Connect with us

U.E.

Politico Europe: Sprijinul pentru Cioloș, Georgieva sau Kövesi, parte a strategiei lui Emmanuel Macron de a dobândi influență în Europa de Est

Published

on

©️ Council of the European Union

Dacian Cioloș, Kristalina Georgieva sau Laura Codruța Kövesi sunt exemplele care fac parte dintr-o amplă strategie de construire a alianțelor în interiorul UE prin intermediul căreia președintele francez caută să dobândească mai multă influență la nivel european, scrie publicația Politico Europe într-o analiză.

În materialul intitulat ”Macron’s Eastern approach to EU power”, publicația notează că ”pentru Emmanuel Macron, drumul către mai multă putere la Bruxelles implică un ocol către est”, regiune unde are de înfruntat multiple provocări și temeri și de modificat percepții.

Liderul de la Elysee este un adversar politic al modului autoritar în care acționează guvernele de la Varșovia și de la Budapesta, iar în același timp a reușit să sporească sensibilitățile în rândul celorlalți actori din regiune în ce privește eticheta de ”țări de mâna a doua”, cu apetitul pentru reformă în defavoarea statelor din zonă precum cazul directivei lucrătorilor detașați, riscul subminării NATO prin planurile dedicate apărării europene sau poziția Franței privind relațiile UE cu Rusia.

Strategia lui Macron în regiunea unde Germania domină economic, iar SUA militar

Politico Europe precizează că liderul de la Elysee a investit ”capital politic” în Europa Centrală și de Est, o regiune ”unde forța economică a Germaniei și influența militară a Statelor Unite au avut o pondere mai însemnată decât acțiunile Parisului”.

Având drept principale provocări regimurile politice din Polonia și Ungaria, Macron a încercat o apropiere față de Bulgaria și de România, țări pe care le-a vizitat în august 2017, la trei luni de la preluarea mandatului prezidențial, însă aceste contacte politice au fost umbrite de reforma directivei lucrătorilor detașați dorită de președintele Franței pentru a proteja lucrătorii francezi.

Doi ani mai târziu, Macron a mai adăugat în palmaresul vizitelor prezidențiale în zonă și deplasări oficiale în Cehia și Slovacia, țări care formează grupul de la Vișegrad împreună cu Polonia și Ungaria.

În context, Politico Europe scrie că strategia lui Macron de a câștiga alianțe în Europa Centrală și de Est ține de atenuarea sensibilităților și a noțiunii că președintele francez își dorește o Europă cu două viteze, în care nucleul să fie format din țările vestice.

O posibilitate de spulberare a acestor percepții a apărut prin transmiterea unui semnal. Președintele francez, care a avut rolul decisiv în deblocarea negocierilor și în distribuirea pozițiilor cheie de la nivelul instituțiilor UE, a extins această abordare și în ce privește alte numiri importante, precum șefia grupului Renew Europe, a treia forță din Parlamentul European, noul director al Fondului Monetar Internațional și desemnarea primului procuror-șef european din istoria UE.

Politico Europe oferă ca exemple ale acestei ”strategii a funcțiilor” la nivel înalt cazurile lui Dacian Cioloș, Kristalinei Georgieva și Laurei Codruța Kövesi.

Dacian Cioloș, fost premier și comisar european din partea României, a devenit mai întâi favorit și, ulterior, lider al grupului Renew Europe după ce Nathalie Loiseau, candidatul cap de listă al listei Renaissance a lui Macron la europarlamentare, s-a retras din cursă. De altfel, anterior alegerilor europene, în marja summitului UE de la Sibiu, Emmanuel Macron a și avut o întrevedere cu Dacian Cioloș.

De asemenea, susținerea lui Macron a fost ”crucială” în nominalizarea Kristalinei Georgieva, fost comisar european din partea Bulgariei și actual director al Băncii Mondiale, în calitate de candidat al Europei pentru șefia Fondului Monetar Internațional, în detrimentul fostului șef al Eurogrupului, olandezul Jeroen Dijsselboem. Anterior, numele Kristalinei Georgieva fusese vehiculat în tratativele liderilor europeni pentru cele patru poziții cheie negociate la Consiliul European.

O altă mișcare în același spirit, însă mult mai complexă, a fost afirmarea susținerii pentru ca fosta șefă a Direcției Naționale Anticorupție din România, Laura Codruța Kövesi, să fie numită în funcția de procuror-șef al Parchetului European, o nouă instituție care va ancheta fraudele cu fonduri europene și care este așteptată să devină operațională în anul 2020. Acest gest a fost precedat de numirea lui Jean-François Bohnert, francezul contracandidat al lui Kövesi, în fruntea Parchetului financiar francez, și de un anunț oficial în urma unei convorbiri telefonice cu președintele Klaus Iohannis.

Dacă numirea lui Cioloș a rezultat în urma unor alegeri în interiorul grupului Renew Europe, nominalizarea lui Georgieva și susținerea pentru Kövesi au venit ca urmare a neîndeplinirii criteriului geografic în decizia principalelor numiri convenite la Consiliul European maraton din 3o iunie – 2 iulie și unde Emmanuel Macron a avut rolul decisiv.

Citiți și ”Macroleon”: Bine ați venit în Europa franco-germană a președintelui Franței

Pachetul de nume prin care Germania a dat președintele al Comisiei Europene după 52 de ani este o creație fidelă a puterii de broker a lui Emmanuel Macron. Ursula von der Leyen, singurul om politic care a făcut parte din toate guvernele Angelei Merkel, a fost propusă în fruntea Comisiei Europene de către Emmanuel Macron.

Acceptarea acestei propuneri, care a mulțumit și principalii opozanți din interiorul grupului de la Vișegrad – Polonia și Ungaria, i-a facilitat președintelui francez culoarul pentru a nominaliza un reprezentant al Franței la șefia Băncii Centrale Europene, Christine Lagarde, director demisionar al Fondului Monetar Internațional.

Nu în ultimul rând, echilibrarea politică în cazul celorlalte poziții – șefia Consiliului European și poziția de Înalt Reprezentant pentru afaceri externe și politică de securitate -, a fost agreată tot cu profunda implicare a lui Emmanuel Macron.

Viitorul președinte al Consiliului European, Charles Michel, este un apropiat al lui Macron și face parte din ALDE european, formațiune care în Parlamentul European activează împreună cu eurodeputații Renaissance susținuți de președintele francez.

În ce privește postul de Înaltul Reprezentant, socialistul Josep Borrell va călca pe urmele primului ÎR Javier Solana, tot spaniol, iar numele lui a fost agreat tot după o negociere între Macron și premierul spaniol.

 

Robert Lupițu este redactor-șef, specialist în relații internaționale, jurnalist în afaceri europene și doctorand în domeniul reasigurării strategice a NATO. Robert este laureat al concursului ”Reporter și Blogger European” la categoria Editorial și co-autor al volumelor ”România transatlantică” și ”100 de pași pentru o cetățenie europeană activă”. Face parte din Global Shapers Community în cadrul World Economic Forum și este Young Strategic Leader în cadrul inițiativelor The Aspen Institute. Din 2019, Robert este parte a programului #TT27 Leadership Academy organizat de European Political Strategy Center, think tank-ul Comisiei Europene.

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

U.E.

Îndemnul premierului luxemburghez Xavier Bettel pentru premierul britanic, într-o conferință comună de presă la care Johnson nu s-a prezentat: Timul trece. Nu mai vorbiți, acționați

Published

on

© Xavier Bettel/ Facebook

Premierul britanic Boris Johnson a sărit peste conferința de presă comună cu omologul său luxembrughez Xavier Bettel, din cauza protestatarilor anti-Brexit adunați în fața clădirii guvernului, care strigau ”Opriți lovitura de stat”, având în mâini pancarte pe care era scris ”Opriți Brexit-ul”. Conferința urma să aibă loc în curtea sediului Executivului de la Luxemburg, anunță The Guardian.

În pofida solicitărilor venite din partea Downing Street de a susține discursurile în interior, Xavier Bettel a continuat conferința afară, fără Johnson, lângă un pupitru gol.

Liderul luxembrughez și-a justificat decizia, precizând presei prezente că ”protestele reprezintă un drept în democrație și este, de asemenea, important, să facem schimb de opinii și să ne ascultăm reciproc.”

Acuzându-l pe premierul britanic că nu a prezentat nicio propunere care să depășească impasul în care se află Brexit-ul, Bettel a spus că Brexit-ul s-a transformat într-un ”coșmar” și a precizat că ”ceasul ticăie” transmițându-i lui Johnson, în lipsă, că trebuie ”să se oprească din vorbit și să treacă la fapte”, potrvit BBC.

”Cetățenii noștri trebuie să știe ce se va întâmpla cu ei în următoarele șase săptămâni. Au nevoie de claritate, certitudine și stabilitate. Știu că Guvernul britanic nu este confortabil cu actualul acord de retragere. De aceea am crezut că este importat să discut cu premierul britanic Johnson. Avem nevoie de mai mult decât cuvinte. Nu poți ține o țară captivă din rațiuni politice”, a spus premierul luxembrughez.

Boris Johnson a transmis ulterior printr-un video difuzat de televiziuni că ”opiniile noastre nu ar fi putut fi auzite” având în vedere că ”ar fi fost foarte mult zgomot”.

Președintele în exercițiu al Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker i-a reiterat premierului britanic Boris Johnson solicitarea de a veni cu o soluție pentru a înlocui mecanismul de backstop, prevedere cuprinsă în acordul de retragere a Regatului Unit din UE care asigură o graniță fără fricțiuni între Republica Irlanda și provincia nord-irlandeză, garantând astfel respectarea acordului din Vinerea Mare.

În cadrul unui comunicat ce a succedat prima întâlnire dintre Jean-Claude Juncker și Boris Johnson de când acesta din urmă a preluat mandatul de șef al Executivului de la Londra, Comisia Europeană a menționat că ”președintele Juncker a reiterat că este responsabilitarea Regatului Unit să prezinte soluții fezabile care sunt compatibile cu Acordul de retragere. Președintele Juncker a subliniat dorința și deschiderea Comsiei de a analiza astfel de propuneri, dacă acestea îndeplinesc obiectivele backstop-ului. Astfel de propuneri nu au fost încă înaintate”, este menționat într-un comunicat al Executivului european.

Comisia Europeană și-a arătat, de asemenea, disponibilitatea de a lucra ”24 de ore din 24. (n.r. Summitul) Consiliului European din octombrie (n.r. 17-18) va reprezenta o etapă importantă în acest proces. UE27 rămâne unită”, mai precizează sursa amintită mai sus.

Atât Juncker, cât și Johnson au convenit ca discuțiile dintre Regatul Unit și Uniunea Europeană ”trebuie să se intensifice”, iar întrevederile viitoare ”vor avea loc zilnic”. Downing Street a punctat că cele două părți au convenit că ”discuții ar trebui să aibă loc, de asemenea, și la nivel politic, între Michel Barnier și ministrul pentru Brexit”.

În pofida acestui deznodământ, Downing Street a subliniat că premierul britanic ”nu va cere o extindere (n.r. a articolului 50) și că va scoate Regatul Unit din UE la 31 octombrie”.

La întrevederea dintre Juncker și Johnson au participat și negociatorul șef al Uniunii Europene, Michel Barnier și ministrul britanic pentru Brexit, Steve Barclay, fiind prezent, de asemenea, și reprezentantul permanent al Regatului Unit la UE, Tim Barrow.

Fără a prezenta propuneri concrete menite să contibuie la depășirea impasului în care se află Brexit-ul, posibilitatea de a obține un acord convenit de ambele părți până la summitul Consiliului European din 17-18 octombrie, ultimul înainte de data de 31 octombrie – în pofida optimismului exuberant afișat de Johnson înainte de întrevederea de la Luxemburg cu Juncker – parte a fi sortită eșecului.

Oficialii europeni au criticat, prin vocea lui Michel Barnier, a președintelui Parlamentului European, David Sassoli, lipsa de implicare a părții britanice în a pune capăt acestei tragice epopei semnate de David Cameron, datată cu 23 iunie 2016, și au cerut, în egală măsură, alternative concrete, fezabile din punct de vedere juridic, la ”plasa de siguranță”, un rezultat de compromis la care a ajuns fostul premier britanic Theresa May în luna decembrie a anului 2017 cu echipa de negociatori UE.

De altfel, Michel Barnier, se va adresa miercuri Parlamentului European, reunit săptămâna aceasta în sesiune plenară la Strasbourg, cerându-le europarlamentarilor să reafirme angajamentul lor pentru mecanismul de backstop.

Continue Reading

ROMÂNIA

Ministrul fondurilor europene, Roxana Mînzatu: Începând cu 2021, România nu va mai putea accesa fonduri europene prin politica de coeziune pentru gestionarea ecologică a deșeurilor

Published

on

© Ministerul Fondurilor Europene

Ministrul fondurilor europene, Roxana Mînzatu a declarat că, începând cu exercițiul financiar 2021-2017, Uniunea Europeană nu va mai finanța anumite facilități pentru gestionarea ecologică a deșeurilor, iar proiectele depuse și acceptate până acum la nivelul României, unde ,,nevoia de a investi este foarte mare”, vor fi ultimele care vor primi bani europeni din fondurile alocate politicii de coeziune pentru perioada 2013-2020, relatează Agerpres.

Șefa de la Fonduri Europene a făcut această declarație la o conferință de presă, cu ocazia unei vizite de lucru în județul Vâlcea, pentru a discuta stadiul proiectelor implementate din fonduri nerambursabile. Roxana Mînzatu a atras atenția că investițiile în construcția de depozite ecologice și ceea ce înseamna sisteme integrate de gestionare a deșeurilor nu vor mai putea fi făcute din bani europeni după 2021.

,,Pentru ceea ce înseamnă gestionarea deşeurilor în România în general, nevoia de a investi este foarte mare. A fost o mană cerească faptul că am putut negocia bani europeni pentru a investi în închiderea de gropi neconforme, deschiderea de noi depozite ecologice, de staţii de sortare, de staţii de tratare mecano-biologice şi aşa mai departe. Am mers pe acest parcurs din exerciţiul 2007-2013, am pornit accesarea acestor bani cu nişte structuri asociative, ceea ce pot să spun este că în majoritatea cazurilor, majoritatea judeţelor, am avut anumite dificultăţi în a merge înainte. Şi şansa noastră a fost că am putut faza anumite proiecte în ceea ce înseamnă gestionarea deşeurilor cu bani europeni. De ce spun că este o şansă? Pentru că, până la urmă, acele autorităţi, cum este şi Consiliul Judeţean Vâlcea, care au reuşit să nu lase în abandon proiectele de gestionare a deşeurilor şi să le fazeze, adică să permită trecerea lucrărilor şi absorbirea de bani pe exerciţiul 2013-2020, au prins un ultim tren al banilor europeni pentru managementul deşeurilor. În realitate, la nivel european, din politica de coeziune după 2021 noi nu vom mai putea finanţa ca atare construcţia de depozite ecologice şi ceea ce înseamnă sisteme integrate de gestionare a deşeurilor, cum am putut în 2007-2013 şi cum mai putem acum”, a declarat Roxna Mânzatu, într-o conferinţă de presă.

Ministrul Fondurilor Europene a mulţumit echipei Consiliului Judeţean (CJ) Vâlcea pentru că a reuşit să fazeze proiectul de management integrat al deşeurilor şi a reuşit să atragă suma de 138 de milioane de lei prin Programul Operațional Infrastructura Mare (POIM). De asemenea, oficialul a dat asigurări autorităților locale cu privire la asistența pe care le-o va acorda Ministerul Fondurilor Europene pentru a implementa corect fondurile europene câștigate.

,,De aceea ţin să mulţumesc foarte tare preşedintelui şi echipei CJ Vâlcea pentru că, până la urmă a fost, şi credeţi-mă, această fazare – poate sună tehnic, este şi mai tehnică şi mai complicată decât sună – a fost pasul decisiv care a salvat proiectul de gestionare a deşeurilor din Vâlcea, care a permis să prindem circa 138 de milioane de lei din POIM pentru a finanţa sistemul de management integrat al deşeurilor din judeţul dvs. Este obligaţia noastră, a Ministerului Fondurilor Europene (…) să vă sprijinim şi să vă fim alături pentru ca în cei patru ani şi un pic, cât a mai rămas din actualul exerciţiu, să facem paşi înainte şi să cheltuim toţi aceşti bani şi să vă ajutăm să vă puneţi investiţiile acestea în funcţiune (…) Dacă ne mişcăm destul de bine, până la final de 2023 vom avea un sistem integrat al deşeurilor care va fi funcţional”, a subliniat ministrul.

Aceasta a mai precizat că judeţul Vâlcea are în implementare 138 contracte de finanțare cu o valoare totală de 1,47 miliarde lei, iar suma este în creştere. Potrivit graficului de mai sus, mare parte a proiectelor pentru care Consiliul Județean și primăriile au asigurat contracte de finanțare sunt proiecte de infrastructură rutieră și urbană.

 

Continue Reading

U.E.

Întâlnirea dintre Jean-Claude Juncker și Boris Johnson, încheiată fără progrese. Președintele Comisiei Europene a reiterat că este responsabilitatea Regatului Unit să prezinte alternative la mecanismul de backstop

Published

on

© Mina Andreeva/Twitter

Președintele în exercițiu al Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker i-a reiterat premierului britanic Boris Johnson solicitarea de a veni cu o soluție pentru a înlocui mecanismul de backstop, prevedere cuprinsă în acordul de retragere a Regatului Unit din UE care asigură o graniță fără fricțiuni între Republica Irlanda și provincia nord-irlandeză, garantând astfel respectarea acordului din Vinerea Mare.

În cadrul unui comunicat ce a succedat prima întâlnire dintre Jean-Claude Juncker și Boris Johnson de când acesta din urmă a preluat mandatul de șef al Executivului de la Londra, Comisia Europeană a menționat că ”președintele Juncker a reiterat că este responsabilitarea Regatului Unit să prezinte soluții fezabile care sunt compatibile cu Acordul de retragere. Președintele Juncker a subliniat dorința și deschiderea Comsiei de a analiza astfel de propuneri, dacă acestea îndeplinesc obiectivele backstop-ului. Astfel de propuneri nu au fost încă înaintate”, este menționat într-un comunicat al Executivului european.

Comisia Europeană și-a arătat, de asemenea, disponibilitatea de a lucra ”24 de ore din 24. (n.r. Summitul) Consiliului European din octombrie (n.r. 17-18) va reprezenta o etapă importantă în acest proces. UE27 rămâne unită”, mai precizează sursa amintită mai sus.

Atât Juncker, cât și Johnson au convenit ca discuțiile dintre Regatul Unit și Uniunea Europeană ”trebuie să se intensifice”, iar întrevederile viitoare ”vor avea loc zilnic”. Downing Street a punctat că cele două părți au convenit că ”discuții ar trebui să aibă loc, de asemenea, și la nivel politic, între Michel Barnier și ministrul pentru Brexit”.

În pofida acestui deznodământ, Downing Street a subliniat că premierul britanic ”nu va cere o extindere (n.r. a articolului 50) și că va scoate Regatul Unit din UE la 31 octombrie”.

La întrevederea dintre Juncker și Johnson au participat și negociatorul șef al Uniunii Europene, Michel Barnier și ministrul britanic pentru Brexit, Steve Barclay, fiind prezent, de asemenea, și reprezentantul permanent al Regatului Unit la UE, Tim Barrow.

Fără a prezenta propuneri concrete menite să contibuie la depășirea impasului în care se află Brexit-ul, posibilitatea de a obține un acord convenit de ambele părți până la summitul Consiliului European din 17-18 octombrie, ultimul înainte de data de 31 octombrie – în pofida optimismului exuberant afișat de Johnson înainte de întrevederea de la Luxemburg cu Juncker – parte a fi sortită eșecului.

Citiți și:
Înainte de Brexit, Boris Johnson compară Marea Britanie cu supereroul Hulk: ”Cu cât Hulk devine mai furios, cu atât este mai puternic şi scapă de fiecare dată, chiar dacă părea bine legat”

Oficialii europeni au criticat, prin vocea lui Michel Barnier, a președintelui Parlamentului European, David Sassoli, lipsa de implicare a părții britanice în a pune capăt acestei tragice epopei semnate de David Cameron, datată cu 23 iunie 2016, și au cerut, în egală măsură, alternative concrete, fezabile din punct de vedere juridic, la ”plasa de siguranță”, un rezultat de compromis la care a ajuns fostul premier britanic Theresa May în luna decembrie a anului 2017 cu echipa de negociatori UE.

De altfel, Michel Barnier, se va adresa miercuri Parlamentului European, reunit săptămâna aceasta în sesiune plenară la Strasbourg, cerându-le europarlamentarilor să reafirme angajamentul lor pentru mecanismul de backstop.

Citiți și:
Parlamentul European se reunește în sesiune plenară: Confirmarea lui Christine Lagarde în fruntea BCE, Brexit și ajutor financiar în urma inundațiilor din România, temele majore de pe agendă

Între timp, Curtea Supremă a Regatul Unit se va reuni marți pentru a decide legalitatea deciziei prim-ministrului britanic Boris Johnson de a proroga Camera Comunelor pentru cinci săptămâni, până la 14 octombrie, limitând astfel timpul parlamentarilor britanici de a dezbate cea mai gravă criză pe timp de pace pe care Marea Britanie o traversează – Brexit-ul.

Așa cum preciza la 12 martie 2019 vicepreședintele Comisiei Europene Jyrki Katainen într-o postare pe pagina sa de Twitter, după ce Parlamentul britanic respingea pentru a doua oară Acordul de retragere a Regatului Unit din UE: ”Mâinile pe volan, privirea înainte și puneți-vă centurile de siguranță!”

Continue Reading

Facebook

Advertisement
Advertisement

Trending