Peste 50% dintre români sunt de părere că unele state susțin în mare măsură acțiuni de propagandă și dezinformare în România prin intermediul posturilor TV, site-uri de știri sau Facebook, în timp ce doar 32% dintre respondenți consideră că acest fenomen se întâmpla într-o mică măsură sau deloc. Aceasta este una dintre concluziile principale a sondajului de opinie intitulat „Neîncrederea publică: Vest vs. Est, ascensiunea curentului naționalist în era dezinformării și fenomenului știrilor false – Capitolul4: Dezinformare, propagandă, știri false, încrederea în surse de informații”, potrivit unui comunicat remis Caleaeuropeana.ro.
55% dintre cei intervievați cred că au fost expuși într-o mare măsură știrilor false sau dezinformărilor
Mai mult de jumătate dintre români consideră că au fost expuși știrilor false și dezinformărilor în ultimele luni pe diverse canale (site- uri de știri sau Facebook). 42,5% sunt de părere că acest lucru se întâmplă într-o mică măsură sau deloc. Ponderea non-răspunsurilor este de 2,5%.
În opinia a 24% dintre respondenți, Rusia susține cele mai multe acțiuni de propagandă, dezinformează și răspândește știri false în România
Tot în ceea ce privește țările și organizațiile care susțin propaganda, Uniunea Europeană a înregistrat un procent de 18,5%, China 14,8%, Ungaria 9,2%, SUA 9,2% și Germania 3,3%.
De asemenea, 60,7% dintre români nu au încredere în informațiile difuzate de posturile de televiziune, iar 67,6% dintre aceștia nu au încredere în informațiilor de pe paginile de internet ale canalelor mass-media
74,1% nu au încredere în informațiile de pe rețelele de socializare
Datele sondajului relevă că o majoritate covârșitoare a respondenților nu au încredere în informațiile citite sau primite pe rețele sociale (Facebook, Instagram, Youtube , TikTok). Ponderea celor care înregistrează un nivel de încredere este de 15,8%.
40,6% au declarat că sunt înclinați să aibă încredere în informațiile difuzate de posturile de radio, în timp ce 44,9% nu au încredere în acestea
Cei mai mulți români au declarat că sunt înclinați să aibă încredere în informațiile difuzate pe posturile de radio, în timp ce 36,3% au încredere în posturile de televiziune, 21,8% în informațiile difuzate de paginile de internet ale canalelor mass-media și doar 18,9% au încredere în noțiunile citite sau primite pe rețele sociale.
Datele au fost culese în perioada 1-12 martie 2021 prin metoda CATI (interviuri telefonice), volumul eșantionului multistadial stratificat fiind de 1100 de persoane, reprezentativ pe categoriile socio-demografice semnificative (sex, vârstă, ocupație) pentru populația neinstituționalizată a României, cu vârsta de 18 ani și peste. Eroarea maximă admisă a datelor este de ±2.95 %, la un grad de încredere de 95%.