ROMÂNIA
Raport Curtea de Conturi Europeană: Achizițiile publice în UE – Atribuirile directe de contracte și procedurile cu un singur ofertant au redus concurența
Published
1 year agoon
By
REDACTIAAnalizat de CaleaEuropeană.ro, raportul special al Curții de Conturi Europene 28/2023 relevă că, în ultimul deceniu, concurența pentru contractele de achiziţii publice atribuite de autoritățile naționale, regionale și locale din UE a scăzut. În România, Polonia, Franța și Germania, analiza datelor disponibile indică o creștere semnificativă a procedurilor de achiziții în care există un singur ofertant și un nivel ridicat al atribuirilor directe ale contractelor. Cu toate acestea, Polonia, Franța și Germania au redus atribuirile directe în perioada examinată, în timp ce în România utilizarea lor a crescut în mod semnificativ, de la 21,2% (2011) la 36,5% (2021).
Achizițiile publice reprezintă un element esențial al pieței unice a UE. Facilitând selectarea societăților cu cele mai bune performanțe, ele ajută autoritățile publice din statele membre să obțină cel mai bun raport costuri‑beneficii atunci când achiziționează lucrări, bunuri și servicii. La rândul său, acest lucru contribuie la asigurarea competitivității piețelor și protejează interesul public. Curtea a constatat că, în ultimul deceniu, concurența pentru atribuirea contractelor de achiziții publice a scăzut, iar reforma din 2014 a directivelor UE nu pare să fi contribuit la redresarea situației.
Per ansamblu, se remarcă o lipsă de conștientizare cu privire la concurența în achizițiile publice. Datele disponibile nu sunt utilizate în mod sistematic pentru a stabili care sunt cauzele profunde ale scăderii concurenței și se iau doar măsuri dispersate pentru a reduce obstacolele. Curtea subliniază că principalele obiective ale reformei UE din 2014 menite să asigure concurența, cum ar fi simplificarea și scurtarea procedurilor de achiziții publice, nu au fost îndeplinite și că unele dintre ele pot chiar să reducă nivelul de concurență.
De asemenea, Curtea recomandă să se clarifice obiectivele în materie de achiziții publice și să li se stabilească prioritatea, să se elimine lacunele în colectarea datelor privind achizițiile publice, să se îmbunătățească instrumentele de monitorizare pentru a permite o mai bună analiză, să se examineze mai în detaliu cauzele profunde ale concurenței limitate și să se prezinte un plan de acțiune pentru depășirea principalelor obstacole din calea concurenței în achizițiile publice.
Toate procedurile de ofertare și anunțurile de atribuire a contractelor pentru achiziții publice evaluate peste pragul UE aplicabil trebuie publicate pe site-ul TED (Tenders Electronic Daily), astfel încât potențialii furnizori să fie informați cu privire la viitoarele oportunități de achiziții. Autoritățile contractante pot publica în acest sistem și proceduri de achiziții care se situează sub prag.
În 2020, potrivit Oficiului pentru Publicații, pe site-ul TED au fost publicate peste 640.000 de anunțuri. Se estimează că ele vizau 226.000 de proceduri de achiziții publice în valoare de aproximativ 800 de miliarde de euro. Începând din 2016, aceste anunțuri au fost puse la dispoziția publicului sub formă de date deschise.
Rapoartele de țară ale statelor membre și Tabloul de bord al pieței unice gestionat de Comisie
În afară de TED, Comisia dispune de încă două instrumente de monitorizare a situației achizițiilor publice în UE: în primul rând, statele membre au obligația de a prezenta Comisiei rapoarte trienale de monitorizare la nivel național și, în al doilea rând, Comisia menține un Tablou de bord al pieței unice. Tabloul de bord cuprinde o secțiune specifică în care se furnizează date privind achizițiile publice din UE sub forma a 12 indicatori, care sunt defalcați pe țări. Dintre aceștia, Comisia i-a considerat deosebit de relevanți pe următorii trei, cărora, până în ianuarie 2023, le tripla ponderea în calculul unui indicator compozit global.
- rata achizițiilor publice „fără o procedură de ofertare”, care măsoară ponderea contractelor atribuite societăților în urma unei proceduri de negociere fără a recurge la o procedură de ofertare (denumită și „atribuire directă”);
- rata achizițiilor publice „cu un singur ofertant”, care măsoară ponderea contractelor atribuite în cadrul procedurilor în care a existat un singur ofertant;
- „rata de publicare”, care măsoară ca procent din PIB-ul național valoarea procedurilor de achiziții publice publicate pe TED.
Potrivit indicatorilor-cheie, în ultimii 10 ani s-a înregistrat o concurență mai redusă în achizițiile publice
Curtea a efectuat o analiză aprofundată a datelor raportate de statele membre în TED, pentru a evalua evoluția nivelului concurenței pentru lucrări, bunuri și servicii atât pe piața unică a UE, cât și în fiecare dintre statele membre ale UE-27 în perioada 2011-2021. În special, a fost creată o serie cronologică pentru trei indicatori-cheie de măsurare a concurenței în achizițiile publice („fără o procedură de ofertare”, „cu un singur ofertant” și „numărul de ofertanți”), pe baza tuturor datelor înregistrate în TED pentru procedurile care se situează deasupra pragurilor.
De asemenea, s-au analizat diferențele regionale și sectoriale și s-a examinat evoluția de-a lungul timpului a achizițiilor transfrontaliere directe, un alt indicator relevant. În plus, Curtea a verificat evoluția înregistrată de prețurile pentru lucrări, bunuri și servicii achiziționate de autoritățile publice, deoarece creșterile peste rata inflației prețurilor de consum ar putea indica, de asemenea, o concurență slabă.
Un număr mare de atribuiri directe în mai multe state membre
O atribuire directă are loc atunci când o autoritate nu publică o procedură de ofertare, ci se adresează în mod direct uneia sau mai multor societăți, solicitându-le să depună o ofertă. Atribuirile directe se măsoară cu ajutorul indicatorului „fără o procedură de ofertare”. Prin definiție, această abordare limitează concurența. În cazul în care este contactată doar o singură societate, nu există deloc concurență.
În conformitate cu directivele UE privind achizițiile publice, o astfel de abordare este permisă numai în circumstanțe excepționale, de exemplu: dacă nu a fost depusă nicio ofertă sau nicio ofertă adecvată ca răspuns la o procedură deschisă sau restrânsă; din motive de extremă urgență; în cazul în care contractul de achiziții este încheiat în urma unui concurs de proiecte; pentru lucrări noi care constau în repetarea unor lucrări similare în aceleași condiții.
În 2021, achizițiile publice „fără o procedură de ofertare” au reprezentat aproximativ 15,8% din totalul procedurilor de achiziții de pe piața unică a UE raportate de statele membre pe TED. Analiza Curții a arătat, de asemenea, că rata atribuirilor directe variază de la un stat membru la altul. În 2021, ratele medii ale atribuirilor directe au variat între 3,1% (Grecia) și 42,3% (Cipru), ceea ce indică existența unor diferențe semnificative între practicile de achiziții publice ale autorităților contractante din statele membre.
Unele state membre au redus atribuirile directe în perioada examinată (de exemplu, Germania), în altele nu s-a înregistrat nicio schimbare a nivelului lor (de exemplu, Irlanda), în timp ce în alte state utilizarea lor a crescut în mod semnificativ (de exemplu, Cipru). În Tabloul de bord al pieței unice, o rată a achizițiilor publice „fără o procedură de ofertare” mai mare de 10 % este considerată un semnal de alertă. În 2021, majoritatea statelor membre (23 din 27) depășeau acest procent.
„Fără o procedură de ofertare” – ponderea per stat membru (2011 și 2021)
În România, achizițiile publice „fără o procedură de ofertare” au reprezentat, în 2011, 21,2% din totalul procedurilor de achiziții, iar în 2021, ponderea a fost de 36,5%. Astfel, în țara noastră, utilizarea atribuirilor directe a crescut în mod semnificativ. În schimb, Franța, Germania și Polonia au reușit să reducă atribuirile directe în perioada examinată. În 2011, în Franța, ponderea a fost de 15,3%, iar în 2021 de 12,1%. În Germania achizițiile publice „fără o procedură de ofertare” au reprezentat, în 2011, 34,7%, iar în 2021, 18,8%. În Polonia, în 2011, ponderea a fost de 12,0%, iar în 2021 a scăzut la 10,6%.
Curtea a constatat, de asemenea, o eterogenitate considerabilă între sectoarele economice în ceea ce privește ponderea contractelor atribuite direct și evoluția în timp a ratei atribuirilor directe. De exemplu, în perioada de 11 ani acoperită de audit, au existat din ce în ce mai puține atribuiri directe pentru servicii financiare, în timp ce, în 2021, sectorul energetic a înregistrat cel mai mare număr de atribuiri directe. Acest lucru ilustrează faptul că abordarea autorităților contractante în ceea ce privește atribuirea directă a contractelor, în lipsa oricărei concurențe, variază semnificativ de la un sector economic la altul și, de asemenea, se schimbă în timp.
„Fără o procedură de ofertare” – ponderea per sector selectat (2011-2021)
În tabelul de mai jos, analizăm patru sectoare economice din mai multe state membre UE, printre care și România, în ceea ce privește ponderea contractelor atribuite direct și evoluția în timp a ratei atribuirilor directe.
România |
Sectoare economice | 2011 | 2021 |
Construcții | 11,9% | 1,5% |
Energie | 21,2% | 87,8% |
Echipamente de transport | 20,5% | 18,8% |
Servicii de transport | 36,4% | 37,8% |
Franța |
Sectoare economice | 2011 | 2021 |
Construcții | 14,7% | 15,8% |
Energie | 9,7% | 12,4% |
Echipamente de transport | 13,9% | 11,9% |
Servicii de transport | 22,6% | 9,4% |
Polonia |
Sectoare economice | 2011 | 2021 |
Construcții | 3,1% | 2,3% |
Energie | 22,7% | 11,4% |
Echipamente de transport | 4,8% | 6,2% |
Servicii de transport | 20,6% | 22,4% |
Germania |
Sectoare economice | 2011 | 2021 |
Construcții | 14,3% | 9,5% |
Energie | 10,1% | 7,8% |
Echipamente de transport | 23,4% | 21,6% |
Servicii de transport | 14,0% | 16,1% |
Austria |
Sectoare economice | 2011 | 2021 |
Construcții | 20,1% | 30,2% |
Energie | 50,0% | 44,4% |
Echipamente de transport | 33,7% | 32,1% |
Servicii de transport | 20,0% | 23,1% |
Belgia |
Sectoare economice | 2011 | 2021 |
Construcții | 13,8% | 14,5% |
Energie | 12,1% | 14,7% |
Echipamente de transport | 25,2% | 15,1% |
Servicii de transport | 14,3% | 13,0% |
Danemarca |
Sectoare economice | 2011 | 2021 |
Construcții | 13,8% | 17,0% |
Energie | 16,7% | 20,0% |
Echipamente de transport | 15,3% | 21,3% |
Servicii de transport | 20,3% | 29,7% |
Estonia |
Sectoare economice | 2011 | 2021 |
Construcții | 17,1% | 7,1% |
Energie | 9,1% | 18,8% |
Echipamente de transport | 4,9% | 0,0% |
Servicii de transport | 11,1% | 0,0% |
Finlanda |
Sectoare economice | 2011 | 2021 |
Construcții | 11,0% | 11,9% |
Energie | 4,4% | 7,6% |
Echipamente de transport | 8,3% | 9,2% |
Servicii de transport | 0,0% | 0,0% |
Letonia |
Sectoare economice | 2011 | 2021 |
Construcții | 12,1% | 5,9% |
Energie | 20,3% | 10,3% |
Echipamente de transport | 19,6% | 4,0% |
Servicii de transport | 55,6% | 15,0% |
Lituania |
Sectoare economice | 2011 | 2021 |
Construcții | 2,9% | 23,1% |
Energie | 4,5% | 26,7% |
Echipamente de transport | 17,0% | 9,6% |
Servicii de transport | 40,0% | 11,8% |
Luxemburg |
Sectoare economice | 2011 | 2021 |
Construcții | 10,3% | 0,0% |
Energie | 0,0% | 0,0% |
Echipamente de transport | 3,8% | 0,0% |
Servicii de transport | 50,0% | 0,0% |
Olanda |
Sectoare economice | 2011 | 2021 |
Construcții | 9,3% | 6,7% |
Energie | 4,8% | 0,0% |
Echipamente de transport | 6,6% | 10,7% |
Servicii de transport | 6,3% | 10,8% |
Norvegia |
Sectoare economice | 2011 | 2021 |
Construcții | 15,1% | 11,1% |
Energie | 5,0% | 16,7% |
Echipamente de transport | 14,3% | 6,1% |
Servicii de transport | 22,5% | 4,5% |
Suedia |
Sectoare economice | 2011 | 2021 |
Construcții | 4,7% | 5,2% |
Energie | 2,4% | 10,7% |
Echipamente de transport | 7,6% | 6,3% |
Servicii de transport | 13,7% | 9,6% |
Media UE |
Sectoare economice | 2011 | 2021 |
Construcții | 12,8% | 9,8% |
Energie | 16,4% | 28,7% |
Echipamente de transport | 16,9% | 15,3% |
Servicii de transport | 19,7% | 18,9% |
Ponderea procedurilor de achiziții publice cu un singur ofertant aproape s-a dublat în ultimii 10 ani
Procedurile de achiziții publice cu un singur ofertant sunt procedurile în cadrul cărora o singură societate își manifestă interesul și depune o ofertă. În astfel de situații, întrucât nu există concurență, autoritatea contractantă fie acceptă singura ofertă primită, fie întrerupe procedura.
În perioada 2011-2021, rata acestor proceduri pe piața unică a UE a crescut semnificativ de la 23,5 % (2011) la 41,8 % (2021) din totalul procedurilor. În același timp, numărul ofertanților pentru fiecare procedură aproape s-a înjumătățit, scăzând de la o medie de 5,7 ofertanți la 3,2 ofertanți per procedură.
Totodată, Curtea a observat diferențe semnificative între statele membre: tendința de a utiliza proceduri de achiziții publice cu un singur ofertant a crescut cel mai mult în Austria, Danemarca, Grecia, Țările de Jos și Slovenia. Singurele state membre în care rata unor astfel de proceduri a scăzut au fost Croația, ulterior aderării sale la UE și a intrării pe piața unică, Malta și Slovacia. În mod similar, datele indică diferențe semnificative în ceea ce privește nivelul global al procedurilor de achiziții publice cu un singur ofertant. La sfârșitul anului 2021, ponderea acestora se situa sub 20 % din totalul procedurilor în doar trei state membre (Finlanda, Malta și Suedia), în timp ce, în Cipru, Polonia și Slovenia, depășea 50 %. 20 % reprezintă pragul de alertă din Tabloul de bord al pieței unice.
În România, rata acestor proceduri a crescut de la 20,7% (2011) la 25,8 % (2021) din totalul procedurilor. În Franța rata procedurilor a crescut de la 14,9% (2011) la 23,7% (2021), iar în Germania, rata a crescut semificativ de la 13,8% (2011) la 27,6% (2021). De asemenea, și în Polonia regăsim o creștere: de la 47,5% (2011) la 53,5% (2021).
Proceduri de achiziții publice cu un singur ofertant – ponderea per stat membru (2011 și 2021)
Curtea a analizat, de asemenea, situația din anumite sectoare economice: construcții, energie, inginerie, servicii financiare, servicii de sănătate, echipamente medicale, reparații, servicii de canalizare, echipamente de transport și servicii de transport.
Deși s-a constatat o creștere semnificativă a procedurilor de achiziții publice cu un singur ofertant în toate sectoarele economice, sectorul construcțiilor a înregistrat o pondere mai scăzută a acestor proceduri, în general, și o creștere mai lentă a acesteia în timp. La polul opus, în sectorul serviciilor de sănătate și al serviciilor și echipamentelor de transport, ratele procedurilor de achiziții publice cu un singur ofertant sunt mai ridicate și înregistrează o creștere.
Proceduri de achiziții publice cu un singur ofertant – ponderea per sector selectat (2011-2021)
De asemenea, și în acest caz întâlnim o eterogenitate considerabilă între sectoarele economice analizate mai sus, în ceea ce privește ponderea procedurilor de achiziții publice cu un singur ofertant.
România |
Sectoare economice | 2011 | 2021 |
Construcții | 20,8% | 23,5% |
Energie | 40,7% | 27,2% |
Echipamente de transport | 41,7% | 54,5% |
Servicii de transport | 46,3% | 45,5% |
Polonia |
Sectoare economice | 2011 | 2021 |
Construcții | 11,9% | 21,1% |
Energie | 54,6% | 33,5% |
Echipamente de transport | 48,3% | 44,9% |
Servicii de transport | 55,3% | 31,4% |
Franța |
Sectoare economice | 2011 | 2021 |
Construcții | 7,9% | 10,8% |
Energie | 37,9% | 21,6% |
Echipamente de transport | 25,2% | 28,8% |
Servicii de transport | 16,0% | 25,4% |
Germania |
Sectoare economice | 2011 | 2021 |
Construcții | 4,1% | 10,3% |
Energie | 14,6% | 24,7% |
Echipamente de transport | 17,7% | 46,1% |
Servicii de transport | 8,6% | 14,6% |
Austria |
Sectoare economice | 2011 | 2021 |
Construcții | 3,9% | 9,7% |
Energie | 2,4% | 33,3% |
Echipamente de transport | 18,4 % | 46,2% |
Servicii de transport | 0,0% | 13,0% |
Belgia |
Sectoare economice | 2011 | 2021 |
Construcții | 7,6% | 9,2% |
Energie | 8,8% | 18,2% |
Echipamente de transport | 17,2% | 30,5% |
Servicii de transport | 14,5% | 55,3% |
Danemarca |
Sectoare economice | 2011 | 2021 |
Construcții | 3,4% | 11,8% |
Energie | 0,0% | 0,0% |
Echipamente de transport | 13,2% | 17,7% |
Servicii de transport | 7,0% | 4,8% |
Estonia |
Sectoare economice | 2011 | 2021 |
Construcții | 3,2% | 4,0% |
Energie | 16,3% | 40,9% |
Echipamente de transport | 9,6% | 50,0% |
Servicii de transport | 0,0% | 0,0% |
Finlanda |
Sectoare economice | 2011 | 2021 |
Construcții | 7,5% | 14,7% |
Energie | 8,0% | 6,1% |
Echipamente de transport | 16,9% | 16,4% |
Servicii de transport | 13,2% | 8,0% |
Letonia |
Sectoare economice | 2011 | 2021 |
Construcții | 25,6% | 8,9% |
Energie | 29,0% | 29,2% |
Echipamente de transport | 34,6% | 42,9% |
Servicii de transport | 5,0% | 13,8% |
Lituania |
Sectoare economice | 2011 | 2021 |
Construcții | 0,0% | 25,8% |
Energie | 23,5% | 48,1% |
Echipamente de transport | 12,9% | 28,5% |
Servicii de transport | 42,9% | 32,8% |
Luxemburg |
Sectoare economice | 2011 | 2021 |
Construcții | 3,6% | 7,1% |
Energie | 33,3% | 20,0% |
Echipamente de transport | 33,3% | 46,2% |
Servicii de transport | 100,0% | 50,0% |
Olanda |
Sectoare economice | 2011 | 2021 |
Construcții | 2,4% | 13,8% |
Energie | 13,2% | 7,0% |
Echipamente de transport | 7,3% | 24,0% |
Servicii de transport | 7,1% | 4,3% |
Norvegia |
Sectoare economice | 2011 | 2021 |
Construcții | 4,7% | 6,1% |
Energie | 2,4% | 0,0% |
Echipamente de transport | 8,1% | 26,8% |
Servicii de transport | 5,2% | 22,9% |
Suedia |
Sectoare economice | 2011 | 2021 |
Construcții | 4,4% | 8,0% |
Energie | 6,0% | 31,0% |
Echipamente de transport | 11,5% | 22,2% |
Servicii de transport | 8,9% | 10,1% |
Media UE |
Sectoare economice | 2011 | 2021 |
Construcții | 6,9% | 13,9% |
Energie | 31,1% | 34,9% |
Echipamente de transport | 26,8% | 44,2% |
Servicii de transport | 15,7% | 27,5% |
Curtea a identificat și între regiuni și între sectoarele economice diferențe semnificative în ceea ce privește ponderea procedurilor de achiziții publice cu un singur ofertant.
Diferențe regionale în ceea ce privește nivelurile de concurență: exemple din patru state membre în perioada 2011-2021
În România, regiunea București – Ilfov înregistrează cea mai mare rată a procedurilor de achiziții publice cu un singur ofertant (37,1%), urmată de regiunea Nord-Est (36,8%). În schimb, în Vest se înregistrează o rată a procedurilor de achiziții publice cu un singur ofertant mai mică decât în alte părți ale țării. (22,7%).
București-Ilfov | 37,1% |
Nord-Est | 36,8% |
Sud-Est | 33,8% |
Centru | 33,3% |
Sud | 31,9% |
Nord-Vest | 28,5% |
Sud-Vest Oltenia | 28,0% |
Vest | 22,7% |
În Polonia, regiunea Lubuskie înregistrează cea mai mare rată a procedurilor de achiziții publice cu un singur ofertant (54,3%), iar regiunea Lodz înregistrează o rată semnificativ mai mică decât alte părți ale țării (45,4%).
Regiunea Koblenz din Germania înregistrează cea mai mare rată a procedurilor de achiziții publice cu un singur ofertant (41,9%). În schimb, în regiunea Trier se înregistrează o rată a procedurilor de achiziții publice cu un singur ofertant semnificativ mai redusă decât în alte părți ale țării (12,4%).
Și în Franța există diferențe semnificative în ceea ce privește ponderea procedurilor de achiziții publice cu un singur ofertant. Regiunea Corsica înregistrează cea mai mare rată (35,2%), iar regiunea Nord-Pas-de-Calais, cea mai mică (13,7%).
Per ansamblu, analiza datelor privind procedurile de achiziții publice cu un singur ofertant realizată de Curte indică faptul că nivelul concurenței în achizițiile publice de pe piața unică a scăzut din 2011. În plus, nivelul atribuirilor directe ale contractelor rămâne ridicat în majoritatea statelor membre. Prin urmare, intrarea în vigoare a directivelor din 2014 nu a avut niciun efect demonstrabil asupra nivelului achizițiilor publice cu un singur ofertant și al atribuirilor directe.
Achizițiile transfrontaliere directe reprezintă aproximativ 5 % din totalul contractelor atribuite
O preocupare continuă a fost volumul limitat de achiziții publice transfrontaliere directe, impactul lor asupra integrării economice fiind din această cauză redus. Înainte de instituirea pieței unice la sfârșitul anului 1992, contractele transfrontaliere directe atribuite de autoritățile contractante unor societăți situate în afara statului lor membru reprezentau aproximativ 2 % din totalul contractelor de achiziții publice. Această pondere a rămas stabilă în perioada 2011-2021, fiind, în medie, de aproximativ 5 % din contractele de achiziții publice.
Datele indică iarăși diferențe semnificative între țări. În perioada 2011-2021, autoritățile contractante din majoritatea statelor membre, inclusiv din toate statele cele mai mari, au atribuit mai puțin de 5 % din contractele lor de lucrări, bunuri și servicii unor societăți situate în străinătate. Numai trei țări au atribuit peste 10 % din totalul contractelor lor de achiziții publice din aceeași perioadă 2011-2021 unor societăți din străinătate: Luxemburg, cu aproape 30 %, Irlanda, cu 15 %, și Belgia, cu aproximativ 10 %
Media schimburilor transfrontaliere directe în statele membre ale UE (2011-2021)
Schimburile transfrontaliere pot fi, de asemenea, realizate indirect prin intermediul consorțiilor de parteneri din diferite state membre sau de către filialele locale ale societăților străine. De exemplu, marile societăți din UE din sectorul financiar, energetic și al construcțiilor au filiale în majoritatea sau chiar în toate statele membre.
Per ansamblu, Curtea concluzionează că nivelul concurenței pentru atribuirea contractelor de achiziții publice de lucrări, de bunuri și de servicii a scăzut în ultimii 10 ani pe piața unică a UE. Se remarcă o lipsă de conștientizare a faptului că concurența reprezintă o condiție esențială prealabilă pentru obținerea unui raport optim costuri-beneficii în urma achizițiilor publice. Comisia și statele membre nu au utilizat în mod sistematic datele disponibile pentru a stabili care sunt cauzele profunde ale concurenței limitate în achizițiile publice și au luat doar măsuri dispersate pentru a reduce obstacolele.
În 2021, trei indicatori-cheie pentru măsurarea concurenței în achizițiile publice („achiziții fără o procedură de ofertare”, „achiziții cu un singur ofertant”, „numărul de ofertanți”) rămân la un nivel nesatisfăcător în majoritatea statelor membre. Atribuirile directe au reprezentat aproximativ 16 % din totalul procedurilor de achiziții publice de pe piața unică.
Peste 40 % din totalul atribuirilor s-au realizat în cadrul unor proceduri cu un singur ofertant. Analiza datelor efectuată de Curte arată, de asemenea, că achizițiile cu un singur ofertant desfășurate în UE-27 aproape s-au dublat între 2011 și 2021 și că numărul de ofertanți per procedură s-a redus aproape la jumătate.
Diferențele semnificative de la un stat membru la altul și de la o regiune la alta indică faptul că autoritățile contractante ale statelor membre adoptă abordări diferite în ceea ce privește practicile lor de achiziții publice. În plus, în cazul acestor indicatori, Curtea a identificat și o eterogenitate între sectoarele economice în ceea ce privește ponderea achizițiilor publice și evoluția indicatorilor în ultimii 10 ani.
You may like
Franța cere amânarea regulilor UE pentru companii privind raportarea impactului de mediu și verificarea lanțurilor de aprovizionare
România, promovată la târgurile internaționale de turism de la Madrid și Paris/Spania și Franța, locurile 6 și 8 în clasamentul țărilor de origine pentru turiștii străini în 2024
Miniștrii de externe ai Poloniei și Turciei, primii diplomați europeni care au discutat cu noul șef al diplomației SUA
Olaf Scholz: Vom aminti fiecărei noi generații responsabilitatea sa permanentă de a nu accepta nicio relativizare a tragediei istorice a Holocaustului
La 62 de ani de la reconcilierea franco-germană, Macron și Scholz au afișat la Élysée un front al unității în fața lui Trump: Franța și Germania trebuie să își joace rolul pentru o Europă unită și suverană
Donald Tusk propune UE o “mare campanie de de-reglementare” și revizuirea Green Deal pentru a ieftini cea mai scumpă energie din lume: Dacă Europa dă faliment, cine va mai proteja mediul în locul nostru?
NATO
Secretarul general al NATO Mark Rutte se întâlnește săptămâna viitoare la sediul Alianței cu noul ministru de externe al României Emil Hurezeanu
Published
7 hours agoon
January 24, 2025Secretarul general al NATO, Mark Rutte, se va întâlni marți, 28 ianuarie, cu ministrul afacerilor externe al României, Emil Hurezeanu, la sediul NATO din Bruxelles, a anunțat vineri Alianța Nord-Atlantică într-un comunicat.
Aceasta reprezintă prima întrevedere a înaltului oficial aliat cu un oficial al noii administrații de la București după alegerile parlamentare din 2024. Anterior scrutinului parlamentar și celui prezidențial anulat, Rutte l-a primit la sediul NATO pe premierul Marcel Ciolacu.
Săptămâna trecută, Mark Rutte a efectuat o vizită la sediul Delegației României la Alianță Nord-Atlantică, fiind primit de ambasadorul Dan Neculăescu și membrii delegației diplomatice a României.
Potrivit unui comunicat al Delegației României la NATO, întâlnirea a reprezentat o oportunitate ca secretarul general să cunoască echipa României la NATO și prioritățile pentru următoarea perioadă.
“Am scos în evidență contribuția semnificativă a țării noastre în cadrul Alianței și beneficiile pe care cei 20 de ani de apartenență la NATO le-au adus României. Datorită NATO, țara noastră este astăzi stabilă, sigură și mai prosperă. Am abordat teme esențiale pentru România: securitatea la Marea Neagră și nevoia de a ne dezvolta capabilitățile investind mai mult în propria apărare”, a transmis Delegația României la NATO, într-o postare pe Facebook.
Mark Rutte a preluat la 1 octombrie 2024 mandatul de secretarul general al Alianței în urma unei competiții cu președintele Klaus Iohannis, care s-a retras din cursă. Secretarul general al NATO este stabilit prin consens de toate statele membre ale Alianței.
Ulterior, înaltul oficial aliat l-a primit la cartierul general al NATO pe premierul Marcel Ciolacu, în luna noiembrie. Cei doi oficiali au discutat despre suplimentarea prezenței aliate în România, sprijinul aliat pentru Ucraina, investițiile în apărare, unde România alocă 2,5% din PIB, susținerea Republicii Moldova și situația de securitate la Marea Neagră din cauza agresiunii Rusiei în Ucraina.
În context, secretarul general Rutte a declarat că România a fost “un prieten ferm al Ucrainei”, furnizând ajutor militar esențial, inclusiv un sistem de apărare aeriană Patriot, și semnând un acord bilateral de securitate pe 10 ani.
Atunci, Rutte a condamnat încălcările spațiului aerian al NATO de către dronele și rachetele rusești, afirmând că acestea “sunt nesăbuite, periculoase și inacceptabile” și adăugând că “NATO și-a consolidat apărarea aeriană pe flancul său estic, iar aliații, în timp ce vorbim, achiziționează sute de avioane de luptă de generația a cincea”.
România și Mark Rutte au o relație de lungă durată, încă de când cel din urmă a fost prim-ministru al Olandei, o țară care s-a opus constant aderării României la spațiul Schengen, inclusiv din perspectiva statului de drept. În ultimii cinci ani, relațiile dintre România și Olanda, cu Klaus Iohannis și Mark Rutte la conducerea celor două țări aliate, au intrat pe o pantă ascendentă. Cei doi lideri s-au întâlnit constant în cadrul formatului de la Haga creat de premierul Țărilor de Jos și care reunea aliați NATO de pe flancul estic și din Europa Occidentală pentru a pregăti agenda comună a summit-urilor NATO.
Ulterior, Olanda s-a numărat printre primele națiuni contributoare la grupul de luptă al NATO din România, la Cincu, iar împreună România și Olanda au creat Centrul European de Instruire F-16, în care piloții ucraineni sunt antrenați în baze din România pe avioane de luptă F-16 olandeze.
ROMÂNIA
Eurostat: În 2022, România se afla în top trei la nivel UE în ceea ce privește ponderea medicilor stomatologi în raport cu populația
Published
7 hours agoon
January 24, 2025By
Teodora IonÎn 2022, în UE existau peste 1,4 milioane de profesioniști în domeniul sănătății care lucrau ca dentiști, fizioterapeuți sau farmaciști, arată cele mai recente date oferite de Eurostat.
Dintre cele 26 de țări pentru care sunt disponibile date, în 2022 existau 363 162 de medici stomatologi. Țara cu cea mai mare pondere a medicilor stomatologilor practicanți în raport cu populația a fost Cipru (cu 119,4 stomatologi la 100 000 de locuitori), urmată de Bulgaria (115,35 de medici stomatologi la 100 000 de locuitori) și România (114,73 de medici stomatologi la 100 000 de locuitori).
La celălalt capăt al ierarhiei, Irlanda a avut cei mai puțini dentiști la 100 000 de locuitori, cu 45,1, urmată de Malta cu 50,8 și Slovacia cu 54,7.
În ceea ce privește ponderea medicilor stomatologi cu licență de practică, cea mai ridicată valoare din UE se înregistra în Suedia (179,13 medici stomatologi la 100 000 de locuitori), urmată de România ( 170,40 medici stomatologi la 100 000 de locuitori) și Lituania (150, 76 de medici stomatologi la 100 000 de locuitori).
România stă bine și la capitolul numărului de absolvenți de stomatologie.
În anul 2022, peste 69.000 de medici au absolvit în Uniunea Europeană, adică 15,5 absolvenți de medicină la 100 000 de locuitori.
România a avut cea mai ridicată rată, cu 9,9 la 100 000 de locuitori, urmată de Portugalia (9,1) și Bulgaria (7,8).
ROMÂNIA
Ziua Unirii Principatelor Române. Ministrul Cătălin Predoiu: Drumul occidental al României a adus țării noastre cele mai puternice garanții de securitate externă, prin apartenența la UE și NATO
Published
10 hours agoon
January 24, 2025By
Andreea RaduUnirea Principatelor Române a deschis calea către legi și instituții moderne, către europenizarea țării, a ieșirii acesteia din feudalismul estic și oriental târziu și angajarea acesteia pe drumul modernității occidentale, a transmis vineri ministrul afacerilor interne Cătălin Predoiu.
„Modernizarea instituțională s-a împletit cu schimbarea mentalităților și îmbrățișarea de către societate, progresiv, a valorilor occidentale, libertăți, drepturi, egalitate și respect reciproc între cetățeni, între cetățeni și instituții de stat. Elitele politice ale acelor vremuri, cu toate scăderile și ezitările lor, au avut curajul și imaginația unor decizii politice salutare și orientate corect pentru interesul națiunii, alegerea unui singur Domn și, prin aceasta, Unirea Principatelor fiind cele mei bune exemple”, a scris Predoiu, pe Facebook.
El a amintit că elitele politice au reprezentat, atât atunci cât și în alte momente istorice semnificative care au urmat, până în prezent, „promotorul și motorul acestor înnoiri și progrese”.
„În cadrul acestor elite politice, figura Domnitorului Alexandru Ioan Cuza este una de referință. Cuza a fost un promotor al instituțiilor moderne europene occidentale, iar Codul Civil Cuza este una dintre cele mai importante realizări pentru organizarea relațiilor civile dintre oameni pe un prag superior de principii și instituții. Aceste instituții și valori stau și astăzi la baza organizării vieții civile și constituționale, de la reglementarea proprietății și a familiei, până la educație, ordine publică și finanțe”, a adăugat ministrul de interne.
Mai mult, Cătălin Predoiu a precizat că acestea au contribuit la depășirea regulilor, formelor și obiceiurilor învechite, permițând emanciparea românilor pe plan constituțional, civil, social și economic.
„Prin reformele sale, Cuza a scos Țara din cantonarea ei în forme și mentalități estice și asiatice, anacronice și orientarea clară către modul de viață european occidental. Această orientare, strategică i-am spune astăzi, a deschis un drum pe care, cu toată paranteza comunistă de 50 de ani, mergem și astăzi. Acest drum trebuie păstrat prin efort politic și național, prin curaj și inteligență politică”, a mai spus el.
Potrivit ministrului, orice persoană de bună credință poate observa că valorile, instituțiile și drumul occidental al României au adus țării noastre „cea mai mare și complexă rețea de drepturi și libertăți, cel mai ridicat nivel de dezvoltare economică, cel mai ridicat nivel de siguranță publică internă și cele mai puternice garanții de securitate externă, prin apartenența noastră la UE și NATO”.
„Recent, acest complex politico – instituțional al statutului nostru euroatlantic a fost consolidat prin accederea în Spațiul Schengen și reușita programului Visa Waiver”, a subliniat Predoiu.
De asemenea, Cătălin Predoiu a precizat că, fără îndoială, „multe lucruri rămân de făcut, multe lucruri rămân de îndreptat”.
„Modernizarea și perfecționarea partidelor ca instrumente politice în slujba interesului public, ancorarea lor mai fermă pe linia meritocrației și integrității, eficientizarea și simplificarea administrației publice, debirocratizarea acesteia pentru eliberarea vieții economice și sociale din chingi birocratice inutile, împărțirea mai echitabilă a veniturilor în societate, organizarea legilor și funcționarea instituțiilor astfel încât succesul economic, profesional și social să fie în legătură directă și exclusivă cu merite personale, efort, talent și muncă, sunt doar câteva dintre obiectivele pe care le avem în față ca țară și societate”, a detaliat ministrul.
El a subliniat că aceste obiective pot fi atinse doar păstrând cursul democratic al țării, alinierea la valorile europene și occidentale, prin sporirea cooperării și a încrederii între cetățeni, instituții și liderii acestora, fiind nevoie de „un efort comun de dialog și încredere între toți”.
„Doar evitând întoarceri inutile pe drumul Istoriei, doar păstrând drumul deschis prin Unirea Principatelor putem continua modernizarea societății și a statului cu avantaje pentru toți, după merit, cu corectitudine. Fie ca inspirația și curajul înaintașilor care au făptuit Unirea Principatelor să guverneze spiritele și acțiunile noastre, pentru a continua opera lor. La mulți ani de Ziua Unirii Principatelor Române! La mulți ani, România!”, a conchis Cătălin Predoiu.
Concrete & Design Solutions
INCAS - Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare Aerospațială „Elie Carafoli”
Ziua Internațională a Educației: Intergrupul PE privind educația a propus crearea unui Cadru de Investiții al UE destinat educației și competențelor finanțat prioritar în viitorul buget european pe termen lung
Secretarul general al NATO Mark Rutte se întâlnește săptămâna viitoare la sediul Alianței cu noul ministru de externe al României Emil Hurezeanu
Eurostat: În 2022, România se afla în top trei la nivel UE în ceea ce privește ponderea medicilor stomatologi în raport cu populația
Bulgaria amână aderarea la zona euro pentru 2026, invocând criteriul stabilității prețurilor
Iulian Chifu: Lumea lui Trump – deconstrucție și reconstrucție pe baza oligarhiei conservatoare globalizante
Parlamentul European organizează o sesiune plenară specială pentru a comemora Victimele Holocaustului
Cooperarea între universitățile europene are potențialul de a transforma învățământul superior, este concluzia unui raport prezentat de vicepreședinta CE Roxana Mînzatu
Calea Europeană lansează rubrica “România suverană în NATO și UE”
Vicepreședintele PE Victor Negrescu, mesaj de Ziua Unirii Principatelor: Doar în cadrul UE putem construi o națiune puternică și unită. Solidaritatea europeană, fondurile disponibile sunt esențiale pentru dezvoltarea noastră
Franța cere amânarea regulilor UE pentru companii privind raportarea impactului de mediu și verificarea lanțurilor de aprovizionare
V. Ponta: Discuţiile din Parlament privind bugetul încep la 14 ianuarie
Mapamond: Care vor fi principalele evenimente ale anului 2013
Angela Merkel: “Mediul economic va fi mai dificil în 2013”
Barometru: Cluj-Napoca înregistrează cea mai ridicată calitate a vieții din România, alături de Oradea și Alba Iulia
9 mai, o triplă sărbătoare pentru români: Ziua Europei, a Independenţei României şi sfârşitul celui de-al Doilea Război Mondial
Ambasadorul SUA Adrian Zuckerman: România va deveni cel mai mare producător și exportator de energie din Europa
Huffington Post: România a fost condusă din 1989 de “o clică incompetentă de escroci foşti comunişti”
Premierul Italiei, Mario Monti, a demisionat
Președintele Klaus Iohannis a promulgat legea care interzice pentru 10 ani exportul de buștean în spațiul extracomunitar
Acord fără precedent în istoria UE: După un maraton de negocieri, Angela Merkel, Mark Rutte, Klaus Iohannis și ceilalți lideri au aprobat planul și bugetul de 1,82 trilioane de euro pentru relansarea Europei
Donald Trump se angajează la Davos să reducă prețul petrolului pentru “a încheia imediat războiul Rusia-Ucraina”
Donald Tusk le reamintește europenilor că au descoperit America și îl parafrazează pe Kennedy: Întrebați-vă ce poate face Europa pentru securitatea ei, nu SUA. Pentru a evita repetarea istoriei, trebuie să fim înarmați
INTERVIU | La 62 de ani de la Tratatul de la Élysée, ambasadorii Franței și Germaniei asigură că motorul franco-german pentru Europa nu va eșua și au încredere că România va rămâne un partener și aliat valoros în NATO și UE
Noul șef al diplomației SUA, Marco Rubio, promite “o politică externă a interesului național” și a păcii prin forță. Primele întâlniri, în format “Quad”, cu omologii din Australia, India și Japonia, pentru securitatea indo-pacifică
Vicepreședintele Chinei subliniază la Forumul Economic de la Davos că ”protecționismul nu duce nicăieri”: Multilateralismul este ”calea corectă pentru menținerea păcii mondiale”
Donald Trump proclamă debutul “epocii de aur” în discursul inaugural: Declinul Americii a luat sfârșit. Am fost salvat de Dumnezeu pentru a face America măreață din nou
Donald Trump a depus jurământul solemn și a devenit oficial cel de-al 47-lea președinte al Statelor Unite ale Americii
Românii își aleg președintele pe 4 mai. Campania electorală începe pe 18 februarie
În discursul de adio înainte de a-i preda ștafeta puterii lui Trump, Joe Biden avertizează că SUA ar putea cădea în “mâinile unei oligarhii” care amenință democrația prin “abuz de putere”: “Este rândul vostru să stați de pază”
Ciolacu: Bugetul pentru 2025, construit pe o abordare prudentă care să permită închiderea anului cu un deficit de 7%
Trending
- ROMÂNIA1 week ago
Românii își aleg președintele pe 4 mai. Campania electorală începe pe 18 februarie
- EDITORIALE1 week ago
Iulian Chifu: 10 riscuri, 10 conflicte și 5 adnotări complementare pentru 2025
- SUA1 week ago
În discursul de adio înainte de a-i preda ștafeta puterii lui Trump, Joe Biden avertizează că SUA ar putea cădea în “mâinile unei oligarhii” care amenință democrația prin “abuz de putere”: “Este rândul vostru să stați de pază”
- ROMÂNIA1 week ago
Ciolacu: Bugetul pentru 2025, construit pe o abordare prudentă care să permită închiderea anului cu un deficit de 7%
- NATO1 week ago
Delegația României la NATO, vizitată de secretarul general Mark Rutte: Datorită NATO, România este astăzi stabilă, sigură și mai prosperă