Connect with us

POLITICĂ

Ministrul Bogdan Aurescu, la reuniunea Inițiativei celor Trei Mări: Inițiativa noastră, un instrument concret de consolidare a parteneriatului strategic UE-SUA

Published

on

© Ministerul Afacerilor Externe

Ministrul Afacerilor Externe, Bogdan Aurescu, a participat, marţi, prin sistem video-conferinţă, la reuniunea miniştrilor afacerilor externe din cele 12 state participante la Iniţiativa celor Trei Mări (I3M), organizată de Estonia, care va găzdui la Tallinn, în luna octombrie, al cincilea Summit al I3M, context în care a subliniat continuarea implementării unor proiecte majore de conectivitate regională, care vor avea “un impact pozitiv semnificativ asupra creşterii economice şi asupra pieţei muncii din Europa Centrală şi de Est”.

La reuniune au mai participat, în calitate de invitaţi, adjunctul secretarului de stat al SUA, Stephen Biegun, şi secretarul de stat din MAE german, Miguel Berger, precum şi Secretarul General al Serviciului European de Acţiune Externă, Helga Schmid, arată un comunicat MAE remis CaleaEuropeană.ro.

Potrivit sursei citate, “dezbaterea a vizat şi Fondul de Investiţii al Iniţiativei celor Trei Mări, ale cărui baze au fost puse la Summit-ul din 2018 de la Bucureşti, un instrument fundamental care are ca obiectiv finanţarea proiectelor de interconectare din regiunea celor Trei Mări”.

Şeful diplomaţiei române a arătat că realizarea proiectelor prioritare de interconectare ale I3M din domeniul conectivităţii în sfera transporturilor, energiei sau digitalului ar putea oferi un sprijin important redresării economice post-pandemie. Din această perspectivă, continuarea implementării unor proiecte majore de conectivitate regională va avea, totodată, un impact pozitiv semnificativ asupra creşterii economice şi asupra pieţei muncii din Europa Centrală şi de Est.

Ministrul Bogdan Aurescu a salutat demersurile Estoniei pentru pregătirea celui de-al cincilea Summit al Iniţiativei şi celei de-a treia ediţii a Forumului de Afaceri I3M. În acest context, a subliniat sprijinul deplin al României pentru substanţa şi succesul evenimentelor găzduite de Estonia în luna octombrie, pe linia consolidării rezultatelor Summit-ului şi Forumului de Afaceri I3M din 2018, de la Bucureşti, găzduit de preşedintele Klaus Iohannis.

Ministrul român a precizat că ţara noastră rămâne implicată activ în dezvoltarea I3M, preşedintele României şi Guvernul conlucrând pentru valorificarea deplină a potenţialului acestei platforme şi pentru implementarea proiectelor şi a obiectivelor Iniţiativei, inclusiv la nivelul unui grup de lucru interinstituţional coordonat la nivel de vice-prim-ministru.

Totodată, şeful diplomaţiei române s-a referit şi la importanţa consolidării parteneriatului strategic dintre Uniunea Europeană şi Statele Unite ale Americii, esenţial pentru securitatea şi prosperitatea celor două maluri ale Atlanticului, I3M reprezentând un instrument concret de aprofundare a cooperării în acest sens, un exemplu pozitiv de cooperare transatlantică. De asemenea, a exprimat aprecierea României pentru interesul şi sprijinul puternice ale Germaniei pentru I3M, care a participat la Iniţiativă începând cu Summit-ul de la Bucureşti.

Bogdan Aurescu a subliniat rolul potenţial al Fondului de Investiţii al Iniţiativei celor Trei Mări, la care participă ca fondatori Banca Poloneză de Dezvoltare şi Eximbank din România, în finanţarea unor proiecte de interconectare în regiune, complementar cu utilizarea de fonduri guvernamentale ori private, europene sau americane. În context, a menţionat importanţa implicării în Fond şi a altor bănci de profil din regiune, precum şi a instituţiilor financiare europene şi internaţionale, alături de investitori privaţi.

Robert Lupițu este redactor-șef, specialist în relații internaționale, jurnalist în afaceri europene și doctorand în domeniul reasigurării strategice a NATO. Robert este laureat al concursului ”Reporter și Blogger European” la categoria Editorial și co-autor al volumelor ”România transatlantică” și ”100 de pași pentru o cetățenie europeană activă”. Face parte din Global Shapers Community, o inițiativă World Economic Forum, și este Young Strategic Leader în cadrul inițiativelor The Aspen Institute. Din 2019, Robert este membru al programului #TT27 Leadership Academy organizat de European Political Strategy Center, think tank-ul Comisiei Europene.

POLITICĂ

Vicepreședintele Comisiei pentru Învățământ din Camera Deputaților: Guvernul oferă posibilitatea accesării de fonduri nerambursabile pentru investiții în educație

Published

on

Guvernul oferă posibilitatea accesării de fonduri nerambursabile pentru investiții în educație, începând de la creșe și grădinițe, până la instuțiile de învățământ tehnic sau profesional și superior atât din domeniul public, cât și privat. Prin intermediul unei Ordonanțe de Urgență privind granturile în educație, învățământul din România se poate adapta rapid la noile cerințe apărute în urma epidemiei, este mesajul transmis într-un comunicat remis caleaeuropeana.ro de către deputata PNL Antoneta Ioniță, vicepreședintele Comisiei pentru Învățământ din Camera Deputaților.

„Educația este unul dintre domeniile cele mai afectate de criza generată de noul Coronavirus, iar sistemul de educație, greu încercat în această perioadă, poate fi susținut cu ajutorul unor investiții masive în învățământul privat, în special în digitalizare, pentru a sprijini educația la distanță în situații dificile, de exemplu, din punct de vedere epidemiologic. De asemenea, pot fi puse în practică, prin investiții, proiecte de susținere apregătirii tinerilor, dar și al celor care vor să învețe alte meserii pentru viitoarele job-uri”, precizează deputata PNL. 

Proiectele includ o gamă largă de posibile investiții, potrivit Ordonanței de Urgență a Guvernului, aplicațiile putând fi pentru „servicii de educație: creșe și grădinițe, școli”. Domeniile de activitate eligibile, potrivit deciziei Guvernului, sunt:

„Învăţământ preşcolar, învăţământ primar, învăţământ secundar general, învăţământ secundar, tehnic sau profesional, învăţământ superior non-universitar, învăţământ superior universitar, învăţământ în domeniul sportiv şi recreaţional, învăţământ în domeniul cultural (limbi străine, muzică, teatru, dans, arte plastice,etc.), școli de conducere (pilotaj), alte forme de învăţământ, activităţi de servicii suport pentru învăţământ”.

Astfel, cei care vor să investească în creșterea calității actului didactic, pot beneficia de finanțări substanțiale pentru a-și atinge obiectivele. Ordonanța de Urgență privind granturile oferă, și pentru învățământ, posibilitatea accesării de fonduri nerambursabile pentru capitalul de lucru care au valoare cuprinsă între 2.000 și 150.000 euro și, de asemenea, fonduri între 50.000 și 200.000 de euro pentru capitalul de investiții.

Cei care vor să acceseze granturile pentru capitalul de lucru trebuie să știe că vor fi nevoiți să participe cu o finanțare de 15% din valoarea grantului solicitat. De asemenea, cei care doresc să acceseze granturile pentru capitalul de investiții trebuie să vină cu un aport de 15% (pentru regiunile mai slab dezvoltate) și, respectiv, 30% pentru beneficiarii din regiunea București- Ilfov.

„În curând, cei care vor avea proiectele deja schițate vor putea să și le definitiveze rapid pentru că vor avea acces la un ghid al solicitantului unde vor putea vedea exact pașii de parcurs, iar ulterior o platformă online unde vor depune proiectele. Pentru Guvernul PNL, învățământul de stat este de asemenea o prioritate, guvernul propunându-și prin programul de investiții ca în orizontul de timp 2021-2027 să majoreze gradual alocările pentru sistemul de învățământ și de cercetare, prin utilizarea tuturor resurselor financiare care pot fi angrenate în acest sens: alocări de la bugetul de stat; fonduri externe nerambursabile; fonduri rambursabile sub forma împrumuturilor de la instituții financiare internaționale; fonduri private, inclusiv sub forma parteneriatelor public- private”, mai transmite Antoneta Ioniță

Continue Reading

INTERNAȚIONAL

Klaus Iohannis, după exploziile din Beirut: Suntem alături de Liban şi de poporul libanez în aceste vremuri dificile

Published

on

© Administrația Prezidențială

Preşedintele Klaus Iohannis transmite condoleanţe familiilor victimelor exploziilor care au avut loc în Beirut, capitala Libanului.

“Sincere condoleanţe familiilor victimelor exploziilor îngrozitoare din Beirut. Suntem alături de Liban şi de poporul libanez în aceste vremuri dificile”, a scris şeful statului, marţi seara, pe Twitter.

Cel puţin 50 de persoane şi-au pierdut viaţa şi 2.750 au fost rănite, marţi, în puternicele explozii produse în zona portului din Beirut, potrivit unui nou bilanţ furnizat AFP de către un oficial al Ministerului Sănătăţii din Liban, relatează AFP, potrivit Agerpres.

Acest bilanţ este însă provizoriu, potrivit purtătorului de cuvânt al ministerului, Reda Moussaoui. Anterior, ministrul Sănătăţii Hamad Hassan a anunţat că spitalele capitalei libaneze sunt supraaglomerate ca urmare a numărului mare de răniţi.

Sediul Ambasadei României din Liban are avarii minore, în urma exploziilor produse marţi la Beirut, iar personalul misiunii diplomatice române este în afara oricărui pericol, a informat și Ministerul Afacerilor Externe (MAE) într-un comunicat remis CaleaEuropeană.ro.

Continue Reading

POLITICĂ

Președintele Klaus Iohannis a promulgat legea prin care românii pot opta pentru noi cărți de identitate. Pentru prima dată va putea fi emis buletin și copiilor sub 14 ani

Published

on

© Administrația Prezidențială

Preşedintele Klaus Iohannis a promulgat legea privind evidenţa persoanelor şi actele de identitate ale cetăţenilor români, iar pentru prima dată, va putea fi emis buletin și copiilor sub 14 ani, informează Digi24. De altfel, Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a anunțat în luna ianuarie a acestui an că actualele cărți de identitate vor fi modificate, pentru a fi în conformitate cu reglementările dispuse de Uniunea Europeană.

Cartea electronică de identitate va ține locul cardului de sănătate, iar aceasta va putea fi folosită și la autentificarea în sistemele informatice ale instituțiilor statului și nu numai. Actul normativ include posibilitatea eliberării actului de identitate simplu, fără cip.

Legea prevede modificarea mai multor acte normative referitoare la evidenţa persoanelor şi actele de identitate ale cetăţenilor români, în sensul asigurării condiţiilor necesare pentru ca titularul unui document electronic să se autentifice on-line, pentru a beneficia de diverse servicii electronice – bancare, fiscale, sociale, financiare, educaţie etc.

De asemenea, se instituie o excepţie de la regula eliberării actului de identitate începând cu vârsta de 14 ani. Astfel, opţional, numai la solicitarea părinţilor/reprezentanţilor legali se poate elibera o carte de identitate simplă sau o carte electronică de identitate, indiferent de vârsta copilului.

Proiectul mai prevede modificarea conceptului anterior privind conţinutul de date al cărţii electronice de identitate, prin eliminarea din cip a informaţiilor referitoare la calitatea de asigurat în sistemul public al asigurărilor sociale de sănătate, astfel încât în viitorul document electronic de identitate să fie înscrise numai datele de identificare ale titularului, certificatul emis de MAI, înscris într-un singur cip, va asigura “funcţionalitatea” de card de sănătate.

Actul normativ prevede şi posibilitatea de a opta pentru eliberarea unei cărţi electronice de identitate sau a unei cărţi de identitate simple, care nu va conţine niciun CIP.

Cartea de identitate simplă şi cartea electronică de identitate va avea următoarele termene de valabilitate:

a) 2 ani pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 0 şi 14 ani;
b) 4 ani pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 14 şi 18 ani;
c) 10 ani după împlinirea vârstei de 18 ani;
d) nelimitată, după împlinirea vârstei de 60 de ani, pentru cartea de identitate simplă.

Cartea electronică de identitate permite titularului autentificarea în sisteme informatice ale Ministerului Afacerilor Interne şi în sisteme informatice ale altor instituţii publice sau private, precum şi utilizarea semnăturii electronice, în condiţiile legii.

De asemenea, cartea de identitate simplă conţine date în format tipărit şi în format inscripţionat prin tehnici speciale, precum şi elemente de particularizare şi de siguranţă.

După personalizarea şi transmiterea cărţii electronice de identitate şi a cărţii de identitate simple la autoritatea competentă să le elibereze, toate datele stocate în bazele de date de producţie se şterg imediat prin procedură automată şi ireversibilă.

De asemenea, conform celor adoptate, cetăţenii români cu domiciliul în România aflaţi temporar în străinătate pot depune cerere pentru eliberarea actului de identitate: la misiunea diplomatică sau oficiul consular al României din străinătate, în cazul în care, din motive obiective, nu se pot deplasa la serviciul public comunitar de de evidenţă a persoanelor de la locul de domiciliu sau reşedinţă, cu excepţia cererii pentru eliberarea unei cărţi de identitate provizorii, precum şi la serviciul public comunitar de evidenţă a persoanelor, prin împuternicit, pe bază de procură specială autentificată la misiunea diplomatică sau oficiul consular al României din ţara respectivă.

Continue Reading

Facebook

Advertisement
Advertisement

Trending