CONSILIUL EUROPEAN
Klaus Iohannis se pronunță pentru abordarea curajoasă “fără veto” în deciziile UE: Nu este acceptabil ca un membru să ne oprească în a-i ajuta pe ceilalți
Published
1 year agoon

Președintele Klaus Iohannis s-a pronunțat miercuri, în plenul Parlamentului European, pentru o abordare curajoasă care să elimine dreptul de veto al statelor membre din procesul decizional al Uniunii Europene, precizând însă că o reformă a arhitecturii Uniunii Europene poate fi făcută fără redeschiderea tratatelor Uniunii Europene, fără a exclude însă acest scenariu la un moment dat. “Nu este acceptabil ca un membru să își folosească dreptul de veto pentru a ne opri pe toți să-i ajutăm pe alții”, a spus președintele, într-o referire indirectă la Ungaria și premierul acestei țări, Viktor Orban, care au blocat, pentru o perioadă, sprijinul financiar al UE pentru Ucraina.
Șeful statului a susținut un discurs de la pupitrul casei democrației europene, așa cum este considerat Parlamentul European, urmat de o dezbatere cu eurodeputații, evenimentul având loc la începutul unui an crucial pentru UE în contextul alegerilor europene din 6-9 iunie 2024. Klaus Iohannis a evocat “provocările geopolitice fără precedent” pe care le are de înfruntat UE, liderul de la Cotroceni lansând o serie de întrebări pe care le-a calificat drept “fundamentale”: 1) Ce putem face și ce trebuie să facem ca Uniune?, 2) Ce putem face mai mult, pe plan intern?, 3) Cum poate Uniunea să își proiecteze și mai mult atractivitatea în exterior?, 4) Avem mijloacele necesare pentru a ne atinge obiectivele? și 5) Care este calea de urmat și care este viitorul Uniunii?”.
Referindu-se la ultimele două întrebări, Iohannis a recunoscut că este evidentă necesitatea unei eficientizării a capacității de luare a deciziilor, abordând o temă delicată: aceea a deschiderii negocierilor pentru un nou tratat de funcționare a UE.
“Trebuie să analizăm îndeaproape ce măsuri pot fi luate într-un context în care unii consideră că o eficiență reală a mecanismelor de luare a deciziilor este imposibilă fără redeschiderea tratatelor, în timp ce alții exclud în mod radical această posibilitate. Nu există nicio îndoială că măsuri precum cele discutate în legătură cu votul cu majoritate calificată în domenii specifice ale politicii externe și de securitate pot fi luate fără redeschiderea tratatelor. Fără a exclude modificarea Tratatelor la un moment dat, trebuie să folosim toate posibilitățile disponibile în cadrul Tratatelor pentru un proces de luare a deciziilor mai ușor și mai rapid. România este pe deplin angajată în acest exercițiu.“, a punctat șeful statului.
Liderul de la Cotroceni a insistat că arhitectura de funcționare a UE trebuie îmbunătățită, în perspectiva extinderii.
“Dacă primim Ucraina, Moldova și Balcanii de Vest, vom fi o Uniune foarte mare, iar acest proces decizional, mai ales în timp de criză – război, pandemie, criză energetică – trebuie să funcționeze corect, transparent, dar să fie și foarte rapid. Și, de aceea, eu cred că trebuie să lucrăm la arhitectura Uniunii“, a spus președintele.
La Consiliul European din decembrie 2023, când au decis deschiderea negocierilor de aderare la UE cu Ucraina și R. Moldova, liderii europeni au stabilit că “viitoarele state membre și UE trebuie să fie pregătite în momentul aderării” și au decis că procesul de extindere și reformarea Uniunii vor “înainta în paralel”. La acel moment, președintele Iohannis a pledat în favoarea acestei abordări și împotriva oricăror “fragmentări”.
Deși România se numără printre statele care solicită pregătirea funcționării unei UE extinse, conform prevederilor actuale ale tratatelor, președintele Iohannis a adoptat o poziție deschisă în fața eurodeputaților.
De altfel, cu o majoritate firavă, Parlamentul European a adoptat o rezoluție în noiembrie anul trecut, solicitând liderilor statelor UE să convoace o convenție pentru revizuirea tratatelor.
“Unele lucruri pot fi schimbate poate fără să redeschidem Tratatele, dar unele chestiuni trebuie schimbate în Tratate pentru că nu sunt perfecte. Și, pentru că avem aceste Tratate, eu sper să nu vă deranjeze că vă spun, au trecut anii, avem o Uniune diferită acum și lucrăm pentru a avea o Uniune diferită și sper să fiți de acord că lucrăm pentru o Uniune mai bună. Așadar, haideți să lucrăm în acest sens!”, a fost îndemnul șefului statului.
“Nu este acceptabil ca un membru să își folosească dreptul de veto pentru a ne opri pe toți să-i ajutăm pe alții. Așadar dacă nu suntem încă în poziția de a generaliza votul cu majoritatea calificată, care poate arăta diferit față de cum este acum – nu mă refer la detalii – ar trebui să avem curajul să spunem “fără veto” și să îl eliminăm din procesul decizional. Este, de exemplu, un lucru concret pe care-l putem face“, a conchis Klaus Iohannis.
În prezent, votul cu unanimitate în Uniunea Europeană, mai ales în chestiuni de politică externă și securitate, buget sau extindere, presupune și faptul că fiecare stat membru are un drept de veto. Situațiile în care un stat membru nu face uz de dreptul de veto, dar nici nu se opune unei decizii, cum a fost cazul Ungariei privind decizia deschiderii de negocierilor de aderare cu Ucraina, se numesc “abțineri constructive”.
Context
Tema revizuirii tratatelor UE a fost explorată pe parcursul Conferinței privind viitorul Europei, cel mai amplu exercițiu de consultare democratică cu cetățenii, devenit realitate ca urmare a unei promisiuni politice în campania electorală pentru alegerile din 2019.
Conferința privind viitorul Europei, anunțată la finalul anului 2019, după alegerile europene din acel an, a debutat în aprilie 2021 și s-a încheiat pe 9 mai 2022, de Ziua Europei, în hemiciclul Parlamentului European de la Strasbourg. Ulterior evenimentului de închidere, Parlamentul European a adoptat rezoluție de susținere a modificării tratatelor, în timp ce la evenimentul de încheiere a Conferinței privind viitorul Europei, președinta Comisiei Europene Ursula von der Leyen și președintele francez Emmanuel Macron s-au declarat în favoarea acestei idei, dar cu nuanțe diferite. Șefa Comisiei s-a declarat pregătită să ”reformeze UE pentru a o face să funcționeze mai bine”, iar liderul francez a propus crearea unei “comunități politice europene” și “revizuirea tratatelor” UE.
În schimb, România s-a numărat printre cele 13 state membre ale Uniunii Europene care nu susțin revizuirea tratatelor de funcționare ale UE, conform unei scrisori de poziție dată publicității de Ziua Europei, în aceeași zi în care a avut loc ceremonia de încheiere a lucrărilor Conferinței privind viitorul Europei, între ale cărei recomandări se află și reformarea tratatelor. În tot acest siaj, concluziile adoptate de liderii statelor membre la Consiliul European din iunie 2022, când Ucraina și Republica Moldova au primit statut de țări candidate, arătau că liderii UE nu iau în calcul revizuirea tratatelor europene și că măsurile după Conferința privind viitorul Europei trebuie luate în conformitate cu tratatele.
Cu toate acestea, impulsul injectat temei extinderii Uniunii Europene, cu decizii pozitive luate privind deschiderea negocierilor de aderare cu R. Moldova și Ucraina, este privit de unii lideri UE și ca o necesitate pentru reformă internă a Uniunii, înainte de a primi noi membri, cum s-a întâmplat la începutul anilor 2000, înainte de marea extindere către est, de la 15 la 27 de state membre.
Tema extinderii a căpătat însă un nou impuls în ultimul an, după un discurs susținut la Praga, în august 2022, de cancelarul german Olaf Scholz, care a evocat ”o Uniune Europeană cu 30 sau 36 de state” și a cerut înlăturarea dreptului de veto în politică externă și politică fiscală în perspectiva extinderii UE. În acest context, președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a folosit prilejul ultimului său discurs privind Starea Uniunii Europene înainte de alegerile europene pentru pentru a pleda în favoarea stabilirii unei viziuni europene cu privire la extinderea UE ca parte a “chemării istoriei” și a solicitat ca acest proces să avanseze fără să se aștepte modificarea tratatelor Uniunii Europene.
De altfel, la Consiliul European din iunie 2023, liderii celor mai mari zece țări UE, între care Emmanuel Macron, Olaf Scholz și Klaus Iohannis, au demarat un proces de reflecție strategică privind extinderea UE, concomitent cu gestul președintelui Consiliului European Charles Michel de a da startul discuțiilor între liderii UE privind următoarea agendă strategică 2024-2029, cu “extinderea UE în centrul dezbaterilor”, și prin care Uniunea trebuie să decidă ce fel de putere geopolitică și economică își dorește să fie. Subiectul a fost reluat, ulterior, la Forumul Strategic de la Bled din Slovenia de către președintele Consiliului European Charles Michel, care a subliniat că extinderea UE nu mai reprezintă un vis și a avansat ca termen anul 2030 pentru ca atât UE, cât și potențialii noi membrii să fie pregătiți pentru integrare. Concomitent, la reuniunea anuală a ambasadorilor francezi peste hotare, președintele Macron a relansat ideea unei “Europe cu mai multe viteze” pentru extinderea UE, punctând că cu 32 sau 35 de membri nu va fi ușor să avansăm. În schimb, România se numără printre statele care solicită pregătirea funcționării unei UE extinse, conform prevederilor actuale ale tratatelor, respingând teza unei Europe mai multe viteze.
Robert Lupițu este redactor-șef, specialist în relații internaționale, jurnalist în afaceri europene și NATO. Robert este laureat al concursului ”Reporter și Blogger European” la categoria Editorial și co-autor al volumelor ”România transatlantică” și ”100 de pași pentru o cetățenie europeană activă”. Face parte din Global Shapers Community, o inițiativă World Economic Forum, și este Young Strategic Leader în cadrul inițiativelor The Aspen Institute. Din 2019, Robert este membru al programului #TT27 Leadership Academy organizat de European Political Strategy Center, think tank-ul Comisiei Europene.

You may like
Emisarul special al lui Trump califică planul premierului britanic pentru Ucraina drept un „exercițiu de imagine, de fațadă” și critică ideea „că trebuie să fim cu toții ca Winston Churchill”
Comisia Europeană și Parlamentul European își unesc forțele pentru elaborarea unui plan de răspuns la criza locuințelor din UE
Trimisul special al lui Trump, Steve Witkoff, susține că Ucraina a fost de acord cu organizarea alegerilor prezidențiale
Cătălin Predoiu, privind amânarea aderării la Visa Waiver: Nu este o chestiune legată de România. SUA își reevaluează programele privind migrația
Parchetul European: Cu un prejudiciu de 2,3 mld. de euro din fonduri europene, România se află în top 5 țări UE cu cele mai multe investigații antifraudă deschise în 2024
Corina Crețu (AMEPIP): România, aprecieri din partea OCDE pentru progresele notabile privind guvernanța corporativă a întreprinderilor de stat
CONSILIUL EUROPEAN
“It’s the simplification, stupid”: Liderii UE au agreat măsuri pentru a dezlănțui competitivitatea europeană și a mobiliza economii record de 1,4 miliarde de euro
Published
2 days agoon
March 21, 2025
Corespondență din Bruxelles
Cele 27 state membre ale Uniunii Europene au agreat joi, la summitul european de la Bruxelles, că necesitatea simplificării, reducerii birocrației și a poverii administrative în vederea dezlănțuirii competitivității europene și mobilizării economiilor europene, evaluate de Comisia Europeană la 1,4 miliarde de euro.
“Economia “este baza prosperității Europei, a prosperității cetățenilor noștri. Toate statele membre, fără excepție, sunt de acord că trebuie să accelerăm agenda noastră economică“, a declarat președintele Consiliului European, Antonio Costa, la finalul summitului.
Vorbind într-o conferință comună de presă alături de președinta Comisiei Europene, Costa a precizat că liderii au adoptat decizii importante în trei domenii-cheie: reducerea birocrației inutile; creșterea accesibilității energiei pentru cetățeni și întreprinderi; și transformarea economiilor în investiții productive.
Potrivit concluziilor Consiliului European privind competitivitatea, capitalele sunt în mare măsură de acord cu necesitatea de a reduce birocrația.
“2025 ar trebui, prin urmare, să marcheze o schimbare radicală în acțiunile UE de stimulare a competitivității, de consolidare a pieței unice, de promovare a locurilor de muncă de calitate și de asigurare a unor tranziții duble de succes (…) Pentru a atinge aceste obiective și pentru a contribui la reducerea decalajului în materie de inovare și productivitate față de concurenții globali ai UE și în cadrul UE, Consiliul European convine să acorde prioritate simplificării și reducerii sarcinilor administrative și de reglementare, scăderii prețurilor la energie și mobilizării economiilor private pentru a debloca investițiile necesare în economia UE”, se arată în concluziile adoptate.
În domeniul simplificării, Consiliul European invită Comisia și colegiuitorii – Parlamentul și Consiliul – să depună eforturi în vederea atingerii obiectivului de reducere a costurilor tuturor sarcinilor administrative cu cel puțin 25 % și cu cel puțin 35 % pentru IMM-uri.
De asemenea, liderii UE și-au dat acordul pentru așa-numitul “pachet omnibus”, o serie de măsuri care urmăresc să reducă povara normelor de raportare, inclusiv a celor de mediu. Ei au făcut chiar un pas înainte, cerând executivului UE să continue dereglementarea (adică simplificarea), în special în domeniile decarbonizării industriale și securității și apărării.
În ceea ce privește energia, țările s-au aliniat cu privire la necesitatea unei planificări la nivelul UE pentru a impulsiona electrificarea. “Consiliul European solicită o planificare transfrontalieră și la nivelul Uniunii a investițiilor pe termen lung, în vederea integrării și interconectării depline a pieței energetice a UE, contribuind la securitatea energetică a Uniunii, precum și la protecția și reziliența infrastructurii” se arată în concluzii.
“Prin reducerea birocrației (…) vom facilita viața tuturor întreprinderilor din spațiul nostru economic. Prin măsuri de reducere a prețurilor la energie, vom ajuta întreprinderile să fie mai competitive. Prin integrarea piețelor noastre financiare, întreprinderile și cetățenii vor obține finanțare pentru întreprinderile inovatoare. A avea o abordare de tip business as usual nu este o opțiune deoarece, în prezent, aproximativ 300 de miliarde de euro din economiile familiilor din UE ies anual de pe piețele Uniunii Europene. Sunt 300 de miliarde de euro care nu finanțează întreprinderile din Uniunea Europeană, a mai completat Costa.
Cel de-al treilea pilon al competitivității în cadrul concluziilor Consiliului European este reprezentat de Uniunea economiilor și investițiilor, o strategie publicată chiar o zi înainte de Comisia Europeană.
“Suntem, în Europa, campioni mondiali în ceea ce privește economisirea. Pe an se economisesc 1,4 miliarde de euro, majoritatea în conturi bancare, în timp ce, în comparație, de exemplu, gospodăriile americane economisesc 800 de miliarde de dolari. Și nu piața europeană este cea care beneficiază de statutul de campion mondial în materie de economii, ci mai ales alte piețe, în special piața americană. De ce? Pentru că piața europeană de capital este încă fragmentată, este complicată și este mai lentă. Iar Uniunea Economiilor și Investițiilor are ca obiectiv ca cetățenii să obțină un randament mai mare și mai bun al banilor lor, dar și ca startup-urile, întreprinderile să aibă acces la capitalul atât de necesar”, a declarat și președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen.
De aceea, printre propunerile cuprinse în Uniunea economiilor și a investițiilor sunt extinderea beneficiilor pentru cetățeni prin crearea de produse de economisire și pensii la nivelul UE.
O altă propunere o reprezintă creșterea finanțării private pentru întreprinderi, Consiliul European cerând Comisiei să prezinte propuneri de îmbunătățire a ecosistemului de capital privat și de capital de risc.
Astfel, capitalele europene au aprobat propunerea privind cel de al 28-lea regim de drept al societăților comerciale, care ar permite companiilor să se înscrie în mod voluntar în normele financiare la nivelul UE pentru a ocoli blocajele naționale; au solicitat un nou cadru de securitizare în acest an; și au cerut reducerea barierelor pentru fuziuni în domeniul infrastructurii pieței și pentru investițiile transfrontaliere.
Țările membre au declarat că se așteaptă ca “co-legiuitorii să convină rapid asupra tuturor propunerilor pendinte din Planul de acțiune 2020 privind uniunea piețelor de capital, inclusiv în ceea ce privește insolvența”.
După cum se subliniază în Busola competitivității, capacitatea Europei de a face față provocărilor actuale – cum ar fi schimbările climatice, schimbările tehnologice rapide și noile dinamici geopolitice – necesită investiții semnificative, pe care raportul Draghi le estimează la o sumă suplimentară de 750-800 de miliarde de euro pe an până în 2030 și care este afectată în continuare de creșterea nevoilor de apărare.
Competitivitatea europeană va reveni pe agenda liderilor europeni la summitul din luna octombrie.
CONSILIUL EUROPEAN
Liderii UE au ascuțit cuțitele pentru bătălia contabilă a bugetului și finanțării apărării: “Fără euro-obligațiuni. Dacă sunteți într-o groapă, nu mai săpați” vs. “Va trebui să facem un nou împrumut comun”
Published
2 days agoon
March 21, 2025
Corespondență din Bruxelles
Summitul Consiliului European axat pe competitivitate și pe apărare a reprezentat și o primă înfățișare pentru elefantul din încăpere, respectivul bugetul european pe termen lung și problema datoriilor comune, mai ales în domeniul apărării europene, pentru a pregăti Europa să fie în postura de a-și asigura securitatea și apărarea pe fondul amenințărilor din partea Rusiei și a războiului Moscovei în Ucraina.
“Consiliul European a avut un prim schimb de opinii cu privire la următorul cadru financiar multianual și la noile resurse proprii“, se arată într-o unică frază a concluziilor summitului de joi, de la Bruxelles.
Această discuție exploratorie fusese anunțată de președintele Consiliului European, Antonio Costa, în scrisoarea de convocare a summitului, iar majoritatea capitalelor statelor membre o trec prin lentila opțiunilor financiare către competitivitate și înarmare europeană.
Abordarea acestui subiect, care în 2020, în plină pandemie, a necesitat un summit de patru nopți și patru zile pentru a ajunge la un acord financiar, a părut mai degrabă ca o repriză de încălzire și o ascuțire a cuțitelor. Viitorul buget european 2028-2034 va trebui să finanțeze și dobânzile fondului de redresare post-pandemie, să aloce sume record și fără precedent pentru apărare, să aibă în vedere extinderea către noi membri și să protejeze și politicile tradiționale – coeziune și agricultură.
Familiile politice europene sugerează emiterea de datorii comune pentru apărare
Tonul a fost dat de marile familii politice europene – Partidul Popular European și Partidul Socialiștilor Europeni. Reunite în summit-uri separate înainte de Consiliul European, PPE și PES au sugerat emiterea de obligațiuni comune pentru apărare.
PPE “înțelege că dezvoltarea unei industrii europene de apărare credibile și mai puțin dependente necesită instrumente financiare suplimentare” și “având în vedere natura existențială a provocărilor de apărare ale Europei, acest lucru poate fi realizat, de exemplu, prin instrumente de datorie comună, dacă este necesar, atâta timp cât acestea sunt clar concentrate pe consolidarea apărării europene, în special în domeniile în care amenințarea este în prezent cea mai acută”, se arată în declarația promovată de premierul finlandez Petteri Orpo.
Partidul Socialiștilor Europeni a solicitat obligațiuni de apărare – un mecanism similar cu Fondul de redresare de aproape 800 de miliarde de euro, creat ca răspuns la pandemia Covid-19.
“Pornind de la succesul răspunsului nostru comun la criza pandemică”, instrumentele și soluțiile financiare europene suplimentare trebuie “să se bazeze pe solidaritate, asigurând în același timp un angajament puternic în bugetul UE și faptul că toate statele membre beneficiază de această investiție”, subliniază declarația PES.
Macron vrea noi împrumuturi comune, Olanda respinge euro-obligațiunile
Numai că subiectele nu au stimulat reacții pozitive, cu excepția președintelui francez Emmanuel Macron, care a precizat că o nouă datorie comună este inevitabilă, chiar dacă este controversată.
“Va trebui să facem din nou un împrumut comun. Astăzi nu este deloc consensual”, a spus Macron, menționând că discuțiile privind instrumentul financiar care ar fi cel mai bun pentru a stimula apărarea UE vor trebui să aibă loc mai târziu, deoarece acestea vor diviza inevitabil țările UE.
Contrabalansându-l pe Macron, premierul olandez Dick Schoof a precizat că împrumuturile UE pentru proiectele de apărare trebuie să fie temporare și exclus emiterea de obligațiuni comune.
“Fără euro-obligațiuni“, a spus el.
Viitorul buget va trebui să acopere datoriile fondului de redresare
Pe de altă parte, președinta Comisiei Europene a avertizat că problema datoriei asumate de UE pentru fondul de redresare economică post-pandemie trebuie rezolvată înainte de a începe discuțiile privind noul buget, a declarat președintele Comisiei Europene Ursula von der Leyen reporterilor la finalul Consiliului European.
“La elaborarea următorului CFM trebuie să se țină seama de suma de 800 de miliarde de euro pentru NextGenerationEU”, a declarat von der Leyen.
Datoriile iminente ale UE începând din 2028, care ar putea costa 25-30 de miliarde EUR pe an, reprezintă un nor de furtună asupra viitoarelor negocieri.
Ursula von der Leyen a îndemnat capitalele să dea un suflu nou taxelor la nivelul UE, care au fost propuse pentru prima dată în 2021, dar cărora li se opun multe țări. “A existat o recunoaștere în cadrul Consiliului European de a începe să lucrăm cu adevărat la acest aspect, deoarece trebuie clarificat înainte de a ne putea angaja serios în discuții cu privire la următorul CFM”, a spus ea.
Dacă sunteți în groapă, nu mai săpați
Și premierul belgian Bart De Wever a indicat că liderii europeni sunt profund divizați cu privire la modul de rambursare a așa-numitului Mecanism de redresare și reziliență (RRF),
“Suntem foarte departe de un consens”, potrivit lui De Wever, care s-a arătat rezervat în susținerea cauzei pentru noi datorii.
“Dacă sunteți într-o groapă, nu mai săpați”, a insistat el pe lângă omologii europeni.
Tot premierul belgian a dat și conturul final al discuțiilor care prevestește noi negocieri complicate.
Referindu-se la discuțiile foarte îndelungate din 2020 care au condus la acordul privind actualul buget pe șapte ani, Bart de Wever a spus: “Am constatat că în Europa, oamenii numesc cinci zile și nopți întregi de discuții drept negocieri lungi. În Belgia, noi numim asta un weekend liber”.
Comisia Europeană este așteptată să prezinte în acest an propunerea de buget pentru viitorul Cadru Financiar Multianual 2028-2034.
Tradițional, bugetul UE este finanțat din următoarele surse: aproximativ 1% venitul național brut al fiecărei țări din UE, care diferă în funcție de bunăstarea fiecărei țări în parte; taxe vamale la importurile din afara UE; o mică parte din TVA colectată de fiecare țară a UE; o contribuție bazată pe cantitatea de deșeuri de ambalaje din plastic nereciclate din fiecare țară a UE; alte venituri, cum ar fi contribuțiile țărilor din afara UE la anumite programe, dobânzile de întârziere și amenzile, precum și orice excedent din anul precedent.
CONSILIUL EUROPEAN
Fragmentarea pieței reduce apetitul europenilor pentru investiții în Europa, afirmă Bolojan: Avem nevoie de o piață de capital integrată și de sprijin pentru industrie și competențe în cadrul pieței unice
Published
2 days agoon
March 21, 2025
Corespondență din Bruxelles
Președintele interimar Ilie Bolojan a subliniat joi, la Consiliul European, importanța susținerii unei piețe de capital integrate la nivel european, menționând că fragmentarea actuală reduce apetitul investitorilor pentru bursele europene comparativ cu cele americane.
“Cu toate că în Europa sunt economii importante la populație, cu toate că companiile au nevoie de finanțare, din cauza fragmentării piețelor în fiecare țară, datorită practicilor de supraveghere diferite, apetența cetățenilor și investitorilor pentru a investi în bursele europene este mult mai scăzută decât, de exemplu, în bursele americane”, a explicat Bolojan, într-o conferință de presă la finalul summitului Consiliului European de la Bruxelles.
În acest context, Comisia Europeană urmărește implementarea unor practici convergente de supraveghere și unificarea progresivă a legislației, inclusiv în domenii precum insolvența și dreptul comercial. Aceste măsuri ar putea face piețele financiare europene mai atractive atât pentru investitori, cât și pentru companii.
“Fiecare țară a luat o directivă europeană, a aplicat-o, modificând-o uneori, și-a înființat propriile autorități de supraveghere, care uneori sunt diferit organizate de la o țară la alta, și este dificil să investești dintr-un stat în altul pe piețele financiare”, a spus șeful statului.
O altă direcție esențială, a arătat Bolojan, este sprijinirea industriei și a competențelor în cadrul pieței unice.
“Aici se vor urmări susținerea Inteligenței Artificiale, a semiconductorilor, a tehnologiilor moderne în comunicații, dobândirea și recunoașterea competențelor în întreaga Uniune Europeană, susținerea cercetării și inovării, și, foarte important, susținerea industriilor în tranziție, cum este industria auto, de exemplu, cea aeriană sau industriile consumatoare de energie“, a completat președintele.
Reuniți la Bruxelles pentru summitul de primăvară al Consiliului European liderii celor 27 de state membre au adoptat concluzii cu privire la competitivitatea europeană, pornind de la Busola competitivității prezentată de președinta Comisiei Europene Ursula von der Leyen la finalul lunii ianuarie și cele trei teme dominante ale acesteia – energia, simplificarea și Uniunea economiilor și investițiilor.
“2025 ar trebui, prin urmare, să marcheze o schimbare radicală în acțiunile UE de stimulare a competitivității, de consolidare a pieței unice, de promovare a locurilor de muncă de calitate și de asigurare a unor tranziții duble de succes (…) Pentru a atinge aceste obiective și pentru a contribui la reducerea decalajului în materie de inovare și productivitate față de concurenții globali ai UE și în cadrul UE, Consiliul European convine să acorde prioritate simplificării și reducerii sarcinilor administrative și de reglementare, scăderii prețurilor la energie și mobilizării economiilor private pentru a debloca investițiile necesare în economia UE”, se arată în concluziile adoptate.
În domeniul simplificării, Consiliul European invită Comisia și colegiuitorii – Parlamentul și Consiliul – să depună eforturi în vederea atingerii obiectivului de reducere a costurilor tuturor sarcinilor administrative cu cel puțin 25 % și cu cel puțin 35 % pentru IMM-uri.
În ceea ce privește energia, țările s-au aliniat cu privire la necesitatea unei planificări la nivelul UE pentru a impulsiona electrificarea. “Consiliul European solicită o planificare transfrontalieră și la nivelul Uniunii a investițiilor pe termen lung, în vederea integrării și interconectării depline a pieței energetice a UE, contribuind la securitatea energetică a Uniunii, precum și la protecția și reziliența infrastructurii” se arată în concluzii.
Cel de-al treilea pilon al competitivității în cadrul concluziilor Consiliului European este reprezentat de Uniunea economiilor și investițiilor, o strategie publicată chiar o zi înainte de Comisia Europeană.
Pornind de la faptul că Europa este campioană mondială la economisire, cu economii anuale de 1,4 miliarde de euro, în mare parte plasate în conturi bancare, piețele europene nu beneficiază de pe urma acestei realități, deoarece piața europeană de capital este încă fragmentată, este complicată și este mai lentă.
De aceea, printre propunerile cuprinse în Uniunea economiilor și a investițiilor sunt extinderea beneficiilor pentru cetățeni prin crearea de produse de economisire și pensii la nivelul UE.
O altă propunere o reprezintă creșterea finanțării private pentru întreprinderi, Consiliul European cerând Comisiei să prezinte propuneri de îmbunătățire a ecosistemului de capital privat și de capital de risc.
Astfel, capitalele europene au aprobat propunerea privind cel de al 28-lea regim de drept al societăților comerciale, care ar permite companiilor să se înscrie în mod voluntar în normele financiare la nivelul UE pentru a ocoli blocajele naționale; au solicitat un nou cadru de securitizare în acest an; și au cerut reducerea barierelor pentru fuziuni în domeniul infrastructurii pieței și pentru investițiile transfrontaliere.
Țările membre au declarat că se așteaptă ca “co-legiuitorii să convină rapid asupra tuturor propunerilor pendinte din Planul de acțiune 2020 privind uniunea piețelor de capital, inclusiv în ceea ce privește insolvența”.
După cum se subliniază în Busola competitivității, capacitatea Europei de a face față provocărilor actuale – cum ar fi schimbările climatice, schimbările tehnologice rapide și noile dinamici geopolitice – necesită investiții semnificative, pe care raportul Draghi le estimează la o sumă suplimentară de 750-800 de miliarde de euro pe an până în 2030 și care este afectată în continuare de creșterea nevoilor de apărare.
Competitivitatea europeană va reveni pe agenda liderilor europeni la summitul din luna octombrie.
Concrete & Design Solutions
INCAS - Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare Aerospațială „Elie Carafoli”

Emisarul special al lui Trump califică planul premierului britanic pentru Ucraina drept un „exercițiu de imagine, de fațadă” și critică ideea „că trebuie să fim cu toții ca Winston Churchill”

ICI București subliniază importanța digitalizării și interoperabilității platformelor guvernamentale la Conferința de deschidere a Sistemului Integrat de Management al Resurselor Umane (SIMRU)

Comisia Europeană și Parlamentul European își unesc forțele pentru elaborarea unui plan de răspuns la criza locuințelor din UE

Trimisul special al lui Trump, Steve Witkoff, susține că Ucraina a fost de acord cu organizarea alegerilor prezidențiale

Cătălin Predoiu, privind amânarea aderării la Visa Waiver: Nu este o chestiune legată de România. SUA își reevaluează programele privind migrația

Parchetul European: Cu un prejudiciu de 2,3 mld. de euro din fonduri europene, România se află în top 5 țări UE cu cele mai multe investigații antifraudă deschise în 2024

Corina Crețu (AMEPIP): România, aprecieri din partea OCDE pentru progresele notabile privind guvernanța corporativă a întreprinderilor de stat

ICI București a fost prezent la The A/V & IT Convergence Summit 2025

Federația Română de Șah i-a propus guvernatorului BNR, Mugur Isărescu, preluarea poziției de președinte de onoare

Marcel Ciolacu: România a îndeplinit toate condițiile pentru Visa Waiver, întârzierea este temporară și de natură tehnică

V. Ponta: Discuţiile din Parlament privind bugetul încep la 14 ianuarie

Mapamond: Care vor fi principalele evenimente ale anului 2013

Angela Merkel: “Mediul economic va fi mai dificil în 2013”

Barometru: Cluj-Napoca înregistrează cea mai ridicată calitate a vieții din România, alături de Oradea și Alba Iulia

9 mai, o triplă sărbătoare pentru români: Ziua Europei, a Independenţei României şi sfârşitul celui de-al Doilea Război Mondial

Ambasadorul SUA Adrian Zuckerman: România va deveni cel mai mare producător și exportator de energie din Europa

Huffington Post: România a fost condusă din 1989 de “o clică incompetentă de escroci foşti comunişti”

Premierul Italiei, Mario Monti, a demisionat

Președintele Klaus Iohannis a promulgat legea care interzice pentru 10 ani exportul de buștean în spațiul extracomunitar

Acord fără precedent în istoria UE: După un maraton de negocieri, Angela Merkel, Mark Rutte, Klaus Iohannis și ceilalți lideri au aprobat planul și bugetul de 1,82 trilioane de euro pentru relansarea Europei

Marcel Ciolacu: România nu-și permite experimente. Crin Antonescu este singura garanție reală că tot ce am construit într-un ritm nemaiîntâlnit de la Revoluție încoace va continua

OCDE anticipează o încetinire a creșterii economice globale în contextul tensiunilor tarifare: Este esențial să se mențină piețele deschise și un sistem comercial internațional bazat pe norme

Înaltul Reprezentant al UE se îndoiește de intenția Rusiei de a face pace în Ucraina: Condițiile prezentate ridică un mare semn de întrebare

Planurile “coaliției de voință” pentru un acord de pace în Ucraina trec la “faza operațională”, anunță Starmer: Putin și Rusia să lase “armele să tacă în Ucraina”

Premierul Marcel Ciolacu: Livrarea primelor automobile complet electrice fabricate de Ford Otosan este o realizare ce subliniază puterea unui parteneriat solid

Zelenski denunță manipularea Rusiei privind un armistițiu: Lui Putin îi este teamă să îi spună direct lui Trump că dorește să continue acest război

Extremismul și populismul nu aduc bani și nu construiesc spitale, subliniază vicepreședintele PE Victor Negrescu, prezentând eforturile depuse pentru a aduce mai multe fonduri UE în România

Președintele Consiliului Județean Cluj, după sosirea celor 34 de microbuze electrice achiziționate cu fonduri de redresare: Facilitează accesul tinerilor la școală, asigurându-le dreptul la educație

Vicepreședintele BEI, Thomas Östros, subliniază importanța parteneriatelor pentru a răspunde nevoii universale de acces echitabil la servicii medicale: Provocările în acest domeniu nu cunosc granițe

Ilie Bolojan: Semnarea acordului SUA-Ucraina privind mineralele, o “bază bună” pentru dialog transatlantic aprofundat către o soluție de pace
Trending
- INTERVIURI3 days ago
INTERVIU Un gigant tehnologic al Europei compară fragmentarea din domeniile militar și telecom și îndeamnă UE să aplice planul Draghi: Nu inovarea lipsește Europei, ci amploarea ei
- ROMÂNIA3 days ago
Camera Deputaților adoptă legislația care ușurează drumului pacienților care au nevoie de fizioterapie. Deputatul Alexandru Rogobete: Serviciile medicale trebuie să fie disponibile tuturor, fără obstacole
- INTERNAȚIONAL5 days ago
Erdogan dorește o întâlnire cu Trump la Casa Albă. În ajunul discuțiilor Trump-Putin, Turcia reafirmă opoziția față de anexarea ilegitimă a Crimeei de către Rusia: Nu recunoaștem situația de facto
- ROMÂNIA1 week ago
INCAS a operaționalizat o infrastructură de cercetare-dezvoltare-instruire, CAART, un centru modern dedicat studiilor avansate atmosferice și observării Pământului
- NATO1 week ago
Trump îi spune secretarului general NATO că SUA au nevoie de Groenlanda. Mark Rutte nu dorește implicarea NATO în această chestiune