Connect with us

CHINA

Proteste Hong Kong. Manifestanţii sunt în continuare în stradă

Published

on

BEIJING: ASIMILAREA HONG KONG-ULUI

 În drumul să spre democraţie, Republica Populară a Chinei a anunţat începerea integrării mai complete a reginilor sale autonome. Prima „regiune autonomă specială” vizată pentru democratizarea unitară este Hong Kong. Politica care a permis acestei regiuni autonomia administrativă faţă de China este cea reprezentată de principiul constituţional al RPC „o ţară, două sisteme”, principiu dezvoltat de Deng Xiaoping tocmai pentru reintegrarea acestor regiuni în China continentală.

steag hong kong

Foto: Steagul Republicii Administrative Speciale Hong Kong, din RPC

În 2014 situaţia a devenit tensionată, RPC a decis controlul mai strict şi în folosul ţării în Hong Kong. Administraţia comunistă a anunţat că în 2017 liderul regiunii HK va fi ales de la Beijing, renunţând astfel la opţiunea unui HK capitalist şi ideea de sufragiu universal real menţionat anterior, preferând un lider conform sistemului comunist de la centru.

REGIUNILE RPC

China are acum 34 de regiuni administrative la nivel de provincie, inclusiv 23 de provincii, cinci regiuni autonome, patru municipalități, două regiuni administrative speciale.

Aceste regiuni autonome sunt unităţi teritoriale instituite conform minorităţilor care ce sunt parte şi au stat ca parte a Chinei dar nu sunt supuse în totalitate legilor Chinei continentale.

Regiunile autonome sunt: Mongolia Interioară şi Ningxia în Nord; Xijiang şi Tibet (Xizang) în Vest; Guangxi în Sud.

Regiunile administrative speciale sunt: HONG KONG şi Macao din Sud (fostele colonii europene).

 

SFÂRŞITULUI PRINCIPIULUI “O ŢARĂ, DOUĂ SISTEME”?

Constituţia RPC prevede: că: “Statul poate stabili regiuni administrative speciale, atunci când este necesar. Sistemele care urmează să fie instituite în regiuni administrative speciale sunt stabilite prin legea adoptată de către Congresul Național al Poporului, în funcție de condițiile specifice” (art. 31, Constituţia RPC, 1982).

Condiţiie ce au oferit RPC revendicarea Hong Kong-ului de la fostul Imperiu Britanic au venit de la finalizarea celor 99 de ani de control a insulei acordat de către Împăratului Chinei britanicilor în 1898.

În 1984, Marea Britanie a semnat un document prin care Beijingul redobândea regiune Hong Kongului cu condiţia să nu impună sistemul continental pe această insulă. Astfel, Hong Kong devine o fereastră pentru deschiderea Chinei continentale către sistemul internaţional global.  

Hong Kong a devenit prima regiune cunoscută oficial ca “regiune administrativă separată” şi a adoptat principiul “o ţară, două sisteme”.

Guvernul Chinez prezintă în acest an o Cartă Albă în care descrie libertatea administrativă a sistemului din Hong Kong sub autoritatea Beijing-ului, sau, încalcă principiul “o ţată, două sisteme”:

“O ţară” înseamnă că în Republica Populară Chineză, HKSAR este o parte inseparabilă și o regiune administrativă locală direct sub guvernul Chinei Central Poporului. Ca un stat unitar, guvernul central a Chinei are jurisdicție cuprinzătoare asupra tuturor regiunilor administrative locale, inclusiv HKSAR. Gradul ridicat de autonomie a HKSAR nu este o putere inerentă, ci unul care vine numai de la autorizarea de către conducerea centrală. Gradul ridicat de autonomie a HKSAR este condiționată de nivelul de autorizare conducerii centrale.

Prin reafirmarea autorităţii centrale, Beijing fie încearcă să obţină controlul mai puternic în regiune, pregătindu-se pentru succesul economic preconizat de specialişti (cea mai mare economie din China în 2020 – 2025) inflenţând astfel mai eficient şi situaţia economică globală (HK fiind un important centru economic la nivel mondial). Fie încearcă să mizeze mai eficient pe cartea comunismului “mai liberal” care este asociat Preşedintelui Xi Jinping. Fie încearcă alungarea concepţiilor liberale capitaliste din sfera sa de interes direct.

Oricare ar fi motivul centralizării actuale cert este că gradul de implicare a Chinei în sistemul internaţional nu îi mai permite repetarea agresiunilor din 1989 de la Piaţa Tiananmen.

 

PROTESTELE DIN RPC

China nu a fost ocolită sau uitată de scena internaţională la căderea comunismului sovietic în 1989. Piaţa Tiananmen din Beijing a fost centrul manifestaţiilor pro-capitaliste din China, atunci comuniştii au recurs la tancuri şi agresiuni pentru a opri protestele şi au reuşit să menţină ordinea şi sistemul.

Acum, în 2014, când situaţia internaţională devine tot mai dificilă şi incertă. Prin Orientul Mijlociu în plin conflict cu terorismul şi prin acţiunile Rusiei în vecinătăţile sale, dar mai ales, prin atenţia SUA redirecţionată către acele probleme, China îşi face loc pentru propriile interese şi provoacă alte probleme pentru sistemul internaţional. Ceea ce face situaţia internaţională cu atât mai dificilă şi mai incertă, dar, în cazul acesta, în avantajul Chinei.

Administraţiile anterioare consideră administraţia comunistă de acum ca fiind mai liberală, liderul Xi Jinping fiind considerat un reformator la acelaşi nivel ca Deng, ce a condus China spre cea mai mare creştere economică din ultimele decenii (prin dezvoltarea socialismului cu caracter chinezesc” şi prin reformele sale).

Deşi Protestele de la Beijing din 1989 prezintă un precedent şi o formă de acţiune a comuniştilor chinezi, Protestele din Hong Kong aduce alte mize şi oferă alte oportunităţi.

Dacă Hong Kong ajunge sub controlul strict al RPC, şi RPC impune sistemul (atât la nivelul drepturilor şi libertăţilor cât şi economie şi media) întrega economie din Asia ar fi afectată. Stabilitatea SUA în zona Asia-Pacific ar fi încă o dată pusă la îndoială iar siguranta asiatică (la nivelul ideologiei şi politicilor) ar pierde din importanţă.

Faptul că există două tabere de protestatari, ce se opun sau acceptă sistemul Chinei comuniste, arată nivelul democratic la care au ajuns cetăţenii chinezi din Hong Kong dar faptul că cenzura şi ordinele de la Beijing au influenţă mică la Hong Kong şi (de ce nu) în aceste regiuni administrative speciale.

Protestele de la Tiananmen: pornite pe fundalul mişcărilor democratice mondiale. Protestele din 1989 au vizat democraţia şi alungarea comunismului din China, au culminat pe 4 iulie 1989 când administraţia comunistă a trimis trupele militare pentru a ucide protestatarii. Ziua de 4 iulie este recunoscută ca o  zi a „infamiei” – de către poporul chinez.

Protestele de la Hong Kong au început pe 26 septembrie. Miza acestor proteste este de a menţine actul sistem administrativ în Hong Kong, în contextul în care Beijing a anunţat la începutul lunii septembrie 2014 că sistemul electoral de la Hong Kong va fi unul cu sufragiu universal dar cu candidaţi aleşi de RPC. Sistemul prin care va fi ales liderul acestei provincii speciale urmează să fie unul în care 3 candidaţi care trebuie să fie acceptaţi şi de un comitet format din 1.200 de persoane, un aşa-numit comitet permanent al Congresului Naţional al Poporului, format din elite loiale Beijingului. Menţiunea cheie fiind că acest candidat trebuie să fie o persoană ce „iubeşte ţara şi iubeşte Hong Kong”, astfel respectând principiul „un stat, două sisteme” dar fără a acorda cetăţenilor dreptul real de a vota, după cum ar spune mulţi din protestatari.

Ocupaţi Centrul cu Dragoste şi Pace este organizaţia care a început protestul, ocupând centrul economic din zonă. Pe 28 septembrie, acţiunea acestor militanţi ai democraţiei a adus Poliţia locală la acţiuni de forţă, mai concret de gazare a protestatarilor. Dar aceasta nu i-a oprit pe tinerii chinezi. De aceste gaze, protestatarii s-au apărat cu umbrele, ceea ce a dus şi recunoaşterea internaţională ca „Revoluţia umbrelelor”. Tentativele de încetare a protestelor nu au funcţionat (dar, de altfel, protestele nu sunt interzise în Hong Kong), iar, miza democraţiei în Hong Kong, cel mai important dintre administraţiile speciale şi regiunile autonome, va decide modalitatea de acţiune a comuniştilor chinezi cu entităţile teritoriale „diferite de centru”.

La o lună de începutul manifestaţiilor masive din Hong Kong, mişcarea prodemocraţie se întreabă cum să îşi menţină dinamica, în timp ce protestatarii care ocupă în continuare străzile afirmă că fosta colonie britanică s-a schimbat deja pentru totdeauna.

În decurs de o lună, numărul manifestanţilor s-a redus considerabil dar unii dintre ei ocupă în continuare trei cartiere din Hong Kong.

Puţini observatori se aşteaptă ca Beijingul să cedeze în faţa revendicărilor manifestanţilor.

 

 Stila Nicholas Puerava

 

Surse:

 

 

.

 

.

CHINA

Viitorul ambasador al SUA în China avertizează că „nu se poate avea încredere” în Beijing: Genocidul din Xinjiang și hărțuirea Taiwanului trebuie să înceteze

Published

on

© The White House/ Flickr

Diplomatul Nicholas Burns, desemnat de preşedintele Joe Biden ambasador al SUA în China, a declarat miercuri – la audierea sa în Comisia de afaceri externe din Senat, care trebuie să confirme numirea sa la post – că „nu se poate avea încredere” în Beijing în privinţa Taiwanului și a recomandat suplimentarea vânzărilor de arme insulei pentru ca aceasta să-şi poată consolida capacităţile de apărare, informează Agerpres.

Acesta a denunţat recentele incursiuni chineze în zona de identificare a apărării aeriene taiwaneze (ADIZ), calificându-le drept „reprobabile”.

„Este cert că nu putem avea încredere în chinezi în această problemă. Responsabilitatea noastră este de a face din Taiwan un adversar puternic, furnizându-i în continuare armament pentru a-şi consolida capacităţile de apărare”, a afirmat Burns.

Audiat în Comisia pentru afaceri externe din Senat, el a rostit cuvinte dure la adresa regimului chinez, pe care l-a acuzat de „agresiune împotriva Indiei, de-a lungul frontierei himalayene, împotriva Vietnamului, Filipinelor şi altor state riverane mării Chinei de Sud, împotriva Japoniei în Marea Chinei de Est”.

„Beijingul a lansat o campanie de intimidare împotriva Australiei şi chiar recent împotriva Lituaniei, care a acceptat deschiderea pe teritoriul său a unui birou de reprezentare a autorităţilor taiwaneze. Genocidul Republicii Populare Chineze în Xinjiang, violenţele sale în Tibet, reprimarea autonomiei şi a libertăţilor în Hong Kong şi hărţuirea Taiwanului sunt nedrepte şi trebuie să înceteze”, a adăugat el.

Citiți și: Summitul SUA-Rusia și elefantul din încăpere numit “China”. Joe Biden: Ultimul lucru pe care Putin îl dorește este un Război Rece cu SUA. Are o graniță de mii de kilometri cu China, care vrea să devină cea mai mare putere

În luna iunie, președintele american Joe Biden a agreat împreună cu aliații SUA din G7, NATO și UE o serie de declarații comune ale summit-urilor la care a participat în care amenințarea și provocarea reprezentate de China să fie gestionate din perspectiva unei alianțe a democrațiilor aflată în competiție cu modelele autocrațiilor.

Joe Biden a avut, luna trecută, o convorbire telefonică „deschisă și strategică” cu omologul chinez, Xi Jinping, prima între cei doi lideri din luna februarie. Cei doi au discutat despre domeniile „în care interesele converg, dar și despre aspectele în care interesele, valorile și perspectivele” celor două țări sunt divergente.

Continue Reading

CHINA

Premierul Boris Johnson transmite că Marea Britanie ”nu va da deoparte” investițiile chineze, dar nu va fi ”naivă” când vine vorba de infrastructura esențială a țării

Published

on

© No.10/ Flickr

Premierul britanic, Boris Johnson, nu intenționează să ”dea deoparte” investițiile chineze în Regatul Unit, dar țara sa nu va fi ”naivă” cu privire la infrastructura sensibilă precum 5G sau energia nucleară, anunță AFP, citând un interviu acordat pentru Bloomberg News, informează Agerpres.

”Guvernul britanic nu va da deoparte” orice investiţie chineză, dar ”aceasta nu înseamnă că ar trebui să fim naivi în ce priveşte infrastructurile esenţiale ale ţării”, a declarat Boris Johnson luni seară, cu o zi înaintea deschiderii unui summit dedicat investiţiilor internaţionale în Marea Britanie.

Johnson a dat asigurări că nu este ”sinofob, foarte departe de aşa ceva. China este o mare ţară, o mare civilizaţie.”

”În pofida tuturor acestor dificultăţi, a discuţiilor dificile despre Dalai Lama sau Hong Kong sau uiguri – în care rămânem fidel principiilor noastre -, comerţul cu China a continuat să se dezvolte”, a mai spus premierul britanic. ”China ocupă o parte uriaşă a vieţii noastre economice, iar aceasta pentru mult timp”, a completat șeful Executivului de la Londra.  

Marea Britanie a decis la mijlocul lunii iulie să excludă complet compania chineză Huawei din rețeaua sa 5G, furnizorii britanici fiind nevoiți să înlăture toate echipamentele 5G ale Huawei din rețelele lor până în 2027.

Răgazul de şapte ani este menit să ajute operatorii britanici din sectorul telecomunicaţiilor, precum BT, Vodafone sau Three, care se temeau că vor pierde miliarde de lire sterline pentru a înlocui mai repede echipamentele Huawei.

Continue Reading

CHINA

Climă: UE și China și-au reafirmat angajamentul comun față de Acordul de la Paris și un rezultat pozitiv al Conferinței ONU de la Glasgow

Published

on

© Frans Timmermans/Twitter

În urma celui de-al doilea dialog la nivel înalt pe tema mediului și a climei, care a avut loc la 27 septembrie 2021, vicepreședintele executiv al Comisiei Europene, Frans Timmermans, și vicepremierul Republicii Populare Chineze, Han Zheng, și-au reafirmat duminică angajamentul față de Acordul de la Paris și față de un rezultat pozitiv al reuniunii COP26 de la Glasgow.

Într-un comunicat de presă comun, aceștia au subliniat urgența de a acționa imediat, în special în lumina celui de-al șaselea raport de evaluare întocmit de Grupul interguvernamental de Experți privind Schimbările Climatice. Au confirmat, de asemenea, că dialogul la nivel înalt privind mediul și clima va continua să fie o platformă-cheie între UE și China pentru a consolida acțiunile și cooperarea bilaterală în domeniul mediului și în lupta împotriva schimbărilor climatice.

UE și China s-au angajat să dea dovadă de spirit de inițiativă în ceea ce privește acțiunile climatice.

„UE și-a majorat obiectivul de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră la nivelul întregii economii de la cel puțin 40 % la cel puțin 55 % până în 2030 față de nivelurile din 1990 și va atinge neutralitatea climatică până în 2050. în acest scop, UE a lansat pachetul “Fit for 55”. Acest set de propuneri include: aplicarea sistemului de comercializare a certificatelor de emisii în noi sectoare și consolidarea actualului sistem de comercializare a certificatelor de emisii al UE; utilizarea sporită a energiei regenerabile; o mai mare eficiență energetică; o dezvoltare mai rapidă a modurilor de transport cu emisii reduse, precum și a infrastructurii și a combustibililor care să le susțină; o aliniere a politicilor de impozitare la obiectivele europene de tip “Green Deal”; măsuri de prevenire a relocării emisiilor de dioxid de carbon; și instrumente de conservare și dezvoltare a rezervoarelor naturale de dioxid de carbon”, a declarat Vicepreședintele executiv Frans Timmermans.

China se străduiește să atingă nivelul maxim al emisiilor de dioxid de carbon înainte de 2030 și să ajungă la neutralitate din punct de vedere al emisiilor de dioxid de carbon înainte de 2060. Pentru a atinge acest obiectiv, China formulează politici adecvate (sistemul de politici “1+N”) care vor fi lansate în curând pentru a asigura atingerea obiectivelor de vârf și de neutralitate. China va controla strict proiectele de generare a energiei electrice pe bază de cărbune și va limita strict creșterea consumului de cărbune în perioada celui de-al 14-lea plan cincinal și îl va reduce treptat în perioada celui de-al 15-lea plan cincinal. China va intensifica sprijinul acordat altor țări în curs de dezvoltare pentru dezvoltarea energiei verzi și cu emisii reduse de dioxid de carbon și nu va construi noi proiecte energetice pe bază de cărbune în străinătate”, a declarat, la rândul său, Viceprim-ministrul Han Zheng.

În cadrul ultimei lor reuniuni, Frans Timmermans și Han Zheng au discutat diverse aspecte ale crizelor globale privind clima și biodiversitatea, punând accentul pe viitoarea reuniune a Convenției-cadru a Organizației Națiunilor Unite asupra Schimbărilor Climatice (CCONUSC) de la Glasgow ( COP26) și pe reuniunea COP15 a Convenției privind diversitatea biologică de la Kunming.

Ambele părți au subliniat importanța colaborării pentru a asigura succesul CCONUSC ca principal forum internațional, interguvernamental, pentru negocierea răspunsului global la schimbările climatice. Acestea sunt ferm angajate să colaboreze bilateral, precum și cu alte părți, pentru a consolida punerea în aplicare efectivă a Acordului de la Paris, în special a articolului 6, și pentru a promova obiectivele globale privind clima în ceea ce privește măsurile de combatere, de adaptare și de finanțare.

Recunoscând amploarea crizei biodiversității și urgența de a acționa, UE și China au subliniat faptul că pierderea biodiversității este accelerată de schimbările climatice, în timp ce ea însăși o exacerbează. De asemenea, au convenit că ar trebui să dea un exemplu și s-au angajat să intensifice acțiunile de protecție, conservare și refacere a biodiversității și a ecosistemelor, menționând că bunăstarea și prosperitatea noastră se bazează pe o natură sănătoasă.

Astfel, părțile au convenit să se angajeze în mod colaborativ în sprijinul reducerii defrișărilor la nivel mondial prin consolidarea cooperării în domeniul conservării și gestionării durabile a pădurilor, prin sporirea sustenabilității lanțului de aprovizionare și prin combaterea exploatării forestiere ilegale și a comerțului asociat.

Nu în ultimul rând, cei doi înalți oficiali au agreat să continue și să extindă cooperarea în domeniul conservării biodiversității, al gestionării substanțelor chimice, al legislației privind clima, al conservării energiei și al îmbunătățirii eficienței energetice, al economiei circulare, al energiei regenerabile, al transportului ecologic, al clădirilor ecologice, al finanțării ecologice, și al energiei pe bază de hidrogen etc.

Continue Reading

Facebook

Advertisement
COMISIA EUROPEANA14 mins ago

Raport Comisia Europeană: Nivelul emisiilor de CO2 în 2020 a scăzut cu 10% față de 2019 și 31% față de 1990

Marian-Jean Marinescu37 mins ago

Marian-Jean Marinescu semnalează că ”numărul insuficient de locuri de parcare este cea mai mare amenințare la adresa siguranței șoferilor de camion din Europa”

ROMÂNIA2 hours ago

Secretarul de stat Dan Neculăescu s-a întâlnit cu asistentul secretarului de stat al SUA Karen Donfried: Formatul București 9 contribuie la consolidarea NATO și a relației transatlantice

Eugen Tomac2 hours ago

Eugen Tomac: Ajutorul UE pentru Republica Moldova arată nivelul de încredere pe care Europa îl are în administrația celui de al doilea stat românesc

EUROPARLAMENTARI ROMÂNI2 hours ago

România a fost desemnată a treia cea mai influentă țară în Parlamentul European, devansând Franța, Italia sau Olanda

Dacian Cioloș3 hours ago

VoteWatch Europe: Dacian Cioloș, desemnat al treilea cel mai influent membru al Parlamentului European

U.E.16 hours ago

Olaf Scholz promite că guvernul său va face o ”reorganizare industrială rapidă” pentru ca Germania să nu aibă ”probleme de aprovizionare cu energie”

Dragoș Pîslaru17 hours ago

Dragoș Pîslaru: Băncile, un aliat indispensabil al Guvernului. Ele trebuie să joace un rol activ în implementarea PNRR

COMISIA EUROPEANA17 hours ago

Ursula von der Leyen: UE acordă un sprijin de 60 de milioane de euro pentru a ajuta Republica Moldova să gestioneze actuala criză energetică

INTERNAȚIONAL17 hours ago

Bloomberg: Lumea cumpără cantități record de grâu european. România devansează Rusia pe piața din Egipt

Dragoș Pîslaru17 hours ago

Dragoș Pîslaru: Băncile, un aliat indispensabil al Guvernului. Ele trebuie să joace un rol activ în implementarea PNRR

Daniel Buda1 day ago

Daniel Buda, vicepreședintele Comisiei pentru agricultură din PE, cere Comisiei Europene ”să vină cu abordări pragmatice, ancorate în realitate” pentru a diminua impactul PAC asupra schimbărilor climatice

GENERAL2 days ago

Dragoș Pîslaru, despre digitalizarea pieței muncii: PNRR poate așeza România în avangarda Europei prin reformele sistemice pe care le propune

ROMÂNIA3 days ago

Serbia donează României medicamente și concentratoare de oxigen pentru bolnavii de COVID-19: Suntem alături de voi în cele mai grele momente

ROMÂNIA3 days ago

Oleg Roibu, director juridic eMAG: Am bugetat peste 250 milioane de lei în următorii trei ani pentru dezvoltarea antreprenoriatului digital

NATO6 days ago

NATO: România, între cele 17 aliate fondatoare ale primului fond de inovare din istoria Alianței Nord-Atlantice

CONSILIUL EUROPEAN6 days ago

Klaus Iohannis, poziție tranșantă la Bruxelles: România va dezvolta centralele pe energie nucleară și rețeaua de gaze naturale. Am insistat ca acestea să fie finanțabile prin bani europeni

POLITICĂ7 days ago

Klaus Iohannis îl desemnează pe ministrul apărării Nicolae Ciucă drept candidat la funcția de prim-ministru

Marian-Jean Marinescu7 days ago

Eurodeputatul Marian-Jean Marinescu speră ca ”viitorul apropiat să ne arate că Dunărea va contribui la Green Deal și la dezvoltarea economică a tuturor” statelor străbătute de acest fluviu

Cristian Bușoi7 days ago

Cristian Bușoi, președintele Comisiei pentru industrie și energie din PE, atrage atenția Comisiei Europene: Companiile din România și din întrega UE au nevoie de sprijin pentru captarea metanului

Team2Share

Trending