GENERAL
Teodor Baconschi, în Financial Times: “De facto, suntem deja în Schengen”
Published
14 years agoon
By
REDACTIAChris Bryant, corespondentul în domeniul afacerilor în Europa Centrală și de Est al publicației Financial Times, a realizat un interviu cu Teodor Baconschi, ministrul Afacerilor Externe al României. Vă prezentăm în continuare traducerea unor fragmente din interviul postat pe www.ft.com.
“Aderarea la Schengen nu este un cadou, ci o obligaţie clară, prevazută în tratatul nostru de aderare la Uniunea Europeană – o obligaţie legală care a fost asumată de către toate statele membre.
Ne-am făcut temele şi nivelul de pregătire pentru aderarea la Schengen a fost confirmat de nu mai puțin de șapte misiuni de evaluare. Deci, aş spune, de facto, că suntem deja în Schengen.
Cadrul și procedurile juridice conțin reguli şi obiective clare pentru statele candidate şi acestea au fost respectate cu stricteţe. Deci, obiectivul nostru politic legitim este ca o decizie să fie luată în timpul președinției ungare. Noi credem că aderarea noastră în spaţiul Schengen este un pas înainte pentru a contribui mai bine la asigurarea securităţii UE şi a cetăţenilor europeni.
Am auzit o mulţime de aşa-numite argumente, dar poziţia noastră este din nou foarte logică şi legitimă – nu vedem nicio bază legală sau altfel de argumente pentru a lega decizia politică din Consiliul [de miniştri] cu privire la aderarea noastră la Schengen de alte chestiuni.
Mecanismul de Cooperare şi Verificare este conceput pentru a promova reforma sistemului judiciar – un mecanism distinct pentru un câmp distinct.
Nu văd niciun motiv pentru a pedepsi un stat membru cu drepturi depline – ne aflăm în pragul împlinirii a cinci ani de când România este un stat membru al UE. De la ultimul raport de ţară al Comisiei Europene privind MCV am făcut multe progrese în reformarea sistemului judiciar. Este clar că o evaluare onestă a acestui lucru va fi reflectată în viitorul raport de ţară, din această vară.
MCV înseamnă mecanismul de cooperare şi verificare, nu un mecanism de pedeapsă, este o modalitate de promovare şi accelerare a reformei sistemului judiciar, un proces complex în orice ţară. Prin urmare, sunt optimist cu privire la finalizarea MCV, dar în conformitate cu criteriile stricte implicate.
Este util și foarte important să menţinem MCV în domeniul pentru care a fost introdus. Nu trebuie să-l extrapolăm la alte domenii şi să creăm false argumente împotriva România ca stat membru.
În primul rând, trebuie să reformăm justiţia, mai ales pentru cetăţenii proprii … dar nu să acceptăm extrapolarea la alte domenii.
Toate celelalte argumente care au fost prezentate împotriva aderării noastre la Schengen în luna martie, așa cum fusese programat, sunt irelevante în acest context – de exemplu, redobândirea cetăţeniei române pentru unii cetăţeni ai Republicii Moldova. Redobândirea cetăţeniei este posibilă într-un cadru legal precis şi este realizată în conformitate cu standardele şi regulile internaţionale.
Rata de creştere a cetăţenilor UE din România este una dintre cele mai mici din întreaga Uniune şi numărul de cetăţenii române acordate este mult mai mic decât în alte state membre.
Este vorba de mii de moldoveni, nu de o cifră mai mare. Deci, numărul este mult mai mic în comparație cu ce se întâmplă în alte state membre.
UE şi relaţiile bilaterale
Ne asteptam ca Europa să respecte regulile de bază și pentru că suntem gata să intrăm în spaţiul Schengen, fapt confirmat de evaluările Comisiei Europene, este normal să ne aşteptăm la un calendar clar privind aderarea noastră în acest an. Așadar, cerem o decizie politică în acest sens, sub preşedinţia Ungariei.
Avem un parteneriat strategic cu Franţa şi excelente relații bilaterale istorice – avem proiecte de mare amploare, un comerț dezvoltat şi multe investiţii de succes ale francezilor în economia noastră.
Aşa că ne dorim să menținem deschis dialogul politic şi să cooperăm cu Franţa – pentru că dacă guvernul francez se confruntă cu temeri ale opiniei publice, atunci trebuie să cooperăm şi să explicăm, să dăm detalii şi să consolidăm această cooperare. Tot ceea ce ne dorim este un tratament egal şi un sentiment de echitate, care sunt fundamentale pentru construcţia europeană. Deci, avem nevoie de Franţa, ca întotdeauna, ca un partener, un partener onest și de încredere care să ne sprijine eforturile, nu doar pentru aderarea la spaţiul Schengen, ci și pentru continuarea tuturor reformelor necesare.
Acest guvern a adoptat măsuri foarte dure de austeritate pentru consolidarea fiscală şi stabilitatea macroeconomică a ţării – luptăm încă împotriva impactului negativ al crizei economice. Deci, avem propriul nostru context politic şi am dori ca Franţa, care este în mod tradiţional aliatul nostru de bază în UE, să înțeleagă ceea ce facem şi să acţioneaze în consecinţă, în spiritul parteneriatului strategic.
Eu cer doar un tratament egal, aplicarea aceluiași set de norme în chestiunea Schengen şi un dialog politic normal, care se presupune că este menit să rezolve orice dificultăţi în relaţiile bilaterale cu Franţa.
Ca un stat membru, am adoptat în mod constant, în cadrul Consiliului European, o atitudine constructivă şi foarte europenă şi încă dorim să evităm orice divizare reală sau artificială în Europa, deoarece aceasta a fost marea realizare istorică a continentului nostru, după căderea comunismului.
Vrem să credem că principiile, valorile de bază, standardele şi procedurile nu sunt numai vorbe – adoptate şi aplicate selectiv – ci substanţa politică reală a destinului nostru comun.
Îmi amintesc că acum câţiva ani un oficial american introducea limbajul “noii Europe” spre comparație cu cel al “vechii Europa”, etc Nu avem nevoie de astfel de lucruri … Dacă vrem cu adevărat să punem în aplicare în mod corect dispoziţiile Tratatului de la Lisabona, dacă vrem să avem o perspectivă fructuoasă a UE ca actor global, cred că este păcat să punem în pericol oricare dintre realizările noastre – de aceea, avem nevoie de reguli transparente, o echitate reală între statele membre şi dezbateri politice pe baze democratice, dacă vrem cu adevărat să construim UE în secolul 21, într-un mediu global complet transformat.
Cred că fiecare stat membru – cele recente şi cele fondatoare, mai vechi – trebuie să vadă că Europa funcţionează după aceleaşi standarde şi joacă după aceleași reguli. Acest lucru este esenţial pentru soliditatea şi credibilitatea energiei noastre politice pentru continuarea construcţiei europene.
Dacă vrem ca cetățenii noștri să evite tentația euroscepticismului, de exemplu, trebuie să le arătăm că Europa își respectă propriile principii, standarde și proceduri. Așadar, fără acest lucru, credibilitatea proiectului european este sub semnul riscului.
Perspectivele aderării Croaţiei la UE şi Mecanismul de Cooperare și Verificare
Este bine cunoscut faptul că am susținut puternic extinderea UE în Balcanii de Vest şi susținem cu tărie aderarea Croației.
Suntem conştienţi de faptul că există o necesitate pentru ca fiecare stat candidat să fie evaluat pe baza meritelor sale individuale.
Declarațiile mele cu privire la participarea România la MCV nu ar trebui să fie scoase din context … nu trebuie să avem vreun regret, deoarece am muncit foarte mult pentru a contribui, ca un stat membru, la acest proces de extindere, astfel încât nu există nicio ambiguitate în acest sens (în ceea ce priveşte sprijinul nostru pentru aderarea Croaţiei).
Croaţia este în mod clar lider în Balcanii de Vest, astfel încât, aşa cum am mai spus, vom sprijini aderarea sa la UE, atunci când va îndeplini toate criteriile.
Despre Bulgaria
Ca ţări vecine [Bulgaria şi România], am dori să păstrăm un sentiment de solidaritate activă între noi. Şi sperăm că, dacă va fi confirmat oficial că Bulgaria nu îndeplinește criteriile tehnice, aceasta va rezolva problema rapid.
Problemele de frontieră din Grecia
Este clar că este nedrept să pedepsești pe cineva pentru problemele altcuiva … Îmi doresc ca toate statele membre să-și unească eforturile pentru a-și îmbunătăţi standardele în termeni de securitate la frontieră în toată Europa.
Despre Moldova
Nu e adevărat că am avut o problemă de frontieră cu Republica Moldova. Am fost primul stat care a recunoscut suveranitatea şi independenţa Republicii Moldova.
Am semnat Tratatul de frontieră prima dată în 1947, la Paris. Pe 8 noiembrie anul trecut, am semnat un tratat pentru gestionarea comună a frontierei – avem destule probleme reale care cer rezolvare, fără a fi necesar să adăugăm pe lista chestiuni imaginare.
Un guvern pro-european reformist la Chişinău este o veste bună pentru UE şi pentru stabilitatea din vecinătatea sa şi, ca un efect secundar, de asemenea, pentru şansele de soluţionare a conflictului din Transnistria. Deoarece, odată ce Republica Moldova este în mod clar angajată în reforme structurale şi o politică pro-europeană, va deveni mult mai atractivă pentru Transnistria, de asemenea. Deci, suntem încă preocupați de o posibilă reluare a negocierilor oficiale în formatul cinci plus doi. Aşteptăm cu nerăbdare o soluţionare a conflictului, care să respecte suveranitatea şi integritatea Republicii Moldova.
Cred că capacitatea de a alege democratic şi de a instala un nou guvern pro-european este foarte mult legată de activismul UE în Republica Moldova. Vom continua să susținem toate eforturile menite să promoveze o apropiere între Chişinău şi Bruxelles.
Avem, în calitate de europeni, interesul să proiectăm valorile noastre în vecinătatea estică, precum şi în alte direcţii … am dori să vedem această agenda europeană a Republicii Moldova complet îndeplinită prin punerea în aplicare a reformelor, a standardelor europene şi adoptarea acquis-ului. Este în interesul Republicii Moldova, în primul rând.
Președinția ungară a UE şi regulile Ungariei privind mass-media și cetățenii
Ştiu şi am suficiente informații pentru a spune că Ungaria este o democraţie europeană perfect funcţională şi că vecina și partenera noastră respectă complet toate normele de bază ale unei democraţii funcţionale.
Legislaţia mass-media este un act legislativ intern complex – este discutat la Bruxelles şi cred că dialogul dintre Bruxelles şi Budapesta pe această temă va fi cu adevărat fertil.
Avem un dialog constant cu prietenii noştri, ungurii, pe legea cetăţeniei, precum şi alte probleme şi nu există nici un impact negativ pe plan intern.
Despre Ucraina şi Belarus
România este un susţinător puternic al perspectivei europene a Ucrainei. Avem nevoie de ucrainieni pentru a pune în aplicare în continuare reforme şi cred că sunt conştienţi de faptul că succesul acestui mare efort este posibil numai în cazul în care cerinţele UE cu privire la reformele interne sunt puse în aplicare.
Suntem mult mai preocupaţi de evenimentele post-electorale din Belarus. Ne-am exprimat dezamăgirea şi am condamnat intervenţia brutală a poliţiei împotriva demonstranţilor paşnici. Noi credem că participarea Belarusului la acest parteneriat estic ar trebui să fie examinată cu atenţie …
Există cerinţe clare şi ceea ce se întâmplă acolo, pe teren, nu este încurajator – în special, lipsa completă a dialogului cu opoziţia şi cu ONG-urile. Acestea sunt elementele de bază pentru orice democraţie, aşa că trebuie să vedem unele rezultate.
Despre economia românească
Din fericire, după aceşti doi ani de recesiune destul de severă, perspectivele economice sunt destul de încurajatoare în momentul de față. Există semne vizibil pozitive şi aşteptăm o creştere reală în acest an.
Așadar, în acest context, pentru a consolida reformele întreprinse până în prezent şi pentru a le proteja de posibile evoluții externe negative, avem în vedere un acord preventiv cu Fondul Monetar Internaţional, sprijinit de UE. Suntem pe calea cea bună privind redresarea economică şi prognoza pentru acest an este chiar mai bună, deci cred că ce a fost mai rău a trecut.
Îmbunătăţirea ratei de absorbţie a fondurilor structurale de la UE este, în mod clar, prioritatea majoră a guvernului nostru pentru acest an.
Despre Organizaţia de Cooperare Economică la Marea Neagră
Avem obligația de a revitaliza OCEMN – anul viitor, vom sărbători 20 de ani de când există acest format de cooperare regională. Ne-ar plăcea să aducem OCEMN mai aproape de UE, în unele proiecte comune.
În afară de poziţionarea strategică a statelor sale membre, zona Mării Negre este centrul coridoarelor de transport, comerţ şi a căilor de comerţ.
Această regiune are resurse naturale bogate, inclusiv energia – fapt care ar trebui să atragă mai mult atenția UE”.
You may like
INTERVIU | La 62 de ani de la Tratatul de la Élysée, ambasadorii Franței și Germaniei asigură că motorul franco-german pentru Europa nu va eșua și au încredere că România va rămâne un partener și aliat valoros în NATO și UE
UE vrea să devină un actor de securitate și un ”partener transatlantic mai puternic, inclusiv în contextul NATO”
Donald Trump amenință UE cu taxe vamale: ”Ne tratează foarte rău”. Este ”singura modalitate” ca SUA ”să fie tratate corect”
Trump este dispus să impună noi sancțiuni Rusiei dacă Putin refuză un acord de pace și cere UE să facă mai mult pentru Ucraina și Chinei să ajute la încheierea conflictului
“Va observa Trump Europa?” Pledoaria lui Zelenski la Davos pentru ca “Europa să își poarte singură de grijă”. Liderul ucrainean cere 200.000 de soldați europeni pentru un acord de pace cu Rusia
Eurodeputatul Dan Motreanu: Indiferent de schimbările politice, legătura transatlantică rămâne esențială ca pilon al stabilității globale
COMISIA EUROPEANA
Semestrul european. Comisia Europeană anunță propunerea de Raport comun privind ocuparea forței de muncă. Roxana Mînzatu: Deficitul generalizat de competențe și de forță de muncă necesită acțiuni ambițioase
Published
1 month agoon
December 18, 2024By
Andreea RaduComisia Europeană a prezentat miercuri a doua parte a pachetului de toamnă al semestrului european. Prima parte, prezentată la 26 noiembrie, a marcat lansarea ciclului de punere în aplicare în temeiul noului cadru de guvernanță economică. Această a doua parte se bazează pe prima parte și include următoarele elemente: propunerea Comisiei de recomandare privind politica economică a zonei euro pentru 2025, Raportul privind mecanismul de alertă pentru 2025 și propunerea Comisiei de raport comun privind ocuparea forței de muncă pentru 2025.
Propunerea de Raport comun privind ocuparea forței de muncă
Propunerea de Raport comun privind ocuparea forței de muncă confirmă faptul că piața forței de muncă din UE rămâne remarcabil de rezilientă. Rata de ocupare a forței de muncă în UE a atins un nivel record de 75,3 % în 2023 și a continuat să crească până la 75,8 % în al doilea trimestru al anului 2024.
În același timp, rata șomajului a scăzut la un nivel minim istoric de 6,1 % în 2023, tendință care a continuat în 2024. Productivitatea muncii a continuat să încetinească în 2023, după o scădere semnificativă între 2010 și 2019. Acest lucru ar putea afecta capacitatea UE de a concura la nivel mondial și de a susține creșterea economică, crearea de locuri de muncă și îmbunătățirea nivelului de trai.
Salariile au început să se redreseze în a doua jumătate a anului 2023, pe măsură ce presiunile inflaționiste s-au atenuat. Totuși, aceste câștiguri nu au restabilit încă integral puterea de cumpărare pierdută în anii precedenți. Salariile minime adecvate rămân esențiale pentru a proteja persoanele cu venituri salariale mici și a reduce sărăcia persoanelor încadrate în muncă, stimulând cererea și consolidând stimulentele pentru muncă.
„Raportul publicat astăzi și tendințele identificate constituie bazele acțiunii noastre politice în anii următori. În pofida rezultatelor bune obținute pe piața forței de muncă, inclusiv a unei redresări a salariilor reale, există în continuare probleme în ceea ce privește distribuția locurilor de muncă, în special pentru grupurile vulnerabile și subreprezentate, deficitul generalizat de competențe și de forță de muncă și tendințele stagnante în materie de sărăcie, care necesită acțiuni ambițioase. O strategie ambițioasă în materie de competitivitate necesită garantarea dezvoltării competențelor, promovarea locurilor de muncă de calitate și o strategie globală de combatere a sărăciei”, a declarat Roxana Mînzatu, vicepreședinta executivă a Comisiei Europene pentru oameni, competențe și pregătire pentru situații de criză.
Deficitul generalizat de forță de muncă și de competențe constituie în continuare blocaje în calea creșterii productivității, a inovării și a competitivității. În martie 2024, Comisia a prezentat un plan de acțiune în vederea remedierii deficitului de forță de muncă și de competențe, care se bazează pe inițiativele existente și stabilește noi măsuri ce urmează a fi puse în aplicare de UE, de statele membre și de partenerii sociali.
Raportul comun privind ocuparea forței de muncă pentru 2025 continuă să pună un accent puternic pe situația fiecărei țări în ceea ce privește ocuparea forței de muncă, competențele și aspectele sociale, pe baza principiilor cadrului de convergență socială, astfel cum se prevede în noul cadru de guvernanță economică.
Raportul monitorizează, de asemenea, progresele înregistrate în direcția atingerii obiectivelor stabilite pentru 2030 în Planul de acțiune privind Pilonul european al drepturilor sociale. UE este pe cale să își atingă, până în 2030, obiectivul principal privind o rată de ocupare a forței de muncă de 78 %. Cu toate acestea, sunt încă necesare progrese semnificative pentru a se asigura că 60 % dintre adulți participă la activități de învățare în fiecare an și pentru a se reduce cu cel puțin 15 milioane numărul persoanelor expuse riscului de sărăcie sau de excluziune socială.
Recomandarea privind zona euro oferă statelor membre din zona euro consiliere strategică cu privire la aspecte care au impact asupra funcționării zonei euro în ansamblul ei, iar Raportul privind mecanismul de alertă (RMA) servește drept instrument de identificare a potențialelor dezechilibre macroeconomice care ar putea avea un impact asupra economiei statelor membre sau a UE în ansamblu. În 2025, vor fi elaborate bilanțuri aprofundate pentru cele nouă state membre în cazul cărora s-au constatat dezechilibre sau dezechilibre excesive în 2024: Cipru, Germania, Grecia, Italia, Ungaria, Țările de Jos, România, Slovacia și Suedia.
CONSILIUL UE
Statele membre adoptă o poziție fermă împotriva persoanelor care introduc ilegal migranți în Uniunea Europeană
Published
1 month agoon
December 13, 2024By
Andreea RaduConsiliul UE a convenit asupra poziției sale referitoare la un act legislativ al UE privind prevenirea și combaterea introducerii ilegale de migranți. Obiectivul propunerii respective este de a armoniza dreptul penal al statelor membre cu privire la aspecte precum definirea și sancționarea introducerii ilegale de migranți. Poziția convenită astăzi va servi drept bază pentru viitoarele negocieri cu Parlamentul European.
Potrivit comunicatului oficial, lupta împotriva introducerii ilegale de migranți este o prioritate a UE și un element esențial în abordarea migrației ilegale.
„Dacă dorim să dăm dovadă de seriozitate în ceea ce privește protejarea frontierelor noastre, trebuie să intensificăm lupta împotriva introducerii ilegale de migranți. Incriminarea uniformă a acestei infracțiuni în întreaga UE ar juca un rol esențial în domeniul respectiv. Adoptând o poziție fermă împotriva persoanelor care introduc ilegal migranți, putem proteja populația împotriva exploatării sale de către infractori”, a declarat ministrul ungar al justiției.
Infracțiunea de introducere ilegală de migranți
În conformitate cu textul convenit, statele membre trebuie să se asigure că asistarea intenționată a unui resortisant al unei țări terțe în vederea intrării, tranzitării sau a șederii pe teritoriul oricăruia dintre statele membre ale Uniunii Europene în schimbul unui beneficiu financiar sau material constituie o infracțiune în dreptul lor intern.
Sancțiuni
În ceea ce privește sancțiunile, țările UE trebuie să ia măsuri astfel încât infracțiunea de introducere ilegală de migranți să fie sancționată cu o pedeapsă maximă cu închisoarea de cel puțin trei ani. Nivelurile maxime ale sancțiunilor ar trebui să se extindă la cel puțin opt ani atunci când persoanele care introduc ilegal migranți își desfășoară activitatea ca parte a unei organizații criminale sau când recurg la acte grave de violență împotriva migranților. În cazul în care infracțiunea provoacă decesul unui migrant, durata maximă a pedepsei cu închisoarea ar trebui să fie de cel puțin zece ani. Statele membre pot decide să impună sancțiuni maxime mai mari.
Textul prevede, de asemenea, norme privind sancțiunile aplicabile persoanelor juridice: fie un procent din cifra de afaceri totală la nivel mondial, fie o sumă fixă de până la 40 de milioane de euro
Clauza umanitară
Statele membre au menținut propunerea inițială a Comisiei de a introduce, într-un considerent al propunerii, o așa-numită clauză umanitară. Scopul clauzei umanitare este de a specifica faptul că este posibil ca anumite tipuri de asistență acordată migranților aflați în situație ilegală, în special asistența acordată membrilor apropiați ai familiei sau sprijinul pentru asigurarea nevoilor umane de bază, să nu se califice drept infracțiune de introducere ilegală de migranți.
Deoarece această clauză va fi menținută în considerente, rămâne la latitudinea statelor membre să decidă modul de abordare a chestiunii sus-menționate în legislația națională. Textul accentuează, de asemenea, faptul că statele membre sunt libere să adopte sau să mențină o legislație națională care prevede măsuri mai stricte.
Etapele următoare
Poziția de astăzi a Consiliului va servi drept bază pentru viitoarele negocieri cu Parlamentul European, care încă lucrează la definirea poziției sale cu privire la proiectul de lege. Consiliul și Parlamentul European vor trebui să convină asupra unui text final.
În 2023, la frontierele externe ale UE au fost detectate aproximativ 380 000 de treceri ilegale ale frontierei. Europol estimează că peste 90 % dintre migranții aflați în situație ilegală care ajung în UE utilizează serviciile persoanelor care introduc ilegal migranți.
Introducerea ilegală de migranți este, de asemenea, o activitate infracțională foarte profitabilă. Pe baza cifrelor ONU, rețelele de persoane care introduc ilegal migranți obțin profituri anuale cuprinse între 4,7 și 6 miliarde de dolari.
EUROPARLAMENTARI ROMÂNI
Eurodeputatul Dan Motreanu: Intrarea în spațiul Schengen este un semn de respect față de români și un câștig pentru companiile românești
Published
1 month agoon
December 12, 2024By
Andreea RaduIntrarea în spațiul Schengen este un semn de respect față de români și un câștig pentru companiile românești, care nu mai trebuie să piardă timp prin vămi, a declarat europarlamentarul Dan Motreanu (PNL, PPE), după ce la Bruxelles a fost luată decizia privind aderarea țării noastre și cu frontierele terestre la spațiul Schengen, cu aplicare din 1 ianuarie 2025.
„România va adera pe deplin la Schengen la 1 ianuarie 2025. Românii vor putea circula fără controale în spațiul Schengen. Decizia vizează eliminarea controalelor asupra persoanelor la frontierele terestre interne cu România și Bulgaria și între acestea. Românii nu vor mai fi supuși controlului de frontieră pentru verificarea documentelor. Intrarea în spațiul Schengen este un semn de respect față de români și este un câștig pentru companiile românești, care nu mai trebuie să piardă timp prin vămi”, a scris deputatul european, pe Facebook.
Dan Motreanu a reamtit că intrarea României în spațiul Schengen este rezultatul eforturilor depuse de miniștrii liberali: Cătălin Predoiu, ministrul Afacerilor Interne și Luminița Odobescu, ministrul Afacerilor Externe.
„Guvernările PNL au acordat o atenție deosebită integrării României în spațiul Schengen, un exemplu elocvent în acest sens fiind închiderea MCV, obținută în urma reformelor realizate de un ministru liberal al Justiției. Toți reprezentanții PNL care au condus ministerele Afacerilor Interne, Justiției și al Afacerilor Externe în ultimii patru ani de zile au considerat dosarul Schengen o prioritate”, a adăugat eurodeputatul.
Potrivit acestuia, în fața amânărilor repetate a deciziei, mulți români s-au simițit dezamăgiți, iar rezultatul de astăzi demonstrează că soluția „este reprezentată de continuarea negocierilor în interiorul UE, nu de amințări la televizor și de izolaționism”.
„Partidul Popular European, formațiunea europeană din care face parte PNL, susține aderarea României la spațiul Schengen, fapt reafirmat cu prilejul Congresului PPE desfășurat în luna martie la București”, a conchis Dan Motreanu.
Potrivit deciziei, România și Bulgaria vor adera pe deplin la Schengen la 1 ianuarie 2025, și cu frontierele terestre, după ce au intrat în zona de liberă circulație la 31 martie 2024.
Ministrul afacerilor interne, Cătălin Predoiu, a declarat joi, la Bruxelles, înainte de reuniunea Consiliului JAI că România va adera în totalitate la Schengen din 1 ianuarie 2025, iar pentru o perioadă de șase luni în care vor exista controale aleatorii la frontierele terestre, făcute pe baza analizelor de risc.
Joi, 12 decembrie, miniștrii afacerilor interne au luat decizia cu privire la data eliminării controalelor asupra persoanelor la frontierele terestre interne cu Bulgaria și România și între acestea, se arată într-o informare a Consiliului UE, la o zi după ce Austria a anunţat că renunţă la opoziţia faţă de aderarea deplină a României şi a Bulgariei la spaţiul Schengen, ultimul obstacol pentru cele două ţări est-europene după o aşteptare îndelungată. De asemenea, și Parlamentul Olandei a votat miercuri ca guvernul de la Haga să susțină aderarea deplină a celor două țări la Schengen.
Concrete & Design Solutions
INCAS - Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare Aerospațială „Elie Carafoli”
INTERVIU | La 62 de ani de la Tratatul de la Élysée, ambasadorii Franței și Germaniei asigură că motorul franco-german pentru Europa nu va eșua și au încredere că România va rămâne un partener și aliat valoros în NATO și UE
Germania dorește ca UE să adopte o poziție mai fermă față de amenințările hibride ale Rusiei, extinzând regimul de sancțiuni și limitând misiunile diplomatice ale Moscovei în Europa
UE vrea să devină un actor de securitate și un ”partener transatlantic mai puternic, inclusiv în contextul NATO”
Donald Trump amenință UE cu taxe vamale: ”Ne tratează foarte rău”. Este ”singura modalitate” ca SUA ”să fie tratate corect”
Victor Negrescu susține noi norme de transparență în Parlamentul European pentru ca instituția să devină un model de excelență
Este esențial să accelerăm absorbția fondurilor din Politica de Coeziune 2021-2027, le-a transmis Marcel Boloș directorilor Autorităților de Management
Gabriela Firea, mesaj din plenul PE: Programele UE pentru tineret trebuie să includă fonduri și pentru locuințe accesibile
Ministrul Finanțelor, întâlnire cu Valdis Dombrovskis, comisar european pentru economie și productivitate: Vom primi un sprijin semnificativ pe plan financiar și tehnic pentru a restabili echilibrul macroeconomic
De la “Green Deal” la “Smart Deal”, propunerea României către UE. Burduja: Este timpul să ne trezim! România are energia de care Europa are nevoie
Trump este dispus să impună noi sancțiuni Rusiei dacă Putin refuză un acord de pace și cere UE să facă mai mult pentru Ucraina și Chinei să ajute la încheierea conflictului
V. Ponta: Discuţiile din Parlament privind bugetul încep la 14 ianuarie
Mapamond: Care vor fi principalele evenimente ale anului 2013
Angela Merkel: “Mediul economic va fi mai dificil în 2013”
Barometru: Cluj-Napoca înregistrează cea mai ridicată calitate a vieții din România, alături de Oradea și Alba Iulia
9 mai, o triplă sărbătoare pentru români: Ziua Europei, a Independenţei României şi sfârşitul celui de-al Doilea Război Mondial
Ambasadorul SUA Adrian Zuckerman: România va deveni cel mai mare producător și exportator de energie din Europa
Huffington Post: România a fost condusă din 1989 de “o clică incompetentă de escroci foşti comunişti”
Premierul Italiei, Mario Monti, a demisionat
Președintele Klaus Iohannis a promulgat legea care interzice pentru 10 ani exportul de buștean în spațiul extracomunitar
Acord fără precedent în istoria UE: După un maraton de negocieri, Angela Merkel, Mark Rutte, Klaus Iohannis și ceilalți lideri au aprobat planul și bugetul de 1,82 trilioane de euro pentru relansarea Europei
INTERVIU | La 62 de ani de la Tratatul de la Élysée, ambasadorii Franței și Germaniei asigură că motorul franco-german pentru Europa nu va eșua și au încredere că România va rămâne un partener și aliat valoros în NATO și UE
Noul șef al diplomației SUA, Marco Rubio, promite “o politică externă a interesului național” și a păcii prin forță. Primele întâlniri, în format “Quad”, cu omologii din Australia, India și Japonia, pentru securitatea indo-pacifică
Vicepreședintele Chinei subliniază la Forumul Economic de la Davos că ”protecționismul nu duce nicăieri”: Multilateralismul este ”calea corectă pentru menținerea păcii mondiale”
Donald Trump proclamă debutul “epocii de aur” în discursul inaugural: Declinul Americii a luat sfârșit. Am fost salvat de Dumnezeu pentru a face America măreață din nou
Donald Trump a depus jurământul solemn și a devenit oficial cel de-al 47-lea președinte al Statelor Unite ale Americii
Românii își aleg președintele pe 4 mai. Campania electorală începe pe 18 februarie
În discursul de adio înainte de a-i preda ștafeta puterii lui Trump, Joe Biden avertizează că SUA ar putea cădea în “mâinile unei oligarhii” care amenință democrația prin “abuz de putere”: “Este rândul vostru să stați de pază”
Ciolacu: Bugetul pentru 2025, construit pe o abordare prudentă care să permită închiderea anului cu un deficit de 7%
Într-un discurs-moștenire, Biden îi predă lui Trump o politică externă în care SUA “câștigă competiția mondială”: China nu ne va depăși. De când a început războiul, eu am stat în centrul Kievului, nu Putin
Mark Zuckerberg anunță că “va reduce drastic cenzura” pe Facebook și Instagram și va acorda “prioritate libertății de exprimare”, criticând guvernele, presa tradițională și UE
Trending
- SUA1 week ago
Într-un discurs-moștenire, Biden îi predă lui Trump o politică externă în care SUA “câștigă competiția mondială”: China nu ne va depăși. De când a început războiul, eu am stat în centrul Kievului, nu Putin
- EDITORIALE1 week ago
Iulian Chifu: Succesiunea lui Trudeau la conducerea Canadei în epoca Trump
- ROMÂNIA6 days ago
Românii își aleg președintele pe 4 mai. Campania electorală începe pe 18 februarie
- ROMÂNIA7 days ago
Ciolacu: Bugetul pentru 2025, construit pe o abordare prudentă care să permită închiderea anului cu un deficit de 7%
- SUA6 days ago
În discursul de adio înainte de a-i preda ștafeta puterii lui Trump, Joe Biden avertizează că SUA ar putea cădea în “mâinile unei oligarhii” care amenință democrația prin “abuz de putere”: “Este rândul vostru să stați de pază”
1 Comment