Connect with us

U.E.

Uniunea Europeană își schimbă abordarea în relațiile cu China pentru a echilibra parteneriatul strategic și pentru a-l face mai categoric și realist

Published

on

Foto: Comisia Europeană

Comisia Europeană și Înaltul Reprezentant al Uniunii Europene pentru Afaceri Externe și Politică de Securitate, Federica Mogherini, au evaluat parteneriatul strategic cuprinzător cu China, pe fondul afirmațiilor tot mai multor voci de la nivelul UE care afirmă că echilibrul dintre provocările și oportunitățile prezentate de China s-a schimbat, ajungând la concluzia că trebuie inițiată o discuție care să ducă la ameliorarea abordării Europei, astfel încât aceasta să devină mai realistă, mai categorică și în același timp polivalentă, potrivit unui comunicat.

China este, simultan, un partener pentru cooperare cu care UE are obiective strâns aliniate, un partener de negociere cu care UE trebuie să găsească un echilibru la nivelul intereselor, un concurent economic care aspiră la poziția de lider în domeniul tehnologic și un rival sistemic care promovează modele alternative de guvernanță. UE va utiliza legăturile dintre diferite domenii de acțiune și sectoare pentru a exercita o influență mai mare în vederea atingerii obiectivelor sale. Atât UE, cât și statele sale membre își pot atinge obiectivele legate de China doar în deplină unitate, se mai arată în comunicat.

În acest sens, Comisia și Înaltul Reprezentant au publicat o comunicare comună care propune spre dezbatere 10 puncte de acțiune, formulate în contextul relațiilor cu China, însă unele dintre ele se referă la competitivitatea și securitatea UE la nivel global. În general, răspunsul UE va urmări trei obiective:

  • Pe baza unor interese și principii clar definite, UE ar trebui să își intensifice dialogul cu China pentru a promova interesele comune la nivel mondial (precum îndeplinirea obligațiilor asumate în cadrul ONU în privința drepturilor omului, pace și securitate și dezvoltarea);
  • UE ar trebui să urmărească cu fermitate ca relațiile economice să fie guvernate de condiții reciproce mai echilibrate (UE va aplica cu mai multă fermitate acordurile bilaterale și instrumentele financiare existente și va colabora cu China pentru a respecta aceleași principii)
  • În cele din urmă, pentru a-și menține prosperitatea, valorile și modelul social pe termen lung, există domenii în care UE însăși trebuie să se adapteze la realitățile economice în schimbare și să-și consolideze propriile politici interne și propria bază industrială (UE invită China să respecte angajamentele comune existente între cele două părți. Aceasta presupune reformarea Organizației Mondiale a Comerțului, în special în ceea ce privește subvențiile și transferurile forțate de tehnologie, precum și încheierea unor acorduri bilaterale, până în 2020 cu privire la investiți)

Înaltul Reprezentant al Uniunii pentru afaceri externe și politica de securitate și vicepreședinte al Comisiei, Federica Mogherini, a declarat: 

„China este un partener strategic al Uniunii Europene. Urmărim o cooperare bilaterală și multilaterală susținută cu privire la dosare în legătură cu care împărtășim interese comune, de la comerț la conectivitate, de la Planul comun de acțiune cuprinzător (JCPOA) la schimbările climatice. Totodată, suntem dispuși să angajăm în continuare un dialog ferm în domenii în care politicile noastre diferă sau se află în concurență. Acesta este obiectivul celor 10 acțiuni pe care le propunem pentru consolidarea relațiilor noastre cu China, într-un spirit de respect reciproc.”

Vicepreședintele Jyrki Katainen, responsabil cu locurile de muncă, creșterea economică, investițiile și competitivitatea, a declarat: 

„UE și China sunt deopotrivă parteneri economici strategici și concurenți. Relațiile noastre economice pot fi extrem de benefice pentru ambele părți dacă practicăm o concurență echitabilă și dacă relațiile comerciale și de investiții sunt bazate pe reciprocitate. Prin această comunicare, prezentăm propuneri concrete cu privire la modalitățile în care UE poate acționa pentru a-și consolida competitivitatea, pentru a asigura un grad mai mare de reciprocitate și condiții de concurență echitabile și pentru a proteja economia de piață împotriva unor eventuale denaturări.”

Comunicarea comună va fi prezentată la Consiliul European din 21-22 martie, iar statele membre vor avea prima ocazie de a face schimb de opinii în cadrul Consiliului Afaceri Externe din 18 martie. Următorul summit UE-China este programat pentru începutul lunii aprilie.

Alexandra Loy este redactor și specialistă în afaceri europene. Deține un doctorat în domeniul științe politice, dobândit în anul 2018, cu tema analizării impactului președinției României la Consiliul Uniunii Europene asupra sistemului național de coordonare a afacerilor europene. Alexandra este membru al comunității academice din cadrul Școlii Naționale de Studii Politice și Administrative.

U.E.

Exit-poll alegeri prezidențiale Polonia: Actualul președinte Andrzej Duda, ușor avans în fața contracandidatului său, Rafal Trzaskowki primarul Varșoviei

Published

on

© Andrzej Duda/ Rafal Trzaskowski/ Facebook

Potrivit rezultatelor exit-poll din Polonia, actualul președinte Andrzej Duda, a obținut 50,4% din voturi, iar primarul Varșoviei, Rafal Trzaskowki a obținut 49,6%, relatează Reuters.

Luni se așteaptă rezultatele preliminarii. 

Sondajul are o marjă de eroare de plus/minus două puncte procentuale pentru fiecare candidat.

Polonezii și-au votat duminică viitorul președinte, în cadrul celui de-al doilea tur al alegerilor prezidenţiale, după două săptămâni de la primul tur câştigat de şeful de stat în exerciţiu Andrzej Duda, dar fără majoritate absolută, relatează presa străină și Agerpres.

Reamintim că preşedintele Poloniei, Andrzej Duda, a ieşit pe prima poziţie la primul tur al alegerilor prezidenţiale, conform rezultatelor parţiale făcute publice luni, însă nu a reuşit să obţină majoritatea absolută necesară pentru a evita ceea ce s-a anunţat a fi un al doilea tur de scrutin strâns.

Duda, aliat al partidului naţionalist Lege şi Justiţie (PiS) aflat la guvernare, a câştigat 45,73% din sufragii, conform rezultatelor obţinute din numărarea voturilor în 82,2% din numărul total de secţii.

Candidatul independent Szymon Hołownia s-a clasat pe locul al treilea cu 13,3 %, urmat de candidatul naționalist Krzysztof Bosak cu 7,4% din voturi. Prezența la vot a fost de 62,4%, cea mai mare din ultimele două decenii, consemnează Euronews.

Rezultatul este o dezamăgire pentru Duda, întrucât acum câteva luni i-ar fost la îndemâna să câștige alegerile din primul tur, notează Politico Europe. Alegerile prezidențiale din Polonia ar fi trebuit să aibă loc pe data de 10 mai, însă au fost amânate din cauza pandemiei cu noul coronavirus.

Cu toate acestea, Andrzej Duda și-a căutat o consolidare electorală, el efectuând o vizită la Washington în urmă cu câteva zile, acolo unde a fost primit pentru a treia oară în ultimii trei ani de președintele Donald Trump. Preşedintele american a dat de înţeles că, la cerinţa lui Duda, o parte din trupele americane care vor fi retrase din Germania ar putea fi relocate în Polonia, costurile urmând să fie suportate de Polonia.

Relaţia strânsă cu Statele Unite este pilonul politicii externe promovată de Duda.

De cealaltă parte, primarul Varșoviei, inițiator al unei alianțe a orașelor deschise, pro-europene și anti-naționaliste alături de omologii săi edili din Budapesta, Praga și Bratislava, s-a angajat să repare relaţiile cu Uniunea Europeană.

Rafal Trzaskowski este membru în Comitetul European al Regiunilor din partea grupului PPE și un susținător al reafirmării Poloniei pe traiectoria sa pro-europeană, după ce în ultimii ani, în contextul guvernării Partidului Lege și Justiție, puterea de la Varșovia a intrat în coliziune cu instituțiile Uniunii Europene.

Polonia este primul stat din istoria UE împotriva căruia Comisia Europeană a activat articolul 7 din Tratatul Uniunii privind riscul unor încălcări ale valorilor fundamentale, îndeosebi statul de drept.

Continue Reading

U.E.

Eurobarometru: 76% dintre români consideră că independența sistemului judiciar este afectată de interferența politicienilor și a Guvernului

Published

on

© Vera Jourova/ Twitter

Potrivit datelor oferite de ediția 2020 a tabloului de bord privind justiția în Uniunea Europeană, 76% dintre români consideră interferența și presiunea din partea Guvernului și a politicienilor, principalele motive pentru problemele legate de indendența sistemului judiciar din România.

 

© Eurobarometru

49% dintre români consideră că interferența și presiunea din partea Guvernului și a politicienilor afectează ”foarte mult” independența justiției în România, iar 27% considerea că aceastea afectează ”într-un fel sau altul” sistemul.

Comisia Europeană a publicat ediția din 2020 a tabloului de bord privind justiția în UE – o imagine de ansamblu comparativă a eficienței, a calității și a independenței sistemelor de justiție din toate statele membre ale UE. Tabloul de bord din acest an arată o îmbunătățire continuă a eficienței sistemelor de justiție într-un număr mare de state membre. În același timp, potrivit rezultatelor unui sondaj Eurobarometru publicat astăzi, percepția asupra independenței sistemului judiciar în rândul cetățenilor din mai multe state membre a continuat să se înrăutățească, se mai arată în comunicatul oficial. 

Întrebați ce părere au despre sistemul de justiție din România în ceea ce privește independța lui, doar 4% dintre români consideră că acesta este unul ”foarte bun”.

© Eurobarometru

Printre principalele constatări ale ediției din 2020 se numără:

  • Tendințe pozitive în ceea ce privește eficiența sistemelor de justiție: Din 2012 se pot observa evoluții pozitive în majoritatea statelor membre în cazul cărora s-au identificat provocări specifice în cadrul semestrului european. În aproape toate aceste state membre, durata procedurilor în primă instanță a scăzut sau cel puțin a rămas stabilă. Aproape toate statele membre au raportat o rată ridicată de soluționare a cauzelor (peste 97 %), ceea ce înseamnă că instanțele sunt în general în măsură să țină pasul cu dosarele noi, realizând în același timp progrese în ceea ce privește întârzierile acumulate din anii precedenți. Tabloul de bord analizează, de asemenea, eficiența în domenii specifice ale legislației UE, selectate datorită relevanței acestora pentru piața unică și mediul de afaceri. Printre acestea se numără legislația privind protecția consumatorilor, de exemplu, materie în care în șapte state membre procedurile au durat mai puțin de trei luni până la pronunțarea unei hotărâri, precum și spălarea de bani, infracțiune în cazul căreia durata procedurilor judiciare în primă instanță variază de la un an, în medie, în jumătate din statele membre, până la doi ani în mai multe state membre care se confruntă cu provocări în ceea ce privește urmărirea penală a acestei infracțiuni.
  • Percepția asupra independenței sistemului judiciar a scăzut în comparație cu 2019: Potrivit rezultatelor unui nou sondaj Eurobarometru publicat astăzi, în două treimi din statele membre, percepția asupra independenței sistemului judiciar în rândul cetățenilor s-a îmbunătățit, începând din 2016. Cu toate acestea, în comparație cu anul trecut, percepția publicului asupra independenței justiției s-a înrăutățit în aproximativ două cincimi din totalul statelor membre și în aproximativ jumătate dintre statele membre care se confruntă cu provocări specifice. Amestecul sau presiunea din partea guvernului și a politicienilor a fost motivul cel mai frecvent invocat pentru lipsa de independență percepută a instanțelor și a judecătorilor, urmat de presiunea exercitată de interesele economice sau de alte interese specifice.
  • Îmbunătățirea accesibilității și a egalității de gen: Aproape toate statele membre oferă acces online la unele informații despre sistemul lor judiciar și majoritatea oferă informații persoanelor cu deficiențe de vedere sau de auz, precum și vorbitorilor nenativi. Statele membre încep să pună la dispoziție mecanisme de citire automată a hotărârilor, dar există diferențe între statele membre în ceea ce privește gradul de avansare al acestor proiecte. Hotărârile judecătorești în acest format sunt mai ușor de utilizat și mai accesibile publicului larg. Aproape toate statele membre oferă cel puțin o serie de facilități pentru copii, de exemplu prin intermediul unor ședințe de judecată adaptate acestora. Însă în mai puțin de jumătate dintre statele membre există site-uri web adaptate copiilor, cu informații despre sistemul de justiție. În cele din urmă, deși femeile reprezintă în continuare mai puțin de 50 % din numărul de judecători în majoritatea instanțelor supreme ale statelor membre, începând din 2010, cifrele continuă să crească în majoritatea statelor membre.

Continue Reading

U.E.

Austria, noi condiții pentru aprobarea ”controversatului” pachet de recuperare economică a UE post-pandemie

Published

on

© Sebastian Kurz/ Twitter

Înaintea summit-ului extraordinar de la Bruxelles, care îi va reuni pe șefii de stat și de Guvern ai statelor membre pentru a decide finanțarea UE post-criză, cancelarul Austriei, Sebastian Kurz, a prezentat condiţiile în care ar aproba controversatul pachet de recuperare economică post-pandemie al Uniunii Europene, în declaraţii consemnate de ziarul Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung, informează dpa și Agerpres.

“Când cheltuim sume mari din banii statului, trebuie cel puţin să ne asigurăm că aceşti bani se duc la sectoarele potrivite (…). Cel mai important, mai mult pentru cercetare şi dezvoltare în vederea (edificării) unei infrastructuri digitale bune, inclusiv pentru tranziţia tehnologică necesară unei mai bune protecţii a mediului”, a subliniat Kurz.

De altfel, cancelarul austriac Sebastian Kurz și premierul olandez Mark Rutte s-au arătat sceptici în privința obținerii unui acord în luna iulie și anticipează negocieri îndelungate

Austria este, alături de Olanda, Danemarca şi Suedia, una dintre ţările membre ale UE cele mai critice faţă de fondul de redresare propus de Comisia Europeană pentru a ajuta statele membre să depăşească criza generată de COVID-19, în special statele cele mai afectate de această pandemie, cum ar fi Italia şi Spania.

Cancelarul Germaniei, țara care a preluat la 1 iulie 2020 președinția rotativă a Consiliului UE, a reafirmat că țara sa este determinată să sprijine încheierea rapidă a unui acord, în consonanță cu opiniile exprimate de mai mulți lideri și enunțate astfel de președinții Comisiei Europene și Consiliului European, însă a indicat că încă există îngrijorări.

De altfel, cancelarul austriac Sebastian Kurz și premierul olandez Mark Rutte s-au arătat sceptici în privința obținerii unui acord în luna iulie și anticipează negocieri îndelungate.

Cei 27 de șefi de stat sau de guvern din statele membre ale Uniunii Europene se vor reuni într-un Consiliu European extraordinar convocat de președintele instituției, Charles Michel, în perioada 17-18 iulie, pentru negocierile privind planul gigantic de 1.850 de miliarde de euro destinate relansării economice. Reuniunea, considerată crucială viitorul post-criză al Uniunii Europene, va fi prima întrunire în format fizic a liderilor UE de la izbucnirea pandemiei cu noul coronavirus și primul summit al UE în cursul președinției germane a Consiliului, care a debutat la 1 iulie.

Continue Reading

Facebook

Advertisement
Advertisement

Trending