Connect with us

SECURITATE

RAPORT NATO 2014. Când Rusia anexa Crimeea, europenii tăiau bugetele de apărare

Published

on

Robert Lupițu

natoNATO se află astăzi în fața celei mai mari provocări de securitate după încheierea Războiului Rece. Îngrijorările care vin, în principal, dinspre flancul estic la Alianței plus pesimismul cu care marile puteri euro-atlantice au început să privească riscurile de securitate din regiune, culmea, nu se regăsesc și în ceea ce privește cifrele alocate pentru cheltuieli militare. Până la urmă, securitatea este cu mult mai costisitoare în momente de cumpănă decât în fazele cooperării.

Scepticismul cu care Europa și comunitatea euro-atlantică privesc spre estul Europei, înmărmuriți parcă de defilarea Rusiei nu este palpabil pe de-a întregul său în ciuda eforturilor diplomatice ce ne sunt prezentate cu fiecare oportunitate. Știu că avem argumentul ajutoarelor umanitare trimise acolo, concluziile Summit-ului de la Newport, denunțarea războiului hibrid și ajustarea strategiilor în funcție de acesta, înființarea unor centre de comandă în NATO în partea de Răsărit a Alianței, inclusiv în România și exerciții militare de amploare în Marea Neagră, dar sumele prezentate în raportul de activitate al NATO pentru 2014, semnat de secretarul general Jens Stoltenberg, arată relativ contrariul față de sentimentul de insecuritate care a învăluit Europa.

Foarte pe scurt, documentul NATO se concentrează pe principalele provocări pe care comunitatea euro-atlantică și colaborarea transatlantică le-au întâmpinat: atitudinea agresivă a Rusiei în Est și adaptarea măsurilor de combatere a acesteia, violențele din partea de sud a NATO, Readiness Action Plan (care cuprinde și România), încheierea misiunii ISAF (International Security Assistance Force) în Afganistan și intrarea în era RSM (Resolute Support Mission) sau stabilitatea în Kosovo și combaterea pirateriei.

Eu cred în bunele intenții ale NATO și ale statelor membre de a oferi garanții de securitate colectivă în interiorul Alianței, de a proiecta stabilitate în lume și de a reface sistemul de securitate și status-quo-ul în Ucraina, însă acestea nu sunt sprijinite de investițiile în capabilitățile defensive. Or, cu arme și tehnică militară te aperi de o agresiune, nu?

NATO_raport 2014_investitii militare

Graficul de mai sus se referă strict la investițiile în materie de apărare ce s-au realizat în anul 2014 prin comparație cu anul 2007 și prin intermediul a două repere: cheltuielile militare ale Alianței prin raportare la Produsul Intern Brut și procentele alocate cumpărării de echipamente militare.

România își pavează drumul credibilității în familia euro-atlantică

Spre exemplu, cazul care ne interesează cel mai mult, și anume România a acordat aproape 1.4% din PIB pentru apărare în 2014, procent în scădere față de 1.5% în 2007. Cu toate acestea, la capitolul cheltuielilor pentru echipamente militare România a atins standardul NATO – 20%, cu 5% mai mult față de 2007. Aceste cifre arată îngrijorarea pe care Bucureștiul o manifestă față de instabilitatea din regiune și coroborat cu solicitarea președintelui de a reveni la procentul de 2% din PIB acordat apărării, așa cum solicită standardele Alianței, putem aprecia că drumul credibilității se pavează constant și preocupările pentru securitate sunt sprijine de cifre.

Doar 9 state membre din 28 (de menționat că Islanda nu este în acest top, deoarece ea nu are armată) și-au intensificat cheltuielile în domeniul echipamentelor militare în 2014 prin comparație cu 2007 (Canada, Franța, Danemarca, Grecia, Luxemburg, Polonia, România, Marea Britanie și Statele Unite). Cea mai spectaculoasă creștere o înregistrează Luxemburgul de la 6% în 2007 la 25% în 2014.

La nivelul Produsului Intern Brut alocat apărării, doar 4 state membre ating sau depășesc pragul de 2% (Grecia 2.5%, Estonia – 2%, Marea Britanie – 2% și Statele Unite – 3.6%). E drept, dacă comparăm PIB-urile statelor membre vom observa că, de fapt, contribuțiile acestora nu se disting prin procente, ci prin sume reale. Cu alte cuvinte, 1.3% din PIB-ul Germaniei acordat apărării este net superior celui de 2.5% al Greciei.

Pe de altă parte, doar patru state europene și-au menținut sau chiar crescut cheltuielile de apărare – Germania, Portugalia, Estonia și Polonia.

Îngrijorare în Est, dar procentele pentru apărare scad

Zona unde într-adevăr aceste procente sunt elocvente, în sensul că nu merg mână în mână cu realitatea declarațiilor politice, cuprinde flancul estic al Alianței, cel mai influențat de comportamentul expansiv rusesc. Cifrele vorbesc de la sine în câteva exemple aleatorii:

Bulgaria – 1.4% din PIB acordat apărării în 2014 (2.2% în 2007); 2% din cheltuielile militare au mers spre echipamente în 2014 (24% în 2007).

Letonia – 0.9% din PIB pentru apărare în 2014 (1.4% în 2007); 8% din cheltuielile militare au fost orientate către echipamente în 2014 (10% în 2007).

Lituania, țara care a reintrodus serviciul militar obligatoriu și a alcătuit un ghid de supraviețuire în cazul unui atac rus – 0.9% din PIB pentru apărare în 2014 (față de 1.1% în 2007); și 14% din cheltuielile militare (18% în 2007).

Dacă aceste cifre s-ar fi regăsit într-un raport de prin 2010, să zicem, atunci poate ar fi fost de înțeles, dar în condițiile în care evoluțiile perturbatoare și oscilante din Ucraina au început de la finele anului 2013. Desigur, există întregi proceduri proceduri legislative, executive ce trebuie realizate pentru a aloca mai mulți bani, dar în condițiile actuale putem vorbi în termenii Războiului Rece: supraviețuire sau anihilare reciprocă.

Reiterez un pasaj din editorialul de ieri, amintit în dese rânduri de președintele Klaus Iohannis: “nu putem fi numai beneficiarii unui sistem de securitate, ci trebuie să devenim furnizori de securitate”. Această deviză ar trebui să li se aplice și celorlalte state profund alarmate de valsul rusesc ce vine dinspre Răsărit, dar și marilor puteri europene care deși stau la adăpostul statelor periferice să nu uite un lucru: războiul nu are granițe.

Europa are experiența asta. Să n-o uite…

.

Robert Lupițu este redactor-șef, specialist în relații internaționale, jurnalist în afaceri europene și NATO. Robert este laureat al concursului ”Reporter și Blogger European” la categoria Editorial și co-autor al volumelor ”România transatlantică” și ”100 de pași pentru o cetățenie europeană activă”. Face parte din Global Shapers Community, o inițiativă World Economic Forum, și este Young Strategic Leader în cadrul inițiativelor The Aspen Institute. Din 2019, Robert este membru al programului #TT27 Leadership Academy organizat de European Political Strategy Center, think tank-ul Comisiei Europene.

Continue Reading
Advertisement
4 Comments

NATO

Declarația finală care trasează calea NATO către 2030: În fața concurenței sistemice din partea Rusiei și Chinei, liderii Alianței reafirmă angajamentul față de Articolul V și decid elaborarea următorului Concept Strategic

Published

on

© NATO

Corespondență din Bruxelles

La primul summit NATO cu Joe Biden președinte al SUA și la ultimul pentru cancelarul german Angela Merkel, liderii celor 30 de state aliate au trasat calea de urmat pentru Alianța Nord-Atlantică către orizontul anului 2030, reafirmând angajamentul solemn față de articolul V din Tratatul de la Washington, în timp ce au recunoscut concurența sistemică din partea puterilor autoritare precum China și Rusia.

“Ne menținem angajamentul ferm față de Tratatul fondator al NATO de la Washington, inclusiv față de faptul că un atac împotriva unui aliat va fi considerat un atac împotriva noastră a tuturor, așa cum este prevăzut la articolul 5”, au transmis liderii în debutul unei Declarații Finale consistente, în 79 de puncte.

Reafirmând că NATO este cea mai puternică și mai de succes Alianță din istorie, atașamentul față de valorile democratice și respectul față de ordinea internațională bazată pe reguli, liderii NATO admit concurența sistemică din partea autocrațiilor.

Ne confruntăm cu amenințări multidimensionale, concurență sistemică din partea puterilor asertive și autoritare, precum și cu provocări de securitate crescânde la adresa statelor noastre și a cetățenilor noștri, din toate direcțiile strategice“, continuă liderii.

Sub semnul acestei competiții cu autocrații, reprezentanții statelor NATO plasează China și Rusia laolaltă încă de la punctul al 3-lea al comunicatului final.

Acţiunile agresive ale Rusiei reprezintă o ameninţare la adresa securităţii euro-atlantice; terorismul în toate formele şi manifestările sale rămâne o ameninţare persistentă pentru noi toţi. Actori statali şi nestatali subminează ordinea internaţională bazată pe reguli şi încearcă să submineze democraţia din întreaga lume. (…) Influența în creștere și politicile internaționale ale Chinei pot prezenta provocări pe care trebuie să le gestionăm împreună, ca Alianță. Vom angaja China în vederea apărării intereselor de securitate ale Alianței“, au decis Biden, Macron, Merkel, Iohannis și ceilalți aliați.

De asemenea, în același registru, liderii au stabilit că “schimbările climatice sunt un factor de multiplicare a ameninţărilor cu implicaţii asupra securităţii Alianţei”.

Cele 79 de puncte incluse în comunicatul aprobat în spiritul consensului care guvernează Alianța Nord-Atlantică conțin 62 de referi la Federația Rusă și 10 referi la China, în timp ce sunt cuprinse și referiri importante pentru securitatea aliaților, precum România, de la importanța strategică a Mării Negre la postura avansată a NATO pe flancul estic și de la salutarea inaugurării Centrului Euro-Atlantic pentru Reziliență de la București la sprijinul pentru partenerii din vecinătatea estică.

Documentul abordează cazurile de război hibrid și arată că NATO ar putea activa articolul 5 din Tratatul de la Washington, ca în cazul unui atac armat, în timp ce aliații susțin că NATO nu are “intenţia de a lansa rachete nucleare terestre în Europa”. 

Ce cuprinde agenda transatlantică pentru NATO 2030?

Declarația finală a summitului de la Bruxelles, andosată de Joe Biden, Klaus Iohannis, Emmanuel Macron și ceilalți lideri euro-atlantici, a aprobat o agendă transatlantică pentru viitor, liderii însărcinându-l pe secretarul general Jens Stoltenberg să conducă procesul de elaborare a următorului Concept Strategic al NATO până la summitul din 2022, care va avea loc la Madrid.

“Agenda NATO 2030 fixează un nivel ridicat de ambiție pentru NATO. Aceasta oferă direcționări clare de continuare a adaptării pentru a răspunde amenințărilor și provocărilor curente, emergente și viitoare, pe baza adaptării în curs politice și militare a Alianței. Avansarea în ceea ce privește Agenda NATO 2030, cele trei sarcini fundamentale și următorul Concept Strategic necesită finanțare adecvată prin cheltuieli naționale pentru apărare și prin bugetele comune. În funcție de cerințe, agreăm să sporim asigurarea acestor resurse inclusiv, dacă este nevoie, a bugetelor comune NATO începând cu 2023, cu luarea în considerare a aspectelor legate de sustenabilitate, responsabilitate și accesibilitate. La reuniunea din 2022 vom agrea, alături de Conceptul Strategic, cerințele specifice de finanțare suplimentară până în 2030 și implicațiile în termeni de resurse pentru bugetul militar NATO, Programul NATO de investiții pentru securitate și bugetul civil NATO și vom identifica potențiale măsuri de eficientizare”, este detaliat în comunicatul final.

Agenda NATO 2030 reafirmă că NATO este forumul transatlantic unic, esențial și indispensabil pentru consultări și acțiuni comune, importanța consolidării rezilienței și prevede că Alianța va lansa un accelerator civil-militar de inovare în domeniul apărării pentru Atlanticul de Nord și va crea un Fond NATO pentru inovare. De asemenea, Alianța Nord-Atlantică a decis să întărească parteneriatele cu UE, cu țările democratice din Asia Pacific – Australia, Japonia, Noua Zeelandă și Coreea de Sud și cu alte țări din Africa, Asia și America Latină. Nu în ultimul rând, liderii aliați l-au însărcinat pe secretarul general să stabilească o țintă de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră și să inițieze un dialog regulat la nivel înalt pe teme de schimbări climatice și securitate.

“Prin deciziile noastre de astăzi, am deschis un nou capitol al relației transatlantice și am setat direcția pentru continua adaptare a Alianței către 2030 și în perspectivă. Așteptăm cu interes să ne întâlnim din nou în Spania, în 2022, iar ulterior în Lituania”, au conchis cei 30 de lideri ai statelor membre ale NATO.

Declarația finală a summitului NATO de la Bruxelles este disponibilă aici și aici.

Continue Reading

NATO

Klaus Iohannis consideră binevenită o discuție între Joe Biden și Vladimir Putin privind scutul de la Deveselu pentru a clarifica rolul defensiv al sistemului antirachetă

Published

on

© Administrația Prezidențială

Corespondență din Bruxelles

Președintele Klaus Iohannis a declarat luni, la finalul summitului NATO de la Bruxelles, că sistemul antirachetă al Alianței Nord-Atlantice de la Deveselu este unul pur defensiv, arătând că o discuție pe acest subiect, la Geneva, între președintele american Joe Biden și președintele rus Vladimir Putin este binevenită.

“Acest scut este de multe ori adus în discuție de Rusia, însă cred că este binevenită și această discuție pentru a reitera că acest scut este unul pur defensiv, inclusiv partea de la noi, de la Deveselu, are numai rol defensiv. Noi nu intenționăm să atacăm pe nimeni cu acest scut, însă suntem foarte hotărâți să apărăm națiunile noastre, statele noastre, și de aceea am acceptat la vremea respectivă instalarea unei componente a acestui scut și în România”, a spus Iohannis, răspunzând la o întrebare cu privire la faptul că Vladimir Putin a afirmat că va aborda acest subiect cu președintele american Joe Biden.

Întrebat în ce măsură România discută cu Rusia, el a răspuns: “Noi discutăm toate aceste chestiuni în formatele din care suntem parte fiindcă aşa este corect”.

De altfel, în paragraful 44 al Declarației Finale a Summitului NATO, liderii aliați au subliniat că sistemul antibalistic al Alianței nu este îndreptat împotriva Rusiei și că acesta are ca scop apărarea împotriva amenințărilor potențiale care provin din afara zonei euro-atlantice.

“Am explicat Rusiei de mai multe ori că sistemul BMD nu este capabil împotriva descurajării nucleare strategice a Rusiei și nu există nicio intenție de a reproiecta acest sistem pentru a avea o astfel de capacitate în viitor. Prin urmare, declarațiile rusești care amenință că vor viza aliații din cauza sistemului BMD al NATO sunt inacceptabile și contraproductive. În cazul în care Rusia este pregătită să discute cu NATO despre BMD și sub rezerva acordului Alianței, NATO rămâne deschisă la discuții”, au transmis liderii NATO.

Continue Reading

NATO

Klaus Iohannis l-a invitat pe Joe Biden în România: Președintele SUA a fost perfect de acord să organizăm o întâlnire prin care să întărim Parteneriatul Strategic

Published

on

© NATO

Corespondență din Bruxelles

Preşedintele Klaus Iohannis a afirmat luni, la finalul summitului NATO de la Bruxelles, că l-a invitat pe preşedintele SUA, Joe Biden, în România, pentru a consolida parteneriatul strategic bilateral și pentru a continua discuţia din 2015, când șeful statului a fost primit la Casa Albă de Biden, care atunci era vicepreședintele Statelor Unite.

Șeful statului a anunțat că a avut două discuții scurte cu președintele Biden, în marja summitului NATO, în contextul în care presa americană a relatat că liderul de la Casa Albă a discutat cu președinții României și Poloniei despre summitului formatului București 9 la care a participat, virtual, pe 10 mai.

Am avut două discuții scurte cu Președintele Biden, nu una. Prima a fost chiar la început, unde împreună cu Președintele Duda am ținut să îl salutăm pe Președintele Biden, să ne exprimăm mulțumirea față de prezența domniei sale în Summitul B9. A fost o prezență consistentă, a avut un discurs foarte solid, vă amintiți cu siguranță. Și, evident, am dorit să ne asigurăm că în continuare avem un parteneriat strategic foarte solid și că avem întreaga atenție a Parteneriatului Strategic Statele Unite ale Americii pentru Flancul Estic. Președintele Biden ne-a asigurat că se implică în mod deosebit și foarte mult pentru a sprijini România și Polonia, pentru a îmbunătăți această relație. În cea de a doua, tot scurtă, discuție pe care am avut-o cu Președintele Biden spre finalul Summitului, l-am invitat în România, i-am spus că îmi doresc să continuăm discuția foarte bună pe care am început-o, în 2015 am avut prima întâlnire, atunci a fost vicepreședintele Biden, și că îmi doresc foarte mult să întărim Parteneriatul Strategic dintre România și Statele Unite ale Americii. A fost perfect de acord să încercăm să organizăm o astfel de întâlnire și m-a asigurat încă o dată de faptul că este foarte dedicat acestui parteneriat”, a declarat Klaus Iohannis, la finalul summitului NATO.

Urmăriți și IMAGINEA ZILEI la Summitul NATO: Joe Biden și Klaus Iohannis, unul lângă celălalt la fotografia de familie a liderilor celor 30 de aliați NATO

Președintele american a participat, în premieră pentru un lider de la Casa Albă, la summitul virtual al Formatului București 9, găzduit pe 10 mai de președintele României, Klaus Iohannis.

Reuniți atunci în pregătirea summitului NATO din 14 iunie, liderii aliaților est-europeni, în prezența virtuală a președintelui SUA și a secretarului general al Alianței Nord-Atlantice și-au reafirmat angajamentul de a spori cheltuielile militare în materie de apărare și dezideratul ca summitul aliat să paveze drumul spre un nou capitol în relaţia transatlantică în care “NATO rămâne piatra de temelie a securităţii euro-atlantice, iar rolul SUA în securitatea Europei este indispensabil”.

Amintim că înainte de inaugurarea mandatului lui Joe Biden, președintele Klaus Iohannis s-a arătat convins că “împreună cu noua administrație americană vom continua dezvoltarea Parteneriatului Strategic” dintre România și SUA, în 2021 împlinindu-se zece ani ani de la semnarea Declarației Comune a Parteneriatului Strategic bilateral.

De asemenea, la 9 noiembrie 2020, după anunțarea victoriei lui Biden, președintele Klaus Iohannis i-a transmis un mesaj de felicitare președintelui ales al Statelor Unite ale Americii, Joseph R. Biden, în care a manifestat angajamentul României pentru promovarea obiectivelor comune de securitate strategică, apărare și economice ale Parteneriatului Strategic dintre România și SUA, a cărui declarație comună a fost adoptată în timpul mandatului lui Biden de vicepreședinte al SUA.

În calitate de vicepreședinte al SUA, Joe Biden l-a primit în septembrie 2015, la Casa Albă, pe președintele Klaus Iohannis, aflat la prima sa vizită în SUA, în contextul participării la Adunarea Generală a ONU, o reuniune la capătul căreia Iohannis și Biden au subliniat că parteneriatul dintre România și SUA “este foarte bun și foarte puternic”.

Continue Reading

Facebook

Team2Share

NATO10 hours ago

Declarația finală care trasează calea NATO către 2030: În fața concurenței sistemice din partea Rusiei și Chinei, liderii Alianței reafirmă angajamentul față de Articolul V și decid elaborarea următorului Concept Strategic

NATO12 hours ago

Klaus Iohannis consideră binevenită o discuție între Joe Biden și Vladimir Putin privind scutul de la Deveselu pentru a clarifica rolul defensiv al sistemului antirachetă

NATO13 hours ago

Klaus Iohannis l-a invitat pe Joe Biden în România: Președintele SUA a fost perfect de acord să organizăm o întâlnire prin care să întărim Parteneriatul Strategic

NATO13 hours ago

Klaus Iohannis: Declarația Finală a Summitului NATO reconfirmă importanța strategică a Mării Negre și afirmă susținerea NATO pentru Republica Moldova

NATO13 hours ago

Declarația Finală a Summitului NATO: Înființarea Centrului Euro-Atlantic pentru Reziliență din România, salutată de Joe Biden și ceilalți lideri aliați

NATO14 hours ago

Klaus Iohannis anunță că România și-a îndeplinit obiectivele la Summitul NATO: Prin deciziile luate, securitatea României și a cetățenilor săi este mai bine asigurată

NATO15 hours ago

Klaus Iohannis și Joe Biden au discutat la summitul NATO. Președintele SUA a salutat importanța formatului București 9 de pe flancul estic

ROMÂNIA15 hours ago

Președintele ADR: Programul Europa Digitală reprezintă șansa prin care putem genera beneficii concrete pentru consolidarea economiei digitale a României

Dacian Cioloș15 hours ago

Dacian Cioloș solicită Comisiei Europene să includă propunerile Renew Europe privind atingerea neutralității climatice în pachetul de măsuri ”Fit for 2030”

FONDURI EUROPENE15 hours ago

MIPE: 2,7 miliarde de lei din fonduri europene, alocați în ultimul an pentru dotarea spitalelor din România pe fondul pandemiei de COVID-19

NATO14 hours ago

Klaus Iohannis anunță că România și-a îndeplinit obiectivele la Summitul NATO: Prin deciziile luate, securitatea României și a cetățenilor săi este mai bine asigurată

NATO1 day ago

Începe summitul NATO: Ce decizii majore vor lua astăzi Joe Biden, Klaus Iohannis și ceilalți 28 de lideri aliați la un summit crucial pentru viitorul Alianței și securitatea celor 30 de națiuni aliate

Marian-Jean Marinescu4 days ago

Eurodeputatul Marian-Jean Marinescu: Certificatul UE COVID-19, un prim pas către o înțelegere în comun a politicii de sănătate

MAREA BRITANIE5 days ago

Pacta sunt servanda. Ursula von der Leyen și Charles Michel îi cer lui Boris Johnson să respecte protocolul privind Irlanda de Nord: Vom folosi toate instrumentele pentru a proteja integritatea pieței unice

MAREA BRITANIE2 weeks ago

Ambasadorul României la Londra le amintește cetățenilor români din Regatul Unit că se apropie termenul limită de 30 iunie până la care pot solicita statut de rezident

ROMÂNIA2 weeks ago

Președintele Klaus Iohannis, mesaj de Ziua Mondială a Bicicletei: Trebuie să dăm oraşele înapoi oamenilor

COMISIA EUROPEANA2 weeks ago

Premierul Florin Cîțu: Strategia noastră fiscal-bugetară, cu revenirea deficitului bugetar sub 3% în 2024, a fost acceptată ca strategie principală de Comisia Europeană

U.E.2 weeks ago

Laura Codruța Kövesi, procurorul-șef al UE, evocă un moment istoric prin lansarea EPPO: Avem o responsabilitate enormă. Primul caz înregistrat este din Germania

NATO2 weeks ago

Jens Stoltenberg: Din 2014, NATO și-a intensificat prezența militară pe flancul estic. Am făcut multe, dar continuăm să ne adaptăm

NATO2 weeks ago

NATO restrânge accesul în sediul său diplomaților din Belarus, sancționând astfel Minskul pentru deturnarea unui avion de linie

Advertisement
Advertisement

Trending