Angajații care au un contract de muncă în derulare sunt sfătuiți să își contacteze angajatorul pentru a se informa cu privire la deciziile luate de acesta în contextul măsurilor anunțate de autoritățile spaniole.
Măsurile adoptate de Guvernul spaniol prevăd următoarele:
– reducerea programului de muncă, dacă nu este posibilă munca la distanță;
– facilitarea muncii de la domiciliu (teletrabajo);
– încadrarea infectării cu COVID-19 în categoria bolilor profesionale și echivalarea contaminării sau stării de carantină impuse pentru COVID-19 cu incapacitate temporară provocată ca urmare a unui accident de muncă, situație ce permite încasarea unor compensații materiale mai mari de către angajat;
– facilitarea ERTE (șomaj tehnic), pe durata căruia lucrătorul va primi prestația pentru șomaj, fără a se lua în considerare perioadele cotizate, care vor putea fi valorificate integral ulterior, în cazul unei viitoare concedieri după normalizarea situației.
Lucrătorii pe cont propriu (autónomos):
– facilitarea accesului la prestația pentru încetarea activității, acordată pe durata crizei, iar timpul de acordare nu va influența dreptul de acordare a acestei prestații ulterior, după încetarea crizei, dacă persoana va fi în situația de a o solicita. |
Persoanele pentru care perioada contractuală a expirat au următoarele posibilități:
– încasarea drepturilor derivate din încheierea contractului de muncă și a celor de șomaj cuvenite, conform perioadei de cotizare;
– cei care nu și-au recuperat în totalitate drepturile legate de raporturile de muncă, trebuie să se adreseze inspectoratelor teritoriale de muncă sau autorităților locale competente (garda civilă/poliție, după caz), înainte de a părăsi teritoriul Spaniei, pentru a semnala aspectele problematice legate de derularea/încheierea contractului de muncă.
|