Connect with us

EDUCAȚIE

Președintele Klaus Iohannis: La noi se face politică educaţională după ureche. Riscurile unei abordări haotice sunt foarte mari

Published

on

Preşedintele Klaus Iohannis a declarat, miercuri, că politica educaţională în România se face „după ureche”. ”Numărul mare de legi din zona Educaţiei ajunse la promulgare, adesea cu prevederi contradictorii, denotă că la noi se face politică educaţională după ureche. Chiar raportul lansat astăzi ne arată că multe dintre eşecurile înregistrate de anumite sisteme de Educaţie pot fi explicate prin politici nesănătoase şi ineficiente. Riscurile unei abordări haotice sunt foarte mari şi rezultatele pot fi foarte grave”, a afirmat Iohannis, la lansarea raportului “World Development Report 2018: Learning to Realize Education’s Promise”, care a avut loc la Biblioteca Centrală Universitară ”Carol I”. 

„Nu este suficient să asigurăm accesul la educație, trebuie să garantăm accesul la o educație de calitate, una care chiar aduce valoare adăugată”, a mai susținut șeful statului.

VIDEO:

Alocuțiunea integrală susținută de șeful statului:

„Dați-mi voie, în primul rând, să vă mulțumesc dumneavoastră, tuturor, pentru primirea deosebit de călduroasă pe care mi-ați făcut-o astăzi, aici. Mulțumesc!

Stimați reprezentanți ai Băncii Mondiale,

Doamnelor și domnilor parlamentari,

Domnule ministru,

Doamnelor și domnilor,

Mă bucur că am ocazia de a participa la acest eveniment organizat de Școala Națională de Studii Politice și Administrative și de Banca Mondială, eveniment pentru care vă felicit. Banca Mondială a fost un partener important pentru țara noastră, mai ales pe parcursul perioadei de tranziție pe care am traversat-o. Chiar și astăzi, aceasta rămâne pentru noi un furnizor foarte important de asistență tehnică și financiară pentru că, în unele sectoare, după cum este lesne de observat, dezvoltarea capacității administrative, ca să mă exprim așa, nu este încă la nivelul pe care ni-l dorim cu toții.

Raportul global «Learning to realize Education’s promise» este un exemplu de studiu comparativ la nivel internațional, bine fundamentat, care scoate în evidență cauzele și impactul deficitului de educație asupra societății.

Analiza pune într-o lumină nouă problemele cu care se confruntă sistemele de educație, oferindu-ne informații importante despre modul în care lipsa de echitate contribuie la menținerea unor decalaje economice substanțiale între statele lumii.

Raportul menționează o distincție importantă: cea între școlarizare și învățare efectivă. Sistemul educațional trebuie să aibă capacitatea de a face o diferență reală în nivelul de cunoștințe al copiilor, nu doar să bifeze un număr de ani petrecuți pe băncile școlii. Aceasta este o lecție care se aplică și României, în condițiile în care un studiu din 2016 ne avertiza că ne confruntăm cu o rată de analfabetism funcțional de 42%, care se reflectă foarte vizibil și în înaltele sfere ale politicii românești.

Echitatea trebuie să devină o prioritate reală pentru sistemul educațional. Nu este suficient să asigurăm accesul la educație, trebuie să garantăm accesul la o educație de calitate, una care chiar aduce valoare adăugată.

La nivel național, ne confruntăm cu o criză demografică amplificată de un nivel ridicat al abandonului școlar și de o participare scăzută la învățământul superior.

Pe acest fond, poate că nu este momentul să ne concentrăm acum atenția asupra unor sisteme de credite pentru studii în învățământul superior, în timp ce neglijăm finanțarea altor proiecte, deja demarate, destinate creșterii echității în educația preuniversitară.

Vorbesc aici și de insuficienta finanțare a proiectului ROSE, care inițiase schema de granturi pentru licee, destinată reducerii abandonului și facilitării tranziției spre învățământul superior.

Dar astfel de exemple sunt numeroase. Drept rezultat, continuăm să ne îndepărtăm de obiectivul Europa 2020, sau 20-20 cum se spune mai nou, în domeniul părăsirii timpurii a școlii, cu o cifră de peste 18%.

Când vorbim despre obiectivele educației, trebuie să ne punem întrebarea: «Ce și cum dorim să învețe copiii și tinerii din România?». Poate, și mai important, «Ce își doresc să devină tinerii din România?».

Foarte multe lucruri depind de ceea ce se învață la școală, unde nevoia de adaptare a programei școlare la realitatea economică și socială este pregnantă.

Dincolo de calitățile intrinseci ale sistemului educațional, acesta aduce valoare adăugată în societate atunci când este adaptat nevoilor economiei moderne, caracterizate actualmente printr-un grad ridicat de tehnologizare și digitalizare.

Desigur, educația nu se poate limita doar la instruirea unor buni angajați, ci trebuie să meargă în direcția formării unor buni cetățeni, suficient de informați pentru a înțelege principalele dimensiuni ale dezbaterii publice, pentru a avea spirit de inițiativă, dar și pentru a-și cunoaște drepturile și obligațiile civice. Și aici, foarte multe depind de ceea ce se învață la școală.

Educația economică, ca să vorbesc de o dimensiune relativ marginalizată a educației, este absolut necesară pentru a sprijini asumarea valorilor specifice economiei capitaliste de piață, dar și pentru a ne apăra tinerii de falsele promisiuni ale populismului. Voi da ca exemplu dezbaterea pe marginea sistemului de pensii administrat privat, dezbatere care acum este în curs, o dezbatere cu o dinamică foarte interesantă la nivel guvernamental. Iese cineva și spune «Nicio problemă, uitați!». Iese altcineva și zice «Nu desființăm!». Iese altcineva și zice «Dar îl transformăm în opțional!». Eu știu ce să înțeleg de aici și în consecință avertizez, dar cei care sunt direct vizați de multe ori, nu aș zice că nu înțeleg, nici nu-i interesează dezbaterea, fiindcă sunt preocupați de alte și alte chestiuni, ori aici cred că și sistemul educațional are vina lui, și sistemul are rezultatele lui, le vedem zilnic la televizor. Este clar că într-o țară cu natalitate redusă și cu migrație negativă, un sistem de pensii gestionat preponderent de stat pur și simplu nu este sustenabil.

Orice promisiune că se poate continua așa este doar o tentativă de amăgire a populației, sacrificând bunăstarea viitorilor pensionari.

Dar toate acestea sunt exemple punctuale. Nevoile educaționale ale copiilor și tinerilor se schimbă constant, la fel și metodele de predare.

Toate acestea necesită o abordare strategică, coerentă, structurată pe termen lung. Din dorința de a găsi soluții pentru viitor, am lansat consultările din cadrul proiectului «România Educată», fiindcă alternativa de a continua fără viziune în educație este una a instituirii haosului.

Numărul mare de legi din zona educației ajunse la promulgare, adesea cu prevederi contradictorii, denotă că la noi se face politică educațională după ureche. Chiar raportul lansat astăzi ne arată că multe dintre eșecurile înregistrate de anumite sisteme de educație pot fi explicate prin politici nesănătoase și ineficiente.

Riscurile unei abordări haotice sunt foarte mari și rezultatele pot fi foarte grave. În literatura de specialitate există un termen care ar trebui să ne atragă atenția. Este acela de «middle income trap» – adică middle income unde ne situăm noi, trap înseamnă capcană, deci capcana unei țări cu venit și cu capacitate medie – descrie statele care pot crește până la un punct, dar nu reușesc să devină real dezvoltate.

Astfel de state nu reușesc să pună pe picioare o economie bazată pe cunoaștere și cu o suficientă capacitate competitivă. Noi riscăm să devenim o astfel de țară și riscăm să intrăm într-un astfel de blocaj dacă nu rezolvăm cât de curând problemele de echitate din învățământ, dacă nu creștem calitatea actului didactic și dacă nu stabilim obiective educaționale bazate pe exigențele lumii moderne, nu pe exigențele lumii în care am trăit noi în tinerețea noastră.

Cred că am recunoscut cu toții, în raportul care tocmai s-a prezentat, idei pe care și noi le-am avut, probleme pe care și noi le-am identificat, soluții pe care, culmea, le știam și noi. Dar oare de ce nu le aplicăm?

Este o problemă majoră și vreau să reiterez că nu am început, nu am construit proiectul prezidențial „România Educată” pentru că, pur întâmplător, eu sunt dascăl. Am construit acest proiect fiindcă o societate needucată este o societate pierdută. Iar o societate cu o educație mediocră este o societate care nu are șansa unei dezvoltări sustenabile. Și, fiindcă eu îmi doresc pentru țara mea șansa unei dezvoltări sustenabile, fiindcă eu îmi doresc pentru țara mea ca și generațiile viitoare să o ducă mai bine decât o ducem noi, și pentru că avem problema reală demografică și singura șansă de a ieși din această capcană este educația, am decis să începem acest proiect. Vă invit să participați!

 

 

.

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

EDUCAȚIE

Profesorul Adrian Streinu-Cercel candidează la funcția de rector al Universității de Medicină și Farmacie ”Carol Davila” și dorește extinderea spațiilor de învățământ și de cercetare, reconstruind Universitatea

Published

on

© Prof. Dr. Adrian Streinu-Cercel / Facebook

Profesorul Adrian Streinu-Cercel candideză cu responsabilitate asumată la funcția de rector al Universității de Medicina si Farmacie „Carol Davila”.

Profesorul dorește reconstruirea Universității, extinderea spațiilor de învățământ și de cercetare.

”Avem obligația sa garantăm tinerilor medici un viitor demn, bazat pe profesionalism si performanță. Doresc ca împreună cu colegii mei mai tineri și cu seniorii din Universitate, elite recunoscute ale medicinii românești, să oferim generațiilor viitoare de medici calitatea pregătirii si libertatea evoluției profesionale.”

Profesorul Adrian Streinu-Cercel prin postul de manager la Institutul Naţional de Boli Infecţioase „Prof. Dr. Matei Balş” a demonstrat că aceste obiective pot deveni realitate.

”Împreună putem reuși consolidarea prestigiului celei mai vechi universități din țară. Sa ducem mai departe tradiția și să îi dăm Universității de Medicină și Farmacie „Carol Davila” dimensiunea și atributele secolului XXI”, a transmis profesorul Adrian Streinu-Cercel.

Continue Reading

EDUCAȚIE

Forumul Economic Mondial de la Davos. SNSPA a fost invitată să facă parte din cea mai nouă rețea globală de universități, finanțată de Open Society Foundations cu un miliard de dolari

Published

on

© SNSPA

Școala Națională de Studii Politice și Administrative (SNSPA), membră a consorțiului european CIVICA, a fost invitată să colaboreze cu cea mai nouă rețea globală de universități, informează instituția de învățământ superior într-un comunicat publicat pe site-ul său.

Anunțul a fost făcut joi, 23 ianuarie 2020, de George Soros, în cadrul reuniunii anuale a Forumului Economic Mondial de la Davos. Cu această ocazie, George Soros a lansat o rețea globală de instituții de învățământ superior, culturale și de cercetare, „Open Society University Network” (OSUN). Aceasta va pregăti studenți pentru provocările actuale și viitoare și va integra activitatea didactică și de cercetare în instituții de învățământ superior din întreaga lume. Totodată, George Soros a afirmat că noua rețea de universități va primi fonduri în valoare de un miliard de dolari.

OSUN va fi coordonată de Universitatea Central Europeană (CEU), pe care George Soros a fondat-o, alături de Colegiul Bard din SUA.

George Soros a adresat o invitație de colaborare membrilor CIVICA, Universitatea Europeană de Științe Sociale, un consorțiu universitar european din care face parte CEU, împreună cu Science Po (lider), Universitá Bocconi, European University Institute, Hertie School of Governance, London School of Economics and Political Science, Stockholm School of Economics și Școala Națională de Studii Politice și Administrative (SNSPA).

Conducerea SNSPA salută inițiativa și consideră că investițiile în educație și cercetare sunt în beneficiul studenților, al profesorilor și au un puternic impact asupra publicului larg. Dezvoltarea științelor sociale poate genera soluții sustenabile pentru provocările cu care se confruntă societatea contemporană.

Continue Reading

EDUCAȚIE

PatriotFest, concursul de inovare pentru securitate națională, a premiat cele mai bune proiecte ale ediției 2019

Published

on

Gala celei de-a treia ediții a concursului de inovare pentru securitate națională, PatriotFest, s-a desfășurat marți, 19 noiembrie, la Palatul Cercului Militar Național, în prezența ministrului apărării naționale, Nicolae-Ionel Ciucă.

În cadrul ceremoniei au fost premiate cele mai bune proiecte ale ediției 2019, premiul PatriotFest fiind acordat echipei formate din Rebeca Tudor, Cristian Kusko, Mihai Kusko și Avram Andrei pentru „masca de fază spirală pentru comunicații optice și cuantice” (înregistrarea de informații securizate într-un anumit tip de transmisie a luminii), potrivit comunicatului, remis CaleaEuropeană.ro

Celelalte premii ale categoriilor de concurs – Agilitatea cunoașterii, Optimizarea performanței umane, Siguranța pericolului și Creativitate pentru securitate – au fost acordate unor echipe care au dezvoltat prototipuri funcționale în domenii diverse, precum ascunderea textului în imagine sau în sunet, soluții de securizare a documentelor clasificate sau a imaginilor împotriva falsificărilor, transcrierea materialelor audio în limba română, prognoze de înaltă acuratețe cu privire la consumul de energie sau dezvoltarea unor soluții pentru contaminările biologice.

Două premii din categoria „Tânăra Speranță” au fost înmânate echipelor care au intrat în concurs cu utilizarea analizei fractale în modelarea avansată a sistemelor teritoriale și cu un algoritm pentru dezvoltarea de produse mecatronice.

Gala PatriotFest este organizată de New Strategy Center în parteneriat cu reprezentanții instituțiilor din Sistemul national de aparare, ordine publică si siguranță națională.

La eveniment au luat parte și reprezentanți ai Ministerului Afacerilor Interne, Serviciului Român de Informații, Serviciului de Telecomunicații Speciale și Serviciului de Protecție și Pază, precum și reprezentanți din partea Ministerului Educației, ai mediului academic și cercetători științifici militari și civili, precum și comunitatea formată în jurul concursului național de inovare PatriotFest.

Concursul național de inovare în domeniul securității și apărării PatriotFest își propune să unească lumile creatorilor și consumatorilor de inovare pentru un viitor mai sigur și mai integrat tehnologic. Susținerea performanței românești înseamnă nu numai dezvoltarea unei platforme de sprijin și de recompense pentru inovare, dar și o curajoasă încercare de oprire a fenomenului de exod al creierelor.

De-a lungul celor trei ediții, inovatorii români și-au prezentat proiectele, printre care senzori revoluționari, tehnologii de inteligență artificială care transformă fișiere audio în text, securizarea documentelor și a comunicării electronice sau aplicații pe blockchain cu aplicare în securitatea fluxurilor de bunuri, sub formă de prototipuri funcționale. Tematicile sunt împărțite pe categorii largi, dar importante pentru viitor, precum agilitatea cunoașterii, optimizarea performanței umane, siguranța pericolului și creativitate pentru securitate.

Continue Reading

Facebook

Advertisement
Advertisement

Trending