Connect with us

EDUCAȚIE

Prezidențiale 2025: Principalii candidați au semnat “Declarația din Balconul Universității din București pentru păstrarea orientării euroatlantice a României și a valorilor democratice”

Published

on

© Nicusor Dan/ Facebook

Principalii candidații la alegerile prezidențiale din luna mai au dat curs, joi, Apelului “pentru o Românie democratică și euroatlantică” lansat săptămâna trecută de Universitatea din București (UB) pentru a fi semnat de aspiranții fotoliului prezidențial de la Palatul Cotroceni în anticamera Balconului Universității – “tribună-simbol a democrației redescoperite de români”.

Candidații au semnat pe parcursul zilei de joi apelul lansat de UB în prezența rectorului Universității din București, prof. univ. dr. Marian Preda, dar și a fostului rector al UB, prof. emerit dr. Emil Constantinescu, fost președinte al României.

 

Primul dintre candidați care a semnat apelul, conform programului difuzat de Universitate, a fost primarul general al Capitalei, Nicușor Dan, candidat independent la scrutinul prezidențial.

Acesta a fost urmat de fostul prim-ministru Victor Ponta, de asemenea candidat independent.

Au mai semnat apelul UB și Lavinia Șandru, Daniel Funeriu, George Simion, Sebastian Popescu și Elena Lasconi.

În ceea ce-l privește pe candidatul AUR George Simion, acesta a trimis declarația semnată prin intermediul unei delegații de parlamentari.

Programul de semnături se încheie joi seara cu Crin Antonescu, candidatul alianței guvernamentale PSD – PNL – UDMR, și cu Cristian Terheș.

Universitatea din București a transmis săptămâna trecută un apel în care le solicită tuturor candidaților la alegerile prezidențiale din România să semneze în anticamera Balconului Universității – “tribună-simbol a democrației redescoperite de români” -, o Declarație în 8 puncte.

Într-un apel semnat de rectorul Universității din București Marian Preda, alături de fostul președinte Emil Constantinescu, care a fost prorector și rector al aceleiași universități în perioada 1990 – 1996, instituția de învățământ superior anunță că le-a cerut candidaților să se angajeze, printre altele, că vor “afirma fără echivoc angajamentul pentru apartenența României la Uniunea Europeană și la NATO, precum și pentru Parteneriatul strategic cu SUA”.

Declarația în opt puncte le solicită candidaților să se angajeze că:

– vor contribui la menținerea în memoria colectivă a spiritului Revoluției din 1989 și al Pieței Universității, ca reper moral și politic fundamental pentru democrația românească;
– vor asigura menținerea principiilor statului de drept și vor veghea la respectarea Constituției României, în litera și spiritul ei;
– vor garanta soluționarea justă și neîntârziată, conform hotărârilor CEDO, a dosarelor privind istoria noastră recentă din perioada 1945 – 1990, crimele imprescriptibile ale comunismului, decembrie 1989, 13 – 15 iunie 1990;
– vor afirma fără echivoc angajamentul pentru apartenența României la Uniunea Europeană și la NATO, precum și pentru Parteneriatul strategic cu SUA;
– vor susține neclintit autonomia reală a universităților, în planul libertății academice, dar și al unei finanțări adecvate, avansând rolul lor strategic în dezvoltarea societății românești;
– vor garanta libertatea de exprimare a cetățenilor, organizațiilor neguvernamentale și a societății civile în general, recunoscând contribuția esențială a acestora la construcția unui spațiu public democratic;
– își vor utiliza toate prerogativele prezidențiale pentru ca cei vinovați de crime și tratamente inumane, înainte și după 1989, să fie aduși în fața justiției;
– vor acționa constant pentru diminuarea faliilor din interiorul societății românești, transparență instituțională și dialog permanent între instituțiile statului și societate.

Robert Lupițu este redactor-șef, specialist în relații internaționale, jurnalist în afaceri europene și NATO. Robert este laureat al concursului ”Reporter și Blogger European” la categoria Editorial și co-autor al volumelor ”România transatlantică” și ”100 de pași pentru o cetățenie europeană activă”. Face parte din Global Shapers Community, o inițiativă World Economic Forum, și este Young Strategic Leader în cadrul inițiativelor The Aspen Institute. Din 2019, Robert este membru al programului #TT27 Leadership Academy organizat de European Political Strategy Center, think tank-ul Comisiei Europene.

EDUCAȚIE

Ministrul Daniel David a prezentat raportul de diagnostic al educației și cercetării din România: Șase copii din 20 de se află în zona de analfabetism funcțional

Published

on

© Ministerul Educației/ Facebook

Ministerul Educației și Cercetării, Daniel David, a prezentat ”Raportul de diagnostic al educației și cercetării din România. Realizările prezente și implicații pentru noi reforme în domeniu (Raportul QX)”, document care face o radiografie a situației actuale din domeniul educației și cercetării și propune reforme pe termen mediu și lung astfel încât România să fie adaptată provocărilor viitorului.

Raportul QX urmărește, în prima fază, să identifice problemele majore ale domeniilor educației și cercetării și cauzele potențiale ale acestora, dar și aspectele pozitive ale acestor domenii și cauzele potențiale ale acestora.

Pornind de la acest diagnostic, Raportul QX prezintă  apoi o serie de reforme bazate pe dovezi (evidence-based), bune practici europene/internaționale  și/sau analizele mele reflexive, care să întărească punctele tari (și să adauge altele noi) și să corecteze problemele identificate.

În cadrul conferinței de presă, ministrul a pornit de întrebare-eșantion pentru a prezenta situația educației din România.

”Cum ar arăta România în 100 de oameni? Aproximativ 20 din acești 100 de oameni sunt copii, adică până la 18 ani. Cum arată ei? Patru sunt cam pierduți din sistemul educațional, nu știm unde sunt. Or fi în străinătate, or fi în țară, mediile rurale dezavantajate și nu participă la sistemul de educație? Aproximativ cinci sau șase se află în zona de analfabetism funcțional, cu roșu. Îi avem pe ceilalți zece cu verde, care au măcar nivelul de competență minimal pe care îl așteptăm după un sistem educațional. Am spus minimal. Unii sunt foarte ok, dar nu tot sunt acolo”, a arătat ministrul Daniel David.

© captură video – Ministerul Educației/ Facebook

Acesta a dezvăluit în cadrul conferinței de presă că situația nu este mai îmbucurătoare nici când vine vorba de adulți.

”Aproximativ 13 din cei 80 de adulți au studii superioare – 16% – un scor destul de mic, în condițiile în care media la nivelul Uniunii Europene este undeva în jur de 30. În zona de analfabetism funcțional, am pus cu roșu, aproximativ 25% sunt în această zonă, dar să știți, asta e zona foarte dură, că dacă luăm în calcul și riscul foarte crescut spre analfabetism funcțional, nu este 25%, ci la 38% și ar fi trebuit să colorăm mai mulți cu roșu, dar am vrut să păstrăm o doză de optimism. Iar pe celelalte rânduri vedeți absolvenți, vedeți, adulți din România care sunt absolvenți de studii liceale, postliceale sau de învățământ gimnazial sau primar. Asta așa arată România în acest moment, dacă ne uităm la datele statistice”, a explicat ministrul.

Domeniul cercetării, dezvoltării și inovării

În document, Daniel David prezintă o serie de probleme și cauze pe care le-a identificat în acest sector, oferă un set de soluții astfel încât ”sistemul național de cercetare-dezvoltare-inovare (CDI) să genereze  cunoaștere științifică, prin care să rezolvăm probleme teoretice (mai ales prin cercetare fundamentală) și/sau practice (mai ales prin cercetare aplicativă – cercetare-dezvoltare), cu impact științific, sociocultural și/sau tehnologic”.

Problemele constatate sunt următoarele:

  • Performanța sistemului național de CDI în a genera cunoaștere/inovație este una scăzută.
  • Deși investițiile în infrastructura de CDI au fost foarte mari în ultimii ani, aceasta nu este exploatată adecvat, pentru a atrage fonduri internaționale

Cauzele care stau la baza acestor probleme:

  • O fragmentare a sistemului care ne afectează capacitatea: (a) de a produce cunoaștere de calitate, (b) de a asigura coordonări eficiente între actorii sistemului de CDI care să susțină dezvoltare cumulativă, nu suprapuneri, și/sau (c) de a avea unități de CDI cu o masă critică care să conteze în vizibilitate/impact.
  • Cultura organizațională derivată din modul istoric de dezvoltare a unităților din sistemul național de CDI nu este una care să stimuleze performanța în CDI.
  • Resursa umană este (b) insuficientă, (b) distribuită neuniform în țară și (c) demotivată prin salariu și condițiile de lucru, stimulându-se astfel și fenomenul de brain-drain. 
  • Investițiile în infrastructura de CDI sunt adesea prost gândite: nu este corelată cu capacitatea resursei umane unde se face investiția (sau cu potențialula de fi atrasă acolo) și, în consecință, valoarea adusă în cunoaștere nu devine competitivă; nu sunt suficient de relaționate între ele, pentru a oferi infrastructuri naționale de CDI deschise, prin care să evităm suprapuneri costisitoare; nu se relaționează suficient cu temele internaționale mari de CDI (sau ale țării); nu sunt distribuite echilibrat în țară; nu au un mecanism eficient de sustenabilitate; nu sunt deschise și într-o logică de citizen science.
  •  Subfinanțare cronică
  • Impredictibilitatea în finanțare și distribuirea fondurilor adesea în funcție de resursele punctuale (prost planificate multianual) și de actorii de putere
  • Aspectele de etică a cercetării, deși declarativ se bazează pe bune practici internaționale, nu sunt uneori adoptate și/sau implementate în acest spirit, asistând adesea, atât la nivel local, cât și la nivel național, fie la exagerări, fie la relaxări incongruente cu bunele practici internaționale

Printre soluțiile propuse de ministrul Daniel David se numără evaluarea tuturor unităților de CDI din țară, proces care ar urma să fie finalizat la finalul anului, reașezarea arhitecturii sistemului național de CDI și a mecanismelor interne cheie și asigurarea unui buget adecvat.

Învățământul superior și educația pe tot parcursul vieții

Resursa umană formată în cadrul învățământului superior în disonanță cu nivelul potențialului țării și universități românești insuficiente de competitive reprezintă problemele semnalate în document atunci când vine vorba de învățământul superior.

Printre cauzele menționate care generează o astfel de realitate se numără o fragmentare mare a universităților românești care nu au o misiune clar diferențiată, nici o cultură a inovației, dispun de o organizare internă rigidă, sunt prea închise, fapt ce are impact direct asupra competitivității.

De asemenea, documentul arată că există o fragmentare a competențelor instituțiilor în formarea pe tot parcursul vieții, care generează suprapuneri, confuzii și eficiență scăzută.

La secțiunea de reforme, raportul recomandă o regândire:

  • a arhitecturii învățământului superior prin diferențierea misiunii  universităților în trei categorii: (1) educație; (2) educație și cercetare și (3) educație și cercetare avansată.
  • flexibilizarea organizării programelor de studii în aceeași universitate.
  • concentrări academice între universități și între universități și institute.
  • a eticii academice, a formării pe tot parcursul vieții

Învățământul preuniversitar

Raportul menționează că analfabetismul funcțional poate avea potențialul de risc de securitate națională, listând două probleme majore:

  • incapacitatea absolvenților de a asimila eficient competențele cheie în relație cu conținutul programelor
  • absolvenții nu asimilează eficient competențele cheie în relație cu utilizarea conținutului programelor în viața cotidiană

Ministrul a constatat că patru cauze stau la baza acestor probleme:

Proces de învățământ nemodernizat:

  1. Curriculum prea încărcat, cu materii, ore și conținuturi.
  2. Manuale neatractive.
  3. Metode de predate-învățare ineficiente (inclusiv teme ineficiente).
  4. Sistemul de evaluare și concursurile de tip „olimpiade” nu favorizează toate competențele cheie.
  5. Meditațiile particulare pot afecta nepermis de mult procesul de învățământ.
  6. Copiii cu cerințe educaționale speciale (CES) nu sunt eficient integrați în sistemul de învățământ.
  7. Abandonul școlar crescut

Infrastructură școlară deficitară, care creează:

  1. Un context negativ pentru procesul de învățământ.
  2. Învățământ simultan sau în mai multe schimburi (chiar 3 pe alocuri).

Ecosistem educațional necoordonat, care generează:

  1. Confuzie de roluri între actorii sistemului educațional.
  2. Conflicte între actorii ecosistemului educațional.
  3. Dezvoltări fragmentare și necumulative.

Cauze transversale și/sau externe:

  1. Politizare și ideologizare – aspecte care interferează cu calitatea procesului de învățământ.
  2. Condiții socioeconomice – care generează avantaje sau dezavantaje cu impact asupra performanței educaționale.
  3. Birocrație – care interferează cu procesele esențiale din procesul de învățământ.
  4. Violență și consumul de droguri – care generează un context devaforizant al procesului de învățământ.

Daniel David propune șapte reforme în acest domeniu – curriculară, a evaluării, asociată copiilor cu cerințe educaționale speciale, reforma asociată abandonului școlar, aceea care vizează infrastructura școală, a ecosistemului educațional și reforme transversale – astfel încât ”absolvenții nivelului liceal” să devină  vor buni specialiști, buni cetățeni și oameni echilibrați psihologic și cu o calitate bună a vieții, pregătiți pentru a intra pe piața muncii și/sau a-și continua studiile”.

Raportul prezentat luni de ministrul Daniel David va fi coordonat cu ”Raportul de țară” (Education & Skills) al OCDE, care va fi făcut public de OCDE și MEC în data de 27 mai 2025, în Aula Academiei Române, cu participarea domnului Andreas Schleicher, directorul OCDE pentru Educație și Competențe, și a prof. univ. dr. psih. Daniel David, ministrul Educației și Cercetării.

Documentul integral poate fi consultat AICI

Continue Reading

EDUCAȚIE

Programul Erasmus+ primește un premiu prestigios pentru contribuția sa la integrarea europeană

Published

on

© European Commission/ Facebook

Erasmus+, programul Uniunii Europene de sprijinire a educației, formării, tineretului și sportului, a primit premiul pentru integrare europeană 2025 din partea Cercle d’Economia. Programul a contribuit la modernizarea și internaționalizarea educației în Europa, nu numai prin mobilitate, ci și printr-o cooperare mai strânsă între instituțiile de învățământ superior din Europa și nu numai.

Potrivit unui comunicat de presă, Erasmus+ întruchipează ceea ce înseamnă integrarea europeană pentru cetățeni și principiile fundamentale ale Uniunii Europene: libera circulație și schimbul deschis între popoare. Până în prezent, programul a oferit oportunități de învățare pentru mai mult de 16 milioane de persoane.

Acesta continuă să sprijine dobândirea de competențe pentru toți, de la cursanți la personal, în toate sectoarele și la toate nivelurile de educație și formare.

Programul Erasmus+ contribuie la crearea și consolidarea unei identități comune bazate pe valorile noastre europene comune, precum respectul pentru demnitatea umană, libertatea, democrația, egalitatea, statul de drept și respectarea drepturilor omului.

Premiul pentru integrare europeană a fost creat în 2020, de Cercle d’Economia. Printre laureații anteriori se numără fostul președinte al Băncii Centrale Europene și fostul prim-ministru italian Mario Draghi (2020) și președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen (2022). Premiul va fi prezentat de Jaume Guardiola, președintele Cercle d’Economia, și Salvador Illa, președintele Cataloniei.

Continue Reading

EDUCAȚIE

România, parte a strategiei europene pentru știință și inovație la conferința ”Choose Europe for Science” de la Sorbona

Published

on

© ANC - România - Facebook

Președintele Autorității Naționale pentru Cercetare, Andrei Alexandru, a participat la conferința internațională „Choose Europe for Science”, organizată la Sorbona, la inițiativa președintelui Emmanuel Macron. 

Evenimentul dedicat cercetării în Europa a avut ca obiectiv promovarea unei științe libere și deschise pe continentul european, precum și accelerarea tranziției de la cercetarea de excelență la inovație și oportunități economice.

„Participarea României la acest eveniment de anvergură reflectă angajamentul nostru pentru dezvoltarea cercetării și #inovării, precum și pentru integrarea în eforturile comune ale Uniunii Europene de a deveni un lider global în tehnologiile de vârf. Vom sprijini cercetătorii români și vom facilita accesul acestora la oportunitățile oferite de programele europene”, a declarat Andrei Alexandru, președintele ANC.

De asemenea, Autoritatea Națională pentru Cercetare își reafirmă angajamentul pentru promovarea excelenței științifice și colaborarea internațională, contribuind activ la obiectivele strategice ale Uniunii Europene în domeniul cercetării și inovării.

Luni, 5 mai, președintele Franței, Emmanuel Macron, a lansat inițiativa revoluționară „Choose Europe for Science” din amfiteatrul de la Sorbona, cu scopul de a încuraja cercetătorii și antreprenorii publici și privați din întreaga lume să aleagă Europa și Franța pentru a-și desfășura activitatea.

„Europa trebuie să devină un refugiu pentru cercetători și profesorii-cercetători, în fața amenințărilor. (…) Europa noastră trebuie să facă mai mult, și acesta este programul pe care tocmai l-am anunțat, Choose Europe for Science, cu acțiuni, finanțare și principii. În esență, mesajul este simplu: dacă iubiți libertatea, veniți și ajutați-ne să rămânem liberi, să facem cercetare aici, să ne ajutăm să fim mai buni, să investim în viitorul nostru”, a transmis Emmanuel Macron din amfiteatrul de la Sorbona. 

Citiți și: „Choose Europe for Science”. Ursula von der Leyen anunță lansarea unui pachet de 500 milioane de euro pentru perioada 2025–2027, menit să „transforme Europa într-un magnet pentru cercetători”

Continue Reading

Facebook

Concrete & Design Solutions

Concrete-Design-Solutions

INCAS - Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare Aerospațială „Elie Carafoli”

Advertisement
COMISIA EUROPEANA2 minutes ago

Roxana Mînzatu va prezenta un plan dedicat sectorului îngrijirilor: „Viitorul buget al UE și Fondul Social European+ reprezintă instrumente-cheie de sprijin”

euro bani moneda
U.E.9 minutes ago

150 de cetățeni ai statelor UE au prezentat Comisiei Europene un set de recomandări privind viitorul buget european post-2027

CONSILIUL UE58 minutes ago

UE adoptă cel de-al 17-lea pachet de sancțiuni împotriva Rusiei. Noile măsuri vizează aproape 200 de nave din „flota fantomă” de petroliere rusești

ROMÂNIA1 hour ago

Ministerul Energiei caută parteneri pentru realizarea studiului pentru dezvoltarea de parcuri eoliene offshore în Marea Neagră

ROMÂNIA1 hour ago

Ambasada SUA, prima reacție după victoria lui Nicușor Dan: Așteptăm cu interes să colaborăm cu președintele și cu noul guvern al României

ROMÂNIA2 hours ago

Ministrul Simona Bucura-Oprescu, la sesiunea de formare privind mobilitatea forței de muncă: Trebuie să investim în încredere – între state, instituții, lucrători și angajatori

COMISIA EUROPEANA2 hours ago

În viitorul buget al UE, Politica de Coeziune și Politica Agricolă Comună vor ocupa un loc central, anunță Ursula von der Leyen: Vor fi modernizate și mai bine adaptate provocărilor actuale

INTERNAȚIONAL2 hours ago

Zelenski a discutat cu președintele Finlandei despre continuarea presiunii internaționale asupra Rusiei pentru a-și schimba comportamentul

INTERNAȚIONAL3 hours ago

UE speră la o „reacție puternică” din partea SUA, în cazul în care Rusia continuă să refuze o încetare a focului, afirmă șefa diplomației europene

INTERNAȚIONAL4 hours ago

Marea Britanie, Franța și Canada condamnă deteriorarea situației umanitare din Gaza și cer Israelului să oprească operațiunile militare: „Nu vom ezita să luăm măsuri suplimentare”

U.E.4 hours ago

Von der Leyen: Bugetul actual al UE a fost proiectat pentru o lume care nu mai există. Următorul trebuie să fie flexibil, coerent, descentralizat și simplificat

EDUCAȚIE21 hours ago

Ministrul Daniel David a prezentat raportul de diagnostic al educației și cercetării din România: Șase copii din 20 de se află în zona de analfabetism funcțional

ROMÂNIA6 days ago

Decidenți din Parlamentul României și European își exprimă deschiderea de a consolida dialogul cu mediul de afaceri românesc pentru a crește absorbția fondurilor europene: România trebuie să rămână ancorată în UE

ROMÂNIA6 days ago

Radu Burnete, directorul executiv al Confederației Concordia reliefează caracterul vital al fondurilor UE pentru economia românească: Dacă nu aducem fiecare euro în țară, ne paște recesiunea

ROMÂNIA6 days ago

Romanian Business Leaders face apel la dialog între decidenții politici și antreprenori și avansează un set de 10 măsuri concrete pentru a accesa ”mai mulți bani” europeni, ”mai repede și mai bine”

ROMÂNIA7 days ago

Ministrul Finanțelor, vești bune de la Bruxelles: România va încasa pe 10 iunie 1,3 miliarde de euro din a treia cerere de plată din PNRR

U.E.2 weeks ago

„Stare de urgență în gândire și acțiune”: Von der Leyen și noul cancelar german susțin mobilizarea rapidă privind competitivitatea UE, sprijinirea Ucrainei și gestionarea migrației

ROMÂNIA2 weeks ago

Marcel Boloș confirmă riscul de suspendare a fondurilor europene dacă reforma fiscală nu este implementată

ROMÂNIA2 weeks ago

Boloș: România pregătește cererea de plată nr. 4 din PNRR de 5.7 mld. de euro. La finalul lunii mai, vor fi încasate 1,3 mld. de euro din cererea de plată nr. 3

ROMÂNIA2 weeks ago

Marcel Ciolacu: Am ales ordinea, nu haosul. România are nevoie de un președinte cu majoritate parlamentară

Trending