Connect with us

#RO2019EU

România asigură, începând de astăzi, președinția ”din umbră” a Consiliului Uniunii Europene. Ce înseamnă acest lucru

Published

on

România asigură, începând de la 1 iulie, președinția ”din umbră” a Consiliului Uniunii Europene pe perioada președinției Austriei la Consiliul UE, cu șase luni înainte de a prelua mandatul primei sale președinții, la 1 ianuarie 2019.

Președinția ”din umbră” reprezintă o cutumă la nivelul administrației europene în care fiecare stat ce urmează să dețină președinția Consiliului este implicat mai mult la nivelul proceselor de negociere cu Parlamentul European și în trilogurile Consiliu-Parlament-Comisie pentru stabilirea legislației la nivelul Uniunii Europene.

FOTO: CaleaEuropeana.ro

„Pentru a asigura un start pozitiv și puternic al Președinției României la Consiliul Uniunii Europene, la 1 ianuarie 2019, suntem pregătiţi să ne asumăm Preşedinţia din umbră, în timpul mandatului ce va fi deţinut de Austria, în a doua jumătate a acestui an, ceea ce implică un plus de responsabilitate şi pragmatism în urmărirea proceselor de negociere, inclusiv la nivel de trialog cu Parlamentul European şi Comisia Europeană”, a declarat și ministrul delegat pentru afaceri europene, Victor Negrescu, în timpul Consiliului Afaceri Generale din 26 iunie, ultima astfel de reuniune sub președinția Bulgariei.

Cu 184 de zile înainte de a prelua președinția Consiliului UE și de a deschide trio-ul de președinții cu Finlanda și Croația, România a anunțat, până în prezent, patru piloni tematici care vor sta la baza agendei de lucru a Președinției României la Consiliul Uniunii Europene și care vizează „Europa convergenței: creștere, coeziune, competitivitate, conectivitate”, „Europa siguranței”, „Europa, actor global” și „Europa valorilor comune”.

Liniile directoare au fost prezentate, în premieră, la reuniunea președintelui Klaus Iohannis cu Colegiul Comisiei Europene, în ianuarie 2018, și aprofundate la nivel ministerial în cadrul reuniunilor Consiliului UE. Recent, prim-ministrul Viorica Dăncilă a prezentat în Parlamentul României stadiul procesului de pregătire pentru preluarea Președinției Consiliului UE.

România va asuma, în perioada 1 ianuarie – 30 iunie 2019, Președinția Consiliului Uniunii Europene. Acest mandat se asigură prin rotație între statele membre ale Uniunii Europene la fiecare șase luni. În timpul exercitării Președinției, România va reprezenta Consiliul Uniunii Europene în dialogul cu celelalte instituții europene, în special Comisia Europeană și Parlamentul European, lucrând, de asemenea, în strânsă coordonare cu Președintele Consiliului European în cadrul procesului decizional.

Președinția rotativă asigură gestionarea curentă a agendei europene și prezidarea formațiunilor sectoriale ale Consiliului la toate nivelurile (ministerial, ambasadorial și tehnic), cu excepția Consiliului Afaceri Externe. Președinția trebuie să acționeze ca un mediator imparțial, concentrându-se în principal pe prezentarea de propuneri de compromis, capabile să conducă la adoptarea de poziţii comune ale statelor membre.

.

Robert Lupițu este redactor-șef, specialist în relații internaționale, jurnalist în afaceri europene și doctorand în domeniul reasigurării strategice a NATO. Robert este laureat al concursului ”Reporter și Blogger European” la categoria Editorial și co-autor al volumelor ”România transatlantică” și ”100 de pași pentru o cetățenie europeană activă”. Face parte din Global Shapers Community în cadrul World Economic Forum și este Young Strategic Leader în cadrul inițiativelor The Aspen Institute.

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

#RO2019EU

Cărțile de identitate ale cetățenilor europeni ar putea avea același format în toate statele membre ale UE, într-o mișcare normativă pentru intensificarea luptei împotriva furtului de identitate

Published

on

UE introduce măsuri de securitate mai stricte pentru cărțile de identitate pentru a reduce frauda de identitate. Astăzi, reprezentanții președinției române a Consiliului și ai Parlamentului European au ajuns la un acord informal cu privire la un regulament care va spori securitatea cărților de identitate ale cetățenilor UE și a documentelor de ședere eliberate cetățenilor UE și membrilor familiilor acestora care nu sunt cetățeni ai UE, se arată într-un comunicat.

Noile norme propuse vor îmbunătăți securitatea acestor documente prin introducerea unor standarde minime, atât pentru informațiile conținute, cât și pentru elementele de securitate comune tuturor statelor membre care le emit.

În ultimii ani, au fost introduse standarde de securitate comune ale UE pentru documentele de identitate și de călătorie, inclusiv pașapoarte, vize și permise de ședere eliberate resortisanților țărilor terțe. Cu toate acestea, în temeiul normelor existente, nivelul de securitate al cărților de identitate naționale și al documentelor de ședere eliberate cetățenilor UE și membrilor familiilor acestora este foarte variabil, ceea ce crește riscul de fraudare a documentelor.

,,Securitatea pe întreg teritoriul UE nu poate fi realizată decât prin asigurarea securității în fiecare stat membru. Noile norme privind standardele de securitate pentru documentele de identitate ne vor permite să depistăm mai ușor cazurile de fraudare a documentelor și de furt de identitate, îngreunând acțiunile teroriștilor și infractorilor și facilitând totodată libera circulație a călătorilor de bună credință.”, a declarat Carmen Daniela Dan, ministrul român al afacerilor interne.

Standarde de securitate pentru cărțile de identitate

În temeiul noilor norme propuse, cărțile de identitate vor trebui produse în format uniform de card de credit (ID-1), să includă o zonă de citire optică și să respecte standardele minime de securitate stabilite de OACI (Organizația Aviației Civile Internaționale). Acestea vor trebui, de asemenea, să includă o fotografie și două amprente digitale ale titularului, stocate în format digital, pe un cip fără contact. Cărțile de identitate vor indica codul de țară al statului membru emitent, în interiorul unui steag al UE.

Cărțile de identitate vor avea o perioadă minimă de valabilitate de 5 ani și o perioadă maximă de valabilitate de 10 ani. Statele membre pot elibera cărți de identitate cu o perioadă de valabilitate mai lungă persoanelor cu vârsta peste 70 de ani. În cazul în care se emit cărți de identitate pentru minori, acestea pot avea o perioadă de valabilitate mai mică de 5 ani.

Eliminarea treptată a vechilor cărți de identitate

Mandatul de negociere prevede că noile norme vor intra în vigoare la 2 ani de la adoptare, aceasta însemnând că până la data respectivă toate documentele noi eliberate trebuie să îndeplinească noile criterii.

În general, cărțile de identitate existente care nu îndeplinesc cerințele nu vor mai fi valabile la 10 ani de la data aplicării noilor norme sau la expirarea lor, oricare dintre acestea survine mai întâi. Cărțile de identitate eliberate cetățenilor cu vârsta de peste 70 de ani vor rămâne valabile până la expirarea lor, cu condiția ca acestea să îndeplinească standardele de securitate și să aibă o zona de citire optică.

Cardurile cel mai puțin sigure, care nu îndeplinesc standardele minime de securitate sau nu au o zonă de citire optică vor expira în termen de cinci ani.

Garanții privind protecția datelor

Noile norme propuse includ garanții solide privind protecția datelor, pentru a asigura faptul că informațiile colectate nu ajung la persoanele nepotrivite. Mai exact, autoritățile naționale vor trebui să asigure securitatea cipului fără contact și a datelor stocate în acesta, astfel încât cipul să nu poată fi piratat sau accesat fără permisiune.

În plus, noile norme se referă doar la securitatea informațiilor care vor fi stocate în cărțile de identitate. Acestea nu constituie temei juridic pentru crearea unei noi baze de date la nivel național sau la nivelul UE, aceasta fiind o chestiune care ține de legislația națională, care trebuie să fie în deplină conformitate cu normele privind protecția datelor.

Documentele de ședere

Normele propuse precizează, de asemenea, un set minim de informații care urmează să fie incluse în documentele de ședere eliberate cetățenilor UE și armonizează formatul și alte specificații privind permisele de ședere eliberate membrilor familiilor cetățenilor UE care nu sunt cetățeni ai UE.

Normele incluse într-un proiect de regulament, propus de Comisie la 17 aprilie 2018, nu impun statelor membre să introducă cărți de identitate sau documente de ședere în cazul în care acestea nu sunt prevăzute în legislația națională.

Continue Reading

#RO2019EU

Începând cu 2025, producătorii de camioane care nu respectă noile norme de mediu ale UE vor fi obligați să plătească o amendă pentru emisiile suplimentare de CO2 generate de vehicule

Published

on

UE ia măsuri pentru a reduce emisiile de CO2 ale camioanelor. Președinția română a Consiliului a ajuns la un acord provizoriu cu reprezentanții Parlamentului European privind noi norme care stabilesc obiective obligatorii de reducere a emisiilor de CO2 pentru vehiculele grele. Acordul provizoriu încheiat astăzi necesită aprobarea statelor membre, se arată într-un comunicat.

Noile norme vor asigura că între 2025 și 2029 camioanele noi vor emite în medie cu 15% mai puțin CO2 față de nivelurile de emisii din 2019. Începând cu 2030, ele vor fi obligate să emită în medie cu 30% mai puțin CO2. Aceste obiective sunt obligatorii, iar producătorii de camioane care nu le respectă vor trebui să plătească o sancțiune financiară, sub forma unei prime pentru emisiile suplimentare.

Emisiile de CO2 generate de vehiculele grele, inclusiv de camioane, autobuze și autocare, reprezintă circa 6% din totalul emisiilor de CO2 din UE și 27% din totalul emisiilor de CO2 generate de transportul rutier. În iunie 2018, Consiliul a adoptat norme privind monitorizarea și raportarea emisiilor de CO2, precum și a consumului de combustibil ale vehiculelor grele noi. În prezent, dreptul UE nu prevede cerințe de reducere a emisiilor de CO2 generate de astfel de vehicule.

,,Pentru prima dată, introducem obiective de reducere a emisiilor de CO2 pentru vehiculele grele. Acordul de astăzi acoperă o lacună în legislația europeană de mediu. El asigură că sectorul vehiculelor grele începe să contribuie la rândul său la obiectivele noastre în domeniul climei. Suntem hotărâți să ne respectăm promisiunile asumate în temeiul Acordului de la Paris.”,  declarat Grațiela Leocadia Gavrilescu, vice prim-ministru și ministrul mediului al României

Pe lângă stabilirea obiectivelor obligatorii, colegiuitorii au convenit să consolideze sistemul de stimulente pentru vehiculele cu emisii zero și cu emisii scăzute din sectorul vehiculelor grele, față de ceea ce propusese Comisia Europeană. Autobuzele și autocarele au fost excluse din sistemul de stimulente pentru vehiculele cu emisii zero și cu emisii scăzute, deoarece aceste tipuri de vehicule sunt deja stimulate prin alte măsuri.

De asemenea, colegiuitorii au aprobat o serie de măsuri specifice care vor asigura disponibilitatea unor date solide și fiabile. Datele vor fi obținute prin dispozitive aflate la bord care monitorizează consumul real de energie și de combustibil al vehiculelor grele.

Chiar anul trecut Consiliul a adoptat un regulament care furnizează baza tehnică pentru noile norme, stabilind în detaliu modul în care emisiile de CO2 vor trebui monitorizate și raportate.

Acordul provizoriu încheiat astăzi necesită aprobarea statelor membre. De asemenea, el trebui confirmat prin vot de Parlamentul European. După finalizarea acestor etape, poate avea loc adoptarea formală de Consiliu. Acest lucru se va întâmpla, probabil, până la sfârșitul lunii mai.

Continue Reading

#RO2019EU

Cu mai puțin de 100 de zile până la alegerile europene, instituțiile UE își consolidează abordarea globală pentru protejarea procesului de vot democratic împotriva manipulării și dezinformării

Published

on

La mai puțin de o sută de zile până la alegerile europene din luna mai 2019, concluziile adoptate astăzi în cadrul reiuniunii formațiunii Afaceri Generale stabilesc răspunsul Consiliului la o gamă vastă de amenințări pentru a garanta organizarea unor alegeri europene libere și corecte, pe baza lecțiilor învățate până în prezent, se arată într-un comunicat.

Concluziile vin în continuarea prezentării pachetului Comisiei intitulat „Garantarea unor alegeri europene libere și corecte” în septembrie 2018, precum și a publicării planului comun de acțiune pentru combaterea dezinformării de către Comisie și Înaltul Reprezentant în decembrie 2018. Aceste inițiative stabilesc o abordare globală pentru protejarea alegerilor europene din 2019 împotriva interferențelor precum campaniile de dezinformare și atacurile cibernetice din interiorul și din afara UE.

,,Un element fundamental al naturii democratice a UE este faptul că cetățenii ar trebui să poată vota într-un mod sigur și bine informat. Concluziile Consiliului adoptate astăzi vor contribui la asigurarea faptului că există o abordare coordonată din partea statelor membre și a instituțiilor UE pentru protejarea procesului democratic împotriva manipulării și a interferențelor din partea unor actori atât interni, cât și externi.”, a afirmat George Ciamba, ministrul delegat pentru afaceri europene din România

În concluziile sale, Consiliul solicită luarea unei serii de acțiuni fără caracter legislativ în următoarele luni, precum:

  • organizarea de reuniuni periodice ale rețelei europene de cooperare în materie electorală, în cadrul cărora statele membre pot face schimb de experiență și de bune practici și pot identifica împreună amenințările;
  • instituirea unui sistem de alertă rapidă, în cadrul căruia punctele de contact naționale din statele membre pot comunica informații rapid cu privire la campaniile de dezinformare;
  • îmbunătățirea comunicării strategice cu privire la valorile și politicile europene;
  • consolidarea ecosistemului mediatic european, de exemplu prin facilitarea instituirii unei rețele multidisciplinare de verificatori independenți ai veridicității informațiilor și de cercetători universitari, care să detecteze și să denunțe dezinformarea din diferitele rețele sociale și din media digitală;
  • creșterea rezilienței cetățenilor prin promovarea și sprijinirea alfabetizării mediatice și digitale;
  • promovarea activităților de conștientizare menite să protejeze integritatea procesului electoral, alături de sectorul privat și societatea civilă;
  • evaluarea amenințărilor cibernetice în context electoral și prevederea de măsuri pentru combaterea acestora și menținerea integrității sistemului electoral;
  • lansarea unui apel către sectorul privat să investească în resurse pentru gestionarea într-un mod judicios și responsabil a activităților online care au legătură cu alegerile;
  • explorarea posibilităților de cooperare lărgită cu actorii internaționali relevanți.

Consiliul insistă asupra faptului că Uniunea este întemeiată pe valorile reprezentate de respectarea democrației, a statului de drept și a drepturilor fundamentale. Acesta subliniază că o cooperare la nivelul întregii UE și adoptarea unei abordări globale reprezintă etape necesare pentru asigurarea securității și legitimității electorale a alegerilor europene din 2019. O astfel de abordare ar trebui să respecte drepturile fundamentale la libertatea de asociere la toate nivelurile și libertatea de exprimare, care cuprinde libertatea de opinie și libertatea de a primi sau de a transmite informații sau idei fără amestecul autorităților publice.

Alegerile europene din 2019 vor avea loc într-un context în care campaniile de dezinformare și activitățile cibernetice răuvoitoare, inclusiv atacuri asupra infrastructurii electorale, ar putea fi utilizate tot mai des pentru a interveni în procesul electoral și a influența rezultatul alegerilor.

Prin urmare, abordarea globală necesită luarea de măsuri din partea unei serii ample de actori, printre care se numără Comisia Europeană, Serviciul European de Acțiune Externă, statele membre și sectorul privat, în vederea protejării procesului democratic împotriva manipulării interne și externe.

Continue Reading
Advertisement

Facebook

Advertisement

Trending