Connect with us

U.E.

Pregătiri pentru un Brexit fără acord. Comisia Europeană lansează un ultim apel cetățenilor și întreprinderilor din UE să se pregătescă pentru o retragere dezordonată a Regatului Unit din UE la 31 octombrie 2019

Published

on

Comisia Europeană și-a reluat avertismentele adresate tuturor părților din UE-27 de a se pregăti pentru scenariul unui Brexit fără acord.

Cu doar opt săptămâni înainte de retragerea Regatului Unit din Uniunea Europeană, programată pentru 31 octombrie 2019, scenariul unui Brexit fără acord la 1 noimebrie 2019 rămâne unul plauzibil, mai ales în contextul unui climat de incertitudine care persistă în Regatul Unit cu privire la ratificarea Acordului de retragere – astfel cum a fost convenit cu guvernul Regatului Unit în noiembrie 2018 – și situația politică generală din această țară.

Astfel, Comisia Europeană a publicat miercuri, 4 septembrie, în cea de-a șasea comunicare privind pregătirile pentru retragerea Marii Britanii din UE care se bazează pe cele 100 de avize adresate părților interesate ce vizează o gamă largă de sectoare, o listă de verificare detaliată menită să ajute întreprinderile care au schimburi comerciale cu Regatul Unit să facă ultimele pregătiri pentru această eventualitate.

Executivul european sugerează ca toate părțile implicate în lanțurile de aprovizionare cu Regatul Unit – indiferent unde își au sediul – să fie conștiente de responsabilitățile care le revin și de formalitățile care sunt necesare în comerțul transfrontalier pentru a reduce la minimum efectele perturbatoare asupra comerțului.

Pe lângă comunicare, Comisia a propus Parlamentului European și Consiliului să opereze o serie de ajustări tehnice specifice cu privire la perioada în care se aplică măsurile de contingență ale UE în cazul scenariului fără acord în domeniul transporturilor. Comisia a propus, de asemenea, ca măsurile de contingență prevăzute pentru 2019 în sectorul pescuitului să se aplice și în 2020, precum și participarea potențială a Regatului Unit la bugetul UE pentru 2020. Aceste măsuri sunt necesare având în vedere decizia de prelungire până la 31 octombrie 2019 a perioadei prevăzute la articolul 50.

Nu în ultimul rând, Comisia a propus ca Fondul european de solidaritate și Fondul european de ajustare la globalizare să fie disponibile pentru a sprijini întreprinderile, lucrătorii și statele membre care sunt cele mai afectate în cazul scenariului fără acord. Acum, Parlamentul European și Consiliul trebuie să convină asupra acestor propuneri.

Comisia reamintește faptul că este responsabilitatea tuturor părților interesate să se pregătească pentru toate scenariile. Având în vedere faptul că scenariul unui Brexit fără acord rămâne plauzibil, Comisia încurajează cu tărie toate părțile interesate să profite de această perioadă suplimentară pe care o au la dispoziție ca urmare a prelungirii perioadei prevăzute la articolul 50 pentru a se asigura că au luat toate măsurile necesare pentru a se pregăti pentru retragerea Regatului Unit din UE.

Ajustarea tehnică a anumitor măsuri de contingență pentru a ține seama de retragerea Regatului Unit la 31 octombrie 2019

La 11 aprilie 2019, Consiliul European (articolul 50) a prelungit până la 31 octombrie 2019 perioada prevăzută la articolul 50. Consiliul a făcut acest lucru la solicitarea Regatului Unit și de comun acord cu această țară.

În lumina acestei prelungiri, Comisia a analizat toate măsurile de pregătire și de contingență prevăzute de UE pentru a se asigura că acestea sunt în continuare adecvate scopului urmărit. Comisia a concluzionat că măsurile respective își ating în continuare obiectivele și, prin urmare, nu a considerat necesar ca acestea să fie modificate în esență. Comisia a propus totuși astăzi o serie de ajustări tehnice ale anumitor măsuri de contingență pentru a ține seama de noua dată a retragerii stabilită în temeiul articolului 50.

Ajustările respective privesc trei domenii principale:

1. Transporturile

Un regulament care asigură conectivitatea de bază a transportului rutier de mărfuri și de persoane (Regulamentul (UE) 2019/501): Comisia a propus miercuri prelungirea aplicării acestui regulament până la 31 iulie 2020, în concordanță cu logica și durata regulamentului inițial.

Conectivitatea aeriană de bază (Regulamentul (UE) 2019/502): Comisia a propus miercuri prelungirea aplicării acestui regulament până la 24 octombrie 2020, în concordanță cu logica și durata regulamentului inițial.

2. Activitățile de pescuit

Regulamentul privind autorizațiile de pescuit: Comisia a propus miercuri ca durata de aplicare a abordării prevăzute de regulamentul de contingență adoptat [Regulamentul (UE) 2019/498] să fie prelungită prin aplicarea unei măsuri similare în 2020, creând astfel un cadru care le-ar permite pescarilor din UE și din Regatul Unit să își mențină și în 2020 accesul la apele celeilalte părți.

3. Bugetul UE

Comisia a propus miercuri ca durata de aplicare a abordării prevăzute de Regulamentul de contingență privind bugetul UE pentru anul 2019 [Regulamentul (UE, Euratom) 2019/1197 al Consiliului] să fie prelungită prin aplicarea unei măsuri similare în 2020. Aceasta înseamnă că Regatul Unit și beneficiarii din Regatul Unit ar fi în continuare eligibili să participe la programele finanțate din bugetul UE și să primească finanțare până la sfârșitul anului 2020 cu condiția ca Regatul Unit să accepte și să îndeplinească condițiile prevăzute deja în Regulamentul de contingență pentru 2019, să își onoreze contribuțiile bugetare pentru 2020 și să permită efectuarea auditurilor și controalelor necesare.

Acordarea de sprijin financiar din partea UE persoanelor și întreprinderilor cele mai afectate de scenariul unui Brexit fără acord

În cea de a patra comunicare a sa din 10 aprilie 2019 privind pregătirea pentru Brexit, Comisia a anunțat că UE poate pune la dispoziție asistență tehnică și financiară în anumite domenii pentru a sprijini persoanele și întreprinderile care sunt cele mai afectate de scenariul fără acord.

Pe lângă programele și instrumentele existente, Comisia a propus:

– extinderea domeniului de aplicare al Fondului de solidaritate al Uniunii Europene pentru a acoperi povara financiară considerabilă pe care ar putea fi nevoite să o suporte statele membre în eventualitatea scenariului fără acord, sub rezerva anumitor condiții;

– asigurarea disponibilității Fondului european de ajustare la globalizare pentru sprijinirea lucrătorilor și a persoanelor care desfășoară activități independente ce și-ar pierde slujba ca urmare a scenariului fără acord, sub rezerva anumitor condiții.

În sectorul agricol, vor fi disponibile toate instrumentele existente de sprijinire a pieței și de acordare a unui sprijin financiar direct fermierilor astfel încât să se atenueze un impact negativ prea puternic asupra piețelor agroalimentare. Pentru a se putea acorda un sprijin mai prompt, de exemplu întreprinderilor mai mici cu o expunere mare față de Regatul Unit, normele UE privind ajutoarele de stat oferă soluții flexibile de sprijin la nivel național.

Irlanda

În contextul situației unice de pe insula Irlanda și al obiectivului dublu de a proteja integritatea pieței interne și de a evita, totodată, o frontieră strict controlată, Comisia și Irlanda continuă să depună eforturi comune în vederea identificării modalităților convenabile pentru adoptarea de soluții de contingență în perioada imediat următoare retragerii fără acord și pentru găsirea unei soluții mai stabile după aceea. Soluția de protecție prevăzută de Acordul de retragere este singura soluție identificată care asigură menținerea garanțiilor din Acordul din Vinerea Mare, respectarea obligațiilor de drept internațional și apărarea integrității pieței interne.

Pregătirea pentru scenariul unui Brexit fără acord

În cazul scenariului unui Brexit fără acord, Regatul Unit va deveni țară terță și nu i se va aplica nicio măsură tranzitorie. De la data respectivă, întreaga legislație primară și secundară a UE va înceta să i se aplice Regatului Unit. Nu va mai exista o perioadă de tranziție, astfel cum se prevedea în Acordul de retragere. Evident, o astfel de situație va avea efecte perturbatoare grave asupra cetățenilor și a întreprinderilor și ar avea un important impact economic negativ, care ar fi proporțional mult mai mare în Regatul Unit decât în statele membre ale UE-27.

Comisia Europeană se pregătește din decembrie 2017 pentru scenariul unui Brexit fără acord. Până acum, Comisia a prezentat 19 propuneri legislative, care au fost între timp adoptate în totalitate de către Parlamentul European și Consiliu. Comisia a adoptat, de asemenea, 63 de acte fără caracter legislativ și a publicat 100 de avize de pregătire. Comisia nu are în vedere nicio altă măsură înainte de noua dată a retragerii.

După cum a subliniat președintele Juncker în fața Parlamentului European la 3 aprilie 2019, în cazul în care se va concretiza scenariul unui Brexit fără acord, ar trebui ca Regatul Unit să abordeze trei aspecte principale legate de separare ca o condiție prealabilă pentru începerea discuțiilor cu UE cu privire la viitoarea relație. Aceste aspecte sunt: (1) protejarea și respectarea drepturilor cetățenilor care și-au exercitat dreptul la liberă circulație înainte de Brexit; (2) onorarea obligațiilor financiare asumate de Regatul Unit în calitate de stat membru și (3) păstrarea literei și spiritului Acordului din Vinerea Mare și menținerea păcii pe insula Irlanda, precum și a integrității pieței interne.

Nicio întreprindere care face schimburi comerciale de bunuri și de servicii cu Regatul Unit nu va rămâne neafectată în cazul scenariului fără acord. Comisia a publicat miercuri o „listă de verificare a pregătirii pentru Brexit” pe care toate întreprinderile aflate în această situație ar trebui să o studieze cu atenție. Întreprinderile ar trebui să fie acum pregătite să îndeplinească toate formalitățile necesare.

Comunicarea de miercuri oferă o imagine de ansamblu asupra măsurilor de pregătire care au fost luate în domeniile în care este necesară o vigilență continuă și sporită. Printre acestea se numără drepturile cetățenilor, formalitățile la frontieră și comerțul, medicamentele, dispozitivele medicale și substanțele chimice, serviciile financiare și pescuitul.

Pentru informații suplimentare: Ce trebuie să fac în cazul scenariului unui Brexit fără acord?

Pentru perioada imediat următoare retragerii fără acord, Comisia a înființat un centru de apel pentru administrațiile statelor membre, care le oferă acestora un acces rapid la expertiza serviciilor Comisiei prin crearea unui canal direct de comunicare, inclusiv în scopul facilitării coordonării necesare între autoritățile naționale. Pentru a afla mai multe despre cum se pot pregăti pentru scenariul unui Brexit fără acord, cetățenii UE pot adresa serviciului Europe Direct orice întrebare pe această temă. Telefonați gratuit la numărul 00 800 6 7 8 9 10 11, de oriunde din UE și în orice limbă oficială a UE. 

Teodora Ion este redactor-șef adjunct și specialistă în domeniul relațiilor internaționale. Aria sa de expertiză include procesul retragerii Marii Britanii din Uniunea Europeană, relațiile comerciale globale și competiția pentru supremație dintre marile puteri ale lumii. Teodora este corespondent în cadrul summit-urilor Consiliului European și al celorlalte reuniuni decizionale de la nivelul UE.

Corina Crețu

Eurodeputatul Corina Crețu, fost comisar european, a primit invitația de conferire a titlului de Doctor Honoris Causa al Academiei de Studii Economice din Moldova

Published

on

© European Parliament

Eurodeputatul Corina Crețu, fost comisar european, a primit invitația de conferire a titlului de Doctor Honoris Causa al Academiei de Studii Economice din Moldova.

”Sunt deosebit de onorată să primesc invitația de conferire a titlului de Doctor Honoris Causa al Academiei de Studii Economice a Moldovei, pe care o accept cu multă emoție și cu toată responsabilitatea pe care o presupune” a anunțat, într-o postare pe Facebook, eurodeputatul Corina Crețu.

Academia de Studii Economice a Moldovei (ASEM) este cea mai mare instituție de învățământ superior cu profil economic din Republica Moldova, care a dat de-a lungul timpului mari personalități și a pregătit specialiști în domenii precum cibernetică, economie generală, business, finanțe, contabilitate, relații economice internaționale.

ASEM a marcat evoluția academică a Republicii Moldova, reprezentând un reper și un centru universitar modern care pregătește studenți atât la nivel licență, masterat, cât și doctorat.

”Le mulțumesc Domnului Rector Prof. Univ. Dr. Habil. Academician Grigore Belostecinic, Senatului Academiei de Studii Economice a Moldovei și Consiliului Facultății “Relații Economice Internaționale”, se mai arată în postarea Corinei Crețu.

Corina Crețu a fost membru al Parlamentului European din 2007, anul aderării României la UE, și până în 2014. 

Din noiembrie 2014 a fost comisar pentru politică regională din partea României în Comisia Europeană condusă de Jean-Claude Juncker. De la începutul legislaturii 2014-2019 și până la preluarea mandatului de comisar european, Corina Crețu a ocupat funcția de vicepreședinte al Parlamentului European.

La 1 iulie 2019 a demisionat din funcție pentru a reveni în Parlamentul European ca urmare a alegerilor europene. În legislativul actual, Crețu este membră în Comisiile REGI și CONT, precum și membru supleant în Comisia AGRI.

Continue Reading

U.E.

Donald Tusk, despre preluarea Președinției Consililui UE de către Croația: ,,Nu am nicio îndoială, sunteți foarte bine pregătiți. Las Uniunea Europeană pe mâini bune”

Published

on

,,Nu am nicio îndoială, sunteți foarte bine pregătiți. Las Uniunea Europeană pe mâini bune”, este mesajul transmis de Donald Tusk premierului croat Andrej Plenkovic, la ultima sa vizită în străinătate, în calitate de președinte al Consiliului European, cu referire la preluarea în premieră a Președinției Consiliului Uniunii Europene de către Croația, potrivit unui comunicat

Donald Tusk se află în următoarele trei zile la Zagreb, unde va participa la Congresul Partidului Popular European (PPE), în calitate de unic candidat la președinția celei mai mari familii politice europene. 

,,Astăzi am discutat despre pregătirile pentru prima dvs. președinție a Consiliului UE, ceea ce reprezintă o provocare mare pentru orice țară. Dar nu am nicio îndoială, mai ales după conversațiile de astăzi, că sunteți foarte bine pregătiți. Atât în ​​ceea ce privește determinarea, atitudinea pozitivă, cât și activitatea practică. Cu alte cuvinte, las UE pe mâini bune”, a spus președintele Consiliului European, într-o conferință de presă ulterioară întâlnirii cu premierul croat. 

Totuși, Donald Tusk a subliniat că sarcina președinției croate ,,nu este ușoară” în condițiile în care este posibil ca Brexitul să aibă loc la începutul anului viitor și, prin urmare, Croația va fi responsabilă de lansarea negocierilor privind viitoarea relație cu Marea Britanie. De asemenea, în ceea ce privește CFM, odată încheiată o înțelegere, ,,dvs., în calitate de președinție, veți fi responsabili de negocierea legislației cu Parlamentul European. Va fi o perioadă critică pentru UE și ne vom baza pe conducerea voastră constantă”, a punctat șeful Consiliului European. 

Donald Tusk s-a referit și la un alt subiect delicat și anume, extinderea în Balcanii de Vest, care este însoțit ,,de o agendă provocatoare”. Potrivit acestuia, ,,absența unei decizii de deschidere a negocierilor cu Albania și Macedonia de Nord la summit-ul din octombrie a fost pentru mine o mare dezamăgire, însă nu voi înceta să fiu optimist”, a spus Tusk, adăugând că este convins că președinția croată va face ,,tot ce vă stă în puteri pentru a restabili unitatea UE în ceea ce privește extinderea, demonstrând totodată o implicare pozitivă a UE în regiune”. 

În acest sens, Tusk a spus că își va ține ,,degetele încrucișate pentru succesul summitului de la Zagreb”, un eveniment la care vor participa peste 2000 de politicieni din 40 de țări și care va aborda, printre altele, subiectul integrării europene a Balcanilor de Vest

,,Întrucât acestea sunt ultimele mele zile în funcția de președinte al Consiliului European și aceasta este chiar ultima mea vizită în calitate de președinte al Consiliului European, nu este o coincidență că sunt aici în Zagreb. De asemenea, a fost decizia mea privată, personală, de a alege Zagreb ca destinație finală. Vreau să-i mulțumesc lui Andrej, colegul și prietenul meu, pentru prietenia noastră, pentru loialitatea și pentru colaborarea noastră fantastică. Sunt convins că, cu un lider atât de energic, extrem de competent și pro-european, Președinția croată și UE vor fi sigure și stabile”, a încheiat înaltul oficial european. 

Continue Reading

U.E.

UE elimină barierele nejustificate privind libertatea de înființare a companiilor europene pe piața unică

Published

on

© ec.europa.eu

UE elimină barierele nejustificate privind libertatea de înființare a companiilor europene pe piața unică, printr-o directivă care facilitează conversiile, fuziunile și diviziunile transfrontaliere ale companiilor din UE, se precizează într-un comunicat.

,,Aceste noi reguli permit companiilor din UE să profite cât mai mult de piața unică, astfel încât să rămână competitive la nivel global. În același timp, directiva prevede garanții adecvate care descurajează abuzurile și protejează interesele legitime ale lucrătorilor, ale acționarilor minoritari și ale creditorilor ”, a declarat Anna-Maja Henriksson, ministrul finlandez al justiției.

Această directivă este una dintre cele două propuneri depuse de Comisie în aprilie 2018 pentru modernizarea dreptului companiilor din UE. Cealaltă, o directivă a Parlamentului European și a Consiliului de modificare a Directivei (UE) 2017/1132 în ceea ce privește utilizarea instrumentelor și proceselor digitale în dreptul companiilor, a fost adoptată în iunie 2019.

Conform cifrelor puse la dispoziție de Comisie, în UE există aproximativ 24 de milioane de companii, dintre care aproximativ 80% sunt societăți cu răspundere limitată. Aproximativ 98-99% din aceste societăți cu răspundere limitată sunt întreprinderi mici și mijlocii. Acestea din urmă vor fi principalii beneficiari ai economiilor considerabile generate de această directivă.

Noile reguli introduc proceduri complexe pentru conversiile și diviziunile transfrontaliere și prevăd reguli suplimentare privind fuziunile transfrontaliere ale companiilor cu răspundere limitată stabilite într-un stat membru al UE. De asemenea, oferă și alte simplificări care se vor aplica la toate cele trei operațiuni. Acestea includ posibilitatea accelerării procedurii prin renunțarea la rapoarte pentru membri și angajați în cazul în care acționarii sunt de acord sau dacă compania sau oricare dintre filialele sale nu au angajați.

Directiva stabilește proceduri pentru a verifica legalitatea operațiunilor transfrontaliere în raport cu legislația națională relevantă și introduce o procedură obligatorie de control anti-abuz. Procedura va permite autorităților naționale să blocheze o operațiune transfrontalieră atunci când este realizată în scopuri abuzive sau frauduloase, adică atunci când este concepută pentru a sustrage sau a eluda legislația națională sau a UE sau este destinată scopurilor penale.

Textul convenit prevede reguli similare cu privire la drepturile de participare a angajaților în conversii, fuziuni și divizii transfrontaliere. De asemenea, se asigură că angajații vor fi informați și consultați în mod adecvat cu privire la impactul preconizat al operațiunii. Drepturile acționarilor minoritari și fără vot se vor bucura de o protecție mai mare. În același timp, creditorilor companiei în cauză li se acordă garanții mai clare și mai fiabile.

În sfârșit, directiva încurajează utilizarea instrumentelor digitale pe toată durata operațiunilor transfrontaliere. Va fi posibilă completarea formalităților, cum ar fi eliberarea certificatului de preoperare, online. Toate informațiile relevante vor fi schimbate prin registrele de afaceri existente, interconectate digital.

Continue Reading

Facebook

Advertisement
Advertisement

Trending