Connect with us

U.E.

Marș de protest anti-Brexit la Londra. Primarul Sadiq Khan cere revocarea Articolului 50 și organizarea unui al doilea referendum, într-un atac virulent la adresa Theresei May: ,,Nimeni nu a votat pentru această umilință națională. Nimeni nu a votat să fie mai sărac. Premierul ne-a ignorat pe toți, punând Partidul Conservator înaintea intereselor țării”

Published

on

Primarul Londrei Sadiq Khan anunță un marș de protest anti-Brexit sâmbăta aceasta, în timp ce denunță strategia ,,dezastruoasă” a guvernului Theresei May privind gestionarea retragerii Regatului Unit din Uniunea Europeană, cerând totodată revocarea Articolului 50 și organizarea unui referendum în care cetățenii britanici să aibă ultimul cuvânt cu privire la viitorul lor, transmite acesta într-un mesaj pentru publicația The Independent.

,,Destul e destul! Guvernul nostru a adus, în mod deliberat, Marea Britanie, în câteva zile, la un Brexit catastrofal fără acord și care va provoca daune ireparabile locurilor de muncă și comunităților. Trebuie să se oprească, chiar acum”, cere edilul londonez.

,,Theresa May trebuie să asculte miile de oameni care se îndreaptă spre străzile Londrei în semn de protest și pe cei care își fac vocea auzită în întreaga țară. Vă vom spune ce este adevărat. Vă puteți forma propria viziune”, mai spune Sadiq Khan referitor la marșul britanicilor anti-Brexit.

În opinia acestuia, Articolul 50 (care declanșează procedurile de retragere a unui stat membru din UE) trebuie oprit pentru a permite publicului britanic să-și spună părerea despre ce se va întâmpla în continuare cu Regatul Unit și pentru a încerca, totodată, ,,curățarea mizeriei produse de spectrul ieșirii din UE”.

,,Era oarecum evident că strategia haotică privind Brexitul a Theresei May ne-ar fi condus la acest deznodământ dezastruos încă de când și-a prezentat “liniile roșii” greșite pentru negocieri și a invocat articolul 50 cu mult înainte de a fi nevoită să o facă și fără nici un plan”, critică virulent primarul Londrei abordarea guvernului britanic.

Sadiq Khan este de părere că alegerea cetățenilor britanici de a părăsi UE putea fi respectată fără ca Regatul Unit să părăsească uniunea vamală și piața unică, generând astfel pierderi uriașe pentru economia britanică și afectând bunăstarea oamenilor.

,,Nu trebuia să fie așa. Prim-ministrul avea posibilitatea să încheie o înțelegere în contextul Brexit care ar fi protejat locurile de muncă, economia și drepturile cetățenilor UE în Regatul Unit, respectând în același timp rezultatul referendumului. Marea Britanie ar fi putut părăsi instituțiile Uniunii Europene, rămânând în același timp în cadrul uniunii vamale și al pieței unice”, mai scrie acesta.

 Cu toate acestea, subliniază edilul, ,,această oportunitate a trecut acum. Timpul s-a scurs pentru continuarea negocierilor, iar prim-ministrul a risipit bunăvoința vecinilor noștri europeni prin abordarea ei haotică și confuză. Cei care au vrut să ne ajute să asigurăm un acord bun pentru ambele părți își doresc acum doar ca procesul să se încheie”.

Primarul Londrei anunță că este hotărât ca ,,în ultimele mele luni în calitate de lider al liberal-democraților” să oprească plecarea din UE pentru că ,,asta este ceea ce au cerut liderii din mediul de afaceri. Așa au cerut liderii sindicatelor”, însă, spune acesta, ,,prim-ministrul ne-a ignorat pe toți. Acest eșec i se datorează”.

De asemenea, Khan scrie că eșecul Theresei May de a asigura un acord de retragere avantajos a amplificat incertitudinea economică din țară și a crescut costul pierderilor pentru producători și oamenii de afaceri. Acesta o acuză că nu s-a gândit la interesele Regatului Unit mai întâi de toate, ci la politica de partid.

,,Incertitudinea pe care a creat-o în mod deliberat pentru că și-a pus propriul partid înaintea țării are un preț. Investițiile din afaceri au scăzut și aproape în fiecare săptămână un alt producător major avertizează că reduce producția în Marea Britanie. Prognoza creșterii pentru acest an a fost retrogradată din nou primăvara aceasta. Întreprinderile sunt forțate să investească timp, efort și bani în pregătirea pentru un Brexit fără acord, mai degrabă decât să creeze noi locuri de muncă și să prospere”.

Acesta atrage atenția și asupra efectelor produse de Brexit pentru cetățenii UE din Regatul Unit.

,,Incertitudinea pe care a creat-o a impus, de asemenea, o taxă de neiertat pentru cetățenii UE care trăiesc în țara noastră. Aceștia au fost folosiți ca monedă de schimb în negocieri și făcuți să se simtă nedoriți de acest guvern în țara pe care și-au făcut-o casa lor. Ei sunt prietenii noștri, vecinii, colegii și membrii familiei – și ei vor rămâne aici îndiferent de ce se întâmplă cu Brexitul”.
 
Liderul democrat-liberalilor recunoaște că opțiunile rămăse pe masă la mai puțin de o săptămână până la termenul de retragere din UE, la 29 martie, ,,sunt pur și simplu îngrozitoare” și ar distruge oportunitățile pentru generația următoare. În condițiile în care acordul propus de Theresa May a fost deja respins de două ori de Parlament, iar șansele de a fi aprobat într-un al treilea vot sunt aproape nule, probabilitatea de a se produce ,,un Brexit catastrofal care nu ar declanșa decât instalarea stării de urgență națională majoră” este uriașă. Cu toate acestea, spune Sadiq Khan, premierul ar avea la dispoziție o ultimă soluție ,,dacă ar fi suficient de curajoasă pentru a aplica”:  oprirea unilaterală a Articolului 50 și organizarea unui nou referendum.

,,Nimeni nu a votat pentru această umilință națională. Nimeni nu a votat să devină mai sărac împreuna cu familiile lor. Nimeni nu a votat diviziunea care a sfâșiat țara noastră ca urmare a abordării greșite și încăpățânate a primului ministru. Este în puterea Theresei May să repare acest lucru. Instanțele au decis că putem să revocăm în mod unilateral articolul 50 pentru a opri ceasul care ticăie pentru un Brexit fără acord. Iar dacă prim-ministrul pune în cele din urmă interesul național în fața intereselor Partidului Conservator, atunci parlamentul o va susține cu siguranță, pentru a da publicului ultimul cuvânt”.

Anticipând obiecțiile care ar putea apărea față de organizarea unui al doilea referendum pentru Brexit din punct de vedere al respectării principiilor democratice, primarul Londrei scrie: 

,,Unii spun că un nou vot public va provoca o divizare ulterioară. Nu sunt de acord – este oportunitatea de care avem nevoie disperată pentru a vindeca diviziunile care s-au adâncit de la referendum încoace. Alții spun că ar fi nedemocratic. Dar ce ar putea fi mai democratic decât să lași publicul britanic să aibă ultimul cuvânt legat de viitorul nostru?”, se intreabă Khan, care mai spune că ,,săptămâna asta este cu adevărat ultima noastră șansă. Și alegerea care stă în fața noastră este imensă. De aceea atâția mii de oameni din toate colțurile țării protestează la Londra”.

,,În prezent, viitorul nostru este în mâinile Theresei May. E timpul să revocăm articolul 50 și să ne lase ultimul cuvânt asupra Brexit-ului”, încheie edilul londonez cu referire la marșul de protest de astăzi, din capitala Regatului Unit.

Amintim faptul că de la ultimul marș, care a avut loc în octombrie 2018 și la care au participat aproximativ 700 mii de oameni,  acordul negociat de Theresa May cu UE a fost respins de parlamentari în două ,,voturi semnificative”. 

Ținând cont că parlamentul britanic este  extrem de divizat, iar producerea unui Brexit fără acord este încă poziția legală implicită în cazul în care nu s-ar conveni altceva, un sondaj recent făcut pentru The Independent a constatat că organizarea unui al doilea referendum ar fi cea mai populară opțiune, înaintea opțiunii de a rămâne în UE, de a renegocia cu aceasta sau de retragerea fără o înțelegere.

Organizatorii marșului de astăzi, Campania  pentru ,,Votul Poporului” , spun că dezbaterea trebuie scoasă din parlament și adusă stradă, potrivit informațiilor oferite de The Independent.

Alexandra Loy este redactor și specialistă în afaceri europene. Deține un doctorat în domeniul științe politice, dobândit în anul 2018, cu tema analizării impactului președinției României la Consiliul Uniunii Europene asupra sistemului național de coordonare a afacerilor europene. Alexandra este membru al comunității academice din cadrul Școlii Naționale de Studii Politice și Administrative.

CONSILIUL UE

PPE revine la șefia Eurogrupului la șapte ani după plecarea lui Jean-Claude Juncker: Ministrul de finanțe irlandez Paschal Donohoe a fost ales președinte al Eurogrupului

Published

on

© European Union

Paschal Donohoe, ministrul finanțelor publice și al reformei din Irlanda, a fost ales joi președinte al Eurogrupului, organismul UE care îi reunește pe cei 19 miniștri de finanțe zona euro, pentru un mandat de doi ani și jumătate.

Donohoe, membru al Partidului Popular European, a obținut susținerea majorității miniștrilor de finanțe din zona euro într-o competiție cu omologii săi Nadia Calvino (Spania) și Pierre Gramegna (Luxemburg). De altfel, socialista Nadia Calvino a fost considerată marea favorită în cursa pentru înlocuirea fostului ministru de finanțe portughez Mario Centeno.

Donohoe va prelua mandatul de la Centeno la 13 iulie, iar prima reuniune a Eurogrupului pe care o va conduce va avea loc la 11 septembrie, informează un comunicat remis CaleaEuropeană.ro.

Victoria lui Paschal Donohoe, puternic susținut de Partidul Popular European, reprezintă o consolidare a PPE în arhitectura instituțională a Uniunii Europene, după ce în cadrul negocierilor de anul trecut a obținut doar președinția Comisiei Europene, iar anul acesta a preluat și președinția Comitetului European al Regiunilor.

Pe de altă parte, Paschal Donohoe este primul președinte al Eurogrupului care aparține PPE după Jean-Claude Juncker, cel care a inaugurat această funcție în 2005 și a deținut-o până în 2013. Ulterior, atât Jeroen Dijselboem, cât și Mario Centeno au ocupat această funcție fiind membri ai Partidului Socialiștilor Europeni.

Paschal Donohoe a fost numit ministru finanțelor în Irlanda în anul 2017.

Eurogrupul este un organism informal în care miniștrii statelor membre din zona euro discută probleme de interes comun în ce privește politica monedei unice. Eurogrupul se concentrează pe coordonarea strânsă a politicilor economice. De obicei, se reunește o dată pe lună, în ajunul reuniunii Consiliului Afaceri Economice și Financiare.

În contextul crizei COVID-19, Eurogrupul a avut un rol important în ecuația negocierilor pentru a debloca sprijin financiar necesar statelor membre în scopul de a face față presiunii socio-economice și sanitare asupra sistemelor naționale și europene. Astfel, miniștrii de finanțe din zona euro au ajuns în luna aprilie la un acord de 540 de miliarde de euro alocați sub forma a trei plase de siguranță: 240 de miliarde de euro disponibile prin intermediul Mecanismului European de Stabilitate, 200 de miliarde de euro prin intermediul garanțiilor furnizate de Banca Europeană de Investiții și 100 de miliarde de euro din instrumentul SURE al Comisiei Europene pentru sprijinirea lucrătorilor și a companiilor.

De asemenea, Eurogrupului va juca un rol crucial și în arhitectura de consolidare a zonei euro, mai ales că Franța și Germania susțin un instrument bugetar al acestei zone, iar fostul ministru de finanțe german Wolfgang Schaueble, actual președinte al Bundestagului, a făcut recent un apel la realizarea Uniunii economice și monetare.

Continue Reading

PARLAMENTUL EUROPEAN

Eurodeputatul Vasile Blaga: Prin adoptarea Pachetului de Mobilitate se va practica ”protecționismul într-o piață declarată liberă”

Published

on

©Vasile Blaga/ Facebook

Europarlamentarul Vasile Blaga (PNL, PPE) subliniază că Parlamentul European a fost divizat între Est și Vest la votul pentru Pachetul de Mobilitate din cadrul sesiunii plenare din această săptămână și critică protecționismul într-o piață declrată ”liberă”.

“Estul a pierdut la vot chiar dacă, de această dată, s-au șters separațiile ideologice și a votat in corpore pentru apărarea drepturilor transportatorilor estici. Toate amendamentele depuse pentru a îndrepta unele prevederi discriminatorii pe care propunerea legislativă le conține au fost respinse. Orice persoană de bun simț înțelege că mii de camioane care circulă chiar și goale în mod obligatoriu o dată la opt săptămâni spre țara unde sunt înregistrate sunt o mare sursă de poluare, un adaos substanțial la trafic și o irosire aberantă de resurse. Unele prevederi par a fi cu dedicație pentru transportatorii din Est, care nu fac altceva decât să își desfășoare activitatea corect și onest pe o piață concurențială liberă. În esență, se practică protecționismul într-o piață declarată liberă”, a transmis deputatul european într-un comunicat de presă, remis Caleaeuropeana.ro.

Reamintim că Parlamentul European a aprobat miercuri, 9 iulie, toate cele trei acte legislative care vizează Pachetul Mobilitate, fără amendamente și în forma adoptată de miniștrii statelor membre ale UE, susținând astfel regulile revizuite pentru a îmbunătăți condițiile de muncă ale șoferilor și pentru a opri denaturarea concurenței în transportul rutier.

Europarlamentarul liberal speră ca analiza Executivului European să răstoarne întregul proces: ”Mai rămâne speranța ca executivul european să arate adevărul în analiza de impact pe care trebuie să o realizeze până la finalul anului, așa cum a anunțat imediat după votul din Parlament comisarul pentru transporturi, Adina Vălean. Mai sunt 18 luni până la intrarea în vigoare a noilor regulamente deci ar mai fi timp ca ea să fie blocată prin orice mijloace”, a mai adăugat Vasile Blaga.

De asemenea, Vasile Blaga a făcut referire la cele nouă state europene care iau în calcul atacarea la Curtea Europeană de Justiție a Pachetului Mobilitate: ”Sunt sigur că cele nouă state care deja au făcut nenumărate demersuri pentru respingerea Pachetului Mobilitate în forma sa actuală iau în calcul atacarea acestuia la Curtea Europeană de Justiție.”

Citiți și: MAE, după votul Parlamentului European privind Pachetul de Mobilitate: România își rezervă dreptul unor acțiuni la Curtea de Justiție a Uniunii Europene

Continue Reading

ROMÂNIA

MAE, după votul Parlamentului European privind Pachetul de Mobilitate: România își rezervă dreptul unor acțiuni la Curtea de Justiție a Uniunii Europene

Published

on

Autoritățile române, prin Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor și Ministerul Afacerilor Externe, consideră că prevederile cu caracter restrictiv și disproporționat, incluse în versiunea finală a Pachetului Mobilitate I adoptată de Parlamentul European la data de 8 iulie, și ale căror implicații negative au fost semnalate anterior în mod repetat de autoritățile române, vor afecta funcționarea pieței interne și activitatea de transport rutier în Uniune, precum și îndeplinirea obiectivelor asumate de Uniunea Europeană în domeniul schimbărilor climatice, informează MAE într-un comunicat remis CaleaEuropeană.ro.

De asemenea, autoritățile române consideră regretabil faptul că, în ciuda demersurilor și argumentelor părții române și ale altor state membre afectate de Pachetul Mobilitate I efectuate și transmise pe parcursul negocierilor interinstituționale între Consiliul UE și Parlamentul European, nu a fost posibilă agrearea unor texte care să includă măsuri proporționale și echilibrate în vederea îmbunătățirii condițiilor de muncă în sectorul transporturilor și sprijinirii, în același timp, a competitivității companiilor, inclusiv cele românești, din sectorul transportului rutier.

În acest context, autoritățile române, prin Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor și Ministerul Afacerilor Externe, își rezervă dreptul de a utiliza toate opțiunile de acțiune pe care le au la dispoziție, inclusiv introducerea de acțiuni la Curtea de Justiție a Uniunii Europene. 

Pachetul Mobilitate I a fost lansat de Comisia Europeană în mai 2017. Acesta conține trei acte legislative referitoare la transportul rutier: Regulamentul PE  și al Consiliului de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1071/2009, (CE) nr. 1072/2009 și (UE) nr. 1024/2012 în vederea adaptării acestora la evoluțiile sectorului transportului rutier; Regulamentul PE și al Consiliului de modificare a Regulamentului (CE) nr. 561/2006 în ceea ce privește cerințele minime referitoare la duratele de conducere zilnice și săptămânale maxime, pauzele minime și perioadele de repaus zilnic și săptămânal și a Regulamentului (UE) nr. 165/2014 în ceea ce privește poziționarea prin intermediul tahografelor; Directiva PE și a Consiliului de stabilire a unor norme specifice cu privire la Directiva 96/71/CE și la Directiva 2014/67/UE privind detașarea conducătorilor auto în sectorul transportului rutier și de modificare a Directivei 2006/22/CE în ceea ce privește cerințele de control și a Regulamentului (UE) nr. 1024/2012.

Pentru aceste acte legislative se aplică procedura de codecizie, fiind astfel necesar acordul atât al Consiliului, cât și al Parlamentului European (PE) pentru adoptarea textelor respective.

Poziția Consiliului asupra acestui Pachet a fost adoptată în decembrie 2018, iar prevederile cele mai problematice, precum obligația întoarcerii vehiculului la 8 săptămâni în statul de înmatriculare, obligația întoarcerii conducătorului auto la sediu la 3 sau 4 săptămâni (în funcție de situație), introducerea unei perioade de prohibiție de 4 zile pentru operațiunile de cabotaj, au făcut obiectul negocierilor interinstituționale cu Parlamentul European.

România s-a opus Pachetului final, alături de celelalte 8 state membre like-minded (Bulgaria, Cipru, Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Malta și Polonia), votând împotriva aprobării textelor rezultate în urma negocierilor cu Parlamentul European. Pachetul final a fost însă adoptat de Consiliu cu votul majorității calificate a statelor membre.

Parlamentul European s-a pronunțat asupra pachetului final în sesiunea plenară din 8 iulie a.c. și a adoptat textele rezultate în urma negocierilor cu Consiliul. Aceasta reprezintă ultima etapă procedurală în procesul de adoptare a celor trei acte legislative din cadrul Pachetului Mobilitate I, care vor fi publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.

În perspectiva votului din Parlamentul European, miniștrii români ai transporturilor, infrastructurii și comunicațiilor și, respectiv, afacerilor externe, alături de omologii din Bulgaria, Cipru, Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Malta și Polonia, au transmis membrilor Parlamentului European, la 30 iunie a.c., o scrisoare în care au evidențiat implicațiile negative ale prevederilor restrictive din Pachet și au solicitat Parlamentului European reanalizarea acestora din perspectiva menținerii competitivității transportului rutier de mărfuri și a contribuției acestuia la obiectivele din domeniul schimbărilor climatice.

Continue Reading

Facebook

Advertisement
Advertisement

Trending