‘Alegerile prezidenţiale s-au încheiat, rezultatele se cunosc. Ceea ce se ştie mai puţin este volumul imens de muncă depusă de personalul ambasadelor României pentru ca procesul de vot să se desfăşoare cât mai bine posibil, cu respectarea legii. Este absolut regretabil că, în unele cazuri, nu toţi cei veniţi să voteze au putut să îşi exercite acest drept. Motivele au fost independente de voinţa şi atribuţiile Ambasadelor şi diplomaţilor români membri în secţiile de vot’, susţine Jinga într-o declaraţie privind desfăşurarea turului II al alegerilor prezidenţiale la secţiile de vot din Marea Britanie.

VIENA COADAJinga reaminteşte că ambasada a avut câte un singur diplomat în majoritatea secţiilor.

‘În condiţiile unei prezenţe la vot aşteptate să fie considerabil mai mare decât în turul I, cele mai aglomerate secţii ar fi fost puse în imposibilitatea funcţionării. Reamintesc că ambasada a avut câte un singur diplomat în marea majoritate a secţiilor, restul fiind reprezentanţi ai partidelor politice. Şefii secţiilor de vot au semnalat imediat această situaţie BES, informând şi MAE, care, la rândul său, a făcut demersuri pe lângă factorii competenţi pentru identificarea soluţiilor de completare a componenţei birourilor secţiilor de vot. În dimineaţa zilei de duminică, 16 noiembrie 2014, situaţia se ameliorase considerabil, cu toate acestea erau absenţi 7 reprezentanţi ai partidelor politice, iar la secţia Londra Brent, cea mai aglomerată, unul dintre membrii biroului comisiei, deşi prezent, a refuzat să îşi exercite obligaţiile stabilite de lege, astfel încât, practic, secţia a funcţionat cu 6 membri’, informează ambasadorul.

De asemenea şi ambasadoarea României în Italia, Dana Constantinescu, afirmă că misiunile diplomatice şi consulare nu au niciun fel de competenţă în reglementarea cadrului legal privind organizarea alegerilor în străinătate, punctând că înaintea celui de-al doilea tur de scrutin acestea au propus organizarea a 66 de secţii de votare.

‘Reiterez faptul că misiunile diplomatice şi consulare nu au niciun fel de competenţă în reglementarea cadrului legal privind organizarea alegerilor în străinătate – numărul de secţii de votare, ora de închidere a acestora sau desemnarea membrilor comisiilor electorale – elemente care au generat cele mai aprinse polemici. Misiunile diplomatice şi consulare au exclusiv competenţe logistice, punând în practică instrucţiunile venite de la Bucureşti, adesea în condiţii extrem de dificile, aşa cum a fost cel legat de gestionarea unui flux disproporţionat de votanţi într-un timp limitat, în speţă de la 9 la 21 şi într-un număr limitat de locaţii’, a scris ambasadoarea Dana Constantinescu într-o postare pe Facebook cu privire la modul în care s-au organizat alegerile din diaspora.

Ea a menţionat că încă dinainte de cel de-al doilea tur de scrutin misiunile diplomatice şi consulare din Italia au propus organizarea a 66 de secţii de votare. 

‘În ceea ce priveşte numărul de secţii şi locaţiile acestora, propunerile iniţiale ale Ambasadei şi consulatelor au ţinut cont de datele privind concentrările majore de români din Italia. Aşa cum a evidenţiat şi presa din Italia, încă dinainte de cel de-al doilea tur de scrutin, având ca sursă autorităţile locale italiene şi asociaţiile româneşti, misiunile diplomatice şi consulare din Italia au propus organizarea a 66 de secţii de votare’, a precizat diplomatul român.