturor instituțiilor care gestionează implementarea PNRR continuarea dialogului cu experții europeni

REPUBLICA MOLDOVA1 week ago

De la Chișinău, secretarul general al ONU mulțumește R. Moldova pentru ”exemplul de umanitate” în criza refugiaților ucraineni

Team2Share

Trending