Eurodeputatul Gheorghe Falcă (PNL, PPE) sprijină modificările aduse de Parlamentul European regulilor privind publicitatea politică pentru a face alegerile și referendumurile mai transparente și mai rezistente la interferențe.
Într-o postare publicată pe Facebook, acesta a făcut o trece în revistă a temelor abordate de instituția europeană în sesiunea plenară ce a avut loc la Bruxelles, printre aspectele abordate numărându-se și Regulamentul privind transparența și vizarea unui public-țintă în publicitatea politică.
”Astăzi (n.r. joi) încheiem mini-sesiunea plenară a Parlamentului European din luna februarie, care are loc la sediul din Bruxelles, având pe ordinea de zi subiecte sensibile și de interes pentru România. Prioritatea zilei de ieri a fost pregătirea reuniunii extraordinare a Consiliului European din această lună, în special necesitatea de a dezvolta soluții sustenabile în domeniul azilului și migrației, o discuție extrem de importantă și în contextul Acordului Schengen, încălcat în mod repetat, sub diverse pretexte, de unele state membre! Am dezbătut de asemenea propunerea de Regulament privind transparența și vizarea unui public-țintă în publicitatea politică. Regulamentele sunt extrem de importante pentru că ele se aplică în legislația națională așa cum sunt negociate și votate la Bruxelles. În acest caz, vorbim despre sănătatea însăși a democrației noastre și despre nevoia de a sprijini cetățenii în diferențierea clară, mai ales online, dintre publicitatea politică și dezinformare! Nu în ultimul rând, am avut dezbateri legate de necesitatea actualizării urgente a listei UE privind țările terțe cu grad ridicat de risc în scopul combaterii spălării banilor și a finanțării terorismului, dar și despre situația tot mai grea și mai complicată, dacă era posibil, din Afganistan”, a evidențiat Gheorghe Falcă.
Parlamentul European a susținut joi numeroase modificări ale regulilor propuse privind publicitatea politică pentru a face alegerile și referendumurile mai transparente și mai rezistente la interferențe.
Citiți și:
Prin modificările aduse de eurodeputați propunerii Comisiei, numai datele cu caracter personal furnizate în mod explicit pentru publicitatea politică online pot fi utilizate de furnizorii de publicitate. Prin urmare, microvizarea, o strategie care utilizează date de consum și demografice pentru a identifica interesele unor anumite persoane, nu va fi posibilă.
Parlamentul a introdus alte dispoziții pentru a reglementa în continuare activitatea mai amplă de vizare, cum ar fi interzicerea generală a utilizării datelor minorilor.
Eurodeputații propun ca entităților din afara UE să li se interzică finanțarea publicității politice în UE. Pentru a determina locul în care este stabilită o astfel de entitate, autoritățile relevante ar trebui să ia în considerare locul în care se află operatorul de date final al acestei entități.
Eurodeputații au propus, de asemenea, schimbări semnificative pentru a se asigura că cetățenii, autoritățile și jurnaliștii au acces ușor la informațiile privind publicitatea politică. Printre alte propuneri, aceștia pledează pentru crearea unui registru online pentru toate reclamele politice online și datele conexe.
Ar trebui facilitat accesul la informații cu privire la cine finanțează un material publicitar, la costul acestuia și la originea finanțării. Alte informații care ar trebui publicate includ, de asemenea, dacă o un material publicitar a fost suspendat pentru încălcarea normelor, ce grupuri specifice de persoane au fost vizate și ce date cu caracter personal au fost utilizate în acest scop, precum și numărul de vizualizări și interacțiuni cu materialul publicitar. Eurodeputații urmăresc să acorde jurnaliștilor un drept specific de a obține astfel de informații.
Eurodeputații introduc posibilitatea aplicării unor sancțiuni periodice pentru o încălcare repetată și obligația marilor furnizori de servicii de publicitate de a-și suspenda serviciile timp de 15 zile cu un anumit client în cazul unor încălcări grave și sistemice. Comisia va putea introduce sancțiuni minime la nivelul UE.
Textul adoptat consolidează, de asemenea, competențele autorităților naționale și permite Comitetului european pentru protecția datelor să preia o anchetă privind o încălcare și să asigure respectarea normelor.