Connect with us

GENERAL

Studiu Reveal Marketing Research: Cum au petrecut românii de Sărbători?

Published

on

Jumătate dintre români au petrecut acasă de Revelion

Jumătate dintre români au petrecut acasă de Revelion, potrivit unui studiu realizat de agentia Reveal Marketing Research, pentru caleaeuropeana.ro. Astfel, 1 din 2 romani a petrecut noaptea dintre ani  acasa, fie impreuna cu familia, fie in calitate de gazda pentru cei apropiati.

Un procent de 30% dintre respondentii studiului a intampinat anul 2012 in casele rudelor sau ale prietenilor apropiati. Cei mai multi dintre cei care au ales sa petreaca in acest fel trecerea in noul an sunt tineri cu varsta cuprinsa intre 26 si 35 ani, care inregistreaza un venit lunar de pana in 1500 lei. Aproape 60% dintre romanii care au ales sa petreaca acasa sfarsitul de an au cheltuit intre 100 si 300 lei, in timp de 19% au alocat un buget de sub 100 de lei pentru masa de Revelion. Situatia economica dificila cu care se confrunta majoritatea romanilor s-a reflectat si in felul in care acestia si-au dramuit romanii banii de sarbatori, un procent de 7% dintre respondentii studiului cheltuind peste 500 lei pentru noaptea dintre ani, acestia fiind absolventi de studii superioare, cu varste cuprinse intre 36 si 45 de ani.

Unul din zece români a plecat în vacanță de sărbători

Doar 10% dintre cei chestionati au afirmat ca au mers in vacanta pentru a sarbatori sfarsitul de an; dintre acestia aproximativ o treime au ales destinatii de vacanta din afara tarii, acestia inregistrand venituri lunare de peste 4000 RON, in timp ce majoritatea  celor care si-au petrecut vacanta in Romania obtin venituri cuprinse intre 2000 si 3000 RON lunar. „Situatia economica in care se afla Romania momentan ii impiedica pe romani sa-si ofere luxul de a petrece Revelionul in destinatii turistice internationale. Doar foarte putini isi permit sa serbeze trecerea in noul an intr-o maniera deosebita.” a declarat Marius Luican, General Manager al Reveal Marketing Research.

Pentru cei care au plecat din tara de Revelion, vacanta a durat 5 zile, avand cheltuieli de minim 3000 lei, in timp ce pentru cei care au ales statiunile turistice romanesti vacanta a durat 3-4 zile, costand intre 400 si 1000 lei. Diferenta mica intre durata vacantelor este explicata in mare masura de preturile practicate de catre operatorii de turism autohtoni, dar si de tarifele pensiunilor si hotelurilor care  concureaza sau chiar le depasesc pe cele din strainatate.  O importanta aparte in explicarea acestui fenomen o are si rutina de care sunt, in general, caracterizate vacantele romanilor. Acestia petrec, de regula, o perioada de 2-3 zile de vacanta, preferand weekendurile pentru escapade relaxante.

Bugetul de Crăciun, afectat de criză

Romanii au cheltuit pentru masa de Craciun de anul trecut sume asemanatoare, comparativ cu aceeasi perioada a anului 2010. Peste 40% dintre cei care au participat la studiul realizat de agentia Reveal Marketing Research, pentru caleaeuropeana.ro, au afirmat ca au cheltuit pentru masa de Craciun o suma de bani egala cu cea pe care au dedicat-o in anul precedent mesei de Sarbatori. Persoanele care au alocat bugete asemanatoare meselor de Sarbatori de anul acesta si anul trecut se incadreaza in categoria de varsta 26-55, in vreme ce tinerii de pana la 25 de ani au cheltuit de Craciun mai mult decat  in 2010.

Un procent de 36% au declarat ca suma pe care au cheltuit-o pentru pregatirea Craciunului din 2011 a depasit suma alocata Sarbatorii in 2010.

Aproape jumatate dintre romani au asezat pe masa de Craciun alimente pe care au cheltuit intre 100 si  300 RON, in vreme ce un procent foarte mic, respectiv 5%,  si-au permis sa aloce mesei de Craciun un buget care sa depaseasca chiar 500 RON. Cei mai multi dintre respondentii studiului care au cheltuit intre 100 si 300 de lei sunt persoane care obtin un venit lunar sub 1500 RON, avand studii medii sau superioare. Cei care s-au incumetat sa cheltuiasca peste 500 de lei sunt absolventi de studii superioare, cu  un venit lunar  care depaseste de cele mai multe ori suma de 4000 RON.

Studiul a fost realizat telefonic (CATI – Computer Assisted Telephonic Interviews), in perioada 5-9 ianuarie 2012, pe un esantion reprezentativ la nivel national pentru mediul urban de 800 de persoane cu varsta peste 18 ani. Marja de eroare calculata este de ± 3,46%.

sursa foto: http://0600.blogspot.com

Continue Reading
Advertisement
1 Comment

1 Comment

  1. Pingback: Comportamentul consumatorului de sarbatori « Alin Angheluță

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

CONSILIUL EUROPEAN

#EUCO 31 octombrie 2019, noul termen pentru Brexit. Juncker: Decât un Brexit fără Acord, mai bine un Acord fără Brexit.

Published

on

 

News Alert. Acord în miez de noapte. Un nou termen acordat de UE pentru producerea Brexit. Încă jumătate de an pentru clarificarea intențiilor Marii Britanii. 31 Octombrie 2019, noua țintă care evita un Brexit fără acord. Marea Britanie rămâne pana atunci membru cu drepturi și obligații depline, inclusiv în privința dreptului de vot.
@Juncker: “îmi închei mandatul la 1 noiembrie, asa ca sper sa ajungem la o soluție pana la finalul nopții dinainte. Decât un Brexit fără Acord, prefer un Acord fără Brexit.”
Alegerea Președintelui Consiliului European și alte aspecte esențiale ce țin de deciziile luate de cele 28 de state membre nu risca sa se blocheze mecanismele UE, pentru ca au loc prin majoritate calificata, sunt asigurările transmise de liderii instituțiilor europene, în fata temerilor ca Marea Britanie ar fi tentata sa se opună prin vot evoluțiilor din următoarea perioada.
Tusk și Juncker dau asigurări ca Acordul de retragere nu va fi renegociat.

Stire în curs de actualizare.

Continue Reading

CORESPONDENȚĂ SPECIALĂ

Președintele PE, Antonio Tajani, reiterează poziția de susținere pentru candidatura Laurei Codruța Kövesi la funcția de procuror-șef european, arătând că nu este dispus să facă nicio concesie Consiliului pentru deblocarea negocierilor în favoarea candidatului francez

Published

on

Corespondență Bruxelles

Antonio Tajani, președintele Parlamentului European, a reiterat sprijinul instituției pentru candidatura Laurei Codruța Kövesi la funcția de procuror-șef al Parchetului European într-un moment în care nu se cunoaște data la care vor fi reluate discuțiile eșuate cu Consiliul UE, transmite corespondentul CaleaEuropeană.ro de la Bruxelles.

,,Poziția Parlamentului European este foarte clară: avem un candidat român și pe acesta îl susținem pentru funcția de procuror-șef european”, a răspuns Tajani la o întrebare adresată de un jurnalist cu privire la felul în care s-ar putea soluționa blocajul din procesul de negociere pe această chestiune între Consiliu și Parlament. ,,Dezbaterea rămâne deschisă”, a adăugat acesta fără a indica că PE ar putea face o concesie Consiliului UE, respectiv statelor membre, în favoarea alegerii candidatului francez Jean-Francois Bohnert. 

De altfel, după cea de-a treia rundă de negocieri interinstituționale, care s-a încheiat fără vreun rezultat săptămâna trecută, PE a acuzat Consiliul UE că ,,cedează presiunii guvernului român de a susține un candidat mult mai slab”, fiind esențial ca acesta ,,să aleagă un candidat care să facă instituția (Parchetul European n.r.) puternică și credibilă”, afirma Ingeborg Gräßle (PPE, Germania), președintele comisiei pentru control bugetar (CONT) a Parlamentului.

De asemenea, Judith Sargentini (Grupul Verzilor, Olanda), vicepreședintele Comisiei pentru Libertăți Civile, justiție și afaceri interne (LIBE), declara tot atunci că ,,opoziția cu care se confruntă în prezent dna. Kövesi din partea autorităților române scoate în evidența curajul și independența sa, ambele fiind cerințe esențiale pentru funcționarea eficientă a Parchetului European”. Sargentini punea blocajul apărut în negocierile dintre Parlament și Consiliu pe seama faptului că ,,hărțuirea din partea guvernului român (a Laurei Codruța Kövesi n.r.) a condus și la o discreditare totală a candidatului Consiliului”, care pare acum singurul instrument la îndemâna statelor membre pentru a o bloca pe Kövesi, de altfel, ,,de departe cel mai puternic și mai promițător candidat pentru acest post”.

Amintim faptul că cele două comisii, LIBE și CONT au avut un rol esențial în evaluarea celor trei candidați aflați în cursa pentru ocuparea funcției de procuror-șef european. 

Cea de-a patra rundă de negocieri între Parlament și Consiliu ar fi trebuit să aibă loc astăzi, 10 aprilie, însă a fost anulată pe fondul urgențelor prezentate de Brexit. Consiliul UE s-a arătat deschis la continuarea tratativelor săptămâna aceasta, însă Parlamentul European nu a dat curs acestei propuneri, au declarat surse europene în exclusivitate pentru CaleaEuropeană.ro.

,,Parlamentul nu a răspuns la propunerea Consiliului de a continua negocierile. Discuțiile pe actuala legislatură mai pot avea loc maxim până la data de 18 aprilie”, au explicat sursele citate, arătând astfel că în cazul nu care nu se va ajunge la un compromis între cele două instituții, numirea procurorului-șef european va fi amânată până la formarea noii configurații a Parlamentului European. De altfel, chiar Consiliul recunoștea săptămâna trecută, într-un comunicat de presă, că ,,în cazul în care negocierile nu vor fi încheiate până săptămâna viitoare, este probabil ca acestea să fie reluate odată ce noul Parlament intră în funcțiune”.

În orice caz, procurorul-şef trebuie să fie numit de comun acord de către Parlamentul European şi Consiliu în urma negocierilor, pentru un mandat de șapte ani. Astfel, cele două instituții vor fi nevoite să găsească o cale de a ieși din impas, în condițiile în care co-legislativul european o susține pe Laura Codruța Kövesi, spre deosebire de preferințele Consiliului UE, unde țările membre au optat prin vot secret pentru candidatul francez Jean-Francois Bohnert.

Parchetul European se așteaptă să devină operațional în 2020 și este creat pe baza cooperării consolidate între 22 de state membre. Cele 6 state care nu participă sunt: Suedia, Ungaria, Polonia, Marea Britanie, Irlanda și Danemarca, însă se vor putea alătura în orice moment cooperării dacă doresc, cu excepția Danemarcei care are drept de opt-out asupra chestiunilor ce țin de afaceri interne și justiție și a Marii Britanii, care se va retrage din UE.

Antonio Tajani a făcut această declarație în cadrul evenimentului ,,Choose Your Future”, organizat de Parlamentul European pentru presa din statele membre, ca parte a campaniei de promovare a alegerilor europene din 23-26 mai 2019. Evenimentul se desfășoară la Bruxelles în perioada 9-10 aprilie. 

Continue Reading

GENERAL

Florin Luca, economistul-șef al CEC Bank: ”Revolta vestelor galbene din Franța anunță o transformare a modelului democratic occidental”

Published

on

© Florin Luca/ Facebook

Revolta vestelor galbene din Franța anunță o transformare a modelului democratic occidental, avertizează Florin Luca, economistul-șef al CEC Bank, într-o intervenție susținută la conferința ”Vestele galbene – revolta celor abandonați”, organizată de Fundația Europeană Titulescu.

Redăm integral intervenția susținută de Florin Luca:

”Acum cateva saptamani am fost in Franta si am avut ocazia sa observ ca trecator reprezentanti ai Vestelor galbene. Am vazut oameni in mare parte simpli, presati de grija zilei de maine, dornici sa munceasca si sa-si castige mai bine existenta la ei acasa, asa cum sunt foarte multi romani…I-am vazut la intersectiile drumurilor, la barierele de la autostrazi, in pietele publice… Am vazut oameni care nu mai au nimic de pierdut, determinati sa lupte pentru o viata mai buna si sa faca Revolutie…

Dar ce oameni imbraca Vestele galbene? Ce-si doresc ei? Ce patologii sociale se afla in spatele acestor simptome ce au bulversat societatea franceza? Care este impactul asupra economiei? Ce teren politic ocupa Vestele galbene? Cum au raspuns autoritatile (in special Presedintele Emmanuel Macron) noilor provocari? La aceste intrebari voi incerca sa raspund in cele ce urmeaza.

Vestele galbene, sustinute de peste 50% din Francezi, conform sondajelor, sunt oameni care in general au un patrimoniu si venituri mici. Dar, in mod neobisnuit, nu vizeaza prin revendicarile lor patronii, marile companii, ci in special Statul, Presedintele, Guvernul, partidele politice. Practic, in loc sa conteste inegalitatile create de piata, Vestele galbene cer Statului sa ia masuri pentru ca acestea sa nu se agraveze.

Dar de ce am ajuns in fata unui astfel de fenomen ? In primul rand pentru ca Vestele galbene sunt formate in majoritate din lucratori independenti, profesii liberale sau pensionari. Pe de alta parte, exista in istoria Frantei o traditie republicana potrivit careia Statul trebuie sa joace un rol important in reducerea inegalitatilor.

Mobilizata initial impotriva cresterii preturilor si impozitelor la carburanti, Miscarea Vestelor galbene si-a orientat dupa aceea revendicarile catre un spectru mai larg:

– Puterea de cumparare, majorarea pensiilor, crearea de locuri de munca, imigratia…

– Reducerea taxelor si impozitelor pentru produsele de prima necesitate (alimente, utilitati, carburanti,…) ;

– Introducerea Referendumului Initiativelor Cetatenesti (RIC);

– Transparenta din partea autoritatilor pentru utilizarea fondurilor publice.

Referendumul Initiativelor Cetatenesti, in acceptiunea Vestelor galbene ar permite poporului sa:

– revoce alesii;

– modifice Constitutia ;

– instaureze sau sa abroge legile.

Chiar daca protestele continua in fiecare weekend, intensitatea lor este eterogena… Exista concesiuni din partea Statului Francez de aproximativ 11 miliarde de euro. Aceste concesiuni vor incita consumul intern si implicit cresterea economica. Ne socheaza violentele, ce nu se opresc si creeaza piederi economice si suferinte fizice. Violentele au avut un efect limitat asupra PIB in trimestrul IV al anului 2018 (0,1%), dar in 2019 efectul va fi de aproximativ 0,3% din PIB al Frantei. Cel mai afectat sector pe termen mediu va fi turismul.

Ce patologii sociale se afla in spatele acestor simptome?

In primul rand sentimentul ca lipsurile celor multi se datoreaza lacomiei celor bogati.

Dupa aceea, Francezii sunt cetateni foarte vigilenti. Ei participa la alegeri si-i privesc cu neincredere pe cei pe care i-au ales. Atunci cand nimeni nu reuseste sa capteze aceasta neincredere si s-o transforme intr-un discurs, intr-un program politic, nemultumirea ia forma violentei. Violenta verbala si fizica arata pe de alta parte explozia unei societati ce se bazeaza de mult pe un sistem de renta si privilegii. Ea se concretizeaza si prin dorinta de a fabrica un inamic si de a arata ca modelul democratic actual nu mai este viabil.

Imbracarea vestei galbene are un efect imens. Ea aduce anonimatul intr-un spectacol de anvergura. Le aminteste francezilor ca ordinea sociala in care traiesc de zeci de ani trebuie zdruncinata. Exista o fragmentare imensa in Franta. In primul rand pe plan social. In ciuda aparentei de prosperitate, in Franta exista aproape 9 milioane de persoane sarace si multe alte milioane care traiesc modest si care sunt tinute la distanta de catre cei bogati si de catre elite. Toate institutiile publice si marile corporatii din Franta sunt conduse de oameni nascuti in aceleasi cartiere, care frecventeaza aceleasi scoli si care provin din aceleasi medii sociale. Francezii sunt insa din ce in ce mai dezamagiti de aceste elite. Clasa medie a pierdut mult din puterea de cumparare si s-a degradat. Cu titlu de exemplu, Bordeaux, unul dintre cele mai prospere orase ale Frantei, a devenit un important bastion al Vestelor galbene. Conform unor studii recente, aici preturile caselor si apartamentelor s-au triplat in ultimii 15 ani. Practic, ca in multe alte mari orase (inclusiv in Paris), la Bordeaux o parte importanta din clasa medie a fost scoasa la periferie. De aici au aparut si revendicarile initiale legate de impozitele pe carburanti, pentru ca oamenii sunt mult mai dependenti de masini decat cei care locuiesc in centrul orasului.

Pe de alta parte, s-a evocat posibilitatea ca si acesti oameni sa fie reprezentati pe scena politica. Una din ideile pe care le-am auzit in ultima perioada si care mi s-a parut foarte interesanta a fost aceea ca, in Franta, o parte din parlamentari sa provina din randul maselor populare, prin tragere la sorti.

Dar cum au raspuns autoritatile (in special Presedintele Emmanuel Macron) la aceste provocari?

Criza Vestelor galbene l-a obligat pe Macron sa nu mai considere partenerii sociali nocivi, asa cum ii trata pe vremea cand era Ministrul Economiei. Emmanuel Macron a renuntat la atitudinea « jupiteriana » pe care o afisa la inceputul mandatului sau si pare sa nu mai ia decizii singur. El si-a suflecat manecile, s-a aruncat in multime si a incercat, cu metoda, sa raspunda la aceste intrebari dificile, prin intermediul Marii Dezbateri (« Le Grand Débat »). Marea Dezbatere este o aducere in actualitate a Starilor Generale dinaintea Revolutiei Franceze si este apreciata de presa si analisti.

Este interesant ca Macron utilizeaza toate aceste evenimente pentru a readuce in atentia publica propria politica, nu pentru a veni neaparat cu noutati in planul sau de guvernare. Si apare atunci in mod legitim intrebarea : Emmanuel Macron este pe cale sa inventeze un nou model de democratie participativa sau doreste sa-si intareasca puterea solitara, dandu-i o noua forma?

Spun acest lucru pentru ca politica are de multe ori ratiuni pe care ratiunea nu le cunoaste. De exemplu, la sfarsitul lunii decembrie, Emmanuel Macron parea dezarmat de Vestele galbene. Popularitatea sa era in cadere libera intr-o tara ce risca sa cada in haos. In martie insa, sondajele il arata drept castigator, impreuna cu partidul sau, la viitoarele alegeri europene. Vestele galbene, ce initial opreau actiunile Presedintelui, par acum sa devina cel mai bun agent pentru campania sa electorala. Cum a fost posibil acest lucru ? Practic, prin saturarea spatiului politic din Franta timp de cateva luni, « Vestele galbene » au redus la tacere toate partidele care, prin ambiguitatea si lipsa lor de orientare, nu au reusit sa profite de scaderea popularitatii lui Macron. In aceasta perioada nu a existat decat o singura opozitie in Franta: Vestele galbene. Fara sa-si dea seama, Vestele galbene au contribuit de fapt la redesenarea scenei politice, asa cum si-a dorit-o Macron. Dar vestele galbene nu au reusit deocamdata sa-si defineasca o linie idelologica precisa. Violentele si ambiguitatea Vestelor galbene i-au permis lui Macron sa se pozitioneze ca un aparator al ordinii si sa culeaga fructele mediatice ale unui astfel de demers. Marea Dezbatere i-a dat posibilitatea Presedintelui Francez sa-si remobilizeze electoratul. Iar aceasta mobilizare a dat nastere unor teme de stanga fara ca stanga politica sa profite. Putere de cumparare, justitie fiscala, servicii publice sunt subiecte ce au aparut pe masa. Ecologia isi face si ea simtita prezenta… Vantul bate de la stanga, dar stanga politica este in aer, nu-si gaseste pentru moment o incarnare, in timp ce electoratul sau se dilueaza. Plecand de aici, in afara de Macron si partidul sau, cei care trag foloasele electorale sunt populistii, care au dibacia sa construiasca adevarate « valuri ale furiei » in jurul unui « popor unic ». In acest fel, netransformarea deocamdata a Vestelor galbene intr-un partid de stanga a permis reconstituirea dialogului electoral Macron – Le Pen. In consecinta, o mare parte din electoratul francez de stanga si antilepenist se apropie, impotriva vointei sale, de partidul lui Macron, fenomen pe care l-am mai vazut si la Alegerile Prezidentiale din 2017.

In timpul Marii Dezbateri, au fost identificate patru cuvinte cheie de catre analisti : ruptura (ruptura sociala, democratica, economica, teritoriala), sanatate (cu toate ca Franta are unele dintre cele mai bune servicii de sanatate din lume, dorinta Statului de a taia anumite subventii creeaza mari nemultumiri), privilegii (alesii si bogatii sunt considerati o patura de privilegiati) si puterea de cumparare (ce nu a incetat sa scada pentru o mare parte a populatiei). S-a mai cerut: sa dispara statutul de functionar public, sa se descentralizeze serviciile de sanatate, fuzionarea taxelor si impozitelor intr-un singur impozit, sa se inchida ENA (celebra scoala de formare a elitelor din sistemul public).

Ati vazut violentele din ultimele zile. Partea dura va incepe de acum incolo pentru Macron. Presedintele Francez trebuie sa demonstreze ca poate controla violentele si ca Marea Dezbatere este procesul ce permite remedierea crizei sociale si politice actuale. La multiplele intalniri si manifestatii publice au participat aproximativ cinci sute de mii de persoane, pe retelele sociale au fost numarate aproximativ 2 milioane de contributii, fara a uita de caietele de doleante completate la nivelul Primariilor. Din aceasta mare de propuneri, Guvernul va face o triere. Dupa fiscalitate si cheltuielile publice, dezvoltarea durabila a reprezentat o tema foarte importanta in cadrul dezbaterilor. Se solicita si o reorganizare a modului de functionare a institutiilor Statului. Presedintele a solicitat fiecarui minister sa-i propuna un plan de transformare. Deputatii trebuie sa se alature acestui dispozitiv . Propunerile alese vor trebui sa raspunda la problemele cele mai profunde ale Frantei, o tara mai divizata ca niciodata.

Ce spunea Emmanuel Macron de curand ? « Nu vom mai putea decide ca inainte (nici eu si nici Guvernul), fara a cauta… consensul… Dar consens nu inseamna compromis si unanimitate. Suntem pe cale sa inventam o noua forma de democratie. » Si din punctul meu de vedere, cine spune « o noua democratie » spune « noi instrumente democratice », precum Referendumul de Initiativa Cetateneasca. Guvernul stie ca este asteptat cu un raspuns pe aceasta tema si incearca sa gaseasca o solutie. Reforma constitutionala este absolut necesara pentru a avansa.

In ceea ce priveste Marea Dezbatere, la sfarsitul primei etape francezii raman pesimisti : mai mult de doua treimi dintre ei considera ca aceasta initiativa nu va rezolva criza politica actuala si ca punctele lor de vedere nu vor fi luate in calcul.

… Emmanuel Macron ma face sa ma gandesc la ce spunea Machiavelli spre finalul cartii sale de capatai, « Principele » : « Dumnezeu nu voieste sa faca totul, pentru ca sa nu ne ia libertatea actiunii si partea de glorie ce ne revine. »

Continue Reading
Advertisement
Advertisement

Facebook

Advertisement

Trending