Connect with us

COMISIA EUROPEANA

Raport Comisia Europenă: De doi ani de la implementare, GDPR și-a îndeplinit majoritatea obiectivelor. Cetățenii sunt mai conștienți de drepturile lor

Published

on

© European Union, 2019

Comisia Europeană a publicat astăzi, 24 iunie, un raport de evaluare referitor la Regulamentul general privind protecția datelor (RGPD), care se aplică deja de doi ani. Raportul arată că RGPD și-a îndeplinit majoritatea obiectivelor, în special ca urmare a faptului că le-a oferit cetățenilor un set solid de drepturi opozabile și a creat un nou sistem european de guvernanță și de asigurare a respectării legii. RGPD și-a demonstrat flexibilitatea pentru a sprijini soluțiile digitale în situații neprevăzute, cum ar fi criza provocată de pandemia de COVID-19, se arată în comunicatul oficial al Executivului.

Raportul concluzionează, de asemenea, că armonizarea între statele membre înregistrează noi progrese, cu toate că există un anumit nivel de fragmentare care trebuie monitorizat în permanență. De asemenea, raportul constată că întreprinderile își dezvoltă o cultură a respectării normelor și utilizează tot mai mult ca avantaj competitiv faptul că asigură o protecție solidă a datelor. Raportul conține o listă de acțiuni prin implementarea cărora se poate facilita și mai mult aplicarea RGPD pentru toate părțile interesate, în special pentru întreprinderile mici și mijlocii, în vederea promovării și a dezvoltării în continuare a unei veritabile culturi europene în materie de protecție a datelor și a asigurării cu rigurozitate a respectării legii.

Věra Jourová, vicepreședinta pentru valori și transparență, a declarat: ”Regimul european de protecție a datelor a devenit un punct de reper pentru a ne ghida în cadrul tranziției digitale centrate pe factorul uman și constituie un pilon important care stă la baza altor politici, cum ar fi strategia privind datele sau abordarea noastră referitoare la inteligența artificială. RGPD este exemplul perfect al modului în care Uniunea Europeană, bazată pe o abordare care pune accentul pe drepturile fundamentale, pune la dispoziția cetățenilor săi pârghiile necesare pentru a acționa și le oferă întreprinderilor oportunități de a valorifica pe deplin beneficiile revoluției digitale. Totuși, cu toții trebuie să depunem în continuare eforturi pentru ca RGPD să dea întreaga măsură a potențialului său.”

Didier Reynders, comisarul pentru justiție, a declarat: ”RGPD și-a îndeplinit majoritatea obiectivelor și a devenit un punct de referință la nivel mondial pentru țările care doresc să le asigure cetățenilor lor un grad ridicat de protecție. Putem să obținem însă rezultate mai bune, așa cum arată raportul prezentat astăzi. De exemplu, avem nevoie de un grad sporit de uniformitate în ceea ce privește aplicarea normelor în Uniune, acesta fiind un element important pentru cetățeni și întreprinderi, în special pentru IMM-uri. De asemenea, trebuie să ne asigurăm că cetățenii pot să își exercite pe deplin drepturile. Comisia va monitoriza progresele, în strânsă cooperare cu Comitetul european pentru protecția datelor și în cadrul schimburilor sale regulate cu statele membre, astfel încât RGPD să își realizeze pe deplin potențialul.”

Principalele constatări ale examinării RGPD

Cetățenii au la dispoziție mai multe pârghii și sunt conștienți de drepturile lor: RGPD consolidează transparența și le conferă persoanelor fizice drepturi opozabile, cum ar fi dreptul de acces, de rectificare, de ștergere și de opoziție, precum și dreptul la portabilitatea datelor. Rezultatele unei anchete efectuate de Agenția pentru Drepturi Fundamentale a UE, publicate săptămâna trecută, arată că, în prezent, 69 % din populația cu vârsta de peste 16 ani din UE a auzit despre RGPD și 71 % din cetățeni au auzit despre autoritatea națională pentru protecția datelor. Cu toate acestea, se pot face mai multe pentru a-i ajuta pe cetățeni să își exercite drepturile, în special dreptul la portabilitatea datelor.

Normele privind protecția datelor sunt adaptate erei digitale: RGPD le-a oferit persoanelor fizice pârghiile necesare pentru a juca un rol mai activ cu privire la ceea ce se întâmplă cu datele lor în tranziția digitală. RGPD contribuie, de asemenea, la promovarea inovării de încredere, în special printr-o abordare bazată pe riscuri și prin intermediul unor principii cum ar fi protecția datelor începând cu momentul conceperii și protecția datelor în mod implicit.

Autoritățile pentru protecția datelor recurg la competențele lor corective sporite: De la avertizări și mustrări la amenzi administrative, RGPD le oferă autorităților naționale pentru protecția datelor instrumente adecvate pentru a asigura respectarea normelor. Cu toate acestea, autoritățile menționate trebuie să aibă la dispoziție resursele umane, tehnice și financiare necesare. Multe state membre acționează în acest sens, prin majorări semnificative ale alocărilor bugetare și de personal. În ansamblu, în perioada 2016-2019, toate autoritățile naționale pentru protecția datelor din UE luate împreună au beneficiat de creșteri de personal de 42 % și de majorări bugetare de 49 %. Există însă în continuare diferențe mari între statele membre.

Autoritățile pentru protecția datelor colaborează în cadrul Comitetului european pentru protecția datelor (CEPD), dar se mai pot aduce îmbunătățiri: RGPD a instituit un sistem de guvernanță inovator, care este conceput astfel încât să asigure o aplicare consecventă și eficace a RGPD prin intermediul așa-numitului „ghișeu unic”, datorită căruia o întreprindere care prelucrează date la nivel transfrontalier are ca interlocutor doar o singură autoritate pentru protecția datelor, și anume autoritatea statului membru în care este situat sediul său principal. În perioada 25 mai 2018-31 decembrie 2019, prin intermediul ghișeului unic au fost transmise 141 de proiecte de decizii, 79 dintre acestea concretizându-se în decizii definitive. Cu toate acestea, se pot face mai multe pentru a dezvolta o cultură cu adevărat comună în materie de protecție a datelor. În special, gestionarea cazurilor transfrontaliere necesită o abordare mai eficientă și mai armonizată și o utilizare eficace a tuturor instrumentelor prevăzute în RGPD pentru a se asigura cooperarea autorităților pentru protecția datelor.

Recomandări și orientări emise de autoritățile pentru protecția datelor: CEPD emite orientări care acoperă aspecte-cheie ale regulamentului și teme de actualitate. Mai multe autorități pentru protecția datelor au creat noi instrumente, inclusiv linii de asistență telefonică pentru persoane fizice și întreprinderi, precum și seturi de instrumente pentru întreprinderi mici și microîntreprinderi. Este esențial să se asigure faptul că orientările furnizate la nivel național respectă pe deplin orientările adoptate de CEPD.

Valorificarea întregului potențial al transferurilor internaționale de date: În ultimii doi ani, angajamentul internațional al Comisiei referitor la transferurile libere de date, efectuate în condiții de siguranță, a permis obținerea de rezultate importante, printre care se numără și decizia privind Japonia. În prezent, UE partajează cu Japonia cel mai mare spațiu din lume de liberă circulație a datelor în condiții de siguranță. Alături de partenerii săi din întreaga lume, Comisia își va continua activitatea privind caracterul adecvat al nivelului de protecție a datelor. În plus, și în cooperare cu CEPD, Comisia analizează posibilitatea de a moderniza alte mecanisme pentru transferurile de date, printre acestea numărându-se și clauzele contractuale standard, care sunt instrumentul de transfer de date cel mai frecvent utilizat. CEPD lucrează la elaborarea unor orientări specifice privind utilizarea certificării și a codurilor de conduită pentru transferul de date în afara UE, orientări care trebuie finalizate cât mai rapid posibil. Întrucât este posibil ca, printr-o hotărâre pe care o va pronunța la 16 iulie, Curtea de Justiție a Uniunii Europene să ofere clarificări relevante pentru anumite elemente ale standardului privind caracterul adecvat al nivelului de protecție a datelor, Comisia va prezenta, după pronunțarea hotărârii menționate, un raport separat referitor la deciziile existente privind acest subiect.

Promovarea cooperării internaționale: În ultimii doi ani, Comisia a intensificat dialogul la nivel bilateral, regional și multilateral, promovând o cultură mondială a respectării vieții private și a convergenței între diferitele sisteme de protecție a vieții private în beneficiul atât al cetățenilor, cât și al întreprinderilor. Comisia este hotărâtă să continue această activitate ca parte a acțiunii sale externe mai ample, de exemplu, în contextul Parteneriatului Africa-UE și al sprijinului pe care îl acordă inițiativelor internaționale, cum ar fi „Data Free Flow with Trust”. În contextul în care încălcările normelor privind protecția vieții private pot afecta simultan un număr mare de persoane fizice în mai multe părți ale lumii, este momentul să se intensifice cooperarea internațională între autoritățile responsabile cu asigurarea respectării normelor privind protecția datelor. Din acest motiv, Comisia va solicita Consiliului să autorizeze deschiderea de negocieri în vederea încheierii de acorduri de asistență reciprocă și de cooperare în materie de asigurare a respectării legii cu țările terțe relevante.

Alinierea dreptului UE cu Directiva privind protecția datelor în materie de asigurare a respectării legii:

Comisia a publicat astăzi și o comunicare în care se identifică zece acte juridice care reglementează prelucrarea datelor cu caracter personal de către autoritățile competente în scopul prevenirii, depistării, cercetării sau urmăririi penale a infracțiunilor, care ar trebui să fie aliniate cu Directiva privind protecția datelor în materie de asigurare a respectării legii. Alinierea va asigura securitatea juridică și va clarifica anumite aspecte, cum ar fi scopurile prelucrării datelor cu caracter personal de către autoritățile competente și tipurile de date care pot face obiectul unei astfel de prelucrări.

Context

Conform RGPD, Comisia trebuie să prezinte rapoarte cu privire la evaluarea și examinarea regulamentului menționat. Primul raport trebuie să fie prezentat după doi ani de aplicare a RGPD, ulterior rapoartele urmând să fie prezentate la fiecare patru ani.

Regulamentul general privind protecția datelor constituie un set unic de norme de drept al UE referitoare la protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date. RGPD consolidează garanțiile în materie de protecție a datelor, le conferă persoanelor fizice noi drepturi și consolidează drepturile existente, îmbunătățește transparența și sporește răspunderea tuturor celor implicați în gestionarea datelor cu caracter personal. Regulamentul a conferit autorităților naționale pentru protecția datelor competențe sporite și armonizate în materie de asigurare a respectării legii și a instituit un nou sistem de guvernanță în rândul autorităților pentru protecția datelor. De asemenea, RGPD creează condiții de concurență echitabile pentru toate întreprinderile care desfășoară activități pe piața UE, indiferent de locul în care acestea sunt stabilite, asigură fluxul liber al datelor în UE, facilitează transferurile internaționale de date în condiții de siguranță și a devenit un punct de referință la nivel mondial.

Astfel cum se prevede la articolul 97 alineatul (2) din RGPD, raportul publicat astăzi vizează în special transferurile internaționale și „mecanismul de cooperare și de asigurare a coerenței”, deși Comisia a adoptat o abordare mai amplă în cadrul examinării sale, pentru a aborda problemele ridicate de diverși actori în ultimii doi ani. Printre acestea s-au numărat și contribuțiile din partea Consiliului, a Parlamentului European, a CEPD, a autorităților naționale pentru protecția datelor și a părților interesate.

Diana Zaim este foto jurnalist, câștigătoare a Premiul Publicului la European Youth Event 2020, cel mai mare eveniment pentru tineri organizat de Parlamentul European. Absolventă a secției germană-portugheză în cadrul Universității din București, Diana urmează în prezent programul de master ”Relații Internaționale și Integrare Europeană” în cadrul SNSPA. Pasionată de promovarea valorilor europene, Diana este parte a comunității Model European Union, cea mai amplă simulare la nivel european a procesului decizional din cadrul Uniunii Europene.

COMISIA EUROPEANA

Comisia Europeană oferă acces deschis la soluțiile sale de software în beneficiul întreprinderilor, al inovatorilor și al domeniilor de interes public

Published

on

© European Union, 2021/ Source: EC - Audiovisual Service

Comisia Europeană a adoptat miercuri, 7 decembrie, noi norme privind software-ul cu sursă deschisă, care vor permite ca soluțiile sale software să fie accesibile publicului ori de câte ori acestea prezintă potențiale avantaje pentru cetățeni, întreprinderi sau alte servicii publice, informează un comunicat

Studiul recent al Comisiei privind impactul software-ului și hardware-ului cu sursă deschisă asupra independenței tehnologice, competitivității și inovării în economia UE a arătat că investițiile în surse deschise permit obținerea, în medie, a unui randament de patru ori mai mare. Serviciile Comisiei vor putea publica mult mai rapid și cu mai puține formalități codul sursă al software-ului pe care îl dețin.

Comisarul pentru buget și administrație, Johannes Hahn, a făcut următoarea declarație: 

„Sursa deschisă oferă avantaje importante într-un domeniu în care UE poate avea un rol de lider. Noile norme vor spori transparența și vor ajuta Comisia, precum și cetățenii, întreprinderile și serviciile publice din întreaga Europă, să beneficieze de dezvoltarea de software cu sursă deschisă. Punerea în comun a eforturilor de îmbunătățire a unui software și crearea în comun a unor noi caracteristici reduc costurile pentru societate deoarece astfel beneficiem, de asemenea, de îmbunătățirile aduse de alți dezvoltatori. În plus, acest lucru poate îmbunătăți securitatea, întrucât specialiștii externi și independenți verifică dacă software-ul prezintă erori și deficiențe de securitate.”

Mariya Gabriel, comisarul pentru inovare, cercetare, cultură, educație și tineret, a declarat:

Comisia își propune să fie un exemplu în tranziția digitală a Europei. Prin noile norme, Comisia va oferi o valoare adăugată semnificativă întreprinderilor, întreprinderilor nou-înființate, inovatorilor, cetățenilor și administrațiilor publice, prin punerea la dispoziție a sursei deschise a soluțiilor sale software. Această decizie va stimula inovarea ca urmare a accesului la codul sursă al Comisiei, pus la dispoziția publicului larg.”

Un exemplu de beneficii ale difuzării de software cu sursă deschisă este semnătura electronică, un set de standarde, instrumente și servicii gratuite care ajută administrațiile publice și întreprinderile să accelereze crearea și verificarea semnăturilor electronice care sunt valabile din punct de vedere juridic în toate statele membre ale UE.

Un al doilea exemplu este LEOS (Legislation Editing Open Software), software-ul utilizat în cadrul Comisiei pentru redactarea textelor juridice. Scris inițial pentru Comisie, LEOS este în prezent în curs de dezvoltare în strânsă colaborare cu Germania, Spania și Grecia.

Toate software-urile cu sursă deschisă ale Comisiei disponibile într-un singur loc

Comisia va pune la dispoziție soluțiile sale software ca software cu sursă deschisă, acestea fiind disponibile într-un singur registru pentru a facilita accesul și reutilizarea. Înainte de a fi lansat, fiecare software va fi verificat pentru a se evita riscurile legate de securitate sau de confidențialitate, aspectele legate de protecția datelor sau încălcarea drepturilor de proprietate intelectuală ale terților.

Prin această decizie vor fi facilitate și îmbunătățite numeroase acțiuni:

  • Difuzarea de software în baza unei licențe de sursă deschisă nu va mai necesita o decizie a Comisiei.
  • În situațiile în care este posibil, serviciile Comisiei vor revizui treptat toate software-urile dezvoltate înainte de adoptarea acestor noi norme și le vor identifica pe cele care au potențialul de a aduce o valoare adăugată în afara Comisiei.
  • În prezent, Comisia permite dezvoltatorilor săi de software să contribuie la proiectele cu sursă deschisă prin îmbunătățiri pe care le-au dezvoltat în cadrul activității lor.

Comisia a pus deja la dispoziție sute de proiecte de software cu sursă deschisă, inclusiv software dezvoltat pentru Mecanismul pentru interconectarea EuropeiEurostat, Programul Europa Interoperabilă (Programul privind soluțiile de interoperabilitate pentru administrațiile publice europene, întreprinderi și cetățeni, denumit anterior Programul ISA²), precum și pentru Centrul comun de cercetare.

Strategia digitală europeană urmărește ca transformarea digitală să funcționeze pentru cetățeni și întreprinderi, contribuind, în același timp, la atingerea obiectivului UE de a crea o Europă neutră din punct de vedere climatic până în 2050. Președinta Ursula von der Leyen a făcut din digitalizarea Comisiei o prioritate, pentru a contribui la stimularea tranziției digitale și pentru a se asigura că, prin puterea exemplului, Comisia va deveni un lider în domeniu.

Aceste norme urmează Strategiei Comisiei pentru 2020-2023 privind software-ul cu sursă deschisă care a prezentat, în cadrul temei „Gândiți deschis”, o abordare prin care se dorește încurajarea și mobilizarea puterii transformatoare, inovatoare și de colaborare a surselor deschise, precum și principiile și practicile de dezvoltare ale acesteia. Strategia contribuie la obiectivele Strategiei digitale globale a Comisiei și ale Programului Europa digitală.

Continue Reading

COMISIA EUROPEANA

Comisia Europeană propune un cod de cooperare polițienească pentru a consolida colaborarea între autoritățile de aplicare a legii din statele membre

Published

on

© European Union, 2020/ Source: EC - Audiovisual Service

Comisia Europeană propune un cod al UE de cooperare polițienească pentru a consolida cooperarea între autoritățile de aplicare a legii din statele membre și pentru a le oferi polițiștilor din UE instrumente mai moderne de schimb de informații.

Necesitatea acestuia apare în contextul în care mulți infractori operează transfrontalier, prin urmare polițiștii din UE trebuie să poată colabora rapid și eficient.

Potrivit unui comunicat al Comisiei Europene, codul de cooperare polițienească – care include o recomandare privind cooperarea polițienească operativă și noi norme privind schimbul de informații – va contribui la îmbunătățirea operațiunilor transfrontaliere, va oferi canale și calendare clare pentru schimbul de informații și va conferi un rol mai important agenției Europol.

În plus, normele revizuite privind schimbul automatizat de anumite categorii de date vor contribui la stabilirea într-un mod mult mai eficace a unor legături între infracțiuni în cadrul investigațiilor din întreaga UE.

Acest lucru va contribui la eliminarea lacunelor existente în materie de informații, va intensifica acțiunile de prevenire, depistare și investigare a infracțiunilor în UE și va promova securitatea tuturor cetățenilor europeni.

Tot astăzi, Comisia Europeană prezintă un raport cu privire la progresele înregistrate în cadrul Strategiei UE privind o uniune a sănătății.

”Infractorii nu ar trebui să poată scăpa de poliție deplasându-se pur și simplu într-un alt stat membru. Astăzi propunem norme care să îi ajute pe polițiștii din întreaga UE să colaboreze pentru a-i prinde pe infractori. Prin canalele clare de care va dispune pentru a face schimb de informații, poliția va putea identifica rapid suspecții și colecta informațiile de care are nevoie pentru derularea anchetelor”, a transmis Margaritis Schina, vicepreședintele pentru promovarea modului nostru de viață european.

La rândul său, comisarul pentru afaceri interne, Ylva Johansson, a dat asigurări că ”propunerile Propunerile noastre de astăzi vor rezolva probleme transfrontaliere foarte practice cu care se confruntă zilnic polițiștii din Europa. De exemplu, problema normelor care se aplică în cazul în care poliția trebuie să treacă o frontieră internă pentru a continua să urmărească un infractor. În prezent, poliția se confruntă cu norme naționale diferite și complexe, însă, prin propunerile prezentate astăzi, va putea acționa într-un cadru european clar. Poliția va dispune, de asemenea, de instrumente mai bune pentru a face schimb de informațiile necesare pentru investigații, astfel încât cetățenii să fie protejați de o criminalitate din ce în ce mai sofisticată”, a completat aceasta.

Printre măsurile propuse se numără:

  • O recomandare privind cooperarea polițienească operativă, care instituie standarde comune pentru cooperarea dintre polițiștii care participă la patrule comune și care își desfășoară activitatea pe teritoriul unui alt stat membru. Se prevede o listă comună a infracțiunilor pentru care se pot derula urmăriri transfrontaliere și se creează instrumente de mesagerie securizate pentru ca polițiștii să comunice cu colegii lor atunci când desfășoară operațiuni în alte țări ale UE. Operațiunile polițienești și anchetele penale rămân în responsabilitatea statelor membre, aceste standarde comune facilitând doar activitatea polițiștilor în alte țări ale UE. Recomandarea va promova, de asemenea, o cultură comună la nivelul UE a activităților polițienești prin formare comună, inclusiv cursuri de limbi străine sau programe de schimb.
  • Noi reguli privind schimbul de informații între autoritățile de aplicare a legii din statele membre: polițiștii dintr-un stat membru ar trebui să poată avea un acces echivalent la informațiile aflate la dispoziția colegilor lor din alt stat membru, în aceleași condiții. Statele membre ar trebui să instituie un punct unic de contact, operațional 24/7, dotat cu personal adecvat și acționând ca un „ghișeu unic” pentru schimbul de informații cu alte țări ale UE. Informațiile solicitate ar trebui să fie puse la dispoziție în termen de 8 ore (pentru cazurile urgente), cu un termen maxim de 7 zile. Aplicația de rețea pentru schimbul securizat de informații (SIENA), gestionată de Europol, ar trebui să devină canalul de comunicare implicit.
  • Norme revizuite privind schimbul automatizat de date pentru cooperarea polițienească în cadrul mecanismului Prüm, pentru a îmbunătăți, a facilita și a accelera schimbul de date și a contribui la identificarea infractorilor. De exemplu, adăugarea de imagini faciale ale suspecților și ale infractorilor condamnați și de caziere judiciare la schimbul automat de date și introducerea unui router central la care să se poată conecta bazele de date naționale, înlocuindu-se astfel multitudinea de conexiuni dintre bazele de date naționale. Europol va fi în măsură, de asemenea, să sprijine statele membre într-un mod mai eficient, verificând datele provenind din țări terțe din bazele de date ale statelor membre, ceea ce va permite identificarea infractorilor cunoscuți de țările din afara UE.

În prezent, Parlamentul European și Consiliul trebuie să examineze și să adopte propunerile de directivă privind schimbul de informații și de regulament privind schimbul automatizat de date. Propunerea de recomandare a Consiliului privind cooperarea polițienească operativă este pe masa Consiliului pentru a fi discutată și adoptată, după consultarea Parlamentului European. Recomandarea ar urma să servească ulterior drept bază pentru ca toate statele membre să își actualizeze acordurile naționale sau bilaterale existente.

Continue Reading

COMISIA EUROPEANA

Comisia Europeană propune un nou instrument pentru a contracara utilizarea măsurilor economice coercitive de către țările terțe

Published

on

© Ursula von der Leyen - Twitter

Comisia Europeană a propus miercuri un nou instrument pentru a contracara utilizarea măsurilor economice coercitive de către țările terțe, instrumentul juridic reprezentând un răspuns la faptul că, în ultimii ani, UE și statele sale membre au devenit ținta unor presiuni economice deliberate, informează comunicatul oficial. 

Instrumentul juridic îi va permite Uniunii Europene să se apere mai bine pe scena mondială. Scopul este de a descuraja țările terțe să restricționeze sau să amenințe să restricționeze comerțul sau investițiile pentru a determina o schimbare a politicii UE în domenii precum schimbările climatice, fiscalitatea sau siguranța alimentară.

Instrumentul anti-coerciții este conceput să detensioneze relațiile economice și să determine stoparea unor măsuri coercitive specifice prin intermediul dialogului, ca prim pas. Orice contramăsuri luate de UE ar fi aplicate numai în ultimă instanță, atunci când nu există nicio altă modalitate de a contracara intimidarea prin măsuri economice, care poate lua multe forme.

Acestea variază de la instrumente explicite de coerciție și de apărare comercială îndreptate împotriva UE utilizate de unele țări, la controale selective la frontieră sau controale în sfera siguranței alimentare vizând produsele dintr-o anumită țară a UE, până la boicotarea unor produse cu o anumită origine. Scopul contramăsurilor este de a menține dreptul legitim al UE și al statelor membre de a face alegeri și de a lua decizii în materie de politici în mod suveran, precum și de a preveni interferențele grave în suveranitatea Uniunii sau a statelor sale membre.

 „Într-o perioadă de tensiuni geopolitice tot mai accentuate, comerțul este din ce în ce mai mult utilizat ca armă, iar UE și statele sale membre devin ținte ale intimidării economice. Avem nevoie de instrumente adecvate pentru a răspunde în mod corespunzător. Prin această propunere, transmitem mesajul clar că UE își va apăra cu fermitate interesele. Principalul obiectiv al instrumentului anti-coerciții este de a acționa ca un factor de descurajare. Dar de acum dispunem de mai multe instrumente atunci când suntem nevoiți să acționăm. Acest instrument ne va permite să răspundem provocărilor geopolitice din următoarele decenii, menținând Europa puternică și flexibilă”, a transmis Valdis Dombrovskis, vicepreședinte executiv și comisar pentru comerț. 

Cu acest nou instrument, Uniunea Europeană va fi în măsură să răspundă măsurilor economice coercitive într-un mod structurat și uniform. Un cadru legislativ dedicat asigură previzibilitate și transparență; el evidențiază aderarea UE la o abordare bazată pe norme, inclusiv la nivel internațional.

Mai mult, UE va colabora direct cu o țară în cauză pentru a pune capăt intimidării economice. Dacă intimidarea economică nu se oprește imediat, noul instrument va permite Uniunii să reacționeze rapid și eficient, oferind un răspuns personalizat și proporțional pentru fiecare situație, de la impunerea de tarife și restricționarea importurilor din țara în cauză, la restricții vizând serviciile sau investițiile sau la măsuri de limitare a accesului la piața internă a UE.


Propunerea Comisiei vine în urma solicitărilor inițiate de Parlamentul European și de mai multe state membre. Ea a fost făcută cunoscută într-o Declarație comună a Comisiei, a Consiliului și a Parlamentului European privind un instrument pentru descurajarea și contracararea acțiunilor coercitive desfășurate de țări terțe, emisă în 2 februarie.

Propunerea a fost elaborată în urma unei consultări publice laborioase desfășurate la nivelul UE (inclusiv a unei evaluări a impactului), în cadrul căreia multe dintre părțile interesate – în special întreprinderile, asociațiile industriale și grupurile de reflecție – au semnalat problema intimidării economice și a măsurilor coercitive îndreptate împotriva intereselor UE și au sprijinit elaborarea la nivelul UE a unui instrument disuasiv.

În prezent, propunerea trebuie discutată și aprobată de Parlamentul European și de Consiliul Uniunii Europene. Ea va fi luată în considerare în cadrul procedurii legislative ordinare, prin care Parlamentul și Consiliul își vor elabora pozițiile la nivel intern înainte de a negocia între ele în cadrul discuțiilor din cadrul trilogului, cu participarea Comisiei. În următoarele două luni, părțile interesate și cetățenii pot oferi puncte de vedere suplimentare cu privire la care Comisia va prezenta un raport Consiliului și Parlamentului.

Continue Reading

Facebook

Advertisement
CHINA13 mins ago

UE reacționează în cazul tensiunilor comerciale dintre China și Lituania: Suntem pregătiți să ne opunem măsurilor coercitive îndreptate împotriva oricărui stat membru

COMISIA EUROPEANA50 mins ago

Comisia Europeană oferă acces deschis la soluțiile sale de software în beneficiul întreprinderilor, al inovatorilor și al domeniilor de interes public

ROMÂNIA60 mins ago

Klaus Iohannis, întâlnire cu ambasadorii statelor membre la București: Reiterez sprijinul puternic al României pentru parcursul european al Republicii Moldova

INTERNAȚIONAL1 hour ago

Lideri din întreaga lume l-au felicitat pe Olaf Scholz după alegerea sa în funcția de cancelar al Germaniei

U.E.1 hour ago

Președintele Germaniei Frank-Walter Steinmeier îl îndeamnă pe noul cancelar Olaf Scholz ”să își ia în serios marea responsabilitate care atârnă pe umerii” săi în combaterea pandemiei

U.E.2 hours ago

Emmanuel Macron îl primește vineri la Paris pe Olaf Scholz, în prima vizită externă a noului cancelar german: Să scriem împreună cooperarea franco-germană pentru Europa

Alin Mituța2 hours ago

Europarlamentarul Alin Mituța: Românii trebuie să aibă acces la servicii de sănătate la același nivel cu ceilalți europeni

EUROPARLAMENTARI ROMÂNI2 hours ago

Eurodeputatul Gheorghe Falcă: Prin Fondul Social pentru Climă trebuie să finanțăm infrastructura de transport pentru a nu lăsa pe nimeni în urmă

INTERNAȚIONAL3 hours ago

Joe Biden, discuție cu aliații săi europeni după videoconferința cu Vladimir Putin: Reiterăm sprijinul pentru suveranitatea și integritatea teritorială a Ucrainei

COMISIA EUROPEANA3 hours ago

Comisia Europeană propune un cod de cooperare polițienească pentru a consolida colaborarea între autoritățile de aplicare a legii din statele membre

SUA6 hours ago

UE-SUA lansează un dialog comun privind politica de concurență în domeniul tehnologiei

ROMÂNIA5 days ago

Premierul Nicolae Ciucă atrage atenția că trebuie elaborată cât mai rapid OUG privind cadrul de implementare a PNRR

ROMÂNIA1 week ago

Klaus Iohannis a decorat cadre medicale, profesori și reprezentați ai societății civile cu prilejul Zilei Naționale a României: O recunoaștere a meritelor oamenilor care aduc cinste țării noastre

MAREA BRITANIE1 week ago

Ziua Națională a României. Ambasadorul Regatului Unit la București: Combaterea problemelor climatice va reprezenta un ”aspect important al cooperării” dintre țările noastre

POLITICĂ1 week ago

Premierul Nicolae Ciucă, îndemn la unitate de Ziua Națională: Marea Unire rămâne cea mai frumoasă pagină din istoria României, o lecție despre coeziune care acum ne este necesară

COMISIA EUROPEANA1 week ago

Ursula von der Leyen salută decizia OMS de a începe negocierile pentru un tratat internațional privind pandemiile: Spiritul de acțiune colectivă, singurul răspuns pentru combaterea pandemiilor

U.E.1 week ago

Charles Michel, la sesiunea specială a Adunării Mondiale a Sănătății pentru un tratat internațional privind pandemiile: Sper că vom face istorie. Abordarea „O singură sănătate” este un „must-have”

EUROPARLAMENTARI ROMÂNI1 week ago

Mircea Hava pune la dispoziția oricărei ”comunități care dorește să cunoască și să acceseze fondurile” UE experiența sa de peste 20 de ani ca primar: Banii europeni pot schimba, din temelii, un oraș

ROMÂNIA1 week ago

Varianta Omicron: România trimite un avion Tarom pentru a-și repatria cetățenii blocați în Africa de Sud și se oferă să ajute și alte state UE care nu au reușit acest lucru, în limita capacității aeronavei

ROMÂNIA1 week ago

Premierul Nicolae Ciucă, întâlnire cu ministrul Sănătății: România urmează recomandările ECDC și ale Comisiei Europene. Românii care vin din țări din sudul Africii vor fi carantinați timp de 14 zile

Team2Share

Trending