Connect with us

CONSILIUL EUROPEAN

ZIUA EUROPEI – INTERVIU EXCLUSIV CU PRESEDINTELE TRAIAN BASESCU: ROMANIA NU ARE NEVOIE DE UN PRESEDINTE CARE SA FACA SA „SE ASTEARNA LINISTEA”. Antonescu: Presedintele nu face liniste

INTERVIU EXCLUSIV CU PRESEDINTELE TRAIAN BASESCU: ROMANIA NU ARE NEVOIE DE UN PRESEDINTE CARE SA FACA SA „SE ASTEARNA LINISTEA”. TOATE FURTURILE, toate ILEGALITATILE se FAC în LINISTE, în liniște deplină.

 Echilibrele macroeconomice au fost restabilite, ceea ce NE-AR TREBUI este UN GUVERN COMPETENT, care să genereze creştere economică durabilă şi locuri de muncă. UE NU a LIVRAT ce a PROMIS. RESPONSABILII de AMANAREA intrării ROMANIEI în SCHENGEN par acum a susține că au scos țara din izolare. AVEM, inca, un MINISTRU cu DOSAR PENAL in instanta. SITUATIA din Republica MOLDOVA pare a fi DESPRINSA dintr-un MANUAL care a fost utilizat și pe la BUCURESTI în vara anului 2012. MISCAREA POPULARA va trebui sa isi creeze un PARTID de centru – dreapta

Published

on

AXM_0524

Presedintele Romaniei, Traian Basescu a acordat un interviu in EXCLUSIVITATE pentru caleaeuropeana.ro, in care vorbeste despre austeritate, avantajele si dezavantajele Romaniei europene, intrarea in zona Euro si in Schengen, fonduri europene, MCV, romanii din diaspora, Republica Moldova, Miscarea Populara si cum vede portretul succesorului sau. Va prezentam, in continuare, cele mai importante declaratii:

UPDATE:

La cateva luni dupa interviul acordat in EXCLUSIVITATE pentru caleaeuropeana.ro, in care Traian Basescu vorbea despre profilul  viitorului Presedinte, apreciind ca  România nu are nevoie de un președinte care să facă „să se aştearnă liniștea”. Toate furturile, toate ilegalitățile se fac în liniște, în liniște deplină, a venit si reactia lui Crin Antonescu. Candidatul USL la Presedintie a anuntat ca nu vrea sa fie un Presedinte linistit: ”Președintele trebuie să ofere garanții, nu liniște”.



  • Ce pot spune cu certitudine este că România nu are nevoie de un președinte care să facă „să se aştearnă liniștea” în viața politică și a instituțiilor statului.
  • România are partide și instituții încă prea departe de a fi perfecte, ceea ce face
obligatorii intervențiile publice ale preşedintelui țării ca element de presiune pentru corectarea lucrurilor
  • Cei care, într-o țară ca România, vor o liniște totală, trebuie să știe că toate furturile, toate ilegalitățile se fac în liniște, în liniște deplină.

”Ne-ar trebui un Guvern competent”

  • Nu există alternativă credibilă la austeritate. Până la urmă, oricine poate înțelege că nu poți scăpa de datorii făcând alte datorii.
  • Austeritatea este foarte rea pentru populație, pentru economie, dar și pentru politicieni, acolo unde astfel de măsuri se aplică. Dar trebuie să recunoaștem că oricât ar fi de rea austeritatea, ea are consecințe infinit mai ușoare pentru populaţia şi economia unei ţări decât împrumuturile cu dobânzi nesustenabile de peste 6 – 7%  sau decât intrarea țării în încetare de plăți.
  • În cazul României suntem la stadiul la care echilibrele macroeconomice au fost restabilite, ceea ce ne-ar trebui ar fi un guvern competent care să genereze creştere economică durabilă şi locuri de muncă.
  • Banii europeni ne stau la dispoziţie. Ne trebuie doar competenţă şi corectitudine ca să-i utilizăm.

Avantajele aderarii la UE

  • libera circulație a persoanelor, libera circulație a mărfurilor şi serviciilor, libera circulaţie a capitalurilor, investitii straine directe care au creat locuri de munca si au generat transfer de tehnologii, dreptul de a munci în alte țări ale Uniunii, și aici trebuie spus că, de la 1 ianuarie 2014, nu vor mai exista restricții pentru cetățenii români în niciuna din țările membre UE, banii europeni nerambursabili alocați pentru agricultură și dezvoltare, pe care, din păcate, nu i-am folosit eficient – cel puțin nu până acum -, apartenența la o structură economică și politică ce reprezintă unul din marii actori în plan global.
  • Dezavantaje – cedarea partiala de suveranitate in unele domenii

 Scaderea increderii, pentru ca UE nu a livrat ce a promis

  • UE nu a livrat ce a promis – locuri de munca, reluarea cresterii economice. Este nevoie de sinceritate in comunicarea cu cetatenii.
  • Guvernele unor țări au plătit sume enorme pentru incompetența, imoralitatea în afaceri și lăcomia unor bancheri, iar acum găurile din bănci sunt acoperite cu banii populației.

Adoptarea Euro – Este greșită o neasumare de termen

  • În ceea ce privește termenul de aderare la euro, eu cred că va trebui să fie menționat ferm în documentele noastre oficiale, iar optim nu poate fi decât anul 2017.
  • La unele importante persoane din România am auzit enunțat, ca termen, anul 2019 sau chiar nefixarea unui termen de trecere la moneda euro, cu argumentul practicii altor țări care nu au asumat o dată.
  • Este greșită o neasumare de termen. Cred că cei care sunt adepții unor termene cât mai îndepărtate sau a neasumării unui termen ori nu știu prea bine mecanismele interne ale funcționarii Uniunii, ori susțin niște interese sectoriale care nu se suprapun cu interesul general

Aderarea la Schengen – responsabilii de amânarea intrării României în Schengen par acum a susține că au scos țara din izolare

  • România are bune șanse de intrare în Schengen printr-o decizie a Consiliului JAI din decembrie anul acesta. Totul depinde de noi și de vecinii bulgari.
  • Trebuie subliniat că România îndeplinește criteriile tehnice pentru aderare și, dacă nu ar fi fost lovitura de stat parlamentară din vara anului trecut, cu certitudine, la Consiliul JAI din octombrie  2012, se stabilea intrarea noastră în spațiul Schengen. N-a fost să fie și la noi nimeni nu pare a se simți responsabil pentru acest lucru.
  • Ba dimpotrivă, responsabilii de amânarea intrării României în Schengen par acum a susține că au scos țara din izolare.

MCV – avem, inca, un ministru cu dosar penal in instanta. Interese politice mărunte sunt pentru actuala coaliție mai presus de interesul național.



  • Avem, încă, un ministru cu dosar penal în instanță, ceea ce îi face pe europeni să se uite la noi ca la o țară ce are alte standarde politice decât cele europene, încă încercăm tertipuri legislative în Statutul deputaților și al senatorilor în zona imunității sau în aceea a  incompatibilităților.
  • Acestea sunt riscuri în ceea ce privește aderarea în Schengen, iar, pe de altă parte, demonstrează că interese politice mărunte sunt pentru actuala coaliție mai presus de interesul național.

 

Romania la Presedintia UE, in 2019

  • Dacă va fi bine pregătită pentru acest moment, va fi o extraordinară ocazie de a lansa cel puțin un proiect european de anvergură.

 

Fondurile europene – lipsa de patriotism si capacitate administrativa

  • Fondurile europene au devenit deja o vulnerabilitate pentru Romania.
  • Sunt o proba a lipsei de patriotism si de capacitate administrativa.
  • Cum poți explica altfel dezinteresul pentru neutilizarea în timp util a 19 miliarde de euro necesare modernizării infrastructurii și extrem de utile pentru crearea de noi locuri de muncă.
  • Este corect să scot din aceste referiri negative 
fostul MDRT, unde absorbția fondurilor a fost mai bună și, cel puțin până anul trecut, în acord cu graficul de asigurare a banilor alocați. O dovedesc cifrele.
  • În rest, în mod egal și miniștrii și funcționarii au probat și incompetență și lipsă de patriotism.
  • Declarații de genul „anul 
acesta vom absorbi 50% din banii europeni”, venite din partea guvernanților, îmi par a fi în linia unei retorici fără acoperire și care fixează guvernanții în zonă incompetenței și a incapacității de a înțelege mecanismul de absorbție a fondurilor europene.

Diaspora – Ori se introduce votul electronic sau votul prin corespondență, ori se fac 10.000 – 11.000 de secții de votare în străinătate

  • Cea mai mare umilință o îndură acești oameni din partea statului român, atunci când doresc să-și exprime dreptul de vot garantat de Constituție.
  • Problema însă va trebui rezolvată prin noua lege electorală. Ori se introduce votul electronic sau votul prin corespondență, ori se fac 10.000 – 11.000 de secții de votare în străinătate, amplasate în comunitățile mai mari sau mai mici de români. Altfel, vom continua să avem rezultate distorsionate la alegeri.

Situatia din Republica Moldova pare a fi desprinsa dintr-un manual care a fost utilizat și pe la București în vara anului 2012.

  • Din păcate, evoluțiile politice din ultima vreme de la Chișinău sunt de natură să discrediteze toată munca din ultimii ani a politicienilor și, mai ales, sacrificiile populației pentru apropierea de Uniunea Europeană.
  • Scandalul pentru înlocuirea procurorului general, căderea guvernului pe fondul unor mișcări
parlamentare, destituirea președintelui Parlamentului, atacul major la adresa judecătorilor Curții Constituționale, alianța în Parlament dintre un partid de centru-dreapta și comuniștii, toate acestea par a fi desprinse dintr-un manual care a fost utilizat și pe la București în vara anului 2012.
  • Politicienii de la Chișinău trebuie să înțeleagă acum, în ceasul al doisprezecelea, responsabilitatea pe care o au pentru țară și pentru generațiile viitoare.

Miscarea Populara va trebui sa isi creeze un partid de centru – dreapta

  • Dacă va avea succes, fundația va trebui să-și creeze și un vehicol de punere în aplicare a soluțiilor, iar acest vehicol nu poate fi decât un partid de centru-dreapta așezat pe filiale distribuite pe tot teritoriul țării.

Despre viitorul Presedinte – România nu are nevoie de un președinte care să facă „să se aştearnă liniștea”. Toate furturile, toate ilegalitățile se fac în liniște, în liniște deplină.



  • Ce pot spune cu certitudine este că România nu are nevoie de un președinte care să facă „să se aştearnă liniștea” în viața politică și a instituțiilor statului.
  • România are partide și instituții încă prea departe de a fi perfecte, ceea ce face
obligatorii intervențiile publice ale preşedintelui țării ca element de presiune pentru corectarea lucrurilor
  • Cei care, într-o țară ca România, vor o liniște totală, trebuie să știe că toate furturile, toate ilegalitățile se fac în liniște, în liniște deplină.

 UE va ramane pentru a garanta un trai decent

  • Oricât de rău ne-ar fi în această perioadă de criză, trebuie să știm că, în câțiva ani, criza va trece, iar Uniunea Europeană va rămâne pentru a garanta un trai decent pentru cetățenii săi.

Va prezentam, in continuare, textul integral al interviului acordat in exclusivitate de catre domnul Traian Basescu, Presedintele Romaniei, pentru caleaeuropeana.ro:

 

AXM_0496I.    Domnule Presedinte, există astăzi alternativă la austeritate?


R.   Categoric nu există alternativă la austeritate atunci când, pentru o perioadă îndelungată de timp, o țară își finanțează deficitul bugetului de stat din împrumuturi și, astfel, acumulează datorii foarte mari, nici atunci când încerci să asiguri prosperitatea cetățenilor tăi tot din împrumuturi și, cu siguranță, nici atunci când, din cauza unor decizii politicianiste, țara își deteriorează semnificativ echilibrele macroeconomice și este nevoită să împrumute sume foarte mari pentru a-și acoperi cheltuielile curente. La un moment dat, sumele acestea împrumutate trebuie plătite și, atunci, inevitabil, trebuie să reduci cheltuielile bugetului de stat pentru a plăti datoriile. Această reducere a cheltuielilor statului a primit denumirea de austeritate, dar, la nivel micro, să știți că este practicată și în sânul unei familii, unde, spre
exemplu, nu poți împrumuta la nesfârșit bani de la vecini, la un moment dat trebuie să-ți plătești toate datoriile. În concluzie, spun clar că nu există alternativă credibilă la austeritate. Până la urmă, oricine poate înțelege că nu poți scăpa de datorii făcând alte datorii. Este adevărat, în ultimele săptămâni au apărut importanți politicieni europeni de stânga, care susțin că austeritatea nu este bună. Și eu susțin același lucru, ba chiar spun că este foarte rea pentru populație, pentru economie, dar și pentru politicieni, acolo unde astfel de măsuri se aplică. Dar trebuie să recunoaștem că oricât ar fi de rea austeritatea, ea are consecințe infinit mai ușoare pentru populaţia şi economia unei ţări decât împrumuturile cu dobânzi nesustenabile de peste 6 – 7%  sau decât intrarea țării în încetare de plăți. De fapt, nimeni nu spune că austeritatea trebuie să fie un mod de guvernare permanent. Austeritatea este un instrument de restabilire a echilibrelor macroeconomice ale unei ţări, instrument care trebuie utilizat un timp cât mai scurt după care trebuie generată creştere economică durabilă dacă ţara are un guvern competent. În cazul României suntem la stadiul la care echilibrele macroeconomice au fost restabilite, ceea ce ne-ar trebui ar fi un guvern competent care să genereze creştere economică durabilă şi locuri de muncă. Banii europeni ne stau la dispoziţie. Ne trebuie doar competenţă şi corectitudine ca să-i utilizăm.

I.   Ce avantaje şi ce dezavantaje ne-a adus aderarea, domnule Președinte?

R.   Aș spune că am avut și avem avantaje foarte mari, pe care, din păcate, nu le-am valorificat întotdeauna la cel mai înalt nivel. Și vă dau câteva exemple: libera circulație a persoanelor, libera circulație a mărfurilor şi serviciilor, libera circulaţie a capitalurilor, investitii straine directe care au creat locuri de munca si au generat transfer de tehnologii, dreptul de a munci în alte țări ale Uniunii, și aici trebuie spus că, de la 1 ianuarie 2014, nu vor mai exista restricții pentru cetățenii români în niciuna din țările membre UE, banii europeni nerambursabili alocați pentru agricultură și dezvoltare, pe care, din păcate, nu i-am folosit eficient – cel puțin nu până acum -, apartenența la o structură economică și politică ce reprezintă unul din marii actori în plan global. Tot la avantaje aș mai include un lucru: ca urmare a deciziei noastre de a fi membri ai Uniunii Europene, am fost obligați ca, în multe domenii, să aplicăm standardele acceptate de toate statele membre, ceea ce a generat procese de modernizare a instituțiilor statului, inclusiv a justiției. Dacă, în mod obligatoriu, trebuie să căutăm și un dezavantaj, aici aș menționa cedarea partiala de suveranitate in unele domenii, care este transferată în mod deliberat unor structuri ale Uniunii, cum ar fi Consiliul European, Consiliul Uniunii Europene și Parlamentul European.

I.    Totuși, se înregistrează o scăderea a încrederii în Uniunea Europeană atât la nivel naţional, în România, cât şi la nivel european. Cum explicați acest lucru și care credeți că sunt cauzele acestui fenomen?


R.    În mod categoric scăderea încrederii cetățenilor europeni în Uniune este un lucru îngrijorător. În opinia mea, acest lucru este cauzat, în primul rând, de faptul că, într-o perioadă de criză, Uniunea nu a livrat ceea ce a promis, și anume: s-a promis creare de locuri de muncă, iar, în realitate, șomajul a crescut consistent, pe de altă parte s-a promis reluarea creșterii economice și, în fapt, încă, suntem în plină recesiune, cel puțin în Zona Euro. În aceste condiții credibilitatea, încrederea cetățenilor în Uniune a Europeană a scăzut inevitabil. Ce-i de făcut? Un lucru simplu, și anume totală sinceritate în comunicarea publică. Cetățenii europeni trebuie să știe că o bună parte a prosperității lor a fost asigurată cu bani pe care nu i-au produs, au fost bani împrumutați, iar, acum, banii împrumutați trebuie plătiți înapoi, de multe ori cu dobânzi foarte mari și, de asemenea, cu costuri consistente pentru populație. Și mai este un lucru care ar trebui să facă parte din discursul public al politicienilor, și anume, adevărul despre bănci și bancheri. Desigur nu toți pot fi băgați în aceeași oală, dar guvernele unor țări au plătit sume enorme pentru incompetența, imoralitatea în afaceri și lăcomia unor bancheri, iar acum găurile din bănci sunt acoperite cu banii populației.

I.    Domnule Președinte, s-au spus multe în ultimul timp despre adoptarea monedei euro în România, mai ales după ce s-a înțeles că termenul stabilit, anul 2015, nu mai este unul viabil. Care este, în prezent, stadiul adoptării monedei euro? Cât de departe se află România, în acest moment, de accesul în Zona Euro?


R.    Adoptarea monedei euro este un moment esențial al integrării în Uniunea Europeană. Trebuie spus că România s-a obligat, prin Tratatul de Aderare, să adopte moneda euro. Din acest punct de vedere cred că trebuie acționat pe două paliere. Primul este obligatoriu și ține de îndeplinirea celor cinci criterii ale Tratatului de la Maastricht. Din acest punct de vedere, nu suntem prea departe. În prezent îndeplinim trei din cele cinci criterii, fiind restanți doar în ceea ce privește nivelul inflației și cel al dobânzilor cu care ne împrumutăm de pe piețele internaționale. Trebuie ca românii să știe că nici în ceea ce privește aceste două criterii nu suntem departe de atingerea țintelor. Marea noastră problemă este legată de un al doilea palier pe care, de acestă dată, nu ni-l mai impun tratatele Uniunii, ci este rezultatul propriei noastre analize, iar acesta se numește competitivitatea economiei românești. Am văzut țări care au trecut la moneda unică, iar, după câțiva ani, au intrat în criză pentru simplul motiv că economiile lor nu erau suficient de competitive. În ceea ce ne privește, avem un sector privat al economiei care este competitiv, ca dovadă exporturile cresc continuu și, în aceeași economie, avem un sector de stat profund necompetitiv, grav afectat de managementul politizat și de firmele protejate de oameni politici sau chiar de partide. Aici se încadrează și companiile feroviare și Transgaz și Romgaz, și Termoelectrica și Hidroelectrica și Oltchim, precum și multe altele sau chiar instituții de autoritate ale statului care sunt, de asemenea, profund afectate de politizare, ca de exemplu ASF, ANAF, ANRE etc. La aceste companii și instituții ale statului trebuie să lucrăm noi pentru a le face competitive și credibile. Dacă ar exista voință politică în această direcție, am putea rezolva problemele în doi ani. În ceea ce privește termenul de aderare la euro, eu cred că va trebui să fie menționat ferm în documentele noastre oficiale, iar optim nu poate fi decât anul 2017. La unele importante persoane din România am auzit enunțat, ca termen, anul 2019 sau chiar nefixarrea unui termen de trecere la moneda euro, cu argumentul practicii altor țări care nu au asumat o dată. Este greșită o neasumare de termen. În primul rând pentru că este o obligație care decurge din Tratatul de Aderare și nu poți să le spui partenerilor că îți vei îndeplini obligațiile, dar nu știi când o vei face. În al doilea rând, opinia mea este că, în 2014 – 2015, încep discuțiile pentru o nouă revizuire a Tratatelor Uniunii Europene, iar riscul creării a două categorii de state este mare, vorbesc despre două categorii de state, cele „euro” și cele „non-euro”. În lipsa unui termen de trecere la moneda unică misiunea noastră în negocierile de revizuire a tratatelor va fi mult mai dificilă și mai puțin credibilă. Personal, cred că cei care sunt adepții unor termene cât mai îndepărtate sau a neasumării unui termen ori nu știu prea bine mecanismele interne ale funcționarii Uniunii, ori susțin niște interese sectoriale care nu se suprapun cu interesul general. Acest subiect va trebui discutat și analizat serios. Pe de altă parte, știm foarte bine că intrarea în spațiul Schengen și trecerea la moneda euro sunt elemente extrem de importante ale integrării complete în Uniune.

I.   Ați pomenit de spațiul Schengen. Care este situația României în acest moment în ceea ce privește aderarea la acest spațiu? S-au mai înregistrat evoluţii în ultimul timp?

R.    România are bune șanse de intrare în Schengen printr-o decizie a Consiliului JAI din decembrie anul acesta. Totul depinde de noi și de vecinii bulgari. Trebuie subliniat că România îndeplinește criteriile tehnice pentru aderare și, dacă nu ar fi fost lovitura de stat parlamentară din vara anului trecut, cu certitudine, la Consiliul JAI din octombrie  2012, se stabilea intrarea noastră în spațiul Schengen. N-a fost să fie și la noi nimeni nu pare a se simți responsabil pentru acest lucru. Ba dimpotrivă, responsabilii de amânarea intrării României în Schengen par acum a susține că au scos țara din izolare.


I.    Dar în ceea ce privește Mecanismul de Cooperare și Verificare, MCV, România a înregistrat evoluții în ultima perioadă?

R.    În ceea ce privește Mecanismul de Cooperare și Verificare, din păcate lucrurile nu evoluează suficient de convingător în ultimele luni. La un moment dat, CSM-ul a părut a fi o instituție instabilă și n-am putea spune că lucrurile stau mult mai bine acum, iar cele semnalate în ultimul raport MCV sunt departe de a fi integral rezolvate și mă refer aici la faptul că avem, încă, un ministru cu dosar penal în instanță, ceea ce îi face pe europeni să se uite la noi ca la o țară ce are alte standarde politice decât cele europene, încă încercăm tertipuri legislative în Statutul deputaților și al senatorilor în zona imunității sau în aceea a  incompatibilităților.
Acestea sunt riscuri în ceea ce privește aderarea în Schengen, iar, pe de altă parte, demonstrează că interese politice mărunte sunt pentru actuala coaliție mai presus de interesul național.

I.    Cum se va descurca România în preşedinţia rotativă a UE? Ce înseamnă
această ocazie pentru țara noastră?

R.    Mai este mult până departe. România va deține președinția rotativă a UE în a doua parte a anului 2019. Cred că despre acest lucru trebuie să vă vorbească viitorul președinte al României. Îmi permit să anticipez totuși un lucru, însă: în 2019 vom avea revizuite Tratatele Uniunii, vom fi într-o Uniune mult mai puternic integrată politic și economic. Președințiile rotative au fost întotdeauna o bună ocazie pentru statele membre să-și demonstreze
capacitatea de a gestiona problemele „la zi” ale Uniunii așa cum ele sunt stabilite de institutiile europene, printre care, mai ales, Consiliul European, iar, din acest punct de vedere, în mod categoric România va face față onorantei situații. Și, dacă va fi bine pregătită pentru acest moment, va fi o extraordinară ocazie de a lansa cel puțin un proiect european de anvergură. Vom vedea.

I.   Spuneați adineauri că nu am folosit eficient fondurile europene și v-aș ruga, domnule președinte, să detaliați această afirmație?


R.    Fondurile europene au devenit deja o vulnerabilitate a României în loc să devină un avantaj. Au devenit o vulnerabilitate pentru că nivelul redus al absorbției fondurilor alocate pentru coeziune se constituie într-o probă care nu poate fi contestată a lipsei noastre de capacitate administrativă. Eu aș merge mai departe și aș spune că este, cel puțin până în prezent, și o probă a lipsei de patriotism. Cum poți explica altfel dezinteresul pentru neutilizarea în timp util a 19 miliarde de euro necesare modernizării infrastructurii și extrem de utile pentru crearea de noi locuri de muncă. Este corect să scot din aceste referiri negative
fostul MDRT, unde absorbția fondurilor a fost mai bună și, cel puțin până anul trecut, în acord cu graficul de asigurare a banilor alocați. O dovedesc cifrele. În rest, în mod egal și miniștrii și funcționarii au probat și incompetență și lipsă de patriotism. Să sperăm că lucrurile vor merge mai bine de acum înainte, chiar dacă, trebuie să recunosc, declarații de genul „anul
acesta vom absorbi 50% din banii europeni”, venite din partea guvernanților, îmi par a fi în linia unei retorici fără acoperire și care fixează guvernanții în zonă incompetenței și a incapacității de a înțelege mecanismul de absorbție a fondurilor europene.


I. Cum vedeți situația românilor din Diaspora?


R.    Cei aproximativ 3,5 milioane de români care muncesc în străinătate, preponderent în Italia, Spania, Franța, Germania, Marea Britanie, Portugalia, Grecia și Cipru, sunt componentă, aș spune, a părții viguroase a națiunii noastre. Ei au avut curajul să-și ia soarta în propriile mâini, au vrut să trăiască mai bine și, implicit, să muncească mai mult decât ar fi putut s-o facă trăind în România. Ei sunt aceia care s-au așezat „deasupra vremurilor”, sunt aceia care, an de an, au ținut echilibrul deficitului de cont curent al țării prin cele 4 – 5 miliarde de euro pe care le-au trimis acasă. Și trebuie să mai spun că, datorită curajului lor de a-și lua soarta în propriile mâini, nu avem un șomaj exploziv, că, datorită hărniciei lor, multe sate și-au schimbat înfățișarea ca urmare a construcțiilor de case și gospodării noi și tot că tot ei sunt aceia care îndură, în mod nemeritat, adevărate campanii de presă dezlănțuite în unele țări din cauza câtorva infractori purtători de pașaport românesc fie că sunt ei rromi sau români. Dar cea mai mare umilință o îndură acești oameni din partea statului român, atunci când doresc să-și exprime dreptul de vot garantat de Constituție. Faceți o socoteală simplă: când sunt alegeri, se pun la dispoziție în străinătate doar maximum 300 de secții de vot pentru aproximativ 3,5 milioane de oameni, ceea ce înseamnă 11.700 de votanți la o secție de votare, fără a mai lua în considerare distanțele de sute chiar mii de kilometri pe care aceștia ar trebui să le parcurgă pentru a ajunge la secția de votare. Este evident că, prin modul de organizare a
votului în străinătate, practic, statul român le îngrădește acestora, în mod brutal și neconstituțional, dreptul la vot. A existat în Guvernul prim-ministrului Emil Boc inițiativa introducerii votului prin corespondență, dar proiectul de lege inițiat de Teodor Baconschi a fost neacceptat de clasa politică. Problema însă va trebui rezolvată prin noua lege electorală. Ori se introduce votul electronic sau votul prin corespondență, ori se fac 10.000 – 11.000 de secții de votare în străinătate, amplasate în comunitățile mai mari sau mai mici de români. Altfel, vom continua să avem rezultate distorsionate la alegeri. Dacă în conformitate cu Constituția acești oameni au drept de vot și sunt incluși în listele electorale, atunci statul român trebuie să le asigure condiții pentru a-și exercita acest drept.

I.    Cum vedeți situația din Republica Moldova?


R.    Republica Moldova și cetățenii ei reprezintă parte a sufletului națiunii române, parte a culturii noastre, parte a istoriei noastre și mai reprezintă un Pact Ribbendrop – Molotov pe care românii îl condamnă și astăzi. Acestea sunt premisele pe care s-a așezat politica noastră externă și susținerea, fără rezerve, în toate împrejurările, a proceselor de apropiere și, ulterior, de integrare a Republicii Moldova în Uniunea Europeană. Din păcate, evoluțiile politice din ultima vreme de la Chișinău sunt de natură să discrediteze toată munca din ultimii ani a politicienilor și, mai ales, sacrificiile populației pentru apropierea de Uniunea Europeană. Scandalul pentru înlocuirea procurorului general, căderea guvernului pe fondul unor mișcări
parlamentare, destituirea președintelui Parlamentului, atacul major la adresa judecătorilor Curții Constituționale, alianța în Parlament dintre un partid de centru-dreapta și comuniștii, toate acestea par a fi desprinse dintr-un manual care a fost utilizat și pe la București în vara anului 2012. Rămân totuși la convingerea că, în cele din urmă, rațiunea și interesul național vor prevala la nivelul liderilor Alianței pentru Europa. Dacă această alianță este iremediabil destrămată, în Republica Moldova nu are cine să preia steagul avansării către intrarea în Uniunea Europeană și, atunci, procesele, încă în derulare,  vor fi amânate sau definitiv oprite de către Comisia Europeană. Politicienii de la Chișinău trebuie să înțeleagă acum, în ceasul al doisprezecelea, responsabilitatea pe care o au pentru țară și pentru generațiile viitoare.



I.   Vorbiți-ne, vă rog, domnule președinte și despre Fundația „Mişcarea Populară”, o idee care ați declarat că v-a aparținut. Care este rolul ei și ce-și propune să facă Fundația „Mişcarea Populară”?

R.    Mișcarea Populară este o fundaţie care își propune să abordeze, din perspectiva societăți civile, a celor 58% care nu s-au prezentat la vot, marile probleme ale țării, fie că ne referim la situația demografică și natalitale, la revizuirea Constituției, la sănătate, educație, la Legea
electorală, la accelerarea proceselor de integrare în Uniunea Europeană, la problemele agriculturii și ale mediului și, nu în ultimul rînd, își propune să promoveze idei și soluții pentru completa reformare a clasei politice. Obiectivul fondatorilor este să descopere, să antreneze în dezbatere, să mobilizeze și să promoveze oameni care doresc să se implice credibil în continuarea proceselor de modernizare a României.  Dacă va avea succes, fundația va trebui să-și creeze și un vehicol de punere în aplicare a soluțiilor, iar acest vehicol nu poate fi decât un partid de centru-dreapta așezat pe filiale distribuite pe tot teritoriul țării. Etapa în care se află acum Fundația „Mișcarea Populară” este aceea de selectare a liderilor și înființarea de filiale în fiecare județ.

I.    Care este, în opinia dumneavoastră, profilul viitorului preşedinte al României?


R.    Greu de definit un profil potrivit. Ce pot spune cu certitudine este că România nu are nevoie de un președinte care să facă „să se aştearnă liniștea” în viața politică și a instituțiilor statului. România are partide și instituții încă prea departe de a fi perfecte, ceea ce face
obligatorii intervențiile publice ale preşedintelui țării ca element de presiune pentru corectarea lucrurilor. Este, însă, foarte adevărat că populația are nevoie să vadă instituțiile statului lucrând împreună pentru atingerea obiectivelor naționale și atunci președintele trebuie trebuie să găsească o cale de mijloc, dar acest lucru nu ține numai de el, ci și de guvern, de parlament și de CSM. Pina la urma eventualele pozitii publice ale presedintelui legat de functionarea unor institutii sunt o obligatie a acestuia iar cele semnalate trebuiesc corectate si nu exista motive sa genereze necolaborarea intre institutii. Și, hai să fim corecți până la capăt: cei care, într-o țară ca România, vor o liniște totală, trebuie să știe că toate furturile, toate ilegalitățile se fac în liniște, în liniște deplină.



I.    Domnule Președinte, ce mesaj aveti pentru români de Ziua Europei?

R.    Uniunea Europeană este singura soluție viabilă pentru România, dar și pentru state ca Germania, Franța, Italia și Marea Britanie. Niciuna din țările europene nu va fi capabilă să facă față singură efectelor procesului de globalizare. Numai o Uniune Europeană puternic integrată va putea garanta șansa prosperității pentru cetățenii săi. Iar criza economică prelungită prin care trece acum Europa este exact efectul a prea puțină integrare și a prea puțin respect al statelor pentru regulile Uniunii în materie de nivel de îndatorare. Dar, oricât de rău ne-ar fi în această perioadă de criză, trebuie să știm că, în câțiva ani, criza va trece, iar Uniunea Europeană va rămâne pentru a garanta un trai decent pentru cetățenii săi. La mulți ani, Europa! La mulți ani, România! La mulți ani, români, pentru că Ziua Europei este și ziua noastră!

Domnule Presedinte, va multumim!

 

Interviu realizat de Dan Carbunaru si Ovidiu Marincea.

Preluarea si redifuzarea acestui interviu poate fi realizata numai cu mentionarea sursei.

Sursa foto: Administratia Prezidentiala

Continue Reading
27 Comments

27 Comments

  1. Pingback: snacknews » Traian Basescu: Evenimentele de la Chisinau par a fi desprinse dintr-un manual care a fost utilizat si la Bucuresti in vara anului 2012

  2. Pingback: Băsescu: Ne-ar trebui un guvern competent. Încă avem un ministru penal | libertatea

  3. Pingback: Băsescu: Ne-ar trebui un guvern competent. Încă avem un ministru penal | Gandul

  4. Pingback: Băsescu: USL a ratat aderarea la Schengen. Ne trebuie un guvern competent | cancan

  5. Pingback: Băsescu: USL a ratat aderarea la Schengen. Ne trebuie un guvern competent | Gandul

  6. Pingback: Băsescu: USL a ratat aderarea la Schengen. Ne trebuie un guvern competent | Ziare

  7. Pingback: snacknews » Traian Basescu: Daca va avea succes, Fundatia Miscarea Populara va trebui sa isi creeze un partid de centru – dreapta

  8. Pingback: Traian Basescu: Daca va avea succes, Fundatia Miscarea Populara va trebui sa isi creeze un partid de centru – dreapta - Gogoloi

  9. Pingback: Basescu sparge linistea lui Ponta - Gogoloi

  10. Pingback: Traian Basescu: Evenimentele de la Chisinau par a fi desprinse dintr-un guide care a fost utilizat si la Bucuresti in vara anului 2012 - Gogoloi

  11. Pingback: Băsescu: Data optimă pentru adoptarea monedei euro este 2017 | libertatea

  12. Pingback: Stiri Băsescu: Data optimă pentru adoptarea monedei euro este 2017 | Bomba 2013

  13. Pingback: Traian Băsescu pentru Calea Europeană: "UE nu a livrat ce a promis" | Gandul

  14. Pingback: Traian Băsescu pentru Calea Europeană: "UE nu a livrat ce a promis" | libertatea

  15. Pingback: Băsescu: Data optimă pentru adoptarea monedei euro este 2017 | Ziare

  16. Pingback: Băsescu: Ne-ar trebui un guvern competent. Încă avem un ministru penal | Ziare

  17. Pingback: Traian Băsescu pentru Calea Europeană: "UE nu a livrat ce a promis" | Ziare

  18. Pingback: Traian Băsescu pentru Calea Europeană: "UE nu a livrat ce a promis" | cancan

  19. Pingback: Victor Ponta: Românii nu mai au aşteptări de la preşedintele Băsescu - Stiri - Presa Online

  20. Pingback: Exclusive interview with President Traian Basescu: What we need is a competent Government capable to generate sustainable growth and jobs. Public trust in European Union, a record low, because EU didn’t deliver what promised. Petty political interests a

  21. Pingback: Traian Basescu: Evenimentele de la Chisinau par a fi desprinse dintr-un manual care a fost utilizat si la Bucuresti in vara anului 2012 | Ziare net - Stiri din presa

  22. Pingback: Nasul TV » Vosganian: Integrarea Romaniei in zona euro este intotdeauna la sase ani fata de momentul vorbirii

  23. Pingback: Elldor.Info » Traian Băsescu: Situaţia din Republica Moldova pare a fi desprinsă dintr-un manual care a fost utilizat și pe la București în vara anului 2012

  24. Pingback: Traian Băsescu: „A kisjenői politikai fejlemények hiteltelenítik az EU-hoz közeledés érdekében a politikusok által az utóbbi években kifejtett egész munkáját és a lakosság áldozatait” – Adevărul | EuroCom - Romániai Sajtófigyelő

  25. Pingback: Duel între Băsescu și Voronin | Viitorul României

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

CONSILIUL EUROPEAN

Antonio Costa îi convoacă pe liderii UE la summitul Consiliului European axat pe competitivitate, apărare și Ucraina. Va avea loc o primă dezbatere privind viitorul buget pe termen lung

Published

on

© European Union, 2025

Președintele Consiliului European, Antonio Costa, a prezentat vineri agenda viitoarei reuniuni a Consiliului European, subliniind competitivitatea ca temă centrală și abordând, de asemenea, apărarea, Ucraina și prioritățile economice. Într-o scrisoare adresată liderilor UE, Costa a subliniat necesitatea unei “Uniuni mai competitive” ca o condiție prealabilă pentru consolidarea poziției Europei pe plan mondial și asigurarea securității pentru cetățenii săi.

“Sprijinul nostru continuu pentru Ucraina, necesitatea de a investi în apărare și competitivitatea noastră sunt strâns legate. O Uniune mai competitivă va fi o Uniune mai puternică, mai capabilă să îmenține securitatea cetățenilor săi și să-și apere valorile pe scena globală”, a scris Costa în scrisoarea adresată liderilor europeni.

Reuniunea, programată să înceapă la 20 martie, va urma Consiliului European special desfășurat la începutul acestei luni, în special în ceea ce privește Ucraina și strategia de apărare. Liderii vor discuta următorii pași în politica europeană de securitate în lumina Cărții albe privind viitorul apărării europene, pe care Comisia Europeană o va prezenta în ajunul summitului. Discuțiile vor avea loc în contextul agresiunii continue a Rusiei și al presiunii tot mai mari ca Europa să își consolideze capacitățile de apărare independent de Statele Unite.

Competitivitatea ca piatră de temelie

Costa a subliniat trei domenii prioritare pentru competitivitate: simplificarea, energia și uniunea economiilor și investițiilor. Acestea, a susținut el, ar trebui să servească drept bază pentru consolidarea rezilienței economice a UE. În timp ce competitivitatea va fi în centrul atenției, vor fi abordate și alte aspecte structurale, cum ar fi politica industrială, piața unică și dezvoltarea talentelor. Liderii se vor concentra asupra planurilor de acțiune pentru sectoarele automobilelor, oțelului și metalurgiei, care se confruntă cu o presiune tot mai mare din partea concurenților mondiali.

Summitul euro, care va avea loc într-un format incluziv, va include discuții cu președintele Băncii Centrale Europene, Christine Lagarde, și cu președintele Eurogrupului, Paschal Donohoe. Stabilitatea economică, controlul inflației și politicile de investiții se vor afla probabil pe primele locuri pe ordinea de zi.

O primă dezbatere privind bugetul pe termen lung al UE

Un aspect esențial va fi următorul cadru financiar multianual (CFM), bugetul pe termen lung al UE, pe marginea căruia liderii europeni vor dezbate pentru prima dată în perspectiva pregătirii de către Comisia Europeană a propunerii sale de buget.

Costa a îndemnat liderii să adopte o abordare “deschisă”, avertizând că UE trebuie să asigure resurse financiare suficiente pentru a-și îndeplini ambițiile. Un aspect-cheie al dezbaterii va fi rolul noilor resurse proprii, în special în contextul viitoarei rambursări a Next Generation EU, fondul de redresare din perioada pandemiei.

Costa a adresat liderilor două întrebări orientative: Cum poate fi finanțat bugetul UE în mod adecvat pentru a-și atinge obiectivele? Și cum ar trebui structurate noile fluxuri de venituri în cadrul următorului CFM?

Ucraina, migrația și tensiunile din Orientul Mijlociu

Consiliul European își va reafirma sprijinul continuu pentru Ucraina, președintele Volodimir Zelenski fiind așteptat să se adreseze liderilor. Dezbaterea se va extinde, de asemenea, la chestiuni de securitate mai largi, în special pe măsură ce capitalele europene sporesc cheltuielile pentru apărare și colaborarea industrială.

Migrația rămâne o prioritate-cheie, liderii urmând să evalueze progresele înregistrate în ceea ce privește returnările și gestionarea frontierelor pe baza unei informări din partea președintelui Comisiei Europene, Ursula von der Leyen. În plus, rolul UE în gestionarea tensiunilor din Orientul Mijlociu va fi pe ordinea de zi, în special pe fondul eforturilor diplomatice recente de stabilizare a regiunii.

Un calendar imprevizibil

Summitul va începe cu tradiționalul schimb de opinii cu președintele Parlamentului European, Roberta Metsola. Deși Costa își propune să încheie discuțiile într-o singură zi, el a recunoscut că evoluțiile geopolitice în curs ar putea necesita prelungirea reuniunii până vineri dimineața.

Cu o agendă încărcată care cuprinde reforma economică, securitatea și provocările geopolitice, Consiliul European din martie este pregătit să fie un moment definitoriu în conturarea direcției strategice a UE pentru următorii ani.

Continue Reading

CONSILIUL EUROPEAN

Bolojan se va consulta cu Guvernul înainte de summitul Consiliului European: Vor fi două categorii de fonduri pentru apărare, unele gestionate la nivel național și altele integrat european

Published

on

© European Union 2025

Președintele interimar Ilie Bolojan a anunțat că se va întâlni luni cu reprezentanții Guvernului pentru a se pune de acord pe tema subiectelor care vor fi dezbătute la următoarea reuniune a Consiliului European.

“Cred că este o chestiune de principiu ca atunci când urmează o ședință a unui Consiliu European, în care temele de pe ordinea de zi angajează România pe termen lung sau țin, în principal, de componenta guvernamentală – Consiliul European de săptămâna viitoare are atât teme de apărare, dar și teme care țin de partea economică, de competitivitate, de preț al energiei, este obligatorie o consultare între Președinție și Guvern, în așa fel încât țara noastră să aibă poziții convergente. Iar, dacă reprezentantul țării noastre, în cazul de față președintele României, își asumă niște răspunderi, acele lucruri să fie apoi puse în practică de către Guvern”, a afirmat Bolojan, într-o conferință de presă susținută vineri la Palatul Cotroceni cu prilejul anunțării deschiderii Complexului Palat Cotroceni pentru a fi vizitat de către cetățeni.

 

El a anticipat că demersurile pentru consolidarea apărării europene se vor baza pe două categorii de fonduri: fonduri gestionate de către fiecare țară în parte și fonduri gestionate integrat la nivelul UE.

“În ceea ce privește sumele legate de partea de consolidare a apărării europene, aici lucrurile urmează să fie tranșate în perioada următoare. Anticipez că ar putea fi două categorii de fonduri: cele care sunt gestionate de fiecare țară în parte, pentru a-și întări structura de apărare, pentru proiecte care țin de buna funcționare a armatei. A doua componentă – cele care trebuie gestionate integrat, însemnând capabilități de tip european, deci de tip mare, unde se vor lua deciziile în perioada următoare vizavi de modul de abordare. Este evident că aici e vorba de tehnologii complicate care au fost asigurate până în momentul de față în principal de SUA. Deci, deciziile trebuie luate la nivelul NATO și vom primi cel puțin mai multe date și vom putea comunica pe această temă în lunile următoare, până la summitul care va avea loc în luna iunie”, a explicat Ilie Bolojan. 

Într-o scrisoare transmisă vineri liderilor celor 27 de state membre prin care îi invită la summitul european din 20-21 martie, președintele Consiliului European Antonio Costa a precizat că punctul central al agendei acestei reuniuni va fi competitivitatea, urmat de abordarea evoluțiilor recente în legătură cu Ucraina și a următoarelor etape în domeniul apărării în urma prezentării Cărții albe privind viitorul apărării europene, înainte de Consiliul European din iunie. De asemenea, liderii europeni vor avea un prim schimb de opinii privind următorul cadru financiar multianual 2028-2034 (CFM) și noile resurse proprii.

Totodată, în conferința de la Cotroceni, președintele interimar a punctat că o ședință a Consiliului Suprem de Apărare a Țării (CSAT) va fi convocată probabil în ultima săptămână din luna martie.

“Din discuția pe care am avut-o cu colegii care gestionează această problemă, CSAT va fi foarte probabil convocat în ultima săptămână din luna martie și cu câteva zile înainte de ședință veți avea ordinea de zi și veți putea vedea dacă pe ordinea de zi sunt și acest tip de subiecte. În principal – sunt chestiuni care țin de partea militară și pe partea de apărare”, a spus Bolojan.

Continue Reading

CONSILIUL EUROPEAN

Președintele Consiliului European, săgeți către SUA: Avem nevoie de mai multe acorduri comerciale, nu de mai multe tarife

Published

on

© European Union

Președintele Consiliului European, Antonio Costa, a efectuat o vizită de lucru în Germania, context în care a subliniat importanța acordurilor comerciale între UE și partenerii săi, în locul impunerilor de taxe, care doar cresc inflația.

„Europa este o putere comercială. Prin urmare, trebuie să aprofundăm și să multiplicăm parteneriatele noastre comerciale. De fapt, lumea privește Europa ca pe un partener de încredere și previzibil. Trebuie să profităm de această oportunitate. Avem nevoie de mai multe acorduri comerciale, nu de mai multe tarife. Tarifele sunt taxe pentru companii și cetățeni. Tarifele nu fac decât să crească inflația”, a transmis Antonio Costa, la scurt timp după ce SUA au impus taxe Uniunii Europene pentru oțel și aluminiu.

   Citiți și: UE reacționează la tarifele impuse de SUA pentru oțel și aluminiu cu un pachet de măsuri de retorsiune vizând exporturi de 26 mld. de euro

Potrivit acestuia, „Europa are nevoie de o economie puternică și competitivă pentru a-și apăra interesele într-un context global dificil”: „Prosperitatea și securitatea sunt două fețe ale aceleiași monede.”

Săptămâna viitoare, liderii statelor membre se vor reuni într-un nou Consiliu European, pentru a discuta pașii de urmat privind consolidarea competitivității Europei. Așadar, pe agenda liderilor se vor regăsi costurile energiei, reducerea birocrației și a suprareglementării și  mobilizarea economiilor private.

„Unitate europeană este mai importantă ca niciodată. Fără ea, presiunile cu care ne confruntăm ne-ar putea face mai slabi. (…) Germania este extrem de importantă. Cu investițiile sale hotărâte în apărarea noastră comună. Cu potențialul său economic și inovator uriaș. Prin angajamentul său față de extinderea globală a Europei. Și, mai presus de toate, cu capacitatea forțelor sale politice democratice de a lucra împreună pentru un bine comun. Într-un spirit european. Germania și Uniunea Europeană ies întotdeauna mai puternice din criză. Știu că o vom face din nou”, a conchis președintele Consiliului European. 

Continue Reading

Facebook

Concrete & Design Solutions

Concrete-Design-Solutions

INCAS - Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare Aerospațială „Elie Carafoli”

Advertisement
BANCA EUROPEANĂ DE INVESTIȚII4 minutes ago

Oficialii BEI subliniază importanța asistenței financiare rambursabile de 4 miliarde de euro acordate României pentru implementarea eficientă a proiectelor strategice

MAREA BRITANIE12 hours ago

Ilie Bolojan participă sâmbătă la videoconferinţa convocată de premierul britanic Keir Starmer după discuțiile SUA – Ucraina de la Jeddah

G712 hours ago

Canada: Mark Carney a preluat mandatul de premier de la Justin Trudeau cu mesajul că țara “nu va face parte niciodată din SUA”

CONSILIUL EUROPEAN14 hours ago

Antonio Costa îi convoacă pe liderii UE la summitul Consiliului European axat pe competitivitate, apărare și Ucraina. Va avea loc o primă dezbatere privind viitorul buget pe termen lung

NATO15 hours ago

Secretarul general NATO deschide ușa normalizării “pas cu pas” a relațiilor cu Rusia după încheierea războiului: Să nu fim naivi cu privire la ruși, dar Rusia este acolo, nu va dispărea

U.E.17 hours ago

“Germania s-a întors!”, exclamă Merz după acordul istoric privind creșterea datoriei pentru a finanța înarmarea: “Germania își aduce marea contribuție la apărarea libertății și păcii în Europa”

RUSIA17 hours ago

Trump anunță că SUA au avut “discuții foarte bune și productive” cu Putin: Este o șansă foarte bună ca acest război să se încheie

U.E.18 hours ago

UE salută finalizarea negocierilor pentru Tratatul de Pace dintre Armenia și Azerbaidjan

ROMÂNIA18 hours ago

Premierul Marcel Ciolacu: Livrarea primelor automobile complet electrice fabricate de Ford Otosan este o realizare ce subliniază puterea unui parteneriat solid

CONSILIUL EUROPEAN18 hours ago

Bolojan se va consulta cu Guvernul înainte de summitul Consiliului European: Vor fi două categorii de fonduri pentru apărare, unele gestionate la nivel național și altele integrat european

ROMÂNIA18 hours ago

Premierul Marcel Ciolacu: Livrarea primelor automobile complet electrice fabricate de Ford Otosan este o realizare ce subliniază puterea unui parteneriat solid

INTERNAȚIONAL1 day ago

Zelenski denunță manipularea Rusiei privind un armistițiu: Lui Putin îi este teamă să îi spună direct lui Trump că dorește să continue acest război

EUROPARLAMENTARI ROMÂNI3 days ago

Extremismul și populismul nu aduc bani și nu construiesc spitale, subliniază vicepreședintele PE Victor Negrescu, prezentând eforturile depuse pentru a aduce mai multe fonduri UE în România

COMUNICATE DE PRESĂ4 days ago

Președintele Consiliului Județean Cluj, după sosirea celor 34 de microbuze electrice achiziționate cu fonduri de redresare: Facilitează accesul tinerilor la școală, asigurându-le dreptul la educație

BANCA EUROPEANĂ DE INVESTIȚII1 week ago

Vicepreședintele BEI, Thomas Östros, subliniază importanța parteneriatelor pentru a răspunde nevoii universale de acces echitabil la servicii medicale: Provocările în acest domeniu nu cunosc granițe

CONSILIUL EUROPEAN1 week ago

Ilie Bolojan: Semnarea acordului SUA-Ucraina privind mineralele, o “bază bună” pentru dialog transatlantic aprofundat către o soluție de pace

NATO1 week ago

Nu putem vorbi de securitate la Marea Neagră fără Turcia, afirmă Ilie Bolojan într-un semnal al susținerii României pentru rolul Turciei în securitatea europeană

CONSILIUL EUROPEAN1 week ago

Ilie Bolojan, după primul său Consiliu European: Am stabilit ca prioritară întărirea flancului estic, de la Baltică la Marea Neagră. Prioritățile militare ale României vor fi stabilite în comun cu NATO

CONSILIUL EUROPEAN1 week ago

Ilie Bolojan: România nu va trimite trupe în Ucraina, ci poate fi un hub logistic pentru alte trupe; România va participa la reuniunea șefilor apărării de la Paris

ROMÂNIA1 week ago

Premierul Marcel Ciolacu: Când românii mai aud vreun mistic care le spune că nu avem nevoie de banii europeni, să se gândească cum ar fi arătat astăzi România fără această sursă importantă de finanțare

Trending