Connect with us

JUSTIȚIE

Traian Basescu: USL continua lovitura de stat inceputa in vara si esuata. Modificarile la Codul Penal darama zece ani de munca a institutiilor anticoruptie

Published

on

basescuPresedintele Traian Basescu a anuntat ca va respinge legea trecuta marti de Parlament prin care se modifica Codul Penal astfel incat parlamentarii, presedintele si profesiile liberale sa fie scoase din randul functionarilor publici.

Potrivit sefului statului, modificarile la Codul Penal “sunt dramatice” si “darama zece ani de munca a institutiilor anticoruptie”, fie ca vorbim de Agentia Nationala Anticoruptie sau de Directia Nationala Anticoruptie.

Basescu a calificat votul din Parlament prin care s-a modificat Codul Penal drept o greseala fundamentala care “a compromis Romania”.

Basescu a aratat ca nu are alta solutie in afara de respingerea legii, mai intai prin retrimiterea ei la Parlament si mai apoi prin atacul la Curte Constitutionala in cazul in care alesii “nu gasesc o formula prin care sa se restabileasca prevederile Codului Penal.”

Declaratia integrala a președintelui, redată de Administrația Prezidențială:

<<Bună seara. Bănuiesc că toată lumea se aşteaptă să încep cu ziua de astăzi din Parlament. O să fac o decepţie, pentru că lucrurile trebuie privite într-un ansamblu ceva mai rotund şi aş începe cu concluzia. Majoritatea parlamentară USL continuă lovitura de stat începută în vară şi eşuată, dar acum o face cu alte metode şi chipurile sub sceptrul democraţiei. Am să analizez câteva elemente. Spre exemplu, declaraţiile ministrului Sănătăţii, când a izbucnit scandalul generat de poziţia unui medic de la Spitalul Judeţean din Ploieşti, spunea dânsul: n-am ce să fac – în fază iniţială – sunt sub autoritatea administraţiilor locale; noi doar putem să privim la ce e în spitale. Iar ministrul Sănătăţii minţea cu neruşinare, pentru că avea în subordine direcţiile sanitare, care exact aceste atribuţiuni le au: supravegherea funcţionării sistemului de sănătate în judeţe. Abia acum s-a trezit, după ce a văzut că e groasă şi şi-a pus în mişcare direcţiile sanitare, să vadă ce e prin spitale. Iar acest lucru ne arată cât de mare este eroarea conceptului domnului Dragnea de a transmite direcţiile, exact direcţiile sanitare, spre exemplu, exact în subordinea preşedinţilor consiliilor judeţene, adică aceia care au şi spitalele. În opinea mea este o şubrezire a statului şi a capacităţii statului de inspecţie, control şi implementare a politicilor pe care le are. Dacă domnul Nicolăescu declanşa controalele de acum un an, probabil că se evitau multe situaţii grele, pe care le avem în spitale. Eu nu mă refer numai la Nicolăescu; şi în urma lui trebuie privit. Dar discutăm despre o situaţie care se întâmplă azi, când ne pregătim să consolidăm baronimea locală, nu numai prin impunerea de taxe pe combustibil, ca să le dăm bani, dar şi transferând toate instrumentele de control ale Guvernului asupra activităţilor din teritoriu. Aş spune că ceea ce se întâmplă la Ministerul Sănătăţii în aceste zile probează că, fără direcţiile descentralizate din teritoriu, practic, Guvernul rămâne izolat, la Bucureşti şi habar nu are ce se întâmplă în teritoriu. Mai mult decat atât, nici măcar nu poate interveni, pentru că nu le mai are în subordine, le transferă la baronii locali.

Un alt element pe care aş vrea să-l subliniez şi, dacă vă aduceţi aminte, când a apărut Ordonanţa de Urgenţă cu insolvenţa, vă vorbeam despre articolele cu dedicaţie, care vizau, nu aşa cum credeau unii, Realitatea TV, sau nu numai Realitatea TV, dar principala ţintă era TVR. Nu a trecut mult şi, chiar cu ordonanţa respinsă, viaţa a confirmat că Televiziunea Română era ţinta şi Voiculescu urma să devină cel care să o controleze. Un turnător care-şi utilizează trustul de presă ca măciucă în bătălia politică şi pentru a scăpa de puşcărie, voia să pună sub control şi TVR, cu potenţialul ei uriaş, cu posturile teritoriale, studiourile teritoriale şi cele centrale. Ca dovadă, este protocolul încheiat de Ministerul Agriculturii, al domnului minstru Constantin, cu Televiziunea Română, a defunctului director Săftoiu, prin care, practic, se preda politica editorială Ministerului Agriculturii. Hai să fim serioşi! Acolo sunt agronomi. Probabil că veneau oamenii lui Voiculescu să le facă programele şi urmau să treacă, probabil, şi la TVR 2, până ajungeau şi la TVR 1. Nu numai că această practică contravine grav Legii de funcţionare a Societăţii de Radio şi Televiziune din România, dar contravine grav şi Constituţiei, care prin Articolul 31, aliniatele 4 şi 5, garantează independenţa editorială a Televiziunii Române, a postului public, iar fosta conducere, nici mai mult nici mai puţin, a predat postul Antena 3 domnului Constantin, care îl are stăpân pe domnul Voiculescu. Este un alt element care arată că se continuă acapararea tuturor sistemelor de către o putere politică profund coruptă şi care nu are niciun alt obiectiv decât acapararea puterii şi nicidecum dezvoltarea ţării, lansarea de proiecte şi aşa mai departe.

Apropo de proiecte, îi tot văd că se plimbă pe la autostrăzi. Vă întreb pe dumneavoastră dacă ştiţi măcar un centimetru de contract de construcţie de autostrăzi care s-a făcut din aprilie anul trecut şi până acum de când oamenii ăştia au venit la putere. Vă spun eu, nu s-a semnat niciun contract şi merg şi tot taie panglici pe la contracte semnate în timpul lui Boc. Ei n-au avut capacitatea să lanseze măcar un singur proiect. În schimb, au oprit Nădlac – Pecica – Arad şi celebra Autostradă Transilvania, iar acum vor să construiască autostrăzi către „Bombonica”, Alexandria. Deci este un alt element care probează acapararea unuia din posturile Televiziunii publice, un element care probează opţiunea acestor oameni de a avea control absolut pe toate instituţiile statului. O altă probă este numărul de ordonanţe pe care l-au emis până în prezent. De la instalarea guvernului Ponta, s-au emis 80 de ordonanţe simple şi 105 ordonanţe de urgenţă. Total: 185 de ordonanţe, când ai o majoritate de 70% în Parlament. Asta arată că priorităţile acestor oameni sunt să scape de sub orice control, având în vedere că Avocatul Poporului, care este singurul care poate ataca ordonanţe şi ordonanţe de urgenţă, nu îşi face datoria. El este un supus al puterii şi nicidecum Avocatul Poporului. Numai la Preşedinţie au fost depistate peste 30 de ordonanţe suspecte de neconstituţionalitate, dar nu avem ce le face. Avocatul Poporului este parte a puterii politice, degeaba se numeşte Avocatul Poporului, el este avocatul USL-ului, nu al poporului. Nu îl reprezintă, atât timp cât tolerează ca acte normative extrem de importante să intre în vigoare, să producă efecte, deşi sunt neconstituţionale.

În sfârşit, ajung şi la ziua de astăzi, care este o altă probă că actuala putere are ca obiectiv să fie ferită de justiţie şi să acapareze toată puterea sau să facă inutilă puterea judecătorească. Modificările care s-au introdus astăzi, în Codul Penal, deşi nu se aflau pe ordinea de zi. Vreau să ştiţi că atât legea amnistiei şi graţierii care, slavă Domnului, nu a trecut astăzi, cât şi modificările la Codul Penal nu au avut niciun fel de aviz de la CSM, ceea ce este absolut inacceptabil. Era obligatoriu să aibă avizul CSM-ului. Dacă legea amnistiei şi graţierii vom vedea ce se va întâmpla cu ea, oricum ea a fost dedicată clientelei politice, aflate în stare avansată în diverse procese în derulare sau aflată deja după gratii! Deci, dacă legea amnistiei, cel puţin deocamdată, a fost retrasă de pe ordinea de zi, modificările la Codul Penal sunt dramatice şi ele dărâmă 10 ani de muncă şi de activitate a instituţiilor anticorupţie din România, fie că vorbim de ANI, fie că vorbim de DNA, instituţii specializate exact în luptă împotriva corupţiei. Politicienii se ridică din nou deasupra legii, şi o să vă dau doar câteva elemente, din care să vă daţi seama cât de lipsiţi de înţelegere pentru realităţile de care România are nevoie, adică exigenţă legislativă şi pentru demnitarii statului, nu numai pentru omul de rând. Spre exemplu, s-a modificat Articolul 124 şi se reduce la jumătate perioada de prescripţie a unei fapte, ceea ce ajută, probabil, pe mulţi dintre cei care au un proces în derulare, dacă sunt demnitari ai statului român. Mai mult decât atât, se mai întâmplă o tăsnaie, se introduce un nou alineat, prin care se prevede că suspendarea cursului prescripţiei produce efecte faţă de toţi participanţii la infracţiune, chiar dacă actul de suspendare priveşte numai pe unul sau unii dintre făptuitori. Altfel spus, dacă un membru al Parlamentului se află constituit ca parte a unui grup infracţional, în cazul în care parlamentarul nu primeşte aprobare de ridicare a imunităţii, ceea ce la noi se întâmplă curent, nimeni din grupul infracţional nu mai poate fi anchetat şi încetează orice activitate. Parcă seamănă prea mult cu nişte întâmplări care se produc zilele acestea, nişte anchete mai mari, cu un domn de la Secretariatul General al Guvernului, cu un alt domn parlamentar, cu… pare a fi o prevedere cu dedicaţie.

În sfârşit, vine şi în înalta sa înţelepciune, Camera Deputaţilor astăzi modifică şi Articolul 147 din Codul Penal, în care constată că preşedintele României, senatorii, deputaţii, precum şi persoanele care îşi desfăşoară activitatea în cadrul unei profesii liberale nu sunt funcţionari publici, nu pot fi asimilaţi funcţionarilor publici. Eu le mulţumesc că s-au gândit şi la mine, dar nu am nevoie de această prevedere şi cred că nu au nevoie nici domnii parlamentari. Ca atare, voi trimite legea înapoi la Parlament, pentru că scoţând preşedintele, şi senatorii, şi deputaţii, şi pe cei care lucrează fără contracte de muncă, apropo primari, consilieri, da, scoţându-i din categoria funcţionarilor publici, practic, nu mai pot fi loviţi nici de situaţiile de incompatibilitate, nu mai pot fi anchetaţi de DNA şi se protejează domniile lor, tot prin modificări la Codul Penal, şi de emiterea unor hotărâri care, eventual, întâmplător li s-ar potrivit lor şi familiilor lor, în mod deosebit când vorbim de atribuire de contracte pe bani publici. Oameni buni, această modificare înseamnă 10 ani de regres. A fost greu până când s-au pus pe picioare aceste instituţii – ANI şi DNA – pentru a lupta împotriva corupţiei la nivel înalt. Au început să funcţioneze. Efectele modificărilor introduse astăzi sunt dezastruoase din punct de vedere al credibilităţii României. Am văzut şi o tratez ca pe o chestiune ironică punerea preşedintelui României în această categorie de nefuncţionari publici, dar un preşedinte, prin definiţie, este un înalt funcţionar ales, care este la dispoziţia serviciului public pe care îl are. Un senator sau un deputat este parte a unei puteri în stat. Puterea legislativă nu este un butic, este o instituţie fundamentală a statului român, care este formată din senatori şi deputaţi, care la rându-le sunt părticică din acea instituţie publică. Nu putem confunda Parlamentul României, Preşedinţia cu un butic din Gara de Nord şi să spunem că titularii acestor funcţii nu sunt funcţionari, dar beneficiază de maşină pentru că sunt înalţi demnitari ai statului, de şofer, de facilităţi de cazare, nu, dacă discutăm de parlamentari, de paşaport diplomatic, dar când vine vorba să răspundem în faţa legii, domnii parlamentari vor să fie consideraţi buticari, la conflictul de interese, la fel. Nu se poate. Sunt zece ani de mers înapoi, iar eu nu am nicio altă soluţie decât să resping această lege, s-o trimit înapoi la Parlament, s-o atac la Curtea Constituţională, dacă nu găsesc o formulă prin care să se restabilească prevederile Codului Penal, aşa cum ele se află înscrise astăzi în Codul Penal. Nu poţi să spui că eşti parlamentar, eşti primar, eşti consilier şi nu eşti în serviciu public. Fiind în serviciu public, eşti un servant public, public servant, asta eşti. Şi te supui rigorilor legii şi la incompatibilităţi, şi la mită, pentru că şi asta este una din mize. Nu numai incompatibilităţile sunt miza, ci şi abuzul în serviciu contra intereselor persoanei, contra intereselor instituţiilor ş.a.m.d. Foarte interesant este că vrem să nu fim responsabili ca parlamentari, primari, miniştri parlamentari – ştiţi că şi miniştrii, fiind parlamentari, sunt în aceeaşi categorie – nici pentru hotărârile pe care le emitem, nici pentru conflictul de interese, nici pentru abuzul în serviciu. Aşa ceva nu este posibil. Dacă ar intra în vigoare aceste modificări la Codul Penal, din câte ştiu, peste 30 de parlamentari ar răsufla uşuraţi, din care opt se află deja în instanţă ca urmare a investigaţiilor ANI. Ştiu că nu este foarte departe de cifra de 60 de aleşi locali care sunt, de asemenea, într-un proces avansat de investigare la ANI. Sunt foarte multe dosare în derulare la DNA, sunt procese pe rolul instanţelor care vizează demnitari. Toate acestea ar trebui stopate imediat şi nu ştiu dacă prin diverse artificii şi cei care sunt încarceraţi în momentul de faţă nu ar putea să beneficieze de schimbarea Codului Penal pentru infracţiuni de mită, de corupţie, de abuz în serviciu, de… şi să devină liberi pentru a candida la europarlamentare sau la alegerile din 2016. Deci, cred că, astăzi, Parlamentul a greşit fundamental şi a compromis România. Vreau să ştiţi că aceste modificări la Codul Penal nu se aflau pe ordinea de zi şi tare mă tem că şi atmosfera creată în jurul legii amnistiei şi graţierii şi a legii minelor a fost exact manevra care să-i permită domnului preşedinte Zgonea să bage pe neobservate aceste modificări la Codul Penal. Sigur, ca şi în cazul CFR Marfă, nici preşedintele PSD n-a fost aici, a avut de ţinut un discurs la Johannesburg şi că o să-l vedem reluat cât de curând. Ca şi la CFR, când s-a programat un soi de lovitură, dânsul a trimis documentele să aprobe CSAT ce trebuia să aprobe Guvernul, adică câştigătorul licitaţiei. La fel şi aici, a fost programată această grea lovitură pentru statul de drept într-o zi în care prim-ministrul nu se afla în ţară şi a şi făcut declaraţie că niciun hoţ să nu scape. Se vede stilul premierului de a spune că nu ştie; au ştiut foarte bine şi el şi Crin Antonescu despre modificările la Codul Penal, măcar Crin Antonescu a argumentat de ce. Nu e obligatoriu să-i respingi argumentaţia şi n-aş vrea să spuneţi: „Ia uite, preşedintele l-a lăudat pe Antonescu!” Nu, dar l-am văzut la televizor cu ochii mei spunând că asta crede dânsul. În schimb, premierul, în stil absolut personal, de neasumare a răspunderii, s-a aflat întâmplător la Johannesburg, astăzi. Şi tot astăzi, coincidenţă, atâtea legi în Parlament. Deci, nu mai pot păcăli pe nimeni că-şi continuă obiectivele loviturii de stat de anul trecut, vor să pună sub control justiţia, instituţiile mas-media, să diminueze capacitatea instituţiilor create cu greu, fie că vorbim de ANI, fie că vorbim de DNA, de a face faţă corupţiei şi abuzurilor pe care le fac oamenii politici. Eu voi respinge aceste modificări la Codul Penal. Sunt convins că o studiere atentă şi un timp mai îndelungat vor arăta şi alte subtilităţi ale modificărilor făcute astăzi, dar cel puţin mesajul principal este că preşedintele dezavuează şi acţiunile din ultimul timp şi acţiunea de astăzi, de modificare a Codului Penal, care lasă fără obiectul activităţii şi ANI şi DNA şi, în acelaşi timp, lasă în libertate un număr destul de mare de infractori din clasa politică. Asta s-ar întâmpla.>>

JUSTIȚIE

Kelemen Hunor și David Muniz au discutat despre desființarea Secției Speciale: SUA subliniază importanța aprofundării reformelor statului de drept pentru a atrage investitori străini

Published

on

© Kelemen Hunor/ Facebook

Vicepremierul Kelemen Hunor a avut, miercuri, o întâlnire cu însărcinatul cu afaceri al Ambasadei SUA la București, David Muniz, unul dintre subiectele discutate fiind desființarea Secției Speciale.

“Secția Specială de Investigații în Justiție (SIIJ) a fost, printre altele, subiectul dialogului pe care l-am avut cu domnul David Muniz, Însărcinatul cu Afaceri al Ambasadei SUA la Bucureşti. Am subliniat în cadrul ședinței, că toți membrii coaliției sunt de acord cu desființarea Secției Speciale, singura întrebare este unde să fie transferate competențele acestui departament special. Poziția UDMR este foarte clară: competențele SIIJ ar trebui transferate Parchetului General. Acesta ar fi o modalitate corectă, și asemenea, ar fi extrem de importantă pentru cetățeni, deoarece numai astfel se poate garanta că judecătorul și procurorul rămân independenți în proceduri și în decizie”, a precizat Kelemen Hunor într-o postare pe pagina sa de Facebook.

Liderul UDMR a mai menționat că a fost abordată și problema traficului de persoane, care afectează România.

“Pentru eradicarea fenomenului este necesară o cooperare mai strânsă între instituțiile statului, mai multe state europene, biserică, și organizații nonguvernamentale”, a conchis vicepremierul.

Într-o postare separată, Ambasada Statelor Unite la București a informat că însărcinatul cu afaceri David Muniz a discutat cu Kelemen Hunor despre reforma justiției și despre traficul de persoane.

David Muniz a subliniat importanța aprofundării reformelor statului de drept și a justiției pentru a atrage investitori străini.

Coaliția de guvernare este într-un blocaj pe subiectul desființării SIIJ, pentru că UDMR se opune ca dosarele aflate la Secția Specială să ajungă la DNA.

La începutul lunii, Însărcinatul cu Afaceri al ambasadei SUA a mai discutat problema desființării SIIJ și cu ministrul Justiției. , Stelian Ion.

David Muniz a declarat că, în România, corupția a devenit o amenințare la adresa securității naționale acesta fiind și motivul pentru care SIIJ trebuie desființat.

Continue Reading

JUSTIȚIE

Comisia de la Veneția recomandă desființarea Secției de Investigare a Infracțiunilor din Justiție: Salutăm intenția autorităților române de a reforma sistemul judiciar

Published

on

© European Commission/ Twitter

Trimiterea în judecată a magistraţilor numai cu avizul CSM introduce un nou tip de inviolabilitate pentru judecători şi procurori, arată Comisia de la Veneţia, într-un aviz cu privire la desfiinţarea Secţiei Speciale, Comisia referindu-se la amendamentele pe care Camera Deputaţilor le-a introdus în proiectul de desfiinţare a SIIJ.

Într-un aviz adoptat în cadrul sesiunii plenare din 2-3 iulie, Comisia de la Veneția emite mai multe recomandări către autoritățile române cu privire la proiectul de lege privind desființarea Secției de Investigare a Infracțiunilor din Justiție (SIIJ), informează organismul într-un comunicat remis CaleaEuropeană.ro.

Avizul a fost solicitat de ministrul justiției din România și vizează atât proiectul de lege adoptat de guvern, cât și versiunea modificată adoptată de Camera Deputaților, pe care Senatul o examinează în prezent.

“Comisia de la Veneția salută intenția autorităților române de a reforma sistemul judiciar, care include un pas esențial în ceea ce privește desființarea SIIJ, și le încurajează să continue reforma mai amplă a sistemului judiciar. Deși Comisia de la Veneția a criticat înființarea SIIJ în două avize adoptate în 2018 și 2019, avizul emis astăzi subliniază faptul că, după trei ani de desfășurare a cauzelor, desființarea acestuia nu trebuie luată cu ușurință”, arată sursa citată.

Prin urmare, Comisia de la Veneția face următoarele recomandări specifice:

– Articolul 4 din amendamentele Camerei Deputaților ar trebui eliminat, deoarece introduce un nou tip de inviolabilitate pentru judecători și procurori în cadrul unui domeniu extrem de sensibil – urmărirea penală – care depășește cu mult imunitatea funcțională.

– Articolul 6 din amendamentele Camerei Deputaților nu ar trebui să fie menținut. Acest articol prevede o nouă competență a Consiliului Superior al Magistraturii (CSM), acordând secției relevante a CSM competența exclusivă de a decide cu privire la acțiunile în materie penală împotriva judecătorilor și procurorilor. Comisia de la Veneția consideră că procedurile penale care nu intră în sfera de competență a imunității funcționale nu ar trebui să fie de competența CSM și ar trebui să fie aduse direct în fața instanțelor de judecată fără examinarea prealabilă a CSM.

– Plângerile, care adesea sunt plângeri penale, depuse de persoane private împotriva judecătorilor și procurorilor ar trebui să fie tratate de către serviciul de procuratură obișnuit și ar trebui considerate ca fiind o chestiune urgentă care necesită o reformă.

Pe 29 martie, ministrul Justiţiei, Stelian Ion, a anunţat că va solicita Comisiei de la Veneţia un aviz în legătură cu proiectul de lege privind desfiinţarea Secţiei de investigare a infracţiunilor din justiţie, informează Adevărul.

În luna martie, Camera Deputaţilor a adoptat un proiect de lege privind desfiinţarea Secţiei de investigare a infracţiunilor din Justiţie (SIIJ) cu mai multe amendamente, printre care şi unul al deputatului minorităţilor naţionale Ionel Stancu, susţinut şi de UDMR, care prevede că magistraţii pot fi trimişi în judecată doar cu încuviinţarea CSM.  

Ministrul justiţiei a precizat că a sesizat Comisia de la Veneţia, în special din cauza amendamentului introdus în Camera Deputaţilor la proiectul de lege privind desfiinţarea Secţiei Speciale.

Compromisul din Coaliţie a prevăzut ca magistraţii să nu poată fi trimişi în judecată dacă nu există avizul obligatoriu al CSM.

Stelian Ion a criticat acest amendament, chiar dacă a recunoscut că a trebuit să accepte compromisul, în caz contrar Secţia Specială nu putea să fie desfiinţată.

Continue Reading

JUSTIȚIE

Consiliul Europei recomandă României să ia în considerare adoptarea unor măsuri legislative pentru ca sarcina probei să revină autorilor infracțiunilor de spălare de bani și finanțare a terorismului

Published

on

© Council of Europe/ Facebook

Comitetul Convenției Consiliului Europei privind combaterea spălării banilor și a finanțării terorismului a solicitat miercuri statelor sale părți, inclusiv României, să aplice în mod eficient inversarea sarcinii probei pentru a permite confiscările în cazul infracțiunilor grave.

Într-un raport publicat miercuri, Conferința părților la Convenția Consiliului Europei privind spălarea, descoperirea, sechestrarea și confiscarea produselor infracțiunii și finanțarea terorismului evaluează măsura în care 34 de state părți dispun de măsuri legislative sau de altă natură pentru inversarea sarcinii probei, o posibilitate prevăzută la articolul 3 alineatul (4) din tratat.

Prin inversarea sarcinii probei se urmărește sporirea eficienței confiscărilor, solicitând autorului infracțiunii să demonstreze originea anumitor venituri sau a altor bunuri susceptibile de confiscare.

Raportul conține mai multe recomandări generale adresate statelor părți cu privire la punerea în aplicare a acestui articol din tratat, precum și recomandări specifice fiecărei țări.

Până în prezent, șaisprezece țări s-au angajat să aplice art. 3 (4): Albania, Armenia, Belgia, Bosnia și Herțegovina, Bosnia și Herțegovina, Croația, Cipru, Danemarca, Franța, Ungaria, Letonia, Malta, Muntenegru, Țările de Jos, Macedonia de Nord, Portugalia și Serbia. Cu toate acestea, modul în care aceste țări pun în aplicare dispozițiile sale diferă semnificativ. Majoritatea o aplică prin confiscarea extinsă în cadrul procedurilor penale, ceea ce permite confiscarea bunurilor care depășesc veniturile directe ale unei infracțiuni concrete pentru care inculpatul este urmărit penal.

Opt țări au făcut o declarație de a nu aplica – integral sau parțial – art. 3 alineatul (4) și nu îl pun în practică: Azerbaidjan, Bulgaria, Grecia, Republica Moldova, România, Slovacia, Suedia și Turcia. Alte șapte țări au făcut astfel de declarații, dar au în vigoare măsuri de inversare a sarcinii probei prin intermediul legislației sau prin jurisprudența instanțelor lor: Georgia, Germania, Germania, Italia, Polonia, Rusia, Slovenia și Ucraina.

În ceea ce privește România, raportul consemnează că țara noastră nu dispune de măsuri legislative sau de altă natură pentru a demonstra originea presupuselor venituri de către infractor, ceea ce corespunde declarației făcute la depunerea instrumentelor de ratificare cu privire la articolul 3 alineatul (4), iar sarcina probei pentru toate faptele revine procurorului.

“România ar trebui să ia în considerare ridicarea declarației făcute în temeiul art. 3 alin. 53 IV. În consecință, autoritățile sunt invitate să ia în considerare adoptarea unor măsuri legislative care să permită inversarea sarcinii probei”, se arată în concluziile-recomandări privind România.

Convenția Consiliului Europei privind spălarea, descoperirea, sechestrarea și confiscarea produselor infracțiunii și finanțarea terorismului (Convenția de la Varșovia), deschisă spre semnare în 2005, este primul tratat internațional care acoperă atât prevenirea, cât și controlul spălării banilor și al finanțării terorismului.

Este singurul tratat internațional care conferă autorităților naționale competența de a opri tranzacțiile suspecte în cel mai timpuriu stadiu pentru a împiedica circulația acestora în sistemul financiar.

Conferința părților monitorizează respectarea convenției de către statele părți.

Continue Reading

Facebook

Advertisement
ROMÂNIA20 mins ago

România a repatriat 122 de cetățeni români și 62 de cetățeni UE din Maroc: “În vremuri de criză, solidaritatea este cheia”

U.E.11 hours ago

Angela Merkel și Olaf Scholz susțin vaccinarea obligatorie, în timp ce anunță noi restricții în Germania: Avem nevoie de un “act de solidaritate națională”

PARLAMENTUL EUROPEAN13 hours ago

Președintele francez pledează pentru liste transnaționale și ”drept de inițiativă” pentru Parlamentul European, ”un spațiu democratic unic în lume”

COMISIA EUROPEANA14 hours ago

Raport: UE a oferit sprijin în valoare de 29 mld. euro IMM-urilor și altor beneficiari pentru atenuarea crizei economice provocate de COVID-19

RUSIA14 hours ago

Antony Blinken l-a avertizat pe Serghei Lavrov cu privire la ”consecințele grave” pe care Rusia le-ar putea suporta dacă ”recurge la calea escaladării militare” în Ucraina

Alin Mituța14 hours ago

Alin Mituța propune cinci priorități în Conferința privind Viitorul Europei care pot ajuta România în domeniul sănătății: Avem nevoie de o cooperare structurată europeană

Dacian Cioloș14 hours ago

Dacian Cioloș cere Comisiei Europene să aplice “acum” mecanismul statului de drept: Nu aștepți iliberalismul, ci acționezi împotriva lui

CONSILIUL UE15 hours ago

Apărare europeană: Țările UE au aprobat măsuri de asistență de 7 milioane de euro pentru Armata Republicii Moldova în cadrul Facilității Europene pentru Pace

COMISIA EUROPEANA15 hours ago

Infringement: Comisia Europeană solicită României să se conformeze normelor UE privind drepturile de autor

NATO15 hours ago

Directorul SRI, vizită în SUA și la Bruxelles pe fondul “amplificării măsurilor de securitate pentru România și flancul estic NATO”. Eduard Hellvig s-a întâlnit cu directorii CIA și FBI

ROMÂNIA2 days ago

Klaus Iohannis a decorat cadre medicale, profesori și reprezentați ai societății civile cu prilejul Zilei Naționale a României: O recunoaștere a meritelor oamenilor care aduc cinste țării noastre

MAREA BRITANIE2 days ago

Ziua Națională a României. Ambasadorul Regatului Unit la București: Combaterea problemelor climatice va reprezenta un ”aspect important al cooperării” dintre țările noastre

POLITICĂ2 days ago

Premierul Nicolae Ciucă, îndemn la unitate de Ziua Națională: Marea Unire rămâne cea mai frumoasă pagină din istoria României, o lecție despre coeziune care acum ne este necesară

COMISIA EUROPEANA4 days ago

Ursula von der Leyen salută decizia OMS de a începe negocierile pentru un tratat internațional privind pandemiile: Spiritul de acțiune colectivă, singurul răspuns pentru combaterea pandemiilor

U.E.4 days ago

Charles Michel, la sesiunea specială a Adunării Mondiale a Sănătății pentru un tratat internațional privind pandemiile: Sper că vom face istorie. Abordarea „O singură sănătate” este un „must-have”

EUROPARLAMENTARI ROMÂNI4 days ago

Mircea Hava pune la dispoziția oricărei ”comunități care dorește să cunoască și să acceseze fondurile” UE experiența sa de peste 20 de ani ca primar: Banii europeni pot schimba, din temelii, un oraș

ROMÂNIA5 days ago

Varianta Omicron: România trimite un avion Tarom pentru a-și repatria cetățenii blocați în Africa de Sud și se oferă să ajute și alte state UE care nu au reușit acest lucru, în limita capacității aeronavei

ROMÂNIA5 days ago

Premierul Nicolae Ciucă, întâlnire cu ministrul Sănătății: România urmează recomandările ECDC și ale Comisiei Europene. Românii care vin din țări din sudul Africii vor fi carantinați timp de 14 zile

EUROPARLAMENTARI ROMÂNI1 week ago

Eurodeputatul Victor Negrescu: Digitalizarea reprezintă soluția pentru a eficientiza statul. Trebuie să fructificăm oportunitățile financiare europene pentru investiții în acest domeniu

EUROPARLAMENTARI ROMÂNI1 week ago

INTERVIU Eurodeputatul Victor Negrescu: Salariul minim european are menirea să crească standardele sociale în Europa, oferind oportunități egale pentru toți europenii care lucrează în orice stat membru

Team2Share

Trending