Connect with us

COMISIA EUROPEANA

Victorie de etapă pentru Franța și România: Comisia Europeană a ajuns la un acord politic pentru includerea gazelor și energiei nucleare pe lista investițiilor verzi, în pofida opoziției Germaniei

Published

on

© Administrația Prezidențială

Comisia Europeană a prezentat miercuri Actul delegat complementar privind taxonomia în domeniul climei, Colegiul comisarilor ajungând la un acord politic asupra textului care prevede includerea “anumitor activități în domeniul gazelor naturale și al energiei nucleare” pe lista investițiilor pe care Uniunea Europeană le va finanța pentru atingerea decarbonizării. Prin această propunere, criticată de Germania, Comisia Europeană dă astfel curs solicitărilor României, Franței și altor state UE care consideră crucială acceptarea gazelor naturale și a energiei nucleare pe lista investițiilor verzi ale Uniunii Europene, precum și cerințelor exprimate la Bruxelles de președintele Klaus Iohannis și premierul Nicolae Ciucă. Odată încheiată perioada de examinare și cu condiția ca niciunul dintre colegiuitori – Parlamentul și Consiliul – să nu fi formulat obiecții, Actul delegat complementar va intra în vigoare și se va aplica începând cu 1 ianuarie 2023.

Actul delegat prezentat de executivul european, salutat deja de președintele Iohannis, introduce “activități economice suplimentare din sectorul energetic în taxonomia UE”, iar “textul stabilește condiții clare și stricte, în conformitate cu articolul 10 alineatul (2) din Regulamentul privind taxonomia, sub rezerva cărora anumite activități din sectorul nuclear și al gazelor naturale pot fi adăugate ca activități tranzitorii la cele deja reglementate de primul act delegat privind atenuarea schimbărilor climatice și adaptarea la schimbările climatice, aplicabil de la 1 ianuarie 2022”.

Conform unui comunicat al Comisiei Europene, aceste condiții stricte sunt următoarele: atât pentru gaz, cât și pentru nuclear, să contribuie la tranziția către neutralitatea climatică; pentru nuclear, să îndeplinească cerințele de securitate nucleară și de mediu; iar pentru gaz, să contribuie la tranziția de la cărbune la surse regenerabile.

Ce prevede Actul delegat complementar privind taxonomia în domeniul climei

– Include activități economice suplimentare din sectorul energetic în taxonomia UE. Textul stabilește, în temeiul articolului 10 alineatul (2) din Regulamentul privind taxonomia, condiții clare și stricte sub rezerva respectării cărora anumite activități din sectorul nuclear și al gazelor naturale pot fi incluse ca activități de tranziție alături de cele vizate deja de primul Act delegat privind atenuarea schimbărilor climatice și adaptarea la acestea, aplicabil de la 1 ianuarie 2022. Aceste condiții stricte sunt următoarele: atât în cazul sectorului gazelor naturale, cât și al energiei nucleare, activitățile trebuie să contribuie la tranziția către neutralitatea climatică; în cazul energiei nucleare, activitățile trebuie să îndeplinească o serie de cerințe în materie de securitate nucleară și de mediu; în ceea ce privește sectorul gazelor naturale, activitățile trebuie să contribuie la tranziția de la generarea energiei pe bază de cărbune către energia produsă din surse regenerabile. Condiții suplimentare mai specifice se aplică tuturor activităților de mai sus și sunt specificate în Actul delegat complementar adoptat astăzi.

– Introduce cerințe specifice pentru întreprinderi, de a furniza informații privind activitățile lor în sectorul gazelor naturale și al energiei nucleare. Din rațiuni de transparență, Comisia a modificat astăzi Actul delegat de completare a Regulamentului privind taxonomia în ceea ce privește obligațiile de furnizare de informații, astfel încât investitorii să poată identifica activitățile din sectorul gazelor naturale sau al energiei nucleare care pot reprezenta oportunități de investiții și să poată face, așadar, alegeri în cunoștință de cauză.

UE a dat curs solicitărilor României și Franței la finele anului trecut, când Comisia Europeană a început consultările pentru includerea gazelor și energiei nucleare în taxonomie

Textul actului delegat complementar se bazează pe consultările avute la nivel de experți cu Grupul de experți al statelor membre privind finanțarea durabilă și cu Platforma privind finanțarea durabilă pe care Comisia Europeană le-a lansat la data de 31 decembrie 2021. Comisia a ținut, de asemenea, seama de observațiile primite din partea Parlamentului European pe această temă. Comisia a analizat cu atenție contribuțiile primite de la aceste părți interesate și le-a avut în vedere la elaborarea textului prezentat astăzi. De exemplu, în urma observațiilor primite, au fost aduse ajustări punctuale criteriilor tehnice de examinare și cerințelor de furnizare de informații și de verificare pentru a le spori claritatea și ușurința de utilizare.

Pentru ca UE să devină neutră din punct de vedere climatic până în 2050, sunt necesare numeroase investiții private, atrage atenția Comisia European, precizând că taxonomia UE urmărește să orienteze investițiile private către activitățile care sunt necesare pentru a atinge neutralitatea climatică.

“Clasificarea taxonomiei nu determină dacă o anumită tehnologie va face sau nu parte din mixurile energetice ale statelor membre. Obiectivul este acela de a accelera tranziția, apelând la toate soluțiile posibile pentru a ne ajuta să ne atingem obiectivele climatice. Ținând cont de recomandările științifice și de progresul tehnologic actual, Comisia consideră că există un rol pentru investițiile private în activitățile din domeniul gazelor naturale și al energiei nucleare în cadrul tranziției. Activitățile din domeniul gazelor și al energiei nucleare selectate sunt în conformitate cu obiectivele UE în materie de climă și de mediu și ne vor permite să accelerăm trecerea de la activitățile mai poluante, cum ar fi producția de cărbune, la un viitor neutru din punct de vedere climatic, bazat în principal pe surse de energie regenerabile”, a mai precizat executivul european.

Franța și România, în opoziție cu Germania privind energia nucleară

Actul delegat complementar privind taxonomia climei prezentat miercuri reprezintă o cerință periodică pe care Franța, România și alte state din Uniunea Europeană au avansat-o Comisiei Europene, în pofida opoziției puternice a Germaniei, care nu dorește includerea energiei nucleare pe lista investițiilor verzi.

”Toate evaluările științifice solicitate de Comisia Europeană cu privire la impactul energiei nucleare asupra mediului au ajuns la aceeași concluzie: nu există nicio dovadă științifică care să demonstreze că energia nucleară este mai puțin prietenoasă cu clima decât oricare dintre sursele de energie incluse în taxonomie”, se arată într-o declarație semnată lunile trecute de reprezentanții Franței, Poloniei, Ungariei, Slovaciei, Bulgariei, Croației, Sloveniei, României, înainte de hotărârea Comisiei Europene cu privire la includerea sau nu a gazelor naturale și energiei nucleare pe lista investițiilor ”verzi”.

În schimb, Germania și alte patru state UE au cerut Comisiei Europene să nu accepte propunerea Franței și României de a include energia nucleară pe lista investițiilor “verzi”. Ulterior, la începutul anului în curs, Germania a prezentat din nou obiecții față de proiectul Uniunii Europene de a considera sustenabile unele centrale nucleare și o parte dintre centralele electrice care utilizează gazele naturale drept combustibil. Prezent recent la Bruxelles, ministrul german al afacerilor economice și acțiunii climatice, Robert Habeck, a afirmat că se opune propunerii de a include energia nucleară pe lista investițiilor ”verzi”, militând pentru ”tehnologii fabricate în UE”.

Aflat la cârma Consiliului UE pentru primele șase luni ale lui 2022, președintele francez Emmanuel Macron a subliniat că energia nucleară trebuie să se afle în centrul strategiei Uniunii Europene pentru tranziţia energetică, deoarece va ajuta la reducerea emisiilor de dioxid de carbon (CO2) şi la câştigarea independenţei faţă de importurile de combustibili. Macron, a cărui țară depinde cel mai mult de energia nucleară, a afirmat, în noiembrie anul trecut, într-un discurs adresat națiunii că Franţa va relansa construcţia de reactoare nucleare pentru a asigura independenţa energetică şi pentru a îndeplini obiectivele climatice.

Mizele energiei nucleare pentru România

Într-un semnal clar și al angajamentului României în această direcție, președintele Klaus Iohannis și emisarul special pentru climă al președintelui SUA, John Kerry, au anunțat la summitul liderilor mondiali de la COP26 planurile de a construi în România, în parteneriat cu compania americană NuScale Power, o centrală cu reactor modular de mici dimensiuni (SMR), “prima de acest fel”, aducând cea mai recentă tehnologie nucleară civilă într-o parte importantă a Europei.

România va deveni astfel prima țară din lume în care va fi implementată tehnologia americană a reactoarelor nucleare modulare de mici dimensiuni. Prin această intenție, România va include Reactoare Modulare Mici (SMR) în sistemul național de producere a energiei până în anul 2028, ceea ce va consolida parteneriatul cu SUA în domeniul nuclear civil. Acordul a fost salutat de John Kerry, care a calificat acest pas drept unul “vizionar” și “de pionierat” din partea României, care a arătat că și Franța susține acest tip de energie.

Acordul din noiembrie 2021 între Washington și București a venit să dezvolte un nou domeniu al cooperării în cadrul Parteneriatului Strategic bilateral – cel al energiei nucleare civile. Această cooperare a devenit posibilă după ce președinții Statelor Unite și României au adoptat, în august 2019, la Casa Albă, o declarație comună prin care au încurajat “puternic colaborarea strânsă a industriilor noastre pentru a sprijini obiectivele României în domeniul energiei nucleare civile”.

Ulterior, România şi SUA au parafat la 9 octombrie 2020, la Washington, un acord interguvernamental extins care permite cooperarea în ceea ce priveşte domenii de importanţă pentru România, cum ar fi proiectul Unităţilor 3 şi 4 ale Centralei Nuclearo-electrice de la Cernavodă, retehnologizarea Unităţii 1, precum şi cooperare pe diverse paliere în domeniul nuclear civil din România. Separat de acordul parafat, România a identificat interesul SUA şi pentru o componentă de finanţare de 7 miliarde de dolari pentru dezvoltarea proiectelor din domeniul energetic printr-un Memorandum de Înţelegere cu Exim US.

Acordul istoric va pune bazele pentru ca România să utilizeze expertiza și tehnologia SUA cu o echipă multinațională care construiește unitățile de reactor 3 și 4 ale centralei nucleare de la Cernavodă și unitatea de reactoare a reactorului 1. Acest acord subliniază importanța parteneriatului strategic între Statele Unite și România și angajamentul reciproc pentru securitatea energetică în regiune. Proiectul în valoare de 8 miliarde de dolari va fi coordonat de compania americană AECom și va implica un consorțiu euro-atlantic format din companii din România, Franța și Canada, cu această țară din România semnând anul trecut, la Paris, un memorandum pentru promovarea cooperării în domeniul nuclear civil. Tehnologia utilizată în dezvoltarea reactoarelor 3 şi 4 va fi CANDU 6, similar celei utilizate în prezent la unităţile 1 şi 2.

Acordul cu pricina a fost aprobat de Comisia Europeană, facilitând guvernelor României și Statelor Unite posibilitatea de a semna această înțelegere, la 9 decembrie 2020, la București.

Potrivit Eurostat, energia nucleară a reprezentat anul trecut 21% din producția totală de electricitate a României.

Robert Lupițu este redactor-șef, specialist în relații internaționale, jurnalist în afaceri europene și NATO. Robert este laureat al concursului ”Reporter și Blogger European” la categoria Editorial și co-autor al volumelor ”România transatlantică” și ”100 de pași pentru o cetățenie europeană activă”. Face parte din Global Shapers Community, o inițiativă World Economic Forum, și este Young Strategic Leader în cadrul inițiativelor The Aspen Institute. Din 2019, Robert este membru al programului #TT27 Leadership Academy organizat de European Political Strategy Center, think tank-ul Comisiei Europene.

COMISIA EUROPEANA

“Consens neobișnuit de rapid pentru funcțiile de top din UE” vs. “liderii nu vin la Bruxelles să aprobe un acord”: Cei 4 lideri care ar urma să conducă Uniunea

Published

on

Majoritatea pro-europeană pe care Partidul Popular European (PPE), Socialiștii Europeni (S&D) și liberalii de la Renew Europe o vor putea păstra în următorul Parlament și creșterea influenței extremei drepte ar putea declanșa un consens neobișnuit de timpuriu și rapid asupra funcțiilor de top de la nivelul Uniunii Europene, respectiv poziția de președinte al Comisiei Europene, de președinte al Consiliului European, de președinte al Parlamentului European și de Înalt Reprezentant al UE pentru afaceri externe și politică de securitate.

“Dacă vă așteptați la luni întregi de dueluri, la acțiuni politice palpitante și la puterea de la Bruxelles care scoate cuțitele ascuțite pentru a-și asigura posturile de conducere din UE în urma alegerilor europene, s-ar putea să fiți dezamăgiți”, scrie Politico Europe, într-un material în care citează diplomați europeni.

Astfel, “un consens neobișnuit de timpuriu pare să se contureze” în privința funcțiilor de top din conducerea UE, scrie Politico Europe, numindu-i pe Ursula von der Leyen din Germania pentru un al doilea mandat de președinte al Comisiei Europene, pe fostul prim-ministrul social-democrat portughez António Costa ca președinte al Consiliului European, pe Roberta Metsola ca președintă a Parlamentului European și pe prim-ministrul Estoniei Kaja Kallas ca Înalt Reprezentant al UE pentru afaceri externe și politică de securitate.

O explicație succintă: Cum se derulează acest proces?

Numirea liderilor instituțiilor Uniunii Europene este un proces care se desfășoară după reguli stabilite de Tratatul Uniunii Europene și criterii stabilite de liderii statelor membre. Consiliul European, fieful celor 27 de șefi de state sau de guverne, este instituția care decide cine vor fi președintele Consiliului European (doi ani și jumătate cu posibilitatea reînnoirii), Înaltul Reprezentant (cinci ani) și președintele Comisiei Europene (cinci ani). Deținătorul funcției de președinte al Parlamentului este ales la nivelul eurodeputaților pentru un mandat de doi ani și jumătate, cutuma prevede că poziția este împărțită de către cele două mari forțe politice – PPE și S&D -, fiecare câte o jumătate de mandat, dar ea ilustrează și echilibrul de forțe convenit la nivelul Consiliului European.

Dacă decizia în ceea ce privește președintele Consiliului European și Înaltul Reprezentant este una singulară, candidatul pentru șefia Comisiei Europene are nevoie să obțină nominalizarea din partea liderilor celor 27 de state membre, reuniți în Consiliului European, pentru a ajunge la votul din Parlamentul European. Potrivit tratatului UE, Consiliul European, ținând cont de rezultatele alegerilor europene, trebuie să hotărască cu majoritate calificată (minim 55% din statele membre care reprezintă 65% din populația UE) asupra unui candidat.

Rezultatele alegerilor europene, extinderea succesivă a Uniunii Europene și reforma UE prin înființarea funcțiilor de Înalt Reprezentant (în 1999) și președinte de Consiliu European (în 2009) i-a determinat pe liderii europeni să introducă și criterii politice pentru stabilirea liderilor acestor instituții: apartenența politică, proveniența geografică și echilibrul de gen.

Consensul menționat de Politico Europe regăsește aceste propuneri în următoarea situație: Ursula von der Leyen, candidat pentru un nou mandat la șefia Comisiei Europene, face parte din Partidul Popular European, câștigător al alegerilor europene, și provine din Germania (centru-nord). Roberta Metsola, actuala președintă a Parlamentului European, este tot din PPE, provine din Malta (sudul Europei). Fostul premier portughez Antonio Costa este un lider influent al Socialiștilor și Democraților Europeni și provine din sud-vestul Europei. Kaja Kallas face parte din familia politică liberală Renew Europe și provine din Europa de Est.

Politico Europe: Nimic nu este scris în piatră, dar schița unui acord este pregătită pentru primul summit din 17 iunie

Opt oficiali și diplomați europeni au declarat pentru Politico Europe că deși nimic nu este stabilit în piatră, se așteaptă schița unui acord până prima reuniune a liderilor europeni.

La o săptămână după alegerile europene, liderii celor 27 de state membre ale Uniunii Europene își vor da întâlnire pentru un prim summit post-electoral, la Bruxelles, pe 17 iunie, succedat de summitul de vară al Consiliului European, din 27-28 iunie, pentru a decide cine vor fi liderii care vor conduce destinele instituțiilor UE până în 2029, respectiv președintele Comisiei Europene, președintele Consiliului European și Înaltul Reprezentant al UE pentru afaceri externe și politică de securitate.

Bateți în lemn, dar, de data aceasta, lucrurile ar putea merge relativ repede”, a declarat un oficial european, deși a avertizat că un acord oficial nu va fi încheiat până când liderii nu se vor întâlni din nou pe 27-28 iunie.

Șansa lui von der Leyen la un nou mandat la șefia CE: Înfrângerea zdrobitoare a lui Macron în fața extremei-drepte

Alinierea diplomatică rapidă în jurul celor 4 contrastează puternic cu așteptările de dinaintea alegerilor europene, când la Bruxelles circulau zvonuri potrivit cărora președintele francez Emmanuel Macron Macron lua în considerare alternative la Ursula von der Leyen pentru șefia executivului Uniunii Europene.

“Cu cât aud mai mult optimism, cu atât devin mai nervos”, a declarat un diplomat european.

Partidul Popular European, care rămâne cea mai mare forță politică după alegerile europene, dorește să garanteze un al doilea mandat de cinci ani pentru von der Leyen. În condițiile în care Macron este concentrat asupra alegerilor legislative anticipate pe care le-a convocat ca urmare a eșecului zdrobitor în fața extremei-drepte la alegerile pentru Parlamentul, liderii continentului sunt aproape siguri că o vor împinge pe aceasta să treacă.

Liderii nu o pot ocoli, chiar și cei care ar vrea. Ea este candidatul lor principal, ei sunt cel mai mare partid. Ea va fi prima care va acționa”, a declarat un alt oficial european.

Numirile lui António Costa și Kajei Kallas, cele mai complicate. Pentru Roberta Metsola, un drum facil

Socialiștii, al doilea grup ca mărime din Parlamentul European și o parte esențială a actualei coaliții centriste pro-europene, vizează conducerea Consiliului European, care reprezintă cele 27 de țări membre ale UE.

António Costa este favorit în cursa pentru a-i succeda actualului președinte al Consiliului European, Charles Michel, însă candidatura lui ar putea fi în continuare complicată de problemele sale juridice.

Cel mai incert post, în acest moment, este cel de Înalt Reprezentant al UE pentru afaceri externe și politică de securitate, au declarat patru oficiali.

Prim-ministrul estonian Kallas este interesat de acest post și, în calitate de femeie liberală est-europeană și lider național, ar fi o alegere aproape ideală pentru liberali în alegerea succesorului lui Josep Borrell, mai ales că ei vor fi a treia forță politică, dar care a pierdut multe mandate.

Rezerve au fost exprimate de unii lideri europeni faţă de cei doi din urmă, António Costa fiind investigat în Portugalia într-un dosar care a condus la demisia sa din funcţia de premier, în timp ce Kaja Kallas este cunoscută prin radicalismul său antirusesc, mai mulți lideri occidentali manifestându-şi înaintea alegerilor teama că s-ar putea ca ea să se concentreze exclusiv asupra Rusiei şi să neglijeze alte zone, precum Africa şi Orientul Mijlociu.

Această opoziţie faţă de Kallas s-a estompat deoarece numele său s-ar potrivi acestei numiri din punct de vedere geografic, politic și diplomatic, în timp ce în cazul lui Costa numeroase capitale europene nu consideră problemele sale judiciare un obstacol pentru a veni la Bruxelles, mai ales că el are o relaţie de lucru bună cu Ursula von der Leyen.

Cea mai ușoară dintre cele patru nominalizări va fi acordarea unui nou mandat de doi ani și jumătate actualului președinte al Parlamentului European, Roberta Metsola, care face parte din PPE. Dar Parlamentul însuși, și nu liderii UE, este cel care are ultimul cuvânt în această decizie.

În zilele următoare, la dineul informal și la summit, liderii europeni se vor târgui cu von der Leyen pentru a obține concesii în schimbul sprijinului lor, oferindu-i acesteia susținere la schimb cu portofolii cheie în viitoarea Comisie Europeană.

Aceștia sunt șefi de stat și de guvern. Ei nu vin la Bruxelles doar pentru a aproba un acord“, a declarat un al treilea diplomat european.

Chiar dacă Consiliul European ajunge rapid la un acord cu privire la puzzle-ul pozițiilor de conducere, mai există încă obstacolul Parlamentului European, care ar putea vota un al doilea mandat de cinci ani pentru von der Leyen la data de 18 iulie.

“Întotdeauna există o surpriză în discuțiile privind funcția de conducere”, a declarat un al patrulea diplomat european.

Președintele Comisiei Europene are nevoie de o majoritate la vot de 361 de membri ai Parlamentului European pentru a fi ales. Deși coaliția pro-europeană PPE – S&D – Renew Europe a obținut peste 400 de locuri, încă există reticențe în rândul mai mulți eurodeputați în ce o privește pe Ursula von der Leyen.

Continue Reading

COMISIA EUROPEANA

CE prezintă etapele cheie și acțiunile necesare pentru implementarea Pactului privind migrația și Azilul. Statele membre vor pregăti planuri naționale de implementare până în decembrie

Published

on

© European Union 2016 - Source : EP

După semnarea unui acord istoric asupra Pactului privind migrația și azilul, Comisia Europeană a anunțat miercuri, 12 iunie, începutul unui proces amplu de transpunere a noii legislații într-o realitate operațională. Acest proces va fi derulat în următorii doi ani, cu sprijinul activ al statelor membre și al agențiilor UE, pentru a asigura implementarea eficientă și coordonată a noilor reguli până la mijlocul anului 2026.

Planul comun de punere în aplicare, adoptat astăzi de Comisie, detaliază etapele cheie și acțiunile necesare pentru ca toate statele membre să dezvolte capacitățile juridice și operaționale necesare. Acest plan constituie un model pentru planurile naționale de implementare, care trebuie adoptate până la sfârșitul acestui an.

Cele 10 elemente constitutive ale planului includ:

1. Un sistem comun de informații privind migrația și azilul (Eurodac): Un sistem comun de informații pentru migrație și azil, esențial pentru stabilirea responsabilităților și monitorizarea deplasărilor secundare ale solicitanților de azil.
2. Gestionarea migrației la frontierele externe ale UE: Instituirea unor proceduri rapide și eficiente de azil și returnare pentru migranții în situație neregulamentară.
3. Asigurarea unor standarde de primire adecvate pentru solicitanți, inclusiv acces rapid la piața muncii și servicii medicale.
4. Proceduri de azil echitabile, eficiente și convergente: Simplificarea proceselor de evaluare și decizie privind cererile de azil, cu garantarea drepturilor solicitanților.
5. Proceduri de returnare eficiente și echitabile: Eficientizarea procesului de returnare pentru cei care nu au dreptul de a rămâne în UE.
6. Un sistem echitabil și eficient: punerea în aplicare a noilor norme în materie de responsabilitate: Stabilirea unei repartizări echitabile a responsabilităților între statele membre și prevenirea abuzurilor sistemului.
7. Asigurarea funcționării solidarității Implementarea unui mecanism permanent și obligatoriu de solidaritate pentru a sprijini statele sub presiune.
8. Pregătirea, planificarea pentru situații de urgență și răspunsul în situații de criză: Consolidarea rezilienței și reducerea riscurilor de criză în contextul migrației.
9.Noi garanții pentru solicitanții de azil și persoanele vulnerabile: Monitorizarea și protejarea drepturilor fundamentale ale solicitanților, în special ale celor vulnerabili.
10.Relocare, incluziune și integrare: Intensificarea eforturilor de relocare și integrare a migranților în comunitățile statelor membre.

Planul comun de punere în aplicare va fi prezentat statelor membre în cadrul Consiliului Afaceri Interne. Statele membre trebuie să își pregătească propriile planuri naționale de implementare până la 12 decembrie 2024. Comisia și agențiile UE vor oferi sprijin operațional, tehnic și financiar pe parcursul întregului proces.

Comisia a înființat echipe de sprijin specializate care vor vizita toate capitalele statelor membre până în toamnă pentru a ajuta la pregătirea planurilor naționale. Progresele în implementarea pactului vor fi monitorizate îndeaproape și raportate periodic Parlamentului European și Consiliului.

Continue Reading

COMISIA EUROPEANA

Comisia Europeană propune ca protecția temporară pentru persoanele care fug de agresiunea rusă împotriva Ucrainei să fie prelungită până în martie 2026

Published

on

© European Union 2022 - Source : EC Audiovisual

Comisia Europeană a propus prelungirea cu încă un an, de la 5 martie 2025 la 4 martie 2026, a protecției temporare pentru persoanele care fug de agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei.

Având în vedere atacurile continue ale Rusiei asupra infrastructurii civile și critice din întreaga Ucraină, în prezent nu există condiții sigure și durabile pentru întoarcerea persoanelor în Ucraina.

Prin urmare, Comisia consideră că motivele pentru protecția temporară persistă și că aceasta ar trebui prelungită pentru încă un an, ca răspuns necesar și adecvat la situația actuală.

”UE este unită în ceea ce privește protejarea persoanelor care fug din calea războiului brutal de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei. Protecția temporară a dat deja speranță la aproape 4,2 milioane de persoane din UE. Vom continua să le oferim protecție temporară ucrainenilor atât timp cât va fi nevoie. Am încredere că Consiliul va lua rapid decizia de a prelungi protecția temporară pentru încă un an”, a subliniat Ylva Johansson, comisar european pentru afaceri interne. 

Potrivit Eurostat, la 30 aprilie 2024, 4,2 milioane de cetățeni din afara UE care au fugit din Ucraina ca urmare a războiului de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei se bucurau de protecție temporară în UE, cei mai mulți dintre ei găsindu-și refugiu în Polonia, Cehia, Italia și România.

În contextul declanșării războiului ilegal și neprovocat împotriva Ucrainei de către Rusia, Uniunea Europeană a activat la începutul lunii martie 2022 Directiva privind protecția temporară, un mecanism de urgență care este activat în circumstanțe excepționale în care se înregistrează un aflux masiv, scopul urmărit fiind: acordarea de protecție colectivă persoanelor strămutate și reducerea presiunii asupra sistemelor naționale de azil ale țărilor UE.

Potrivit Consiliului, sistemul de protecție temporară se aplică următoarelor persoane, dacă își aveau reședința în Ucraina la 24 februarie 2022 sau înainte de această dată:

  • cetățenilor ucraineni și membrilor familiilor acestora
  • cetățenilor altor țări decât Ucraina și apatrizilor care beneficiază de protecție internațională în Ucraina (de exemplu refugiați și beneficiari ai protecției subsidiare), precum și membrilor familiilor acestora
  • cetățenilor altor țări decât Ucraina care dețin un permis de ședere permanentă și care nu se pot întoarce în țara lor de origine în condiții sigure și stabile (se poate aplica și o protecție adecvată la nivel național)

Sistemul se poate aplica și altor persoane, inclusiv:

  • cetățenilor ucraineni care au fugit din Ucraina cu puțin timp înainte de 24 februarie
  • cetățenilor ucraineni care se aflau pe teritoriul UE imediat înainte de 24 februarie (de exemplu în vacanță sau din motive profesionale)
  • cetățenilor altor țări decât Ucraina care dețin un permis de ședere temporară și care nu se pot întoarce în țara lor de origine în condiții sigure și stabile

Toate persoanele care fug din Ucraina, indiferent de categoria în care se încadrează, sunt primite în UE înainte de a se întoarce în locul de origine.

Comisia va prezenta propunerea miniștrilor în cadrul Consiliului Justiție și Afaceri Interne din 13 iunie. Consiliul va trebui apoi să adopte în mod oficial propunerea.

Continue Reading

Facebook

Concrete & Design Solutions

Concrete-Design-Solutions
NATO11 mins ago

Germania și Polonia nu mai pot furniza Ucrainei sisteme Patriot suplimentare. Pistorius: Alţi aliaţi pot face mai mult

ROMÂNIA19 mins ago

România, partener al Coaliției Globale pentru Justiție Socială. Ministrul Simona Bucura-Oprescu: Luăm măsuri active pentru a avea locuri de muncă decente, mai bine plătite, precum și o societate incluzivă

U.E.33 mins ago

Extrema-dreaptă poate fi “izolată” în Germania, susține Martin Schulz, în timp ce admite o “divizare între germanii din vest și cei din fosta Germanie de Est”

U.E.1 hour ago

Prima lege europeană privind combaterea violenței împotriva femeilor a intrat în vigoare

CONSILIUL UE2 hours ago

Călător în UE și dincolo de ea. Consiliul UE dă undă verde finală noului regulament care asigură o conectivitate mai bună și durabilă în Europa și care extinde rețeaua TEN-T către Ucraina și R. Moldova

U.E.2 hours ago

Martin Schulz o consideră pe Ursula von der Leyen un “candidat artificial” la șefia Comisiei Europene: Consiliul European și-a recăpătat puterea pe care Parlamentul i-o luase în 2014

CONSILIUL UE3 hours ago

Țările UE aprobă un sprijin de 9 milioane de euro pentru modernizarea capacităților de apărare aeriană ale Republicii Moldova

ROMÂNIA3 hours ago

Klaus Iohannis, de Ziua Eroilor: Libertatea și democrația par a fi garantate de la sine. Realitățile ne dovedesc că oricând pot apărea pericole

U.E.3 hours ago

CJUE amendează Ungaria cu 200 de milioane de euro pentru că a încălcat legislația UE privind azilul. Budapesta trebuie să plătească penalități de 1 milion de euro pe zi până la respectarea prevederilor

ROMÂNIA4 hours ago

România și alte șapte țări membre solicită limitarea circulației diplomaților ruși în interiorul UE pentru a zădărnici ”activitățile maligne”: Circulația lor ar trebui să fie redusă la statele în care sunt acreditați

CONSILIUL EUROPEAN1 day ago

Președintele Consiliului European o citează pe Eleanor Roosevelt într-o pledoarie pentru ”un viitor sigur și pașnic” în Gaza: Să privim dincolo de întuneric, spre o soluționare bazată pe soluția celor două state

INTERNAȚIONAL1 day ago

Din Bundestag, Volodimir Zelenski invocă căderea Zidului Berlinului pentru a arăta că nu poate exista pace în Ucraina atât timp cât o parte din țară rămâne ocupată de Rusia

ALEGERI EUROPENE 20242 days ago

Prima reacție a lui Klaus Iohannis după alegerile europene: Uniunea merge înainte. Guvernul va stabili și va negocia poziția de comisar european

NATO2 days ago

Klaus Iohannis: Războiul este în zona Mării Negre, capacitatea de apărare NATO trebuie să fie totală; R. Moldova, un partener pe care îl dorim de partea noastră

NATO2 days ago

De la summitul B9, Klaus Iohannis anunță convocarea CSAT pentru a analiza posibilitatea transferului unui sistem de rachete Patriot către Ucraina

COMISIA EUROPEANA2 days ago

UE va trimite în iunie Kievului o sumă suplimentară de 1,9 mld. de euro din Mecanismul pentru Ucraina

ALEGERI EUROPENE 20244 days ago

Adrian Câciu, după ieșirea de la urne: Am votat pentru ”o echipă puternică în PE, care să fie întotdeauna la masa deciziilor și care să ne netezească drumul către aderarea la Schengen terestru”

PPE4 days ago

Alegeri europene și locale. Rareș Bogdan a votat ”cu gândul la viaţa românilor de peste tot” și pentru ”o Românie puternică în Europa”

ROMÂNIA4 days ago

Sebastian Burduja: Am votat pentru schimbare. Speranța din inimile bucureștenilor va fi victoria acestei zile

ALEGERI EUROPENE 20244 days ago

Siegfried Mureșan a votat pentru ”o Românie puternică într-o Europă puternică” și pentru dezvoltarea țării ”cu fonduri europene”

Trending