Connect with us

U.E.

Nord Stream 2 a dat în judecată Uniunea Europeană din cauza noii directive a gazului, adoptată de țările UE în timpul președinției României la Consiliul UE

Published

on

© Nord Stream 2 / Wolfram Scheible

Compania Nord Stream 2 AG, deținută de gigantul rus Gazprom, a dat joi în judecată Uniunea Europeană pentru noile reglementări adoptate în cadrul directivei gazelor naturale, dosar negociat și finalizat în timpul președinției României la Consiliul Uniunii Europene.

Compania spune că reglementările pun în pericol miliarde de euro investiți în proiect, notează Politico Europe, care precizează că decizia vine după ce cele două părți nu au reușit să ajungă la un acord în ultimele luni.

În aprilie, compania a trimis un ”aviz de dispută pentru UE” în temeiul Tratatului privind Carta Energiei, un acord internațional care stabilește reguli pentru cooperarea transfrontalieră în industria energiei, inclusiv protecția investițiilor. Compania Nord Stream 2, condusă de Gazprom, are sediul în Elveția, iar atât Elveția, cât și UE sunt semnatarii tratatului.

Nord Stream 2 AG a decis să solicite tribunalului arbitral să stabilească dacă Uniunea Europeană încalcă angajamentele sale de drept internațional în temeiul [tratatului] și să emită ordine prin care să solicite UE să pună capăt acestor încălcări“, a spus Sebastian Sass, reprezentantul Nord Stream 2.

În luna februarie, președinția României la Consiliul UE și Parlamentul European au încheiat acordul privind revizuirea directivei pentru importul de gaze naturale, un text legislativ care stipulează ”principiile legislației UE în materie de energie vor fi aplicate tuturor conductelor de gaz din și înspre țările terțe”. Anterior acestui acord, mandatul de negociere cu Parlamentul European pe care România, în calitate de titular al președinției Consiliului UE, l-a primit de la statele membre a fost capătul de linie al unor presiuni și tratative complicate care fost interpretate în această notă, mai întâi ca urmare a poziției inițiale a Franței de a sprijini modificarea directivei în pofida intereselor Germaniei legate de acordul încheiat cu Rusia privind conducta Nord Stream 2 și, ulterior, după afirmațiile Angelei Merkel care a punctat că un compromis între țările membre a fost posibil datorită ”cooperării franco-germane”.

Potrivit propunerii, regulile UE privind piața gazului vor fi aplicate conductelor care provin sau care sunt direcționate către țările terțe, în condițiile în care dosarul directivei a tensionat alianța franco-germană din cauza afacerii gazoductului Nord Stream 2 dintre Germania și Rusia și prin care Polonia, România și alte state est-europene au căutat și au reușit să întărească regulile europene, norme care nu blochează proiectul ruso-german, dar prin care se asigură că țările terțe precum Rusia să nu poată ocoli legislația UE.

Ce conține textul directivei?

Noile reguli prevăd că ”principiile legislației UE în materie de energie vor fi aplicate tuturor conductelor de gaz din și înspre țările terțe”.

Practic, scopul modificării propuse a Directivei privind gazele naturale este de a se asigura faptul că liniilor de transport al gazelor dintre un stat membru și o țară terță li se aplică normele care reglementează piața internă a UE a gazelor naturale. Astfel, cadrul juridic al UE va deveni mai coerent, va asigura o transparență sporită și va oferi securitate juridică atât investitorilor în infrastructura de gaze, cât și utilizatorilor rețelelor.

Potrivit acordului, directiva permite și excepții sau derogări de la aplicarea lor, în ceea ce reprezintă formula de compromis agreată inițial în reuniunea COREPER de la nivelul Consiliului, când Germania, secondată de Austria și de Olanda, a reușit să înduplece poziția Franței, susținută puternic de Polonia, România și țările baltice, pentru a nu-i periclita în totalitate înțelegerea energetică cu Rusia pe marginea conductei Nord Stream 2, aflată deja în construcție și care va spori dependența Europei de gazul rusesc.

În pofida excepțiilor, potrivit compromisului, directiva europeană cu privire la gazele naturale va fi revizuită pentru a permite Comisiei Europene să exercită o supervizare mai mare asupra conductelor de gaze naturale, inclusiv asupra proiectului Nord Stream 2.

Aceasta înseamnă că Uniunea Europeană va putea să impună regulile care guvernează piaţa sa internă a gazelor naturale şi conductelor care provin din ţările non-UE. De asemenea, statele membre vor fi obligate să ceară permisiunea UE atunci când negociază modificarea acordurilor de gaze naturale cu ţările non-UE, în eventualitatea în care regulile UE ar fi afectate.

Deși în acordul agreat nu sunt menționate explicit proiecte energetice sau conducte de gaz, compromisul la care au ajuns țările Uniunii Europene se traduce astfel: conducta Nord Stream care va lega energetic Germania de Rusia nu a fost blocată, însă atât acest gazoduct, cât și alte proiecte energetice, pot fi întârziate dacă nu respectă regulile ce vor intra în vigoare după revizuirea acestei directive care datează din anul 2009. De asemenea, noua directivă va fi aplicată conductelor din și înspre țările terțe care nu au fost finalizate și date în folosință încă, cum este și cazul Nord Stream 2.

Dependența Uniunii Europene de importul gazelor naturale este în creștere și, potrivit evaluărilor europene, această tendință este așteptată să continue. UE importă cel mai mult gaz din Rusia (42%), Norvegia (34%), Algeria (10%), iar importul de gaz natural lichefiat, ceea ce reprezintă o nouă arie de cooperare transatlantică UE-SUA este la 14% din necesarul de consum la nivel european.

Ce este Nord Stream?

Sistemul Nord Stream este compus din două conducte care traversează Marea Baltică din Vyborg, Rusia până în Greifswald, respectiv Lubmin, în apropierea Germaniei. Nord Stream traversează Zona Economică Exclusivă (ZEE) a Rusiei, Finlandei, Danemarcei și Germaniei, precum și apele teritoriale ale Rusiei, Danemarcei și Germaniei. 

Nord Stream 2, o conductă proiectată pentru 1200 de km între Rusia și coasta Germaniei (Greifswald) ar urma să păstreze o linie de construcție similară primei conducte, neinterferând cu Zona Economică Exclusivă a țărilor baltice și a Poloniei.

Companiile europene implicate alături de Gazprom în acest proiect sunt: Shell (Olanda-Marea Britanie), OMV (Austria), Engie (Franța), Wintershell, BASF și E.on (toate trei din Germania). 

Robert Lupițu este redactor-șef, specialist în relații internaționale, jurnalist în afaceri europene și doctorand în domeniul reasigurării strategice a NATO. Robert este laureat al concursului ”Reporter și Blogger European” la categoria Editorial și co-autor al volumelor ”România transatlantică” și ”100 de pași pentru o cetățenie europeană activă”. Face parte din Global Shapers Community, o inițiativă World Economic Forum, și este Young Strategic Leader în cadrul inițiativelor The Aspen Institute. Din 2019, Robert este parte a programului #TT27 Leadership Academy organizat de European Political Strategy Center, think tank-ul Comisiei Europene.

Corina Crețu

Eurodeputatul Corina Crețu, fost comisar european, a primit invitația de conferire a titlului de Doctor Honoris Causa al Academiei de Studii Economice din Moldova

Published

on

© European Parliament

Eurodeputatul Corina Crețu, fost comisar european, a primit invitația de conferire a titlului de Doctor Honoris Causa al Academiei de Studii Economice din Moldova.

”Sunt deosebit de onorată să primesc invitația de conferire a titlului de Doctor Honoris Causa al Academiei de Studii Economice a Moldovei, pe care o accept cu multă emoție și cu toată responsabilitatea pe care o presupune” a anunțat, într-o postare pe Facebook, eurodeputatul Corina Crețu.

Academia de Studii Economice a Moldovei (ASEM) este cea mai mare instituție de învățământ superior cu profil economic din Republica Moldova, care a dat de-a lungul timpului mari personalități și a pregătit specialiști în domenii precum cibernetică, economie generală, business, finanțe, contabilitate, relații economice internaționale.

ASEM a marcat evoluția academică a Republicii Moldova, reprezentând un reper și un centru universitar modern care pregătește studenți atât la nivel licență, masterat, cât și doctorat.

”Le mulțumesc Domnului Rector Prof. Univ. Dr. Habil. Academician Grigore Belostecinic, Senatului Academiei de Studii Economice a Moldovei și Consiliului Facultății “Relații Economice Internaționale”, se mai arată în postarea Corinei Crețu.

Corina Crețu a fost membru al Parlamentului European din 2007, anul aderării României la UE, și până în 2014. 

Din noiembrie 2014 a fost comisar pentru politică regională din partea României în Comisia Europeană condusă de Jean-Claude Juncker. De la începutul legislaturii 2014-2019 și până la preluarea mandatului de comisar european, Corina Crețu a ocupat funcția de vicepreședinte al Parlamentului European.

La 1 iulie 2019 a demisionat din funcție pentru a reveni în Parlamentul European ca urmare a alegerilor europene. În legislativul actual, Crețu este membră în Comisiile REGI și CONT, precum și membru supleant în Comisia AGRI.

Continue Reading

U.E.

Donald Tusk, despre preluarea Președinției Consililui UE de către Croația: ,,Nu am nicio îndoială, sunteți foarte bine pregătiți. Las Uniunea Europeană pe mâini bune”

Published

on

,,Nu am nicio îndoială, sunteți foarte bine pregătiți. Las Uniunea Europeană pe mâini bune”, este mesajul transmis de Donald Tusk premierului croat Andrej Plenkovic, la ultima sa vizită în străinătate, în calitate de președinte al Consiliului European, cu referire la preluarea în premieră a Președinției Consiliului Uniunii Europene de către Croația, potrivit unui comunicat

Donald Tusk se află în următoarele trei zile la Zagreb, unde va participa la Congresul Partidului Popular European (PPE), în calitate de unic candidat la președinția celei mai mari familii politice europene. 

,,Astăzi am discutat despre pregătirile pentru prima dvs. președinție a Consiliului UE, ceea ce reprezintă o provocare mare pentru orice țară. Dar nu am nicio îndoială, mai ales după conversațiile de astăzi, că sunteți foarte bine pregătiți. Atât în ​​ceea ce privește determinarea, atitudinea pozitivă, cât și activitatea practică. Cu alte cuvinte, las UE pe mâini bune”, a spus președintele Consiliului European, într-o conferință de presă ulterioară întâlnirii cu premierul croat. 

Totuși, Donald Tusk a subliniat că sarcina președinției croate ,,nu este ușoară” în condițiile în care este posibil ca Brexitul să aibă loc la începutul anului viitor și, prin urmare, Croația va fi responsabilă de lansarea negocierilor privind viitoarea relație cu Marea Britanie. De asemenea, în ceea ce privește CFM, odată încheiată o înțelegere, ,,dvs., în calitate de președinție, veți fi responsabili de negocierea legislației cu Parlamentul European. Va fi o perioadă critică pentru UE și ne vom baza pe conducerea voastră constantă”, a punctat șeful Consiliului European. 

Donald Tusk s-a referit și la un alt subiect delicat și anume, extinderea în Balcanii de Vest, care este însoțit ,,de o agendă provocatoare”. Potrivit acestuia, ,,absența unei decizii de deschidere a negocierilor cu Albania și Macedonia de Nord la summit-ul din octombrie a fost pentru mine o mare dezamăgire, însă nu voi înceta să fiu optimist”, a spus Tusk, adăugând că este convins că președinția croată va face ,,tot ce vă stă în puteri pentru a restabili unitatea UE în ceea ce privește extinderea, demonstrând totodată o implicare pozitivă a UE în regiune”. 

În acest sens, Tusk a spus că își va ține ,,degetele încrucișate pentru succesul summitului de la Zagreb”, un eveniment la care vor participa peste 2000 de politicieni din 40 de țări și care va aborda, printre altele, subiectul integrării europene a Balcanilor de Vest

,,Întrucât acestea sunt ultimele mele zile în funcția de președinte al Consiliului European și aceasta este chiar ultima mea vizită în calitate de președinte al Consiliului European, nu este o coincidență că sunt aici în Zagreb. De asemenea, a fost decizia mea privată, personală, de a alege Zagreb ca destinație finală. Vreau să-i mulțumesc lui Andrej, colegul și prietenul meu, pentru prietenia noastră, pentru loialitatea și pentru colaborarea noastră fantastică. Sunt convins că, cu un lider atât de energic, extrem de competent și pro-european, Președinția croată și UE vor fi sigure și stabile”, a încheiat înaltul oficial european. 

Continue Reading

U.E.

UE elimină barierele nejustificate privind libertatea de înființare a companiilor europene pe piața unică

Published

on

© ec.europa.eu

UE elimină barierele nejustificate privind libertatea de înființare a companiilor europene pe piața unică, printr-o directivă care facilitează conversiile, fuziunile și diviziunile transfrontaliere ale companiilor din UE, se precizează într-un comunicat.

,,Aceste noi reguli permit companiilor din UE să profite cât mai mult de piața unică, astfel încât să rămână competitive la nivel global. În același timp, directiva prevede garanții adecvate care descurajează abuzurile și protejează interesele legitime ale lucrătorilor, ale acționarilor minoritari și ale creditorilor ”, a declarat Anna-Maja Henriksson, ministrul finlandez al justiției.

Această directivă este una dintre cele două propuneri depuse de Comisie în aprilie 2018 pentru modernizarea dreptului companiilor din UE. Cealaltă, o directivă a Parlamentului European și a Consiliului de modificare a Directivei (UE) 2017/1132 în ceea ce privește utilizarea instrumentelor și proceselor digitale în dreptul companiilor, a fost adoptată în iunie 2019.

Conform cifrelor puse la dispoziție de Comisie, în UE există aproximativ 24 de milioane de companii, dintre care aproximativ 80% sunt societăți cu răspundere limitată. Aproximativ 98-99% din aceste societăți cu răspundere limitată sunt întreprinderi mici și mijlocii. Acestea din urmă vor fi principalii beneficiari ai economiilor considerabile generate de această directivă.

Noile reguli introduc proceduri complexe pentru conversiile și diviziunile transfrontaliere și prevăd reguli suplimentare privind fuziunile transfrontaliere ale companiilor cu răspundere limitată stabilite într-un stat membru al UE. De asemenea, oferă și alte simplificări care se vor aplica la toate cele trei operațiuni. Acestea includ posibilitatea accelerării procedurii prin renunțarea la rapoarte pentru membri și angajați în cazul în care acționarii sunt de acord sau dacă compania sau oricare dintre filialele sale nu au angajați.

Directiva stabilește proceduri pentru a verifica legalitatea operațiunilor transfrontaliere în raport cu legislația națională relevantă și introduce o procedură obligatorie de control anti-abuz. Procedura va permite autorităților naționale să blocheze o operațiune transfrontalieră atunci când este realizată în scopuri abuzive sau frauduloase, adică atunci când este concepută pentru a sustrage sau a eluda legislația națională sau a UE sau este destinată scopurilor penale.

Textul convenit prevede reguli similare cu privire la drepturile de participare a angajaților în conversii, fuziuni și divizii transfrontaliere. De asemenea, se asigură că angajații vor fi informați și consultați în mod adecvat cu privire la impactul preconizat al operațiunii. Drepturile acționarilor minoritari și fără vot se vor bucura de o protecție mai mare. În același timp, creditorilor companiei în cauză li se acordă garanții mai clare și mai fiabile.

În sfârșit, directiva încurajează utilizarea instrumentelor digitale pe toată durata operațiunilor transfrontaliere. Va fi posibilă completarea formalităților, cum ar fi eliberarea certificatului de preoperare, online. Toate informațiile relevante vor fi schimbate prin registrele de afaceri existente, interconectate digital.

Continue Reading

Facebook

Advertisement
Advertisement

Trending