Connect with us

CONSILIUL EUROPEAN

Summit cu o istorie aparte la Bruxelles: Liderii europeni se reunesc sub frisoanele politice ale Brexit-ului și bugetului UE, înainte ca Donald Tusk și Jean-Claude Juncker să intre în ”clubul foștilor lideri”

Published

on

© Administrația Prezidențială

Corespondență din Bruxelles

Astăzi începe un Consiliu European de referință pentru viitorul Uniunii Europene, cu o istorie aparte. Summitul ordinar de toamnă al liderilor europeni se anunță unul mai mult decât dificil având în vedere agenda densă și sensibilă. Șefii de stat sau de guvern se reunesc, în mod teoretic, pentru ultima oară sub bagheta președintelui Consiliului European Donald Tusk și cu cea din urmă participare a lui Jean-Claude Juncker, președintele în exercițiu al Comisiei Europene. De ce teoretic? Întrucât un summit extraordinar ar putea fi convocat până la finalul lunii octombrie pentru a pecetlui sau a proroga soarta Brexit-ului. În schimb, summitul european va fi primul pentru președintele Parlamentului European, David Sassoli, precum și pentru președinta aleasă a Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, care le va prezenta liderilor prioritățile sale și care își va începe mandatul cu o întârziere de cel puțin 30 de zile. În ce privește România, acesta este ultimul summit european formal la care președintele Klaus Iohannis participă înainte de alegerile prezidențiale.

Tema zero a summitului european va fi, însă, nesfârșitul Brexit, a cărui poveste pare să fi ajuns la deznodământul despărțirii, cu 14 zile înainte de expirarea termenului limită din 31 octombrie. Consiliul European va fi, de altfel, primul summit al șefilor de stat sau de guvern la care participă premierul britanic Boris Johnson, cel care vine pentru prima oară la Bruxelles în calitate de șef al guvernului de la Londra. 

UE și Marea Britanie ”aproape că au ajuns la un acord”. Ce urmează?

Johnson vine la Bruxelles la capătul unor zile de negocieri intense, prelungite și care ar fi ajuns la soluția optimă. Echipa de tratative a Uniunii Europene condusă de Michel Barnier și negociatorii britanici ”aproape că au ajuns la un acord”, scriu Politico Europe și The Guardian, care precizează că elemente convenite vizează că Irlanda de Nord va fi o parte a teritoriului vamal al Marii Britanii, însă va respecta regulile vamale ale Uniunii Europene pentru produsele exportate către UE. De asemenea, în cazul frontierei irlandeze va exista și un mecanism de rabat, detaliile find încă necunocute, însă această soluție pare agreată de ambele părți, în contextul în care guvernul Johnson a respins fără echivoc mecanismul de backstop (plasa de siguranță) negociată de fostul executiv al Theresei May.

Majoritatea celorlalte prevederi ale acordului – drepturile cetățenilor, angajamentele financiare ale Regatului Unit și perioada de tranziție – au rămas neschimbate. Principala problemă nerezolvată rămâne cea a taxei pe valoare adăugată. Potrivit unor diplomați consultați de Politico Europe, Londra își dorește ca Irlanda de Nord să aibă un regim de TVA separat de restul Uniunii Europene, chiar dacă juridic trebuie să respecte regulile vamale ale UE.

Brexit-ul este și un motiv suplimentar pentru care, până joi dimineață, președintele Consiliului European nu a trimis liderilor europeni tradiționala scrisoare în care prezintă agenda summitului și așteptările care trebuie discutate pentru a fi regăsite în concluzii. Cu toate acestea, liderii europeni, aflați la primul summit după reuniunile din vară destinate negocierii leadership-ului instituțiilor UE, se vor întruni atât în formatul articolului 50, fără Marea Britanie, cât și la nivelul celor 28 de șefi de stat sau de guvern.

Ambasadorii țărilor UE, reuniți în formatul COREPER II, au fost informați de negociatorul Michel Barnier cu privire la ultimele evoluții, iar Boris Johnson este așteptat să ajungă mai devreme, joi, la Bruxelles pentru a ajunge la un acord. În cazul în care liderii europeni și premierul britanic cad la înțelegere, atunci Johnson urmează să supună acordul unui vot în Parlamentul de la Londra, programat pentru sâmbătă, deși încă nu beneficiază de o susținere majoritară, îndeosebi din partea membrilor Partidului DUP din Irlanda de Nord. Pe de altă parte, în cazul în care și acest eventual acord pică, premierul britanic este obligat, potrivi unei legi votată la 4 septembrie de Camera Comunelor, să solicite prelungirea articolului 50, deci a Brexit-ului, până la 31 ianuarie 2020. În ultimă instanță, ministrul britanic pentru Brexit, Stephen Barclay, a precizat miercuri, în toiul negocierilor de la Bruxelles, că prim-ministrul Boris Johnson va trimite o scrisoare prin care va solicita amânarea Brexit-ului dacă un acord privind retragerea Regatului Unit din UE nu va fi fost convenit până sâmbătă, 19 octombrie.

Există viață politică și dincolo de la Brexit. Trei teme sensibile pentru Consiliul European

Dincolo de Brexit, cel puțin trei alte teme au potențialul de a genera frisoane politice între lideri: negocierea viitorului cadru financiar multianual, următorul ciclu instituțional european și procesul de extindere a Uniunii Europene.

Comisia Europeană și Parlamentul European au solicitat, săptămâna trecută, țărilor UE să cadă de urgență la un acord asupra poziției de negociere pentru bugetul UE pe termen lung, în condițiile în care Cadrul Financiar Multianual 2021-2027 trebuie să intre în vigoare la 1 ianuarie 2021. În propunerea sa de buget cifrat la peste 1.000 de miliarde de euro pentru șapte ani publicată în mai 2018, Comisia Europeană a luat în calcul o cotă de 1,11% din venitul național brut pentru fiecare stat membru. Pe partea sa, Parlamentul European a cerut o alocare 1,3%, un procent care pare nefezabil, în timp ce țările UE au revenit la disputa tradițională între contributori și beneficiari.

Negocierea bugetului UE este mereu o chestiune dificilă, ce provoacă disensiuni între statele contributoare nete şi beneficiare nete, însă situația este complicată și mai mult de procesul de retragere a Marii Britanii din UE, un stat contributor net la bugetul Uniunii. Mai mult, statele beneficiare nete se tem că noile priorităţi pentru viitorul cadru financiar multianual – precum migraţia, apărarea sau mediul – ar diminua alocările pentru politicile tradiţionale, respectiv politica de coeziune şi politica agricolă comună.

Germania, sprijinită de Olanda și de Suedia, ar dori să limiteze viitorul buget al Uniunii Europene pentru perioada 2021-2027 la 1% din Venitul Naţional Brut al UE, sub nivelul de 1,11% (circa 1.100 de miliarde de euro) propus de Comisia Europeană, în timp ce principalele state beneficiare ale bugetului UE, îndeosebi cele din Est, nu vor reducerea fondurilor destinate politicilor agricolă comună și de coeziune.

Un alt obstacol este propunerea Comisiei Europene de a condiţiona accesarea fondurilor europene de situaţia statului de drept, propunere dezaprobată de unele ţări est-europene. De pildă, Ungaria, stat împotriva căruia Parlamentul European a activat articolul 7 pentru riscul încălcării statului de drept, a avertizat că va vota împotriva bugetului UE dacă fondurile alocate vor fi supuse unui criteriu precum statul de drept.

Discuțiile privind adoptarea Cadrului Financiar Multianual au loc în baza concluziilor adoptate de liderii europeni la Consiliul European din 20-21 iunie. Atunci, liderii statelor membre au salutat munca realizată sub președinția României la Consiliul UE și au decis că vor reveni asupra subiectul la lucrările Consiliului European de toamnă, din luna octombrie.

Cu toate acestea, șefii de stat sau de guvern au amânat obiectivul de a ajunge la un acord final privind bugetul european multianual până la sfârșitul anului.

Consiliul European a solicitat ”președinției Finlandeze să continuă munca și să dezvolte documentul de negociere. În baza acestuia, Consiliul European va avea un schimb de opinii în octombrie 2019, țintind aprobarea unui acord până la finalul anului”, când va avea loc Consiliul European de iarnă, din decembrie 2019

Tema următorului ciclul instituțional pune o presiune suplimentară pe agenda europeană în condițiile în care Comisia Ursulei von der Leyen nu își poate prelua mandatul la 1 noiembrie, după ce trei candidați pentru funcția de comisar european – cei ai Franței, României și Ungariei – au fost respinși în Parlamentul European. Respingerea candidatului Franței, o premieră negativă pentru acest stat fondator al UE, l-a determinat pe președintele francez Emmanuel Macron să acuze un ”joc politic” și să avertizeze împotriva unei ”crize politice” profunde care nu trebuie lăsată să se instaleze și să dezvolte.

Între timp, Parlamentul European a luat act de situația de fapt și a amânat votul programat pentru data de 23 octombrie în plenul de la Strasbourg în care ar fi trebuit validată noua Comisie Europeană.

La Consiliul European va fi discutată, în premieră, situația generată de veto-ul Franței și blocarea începerii procesului de aderare a Albaniei și a Macedoniei de Nord la Uniunea Europeană. 

Țările membre ale Uniunii Europene au prelungit marți, din nou, incertitudinea cu privire la începerea negocierilor de aderare cu Albania și cu Macedonia de Nord, în urma unei decizii luate de Consiliul Afaceri Generale (CAG) potrivit căreia subiectul va fi discutat de liderii europeni la summitul de joi și de vineri înainte de a reveni pe agenda miniștrilor la nivelul Consiliului UE. Este pentru a treia în ultimul an și jumătate când statele UE nu ajung la un acord privind deschiderea tratativelor cu Skopje și Tirana, o decizie pozitivă fiind în principal blocată de Franța. Parisul consideră această temă ca fiind o ”telenovelă fără sfârșit”, Berlinul o tratează drept o ”chestiune strategică”, în timp ce Comisia Europeană este nemulțumită de lipsa ”unui moment de glorie pentru Europa”.

 

 

Robert Lupițu este redactor-șef, specialist în relații internaționale, jurnalist în afaceri europene și doctorand în domeniul reasigurării strategice a NATO. Robert este laureat al concursului ”Reporter și Blogger European” la categoria Editorial și co-autor al volumelor ”România transatlantică” și ”100 de pași pentru o cetățenie europeană activă”. Face parte din Global Shapers Community, o inițiativă World Economic Forum, și este Young Strategic Leader în cadrul inițiativelor The Aspen Institute. Din 2019, Robert este membru al programului #TT27 Leadership Academy organizat de European Political Strategy Center, think tank-ul Comisiei Europene.

CONSILIUL EUROPEAN

Klaus Iohannis, despre afirmațiile Ursulei von der Leyen privind cazul Navalnîi și Nord Stream 2: Este nevoie de foarte multă analiză din partea celor implicați

Published

on

© Administrația Prezidențială

Președintele Klaus Iohannis a declarat miercuri că decizia sancționării conductei Nord Stream 2 ca răspuns la otrăvirea cu agent neurotoxic a opozantului rus Aleksei Navalnîi “va necesita foarte multă analiză, în special din partea celor care sunt implicați în acest proiect de infrastructură”.

Precizările șefului statului au fost făcute într-o conferință de presă la Palatul Cotroceni, acesta răspunzând unei întrebări cu privire la afirmația președintei Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, din discursul privind Starea Uniunii, în care s-a referit la otrăvirea opozantului rus Alexei Navalny, spunând că este o acțiune care ține de un tip de comportament al Rusiei care nu se va schimba nici măcar printr-o conductă de gaz. 

În ce privește legătura dintre otrăvirea opozantului Navalny și o conductă de gaz, probabil – nu pot să fac decât o speculație – probabil doamna von der Leyen s-a referit la discuția care s-a purtat în Germania, când unii politicieni au considerat că este, cel puțin teoretic, posibil să se lege o situație de cealaltă. Dar asta va necesita foarte multă analiză, în special din partea celor care sunt implicați în acest proiect de infrastructură“, a spus șeful statului.

Președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a adus miercuri critici celor care doresc legături mai strânse ale Uniunii Europene cu Rusia, făcând referire la otrăvirea cu agent chimic a opozantului Aleksei Navalnîi și comparând încălcarea drepturilor omului în Rusia cu gesturi similare în Belarus sau China.

Ursula von der Leyen, care a susținut miercuri primul său discurs privind Starea Uniunii Europene, a formulat critici și la adresa celor care susțin relații strânse cu Rusia, însă fără să nominalizeze un lider anume.

Pentru cei care susțin legături mai strânse cu Rusia, spun că otrăvirea lui Aleksei Navalnîi cu un agent chimic avansat nu este o premieră. Am văzut tiparul în Georgia și Ucraina, Siria și Salisbury – și în imixtiunea electorală în întreaga lume. Acest model nu se schimbă – și nici o conductă nu va schimba acest lucru”, a adăugat ea.

Cel mai vocal lider al reconstruirii relațiilor cu Rusia este președintele francez Emmanuel Macron, însă liderul de la Elysee a cerut omologului rus Vladimir Putin explicații cu privire la otrăvirea lui Navalnîi

Pe de altă parte, referirile lui von der Leyen la gazoductul Nord Stream 2 reprezintă o critică indirectă la adresa guvernului federal din țara sa, Germania.

Cancelarul german Angela Merkel și ministrul de externe din cabinetul său Heiko Maas au dat de înțeles că Germania nu exclude impunerea de sancțiuni asupra gazoductului Nord Stream 2 după otrăvirea lui Aleksei Navalnîi.

Înaintea anunțului făcut de guvernul german potrivit căruia Navalnîi a fost otrăvit cu un agent chimic din gama Novichok, Angela Merkel și-a reafirmat dorința de a finaliza acest proiect energetic, criticând sancțiunile extrateritoriale impuse de SUA pentru a întârzia sau bloca Nord Stream 2.

Germania, țara care asigură președinția Consiliului UE și care s-a oferit să-l trateze pe Navalnîi, a anunțat la data de 2 septembrie că analizele toxicologice de sânge efectuate în cadrul unui laborator militar german au relevat ”dovezi fără echivoc” că Aleksei Navalnîi a fost otrăvit cu Noviciok.

După acest anunț, cancelarul german Angela Merkel a condamnat în termenii cei mai duri otrăvirea lui Navalnîi, a cerut explicații din partea Rusiei și a menţionat de asemenea că Berlinul, care deține președinția rotativă a Consiliului Uniunii Europene, va contacta în această chestiune Organizaţia Internaţională pentru Interzicerea Armelor Chimice (OIAC), precum şi partenerii europeni şi aliaţii din cadrul NATO, cu care ”va discuta un răspuns comun adecvat”, dat fiind că este vorba despre un atac la adresa ”drepturilor şi valorilor fundamentale”.

În context însă, două figuri importante ale mediului politic și diplomatic german au solicitat reconsiderarea proiectului Nord Stream 2.

Norbert Röttgen, președintele Comisiei pentru afaceri externe din Bundestag, și Wolfgang Ischinger, președintele Conferinței de Securitate de la München, au pledat pentru ideea unei reacţii comune a Uniunii Europene şi a NATO și pentru reconsiderarea gazoductului. Mai mult, Wolfgang Ischinger a afirmat că sunt insuficiente gesturile mai reţinute, cum ar fi expulzarea unor diplomaţi.

Mesajele lor au fost precedate de un apel din partea fostului secretar general al NATO Anders Fogh Rasmussen care a cerut Germaniei să oprească construcția gazoductului Nord Stream 2.

Ulterior, prim-ministrul Poloniei a spus că otrăvirea lui Aleksei Navalnîi ar trebui să reprezinte ”alarma finală de trezire” pentru Germania și că renunțarea la Nord Stream 2 ”ar trebui să fie la mintea cocoşului”. În schimb, Austria a afirmat că nu dorește să renunțe la proiectul Nord Stream 2, după otrăvirea opozantului rus Aleksei Navalnîi, în contextul în care compania petrolieră austriacă OMV participă cu 10 miliarde de euro la finanțarea acestui gazoduct.

Sistemul Nord Stream este compus din două conducte care traversează Marea Baltică din Vyborg, Rusia până în Greifswald, respectiv Lubmin, în apropierea Germaniei. Nord Stream traversează Zona Economică Exclusivă (ZEE) a Rusiei, Finlandei, Danemarcei și Germaniei, precum și apele teritoriale ale Rusiei, Danemarcei și Germaniei. 

Nord Stream 2, o conductă proiectată pentru 1200 de km între Rusia și coasta Germaniei (Greifswald), ar urma să păstreze o linie de construcție similară primei conducte, neinterferând cu Zona Economică Exclusivă a țărilor baltice și a Poloniei.

Companiile europene implicate alături de Gazprom în acest proiect sunt: Engie (Franța), N.V. Nederlandse Gasunie (Olanda), Wintershell Dea și E.on (ambele din Germania) și OMV (Austria).

Proiectul este finanţat în proporție de 51,9% de Gazprom, iar companiile europene au fiecare o participație cuprinsă între 9% și 15,5%.

Continue Reading

CONSILIUL EUROPEAN

Klaus Iohannis, despre potențiale sancțiuni UE împotriva Turciei: Nu sunt un scop în sine. Sancțiunile sunt gândite pentru a facilita o înțelegere

Published

on

© Administrația Prezidențială

Sancțiunile în ce privește Turcia în contextul situației din Marea Mediterană nu sunt un scop în sine, ci ele sunt gândite pentru a facilita o înțelegere, a afirmat președintele Klaus Iohannis, miercuri, într-o conferință de presă la Palatul Cotroceni.

Întrebat cum va vota România la summitul special al Consiliului European din 24-25 septembrie dedicat relațiilor externe, președintele a subliniat că în ce privește Turcia trebuie să avem în vedere întregul palier de probleme.

“Aceasta este abordarea pe care o voi avea eu în cadrul Consiliului European”, a spus șeful statului.

“Vom vedea ce propuneri vor fi pe masă din partea Comisiei și din partea Înaltului reprezentant pentru politică externă, dar eu sunt de părere că trebuie să ținem cont nu numai de ce se întâmplă în estul Mediteranei, ci și de mulți alți factori geopolitici și dacă vorbim despre sancțiuni, trebuie să fim conștienți de faptul că sancțiunile nu sunt un scop în sine, sancțiunile sunt gândite pentru a face anumite proceduri mai lesnicioase, pentru a facilita, în final, o înțelegere. Deci, sancțiunile sunt gândite pentru a face relația să funcționeze în final și dacă ținem cont de toate acestea, atunci cu siguranță vom găsi calea cea mai bună”, a completat președintele.

Miercuri, în discursul său privind Starea Uniunii Europene, președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a atras atenția Turciei să renunțe la orice tentativă de ”intimidare” a vecinilor săi, precum Cipru, în conflictul cu Grecia privind potențialele resurse de gaze naturale în Mediterana de Est. În același timp, președintele Consiliului European Charles Michel a efectuat marți și miercuri vizite la Atena și la Nicosia.

Tot miercuri, ministrul de externe Bogdan Aurescu a reiterat într-o convorbire telefonică cu omologul cipriot, Nikos Christodoulides, întregul sprijin al României pentru eforturile în derulare la nivel UE care vizează dezescaladarea și relansarea dialogului în regiune.

Cu o zi în urmă, în plenul Parlamentului European, Înaltul Reprezentant al UE pentru afaceri externe și politică de securitate, Josep Borrell, a semnalat că ”relaţiile noastre cu Turcia sunt la răscruce şi a venit momentul ca liderii noştri să ia decizii dificile” la summitul lor de la 24 şi 25 septembrie.

 

Continue Reading

COMISIA EUROPEANA

Summit UE-China. Angela Merkel și liderii instituțiilor UE au exercitat presiune pentru un acord de investiții: “Europa trebuie să fie un jucător, nu un teren de joc”

Published

on

© European Union 2020

Summitul dintre Uniunea Europeană și China, desfășurat luni în sistem de videoconferință, a reprezentat un nou pas în făurirea unei relații mai echilibrate cu Beijingul întrucât “Europa trebuie să fie un jucător și nu un teren de joc”, a afirmat președintele Consiliului European Charles Michel într-o conferință comună de presă alături de președinta Comisiei Europene Ursula von der Leyen și cancelarul german Angela Merkel, a cărei țară deține președinția semestrială a Consiliului Uniunii Europene.

Agenda cuprinzătoare a reuniunii liderilor a cuprins comerțul și investițiile, schimbările climatice și biodiversitatea, răspunsul la pandemia COVID-19, precum și afacerile internaționale, au informat instituțiile UE într-un comunicat comun semnat de Michel, von der Leyen și Merkel după videoconferința cu președintele chinez Xi Jinping, în urma căreia s-a convenit posibilitatea organizării unui summit în persoană UE 27 – China în anul 2021.

Europa trebuie să fie un jucător, nu un teren de joc. Reuniunea de astăzi reprezintă un alt pas înainte în stabilirea unei relații mai echilibrate cu China. (…) Am clarificat unde ne aflăm. Unde suntem de acord și unde nu suntem de acord. Există diferențe reale. Dar suntem gata să ne angajăm, să cooperăm acolo unde putem și gata să ne suflecăm mânecile pentru a găsi soluții concrete. Și cu privire la aceste probleme dificile, am transmis un mesaj european clar și unit: dorim o relație cu China care să se bazeze pe reciprocitate, responsabilitate și echitate“, a spus Michel, la finalul reuniunii, listând temele majore de discuție.

Acesta a fost completat de Ursula von der Leyen, șefa executivului european precizând că liderii UE au avut o discuție francă cu președintele Chinei. Ea a făcut referire la negocierile comerciale și la domeniul digital și a arătat că mai sunt multe făcut, deși există progrese tangibile.

Citiți și UE și China au semnat un acord major de protejare a 100 de indicații geografice europene pe piața chineză, inclusiv nouă produse din România

“Avem un acord între negociatori cu privire la trei aspecte importante: comportamentul întreprinderilor de stat, la transferul forțat de tehnologie și transparența subvențiilor. Aceasta este o parte importantă, un pas important înainte. (…) Cu toate acestea, vreau să avertizez că încă mai sunt multe de făcut în alte capitole importante și dificile ale acordului – în special în două domenii: unul este accesul pe piață, iar celălalt este dezvoltarea durabilă. Ne așteptăm ca barierele de acces pe piața din China să fie eliminate, în special pentru tehnologiile digitale viitoare și emergente – acestea sunt nucleul economiilor noastre”, a spus von der Leyen.

Am exercitat presiune pentru a avansa în privința acordului de investiții“, a adăugat și Angela Merkel.

Conform comunicatului comun, UE a solicitat Chinei să își intensifice ambiția cu privire la cele două domenii menționate de Ursula von der Leyen. “Cele două părți și-au reafirmat obiectivul de a reduce lacunele rămase înainte de sfârșitul anului”, arată sursa citată.

Angela Merkel, a mai spus că UE și China trebuie să își îmbunătățească munca strategică în domeniul climei.

Cooperarea cu China trebuie bazată pe principiul reciprocității și concurenței corecte. Avem societăți și sistem diferite, dar recunoaștem importanța multilateralismului și a regulilor“, a spus ea, în contextul în care relațiile strategice cu China au fost formulate drept o prioritate pentru președinția germană a Consiliului UE.

În ceea ce privește schimbările climatice și biodiversitatea, UE a încurajat China să își consolideze angajamentele climatice în ceea ce privește emisiile maxime de dioxid de carbon și stabilirea obiectivului neutralității climatice pe plan intern. UE a subliniat, de asemenea, importanța unui moratoriu în China pentru construirea centralelor electrice pe cărbune și finanțarea construcției acestora în străinătate, cel puțin ca parte a unei inițiative globale. De asemenea, UE a încurajat China să lanseze în curând sistemul său național de comercializare a emisiilor. Cele două părți au convenit să stabilească un dialog la nivel înalt privind mediul și clima pentru a-și lua angajamente comune ambițioase cu privire la aceste probleme.

În plan securitar și în privința drepturilor omului, liderii UE au mai solicitat Chinei să se abțină de la utilizarea forței în Marea Chinei de Sud și să facă uz de soluțiile pașnice în concordonță cu dreptul internațional. Cu privire la Hong Kong, liderii UE și-au exprimat “îngrijorarea profundă” față de erodarea drepturilor și libertăților fundamentale.

Citiți și Document Curtea de Conturi Europeană: UE trebuie să își formuleze, să își pună în aplicare și să își monitorizeze mai bine propria strategie pe care o aplică față de China

În luna septembrie, Germania ar fi trebuit să găzduiască, la Leipzig, primul summit în persoană între cei 27 de lideri europeni și președintele Chinei Xi Jinping, reuniune anulată însă în contextul pandemiei de COVID-19 și în condițiile unor relații complicate cu Beijingul, mai ales că SUA solicită europenilor ca Occidentul să se unească împotriva “tiraniei” Partidului Comunist Chinez.

Un summit virtual Uniunea Europeană – China a mai avut loc în vara acestui an la capătul căruia președinții Consiliului European și Comisiei Europene au recunoscut “rivalitatea sistemică” cu China și au afirmat că parteneriatul cu Beijingul este “crucial” pentru apărarea intereselor Europei.

Cancelarul german, liderii Consiliului European și Comisiei Europene și președintele chinez au convenit asupra posibilității organizării, anul viitor, a primului summit între șefii de stat sau de guvern din cele 27 de state membre și președintele Chinei.

Continue Reading

Facebook

Advertisement
Advertisement

Trending