Connect with us

centrul pentru studii complexe

LIVE VIDEO Noaptea Cercetătorilor 2014 – Sărbătoarea europeană a științei la București

on

Pe 26 septembrie, ora 17.00 în București, Parcul Tineretului, Intrarea Șincai începe călătoria în lumea științei la Noaptea Cercetătorilor 2014. Evenimentul va fi transmis LIVE, pe caleaeuropeana.ro. CLICK AICI pentru a vedea care sunt cele 5 state europene care au angajat 71 la suta dintre inginerii si oamenii de stiinta din UE.

Urmariti aici TRANSMISIA LIVE

Toți călătorii sunt invitați să își ocupe locul dorit și să parcurgă un traseu aventuros în lumea cercetătorilor adevărați. Ediția din acest an provoacă toți vizitatorii să devină călători implicați în lumea științei în toate cele patru mari zone ale evenimentului.

În zona Hands On cercetători independenți și institute de cercetare arată și demonstrează cum evoluează experimentele și lucrările lor de cercetare. Printre institutele de cercetare prezente la eveniment se numără Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare de Fizica Laserilor, Plasmei și Radiațiilor, Institutul de Fizică Atomică, Institutul de Ştiinţe Spaţiale, Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizică și Inginerie Nucleară „Horia Hulubei”, Institutul Geologic al României, dar și Facultatea de Fizică și mulți alți invitați.

Ateliere de fizică, experimente, observații prin microscop sau telescop, demonstrații de control mental, vizualizări 2D și 3D, călătorii virtuale prin sistemul solar, realizarea de mini-comete, demonstrații de robotică și inventică, toate vor prezenta cele mai noi descoperiri și invenții, dar și cele mai interesante concepte științifice, iar cei prezenți vor putea iscodi cercetătorii despre cum funcționează fiecare lucru în parte. Dupa cum îi spune și numele, este zona în care participanții au voie să atingă exponatele, să contribuie la experimente, să interacționeze cu cercetătorii.
În zona dedicată cercetării în Uniunea Europeană, participanții vor afla cele mai noi tendințe în cercetare la nivel european, își vor testa cunoștințele de cultură generală și vor putea participa la o tombolă europeană.

Cei mici se vor delecta și vor învăța prin joc o mulțime de lucruri interesante despre sistemul solar, fizică, chimie, roboți și multe altele, în zona SCI FUN. În această zonă sunt programate întreceri, curse cu roboți, desene cu cerneală vizibilă în întuneric și alte experimente distractive.

Salonul Cercetătorilor Neconvenționali SCeNe, ajuns la a doua ediție, va fi reprezentat anul acesta mai puternic în zona Agora. Sunt programate prezentări, dezbateri, sesiuni de întrebări și răspunsuri. Printre vorbitorii care și-au confirmat prezența se numără Dr. Florin Munteanu – Centrul pentru Studii Complete,  Magda Jianu – Director general, Agenţia de Credite şi Burse de Studii, Ministerul Educației Naționale, Mihaela Gorodcov – director general IDG România, Leon Zagrean –   Director al Centrului de Excelenţă în Neuroştiinţe, Universitatea de Medicină şi Farmacie „Carol Davila”, Bucureşti, Mugur Istode – redactor șef, revista Finanțe și Afaceri, Dan Carbunaru – analist politic, jurnalist CaleaEuropeana.ro.

Călătoria în lumea științei va fi întreținută de momente de adrenalină și forță cu echipa RebornED, care va realiza un spectacol de Freerunning și Parkour și momente de emoție vizuală cu un spectacol de lumini și lasere.

De pe scena principală a evenimentului, vizitatorii vor călători până la acceleratorul de particule de la CERN, printr-o conexiune live facilitată de Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizică și Inginerie Nucleară „Horia Hulubei”. Tot de aici vor păși în domeniul găurilor negre cosmologice și microscopice alături de Octavian Micu – Institutul de Științe Spațiale, vor parcurge istoria laserilor în România împreună cu Ioan Dăncus – Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare de Fizica Laserilor, Plasmei și Radiațiilor, dar și alte subiecte interesante precum vânătoarea de raze cosmice sau implicațiile fuziunii nucleare asupra viitorului nostru.

Scena va fi animată de maestrul de ceremonii, actorul Cătălin Neamțu, cercetător în arta improvizației încă din 2002. Îl cunoașteți ca extraterestrul Obibug de la Neatza cu Răzvan și Dani. Cei mai curajoși spectatori vor urca pe scenă și vor fi recompensați pentru participarea la scurte exerciții haioase de improvizație.

Ediția din acest an a Nopții Cercetătorilor propune două abordări diferite dictate de cele două echipe organizatoare – a științei privită prin prisma impactului asupra vieții de zi cu zi  #researchers4humanity și a științei care unește oamenii dincolo de granițele lingvistice sau geografice și care se dezvăluie printr-un limbaj pe înțelesul tuturor #doyouspeakscience.
Noaptea Cercetătorilor 2014 va avea loc pe 26 septembrie în București și alte 14 orașe: Arad, Bacău, Brașov, Cluj-Napoca, Constanța, Craiova, Galați, Iași, Oradea, Piatra Neamț, Sibiu, Suceava, Târgu Jiu, Timișoara.

Curioșii, cercetătorii, copiii de toate vârstele pot verifica programul evenimentului AICI.

Afis-Bucuresti

Despre Noaptea Cercetătorilor

Noaptea Cercetătorilor este un eveniment finanțat de către Comisia Europeană, prin acțiunile Marie Skłodowska-Curie. Evenimentul își propune să arate publicului larg ce înseamnă să fii cercetător și cât de interesantă poate fi munca de cercetare.

Primul eveniment european Noaptea Cercetătorilor a fost organizat în anul 2005 şi a atras până acum 1,5 milioane de vizitatori. Evenimentul oferă oamenilor de ştiinţă şansa de a intra în legătură cu publicul, iar publicului şansa de a descoperi universul ştiinţei şi oamenii din spatele experimentelor. Ediția 2013 a atras peste 40.000 de vizitatori în România.

Această ediţie Noaptea Cercetătorilor este organizată în România, sub egida Uniunii Europene și patronajul Ministerului Educației Naționale  de către cele două echipe:

#Researchers4Humanity – Asociația Invenio, Target Active Training, Centrul de Studii Complexe, Institutul Național de Cercetare în Sport.

#doyouspeakscience – Universitatea “Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi, Universitatea din Bucureşti, Universitatea “Babeş Bolyai” din Cluj, Universitatea din Craiova, Universitatea “Lucian Blaga” din Sibiu, Universitatea de Vest din Timişoara, Institutul Naţional de Fizica Laserilor, Plasmei şi Radiaţiei, Institutul de Fizică Atomică, Institutul de Fizică şi Inginerie Nucleară “Horia Hulubei” și Institutul de Ştiinţe Spaţiale, cu sprijinul Ministerului Educației Naționale.

În București, cele doua echipe îi vor avea drept invitați pe: Academia de Stiinţe Agricole şi Silvice, Administrația Națională de Meteorologie, Agenția Naționlă Anti-Doping, Asociația Astronomică URANIA, Astroclubul București, Centrul Internațional de Biodinamică, Centrul de Informare Europe Direct, Inspectoratul General al Poliției Române, Inspectoratul General pentru Situații de Urgență, Institutul de Cercetare Dezvoltare pentru Microtehnologie, Institutul European din România, Institutul Geologic al României, Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Materialelor, Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Tehnologii Criogenice și Izotopice, Institutul Naţional de Fizica Pământului, Institutul de Cercetări Electrotehnice, Institutul Național pentru Mașini și Instalații destinate Agriculturii și Industriei Alimentare, Institutul Naţional pentru Protecţia Plantelor, Muzeul Naţional Tehnic „Prof. Ing. Dimitrie Leonida”, Universitatea Copiilor.

centrul pentru studii complexe

LIVE 29 ianuarie, ora 19.30. Cafeneaua Complexității – Brașovul, promotor în Societatea Cunoașterii

on

Începând din 29 ianuarie 2018, “Cafeneaua Complexitatii” își reia întâlnirile. Sezonul VI al cafenelei se va desfașura la Brașov iar întrevederile vor fi transmise LIVE pe pagina de Facebook a Centrului pentru Studii Complexe (CSC) și pagina de Facebook CaleaEuropeană.ro. Evenimentul va avea loc la Hotel CUBIX – Brașov, B-dul Saturn, Nr 47, începând de la ora 19.30. Pentru prima întâlnire, accesul este permis în baza invitației, urmând ca detaliile referitoare la următoarele să fie furnizate ulterior.

Foto: Facebook/ Florin Munteanu

Acest eveniment face parte din programul de promovare a științei Complexității în societate, program inițiat și asumat de CSC.

Foto: http://complexity.ro/

Făcând trimitere la faptul că anul 2018 este anul în care celebrăm Anul Centenarului, Florin Munteanu, președintele Centrului pentru Studii Complexe a precizat că ”în societatea modernă se manifestă acut analfabetismul funcțional, ca urmare a presiunii exercitate de descoperirile din știință și tehnologie, ”o dezvoltare mult prea rapidă care nu i-a permis omenirii să asimileze informația produsă în ultimii 100 de ani”.

”Acest clivaj între societate și mediul academic generează tensiuni și crize pe care politicul, din lipsă de cunoaștere și metodologie, nu le poate gestiona. Limbajul științific s-a îmbogățit substanțial cu noțiuni și concepte dificil de <<tradus>> într-o cumunicare obișnuită. Au apărut meserii și produse noi bazate pe aceste descoperiri, iar piața muncii se află într-o restructurare majoră. Omenirea traverseazî o perioadă critică, ”turbulența”, puțin predictibilă”, a avertizat Florin Munteanu, potrivit unei postări pe pagina sa de Facebook.

Pentru a ieși din acestă criză, președintele Centrului pentru Studii Complexe a sugerat că este nevoie de o ”schimbare majoră de mantalitate”, invocând un citat al lui Albert Einstein, și anume că ”nu putem rezolva problemele folosind același tip de gândire pe care l-am folosit atunci când le-am creat”.

Această schimbare începe prin informarea societăţii cu privire la noua viziune ce fundamentează şi structurează viitorul omenirii, viziune cunoscută sub denumirea de Societatea şi Economia bazate pe Cunoaştere”, stipulează Florin Munteanu.

Cafeneaua Complexității este un eveniment regulat, organizat pentru a comunica publicului larg domeniile de interes și direcțiile de cercetare ale Centrului pentru Studii Complexe. Aceasta creează un loc de intercțiune propice dezbaterilor multidisciplinare, prin atmosfera nonformală și diversitatea profesională a participanților.

Cafeneaua Complexităţii este un loc în care invitaţi de marcă vor descifra complexitatea crizelor multiple pe care omenirea le traversează în prezent, vor prezenta semnificaţia unor noi noţiuni, concepte, teorii şi modele moderne, dar şi implicaţiile şi aplicaţiile practice ale acestora. Aceasta se doreşte a fi un loc în care se naşte, dincolo de năzuinţe şi speranţe, o Sămânţă pentru o altă lume.

centrul pentru studii complexe

Profesorul Florin Munteanu, președintele Centrului pentru Studii Complexe, despre viitorul societății românești: ”Ne așteaptă o perioadă cu multe provocări induse de convulsiile economice și sociale globale”

on

Florin MunteanuSocietatea românească de peste un deceniu va arăta ”precum un copil, plin de julituri, cu amintiri ce alternează de la agonie la extaz, dar fericit, transformat”, este de părere profesorul Florin Munteanu, președinte al al Centrului pentru Studii Complexe și membru titular al Academiei Oamenilor de Știință din România.

Într-un interviu acordat România Liberă, Munteanu vorbește despre o metamorfoză a societății românești și anticipează o transformare majoră a acesteia. ”Ne așteaptă o perioadă -foarte grea, cu multe provocări sociale induse de convulsiile economice și sociale globale, dar și de schimbările climatice ce ne vor modifica profund, atât ca indivizi, cât și ca societate”.

”Urmează o perioadă turbulentă și necoerentă, ce ne va provoca prin incertitudinea zilei de mâine, ce ne va dezvolta o mai mare toleranță la nou, la -schimbare. Peste zece ani, omenirea nu va arăta foarte diferit la prima vedere, dar va purta pe umeri atât durerea celor zece ani, cât și scânteia transformării care deja germinează, ieșită din percepția că este doar o utopie. Va fi un cu totul alt drum. Vom ieși din constrângerea dată de energie, spațiu și timp și vom avea de înfruntat, ca niște copii -mici, o altă dimensiune. Un om rațional trebuie să-și mobilizeze energiile să se pregătească pentru această nouă aventură pe un alt palier de Cunoaștere, de Conștiință”, mai consideră acesta.

Interviul integral este disponibil aici.

Florin Munteanu este absolvent al Politehnicii din București, promoția 1976, doctor în științe, specializat în geodinamică, econofizică și mediu, precum şi în politici educaționale pentru implementarea societății Cunoașterii. Inițiator al programelor de cercetare desfășurate sub genericul NEXUS  (proiecte deschise) și coordonator al unor proiecte de cercetare fundamentală și aplicativă din cadrul programelor naționale și internaționale de cercetare precum: studiul complex al zonei geodinamice Vrancea – România și Reunion – Oceanul Indian, abordarea geostaziei planetare din perspectiva științei Complexității, tehnologii neconvenționale în inginerie și lista poate continua.

centrul pentru studii complexe

Cafeneaua Complexității: Jam Session exploratoriu – Educația în Mileniul III, 25 ianuarie, ora 19:30

on

Sunteti asteptati astazi, 25 ianuarie, la a doua intalnire din acest an a Cafenelei Complexitatii organizata la sediul Mind Evolution Society, din strada Lunei nr.5, sector 2, Bucuresti.

un-child-rights”O buna parte din societatea actuala este constienta de faptul ca scoala, asa cum este ea conceputa azi, nu este capabila sa motiveze noua generatie, sa o pregateasca pentru o realitate ce se schimba continuu. Abandonul scolar este din ce in ce mai frecvent, iar indiferenta, depresia si chiar agresivitatea unor tineri este direct corelata cu nivelul din ce in ce mai scazut de dezvoltare intelectuala, de cunoastere.

Ce trebuie sa cunoasca azi un tanar? Uman sau Real? Matematica este utila? Latina trebuie invatata la gimnaziu? Cum se repartizeaza continutul informational pe ani de studii? Activitatea formala, curriculara mai este utila? Cum sa-i motivam pe tineri? Dar pe profesori? Parintii trebuie sa se implice in scoala? Cum sa sensibilizam mediul de afaceri pentru a determina implicarea activa in actul educational? Cum sa ajungem la un consens intr-o diversitate atat de mare de opinii, dorinte si evident in contextul unei crize cornice de subfinantare a sistemului educational?

La aceste intrebari si la multe altele ce vor aparea pe parcursul intalnirii, vom incerca sa raspunnem luni, 25 ianuarie 2016, la Cafeneaua Complexitati… pe strada Lunei nr. 5, ora 19:30.”

Mai multe detalii pe site.

Vlad Nistor5 mins ago