Connect with us

EDUCAȚIE

Președintele Klaus Iohannis: Fenomenul fake news și populismul, pericole la adresa democrației

Published

on

Fenomenul fake news, manipularea informației de interes public și populismul sunt potențiale pericole la adresa democrației, a transmis președintele în cadrul conferinței „Educația rescrie povestea”, organizate cu prilejul aniversării a 5 ani de Teach for Romania.

Șeful statului a transmis că există încă „diferențe prea mari în nivelul de calitate al actului educațional în funcție de regiunea în care locuiesc sau de mediul de proveniență al copiilor” și a transmis că „această situație nu mai poate continua, iar educația trebuie adaptată contextului actual”.

Foto: Administrația Prezidențială

Mesajul transmis de șeful statului:

„Dragi elevi și profesori,

Doamnă Director executiv Teach for Romania,

Doamnă Director executiv Teach for all,

Doamnelor și domnilor parlamentari,

Distinși invitați,

Vă felicit, în primul rând, pentru aniversarea a cinci ani de activitate Teach for Romania în țara noastră, este un succes!

Organizația dumneavoastră este un foarte bun exemplu de succes al unei inițiative bazate pe voluntariat, care a ajuns să facă o reală diferență în comunitățile în care activează.

Prin implicarea dumneavoastră, asigurați o educație de calitate și în acele zone marginalizate ale căror nevoi sunt prea des ignorate de către decidenții politici. Mii de elevi au avut șansa de a învăța în clasele profesorilor Teach for Romania și de a beneficia, astfel, de o experiență școlară nouă și motivantă.

Efectele acestor schimbări sunt importante pentru că se fac simțite și în afara clasei ori a școlii, printre cele mai semnificative fiind recăpătarea încrederii, atât a elevilor, cât și a familiilor acestora, și aș adăuga și a dascălilor, în forțele proprii și în posibilitatea unui viitor mai bun prin educație.

Rolul dascălului este fundamental în progresul unei națiuni, în progresul oricărei națiuni, în progresul națiunii noastre.

Este un adevăr pe care îl înțelegem mai profund în acest an în care celebrăm Centenarul Marii Uniri și rememorăm misiunea pe care și-au asumat-o dascălii în pregătirea, dar și în desăvârșirea unității naționale.

În multe privințe, lupta pentru educarea tuturor copiilor a fost unul dintre motoarele Unirii, care a permis, la vremea respectivă, consolidarea identității naționale a românilor din afara Vechiului Regat, dar și întărirea unității naționale după Marea Unire.

Astăzi, la 100 de ani de la acel moment fondator, continuăm să țintim spre același obiectiv. Sunt în continuare, din păcate, diferențe prea mari în nivelul de calitate al actului educațional în funcție de regiunea în care locuiesc sau de mediul de proveniență al copiilor.

Această situație nu mai poate continua, iar educația trebuie adaptată contextului actual, în care economia devine tot mai digitalizată și societatea tot mai interconectată.

Aici, rolul vostru, dragi profesori Teach for Romania, este unul crucial. Un cadru didactic bun este foarte valoros, în schimb, o întreagă echipă de profesioniști are într-adevăr capacitatea de a transforma comunitatea școlară în care activează.

Atât atenția suplimentară acordată elevilor, cât și utilizarea de abordări inovative și incluzive în predare și învățare, pot ajuta destinele unor copii care altminteri riscau să acumuleze prea puțin în anii de școală.

O astfel de schimbare ne dorim în întregul sistem de educație din România, pentru că țara noastră nu va fi mâine cea pe care ne-o dorim dacă nu oferim astăzi fiecărui copil competențele de care are nevoie pentru a-și îndeplini visurile și pentru a contribui la bunăstarea întregii comunități.

Ne confruntăm, din ce în ce mai des, și cu amenințări specifice contextului actual, care riscă să pună în pericol chiar democrația și statul de drept.

Fenomenul fake news, și ieri am avut un exemplu de paradă, manipularea de orice fel a informației de interes public și un populism crescut, care amăgește cu minciuni și promisiuni prea puțin sustenabile, sunt potențiale pericole la adresa democrației.

De exemplu, auzim în ultima perioadă cum că Uniunea Europeană ar fi vinovată pentru diferitele probleme din România.

De fapt, asemenea afirmații nu reprezintă decât modul unor politicieni de a-și ascunde propriile eșecuri și de a găsi un vinovat de serviciu. Riscul este ca, din lipsa unor cunoștințe legate de relația și statutul României în Uniune, astfel de atacuri să devină, pe undeva, credibile.

Singura formă de imunizare împotriva populismului și a demagogiei este educarea copiilor și a tinerilor în ceea ce privește drepturile, libertățile și responsabilitățile pe care le au, precum și în ceea ce privește modul în care funcționează statul și economia.

Succesul României ca țară depinde tocmai de un astfel de învățământ, care să formeze cetățeni activi și profesioniști ambițioși în domenii relevante pentru economia viitorului.

La fel cum un cadru didactic dedicat poate transforma realitățile educaționale dintr-o comunitate, educația în ansamblul ei poate schimba comunități întregi, destine și tendințe economice.

Un studiu recent ne avertizează asupra uriașului potențial de productivitate și competitivitate pe care România riscă să îl piardă fără o îmbunătățire imediată a sistemului de învățământ.

Această îmbunătățire depinde de o scădere rapidă a ratei de părăsire timpurie a școlii, dar și de o creștere a calității actului educațional. Doar așa putem oferi tinerilor un viitor și României șansa de a depăși decalajele acumulate pentru a se transforma într-o țară dezvoltată și matură, atât economic, cât și social.

În încheiere, vă mulțumesc pentru implicarea și eforturile depuse și sper ca, în următorii ani, tot mai mulți profesori să se alăture Teach for Romania și să ajute cât mai multe școli din cât mai multe comunități!

Îmi doresc ca energia și creativitatea voastră să fie contagioasă și să atingă tot mai mulți voluntari, astfel încât să puteți fi alături de cât mai mulți copii!

La mulți ani și felicitări!”

 

 

.

Bugetul UE

Parlamentul European a votat pentru majorarea bugetului cu 100 de milioane de euro pentru două programe emblematice ale Uniunii Europene: Erasmus+ și Horizon 2020

Published

on

© European Parliament/ Flickr

Europarlamentarii reuninți în sesiunea plenară din Strasboug au votat miercuri, 18 septambrie, pentru a suplimenta financiar programele de cercetare și de mobilitate pentru studenți.

Astfel, 100 de milioane de euro vor fi adăugate la două programe emblematice ale Uniunii Europene: Horizon 2020 și Erasmus+.

În urma acordului dintre Parlamentul European și Consiliu privind bugetul UE pentru 2019, Comisia Europeană la data de 15 mai să se adauge 100 de milioane EUR la programele emblematice ale UE Orizont 2020 și Erasmus+. 

”Aceste fonduri suplimentare vor contribui la consolidarea răspunsului UE în fața unor provocări majore precum schimbările climatice și adaptarea în continuare a sectorului educației la nevoile pieței forței de muncă”, a transmis atunci executivul european.

Din cele 100 de milioane EUR suplimentare, 80 de milioane EUR vor fi destinate sprijinirii cercetării în domeniul climei în cadrul programului Orizont 2020, programul de cercetare și inovare al UE. Fondurile vor contribui la realizarea obiectivului ambițios de alocare a unui procent de 35 % din bugetul programului Orizont 2020 pentru cercetarea în domeniul climei.

Restul de 20 de milioane EUR vor sprijini programul UE pentru educație, formare, tineret și sport în Europa, Erasmus+. Aceste fonduri suplimentare vor contribui, de asemenea, la crearea de universități europene, o nouă inițiativă a UE care va constitui o piatră de temelie a spațiului european al educației până în 2025. Până în 2021, UE își propune să înființeze 12 universități europene care să le permită studenților să obțină o diplomă prin combinarea studiilor în mai multe țări ale UE, contribuind astfel la competitivitatea internațională a universităților europene în UE și în întreaga lume.

Propunerea aceasta mai are nevoie de aprobarea Consiliului Uniunii Europene.

Urmăriți aici sesiunea plenară:

 

Continue Reading

EDUCAȚIE

Klaus Iohannis, mesaj către elevi la deschiderea anului școlar 2019-2020: Sunteți viitorul României și am mare încredere în voi

Published

on

©️ Administrația Prezidențială

Președintele Klaus Iohannis a transmis luni, cu ocazia festivității de deschidere a anului școlar 2019-2020, că elevii trebuie să beneficieze de respectul și sprijinul deplin al instituțiilor statului și a solicitat autorităților statului să creeze un mediu sigur în clase.

Prezent la festivitățile de la Școala Gimnazială ”Ferdinand I” din București, șeful statului a afirmat că ”educația oferită de școală este o oportunitate pentru România de a se normaliza, de a se transforma și de a se pregăti pentru o Europă și o lume în profundă schimbare, o lume care nu așteaptă după cei care sunt captivi în practici anacronice, în corupție sau în metehne comuniste”.

Iohannis s-a adresat elevilor, vorbindu-le despre importanța educației și despre rolurile pe care aceștia le vor avea în societate.

”Aveți drepturi pe care nimeni nu vi le poate lua. Voi, ca cetățeni ai României, trebuie să beneficiați de respectul și sprijinul deplin al instituțiilor statului. Este imperativ ca respectul să fie în centrul procesului de educație din școli. Și când spun asta, mă refer la respectul pe care îl datorați profesorilor voștri, dar și la respectul cu care profesorii, la rândul lor, au obligația să vă trateze. Toți copiii, fără nici un fel de discriminare, trebuie să se simtă la școală încurajați, protejați și în siguranță. (…) Avem nevoie de o normalizare a modului în care interacționăm cu instituțiile statului, iar această normalizare poate fi făcută doar prin educație și împreună cu oamenii cărora le pasă și care acționează. Nimic nu se schimbă de la sine. Toți cei care au puterea de a contribui la schimbare au responsabilitatea să o facă”, a mai spus președintele.

Șeful statului a apreciat, în context, și exemplul pe care Școala Gimnazială ”Ferdinand I” îl oferă pentru școala românească.

”Fiți mândri de școala voastră, care vă ajută să porniți cu dreptul în viață! Școala Gimnazială Ferdinand I este un exemplu de cum ar trebui să fie școala românească – o școală în care talentul fiecărui copil este descoperit, cultivat și sprijinit. Sunteți viitorul României și am mare încredere în voi!”, a afirmat Iohannis.

În discursul său, președintele s-a adresat deopotrivă profesorilor și părinților.

”Dragi profesori, misiunea dumneavoastră este una dificilă, dar extrem de importantă. Dedicația de care dați dovadă este indispensabilă în pregătirea carierelor elevilor pe care îi îndrumați zi de zi”, a spus Iohannis.

”Dragi părinți, vă felicit pentru efortul pe care îl depuneți pentru a asigura copiilor voștri accesul la o educație de calitate! În condițiile în care România se află, din păcate, în mod rușinos între fruntașele europene în materie de părăsire timpurie a școlii, în condițiile în care sistemul nostru de finanțare a educației nu răsplătește adecvat școlile care generează o schimbare reală în comunitate, contribuția familiei este critică pentru succesul educațional al copiilor”, a mai adăugat șeful statului.

Continue Reading

EDUCAȚIE

Elevii români au obținut trei medalii de aur și una de argint la Olimpiada Europeană de Informatică pentru Juniori

Published

on

© Ministerul Educației Naționale

La a treia ediţie a Olimpiadei Europene de Informatică pentru Juniori (EJOI), elevii români au obținut rezultate excepționale: trei medalii de aur și o medalie de argint, informează Ministerul Educației Naționale într-un comunicat.

Medaliile de aur au fost adjudecate de Alexandru Luchianov (clasa a IX-a/Liceul Internațional de Informatică din Bucureşti), Luca Perju-Verzotti (clasa a IX-a/Colegiul Național de Informatică „Tudor Vianu” din Bucureşti) și Alexandru Raul Todoran (clasa a VII-a/Liceul Teoretic „Aurel Vlaicu” din Orăștie/jud. Hunedoara).

Alexandru Luchianov, distins și anul trecut cu aur, s-a clasat pe prima poziție în clasament, înregistrând punctajul maxim posibil. Locul al doilea a fost ocupat de Luca Perju-Verzotti (bronz la ediția din 2018).

Medalia de argint i-a revenit lui Mihnea Andreescu (clasa a VIII-a/Liceul Teoretic Internațional de Informatică din Bucureşti).

Echipa României a fost însoţită şi coordonată pe parcursul concursului de profesorii Gheorghe-Eugen Nodea (Colegiul Național „Tudor Vladimirescu” din Târgu Jiu – Team leader) și Ciprian Cheșcă (Liceul Tehnologic „Grigore C. Moisil” din Buzău – Deputy leader).

Competiția s-a desfășurat, în perioada 23 – 29 august, la Maribor (Slovenia). Au participat 90 de elevi din 24 de ţări.

Olimpiada Europeană de Informatică pentru juniori (EJOI) este organizată după regulile şi standardele Olimpiadei Internaţionale de Informatică (IOI). Potrivit regulamentului, pot fi înscriși elevi din învăţământul secundar, cu vârsta de până la 15 ani, fiecare echipă având doi profesori coordonatori şi maximum 4 elevi.

.

Continue Reading

Facebook

Advertisement
Advertisement

Trending