Metoda folosirii în comun a autovehiculelor, calea către rezolvarea problemei traficului supra-aglomerat?

Cu siguranță trăim într-o epocă a vitezei în care tehnologiile avansează extrem de rapid, în prezent umanitatea putând beneficia de mașini care se conduc singure, care se încarcă singure, automobile electrice. Cu toate acestea, încă există îmbunătățiri care pot fi făcute în sistemul de transport, notează Vox.com.europarl_cars_eCall

International Transport Forum (ITF), un think tank al OECD a efectuat un studiu pentru a vedea cum sistemul de transport urban ar putea fi îmbunătățit în viitor și oferind totodată și recomandări.

Ultimele decenii au făcut ca drumurile să devină tot mai aglomerate, iar toate aceste tehnologii nu ajută la decongestionarea traficului. Mai mult, potrivit unui studiu recent, a crescut numărul automobilelor folosite de o singură persoană, ceea ce este îngrijorător din punct de vedere al ocupării locurilor de parcare, al emisiilor de dioxid de carbon, al ambuteiajelor, al consumului combustibilului fosil, etc.

Folosire ineficientă a autovehiculelor – 95% din timp sunt parcate și în mare parte uzitate de numai o persoană

Modul în care mașinile sunt folosite acum este complet inadecvat. În vederea susținerii acestui argument pot fi prezentate numeroase date și anume: automobilele sunt parcate în 95% din timp, iar mai mult de 70% dintre acestea sunt folosite de către o singură persoană. Așadar, acest lucru duce în mod cert la folosirea ineficientă a resurselor și la construirea mai multor locuri de parcare în vederea ținerii pasului cu numărul direct proporțional al creșterii numărului vehiculelor.

Producătorii de automobile prezintă cu toții avantajele deținerii unor vehicule proprii: flexibilitate, confort, disponibilitate. 

Deci ce este de făcut în vederea scăderii numărului acestor vehicule care consumă atât de multe resurse într-un mod irațional? Un potențial răspuns ar fi automobilele folosite în comun. 

Soluții viabile – autovehicule confortabile, folosite în comun

O primă variantă ar putea fi cea a a taxiurilor în care clienții acceptă să le împartă cu alte persoane și să-și modifice traseul pentru a reduce costurile unei curse.

Cea de-a doua ar putea fi cea a unui autobuz dinamic precum minibusul cu aproximativ 16 locuri în care clienții își rezervă locurile cu cel puțin 30 de minute înainte de plecare, iar aceștia parcurg distanțe mici pe jos până la destinație în vederea eficientizării rutelor.

Astfel, cele două variante au menirea de a ajuta la decongestionarea traficului și totuși să ofere confortul și flexibilitatea asociate cu un automobil propriu și să funcționeze în paralel cu rutele fixe ale trenurilor ori metrourilor.

Lisabona – un experiment reușit

În cadrul unui experiment al ITF care a pus în practică cele două metode menționate efectuat în Lisabona, Portugalia, s-a putut demonstra că traficul a fost decongestionat, emisiile de dioxid de carbon au scăzut drastic, a fost nevoie cu 95% mai puține locuri de parcare, iar numărul automobilelor individuale folosite în prezent ar putea scădea până la 3%.

Cu toate acestea, nu este tocmai ușor de pus în practică deoarece fiecare oraș are propria geografie, densitate, rute de trafic, iar partea de tranziție s-ar putea dovedi cea mai dificilă. 

ITF propune și soluția, și anume ca orașele să interzică pentru o zi sau două pe săptămână folosirea autovehiculelor personale pentru ca oamenii să realizeze că există și metode alternative pe care le au la îndemână.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.