EDUCAȚIE
Prezidențiale 2025: Principalii candidați au semnat “Declarația din Balconul Universității din București pentru păstrarea orientării euroatlantice a României și a valorilor democratice”
Published
4 weeks agoon

Principalii candidații la alegerile prezidențiale din luna mai au dat curs, joi, Apelului “pentru o Românie democratică și euroatlantică” lansat săptămâna trecută de Universitatea din București (UB) pentru a fi semnat de aspiranții fotoliului prezidențial de la Palatul Cotroceni în anticamera Balconului Universității – “tribună-simbol a democrației redescoperite de români”.
Candidații au semnat pe parcursul zilei de joi apelul lansat de UB în prezența rectorului Universității din București, prof. univ. dr. Marian Preda, dar și a fostului rector al UB, prof. emerit dr. Emil Constantinescu, fost președinte al României.
Primul dintre candidați care a semnat apelul, conform programului difuzat de Universitate, a fost primarul general al Capitalei, Nicușor Dan, candidat independent la scrutinul prezidențial.
Acesta a fost urmat de fostul prim-ministru Victor Ponta, de asemenea candidat independent.
Au mai semnat apelul UB și Lavinia Șandru, Daniel Funeriu, George Simion, Sebastian Popescu și Elena Lasconi.
În ceea ce-l privește pe candidatul AUR George Simion, acesta a trimis declarația semnată prin intermediul unei delegații de parlamentari.
Programul de semnături se încheie joi seara cu Crin Antonescu, candidatul alianței guvernamentale PSD – PNL – UDMR, și cu Cristian Terheș.
Într-un apel semnat de rectorul Universității din București Marian Preda, alături de fostul președinte Emil Constantinescu, care a fost prorector și rector al aceleiași universități în perioada 1990 – 1996, instituția de învățământ superior anunță că le-a cerut candidaților să se angajeze, printre altele, că vor “afirma fără echivoc angajamentul pentru apartenența României la Uniunea Europeană și la NATO, precum și pentru Parteneriatul strategic cu SUA”.
Declarația în opt puncte le solicită candidaților să se angajeze că:
– vor contribui la menținerea în memoria colectivă a spiritului Revoluției din 1989 și al Pieței Universității, ca reper moral și politic fundamental pentru democrația românească;
– vor asigura menținerea principiilor statului de drept și vor veghea la respectarea Constituției României, în litera și spiritul ei;
– vor garanta soluționarea justă și neîntârziată, conform hotărârilor CEDO, a dosarelor privind istoria noastră recentă din perioada 1945 – 1990, crimele imprescriptibile ale comunismului, decembrie 1989, 13 – 15 iunie 1990;
– vor afirma fără echivoc angajamentul pentru apartenența României la Uniunea Europeană și la NATO, precum și pentru Parteneriatul strategic cu SUA;
– vor susține neclintit autonomia reală a universităților, în planul libertății academice, dar și al unei finanțări adecvate, avansând rolul lor strategic în dezvoltarea societății românești;
– vor garanta libertatea de exprimare a cetățenilor, organizațiilor neguvernamentale și a societății civile în general, recunoscând contribuția esențială a acestora la construcția unui spațiu public democratic;
– își vor utiliza toate prerogativele prezidențiale pentru ca cei vinovați de crime și tratamente inumane, înainte și după 1989, să fie aduși în fața justiției;
– vor acționa constant pentru diminuarea faliilor din interiorul societății românești, transparență instituțională și dialog permanent între instituțiile statului și societate.
Robert Lupițu este redactor-șef, specialist în relații internaționale, jurnalist în afaceri europene și NATO. Robert este laureat al concursului ”Reporter și Blogger European” la categoria Editorial și co-autor al volumelor ”România transatlantică” și ”100 de pași pentru o cetățenie europeană activă”. Face parte din Global Shapers Community, o inițiativă World Economic Forum, și este Young Strategic Leader în cadrul inițiativelor The Aspen Institute. Din 2019, Robert este membru al programului #TT27 Leadership Academy organizat de European Political Strategy Center, think tank-ul Comisiei Europene.

You may like
UE adoptă cel de-al 17-lea pachet de sancțiuni împotriva Rusiei. Noile măsuri vizează aproape 200 de nave din „flota fantomă” de petroliere rusești
Ministerul Energiei caută parteneri pentru realizarea studiului pentru dezvoltarea de parcuri eoliene offshore în Marea Neagră
Ambasada SUA, prima reacție după victoria lui Nicușor Dan: Așteptăm cu interes să colaborăm cu președintele și cu noul guvern al României
În viitorul buget al UE, Politica de Coeziune și Politica Agricolă Comună vor ocupa un loc central, anunță Ursula von der Leyen: Vor fi modernizate și mai bine adaptate provocărilor actuale
Zelenski a discutat cu președintele Finlandei despre continuarea presiunii internaționale asupra Rusiei pentru a-și schimba comportamentul
UE speră la o „reacție puternică” din partea SUA, în cazul în care Rusia continuă să refuze o încetare a focului, afirmă șefa diplomației europene
EDUCAȚIE
Ministrul Daniel David a prezentat raportul de diagnostic al educației și cercetării din România: Șase copii din 20 de se află în zona de analfabetism funcțional
Published
21 hours agoon
May 19, 2025By
Teodora Ion
Ministerul Educației și Cercetării, Daniel David, a prezentat ”Raportul de diagnostic al educației și cercetării din România. Realizările prezente și implicații pentru noi reforme în domeniu (Raportul QX)”, document care face o radiografie a situației actuale din domeniul educației și cercetării și propune reforme pe termen mediu și lung astfel încât România să fie adaptată provocărilor viitorului.
Raportul QX urmărește, în prima fază, să identifice problemele majore ale domeniilor educației și cercetării și cauzele potențiale ale acestora, dar și aspectele pozitive ale acestor domenii și cauzele potențiale ale acestora.
Pornind de la acest diagnostic, Raportul QX prezintă apoi o serie de reforme bazate pe dovezi (evidence-based), bune practici europene/internaționale și/sau analizele mele reflexive, care să întărească punctele tari (și să adauge altele noi) și să corecteze problemele identificate.
În cadrul conferinței de presă, ministrul a pornit de întrebare-eșantion pentru a prezenta situația educației din România.
”Cum ar arăta România în 100 de oameni? Aproximativ 20 din acești 100 de oameni sunt copii, adică până la 18 ani. Cum arată ei? Patru sunt cam pierduți din sistemul educațional, nu știm unde sunt. Or fi în străinătate, or fi în țară, mediile rurale dezavantajate și nu participă la sistemul de educație? Aproximativ cinci sau șase se află în zona de analfabetism funcțional, cu roșu. Îi avem pe ceilalți zece cu verde, care au măcar nivelul de competență minimal pe care îl așteptăm după un sistem educațional. Am spus minimal. Unii sunt foarte ok, dar nu tot sunt acolo”, a arătat ministrul Daniel David.

© captură video – Ministerul Educației/ Facebook
Acesta a dezvăluit în cadrul conferinței de presă că situația nu este mai îmbucurătoare nici când vine vorba de adulți.
”Aproximativ 13 din cei 80 de adulți au studii superioare – 16% – un scor destul de mic, în condițiile în care media la nivelul Uniunii Europene este undeva în jur de 30. În zona de analfabetism funcțional, am pus cu roșu, aproximativ 25% sunt în această zonă, dar să știți, asta e zona foarte dură, că dacă luăm în calcul și riscul foarte crescut spre analfabetism funcțional, nu este 25%, ci la 38% și ar fi trebuit să colorăm mai mulți cu roșu, dar am vrut să păstrăm o doză de optimism. Iar pe celelalte rânduri vedeți absolvenți, vedeți, adulți din România care sunt absolvenți de studii liceale, postliceale sau de învățământ gimnazial sau primar. Asta așa arată România în acest moment, dacă ne uităm la datele statistice”, a explicat ministrul.
Domeniul cercetării, dezvoltării și inovării
În document, Daniel David prezintă o serie de probleme și cauze pe care le-a identificat în acest sector, oferă un set de soluții astfel încât ”sistemul național de cercetare-dezvoltare-inovare (CDI) să genereze cunoaștere științifică, prin care să rezolvăm probleme teoretice (mai ales prin cercetare fundamentală) și/sau practice (mai ales prin cercetare aplicativă – cercetare-dezvoltare), cu impact științific, sociocultural și/sau tehnologic”.
Problemele constatate sunt următoarele:
- Performanța sistemului național de CDI în a genera cunoaștere/inovație este una scăzută.
- Deși investițiile în infrastructura de CDI au fost foarte mari în ultimii ani, aceasta nu este exploatată adecvat, pentru a atrage fonduri internaționale
Cauzele care stau la baza acestor probleme:
- O fragmentare a sistemului care ne afectează capacitatea: (a) de a produce cunoaștere de calitate, (b) de a asigura coordonări eficiente între actorii sistemului de CDI care să susțină dezvoltare cumulativă, nu suprapuneri, și/sau (c) de a avea unități de CDI cu o masă critică care să conteze în vizibilitate/impact.
- Cultura organizațională derivată din modul istoric de dezvoltare a unităților din sistemul național de CDI nu este una care să stimuleze performanța în CDI.
- Resursa umană este (b) insuficientă, (b) distribuită neuniform în țară și (c) demotivată prin salariu și condițiile de lucru, stimulându-se astfel și fenomenul de brain-drain.
- Investițiile în infrastructura de CDI sunt adesea prost gândite: nu este corelată cu capacitatea resursei umane unde se face investiția (sau cu potențialula de fi atrasă acolo) și, în consecință, valoarea adusă în cunoaștere nu devine competitivă; nu sunt suficient de relaționate între ele, pentru a oferi infrastructuri naționale de CDI deschise, prin care să evităm suprapuneri costisitoare; nu se relaționează suficient cu temele internaționale mari de CDI (sau ale țării); nu sunt distribuite echilibrat în țară; nu au un mecanism eficient de sustenabilitate; nu sunt deschise și într-o logică de citizen science.
- Subfinanțare cronică
- Impredictibilitatea în finanțare și distribuirea fondurilor adesea în funcție de resursele punctuale (prost planificate multianual) și de actorii de putere
- Aspectele de etică a cercetării, deși declarativ se bazează pe bune practici internaționale, nu sunt uneori adoptate și/sau implementate în acest spirit, asistând adesea, atât la nivel local, cât și la nivel național, fie la exagerări, fie la relaxări incongruente cu bunele practici internaționale
Printre soluțiile propuse de ministrul Daniel David se numără evaluarea tuturor unităților de CDI din țară, proces care ar urma să fie finalizat la finalul anului, reașezarea arhitecturii sistemului național de CDI și a mecanismelor interne cheie și asigurarea unui buget adecvat.
Învățământul superior și educația pe tot parcursul vieții
Resursa umană formată în cadrul învățământului superior în disonanță cu nivelul potențialului țării și universități românești insuficiente de competitive reprezintă problemele semnalate în document atunci când vine vorba de învățământul superior.
Printre cauzele menționate care generează o astfel de realitate se numără o fragmentare mare a universităților românești care nu au o misiune clar diferențiată, nici o cultură a inovației, dispun de o organizare internă rigidă, sunt prea închise, fapt ce are impact direct asupra competitivității.
De asemenea, documentul arată că există o fragmentare a competențelor instituțiilor în formarea pe tot parcursul vieții, care generează suprapuneri, confuzii și eficiență scăzută.
La secțiunea de reforme, raportul recomandă o regândire:
- a arhitecturii învățământului superior prin diferențierea misiunii universităților în trei categorii: (1) educație; (2) educație și cercetare și (3) educație și cercetare avansată.
- flexibilizarea organizării programelor de studii în aceeași universitate.
- concentrări academice între universități și între universități și institute.
- a eticii academice, a formării pe tot parcursul vieții
Învățământul preuniversitar
Raportul menționează că analfabetismul funcțional poate avea potențialul de risc de securitate națională, listând două probleme majore:
- incapacitatea absolvenților de a asimila eficient competențele cheie în relație cu conținutul programelor
- absolvenții nu asimilează eficient competențele cheie în relație cu utilizarea conținutului programelor în viața cotidiană
Ministrul a constatat că patru cauze stau la baza acestor probleme:
Proces de învățământ nemodernizat:
- Curriculum prea încărcat, cu materii, ore și conținuturi.
- Manuale neatractive.
- Metode de predate-învățare ineficiente (inclusiv teme ineficiente).
- Sistemul de evaluare și concursurile de tip „olimpiade” nu favorizează toate competențele cheie.
- Meditațiile particulare pot afecta nepermis de mult procesul de învățământ.
- Copiii cu cerințe educaționale speciale (CES) nu sunt eficient integrați în sistemul de învățământ.
- Abandonul școlar crescut
Infrastructură școlară deficitară, care creează:
- Un context negativ pentru procesul de învățământ.
- Învățământ simultan sau în mai multe schimburi (chiar 3 pe alocuri).
Ecosistem educațional necoordonat, care generează:
- Confuzie de roluri între actorii sistemului educațional.
- Conflicte între actorii ecosistemului educațional.
- Dezvoltări fragmentare și necumulative.
Cauze transversale și/sau externe:
- Politizare și ideologizare – aspecte care interferează cu calitatea procesului de învățământ.
- Condiții socioeconomice – care generează avantaje sau dezavantaje cu impact asupra performanței educaționale.
- Birocrație – care interferează cu procesele esențiale din procesul de învățământ.
- Violență și consumul de droguri – care generează un context devaforizant al procesului de învățământ.
Daniel David propune șapte reforme în acest domeniu – curriculară, a evaluării, asociată copiilor cu cerințe educaționale speciale, reforma asociată abandonului școlar, aceea care vizează infrastructura școală, a ecosistemului educațional și reforme transversale – astfel încât ”absolvenții nivelului liceal” să devină vor buni specialiști, buni cetățeni și oameni echilibrați psihologic și cu o calitate bună a vieții, pregătiți pentru a intra pe piața muncii și/sau a-și continua studiile”.
Raportul prezentat luni de ministrul Daniel David va fi coordonat cu ”Raportul de țară” (Education & Skills) al OCDE, care va fi făcut public de OCDE și MEC în data de 27 mai 2025, în Aula Academiei Române, cu participarea domnului Andreas Schleicher, directorul OCDE pentru Educație și Competențe, și a prof. univ. dr. psih. Daniel David, ministrul Educației și Cercetării.
Documentul integral poate fi consultat AICI.
EDUCAȚIE
Programul Erasmus+ primește un premiu prestigios pentru contribuția sa la integrarea europeană
Published
2 weeks agoon
May 7, 2025By
Andreea Radu
Erasmus+, programul Uniunii Europene de sprijinire a educației, formării, tineretului și sportului, a primit premiul pentru integrare europeană 2025 din partea Cercle d’Economia. Programul a contribuit la modernizarea și internaționalizarea educației în Europa, nu numai prin mobilitate, ci și printr-o cooperare mai strânsă între instituțiile de învățământ superior din Europa și nu numai.
Potrivit unui comunicat de presă, Erasmus+ întruchipează ceea ce înseamnă integrarea europeană pentru cetățeni și principiile fundamentale ale Uniunii Europene: libera circulație și schimbul deschis între popoare. Până în prezent, programul a oferit oportunități de învățare pentru mai mult de 16 milioane de persoane.
Acesta continuă să sprijine dobândirea de competențe pentru toți, de la cursanți la personal, în toate sectoarele și la toate nivelurile de educație și formare.
Programul Erasmus+ contribuie la crearea și consolidarea unei identități comune bazate pe valorile noastre europene comune, precum respectul pentru demnitatea umană, libertatea, democrația, egalitatea, statul de drept și respectarea drepturilor omului.
Premiul pentru integrare europeană a fost creat în 2020, de Cercle d’Economia. Printre laureații anteriori se numără fostul președinte al Băncii Centrale Europene și fostul prim-ministru italian Mario Draghi (2020) și președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen (2022). Premiul va fi prezentat de Jaume Guardiola, președintele Cercle d’Economia, și Salvador Illa, președintele Cataloniei.
EDUCAȚIE
România, parte a strategiei europene pentru știință și inovație la conferința ”Choose Europe for Science” de la Sorbona
Published
2 weeks agoon
May 5, 2025By
Diana Zaim
Președintele Autorității Naționale pentru Cercetare, Andrei Alexandru, a participat la conferința internațională „Choose Europe for Science”, organizată la Sorbona, la inițiativa președintelui Emmanuel Macron.
Evenimentul dedicat cercetării în Europa a avut ca obiectiv promovarea unei științe libere și deschise pe continentul european, precum și accelerarea tranziției de la cercetarea de excelență la inovație și oportunități economice.
„Participarea României la acest eveniment de anvergură reflectă angajamentul nostru pentru dezvoltarea cercetării și #inovării, precum și pentru integrarea în eforturile comune ale Uniunii Europene de a deveni un lider global în tehnologiile de vârf. Vom sprijini cercetătorii români și vom facilita accesul acestora la oportunitățile oferite de programele europene”, a declarat Andrei Alexandru, președintele ANC.
De asemenea, Autoritatea Națională pentru Cercetare își reafirmă angajamentul pentru promovarea excelenței științifice și colaborarea internațională, contribuind activ la obiectivele strategice ale Uniunii Europene în domeniul cercetării și inovării.
„Europa trebuie să devină un refugiu pentru cercetători și profesorii-cercetători, în fața amenințărilor. (…) Europa noastră trebuie să facă mai mult, și acesta este programul pe care tocmai l-am anunțat, Choose Europe for Science, cu acțiuni, finanțare și principii. În esență, mesajul este simplu: dacă iubiți libertatea, veniți și ajutați-ne să rămânem liberi, să facem cercetare aici, să ne ajutăm să fim mai buni, să investim în viitorul nostru”, a transmis Emmanuel Macron din amfiteatrul de la Sorbona.
Concrete & Design Solutions
INCAS - Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare Aerospațială „Elie Carafoli”

Roxana Mînzatu va prezenta un plan dedicat sectorului îngrijirilor: „Viitorul buget al UE și Fondul Social European+ reprezintă instrumente-cheie de sprijin”

150 de cetățeni ai statelor UE au prezentat Comisiei Europene un set de recomandări privind viitorul buget european post-2027

UE adoptă cel de-al 17-lea pachet de sancțiuni împotriva Rusiei. Noile măsuri vizează aproape 200 de nave din „flota fantomă” de petroliere rusești

Ministerul Energiei caută parteneri pentru realizarea studiului pentru dezvoltarea de parcuri eoliene offshore în Marea Neagră

Ambasada SUA, prima reacție după victoria lui Nicușor Dan: Așteptăm cu interes să colaborăm cu președintele și cu noul guvern al României

Ministrul Simona Bucura-Oprescu, la sesiunea de formare privind mobilitatea forței de muncă: Trebuie să investim în încredere – între state, instituții, lucrători și angajatori

În viitorul buget al UE, Politica de Coeziune și Politica Agricolă Comună vor ocupa un loc central, anunță Ursula von der Leyen: Vor fi modernizate și mai bine adaptate provocărilor actuale

Zelenski a discutat cu președintele Finlandei despre continuarea presiunii internaționale asupra Rusiei pentru a-și schimba comportamentul

UE speră la o „reacție puternică” din partea SUA, în cazul în care Rusia continuă să refuze o încetare a focului, afirmă șefa diplomației europene

Marea Britanie, Franța și Canada condamnă deteriorarea situației umanitare din Gaza și cer Israelului să oprească operațiunile militare: „Nu vom ezita să luăm măsuri suplimentare”

V. Ponta: Discuţiile din Parlament privind bugetul încep la 14 ianuarie

Mapamond: Care vor fi principalele evenimente ale anului 2013

Angela Merkel: “Mediul economic va fi mai dificil în 2013”

9 mai, o triplă sărbătoare pentru români: Ziua Europei, a Independenţei României şi sfârşitul celui de-al Doilea Război Mondial

Barometru: Cluj-Napoca înregistrează cea mai ridicată calitate a vieții din România, alături de Oradea și Alba Iulia

Ambasadorul SUA Adrian Zuckerman: România va deveni cel mai mare producător și exportator de energie din Europa

Huffington Post: România a fost condusă din 1989 de “o clică incompetentă de escroci foşti comunişti”

Premierul Italiei, Mario Monti, a demisionat

Președintele Klaus Iohannis a promulgat legea care interzice pentru 10 ani exportul de buștean în spațiul extracomunitar

Acord fără precedent în istoria UE: După un maraton de negocieri, Angela Merkel, Mark Rutte, Klaus Iohannis și ceilalți lideri au aprobat planul și bugetul de 1,82 trilioane de euro pentru relansarea Europei

Von der Leyen: Bugetul actual al UE a fost proiectat pentru o lume care nu mai există. Următorul trebuie să fie flexibil, coerent, descentralizat și simplificat

Ministrul Daniel David a prezentat raportul de diagnostic al educației și cercetării din România: Șase copii din 20 de se află în zona de analfabetism funcțional

Decidenți din Parlamentul României și European își exprimă deschiderea de a consolida dialogul cu mediul de afaceri românesc pentru a crește absorbția fondurilor europene: România trebuie să rămână ancorată în UE

Radu Burnete, directorul executiv al Confederației Concordia reliefează caracterul vital al fondurilor UE pentru economia românească: Dacă nu aducem fiecare euro în țară, ne paște recesiunea

Romanian Business Leaders face apel la dialog între decidenții politici și antreprenori și avansează un set de 10 măsuri concrete pentru a accesa ”mai mulți bani” europeni, ”mai repede și mai bine”

Ministrul Finanțelor, vești bune de la Bruxelles: România va încasa pe 10 iunie 1,3 miliarde de euro din a treia cerere de plată din PNRR

„Stare de urgență în gândire și acțiune”: Von der Leyen și noul cancelar german susțin mobilizarea rapidă privind competitivitatea UE, sprijinirea Ucrainei și gestionarea migrației

Marcel Boloș confirmă riscul de suspendare a fondurilor europene dacă reforma fiscală nu este implementată

Boloș: România pregătește cererea de plată nr. 4 din PNRR de 5.7 mld. de euro. La finalul lunii mai, vor fi încasate 1,3 mld. de euro din cererea de plată nr. 3

Marcel Ciolacu: Am ales ordinea, nu haosul. România are nevoie de un președinte cu majoritate parlamentară
Trending
- POLITICĂ7 days ago
Simion îi răspunde lui Tusk cu o fotografie cu Putin din anul 2010: “În această fotografie este omul lui Putin în Polonia”
- POLITICĂ2 days ago
Alegeri prezidențiale 2025/ Exit-poll: Nicușor Dan – 54,9%, George Simion – 45,1%. România a decis cu cea mai mare prezență la vot din ultimii 25 de ani
- POLITICĂ5 days ago
Sondaj IRSOP: Nicuşor Dan conduce pe trend crescător în cursa cu George Simion pentru Cotroceni, cu 52% la 48%. Majoritatea alegătorilor cred că Dan va întări România în NATO și UE, iar Simion va căuta relații bune cu Rusia
- U.E.1 week ago
“Fake news-ul” cu cocaina pe masa lui Macron, Merz și Starmer, demontat de Franța: “Când unitatea europeană devine incomodă, un șervețel pentru suflat nasul arată cum precum drogurile”
- COMISIA EUROPEANA6 days ago
Lovitură de imagine pentru Ursula von der Leyen: CJUE se pronunță împotriva lipsei de transparență a CE în cazul Pfizergate