Connect with us

CHINA

Relațiile externe ale Uniunii Europene prin SEAE cu Hong Kong, Macao și Beijing

Published

on

Stila-Nicholas Puerava

ue china

CHINA-UE

Serviciul European de Acțiune Externă (SEAE), ca parte a acțiunii externe a UE și instrument în domeniul relațiilor globale ale Uniunii Europene, este o instituție nouă în structura UE (rezultat direct al Tratatului de la Lisabona – intrat în vigoare în 2009). Prin rolul important la nivel extern, SEAE a primit toate misiunile și activitățile pe arena globală desfășurate de UE. Astăzi, SEAE are 140 de misiuni în lume, trei dintre acestea sunt în Hong Kong, Macao și Beijing (RPC).

Hong Kong a revenit la China continentală (Republica Populară Chineză) în 1997, în timp ce Macao a revenit în 1999, cu promisiunea ca regimul și regulile continentale să nu fie implementate în acestea. Aceste regiuni au devenit Regiuni Administrative Speciale (SAR) ale Chinei și au fost acceptate ca atare.

Șeful misiunii SEAE în Honk Kong și Macao este Vincent Piket. Pe lângă rolul de reprezentare, consolidare, informare, facilitare a relațiilor de promovare și cooperare dintre UE și China, administrația Piket are și rolul de a oferi un ”raport anual” privind modalitatea în care s-au dezvoltat relațiilor cu cele două SAR-uri.

Prin acest articol voi aduce în vedere varietatea relațiilor UE în zona chineză și voi oferi un punct de vedere privind poziția UE, și modalitatea de sprijin sau promovare a valorilor, intereselor și viziunii sale, în vecinătatea sa îndepărtată.

 

Msiunea SEAE în Macao

download

Steagul Regiunii Administrative Speciale Macao

Relațiile UE – Macao sunt fundamentate pe Acordul de Comerț și Cooperare din 1992, ce a stabilit nivelul și perspectivele UE în raport cu Macao. Cadrul cooperării era dezvoltarea economică și comercială (a zonelor de liber schimb). Raportul anual pentru anul 2014, de la Bruxelles, a urmărit creșterea cooperării pentru: chestiuni de interes comun; comerț și investiții; apropierea parteneriatului economic și eforturilor de diversificarea a economiei; creșterea rolului afacerilor UE în furnizarea de bunuri, servicii și investiții; discuții privind taxa de impozitare (ceea ce poate ajuta Macao să atingă standardul OECE declarat în mai 2014); zona academică (educația era inclusă aici, este și una din noile arii de cooperare); noile arii de cooperare: educația, protecția mediului, schimbul cultural. 

Relația UE – Macao este mai veche decât relația UE – Hong Kong deși valoarea veniturilor (totale) din bunuri a fost de 689 milioane € pe 2013, așadar mai mică decât în cazul Hong Kongului (după cum vom observa în continuare). UE este al treilea partener comercial pentru Macao în 2013.

Misiunea SEAE în Hong Kong

Relația UE – Hong Kong a fost stabilită prin ”Comunicarea: Uniunea Europeană și Hong Kong dincolo de 1997”. Domeniile principale de cooperare, conform raportului anual din 2013, sunt: economia și comerțul, investițiile, politica de concurență, drepturile de proprietate intelectuală, inovația și cercetarea, educația. Valoarea totală a veniturilor (totale) din bunuri a fost de 44 201 miliarde € pentru 2012, UE fiind al doilea cel mai mare partener comercial în 2012.

Așa cum am precizat mai sus, de la recunoașterea ca SAR, Hong Kong nu a fost socotită ca parte a regimului comunist al Chinei continentale. Dar, aceasta nu a împiedicat RPC să influențeze administrația de la conducerea Hong Kongului. În 2012 Beijing a promis că va da Hong Kong-ului puterea de a își alege un lider pentru regiunea administrativă specială. Principiul care permite Chinei să controleze state ca Hong Kong ori Macao este definit ca ”o țară, două sisteme”, conform căruia China își poate menține democrația comunistă și poate controla alte regiuni. Contextul acesta a fost amenințat de promisiunea democratizării votului direct pe care, însă, China a considerat necesar să o schimbe. Atât natura promisiunii, prin ”necesitatea” ca noul lider să ”iubească atât China cât și Hong Kong”, cât și termenul, pentru 2017 (de la termenul precedent de 2016). Astfel, populația din Hong Kong a început un protest ce a fost accelerat prin implicarea a doi actori ce au ajung să fie principalii moderatori ai protestului: Mișcarea Ocupați Centrul și studenții (Scholars). Protestul s-a încheiat la mijlocului lunii decembrie, dar a arătat lumii modalitatea în care China își reglementează și gestionează treburile interne, deși Hong Kong ar fi trebuit să fie o excepție de la acest nivel intern (politic și ideologic) dar, pe de altă parte sunt 16 ani de când China se supune acestui model. Ar putea fi timpul pentru o schimbare.

Poziția SEAE și a Uniunii Europene este în favoarea Hong Kong-ului, trei declarații fiind oficializate în acest sens. Prima declarație prezintă sprijinul UE pentru alegerilor democratice și continuitatea cadrului ”o țară, două sisteme”. A doua argumentează pentru un compromis printr-o soluție constructivă conform legii și principiului ”o țară, două sisteme”, respectând în același timp raportul de participare care trebuie să fie major din rândul populației Hong Kongului. A treia declarație menține poziția UE de a sprijini independența dar a nu se amesteca în treburile interne, respectând principiul specific acestui caz și denotă sprijinul alegerilor cetățenilor și necesitatea dialogului dintre guvern și reprezentanții studenților. UE continuă să promoveze drepturile și libertățile fundamentale în Hong Kong, la fel cum face și peste tot în lume.

Misiunea SEAE în China

Dialogul dintre UE și RPC a fost stabilit în 1975, când Christopher Soames –Președinte al Comisiei Europene la momentul acela– a vizitat China. În februarie 1978 a fost semnat primul acord comercial. În 1985 a fost extinsă cooperarea aceasta comercială. Misiunile UE au fost stabilite la: Beijing, din 1988; Hong Kong, 1993. De asemenea, în 2003 a fost deschis un Oficiu Economic European de Comerț în Taiwan (conform unui principiu neoficial, recunoscut ca ”cealaltă China”). Ariile în care SEAE și China cooperează depășeste 50 de chestiuni, rezumate în trei piloni. Acestea sunt: dialog politic, dialog economic și sectorial, dialog de la om la om. De asemenea, chestiunea drepturilor omului este discutată separat.

Factori privind cooperarea SEAE – China

Există un eveniment ce a condus relațiile UE – China către avansare: evoluția domeniului economic al Chinei. Acest eveniment și situația noului regim al lui Xi Jinping ce se arată și se așteaptă să fie mai liberal și dispus spre cooperare decât predecesorul său (Hu Jintao).

Factori în care UE – China cooperează:

  • China este a doua economie ca mărime, și este recunoscută ca o națiune de comercianți.
  • China este al doilea partener de comerț al UE și UE este cel mai mare partener comercial al Chinei.
  • Comerțul dintre UE – China depășește 1 miliard de $ pe zi.
  • China este unul dintre cele mai rapide piețe de export pentru UE.
  • China poate doar să crească în importanță (la nivelul schimbului comercial cu UE).
  • UE vrea să se asigure că China comercializează cinstit.
  • Jumătate din exporturile Chine sunt produse ale companiilor de investiții.
  • China are o serie de bariere comerciale pentru investitorii străini.

 

Surse: eeas.europa.eu, eur-lex.europa.eu.

Stila – Nicholas Puerava

 

CHINA

Viitorul ambasador al SUA în China avertizează că „nu se poate avea încredere” în Beijing: Genocidul din Xinjiang și hărțuirea Taiwanului trebuie să înceteze

Published

on

© The White House/ Flickr

Diplomatul Nicholas Burns, desemnat de preşedintele Joe Biden ambasador al SUA în China, a declarat miercuri – la audierea sa în Comisia de afaceri externe din Senat, care trebuie să confirme numirea sa la post – că „nu se poate avea încredere” în Beijing în privinţa Taiwanului și a recomandat suplimentarea vânzărilor de arme insulei pentru ca aceasta să-şi poată consolida capacităţile de apărare, informează Agerpres.

Acesta a denunţat recentele incursiuni chineze în zona de identificare a apărării aeriene taiwaneze (ADIZ), calificându-le drept „reprobabile”.

„Este cert că nu putem avea încredere în chinezi în această problemă. Responsabilitatea noastră este de a face din Taiwan un adversar puternic, furnizându-i în continuare armament pentru a-şi consolida capacităţile de apărare”, a afirmat Burns.

Audiat în Comisia pentru afaceri externe din Senat, el a rostit cuvinte dure la adresa regimului chinez, pe care l-a acuzat de „agresiune împotriva Indiei, de-a lungul frontierei himalayene, împotriva Vietnamului, Filipinelor şi altor state riverane mării Chinei de Sud, împotriva Japoniei în Marea Chinei de Est”.

„Beijingul a lansat o campanie de intimidare împotriva Australiei şi chiar recent împotriva Lituaniei, care a acceptat deschiderea pe teritoriul său a unui birou de reprezentare a autorităţilor taiwaneze. Genocidul Republicii Populare Chineze în Xinjiang, violenţele sale în Tibet, reprimarea autonomiei şi a libertăţilor în Hong Kong şi hărţuirea Taiwanului sunt nedrepte şi trebuie să înceteze”, a adăugat el.

Citiți și: Summitul SUA-Rusia și elefantul din încăpere numit “China”. Joe Biden: Ultimul lucru pe care Putin îl dorește este un Război Rece cu SUA. Are o graniță de mii de kilometri cu China, care vrea să devină cea mai mare putere

În luna iunie, președintele american Joe Biden a agreat împreună cu aliații SUA din G7, NATO și UE o serie de declarații comune ale summit-urilor la care a participat în care amenințarea și provocarea reprezentate de China să fie gestionate din perspectiva unei alianțe a democrațiilor aflată în competiție cu modelele autocrațiilor.

Joe Biden a avut, luna trecută, o convorbire telefonică „deschisă și strategică” cu omologul chinez, Xi Jinping, prima între cei doi lideri din luna februarie. Cei doi au discutat despre domeniile „în care interesele converg, dar și despre aspectele în care interesele, valorile și perspectivele” celor două țări sunt divergente.

Continue Reading

CHINA

Premierul Boris Johnson transmite că Marea Britanie ”nu va da deoparte” investițiile chineze, dar nu va fi ”naivă” când vine vorba de infrastructura esențială a țării

Published

on

© No.10/ Flickr

Premierul britanic, Boris Johnson, nu intenționează să ”dea deoparte” investițiile chineze în Regatul Unit, dar țara sa nu va fi ”naivă” cu privire la infrastructura sensibilă precum 5G sau energia nucleară, anunță AFP, citând un interviu acordat pentru Bloomberg News, informează Agerpres.

”Guvernul britanic nu va da deoparte” orice investiţie chineză, dar ”aceasta nu înseamnă că ar trebui să fim naivi în ce priveşte infrastructurile esenţiale ale ţării”, a declarat Boris Johnson luni seară, cu o zi înaintea deschiderii unui summit dedicat investiţiilor internaţionale în Marea Britanie.

Johnson a dat asigurări că nu este ”sinofob, foarte departe de aşa ceva. China este o mare ţară, o mare civilizaţie.”

”În pofida tuturor acestor dificultăţi, a discuţiilor dificile despre Dalai Lama sau Hong Kong sau uiguri – în care rămânem fidel principiilor noastre -, comerţul cu China a continuat să se dezvolte”, a mai spus premierul britanic. ”China ocupă o parte uriaşă a vieţii noastre economice, iar aceasta pentru mult timp”, a completat șeful Executivului de la Londra.  

Marea Britanie a decis la mijlocul lunii iulie să excludă complet compania chineză Huawei din rețeaua sa 5G, furnizorii britanici fiind nevoiți să înlăture toate echipamentele 5G ale Huawei din rețelele lor până în 2027.

Răgazul de şapte ani este menit să ajute operatorii britanici din sectorul telecomunicaţiilor, precum BT, Vodafone sau Three, care se temeau că vor pierde miliarde de lire sterline pentru a înlocui mai repede echipamentele Huawei.

Continue Reading

CHINA

Climă: UE și China și-au reafirmat angajamentul comun față de Acordul de la Paris și un rezultat pozitiv al Conferinței ONU de la Glasgow

Published

on

© Frans Timmermans/Twitter

În urma celui de-al doilea dialog la nivel înalt pe tema mediului și a climei, care a avut loc la 27 septembrie 2021, vicepreședintele executiv al Comisiei Europene, Frans Timmermans, și vicepremierul Republicii Populare Chineze, Han Zheng, și-au reafirmat duminică angajamentul față de Acordul de la Paris și față de un rezultat pozitiv al reuniunii COP26 de la Glasgow.

Într-un comunicat de presă comun, aceștia au subliniat urgența de a acționa imediat, în special în lumina celui de-al șaselea raport de evaluare întocmit de Grupul interguvernamental de Experți privind Schimbările Climatice. Au confirmat, de asemenea, că dialogul la nivel înalt privind mediul și clima va continua să fie o platformă-cheie între UE și China pentru a consolida acțiunile și cooperarea bilaterală în domeniul mediului și în lupta împotriva schimbărilor climatice.

UE și China s-au angajat să dea dovadă de spirit de inițiativă în ceea ce privește acțiunile climatice.

„UE și-a majorat obiectivul de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră la nivelul întregii economii de la cel puțin 40 % la cel puțin 55 % până în 2030 față de nivelurile din 1990 și va atinge neutralitatea climatică până în 2050. în acest scop, UE a lansat pachetul “Fit for 55”. Acest set de propuneri include: aplicarea sistemului de comercializare a certificatelor de emisii în noi sectoare și consolidarea actualului sistem de comercializare a certificatelor de emisii al UE; utilizarea sporită a energiei regenerabile; o mai mare eficiență energetică; o dezvoltare mai rapidă a modurilor de transport cu emisii reduse, precum și a infrastructurii și a combustibililor care să le susțină; o aliniere a politicilor de impozitare la obiectivele europene de tip “Green Deal”; măsuri de prevenire a relocării emisiilor de dioxid de carbon; și instrumente de conservare și dezvoltare a rezervoarelor naturale de dioxid de carbon”, a declarat Vicepreședintele executiv Frans Timmermans.

China se străduiește să atingă nivelul maxim al emisiilor de dioxid de carbon înainte de 2030 și să ajungă la neutralitate din punct de vedere al emisiilor de dioxid de carbon înainte de 2060. Pentru a atinge acest obiectiv, China formulează politici adecvate (sistemul de politici “1+N”) care vor fi lansate în curând pentru a asigura atingerea obiectivelor de vârf și de neutralitate. China va controla strict proiectele de generare a energiei electrice pe bază de cărbune și va limita strict creșterea consumului de cărbune în perioada celui de-al 14-lea plan cincinal și îl va reduce treptat în perioada celui de-al 15-lea plan cincinal. China va intensifica sprijinul acordat altor țări în curs de dezvoltare pentru dezvoltarea energiei verzi și cu emisii reduse de dioxid de carbon și nu va construi noi proiecte energetice pe bază de cărbune în străinătate”, a declarat, la rândul său, Viceprim-ministrul Han Zheng.

În cadrul ultimei lor reuniuni, Frans Timmermans și Han Zheng au discutat diverse aspecte ale crizelor globale privind clima și biodiversitatea, punând accentul pe viitoarea reuniune a Convenției-cadru a Organizației Națiunilor Unite asupra Schimbărilor Climatice (CCONUSC) de la Glasgow ( COP26) și pe reuniunea COP15 a Convenției privind diversitatea biologică de la Kunming.

Ambele părți au subliniat importanța colaborării pentru a asigura succesul CCONUSC ca principal forum internațional, interguvernamental, pentru negocierea răspunsului global la schimbările climatice. Acestea sunt ferm angajate să colaboreze bilateral, precum și cu alte părți, pentru a consolida punerea în aplicare efectivă a Acordului de la Paris, în special a articolului 6, și pentru a promova obiectivele globale privind clima în ceea ce privește măsurile de combatere, de adaptare și de finanțare.

Recunoscând amploarea crizei biodiversității și urgența de a acționa, UE și China au subliniat faptul că pierderea biodiversității este accelerată de schimbările climatice, în timp ce ea însăși o exacerbează. De asemenea, au convenit că ar trebui să dea un exemplu și s-au angajat să intensifice acțiunile de protecție, conservare și refacere a biodiversității și a ecosistemelor, menționând că bunăstarea și prosperitatea noastră se bazează pe o natură sănătoasă.

Astfel, părțile au convenit să se angajeze în mod colaborativ în sprijinul reducerii defrișărilor la nivel mondial prin consolidarea cooperării în domeniul conservării și gestionării durabile a pădurilor, prin sporirea sustenabilității lanțului de aprovizionare și prin combaterea exploatării forestiere ilegale și a comerțului asociat.

Nu în ultimul rând, cei doi înalți oficiali au agreat să continue și să extindă cooperarea în domeniul conservării biodiversității, al gestionării substanțelor chimice, al legislației privind clima, al conservării energiei și al îmbunătățirii eficienței energetice, al economiei circulare, al energiei regenerabile, al transportului ecologic, al clădirilor ecologice, al finanțării ecologice, și al energiei pe bază de hidrogen etc.

Continue Reading

Facebook

Advertisement
PARLAMENTUL EUROPEAN9 hours ago

Pandora Papers: Parlamentul European solicită să se demareze anchete aprofundate

ENGLISH9 hours ago

Romania among EU countries providing free access to the fewest innovative medicines. How will HTA improve the situation

ROMÂNIA10 hours ago

România, printre țările UE care asigură acces gratuit la cele mai puține medicamente inovatoare. Cum va îmbunătăți situația noul HTA european

CONSILIUL EUROPEAN12 hours ago

Summitul UE: Ciocnirea dintre Varșovia și Bruxelles pe tema primatului dreptului european își face loc pe agendă. Angela Merkel și Emmanuel Macron fac apel la compromis și dialog

U.E.12 hours ago

Viktor Orban consideră planurile Uniunii Europene de combatere a schimbărilor climatice o „fantezie utopică care duce la creșterea prețurilor energiei”

COMISIA EUROPEANA13 hours ago

Parlamentul European cere Comisiei Europene să comunice cine negociază achiziția vaccinurilor în numele său și să facă publice contractele de achiziție

ROMÂNIA13 hours ago

Însărcinatul cu afaceri al Ambasadei SUA: Ne vom adapta împreună cu România pentru a ne proteja economiile și popoarele de amenințarea cibernetică

CONSILIUL EUROPEAN14 hours ago

Klaus Iohannis participă joi și vineri la Consiliul European: Șeful statului solicită includerea energiei nucleare și a gazului pe lista investițiilor verzi și sprijinirea R. Moldova în problema gazelor și a energiei

COMUNICATE DE PRESĂ14 hours ago

Compania Leviatan Design, în TOP 10 firme de arhitectură și proiectare din România

ROMÂNIA15 hours ago

Solidaritatea europeană: Austria și Franța oferă României medicamente, ventilatoare și echipamente medicale pentru a lupta în continuare împotriva pandemiei

POLITICĂ16 hours ago

Klaus Iohannis îl desemnează pe ministrul apărării Nicolae Ciucă drept candidat la funcția de prim-ministru

Marian-Jean Marinescu17 hours ago

Eurodeputatul Marian-Jean Marinescu speră ca ”viitorul apropiat să ne arate că Dunărea va contribui la Green Deal și la dezvoltarea economică a tuturor” statelor străbătute de acest fluviu

Cristian Bușoi20 hours ago

Cristian Bușoi, președintele Comisiei pentru industrie și energie din PE, atrage atenția Comisiei Europene: Companiile din România și din întrega UE au nevoie de sprijin pentru captarea metanului

Cristian Bușoi20 hours ago

Eurodeputatul Cristian Bușoi, intervenție în Parlamentul European: COP26, un moment în care să arătăm că ”Green Deal nu este doar o strategie de mediu, ci și o strategie trigger pentru o UE modernă”

Cristian Bușoi2 days ago

Criza energetică: Cristian Bușoi, președintele Comisiei pentru energie, cere din Parlamentul European adoptarea, cât mai repede, a ”taxonomiei pentru gazele naturale și energia nucleară”

NATO2 days ago

Klaus Iohannis l-a primit pe șeful Pentagonului: SUA sunt hotărâte să își mențină angajamentul ferm în regiunea Mării Negre și salută contribuţia majoră a României în cadrul NATO

COMISIA EUROPEANA2 days ago

Ursula von der Leyen: UE va veni la COP26 cu cel mai înalt nivel de ambiție privind accelerarea tranziției climatice. O facem pentru toate generațiile viitoare!

COMISIA EUROPEANA2 days ago

Criza energetică: Ursula von der Leyen anunță că va prezenta la începutul lui 2022 o strategie pentru dialog internațional privind domeniul energiei: UE trebuie să-și diversifice furnizorii

U.E.3 days ago

Franța face apel la ”fermitate” împotriva încercărilor Poloniei de a pune ”sub semnul întrebării proiectul european”: Tratatele noastre nu reprezintă o simplă bucată de hârtie

COMISIA EUROPEANA3 days ago

Supremația dreptului UE în Polonia: PE solicită Comisiei Europene declanșarea mecanismului de condiționalitate privind statul de drept

Team2Share

Trending