Connect with us

ROMÂNIA

MFP: Numărul funcţiilor de conducere în ANAF va fi redus cu o treime, în urma restructurării

Published

on

anaf2Numărul funcţiilor de conducere în cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF) se va reduce cu până la o treime, în urma procesului de reorganizare a acestei instituţii, potrivit unui comunicat al Ministerului Finanţelor.

Redam continutul comunicatului:

În cadrul procesului de accelerare a reformei administrative a ANAF, proces care reprezintă unul dintre obiectivele prioritare asumate la preluarea mandatului de către dl. Daniel Chiţoiu, Viceprim-ministru, Ministrul Finantelor Publice, Guvernul a adoptat OUG nr.74/2013 privind unele măsuri pentru îmbunătăţirea şi reorganizarea activităţii ANAF ( publicată în MO nr. 389 din data de 29 iunie 2013).

ANAF se reorganizează ca urmare a fuziunii prin absorbţie şi preluarea activităţii Autorităţii Naţionale a Vămilor, şi prin preluarea activitatii Garzii Financiare, instituţie publică care se desfiinţează.

De asemenea, în cadrul ANAF se înfiinţează Direcţia Generală Antifraudă Fiscală, structură fără personalitate juridică, cu atribuţii de prevenire şi de combatere a actelor şi faptelor de evaziune fiscală şi fraudă fiscală şi vamală.
În cadrul acestei structuri funcționează pe lângă structurile de prevenire şi control, Direcţia de Combatere a Fraudelor, care acordă suport tehnic de specialitate procurorului în efectuarea urmăririi penale în cauzele având ca obiect infracțiuni economico-financiare.

Restructurarea din temelii a structurilor de control pentru a genera performanţă, vizează atât combaterea şi prevenirea evaziunii fiscale cât şi creşterea eficienţei în ceea ce priveşte colectarea veniturilor, prin alocarea de personal suplimentar în zona inspecţiei fiscale pentru efectuarea controalelor de fond şi accelerarea procedurilor de rambursare de TVA.

Numirea personalului antifraudă se va face pe bază de concurs sau examen, ocuparea funcţiilor publice fiind făcută în urma promovării evaluărilor psihologice complexe, organizate prin intermediul unităţilor specializate acreditate în condiţiile legii şi a evaluărilor de integritate.

Restructurarea ANAF reprezintă o precondiţie pentru implementarea „Proiectului de modernizare a administraţiei fiscale”, proiect pentru care s-a semnat un acord de împrumut cu Banca Mondială în valoare de 70 de milioane de euro în data de 8 mai 2013.

Întregul proces de reorganizare urmăreşte transformarea ANAF într-o administraţie fiscală modernă, flexibilă şi eficientă, accentul fiind pus şi pe crearea unei relaţii de parteneriat cu contribuabilii, prin dezvoltarea sistemului informatic care va duce la perfecţionarea mecanismelor de declarare şi plată a obligaţiilor fiscale.

În cadrul analizei efectuate în cadrul acestui proces de reorganizare au fost identificate următoarele puncte slabe ale agenţiei, pe linia cărora urmează a se acţiona în scopul eliminării disfuncţionalitaţilor, întăririi aparatului fiscal şi utilizării resurselor de care dispune la capacitate maximă şi în condiţii de eficienţă :

      • nivelul redus al conformării voluntare şi de aici, nevoia acut resimţită de acţiune atât pentru combaterea evaziunii fiscale, a oricăror mijloace de evitare a declarării şi a plaţii, cât şi pentru îmbunătăţirea serviciilor oferite contribuabililor şi diminuarea costurilor conformării;
      • structura organizatorică actuală, în special cea a aparatului teritorial, care presupune costuri ridicate de administrare, a dus la crearea unui număr mare de organe fiscale, toate judeţele fiind tratate similar, neţinându-se cont de dimensiunea sau importanţa fiecăruia sub aspectul ponderii economice, a numărului de contribuabili, etc. .

 

      • toate structurile includ funcţii de directori executivi adjuncţi, şefi de administraţii, şefi de administraţii adjuncţi etc.
      • la nivel naţional, aproximativ 49% din resursele umane ale ANAF se află în birourile judeţene, iar 43% în birourile operaţionale. Activitatea desfaşurată la nivelul structurii judeţene este un amestec de activităţi funcţionale (asistenţă, monitorizare, coordonare, funcţii suport, etc.) şi activităţi operaţionale (ex: inspecţie fiscală).
      • acest tip de organizare tinde să crească numărul de structuri şi de funcţii de conducere.
      • distribuţia ineficientă a personalului între diferitele activităţi ale administraţiei fiscale, precum şi între diferite unităţi de la nivel teritorial, nerespectându-se, de la un judeţ la altul, aceeaşi proporţie între numărul de personal alocat şi numărul de contribuabili administraţi sau veniturile realizate.

În urma acestui proces amplu de reorganizare conducerea MFP preconizează o serie de schimbări cu impact major în îndeplinirea obiectivelor asumate de combatere şi prevenire a evaziunii fiscale şi de creştere a eficienţei în ceea ce priveşte colectarea veniturilor:

1. crearea nivelului regional în scopul reducerii numărului de raportări către centrala ANAF, îmbunătăţirii planificării şi controlului, reducerii costului colectării şi creării de unităţi mai echilibrate din perspectiva ponderii economice şi a ponderii în colectarea veniturilor. Competenţa teritorială a viitoarelor direcţii generale regionale ale finanţelor publice respectă zonele de dezvoltare asa cum vor fi acestea stabilite prin hotărâre de Guvern;

      • totodată, numărul functiilor de conducere se va reduce considerabil până la o treime
      • un aspect de menţionat este şi faptul că regionalizarea păstrează structura de organizare pe 3 paliere (sediu central/nivel regional/nivel local în loc de sediul central/nivel judeţean/nivel local), permiţând însă un management mai bun, dar şi economii importante în procesul de administrare fiscală.

2. crearea structurii antifraudă prin reorganizarea controlului operativ în cadrul aparatului propriu al ANAF. Direcţia Generală Antifraudă Fiscală va fi o structură naţională puternică, având 8 servicii regionale aflate în directa coordonare a aparatului central.

      • din activitatea instituţiei în ultimii ani, a reieşit necesitatea pregnantă a consolidării cadrului legal privind lupta împotriva evaziunii, prin crearea unui mecanism unic de control care să înlăture paralelismele şi să elimine astfel evaluarea fiscală diferită sau chiar contrară a aceleiaşi operaţiuni economice, în concordanţă cu angajamentul asumat de România în raport cu FMI.
      • având în vedere necesitatea recuperării cu celeritate a prejudiciilor aduse bugetului de stat prin activitatea infracţională din zona evaziunii fiscale, precum şi necesitatea specializării unui personal dedicat combaterii acestui fenomen, structura antifraudă va prelua şi atribuţii de cercetare penală. Această măsură este justificată de necesitatea coordonării de la un singur punct a întregii activităţi, pentru concentrarea informaţiilor şi utilizarea eficientă a acestora, prin reducerea barierelor administrative, şi implicit, obţinerea unor rezultate imediate. S-a avut în vedere exemplele la nivelul ţărilor europene dezvoltate, în care o astfel de structură care combină cercetarea penală cu administrarea/cercetarea fiscală obţine rezultate notabile în combaterea fenomenului de evaziune fiscală.
      • împreună cu actul de sesizare se trimit organelor de urmărire penală: procesul-verbal sau actul de control încheiat potrivit alin.3, documentele ridicate în condițiile art.6 alin.2 lit. d) și explicațiile scrise solicitate în condițiile art. 6 alin.2 lit. f), precum şi alte inscrisuri care au valoare probatorie de înscrisuri în procesul penal

3. asigurarea autonomiei Direcţiei Generale a Vămilor, în cadrul ANAF, în exercitarea funcţiilor specifice vămii: securizarea frontierei externe a Uniunii Europene, efectuarea operaţiunilor de vămuire, combaterea traficului de droguri şi a traficului de mărfuri contrafăcute, etc.;

4. implementarea unei noi strategii de resurse umane şi simplificarea procesului decizional. Acest deziderat se va realiza, pe de o parte, prin realocarea personalului spre domeniile deficitare (antifraudă, inspecţie fiscală, IT, juridic) sau spre organele fiscale cu cel mai mare grad de încărcare şi, pe de altă parte, prin eliberarea din funcţie a celor care nu corespund din punct de vedere profesional şi al integrităţii. De asemenea, prin reducerea cu până la 30% a funcţiilor de conducere se va accelera procesul decizional şi se vor realiza economii în vederea încadrării în fondurile bugetare alocate pentru cheltuielile de personal.

    • în ceea ce priveşte politica de resurse umane, aşa cum au constatat şi experţii internaţionali, numărul total al personalului ANAF raportat la numărul de contribuabili administraţi se încadrează în media administraţiilor fiscale din alte state europene. Totuşi, s-a constatat necesitatea redistribuirii personalului atât între structurile judeţene (care au un număr prea mare sau prea mic de personal în funcţie de numărul de contribuabili administraţi) cât şi între funcţiile administraţiei (migrarea personalului dinspre procesele masive cu valoare adăugată redusă către funcţiile mai complexe precum inspecţia fiscală, asistenţa contribuabililor şi tehnologia informaţiei unde a fost identificat un deficit real de personal).
    • o politică de resurse umane proactivă, orientată spre reţinerea în sistem a personalului bine calificat şi spre recalificarea personalului în funcţie de evoluţia proceselor de activitate, este ceea ce ANAF va urmări în mod prioritar.

Foto: anaf.ro

ROMÂNIA

Sebastian Burduja, maraton de întâlniri în Qatar pentru atragerea investițiilor în sectorul energetic: Se prefigurează investiții de miliarde de euro din 2025 în perimetre pentru centralele eoliene din Marea Neagră

Published

on

© Sebastian Burduja/ Facebook

Ministrul Energiei, Sebastian Burduja, a anunțat liniile de acțiune după maratonul de întâlniri pe care le-a avut miercuri cu oficiali qatarezi în vederea atragerii investițiilor în sectorul energetic românesc, pentru promovarea proiectelor strategice ale țării și pentru consolidarea securității energetice a României.

Acesta face parte din delegația prim-ministrului Marcel Ciolacu, care efectuează zilele acestea o vizită oficială în Orientul Mijlociu, cu opriri în Qatar și Emiratele Arabe Unite.

”Tur de forță în Golf, ca parte a delegației prim-ministrului României, Marcel Ciolacu. Am început cu Doha, Qatar. Obiectivele mele aici: atragerea investițiilor în sectorul energetic românesc; promovarea proiectelor noastre strategice; consolidarea securității energetice a României. După maratonul de întrevederi de azi cu prim-ministrul qatarez, ministrul energiei, conducerile Qatar Investment Authority, Qatar Industrial Manufacturing Company, avem următoarele direcții de acțiune”, a anunțat ministrul într-un mesaj publicat pe Facebook.

Conform detaliilor oferite de oficialul român, acestea sunt următoarele:

  •  Promovare investiții strategice qatareze în România: proiecte producție energie verde, cu acces la fonduri nerambursabile pentru susținerea cheltuielilor de capital și la schema Contractelor pentru Diferență (preț fix al energiei pentru 15 ani); perimetre pentru centralele eoliene din Marea Neagră (aici se prefigurează investiții de miliarde de euro din 2025); centralele cu acumulare prin pompaj de tipul Tarnița-Lăpuștești.
  • Susținerea unor posibile investiții în fabrici de baterii în România, cu implicarea unor parteneri strategici.
  • Acces la gazul natural lichefiat qatarez, prin terminalele din Grecia și Turcia: ca opțiune de back-up la producția internă și la gazele disponibile în Azerbaidjan.
  • Pe termen mediu și lung, schimb de bune practici în sectorul nuclear, inclusiv pentru reactoarele modulare de mici dimensiuni (SMR), unde România este văzută ca lider.
  • Formarea specialiștilor în energie, prin parteneriat între universitățile din București, Ploiești (și nu numai) cu cele din Doha.

Prin cooperarea în domeniu energetic cu această țară din Golf, România s-ar alătura statelor care au acorduri încheiate cu Doha pentru ”energie fără Putin”, pe listă aflându-se Germania sau Italia.

Demersurile sunt conforme cu unul din cei doi piloni înscriși în REPowerEU, prin care UE urmărește diversificarea aprovizionării cu gaze prin creșterea importurilor de GNL și prin gazoducte de la furnizori din afara Rusiei.

Dincolo de încercarea UE de a renunța la combustibilii fosili din Rusia până în 2030, posibilitatea de cooperare între România și Qatar în domeniul energetic capătă importanță și prin prisma faptului că SUA, partener strategic al țării noastre, a acordat acestei țări din Golf, unul dintre cei mai mari exportatori de gaze naturale din lume, statutul de ”aliat major non-NATO”.

Continue Reading

ROMÂNIA

Ministrul Bogdan Ivan: Proiecte de 1 miliard de euro în digital, securitate cibernetică, cloud computing și cercetare, propuse partenerilor din Qatar

Published

on

© Bogdan Ivan

Ministrul Digitalizării, Bogdan Ivan, a anunțat într-o postare pe Facebook că România propune proiecte în valoare de 1 miliard de euro în domenii precum digitalizarea, securitatea cibernetică, cloud computing și cercetare, partenerilor din Qatar. Aceste propuneri au fost prezentate în cadrul unei întâlniri oficiale la Doha, ca parte a vizitei de lucru a delegației române conduse de premierul Marcel Ciolacu.

 

În timpul întâlnirilor avute miercuri cu oficialii qatarezi, inclusiv cu premierul Qatar-ului și conducerea Fondului Suveran de Investiții al Qatarului, ministrul Ivan a prezentat 15 proiecte cheie evaluate la peste 1 miliard de euro. Aceste proiecte vizează transformarea digitală a României, cu scopul de a o transforma în principalul hub de tehnologii emergente din Europa Centrală și de Est.

Pentru a materializa aceste proiecte, ministrul Bogdan Ivan a convenit cu oficialii qatarezi să semneze un Memorandum de Înțelegere care va conține prevederi clare de colaborare. Această colaborare strategică și consolidarea relațiilor de parteneriar deschid calea unui dialog direct și deschis cu potențialii investitori interesați de oportunitățile din România.

Ministrul a subliniat, de asemenea, recunoașterea la nivel mondial a valorii cercetătorilor și a specialiștilor români din domeniul IT&C, considerați factorul determinant în succesul viitoarelor proiecte comune.

Continue Reading

ROMÂNIA

Eurostat: Pentru a treia lună la rând, România are cea mai ridică rată anuală a inflației din UE, de 6,7%, departe de media europeană de 2,6%

Published

on

© Calea Europeana/ Zaim Diana

Rata anuală a inflației în Uniunea Europeană a scăzut în luna martie la 2,6%, de la 2,8%, cât se înregistra în luna februarie a acestui an,  relevă cele mai recente date furnizate de Eurostat, care dezvăluie că România a continuat să aibă cea mai mare rată anuală a inflației, de 6,7%.

Același trend descendent se observă și în cazul zonei euro, unde rata anuală a inflației a ajuns în luna martie la 2,4%, de la 2,6%, valoare înregistrată în luna februarie, și de la 6,9%, cât era în aceeași perioadă a anului trecut.

Cele mai mici rate anuale au fost înregistrate în Lituania (0,4%), Finlanda (0,6%) și Danemarca (0,8%).

La polul opus, cele mai mari rate anuale au fost înregistrate în România (6,7%), Croația (4,9%), Estonia și Austria (ambele 4,1%).

Chiar dacă rata anuală a inflației în România și-a continuat trendul descendent – 7,3% în luna ianuarie, 7,1% în luna februarie – aceasta rămâne cea mai mare din Uniunea Europeană, la distanță considerabilă de media europeană.

Comparativ cu luna februarie, inflația anuală a scăzut în treisprezece state membre, a rămas stabilă în patru și a crescut în zece.

În luna martie, cea mai mare contribuție la rata anuală a inflației din zona euro a venit din partea serviciilor (+1,76 puncte procentuale, pp), urmată de alimente, alcool și tutun (+0,53 pp), bunuri industriale non-energetice (+0,30 pp) și energie (-0,16 pp).

Cifrele publicate de Eurostat sunt similare cu cele prognozate de Fondul Monetar Internațional, care anticipează că țara noastră va avea o inflație de 6% în acest an și de 4% în anul următor, cu o creștere economică de doar 2,8%

Există și o veste bună, și anume că agenția de rating S&P a reconfirmat ratingul de BBB-/A3 , cu perspectiva stabilă pentru România, adică țara nostră este în continuare atractivă pentru investitori

Continue Reading

Facebook

Concrete & Design Solutions

Concrete-Design-Solutions
ROMÂNIA38 mins ago

Sebastian Burduja, maraton de întâlniri în Qatar pentru atragerea investițiilor în sectorul energetic: Se prefigurează investiții de miliarde de euro din 2025 în perimetre pentru centralele eoliene din Marea Neagră

ROMÂNIA1 hour ago

Ministrul Bogdan Ivan: Proiecte de 1 miliard de euro în digital, securitate cibernetică, cloud computing și cercetare, propuse partenerilor din Qatar

ROMÂNIA2 hours ago

Eurostat: Pentru a treia lună la rând, România are cea mai ridică rată anuală a inflației din UE, de 6,7%, departe de media europeană de 2,6%

INTERNAȚIONAL3 hours ago

Joe Biden cere Congresului ”să adopte urgent” ajutorul pentru ”prietenii” ucraineni și israelieni: Există momente în istorie care necesită curaj. Acesta este unul dintre ele | Pachetul, supus la vot sâmbătă

U.E.3 hours ago

Șeful diplomației europene: Nu permiteți Iranului să distragă atenția de la criza din Gaza

ROMÂNIA4 hours ago

Ministrul Finanțelor, întâlniri cu oficiali din cadrul Băncii Mondiale cu prilejul vizitei la Washington: România va continua să își mențină echilibrul macroeconomic și angajamentul ferm să continue reformele

ROMÂNIA4 hours ago

Marcel Ciolacu: România continuă să atragă investitori din Emiratele Arabe Unite în infrastructura aeriană, digitalizare, energie și agricultură

ROMÂNIA DIGITALĂ4 hours ago

Ministrul Adrian Câciu, la DISB-CIP Forum: România beneficiază de 7.5 mld. euro fonduri europene pentru digitalizare, până în 2029

POLITICĂ5 hours ago

Deputatul Ionuț Stroe, mesaj din Plenul Adunării Parlamentare a Consiliului Europei: Am reușit o radiografie obiectivă și clară a situației din Albania. Procesul de monitorizare, încheiat

ALEGERI EUROPENE 20247 hours ago

La ultimul summit UE înaintea alegerilor europene, liderii Belgiei și Cehiei cer noi sancțiuni pentru a contracara influența Rusiei în procesele electorale europene

ROMÂNIA21 hours ago

Directorul general ICI București, în cadrul Digital Innovation Summit: Lumea se schimbă şi va trebui să ne adaptăm. Foarte multe informații nu le mai putem opera decât dacă suntem digitalizați

ROMÂNIA22 hours ago

Ne dorim să dezvoltăm Portul Constanța în perspectiva procesului de redresare și reconstrucție a Ucrainei, subliniază Marcel Ciolacu în Qatar: Avem nevoie de expertiza și experiența companiilor qatareze

ROMÂNIA1 day ago

Ministrul Adrian Câciu își dorește ca Europa anului 2030 să ”fie un furnizor mondial de tehnologie, un producător de semiconductori şi un producător de software”, fiind convins că România va fi cu totul alta

REPUBLICA MOLDOVA2 days ago

Gala AOR. Președintele Rețelei Orașelor și Municipiilor din R. Moldova din cadrul CALM: Ne dorim parteneriate în care Republica Moldova să se simtă parte a românității de facto și de jure

ROMÂNIA DIGITALĂ2 days ago

Digital Innovation Summit Bucharest explorează în perioada 16-18 aprilie punctul de intersecție dintre inovarea digitală, securitatea cibernetică și eforturile diplomatice într-o lume interconectată

ROMÂNIA DIGITALĂ2 days ago

Digital Innovation Summit/Nicolae Ciucă: Văd următorii 10 ani ca pe un deceniu al siguranței, în care investiția în inovație și tehnologie trebuie să fie parte a noului proiect de țară

ROMÂNIA3 days ago

Premierul Marcel Ciolacu, întâlnire cu președintele Congresului Mondial al Ucrainenilor: Lucrăm împreună pentru a asigura drepturi egale pentru minoritățile naționale din România și Ucraina

NATO6 days ago

Klaus Iohannis explică de ce România nu a investit 2,5% din PIB pentru apărare în 2023: Inflația, lipsa lichidităților la momentul achiziției și a echipamentelor militare

PARLAMENTUL EUROPEAN1 week ago

Regele Philippe al Belgiei, în plenul PE: „Europa și întreaga lume au mare nevoie de speranță”

NATO1 week ago

“România – NATO, 20 ani”. Premierul Marcel Ciolacu: Ancorată ireversibil în comunitatea euro-atlantică, România este o ancoră strategică a NATO pe flancul estic

Trending