Connect with us

Bugetul UE

Pe lângă respectarea statului de drept, Comisia Europeană va condiționa acordarea de bani europeni de Raporturile de Țară. Care sunt vulnerabilitățile României

Published

on

Pe lângă mecanismul respectării statului de drept, alocarea fondurilor europene de coeziune va fi corelată cu indicatorii economici regăsiți în raportul de țară publicat cu ocazia Semestrului European, mecanismul de coordonare al politicilor economice la nivelul Uniunii Europene.

La nivel european, potrivit unor studii, mai puțin de 20% dintre recomandările Comisiei sunt implementate de statele membre.

Potrivit raportului de țară pentru România, doar 4% dintre recomandările specifice au fost îndeplinite, iar în alte 68% dintre acestea s-au înregistrat ”anumite progrese”. Totodată, Comisia Europeană a identificat o serie de vulnerabilități – printre care incidența muncii nedeclarate, performanța slabă a sistemului educațional, accesul la asistența medicală, o performanță modestă  în domeniul cercetării și inovării. 

Precizările executivului comunitar vin în contextul în care Comisia Europeană a propus miercuri o reducere a fondurilor alocate politicii de coeziune cu aproximativ 7% în viitorul cadru financiar multianual (2021-2027). Cu toate acestea, bugetul total al UE va fi mai mare decât în actualul cadru financiar multianual (CFM), ajungând la 1.297 miliarde de euro, echivalentul a 1,11 % din venitul național brut al UE 27.

„Politica de coeziune va juca un rol tot mai important în susținerea reformelor economice în statele membre. Comisia va propune consolidarea legăturii între bugetul UE și semestrul european de coordonare a politicilor economice, care ia în considerare specificitățile regionale. Comisia va propune o strategie dedicată orientările legate de investiții, alături de recomandările anuale specifice fiecărei țări înainte de procesul de programare și la mijlocul perioadei, pentru a oferi o foaie de parcurs clară pentru investiții în reformele care dețin cheia unui viitor prosper”, se arată în propunerea de buget a Uniunii Europene.

De altfel, Comisia Europeană va adăuga principalului criteriu de acordare a fondurilor de coeziune – PIB pe cap de locuitor – o gamă mai largă de indicatori precum rata şomajului în rândul tinerilor, educaţia, protecţia mediului, migraţia şi inovarea.

„Produsul Intern Brut pe cap de locuitor va rămâne criteriul predominant pentru alocarea de fonduri – ca obiectiv principal al politicii de coeziune care are scopul de a ajuta statele membre și regiunile care înregistrează un deficit economic sau din punct de vedere structural pentru a ajunge din urmă cu restul țărilor și regiunilor din UE – în timp ce alți factori, cum ar fi șomajul (în special șomajul în rândul tinerilor), schimbările climatice și recepția / integrarea de migranți vor fi luați în considerare. De asemenea, Comisia propune majorarea ratele naționale de cofinanțare pentru a reflecta mai bine realitățile economice actuale”, mai arată documentul.

Vulnerabilitățile României, semnalate în Semestrul European 2018 

Comisia Europeană a publicat în luna martie analiza anuală privind situația economică și socială din statele membre, care include evaluarea progreselor înregistrate în ceea ce privește îndeplinirea recomandărilor specifice fiecărei țări în parte și o evaluare a eventualelor dezechilibre.

Foto: Calea Europeană

Creșterea puternică a economiei bazată pe consum riscă să creeze o ”aterizare dură”. Deficitul public, pe trend ascendent

În absența reformelor structurale și a consolidării fiscale, creșterea economică puternică a României riscă să creeze condițiile unei ”aterizări dure”. Boomul economic actual a fost determinat, în principal, de consum, în timp ce investițiile au rămas scăzute. Creșterea economică puternică reprezintă o oportunitate de a pregăti economia pentru momente mai slabe. Rata inegalității și a sărăciei rămân ridicate în ciuda creșterii economice puternice, precizează CE.

Progresele în lupta împotriva corupției, puse în pericol

Anumite reforme structurale au fost inversate în 2017, în timp ce altele s-au blocat. Progresele înregistrate în lupta împotriva corupției au fost din nou puse în pericol, avertizează Comisia. Asigurarea continuității reformelor anterioare ar sprijini transformarea României într-o economie cu o valoare adăugată mai mare și ar putea îmbunătăți rezistența economiei la o eventuală recesiune, argumentează executivul comunitar.

Din cauza reducerii impozitelor și a creșterii salariilor și pensiilor publice, deficitul public se află pe un trend ascendent. Impozitele indirecte au fost reduse în 2017, în timp ce rata impozitului pe venit a fost redusă din ianuarie 2018. În ceea ce privește cheltuielile, salariile publice și pensiile au crescut semnificativ în 2017 și urmează să avanseze în 2018. În consecință, deficitele bugetare structurale sunt în creștere, determinând România să se abată de la obiectivele din cadrul fiscal național. În 2017, Consiliul a lansat o procedură de abatere semnificativă adresată României, precizează Comisia Europeană.

”Incidența muncii nedeclarate continuă să fie relativ ridicată. Ponderea salariaților care primesc salarii <în plic>, adică cu un salariu sub-evaluat  este estimată la dublul mediei UE”, se mai arată în raport.

Investițiile, în pericol datorită incertitudinii legislative și birocrației

România are una dintre cele mai mari rate de investiții din UE, însă calitatea investițiilor nu se îmbunătățește. Totalul investițiilor a atins nivelul de 22,7% din PIB în 2016, peste media UE (19,8%). Cu toate acestea, calitatea investițiilor publice rămâne constrânsă de deficiențele de gestionare, schimbarea frecventă a priorităților și dificultățile de absorbție a fondurilor UE, în timp ce investițiile private sunt împiedicate de incertitudinea juridică continuă și birocrație. 

Bucureștiul nu a făcut deloc progrese în ceea ce privește modul în care este stabilit salariul minim pe economie și nici în privința egalizării vârstei de pensionare, notează Comisia.”Nu s-au înregistrat progrese în ceea ce privește asigurarea implementării cadrului fiscal național și au fost înregistrate progrese limitate în ceea ce privește consolidarea colectării fiscale. În schimb, s-au înregistrat unele progrese în combaterea muncii nedeclarate”, se arată în raport.

Educația, sănătatea și infrastructura, sub standardele europene

Performanța slabă a sistemului educațional limitează perspectivele de creștere pe termen lung. Nivelurile scăzute ale competențelor de bază și ale competențelor digitale, părăsirea școlară timpurie, disparitățile dintre mediul rural și cel urban au drept rezultat pierderea capitalului uman și a potențialului de creștere. Asigurarea calității și programele inițiale de formare a profesorilor se confruntă cu provocări Învățământul și formarea profesională Rezumatul 3 rămâne oa doua opțiune de alegere și, în majoritatea cazurilor, nu este adaptat nevoilor pieței forței de muncă. Accesul la învățarea în rândul adulților este limitat, în special pentru persoanele slab calificate

Starea de sănătate a populației s-a îmbunătățit, dar rămâne sub standardele UE. Accesul la asistența medicală rămâne o provocare cheie, inclusiv în ceea ce privește egalitatea de șanse, cu repercusiuni negative asupra dezvoltării copilului, a capacității de angajare a forței de muncă și a îmbătrânirii sănătoase. Finanțarea redusă și utilizarea ineficientă a resurselor publice limitează eficacitatea sistemului de sănătate, pe fondul unui deficit considerabil de medici și asistente medicale. Infrastructura de sănătate și prevalența plăților informale rămân surse de îngrijorare.

Cheltuielile publice ridicate nu se reflectă în infrastructura țării. În ciuda ratelor relativ ridicate ale investițiilor publice, infrastructură este limitată, calitatea percepută a infrastructurii fiind una dintre cele mai scăzute din UE.Starea generală și fiabilitatea infrastructurii rutiere și feroviare rămân sărace și reforma sectorului transporturilor progresează foarte lent.

Comisia Europeană punctează și faptul că performanța în domeniul cercetării și inovării rămâne modestă, în ciuda unei infrastructuri IT solide și a dezvoltării rapide a sectorului TIC. 

În ceea ce privește progresele înregistrate în atingerea obiectivelor naționale în cadrul Strategiei Europa 2020, România se descurcă bine în domeniile ratelor de ocupare a forței de muncă, emisiilor de gaze cu efect de seră, energiei regenerabile, eficienței energetice. Obiectivul național de reducere a numărului de persoane expuse riscului sărăciei sau excluziunii sociale a fost deja atins.

Raportul integral pentru România poate fi consultat AICI.

 

 

.

Bugetul UE

Acord istoric între Consiliul UE și Parlamentul European: România va beneficia de 79,9 miliarde de euro din bugetul de 1.824 de miliarde de euro al UE

Published

on

© European Union 2016 - Source : EP

Președinția germană a Consiliului Uniunii Europene a ajuns marți la un acord politic cu negociatorii Parlamentului European în cadrul negocierilor menite să asigure acordul Parlamentului pentru următorul cadru financiar multianual, bugetul pe termen lung al UE, informează Consiliul într-un comunicat remis CaleaEuropeană.ro.

Negocierile dintre Parlamentul European și Consiliul Uniunii Europene au început ca urmare a acordului șefilor de stat sau de guvern din UE din 21 iulie 2020 privind un plan istoric de relansare de 1.824 de miliarde de euro, alcătuit dintr-un CFM 2021-2027 de 1.074 de miliarde de euro și dintr-un instrument de recuperare economică de 750 de miliarde de euro.

Din cele 1.824 de miliarde de euro, România ar urma să beneficieze de 79,9 miliarde de euro.

Citiți și Surse europene: Cum vor fi distribuite cele 79,9 miliarde de euro pe care le va primi România din planul de redresare a UE. Aproximativ 63 de miliarde de euro sunt fonduri nerambursabile

Cele 79,9 miliarde de euro anunțate la 21 iulie de președintele Klaus Iohannis în urma unor negocieri care au durat patru zile și patru nopți vor proveni după cum urmează: 33,5 miliarde de euro din cadrul NGEU și 46,4 miliarde de euro din cadrul CFM, au declarat, la momentul respectiv, surse europene pentru CaleaEuropeană.ro. Sursele citate au mai precizat că alocarea de 79,9 miliarde de euro este calculată la prețurile de referință din 2018, însă în prețuri curente pachetul va ajunge la 84 de miliarde de euro.

Modificat de-a lungul negocierilor, planul de redresare economică este compus din 390 de miliarde de euro disponibile sub formă de granturi și din 360 de miliarde de euro disponibile prin intermediul împrumuturilor. Formula inițială propusă de Comisia Europeană prevedea alocări de 500 de miliarde de euro prin granturi nerambursabile și 250 de miliarde de euro prin credite.

Fondurile din cadrul Next Generation EU vor fi generate de împrumuturile pe care Uniunea Europeană și le va asuma ca o datorie comună, iar ele vor fi acordate sub formă de granturi (subvenții nerambursabile) și împrumuturi. Creditele vor putea fi obținute de fiecare stat membru în parte, inclusiv România, la dobânzi mici, în baza rating-ului de creditare foarte bun al Comisiei Europene. Practic, fiecare stat membru va accesa împrumuturi cu același nivel al dobânzii, iar creditele vor trebui rambursate până la 31 decembrie 2058.

În noul context, din cele 33,5 miliarde de euro, România va primi 16,8 miliarde de euro sub formă de granturi și 16,7 miliarde de euro sub formă de împrumuturi.

Cele 33,5 miliarde de euro atribuite României vor fi defalcate după cum urmează: 30,5 miliarde euro pentru Facilitatea pentru redresare și reziliență (nucleul acestui plan bazat pe reforme și investiții); 1,4 miliarde de euro pentru programul React-EU; 650 de milioane de euro în cadrul Fondului pentru dezvoltare rurală și 1 miliard de euro prin intermediul Fondului pentru o tranziție justă.

În ce privește cele 46,4 miliarde de euro fonduri nerambursabile din Cadrul Financiar Multianual 2021-2027, României îi sunt alocate 26,8 miliarde de euro pentru politica de coeziune; 18,7 miliarde de euro pentru politica agricolă comună, 760 de milioane de euro din Fondul pentru o tranziție justă și 160 de milioane de euro pentru pescuit.

Cele 18,7 miliarde de euro de la nivelul politicii agricole comune conțin 12,3 miliarde de euro pentru plățile directe, 6,2 miliarde de euro pentru dezvoltarea rurală și 160 de milioane de euro pentru pescuit.

Practic, din totalul celor 79,9 miliarde de euro, 16,7 miliarde vor putea fi obținute prin împrumuturi, iar 63,2 miliarde vor consista în fonduri nerambursabile la nivelul CFM și în cadrul NGEU.

Ca o comparație, în cei 13 ani de apartenență la Uniunea Europeană, România a primit de la Uniunea Europeană aproximativ 55 de miliarde de euro. Fondurile totale disponibile pentru următorii ani, atât rambursabile, cât și nerambursabile, vor depăși această bornă.

Acordul a fost încheiat în urma unor consultări intensive cu Parlamentul și Comisia care au fost în desfășurare de la sfârșitul lunii august. Acesta completează pachetul financiar cuprinzător de 1.824,3 miliarde de euro negociat de liderii UE în iulie, care combină următorul cadru financiar multianual – 1.074,3 miliarde de euro – și un instrument de recuperare temporară de 750 miliarde de euro, următoarea generație UE (în prețurile din 2018).

Potrivit Consiliului, pachetul politic convenit cu Parlamentul include o consolidare direcționată a programelor UE, inclusiv Horizon Europe, EU4Health și Erasmus +, cu 15 miliarde EUR prin mijloace suplimentare (12,5 miliarde EUR) și realocări (2,5 miliarde EUR) în cursul următoarei perioade financiare, respectând totodată plafoanele de cheltuieli stabilite în concluziile Consiliului European din 17-21 iulie.

Într-un comunicat separat, liderul grupului Renew Europe, Dacian Cioloș, a subliniat că Parlamentul European a obținut o suplimentare de 16 miliarde de euro la planul inițial, care va însemna, printre altele, și o triplare a bugetului alocat programului de sănătate la nivel european. Mai mult, negociatorii PE și ai Consiliului au ajuns și la o înțelegere privind resursele proprii ale UE, acestea urmând să crească la 35 de miliarde de euro, fiind vorba de un nou sistem de taxare a marilor poluatori și a giganților IT.

Continue Reading

Bugetul UE

Țările UE propun un buget de 164,8 miliarde de euro pentru 2021, primul buget anual din Cadrul Financiar Multianual de 1.074 de miliarde de euro

Published

on

© European Union 2020

Cei 27 de ambasadori ai țărilor UE au căzut de acord miercuri asupra poziției Consiliului cu privire la proiectul de buget al UE pentru anul 2021, primul buget anual al Uniunii pentru noul exercițiu financiar multianual din perioada 2021-2027.

În total, poziția Consiliului pentru bugetul anului viitor cuprinde o alocare 162,9 miliarde de euro în angajamente și 164,8 miliarde de euro în plăți, informează un comunicat remis CaleaEuropeană.ro.

“Bugetul pentru 2021 va ajuta UE să abordeze daunele provocate de pandemia COVID-19, care a afectat profund societățile și economiile noastre. Poziția Consiliului este pe deplin aliniată cu prioritățile convenite de liderii UE în iulie pentru următorul cadru financiar multianual. Oferă mijloace adecvate pentru a sprijini o redresare durabilă, precum și tranziția verde și digitală a UE”, a declarat Olaf Scholz, ministrul federal al finanțelor din Germania și vicecancelar, în calitate de reprezentant al președinției germane a Consiliului UE.

Acesta este primul buget anual din bugetul UE pe termen lung pentru 2021-2027, Cadrul financiar multianual (CFM) căruia liderii UE au decis la 21 iulie să îi aloce 1.074 de miliarde de euro pentru următorii șapte ani, la care se vor adăuga cele 750 de miliarde de euro din cadrul Next Generation EU pentru redresarea post-coronavirus a Uniunii Europene.

Întrucât discuțiile trilaterale cu Parlamentul privind următorul CFM sunt în curs de desfășurare, Consiliul își va reevalua poziția în lumina textului final al CFM și a scrisorii de modificare așteptate de la Comisie în cadrul procedurii, mai notează sursa citată.

Consiliul urmează să să adopte în mod oficial poziția sa la sfârșitul lunii septembrie și o va înainta Parlamentului la 1 octombrie. Acesta din urmă se așteaptă să adopte amendamentele la poziția Consiliului în săptămâna care începe pe 9 noiembrie. Dacă pozițiile Consiliului și ale Parlamentului vor fi divergente, o perioadă de conciliere de trei săptămâni va începe la 17 noiembrie.

Continue Reading

Bugetul UE

Proasta afacere a bugetului UE și consecințele sale politice

Published

on

de Dan Cărbunaru

Tratat ca o afacere, bugetul UE, alimentat generos de țările bogate din Nordul și Vestul Europei, a ajuns iar motiv de dispută între politicieni. Refuzul unora de a plăti mai mult pentru a acoperi gaura lăsată de britanici –  al doilea contributor după germani, generează nemulțumirea celor care se văd cu perspectiva recuperării decalajelor de dezvoltare tot mai îndepărtată. 

Discuția despre bani devine tot mai politică. Și cu cât devine mai politică, ea riscă să contureze o dispută între europenii cu bani mai mulți și cei mai puțin bogați. Realizăm, astfel, pe dosarul bugetului multi-anual, că nu suntem toți la fel. Că afacerea de 923 de miliarde de euro, generată pe piața unică din cei 123 de miliarde de euro depuși de toate statele membre anual, nu e suficient de bine digerată nici măcar de beneficiari. Care, întâmplător sau nu, se regăsesc integral pe lista celor 27 de state membre. Pentru că, așa cum publicam zilele trecute, analizele Comisiei Europene arată că nimeni nu pierde pe Piața Unică. Pentru fiecare euro vărsat de un stat la bugetul UE în economie apar alți 8. Cu cât dai mai mult, cu atât se întorc mai mulți.

Dacă nu banii, așadar, sunt problema, înseamnă că discuția se așază în zona politică. În fața electoratelor din țările bogate. Acolo unde beneficiile Pieței Unice fie nu se mai simt la fel, fie există alte dorințe. 

Unii par a se fi săturat nu doar de contribuțiile la bugetul UE, dar și de libera circulație a muncitorilor din Est, și de regulile internaționale care protejează refugiații din afara UE, și de protecția americană, și de parteneriatul transatlantic. Alții s-au săturat să se simtă tratați  ca piață de desfacere, sursă de medici și ingineri, resurse naturale. 

Cu cât dezbaterea din Consiliul European se adâncește, iar eșecul din această sătămână arată că negocierile sunt departe de final, cu atât pe masa lungă a celor peste 450 de milioane de europeni, reprezentați de 27 de șefi de state și de guverne, președinte de Comisie, Parlament și de Consiliu vor fi așezate mai degrabă argumentele care ne despart decât cele care ne unesc. Neobișnuiți cu chestiuni tehnice, europenii bogați se vor simți agresați de insistența cu care săracii le cer bani, în timp ce săracii resimt umilitor tăierile din bugetul UE.

Primul buget negociat fără britanici, plecați din UE după jumătate de secol, lasă liderii rămași fără vinovatul de serviciu, după ce Cameron era cel care bloca un acord privind precedentul buget cu câteva zile înainte de începerea noului cadru financiar. Ce fel de unitate și ce fel de spirit de coeziune mai arată liderii noștri azi? Ce ar spune părinții fondatori ai UE, cei pe care românii i-au descoperit mai târziu, pentru că la vremea aceea URSS avea alte modele de comunicat în această parte a Europei? 

Presiunea politică este azi mai mare decât presiunea bugetară. Fără solidaritate reală, europenii se pregătesc de dezintegrare mult mai dramatică decât premiera generată de britanici.

Continue Reading

Facebook

Advertisement
INTERNAȚIONAL3 hours ago

Ziua ONU | UE, hotărâtă să sprijine în continuare ONU pentru o lume mai sigură, mai stabilă și mai prosperă 

Gheorghe Falcă5 hours ago

Eurodeputatul Gheorghe Falcă: Europa susține proiectele verzi de transport, iar Aradul se dezvoltă în această direcție

U.E.5 hours ago

Mateusz Morawiecki: Voi face totul pentru ca fondurile europene cuvenite Poloniei să nu fie ”blocate”

Corina Crețu6 hours ago

Corina Crețu, apel la conducerea țării să aloce educației 6% din PIB: Pandemia a accentuat decalajul educațional în UE

PARLAMENTUL EUROPEAN7 hours ago

Turcia | Parlamentul European reacționează în cazul ambasadorilor expulzați: UE nu se va lăsa intimidată

U.E.7 hours ago

Viktor Orban, discurs în fața a mii de simpatizanți: Lupt pentru o Europă care sprijină familia formată dintr-un bărbat și o femeie

PARLAMENTUL EUROPEAN8 hours ago

Tinerii europeni au militat pentru o Europă federală în cea de-a doua sesiune plenară a Conferinței privind Viitorul Europei

ROMÂNIA9 hours ago

MIPE: România mai are de îndeplinit 16 condiții favorizante pentru a putea atrage fonduri europene în perioada 2021-2027

INTERNAȚIONAL24 hours ago

De astăzi, cetățenii Croației pot călători în SUA fără viză. Cel mai nou stat UE devine cel de-al 40-lea membru al Programului Visa Waiver

INTERNAȚIONAL1 day ago

Turcia: Ambasadorii ai 10 țări, printre care SUA și Germania, vor fi declarați ”persona non grata” de conducerea de la Ankara

NATO2 days ago

NATO: România, între cele 17 aliate fondatoare ale primului fond de inovare din istoria Alianței Nord-Atlantice

CONSILIUL EUROPEAN2 days ago

Klaus Iohannis, poziție tranșantă la Bruxelles: România va dezvolta centralele pe energie nucleară și rețeaua de gaze naturale. Am insistat ca acestea să fie finanțabile prin bani europeni

POLITICĂ3 days ago

Klaus Iohannis îl desemnează pe ministrul apărării Nicolae Ciucă drept candidat la funcția de prim-ministru

Marian-Jean Marinescu3 days ago

Eurodeputatul Marian-Jean Marinescu speră ca ”viitorul apropiat să ne arate că Dunărea va contribui la Green Deal și la dezvoltarea economică a tuturor” statelor străbătute de acest fluviu

Cristian Bușoi3 days ago

Cristian Bușoi, președintele Comisiei pentru industrie și energie din PE, atrage atenția Comisiei Europene: Companiile din România și din întrega UE au nevoie de sprijin pentru captarea metanului

Cristian Bușoi3 days ago

Eurodeputatul Cristian Bușoi, intervenție în Parlamentul European: COP26, un moment în care să arătăm că ”Green Deal nu este doar o strategie de mediu, ci și o strategie trigger pentru o UE modernă”

Cristian Bușoi4 days ago

Criza energetică: Cristian Bușoi, președintele Comisiei pentru energie, cere din Parlamentul European adoptarea, cât mai repede, a ”taxonomiei pentru gazele naturale și energia nucleară”

NATO4 days ago

Klaus Iohannis l-a primit pe șeful Pentagonului: SUA sunt hotărâte să își mențină angajamentul ferm în regiunea Mării Negre și salută contribuţia majoră a României în cadrul NATO

COMISIA EUROPEANA4 days ago

Ursula von der Leyen: UE va veni la COP26 cu cel mai înalt nivel de ambiție privind accelerarea tranziției climatice. O facem pentru toate generațiile viitoare!

COMISIA EUROPEANA4 days ago

Criza energetică: Ursula von der Leyen anunță că va prezenta la începutul lui 2022 o strategie pentru dialog internațional privind domeniul energiei: UE trebuie să-și diversifice furnizorii

Team2Share

Trending