EDUCAȚIE
Universitatea din București scoate la concurs peste 6.300 de locuri pentru sesiunea de toamnă a admiterii 2024
Published
9 months agoon
By
Teodora Ion
Universitatea din București (UB) scoate la concurs peste 6.300 de locuri pentru sesiunea de toamnă a admiterii 2024.
Dintre acestea, 1.731 de locuri sunt pentru programele de studii de licență, 4.220 de locuri sunt pentru programele de studii de masterat și 440 de locuri sunt pentru studiile doctorale. Numărul de locuri este încă în curs de actualizare și, în funcție de datele raportate de facultățile UB, poate suferi modificări.
Potrivit unui comunicat al instituției, sesiunea de toamnă a concursului de admitere la facultățile UB a început deja la unele facultăți, iar calendarul de admitere este disponibil atât pe site-ul admitere.unibuc.ro, cât și pe site-ul fiecărei facultăți.
Pentru studiile de licență, Universitatea din București oferă candidaților interesați să studieze la una dintre cele 19 facultăți un număr de 1.731 de locuri (dintre care 156 la buget), pentru persoanele interesate de studiile de masterat, UB pune la dispoziție 4.220 de locuri (dintre care 455 la buget), în timp ce școlile doctorale ale UB scot la concurs 440 de locuri.
Pentru a veni în sprijinul candidaților, Universitatea din București oferă atât posibilitatea de achitare online a taxei de înscriere, prin completarea formularului disponibil la adresa www.po.unibuc.ro, cât și posibilitatea de înscriere online la concursul de admitere.
Anul acesta, Universitatea din București a împlinit 160 de ani de la înființare. Succesoare a structurilor de învățământ superior inaugurate de Academia Domnească (1694), Universitatea din București a contribuit și contribuie în mod decisiv la dezvoltarea și modernizarea învățământului, științei și culturii românești.
Universitatea are astăzi 19 facultăți care oferă 95 de programe de licență, 223 de programe de masterat, 23 de școli doctorale pe domenii specifice și o școală pentru studii doctorale interdisciplinare, peste 50 de centre și nouă stațiuni de cercetare.
Începând cu anul 2019, UB face parte din Universitatea Civică Europeană CIVIS alături de alte zece universități europene de prestigiu, Universitatea Aix-Marseille, Universitatea Națională și Capodistriană din Atena, Universitatea Liberă din Bruxelles, Universitatea Autonomă din Madrid, Universitatea „Sapienza” din Roma, Universitatea din Stockholm, Universitatea „Eberhard Karls” din Tübingen, Universitatea din Glasgow, Universitatea din Lausanne și Universitatea „Paris Lodron” din Salzburg.
UB, prima universitate din România în ceea ce privește angajabilitatea absolvenților și reputația în rândul angajatorilor
Conform ultimei ediții a Quacquarelli Symonds (QS) World University Rankings 2025, unul dintre cele mai cunoscute clasamente din spațiul academic la nivel mondial, Universitatea din București este prima universitate din România în ceea ce privește rezultatele angajabilității absolvenților (Employment Outcomes) și reputația în rândul angajatorilor (Employer Reputation).
Universitatea din București se menține și anul acesta în topul celor mai importante universități din clasament. Astfel, pentru indicatorul care vizează rezultatele angajabilității absolvenților (Employment Outcomes), Universitatea din București este poziționată în primele 235 de universități din lume din 1.503 instituții care au fost incluse în clasamentul din acest an, în timp ce pentru indicatorul care vizează reputația în rândul angajatorilor (Employer Reputation), Universitatea din București se situează pe poziția 462 la nivel internațional.
Mai multe detalii cu privire la numărul de locuri scoase la concurs de fiecare facultate sunt disponibile pe site-urile celor 19 facultăți ale Universității din București.
Teodora Ion este redactor-șef adjunct și specialistă în domeniul relațiilor internaționale. Aria sa de expertiză include procesul retragerii Marii Britanii din Uniunea Europeană, relațiile comerciale globale și competiția pentru supremație dintre marile puteri ale lumii. Teodora este corespondent în cadrul summit-urilor Consiliului European și al celorlalte reuniuni decizionale de la nivelul UE.

You may like
Prezidențiale 2025: Principalii candidați au semnat “Declarația din Balconul Universității din București pentru păstrarea orientării euroatlantice a României și a valorilor democratice”
Universitatea din București lansează un “Apel pentru o Românie democratică și euroatlantică” care să fie semnat de candidații la prezidențiale în anticamera Balconului Universității – “tribună-simbol a democrației redescoperite de români”
Universitatea din București, prima universitate din România în topul QS by Subject 2025 în 5 domenii: Lingvistică, Limbi moderne, Filosofie, Informatică și Tehnologia informației și Chimie
Universitatea din București reiterează ferm angajamentul pentru ”apărarea democrației, libertății și orientării euroatlantice a României”: Idealurile Revoluției din decembrie 1989 trebuie să rămână și astăzi unicul reper
Universitatea din București reiterează în mod ferm angajamentul său pentru orientarea euroatlantică a României și valorile democratice
Universitatea din București, prima universitate din România în ceea ce privește cercetarea științifică interdisciplinară, conform clasamentului Times Higher Education – Interdisciplinary Science Rankings 2025
EDUCAȚIE
Ministrul Daniel David a prezentat raportul de diagnostic al educației și cercetării din România: Șase copii din 20 de se află în zona de analfabetism funcțional
Published
4 days agoon
May 19, 2025By
Teodora Ion
Ministerul Educației și Cercetării, Daniel David, a prezentat ”Raportul de diagnostic al educației și cercetării din România. Realizările prezente și implicații pentru noi reforme în domeniu (Raportul QX)”, document care face o radiografie a situației actuale din domeniul educației și cercetării și propune reforme pe termen mediu și lung astfel încât România să fie adaptată provocărilor viitorului.
Raportul QX urmărește, în prima fază, să identifice problemele majore ale domeniilor educației și cercetării și cauzele potențiale ale acestora, dar și aspectele pozitive ale acestor domenii și cauzele potențiale ale acestora.
Pornind de la acest diagnostic, Raportul QX prezintă apoi o serie de reforme bazate pe dovezi (evidence-based), bune practici europene/internaționale și/sau analizele mele reflexive, care să întărească punctele tari (și să adauge altele noi) și să corecteze problemele identificate.
În cadrul conferinței de presă, ministrul a pornit de întrebare-eșantion pentru a prezenta situația educației din România.
”Cum ar arăta România în 100 de oameni? Aproximativ 20 din acești 100 de oameni sunt copii, adică până la 18 ani. Cum arată ei? Patru sunt cam pierduți din sistemul educațional, nu știm unde sunt. Or fi în străinătate, or fi în țară, mediile rurale dezavantajate și nu participă la sistemul de educație? Aproximativ cinci sau șase se află în zona de analfabetism funcțional, cu roșu. Îi avem pe ceilalți zece cu verde, care au măcar nivelul de competență minimal pe care îl așteptăm după un sistem educațional. Am spus minimal. Unii sunt foarte ok, dar nu tot sunt acolo”, a arătat ministrul Daniel David.

© captură video – Ministerul Educației/ Facebook
Acesta a dezvăluit în cadrul conferinței de presă că situația nu este mai îmbucurătoare nici când vine vorba de adulți.
”Aproximativ 13 din cei 80 de adulți au studii superioare – 16% – un scor destul de mic, în condițiile în care media la nivelul Uniunii Europene este undeva în jur de 30. În zona de analfabetism funcțional, am pus cu roșu, aproximativ 25% sunt în această zonă, dar să știți, asta e zona foarte dură, că dacă luăm în calcul și riscul foarte crescut spre analfabetism funcțional, nu este 25%, ci la 38% și ar fi trebuit să colorăm mai mulți cu roșu, dar am vrut să păstrăm o doză de optimism. Iar pe celelalte rânduri vedeți absolvenți, vedeți, adulți din România care sunt absolvenți de studii liceale, postliceale sau de învățământ gimnazial sau primar. Asta așa arată România în acest moment, dacă ne uităm la datele statistice”, a explicat ministrul.
Domeniul cercetării, dezvoltării și inovării
În document, Daniel David prezintă o serie de probleme și cauze pe care le-a identificat în acest sector, oferă un set de soluții astfel încât ”sistemul național de cercetare-dezvoltare-inovare (CDI) să genereze cunoaștere științifică, prin care să rezolvăm probleme teoretice (mai ales prin cercetare fundamentală) și/sau practice (mai ales prin cercetare aplicativă – cercetare-dezvoltare), cu impact științific, sociocultural și/sau tehnologic”.
Problemele constatate sunt următoarele:
- Performanța sistemului național de CDI în a genera cunoaștere/inovație este una scăzută.
- Deși investițiile în infrastructura de CDI au fost foarte mari în ultimii ani, aceasta nu este exploatată adecvat, pentru a atrage fonduri internaționale
Cauzele care stau la baza acestor probleme:
- O fragmentare a sistemului care ne afectează capacitatea: (a) de a produce cunoaștere de calitate, (b) de a asigura coordonări eficiente între actorii sistemului de CDI care să susțină dezvoltare cumulativă, nu suprapuneri, și/sau (c) de a avea unități de CDI cu o masă critică care să conteze în vizibilitate/impact.
- Cultura organizațională derivată din modul istoric de dezvoltare a unităților din sistemul național de CDI nu este una care să stimuleze performanța în CDI.
- Resursa umană este (b) insuficientă, (b) distribuită neuniform în țară și (c) demotivată prin salariu și condițiile de lucru, stimulându-se astfel și fenomenul de brain-drain.
- Investițiile în infrastructura de CDI sunt adesea prost gândite: nu este corelată cu capacitatea resursei umane unde se face investiția (sau cu potențialula de fi atrasă acolo) și, în consecință, valoarea adusă în cunoaștere nu devine competitivă; nu sunt suficient de relaționate între ele, pentru a oferi infrastructuri naționale de CDI deschise, prin care să evităm suprapuneri costisitoare; nu se relaționează suficient cu temele internaționale mari de CDI (sau ale țării); nu sunt distribuite echilibrat în țară; nu au un mecanism eficient de sustenabilitate; nu sunt deschise și într-o logică de citizen science.
- Subfinanțare cronică
- Impredictibilitatea în finanțare și distribuirea fondurilor adesea în funcție de resursele punctuale (prost planificate multianual) și de actorii de putere
- Aspectele de etică a cercetării, deși declarativ se bazează pe bune practici internaționale, nu sunt uneori adoptate și/sau implementate în acest spirit, asistând adesea, atât la nivel local, cât și la nivel național, fie la exagerări, fie la relaxări incongruente cu bunele practici internaționale
Printre soluțiile propuse de ministrul Daniel David se numără evaluarea tuturor unităților de CDI din țară, proces care ar urma să fie finalizat la finalul anului, reașezarea arhitecturii sistemului național de CDI și a mecanismelor interne cheie și asigurarea unui buget adecvat.
Învățământul superior și educația pe tot parcursul vieții
Resursa umană formată în cadrul învățământului superior în disonanță cu nivelul potențialului țării și universități românești insuficiente de competitive reprezintă problemele semnalate în document atunci când vine vorba de învățământul superior.
Printre cauzele menționate care generează o astfel de realitate se numără o fragmentare mare a universităților românești care nu au o misiune clar diferențiată, nici o cultură a inovației, dispun de o organizare internă rigidă, sunt prea închise, fapt ce are impact direct asupra competitivității.
De asemenea, documentul arată că există o fragmentare a competențelor instituțiilor în formarea pe tot parcursul vieții, care generează suprapuneri, confuzii și eficiență scăzută.
La secțiunea de reforme, raportul recomandă o regândire:
- a arhitecturii învățământului superior prin diferențierea misiunii universităților în trei categorii: (1) educație; (2) educație și cercetare și (3) educație și cercetare avansată.
- flexibilizarea organizării programelor de studii în aceeași universitate.
- concentrări academice între universități și între universități și institute.
- a eticii academice, a formării pe tot parcursul vieții
Învățământul preuniversitar
Raportul menționează că analfabetismul funcțional poate avea potențialul de risc de securitate națională, listând două probleme majore:
- incapacitatea absolvenților de a asimila eficient competențele cheie în relație cu conținutul programelor
- absolvenții nu asimilează eficient competențele cheie în relație cu utilizarea conținutului programelor în viața cotidiană
Ministrul a constatat că patru cauze stau la baza acestor probleme:
Proces de învățământ nemodernizat:
- Curriculum prea încărcat, cu materii, ore și conținuturi.
- Manuale neatractive.
- Metode de predate-învățare ineficiente (inclusiv teme ineficiente).
- Sistemul de evaluare și concursurile de tip „olimpiade” nu favorizează toate competențele cheie.
- Meditațiile particulare pot afecta nepermis de mult procesul de învățământ.
- Copiii cu cerințe educaționale speciale (CES) nu sunt eficient integrați în sistemul de învățământ.
- Abandonul școlar crescut
Infrastructură școlară deficitară, care creează:
- Un context negativ pentru procesul de învățământ.
- Învățământ simultan sau în mai multe schimburi (chiar 3 pe alocuri).
Ecosistem educațional necoordonat, care generează:
- Confuzie de roluri între actorii sistemului educațional.
- Conflicte între actorii ecosistemului educațional.
- Dezvoltări fragmentare și necumulative.
Cauze transversale și/sau externe:
- Politizare și ideologizare – aspecte care interferează cu calitatea procesului de învățământ.
- Condiții socioeconomice – care generează avantaje sau dezavantaje cu impact asupra performanței educaționale.
- Birocrație – care interferează cu procesele esențiale din procesul de învățământ.
- Violență și consumul de droguri – care generează un context devaforizant al procesului de învățământ.
Daniel David propune șapte reforme în acest domeniu – curriculară, a evaluării, asociată copiilor cu cerințe educaționale speciale, reforma asociată abandonului școlar, aceea care vizează infrastructura școală, a ecosistemului educațional și reforme transversale – astfel încât ”absolvenții nivelului liceal” să devină vor buni specialiști, buni cetățeni și oameni echilibrați psihologic și cu o calitate bună a vieții, pregătiți pentru a intra pe piața muncii și/sau a-și continua studiile”.
Raportul prezentat luni de ministrul Daniel David va fi coordonat cu ”Raportul de țară” (Education & Skills) al OCDE, care va fi făcut public de OCDE și MEC în data de 27 mai 2025, în Aula Academiei Române, cu participarea domnului Andreas Schleicher, directorul OCDE pentru Educație și Competențe, și a prof. univ. dr. psih. Daniel David, ministrul Educației și Cercetării.
Documentul integral poate fi consultat AICI.
EDUCAȚIE
Programul Erasmus+ primește un premiu prestigios pentru contribuția sa la integrarea europeană
Published
2 weeks agoon
May 7, 2025By
Andreea Radu
Erasmus+, programul Uniunii Europene de sprijinire a educației, formării, tineretului și sportului, a primit premiul pentru integrare europeană 2025 din partea Cercle d’Economia. Programul a contribuit la modernizarea și internaționalizarea educației în Europa, nu numai prin mobilitate, ci și printr-o cooperare mai strânsă între instituțiile de învățământ superior din Europa și nu numai.
Potrivit unui comunicat de presă, Erasmus+ întruchipează ceea ce înseamnă integrarea europeană pentru cetățeni și principiile fundamentale ale Uniunii Europene: libera circulație și schimbul deschis între popoare. Până în prezent, programul a oferit oportunități de învățare pentru mai mult de 16 milioane de persoane.
Acesta continuă să sprijine dobândirea de competențe pentru toți, de la cursanți la personal, în toate sectoarele și la toate nivelurile de educație și formare.
Programul Erasmus+ contribuie la crearea și consolidarea unei identități comune bazate pe valorile noastre europene comune, precum respectul pentru demnitatea umană, libertatea, democrația, egalitatea, statul de drept și respectarea drepturilor omului.
Premiul pentru integrare europeană a fost creat în 2020, de Cercle d’Economia. Printre laureații anteriori se numără fostul președinte al Băncii Centrale Europene și fostul prim-ministru italian Mario Draghi (2020) și președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen (2022). Premiul va fi prezentat de Jaume Guardiola, președintele Cercle d’Economia, și Salvador Illa, președintele Cataloniei.
EDUCAȚIE
România, parte a strategiei europene pentru știință și inovație la conferința ”Choose Europe for Science” de la Sorbona
Published
3 weeks agoon
May 5, 2025By
Diana Zaim
Președintele Autorității Naționale pentru Cercetare, Andrei Alexandru, a participat la conferința internațională „Choose Europe for Science”, organizată la Sorbona, la inițiativa președintelui Emmanuel Macron.
Evenimentul dedicat cercetării în Europa a avut ca obiectiv promovarea unei științe libere și deschise pe continentul european, precum și accelerarea tranziției de la cercetarea de excelență la inovație și oportunități economice.
„Participarea României la acest eveniment de anvergură reflectă angajamentul nostru pentru dezvoltarea cercetării și #inovării, precum și pentru integrarea în eforturile comune ale Uniunii Europene de a deveni un lider global în tehnologiile de vârf. Vom sprijini cercetătorii români și vom facilita accesul acestora la oportunitățile oferite de programele europene”, a declarat Andrei Alexandru, președintele ANC.
De asemenea, Autoritatea Națională pentru Cercetare își reafirmă angajamentul pentru promovarea excelenței științifice și colaborarea internațională, contribuind activ la obiectivele strategice ale Uniunii Europene în domeniul cercetării și inovării.
„Europa trebuie să devină un refugiu pentru cercetători și profesorii-cercetători, în fața amenințărilor. (…) Europa noastră trebuie să facă mai mult, și acesta este programul pe care tocmai l-am anunțat, Choose Europe for Science, cu acțiuni, finanțare și principii. În esență, mesajul este simplu: dacă iubiți libertatea, veniți și ajutați-ne să rămânem liberi, să facem cercetare aici, să ne ajutăm să fim mai buni, să investim în viitorul nostru”, a transmis Emmanuel Macron din amfiteatrul de la Sorbona.
Concrete & Design Solutions
INCAS - Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare Aerospațială „Elie Carafoli”

Miniștrii de Finanțe din G7 intenționează să „maximizeze presiunea” asupra Rusiei, în cazul în care Moscova nu acceptă un armistițiu în Ucraina

”Este clar pentru întreaga lume: Este vina Rusiei pentru că suntem încă în război”, subliniază Zelenski

Miniștrii Apărării din România, Bulgaria, R. Moldova și Turcia au discutat despre provocările din regiunea Mării Negre și importanța acesteia în arhitectura de securitate europeană

Opt țări membre solicită măsuri suplimentare pentru a consolida pregătirea în fața amenințărilor multiple: ”Ritmul acțiunilor noastre ar trebui să se alinieze cu urgența provocărilor pe care le avem în față”

Comisia Europeană cere documentații suplimentare pentru modificarea PNRR. Boloș: Vrem un plan implementabil, coerent și realizabil

Iulian Chifu: Manual pentru conducătorii statelor mici: cum să navighezi fără lanternă și busolă în secolul 21. Hybris, haos, instabilitate: reașezarea de durată a lumii

Emmanuel Macron a discutat cu Xi Jinping despre tensiunile comerciale și războaiele din Ucraina și Gaza: Companiile noastre au nevoie de condiții de concurență echitabilă în ambele țări

Nicușor Dan afirmă angajamentul său de a consolida relațiile și “prietenia istorică” România – Israel după ce a fost felicitat de premierul israelian Netanyahu

Nicușor Dan asigură aliații că România va fi aliniată la obiectivul NATO de creștere a bugetelor apărării și dorește o întâlnire cu Mark Rutte înainte de summitul de la Haga

Roberta Metsola, președinta Parlamentului European, a fost laureată cu Premiul Timișoara pentru Valori Europene, salutând un oraș “care a modelat povestea României și a Europei”

V. Ponta: Discuţiile din Parlament privind bugetul încep la 14 ianuarie

Mapamond: Care vor fi principalele evenimente ale anului 2013

Angela Merkel: “Mediul economic va fi mai dificil în 2013”

9 mai, o triplă sărbătoare pentru români: Ziua Europei, a Independenţei României şi sfârşitul celui de-al Doilea Război Mondial

Barometru: Cluj-Napoca înregistrează cea mai ridicată calitate a vieții din România, alături de Oradea și Alba Iulia

Ambasadorul SUA Adrian Zuckerman: România va deveni cel mai mare producător și exportator de energie din Europa

Huffington Post: România a fost condusă din 1989 de “o clică incompetentă de escroci foşti comunişti”

Premierul Italiei, Mario Monti, a demisionat

Președintele Klaus Iohannis a promulgat legea care interzice pentru 10 ani exportul de buștean în spațiul extracomunitar

Acord fără precedent în istoria UE: După un maraton de negocieri, Angela Merkel, Mark Rutte, Klaus Iohannis și ceilalți lideri au aprobat planul și bugetul de 1,82 trilioane de euro pentru relansarea Europei

”Revizionismul agresiv al Rusiei amenință nu doar securitatea și integritatea teritorială a Ucrainei, ci și securitatea noastră comună în Europa”, subliniază Friedrich Merz din Lituania

Boloș: Renegocierea PNRR va fi finalizată până la finalul lunii mai. Cererile de plată vor fi restructurate pentru a asigura absorbția fondurilor până în 2026

Von der Leyen: Bugetul actual al UE a fost proiectat pentru o lume care nu mai există. Următorul trebuie să fie flexibil, coerent, descentralizat și simplificat

Ministrul Daniel David a prezentat raportul de diagnostic al educației și cercetării din România: Șase copii din 20 de se află în zona de analfabetism funcțional

Decidenți din Parlamentul României și European își exprimă deschiderea de a consolida dialogul cu mediul de afaceri românesc pentru a crește absorbția fondurilor europene: România trebuie să rămână ancorată în UE

Radu Burnete, directorul executiv al Confederației Concordia reliefează caracterul vital al fondurilor UE pentru economia românească: Dacă nu aducem fiecare euro în țară, ne paște recesiunea

Romanian Business Leaders face apel la dialog între decidenții politici și antreprenori și avansează un set de 10 măsuri concrete pentru a accesa ”mai mulți bani” europeni, ”mai repede și mai bine”

Ministrul Finanțelor, vești bune de la Bruxelles: România va încasa pe 10 iunie 1,3 miliarde de euro din a treia cerere de plată din PNRR

„Stare de urgență în gândire și acțiune”: Von der Leyen și noul cancelar german susțin mobilizarea rapidă privind competitivitatea UE, sprijinirea Ucrainei și gestionarea migrației

Marcel Boloș confirmă riscul de suspendare a fondurilor europene dacă reforma fiscală nu este implementată
Trending
- POLITICĂ1 week ago
Simion îi răspunde lui Tusk cu o fotografie cu Putin din anul 2010: “În această fotografie este omul lui Putin în Polonia”
- POLITICĂ5 days ago
Alegeri prezidențiale 2025/ Exit-poll: Nicușor Dan – 54,9%, George Simion – 45,1%. România a decis cu cea mai mare prezență la vot din ultimii 25 de ani
- POLITICĂ4 days ago
Nicușor Dan a fost ales președinte al României. Este primul candidat independent care devine președinte al republicii (rezultate finale)
- POLITICĂ1 week ago
Sondaj IRSOP: Nicuşor Dan conduce pe trend crescător în cursa cu George Simion pentru Cotroceni, cu 52% la 48%. Majoritatea alegătorilor cred că Dan va întări România în NATO și UE, iar Simion va căuta relații bune cu Rusia
- POLITICĂ5 days ago
LIVE UPDATE Prezidențiale 2025: George Simion vs. Nicușor Dan – Finala pentru Cotroceni sau cine va conduce destinul României în următorii cinci ani