Connect with us

COMISIA EUROPEANA

Statele UE vor putea pune în aplicare anumite măsuri de ajutor de stat, fără o examinare prealabilă din partea Comisiei Europene

Published

on

© European Union, 2020/Source: EC - Audiovisual Service

Comisia Europeană a adoptat astăzi, 23 iulie,  o extindere a domeniului de aplicare al Regulamentului general de exceptare pe categorii de ajutoare (RGECA), care le va permite statelor membre să pună în aplicare anumite măsuri de ajutor, fără o examinare prealabilă din partea Comisiei, potrivit comunicatului oficial.

Normele revizuite se referă la: (i) ajutoarele acordate de autoritățile naționale pentru proiecte finanțate prin intermediul anumitor programe ale UE gestionate la nivel central în temeiul noului cadru financiar multianual și (ii) anumite măsuri de ajutor de stat care sunt relevante pentru sprijinirea tranziției verzi și a celei digitale, precum și pentru redresarea în urma efectelor economice ale pandemiei de COVID-19.

Exceptarea unui astfel de ajutor de la obligația de notificare prealabilă reprezintă o simplificare majoră, care facilitează punerea rapidă în aplicare a unor astfel de măsuri de către statele membre, dacă sunt îndeplinite condițiile care limitează denaturarea concurenței pe piața unică.

Vicepreședinta executivă Margrethe Vestager, responsabilă cu politica în domeniul concurenței, a declarat: „Comisia simplifică astăzi normele privind ajutoarele de stat aplicabile finanțării naționale care intră în domeniul de aplicare al anumitor programe ale UE. Acest lucru va îmbunătăți în continuare interacțiunea dintre normele de finanțare ale UE și normele UE privind ajutoarele de stat în temeiul noului cadru financiar multianual. De asemenea, introducem mai multe posibilități pentru statele membre de a acorda ajutoare de stat pentru sprijinirea tranziției către o economie verde și digitală, fără a le impune să efectueze procedura de notificare prealabilă, dar și fără a provoca denaturări nejustificate ale concurenței pe piața unică. Noile norme vor facilita, de asemenea, furnizarea rapidă de către statele membre a finanțării atât de necesare pentru a sprijini o redresare durabilă și rezilientă în urma efectelor economice ale pandemiei de COVID-19.”

Comisia simplifică normele privind ajutoarele de stat aplicabile finanțării naționale a proiectelor sau a produselor financiare care intră în domeniul de aplicare al anumitor programe ale UE, adoptate recent, cu scopul de a asigura o mai bună interacțiune între normele privind finanțarea acordată de UE și normele UE privind ajutoarele de stat în temeiul noului cadru financiar multianual. Grație modificărilor introduse astăzi prin RGECA, normele privind finanțarea UE și normele privind ajutoarele de stat aplicabile acestor tipuri de finanțare au fost aliniate pentru a se evita complexitățile inutile, menținându-se în același timp concurența pe piața unică a UE.

Fondurile naționale în cauză sunt cele referitoare la:

  1. operațiunile de finanțare și de investiții sprijinite de Fondul InvestEU;
  2. proiectele de cercetare, dezvoltare și inovare (CD&I) care au primit o „marcă de excelență” în cadrul Orizont 2020 sau Orizont Europa, precum și proiectele de cercetare și dezvoltare cofinanțate sau formarea de echipe comune de cercetare în cadrul Orizont 2020 sau Orizont Europa;
  3. proiectele de cooperare teritorială europeană (CTE), cunoscute și sub denumirea de componenta Interreg.

Prin modificarea de astăzi a RGECA, aceste măsuri pot fi acum puse în aplicare direct de către statele membre, fără a fi necesară notificarea Comisiei, care trebuie să fie informată doar ex-post. Exceptarea ajutoarelor în aceste domenii de la obligația de notificare prealabilă este posibilă datorită garanțiilor integrate în programele UE gestionate la nivel central de către Comisie. În special, sprijinul acordat în contextul acestor programe: (i) vizează un obiectiv de interes comun; (ii) abordează o disfuncționalitate a pieței sau obiective de coeziune socioeconomică și (iii) se limitează la suma minimă necesară.

În plus, odată cu modificarea RGECA, Comisia creează și mai multe posibilități pentru ca statele membre să furnizeze ajutorul necesar pentru dubla tranziție într-un mod care le va permite, de asemenea, să sprijine cu promptitudine întreprinderile care au nevoie de finanțare pentru a combate efectele economice ale pandemiei de COVID-19.

Ajutoarele relevante pentru atingerea acestor obiective, care sunt în prezent exceptate de la notificarea prealabilă a Comisiei, vor juca, de asemenea, un rol în continuarea pregătirii pentru perioada de după criză. Noile categorii de ajutoare care vor fi exceptate de la obligația de notificare se încadrează în domeniile de politică ce reprezintă priorități absolute pentru dubla tranziție. Ajutoarele acordate în aceste domenii vor sprijini, de asemenea, redresarea în urma efectelor economice ale crizei provocate de COVID-19 și vor asigura faptul că această redresare va contribui la tranziția către o economie verde și digitală. Categoriile relevante de ajutoare sunt:

  1. ajutoarele acordate pentru proiectele de eficiență energetică a clădirilor;
  2. ajutoarele pentru infrastructura de reîncărcare și realimentare a vehiculelor rutiere cu emisii scăzute;
  3. ajutoarele pentru rețelele fixe în bandă largă, rețelele mobile 4G și 5G, anumite proiecte transeuropene privind infrastructura de conectivitate digitală și anumite vouchere.

Context

Potrivit articolului 108 alineatul (3) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene (TFUE), statele membre trebuie să notifice Comisiei Europene toate ajutoarele de stat și să le pună în aplicare numai după ce au fost aprobate de către Comisie. Conform Regulamentului UE de abilitare privind ajutoarele de stat, Comisia poate declara că anumite categorii de ajutoare de stat sunt compatibile cu piața unică și sunt exceptate de la obligația de notificare prevăzută în tratat.

RGECA declară anumite categorii de ajutoare de stat drept compatibile cu tratatul, cu condiția ca acestea să îndeplinească o serie de cerințe clare, și scutește aceste categorii de ajutoare de obligația de notificare a Comisiei și de aprobare prealabilă din partea acesteia. Statele membre pot astfel pune în aplicare aceste măsuri în mod direct, în deplină securitate juridică. Regulamentul general de exceptare pe categorii din 2014 le permitea statelor membre să pună în aplicare o gamă largă de măsuri de ajutor de stat fără aprobarea prealabilă a Comisiei, deoarece probabilitatea ca acestea să denatureze concurența era scăzută. Astfel, din 2015 până în prezent, peste 96 % din noile măsuri de ajutor de stat pentru care s-au raportat pentru prima dată cheltuieli nu au necesitat notificarea Comisiei. Această soluție este în concordanță cu abordarea Comisiei de a se concentra asupra obținerii de rezultate mai bune și mai rapide, axându-se mai puțin pe chestiuni a căror valoare adăugată este percepută ca fiind mai limitată.

Ca urmare a unei propuneri a Comisiei adoptate în iunie 2018, pentru a facilita punerea în aplicare a următorului cadru financiar multilateral (CFM) și pentru a îmbunătăți interacțiunea dintre normele privind fondurile UE și normele privind ajutoarele de stat, Consiliul UE a adoptat, în noiembrie 2018, o modificare a Regulamentului UE de abilitare privind ajutoarele de stat [Regulamentul (UE) 2015/1588 al Consiliului]. Pe baza Regulamentului de abilitare revizuit, Comisia are dreptul de a aduce modificări specifice la RGECA.

Proiectele textului revizuit al RGECA au făcut obiectul a două consultări publice, precum și a trei reuniuni ale Comitetului consultativ între Comisie și statele membre. Astfel s-a asigurat faptul că statele membre și părțile interesate au avut suficiente posibilități de a formula observații cu privire la proiectul de propunere a Comisiei. Comisia a evaluat cu atenție toate observațiile și a ajustat propunerea, după caz.

Pe lângă extinderea domeniului de aplicare al RGECA adoptată astăzi, Comisia a lansat deja o nouă revizuire a RGECA, menită să simplifice și mai mult normele privind ajutoarele de stat, având în vedere prioritățile Comisiei în ceea ce privește dubla tranziție. Statele membre și părțile interesate vor fi consultate în timp util cu privire la proiectul de text al acestei noi modificări.

Diana Zaim este foto jurnalist, câștigătoare a Premiul Publicului la European Youth Event 2020, cel mai mare eveniment pentru tineri organizat de Parlamentul European. Absolventă a secției germană-portugheză în cadrul Universității din București, Diana urmează în prezent programul de master ”Relații Internaționale și Integrare Europeană” în cadrul SNSPA. Pasionată de promovarea valorilor europene, Diana este parte a comunității Model European Union, cea mai amplă simulare la nivel european a procesului decizional din cadrul Uniunii Europene.

COMISIA EUROPEANA

Comisia Europeană prezintă un nou instrument de evaluare a riscului de incendii forestiere pentru a ajuta statele membre să protejeze mediul natural

Published

on

© European Union, 2021/Source: EC - Audiovisual Service

Comisia Europeană a prezentat vineri prima evaluare paneuropeană a riscului de incendii sălbatice. Noul instrument oferă date armonizate și permite o evaluare comparabilă a riscului de incendii forestiere în țările din regiunea pan-europeană, informează comunicatul oficial.

Prin intermediul unei metodologii armonizate, instrumentul va ajuta UE, statele sale membre și alte țări din regiunea pan-europeană să protejeze viețile și mediul natural. Utilizând date din ultimii 20 de ani, instrumentul oferă o imagine de ansamblu a riscurilor structurale actuale.

Acest instrument este rezultatul colaborării dintre Comisie și experți în incendii din 43 de țări. Acesta oferă un răspuns la utilizarea unor metode diferite de evaluare a incendiilor pentru diferite teritorii, ceea ce poate constitui un obstacol în calea evaluării riscurilor în unele regiuni, în special în cele în care incendiile transfrontaliere afectează simultan mai multe țări.

La nivel național, instrumentul poate ajuta guvernele și autoritățile de gestionare a dezastrelor să integreze indicatorii de evaluare a riscurilor în planurile de prevenire, atenuare și pregătire, ceea ce este deosebit de important pentru țările predispuse la incendii.

Evaluarea riscului de incendiu va sprijini inițiativele UE, cum ar fi Mecanismul de protecție civilă, Fondul de solidaritate al UE sau punerea în aplicare a Regulamentului privind dezvoltarea rurală, pentru a identifica zonele susceptibile de a fi expuse unui risc mediu și ridicat de incendiu.

Citiți și: RescEU: UE își mobilizează flota de stingere a incendiilor de pădure pentru a ajuta Slovenia

În această vară, UE a mobilizat avioane, personal și elicoptere de stingere a incendiilor pentru a ajuta statele membre și țările vecine să facă față incendiilor forestiere devastatoare prin intermediul Mecanismului de protecție civilă și al RescEU.

Continue Reading

COMISIA EUROPEANA

1000 de pacienți ucraineni au fost transferați în spitalele din România și din alte 17 țări europene pentru a primi îngrijiri medicale

Published

on

© European Union, 2022/Source: EC - Audiovisual Service

Uniunea Europeană a coordonat cu succes coordonarea evacuării a 1000 de pacienți ucraineni prin intermediul Mecanismului de Protecție Civilă al UE, scopul fiind acela de a le oferi îngrijire medicală specializată în spitalele din Europa.

Potrivit unui comunicat al Comisiei Europene, pacienții au fost transferați în 18 țări: Franța, Irlanda, Italia, Danemarca, Suedia, România, Luxemburg, Belgia, Spania, Portugalia, Țările de Jos, Austria, Norvegia (membră a Spațiului Economic European), Lituania, Finlanda, Polonia și Cehia.

Printre operațiunile recente se numără transferul a 2 pacienți în Cehia la 3 august și 15 pacienți evacuați în Germania, 4 pacienți în Țările de Jos și 2 pacienți în Norvegia la 4 august.

”Războiul nejustificat al Rusiei în Ucraina duce sistemele de sănătate ucrainene la limită. Pentru a ajuta Ucraina să facă față nevoilor medicale în creștere galopantă, UE și-a intensificat operațiunile. Pe lângă livrarea de medicamente și echipamente medicale către Ucraina prin intermediul Mecanismului nostru de Protecție Civilă, coordonăm și evacuările medicale. 1 000 de pacienți ucraineni au fost transferați în spitale din 18 țări europene. Doresc să mulțumesc tuturor țărilor care îi primesc pe pacienții ucraineni în aceste momente critice. Solidaritatea UE salvează vieți”, a transmis comisarul european pentru gestionarea crizelor, Janez Lenarcic.

Pe măsură ce numărul răniților din Ucraina crește de la o zi la alta, spitalele locale se străduiesc să facă față cererii. În același timp, Polonia, Republica Moldova și Slovacia au solicitat sprijin pentru operațiunile de evacuare medicală (MEDEVAC) din țările lor, având în vedere afluxul mare de persoane. Pentru a ușura presiunea asupra spitalelor locale, începând cu 11 martie, UE coordonează transferurile de pacienți către alte țări europene care dispun de capacitate spitalicească disponibilă.

Evacuările medicale sunt sprijinite financiar și operațional de Mecanismul de Protecție Civilă al UE. Sistemul de transfer MEDEVAC sprijină transferul pacienților care îndeplinesc criteriile de eligibilitate, fie că sunt bolnavi cronici sau răniți de război.

Mecanismul permite Comisiei să raporteze autorităților ucrainene  în care dintre țările UE/SEE au fost transferați pacienții.

Pentru un transfer securizat al datelor pacienților, dosarele medicale ale pacienților sunt partajate cu ajutorul Sistemului de alertă și reacție rapidă (EWRS).

Continue Reading

COMISIA EUROPEANA

Comisia Europeană salută condamnarea internațională a Rusiei pentru încălcarea normelor de aviație și a sancțiunilor UE

Published

on

©️ European Union / EC - Audiovisual Service

Comisia Europeană salută decizia Organizației Internaționale a Aviației Civile (OACI), agenția ONU responsabilă cu reglementarea transportului aerian, de a solicita Federației Ruse să înceteze imediat încălcările normelor internaționale în materie de aviație, pentru a menține siguranța și securitatea aviației civile, informează comunicatul oficial.

Decizia OACI se referă la încălcarea spațiului aerian suveran al Ucrainei în contextul războiului de agresiune al Rusiei și la încălcarea deliberată și continuă a mai multor cerințe de siguranță în încercarea guvernului rus de a eluda sancțiunile UE. Aceste acțiuni includ dubla înregistrare ilegală în Rusia a aeronavelor furate de la companiile de leasing și permiterea companiilor aeriene rusești să opereze aceste aeronave pe rute internaționale fără un certificat de navigabilitate valabil, care este certificatul de siguranță necesar.

„Este extrem de important ca toate țările să apere sistemul internațional de aviație bazat pe reguli, pentru siguranța pasagerilor și a echipajului. Rusia continuă să nu respecte regulile fundamentale ale aviației internaționale și să dea instrucțiuni companiilor sale aeriene să lucreze împotriva acestor reguli. Salut condamnarea clară a Consiliului OACI, care reflectă gravitatea acțiunilor întreprinse de Rusia”, a declarat comisarul european pentru transporturi, Adina Vălean. 

OACI și-a informat ieri cele 193 de state membre cu privire la nerespectarea flagrantă de către Rusia a legislației internaționale cruciale în domeniul aviației și va aduce această problemă în cadrul următoarei sale Adunări Generale, care va avea loc în perioada 27 septembrie – 7 octombrie 2022.

„Scopul sancțiunilor UE, pe lângă toate celelalte acțiuni ale noastre, este de a opri invazia nesăbuită și inumană a Rusiei în Ucraina. În acest context, salut raportul OACI, care evidențiază un alt exemplu de nerespectare flagrantă de către Rusia a normelor și standardelor internaționale, punând în pericol viețile oamenilor, inclusiv ale cetățenilor ruși”, a subliniat șeful diplomației europene, Josep Borrell. 

Continue Reading

Facebook

INTERNAȚIONAL3 days ago

Azerbaidjan a lansat operațiunea „Răzbunarea” împotriva forțelor armene din Nagorno-Karabah

ROMÂNIA4 days ago

Guvernul aprobă contractul de finanțare dintre România și BEI privind Spitalul Regional Craiova

ROMÂNIA4 days ago

România este ”peste graficul asumat în fața Comisiei Europene” privind stocurile de gaze naturale. Virgil Popescu: Există un grad de umplere de peste 59%, peste ținta pentru septembrie

REPUBLICA MOLDOVA4 days ago

R. Moldova dorește să reducă consumul de gaze pentru a diminua dependența de Gazprom. Vicepremierul Andrei Spînu: O alternativă o reprezintă păcura, care ar putea fi livrată de România

ROMÂNIA5 days ago

Nicolae Ciucă a dat asigurări că bugetul din 2023 va putea susține noile prevederi privind educația, iar țința de 15% pentru învățământ va fi atinsă până în 2027

U.E.6 days ago

Premierul spaniol, turneu în Balcanii de Vest: Locul acestei regiuni este în Uniunea Europeană

ROMÂNIA1 week ago

Klaus Iohannis, la Săptămâna Haferland: Dialogul intercultural, sursă a prosperității. România va continua să apere drepturile și interesele minorităților sale

ROMÂNIA1 week ago

Nicolae Ciucă, la Săptămâna Haferland: Transilvania reprezintă la nivel european un model de toleranță și de bună conviețuire interetnică

REPUBLICA MOLDOVA1 week ago

Republica Moldova dorește ”să cumpere gaze din România”. Președinta Maia Sandu: Acest lucru este critic pentru a ne asigura că oamenii noștri nu vor îngheța la iarnă

NATO2 weeks ago

Polonia a semnat contracte de achiziții de arme din Coreea de Sud: Învăţăm lecţia din ceea ce se întâmplă în Ucraina invadată de Rusia

Team2Share

Trending