Connect with us

CONSILIUL EUROPEAN

Summit crucial la Bruxelles: Marea Britanie, la mâna liderilor europeni. Care este soluția flexibilă cu care Donald Tusk speră să salveze situația privind Brexit

Published

on

©️ EU2018AT/ Flickr

Un summit extraordinar al Consiliului European, atât în prezența premierului britanic Theresa May, cât și în format Brexit (articolul 50), are loc miercuri la Bruxelles, caracterul crucial și decisiv fiind starea de ordine care descrie reuniunea la care liderii europeni, între care Emmanuel Macron, Angela Merkel sau Klaus Iohannis, sunt așteptați să decidă calea de urmat privind retragerea Marii Britanii din UE, în condițiile în care Parlamentul britanic a respins de trei ori acordul negociat, iar data limită pentru un Brexit fără acord este 12 aprilie.

Summitul din 10 aprilie, convocat de președintele Consiliului European ca urmare a celei de-a treia respingeri în Parlament a acordului privind Brexit, are ca punct de plecare scrisoarea premierului Theresa May din data de 5 aprilie în care solicită o prelungire suplimentară a articolului 50 până la data 30 de iunie, o propunere pe care șefa guvernului de la Londra a înaintat-o și pentru Consiliul European din 21-22 martie, dar care a fost refuzată de șefii de stat sau de guvern și întâmpinată cu alte două propuneri: o retragere a Marii Britanii din UE la 22 mai, cu o zi înainte de debutul alegerilor europene, cu condiția aprobării acordului, și o retragere fără acord la 12 aprilie în cazul în care înțelegerea negociată nu este acceptată de Parlament, lucru care s-a și întâmplat la 29 martie.

Tensiunea cu care este încărcată reuniunea reiese și din multiplele contacte bi și multilaterale, care preced summitul din clădirea Europa. Premierul Theresa May s-a aflat marți la Paris și la Berlin, unde s-a întâlnit, pe rând, cu președintele Emmanuel Macron și cancelarul Angela Merkel pentru a-și facilita mai multă îngăduință din partea celor mai importanți lideri europeni. Miercuri, cu câteva ore înaintea summit-ului crucial premierul Belgiei Charles Michel este gazda unei reuniuni a țărilor din UE care ar fi cele mai afectate de Brexit. Pe de altă parte, summitul de la Bruxelles este precedat și de votul dat marți seară de Parlamentul de la Londra, prin care parlamentarii britanici au votat un proiect, adoptat ulterior și de Regină, prin care o obligă pe Theresa May să prelungească articolul 50.

Drumul spre Bruxelles, cu escale la Berlin și la Paris. Ce a obținut Theresa May de la Emmanuel Macron și de la Angela Merkel?

©️ Emmanuel Macron/ Facebook

Elementele de noutate cu care premierul Theresa May se deplasează la Bruxelles pentru a se adresa omologilor europeni cu scopul de a obține o prelungire a Brexit-ului sunt reprezentate în primul rând de începerea unui dialog politic intern cu liderul opoziției, Jeremy Corbyn, președintele Partidului Laburist, în vederea aprobării acordului până la 30 iunie 2019. Un compromis adițional pe care May îl admite, conform scrisorii transmise la 5 aprilie lui Donald Tusk, este aceea ca Marea Britanie să organizeze alegeri pentru Parlamentul European la data 23 mai în contextul acestei extinderi a articolului 50 și în contextul în care nu ar reuși să finalizeze un potențial calendar de ratificare a acordului înainte de 23 mai.

Cu aceste oferte politice s-a aflat Theresa May, marți, la Paris și la Berlin. În capitala Franței, unde atitudinea politică este fermă în raport cu Brexit, premierul britanic a insistat pentru a primi o extindere a articolului 50 până la data de 30 iunie, cu opțiunea ca retragerea să se producă mai devreme dacă un acord va fi ratificat mai devreme. În același spirit, Theresa May i-a subliniat lui Emmanuel Macron că ”Guvernul face tot posibilul ca Marea Britanie să evite participarea la alegerile pentru Parlamentul European”.

În capitala Germaniei, unde poziția politică este mai ”moderată” privind Brexit, Theresa May și Angela Merkel au pus accentul pe ”importanța asigurării unei retrageri ordonate” a Marii Britanii din UE.

Alternativa lui Donald Tusk: o extindere flexibilă

Președintele Consiliului European, Donald Tusk, a propus marți, în tradiționala scrisoare transmisă șefilor de stat sau de guvern, ca liderii europeni să ia în calcul propunerea Theresei May de extindere a articolului 50, argumentând totodată în favoarea unei ”prelungiri mai lungi”, una cu caracter flexibil, în condițiile în care evoluțiile din Camera Comunelor – trei respingeri ale acordului de retragere în mai puțin de 100 zile – nu creează alte premise favorabile.

©️ Donald Tusk/ Facebook

”Având în vedere riscurile pe care le implică un Brexit fără acord pentru cetățeni și întreprinderi de pe ambele maluri ale Canalului Mânecii, am încredere că vom continua să facem tot posibilul pentru a evita acest scenariu. Prin urmare, vă propun să luăm în considerare cererea premierului May pentru o prelungire. Cu toate acestea, experiența noastră de până acum, precum și diviziunile adânci din cadrul Camerei Comunelor, ne dau puține motive să credem că procesul de ratificare poate fi finalizat până la sfârșitul lunii iunie”, le-a scris Tusk liderilor europeni.

Șeful Consiliului European a detaliat și propunerea sa pentru o extindere flexibilă.

”Din acest motiv, cred că ar trebui să discutăm și o extindere alternativă, mai lungă. O posibilitate ar fi o extindere flexibilă, care ar dura doar atâta timp cât este necesar și nu mai mult de un an, deoarece după această dată va trebui să decidem în unanimitate cu privire la unele proiecte-cheie europene”, a mai scris Tusk, referindu-se indirect la adoptarea Cadrului Financiar Multianual 2021-2027, noua perioadă de programare financiară ce va debuta la 1 ianuarie 2021 și la care Marea Britanie nu va mai cotiza în condițiile în care devine un stat terț și în contextul în care negocierile privind viitorul buget multianual au fost conturate în baza contribuțiilor financiare ale țărilor UE-27.

”Flexibilitatea ar permite automat încetarea prelungirii, de îndată ce ambele părți au ratificat acordul de retragere. Regatul Unit ar fi liber să plece ori de câte ori este gata. Și UE27 ar evita summit-urile Brexit repetate. Foarte important, o prelungire lungă ar oferi mai multă siguranță și predictibilitate prin eliminarea amenințării de a schimba în mod constant datele de pe margine. În plus, în cazul unui impas continuu, o astfel de extindere mai lungă ar permite Regatului Unit să-și regândească strategia Brexit”, a completat acesta.

Scrisoarea integrală a lui Donald Tusk aici.

Politico Europe/ The Guardian: Ce condiții vor impune liderii europeni

Pe de altă parte, în presa europeană a început să circule încă de marți seară varianta de lucru a concluziilor pe care liderii europeni urmează să le adopte la summitul de miercuri, suspansul fiind menținut de faptul că în dreptul datei ce va fi agreată pentru prelungire este trecut ”XX.XX.XXXX”.

Proiectul concluziilor, obținut de The Guardian și care va fi aprobat miercuri de liderii UE27, presupune în schimbul unei prelungiri un “angajament al Regatului Unit de a acționa într-o manieră constructivă și responsabilă pe parcursul acestei perioade unice, în conformitate cu datoria de cooperare sinceră”.

Documentul, văzut de Politico Europe, prevede că Consiliul European va acorda o prelungire a perioadei de negociere în temeiul articolului 50 pentru a permite “ratificarea acordului de retragere”. Dar la ultima dată de încheiere a prelungirii se spune: “O astfel de extindere ar trebui să dureze doar atâta timp cât este necesar și, în orice caz, nu mai mult de [XX.XX.XXXX1]”. Data-cheie va fi decisă de lideri miercuri

Documentul adaugă că “în cazul în care Regatul Unit este încă membru al UE la 23-26 mai 2019 și dacă nu a ratificat acordul de retragere până la 22 mai 2019, trebuie să organizeze alegerile pentru Parlamentul European în conformitate cu legislația Uniunii. În cazul în care Regatul Unit nu respectă această obligație, retragerea va avea loc la 1 iunie 2019”.

Negociatorul-șef al UE pentru Brexit: Durata prelungirii trebuie să fie la obiect – de ce se face ?/ Președinția română a Consiliului UE: Stați, dar cu perspectiva a ceva

©️ RO2019EU/ Flickr

În schimb, conform unor surse diplomatice, citate de agenţiile DPA şi AFP după reuniunea Consiliului Afaceri Generale, desfăşurată marţi la Luxemburg, problema nu este dacă statele membre vor accepta o extindere a datei Brexitului, ci cât timp suplimentar sunt dispuse să acorde Londrei pentru a-şi formula pe plan intern o opţiune care să beneficieze de susţinerea unei majorităţi în Camera Comunelor.

”Durata prelungirii trebuie să fie la obiect – de ce se face ? – şi depinde de ceea ce va spune dna May” miercuri, a declarat negociatorul-şef european pentru Brexit, Michel Barnier, marţi, la reuniunea Consiliului Afaceri Generale.

La rândul său, ministrul român pentru afaceri europene, George Ciamba, a subliniat că este extrem de important ca Marea Britanie să explice miercuri Uniunii Europene cum intenţionează să folosească extinderea termenului limită pentru Brexit pe care vrea să o solicite. ”Este important să înţelegem de ce vrea Marea Britanie să stea (mai mult). Stai, dar cu perspectiva a ceva”, a menţionat el.

Deznodământul acestei ”tragedii la care nici măcar Shakespeare nu s-ar fi putut gândi” îl vom afla miercuri, când șefii de stat și de guvern se reunesc la Bruxelles într-un summit extraordinar convocat de președintele Consiliului European Donald Tusk pentru a decide soarta Brexit-ului care, potrivit declarației precendentei reuniuni din 21-22 martie, ar putea avea loc vineri, 12 aprilie.

 

Robert Lupițu este redactor-șef, specialist în relații internaționale, jurnalist în afaceri europene și doctorand în domeniul reasigurării strategice a NATO. Robert este laureat al concursului ”Reporter și Blogger European” la categoria Editorial și co-autor al volumelor ”România transatlantică” și ”100 de pași pentru o cetățenie europeană activă”. Face parte din Global Shapers Community, o inițiativă World Economic Forum, și este Young Strategic Leader în cadrul inițiativelor The Aspen Institute. Din 2019, Robert este membru al programului #TT27 Leadership Academy organizat de European Political Strategy Center, think tank-ul Comisiei Europene.

CONSILIUL EUROPEAN

Emmanuel Macron: Acordul de relansare, rezultatul a trei ani de muncă franco-germană. Este cel mai important moment din viaţa Europei noastre de la crearea monedei euro

Published

on

© European Union 2020

Acordul încheiat cu privire la planul de relansare este pentru Uniunea Europeană ”cel mai important moment de la crearea euro”, a declarat marţi preşedintele francez Emmanuel Macron, la câteva ore după încheierea summitului de la Bruxelles, relatează AFP, potrivit Agerpres.

Acest acord ce prevede un fond de 750 de miliarde de euro este rezultatul ”a trei ani de muncă între Franţa şi Germania’‘, a adăugat el, referindu-se la discursul său privind suveranitatea europeană susținut la Sorbona, în anul 2017.

“Doresc ca concetăţenii noştri să înţeleagă importanţa a ceea ce s-a întâmplat în aceste patru zile şi patru nopţi”, a declarat şeful statului francez, în cursul unui interviu acordat canalului de televiziune privat TF1.

Ne-am luptat (…) Acesta este cel mai important moment din viaţa Europei noastre de la crearea monedei euro”, care a intrat în circulaţie la 1 ianuarie 1999.

O afirmație similară a fost făcută anterior și de comisarul european pentru economie, Paolo Gentiloni, acesta afirmând că “Acordul încheiat în Consiliul European reprezintă un moment de cotitură” și este “cea mai importantă decizie economică de la introducerea euro”.

Întrebat dacă se va majora o ”taxă europeană” pentru finanţarea acestui plan, preşedintele Macron a răspuns: ”Cu siguranţă, contribuabilul francez nu va plăti această datorie”, ci ”mari companii internaţionale, uneori europene, care astăzi nu sunt solicitate suficient şi care vor plăti treptat această datorie prin sistemul fiscal european pe care îl vom construi”.

Citiți și Franța susține că acordul UE privind planul de relansare este “actul de naștere a unei noi Europe”: O Europă mai solidară, mai verde și mai franco-germană

Reamintind că cei 27 de lideri europeni s-au angajat, în condiţiile acordului semnat marţi, să ”creeze noi resurse proprii”, el a precizat că în prezent sunt în curs de studiu trei taxe: o taxă pe plasticul nereciclat, o taxă pe giganţii digitali şi o ”taxă pe carbon”.

A două pistă este instalarea unui ”mecanism pentru carbon la frontiere”, a adăugat el, citând exemplul oţelului importat în Europa. ”Când importăm oţel care provine de la capătul lumii, care este fabricat în condiţii mult mai puţin riguroase (decât în Europa), trebuie să putem impune o taxă la frontierele noastre care să evite concurenţa neloială” a ”acestui oţel care ar veni din India, China sau din altă parte”, a menţionat preşedintele francez.

”Această taxă europeană pe care o vom construi împreună va face posibilă rambursarea acestei datorii pe care o contractăm”, a precizat Emmanuel Macron, care a confirmat că ţara sa va primi ”40 de miliarde de euro în baza acestui plan de relansare” şi va fi ”al treilea beneficiar din Europa” după Italia şi Spania.

Citiți și Acord fără precedent în istoria UE: După un maraton de negocieri, Angela Merkel, Mark Rutte, Klaus Iohannis și ceilalți lideri au aprobat planul și bugetul de 1,82 trilioane de euro pentru relansarea Europei

Klaus Iohannis, Angela Merkel, Emmanuel Macron, Mark Rutte și ceilalți șefi de stat sau de guvern din Uniunea Europeană au ajuns la un acord fără precedent într-un context extraordinar. După tratative maraton la primul summit “în persoană” după izbucnirea pandemiei, cei 27 de lideri europeni au aprobat pachetul uriaș de relansare economică a Uniunii Europene în urma crizei provocate de coronavirus, un plan de 1.824 de miliarde de euro compus dintr-un fond de redresare de 750 de miliarde de euro (Next Generation EU) și un Cadru Financiar Multianual 2021-2027 (CFM) de 1.074 de miliarde de euro. De asemenea, liderii europeni au depășit dificultățile și în ce privește condiționalitățile, iar acordarea fondurilor europene va fi supusă în premieră criteriului respectării statului de drept, în timp ce acordarea granturilor din cadrul NGEU va fi evaluată din perspectiva obiectivelor cuprinse în recomandările specifice de țară.

Agrearea unui fond de redresare precum Next Generation UE reprezintă o premieră la nivel european, fiind pentru întâia dată când țările UE cad de acord asupra unei datorii comune. Fondurile din cadrul Next Generation EU vor fi generate de împrumuturile pe care Uniunea Europeană și le va asuma ca o datorie comună, iar ele vor fi acordate sub formă de granturi (subvenții nerambursabile) și împrumuturi. Creditele vor putea fi obținute de fiecare stat membru în parte, inclusiv România, la dobânzi mici, în baza rating-ului de creditare foarte bun al Comisiei Europene. Practic, fiecare stat membru va accesa împrumuturi cu același nivel al dobânzii, iar creditele vor trebui rambursate până la 31 decembrie 2058.

Acordul între șefii de stat sau de guvern a fost obținut la ora 6:30, marți dimineață, după patru zile și patru nopți de negocieri, transformând acest summit într-unul dintre cele mai lungi din istoria Uniunii Europene.

Continue Reading

CONSILIUL EUROPEAN

Surse europene: Cum vor fi distribuite cele 79,9 miliarde de euro pe care le va primi România din planul de redresare a UE. Aproximativ 63 de miliarde de euro sunt fonduri nerambursabile

Published

on

© Calea Europeană/ Diana Zaim

România va putea beneficia de o alocare de 79,9 miliarde de euro din planul uriaș de 1.824 de miliarde de euro aprobat de cei 27 de șefi de stat sau de guvern din UE pentru relansarea economiei în urma crizei provocate de pandemia de COVID-19. Planul este compus dintr-un fond de redresare Next Generation EU (NGEU) de 750 de miliarde de euro și din Cadrul Financiar Multianual 2021-2027  (CFM) de 1.074 de miliarde de euro.

Cele 79,9 miliarde de euro anunțate marți dimineață de președintele Klaus Iohannis în urma unor negocieri care au durat patru zile și patru nopți vor proveni după cum urmează: 33,5 miliarde de euro din cadrul NGEU și 46,4 miliarde de euro din cadrul CFM, au declarat surse europene pentru CaleaEuropeană.ro. Sursele citate au mai precizat că alocarea de 79,9 miliarde de euro este calculată la prețurile de referință din 2018, însă în prețuri curente pachetul va ajunge la 84 de miliarde de euro.

Modificat de-a lungul negocierilor, planul de redresare economică este compus din 390 de miliarde de euro disponibile sub formă de granturi și din 360 de miliarde de euro disponibile prin intermediul împrumuturilor. Formula inițială propusă de Comisia Europeană prevedea alocări de 500 de miliarde de euro prin granturi nerambursabile și 250 de miliarde de euro prin credite.

Fondurile din cadrul Next Generation EU vor fi generate de împrumuturile pe care Uniunea Europeană și le va asuma ca o datorie comună, iar ele vor fi acordate sub formă de granturi (subvenții nerambursabile) și împrumuturi. Creditele vor putea fi obținute de fiecare stat membru în parte, inclusiv România, la dobânzi mici, în baza rating-ului de creditare foarte bun al Comisiei Europene. Practic, fiecare stat membru va accesa împrumuturi cu același nivel al dobânzii, iar creditele vor trebui rambursate până la 31 decembrie 2058.

În noul context, din cele 33,5 miliarde de euro, România va primi 16,8 miliarde de euro sub formă de granturi și 16,7 miliarde de euro sub formă de împrumuturi.

Cele 33,5 miliarde de euro atribuite României vor fi defalcate după cum urmează: 30,5 miliarde euro pentru Facilitatea pentru redresare și reziliență (nucleul acestui plan bazat pe reforme și investiții); 1,4 miliarde de euro pentru programul React-EU; 650 de milioane de euro în cadrul Fondului pentru dezvoltare rurală și 1 miliard de euro prin intermediul Fondului pentru o tranziție justă.

Conform documentului de concluzii adoptat de liderii UE, un procent de 70 % din granturile acordate prin Mecanismul de redresare și reziliență este angajat în anii 2021 și 2022. Restul de 30 % este pe deplin angajat până la sfârșitul anului 2023. Ca regulă generală, volumul maxim al creditelor pentru fiecare stat membru nu va depăși 6,8 % din VNB-ul său.

În ce privește cele 46,4 miliarde de euro fonduri nerambursabile din Cadrul Financiar Multianual 2021-2027, României îi sunt alocate 26,8 miliarde de euro pentru politica de coeziune; 18,7 miliarde de euro pentru politica agricolă comună, 760 de milioane de euro din Fondul pentru o tranziție justă și 160 de milioane de euro pentru pescuit.

Cele 18,7 miliarde de euro de la nivelul politicii agricole comune conțin 12,3 miliarde de euro pentru plățile directe, 6,2 miliarde de euro pentru dezvoltarea rurală și 160 de milioane de euro pentru pescuit.

Practic, din totalul celor 79,9 miliarde de euro, 16,7 miliarde vor putea fi obținute prin împrumuturi, iar 63,2 miliarde vor consista în fonduri nerambursabile la nivelul CFM și în cadrul NGEU.

Ca o comparație, în cei 13 ani de apartenență la Uniunea Europeană, România a primit de la Uniunea Europeană aproximativ 55 de miliarde de euro. Fondurile totale disponibile pentru următorii ani, atât rambursabile, cât și nerambursabile, vor depăși această bornă.

Citiți și Klaus Iohannis anunță un rezultat istoric pentru România: 79,9 miliarde de euro au fost obținute din acordul privind bugetul și relansarea UE

Președintele Klaus Iohannis a anunțat marți dimineață, de la Bruxelles, că România a obținut 79,9 miliarde de euro din acordul privind bugetul și relansarea UE convenit de liderii statelor membre ale Uniunii Europene. Șeful statului a spus că România va beneficia de aproape 80 de miliarde de euro pentru proiecte europene, indicând construcţia de spitale, şcoli, modernizarea marilor sisteme publice, precum şi reconstrucţia economică.

“Am ajuns la un acord foarte important pentru Europa, un acord extrem de important pentru România. (…) Am obținut pentru România o sumă impresionantă: 79,9 miliarde de euro pentru proiectele europene”, a spus Iohannis, după unul dintre cele mai lungi summit-uri din istoria Uniunii Europene.

Citiți și Acord fără precedent în istoria UE: După un maraton de negocieri, Angela Merkel, Mark Rutte, Klaus Iohannis și ceilalți lideri au aprobat planul și bugetul de 1,82 trilioane de euro pentru relansarea Europei

Klaus Iohannis, Angela Merkel, Emmanuel Macron, Mark Rutte și ceilalți șefi de stat sau de guvern din Uniunea Europeană au ajuns luni noapte la un acord fără precedent într-un context extraordinar. După tratative maraton la primul summit “în persoană” după izbucnirea pandemiei, cei 27 de lideri europeni au aprobat pachetul uriaș de relansare economică a Uniunii Europene în urma crizei provocate de coronavirus, un plan de 1.824 de miliarde de euro compus dintr-un fond de redresare de 750 de miliarde de euro (Next Generation EU) și un Cadru Financiar Multianual 2021-2027 (CFM) de 1.074 de miliarde de euro. De asemenea, liderii europeni au depășit dificultățile și în ce privește condiționalitățile, iar acordarea fondurilor europene va fi supusă în premieră criteriului respectării statului de drept, în timp ce acordarea granturilor din cadrul NGEU va fi evaluată din perspectiva obiectivelor cuprinse în recomandările specifice de țară. Acordul între șefii de stat sau de guvern a fost obținut la ora 6:30, marți dimineață, după patru zile și patru nopți de negocieri, transformând acest summit într-unul dintre cele mai lungi din istoria Uniunii Europene.

Continue Reading

CONSILIUL EUROPEAN

Franța susține că acordul UE privind planul de relansare este “actul de naștere a unei noi Europe”: O Europă mai solidară, mai verde și mai franco-germană

Published

on

© European Union 2020

Acordul asupra planului de relansare semnat marţi în zori de cele 27 de state membre ale Uniunii Europene (UE) este “un act de naştere a unei noi Europe”, susţine ministrul francez al economiei Bruno Le Maire, care asigură că nu reproşează nimic aşa-ziselor state “frugale”, informează AFP, potrivit Agerpres.

Această nouă Europă va fi “mai solidară, mai verde şi de asemenea mai franco-germană”, a declarat Le Maire, care a amintit la postul de radio Franceinfo că “pentru prima dată în istoria sa, Europa acceptă să se împrumute în comun”.

“Acest acord datorează totul sau aproape totul voinţei Franţei şi Germaniei, voinţei preşedintelui Republicii (franceze) şi cancelarului federal german”, a insistat ministrul francez, care a calificat summitul de la Bruxelles drept “negociere-maraton, epuizantă”.

Planul de relansare european, negociat intens începând de vineri până marţi dimineaţa, prevede un ajutor de 750 de miliarde de euro pentru depăşirea crizei economice provocată de pandemia de COVID-19. În cele din urmă, acestea au fost împărţite în 390 de miliarde subvenţii şi 360 de miliarde împrumuturi, în timp ce Franţa şi Germania doreau iniţial 500 de miliarde subvenţii şi 250 de miliarde împrumuturi. 

În ceea ce priveşte problemele puse de Olanda, Austria, Danemarca şi Suedia, care doreau mai multe împrumuturi şi mai puţine subvenţii în acest plan de redresare şi care au fost la originea unor extrem de puternice dispute în timpul negocierilor, ministrul francez al economiei a dat asigurări că nu are de făcut “niciun reproş acestor patru state”.

El a apreciat că un astfel de reproş “ar fi foarte nepotrivit”, în condiţiile în care aceste ţări “au făcut o concesie majoră”, acceptând pentru prima dată un împrumut european important garantat în comun de cele 27 de state membre.

De altfel, la finalul summitului, președintele francez Emmanuel Macron a salutat alături de cancelarul german Angela Merkel faptul că a fost pus în aplicare un mecanism pentru asumarea datoriilor comune, unul dintre obiectivele pe care Franța și Germania le-au promovat în planul lor de 500 de miliarde de euro.

“Vreau ca toată lumea să măsoare distanța parcursă în două luni … în două luni am fost capabili să construim un consens. Planul de recuperare este o schimbare istorică a Europei noastre și a zonei euro“, a spus el, subliniind că Franța va primi peste 100 de miliarde de euro din acest plan de relansare.

Citiți și Acord fără precedent în istoria UE: După un maraton de negocieri, Angela Merkel, Mark Rutte, Klaus Iohannis și ceilalți lideri au aprobat planul și bugetul de 1,82 trilioane de euro pentru relansarea Europei

Klaus Iohannis, Angela Merkel, Emmanuel Macron, Mark Rutte și ceilalți șefi de stat sau de guvern din Uniunea Europeană au ajuns la un acord fără precedent într-un context extraordinar. După tratative maraton la primul summit “în persoană” după izbucnirea pandemiei, cei 27 de lideri europeni au aprobat pachetul uriaș de relansare economică a Uniunii Europene în urma crizei provocate de coronavirus, un plan de 1.824 de miliarde de euro compus dintr-un fond de redresare de 750 de miliarde de euro (Next Generation EU) și un Cadru Financiar Multianual 2021-2027 (CFM) de 1.074 de miliarde de euro. De asemenea, liderii europeni au depășit dificultățile și în ce privește condiționalitățile, iar acordarea fondurilor europene va fi supusă în premieră criteriului respectării statului de drept, în timp ce acordarea granturilor din cadrul NGEU va fi evaluată din perspectiva obiectivelor cuprinse în recomandările specifice de țară. Acordul între șefii de stat sau de guvern a fost obținut la ora 6:30, marți dimineață, după patru zile și patru nopți de negocieri, transformând acest summit într-unul dintre cele mai lungi din istoria Uniunii Europene.

Continue Reading

Facebook

Advertisement
Advertisement

Trending