Connect with us

EDITORIALE

Iulian Chifu: Pacea în Gaza și singularizarea lui Putin în agresiunea din Ucraina

Published

on

de Iulian Chifu*

Luni, 6 octombrie, la Cairo, încep negocierile prin intermediari pentru încheierea războiului din Gaza, după ce ambele părți, Israelul și Hamas, au fost de acord cu planul de pace în 20 de puncte al Președintelui Donald Trump. Dacă Benjamin Netanyahu a fost constrâns să accepte la Casa Albă planul, după redactarea unor puncte, Hamasul a venit cu un răspuns de tipul “da, dar…” care acceptă principalele puncte – eliberarea ostatecilor rămași și un guvern tehnocrat în Gaza, trece sub tăcere componenta de dezarmare și distrugerea armelor, ca și forța de securitate internațională și respinge eliminarea sa din afacerile din Gaza. Totuși, e de remarcat optimismul și abordarea pozitivă a lui Donald Trump, care a salutat perspectiva victoriei și menține presiunea pe ambele părți, în timp ce diferențele rămân substanțiale, însă este cea mai bună șansă oferită regiunii de la 7 octombrie pentru a rezolva sustenabil criza din Orientul Mijlociu, cu recunoașterea creării unui stat palestinian.

Presiunea majoră asupra premierului Netanyahu la Casa Albă

Vineri, 3 octombrie, când, după 5 zile de așteptare, a venit răspunsul Hamas pentru planul de pace, Președintele Donald Trump a anunțat victoria, continuând presiunile asupra ambelor părți să încheie acordul final. Planul său în 20 de puncte dădea rezultate, iar președintele a anunțat Hamas-ul să nu întârzie, tergiverseze sau amâne aplicarea planului care presupunea eliberarea ostatecilor. Dar principala presiune, ca și nemulțumirea președintelui Trump, s-a revărsat asupra premierului Benjamin Netanyahu. Setul de atacuri, bombardamente și ucideri ale civililor în Gaza, care a stârnit oprobiul internațional și a determinat succesiunea de recunoașteri ale Statului Palestinian la ONU, în cadrul Adunării Generale, a reprezentat tot atâtea elemente de presiune ca ororile din regiune să înceteze.

Chiar dacă răspunsul Hamas s-a oprit la câteva dintre punctele esențiale ale planului de pace al lui Trump și a cerut negocieri mai departe pentru celelalte puncte, ba chiar afirma ferm că Hamas va păstra un rol în privința viitorului Fâșiei Gaza și a vieții și guvernării palestinienilor din regiune, Donald Trump a transmis, într-o declarație video, mulțumirile sale personale unui număr de state, între care Qatar, Turcia, Arabia Saudită, Egipt, Iordania pentru eforturile lor în procesul de pace, fără a-l menționa, însă, pe premierul Netanyahu. Nemulțumirea în creștere a venit după atacul la adresa conducerii politice a Hamas și negociatorilor în Qatar, situație care a creat probleme profunde Americii în Golf, mai ales când Arabia Saudită a încheiat perepede înainte un acord militar cu Pakistanul. În replică, Washingtonul a trebuit să încheie un acord similar de tip articol 5 cu Qatarul, spre nemulțumirea unui număr de congresmani inclusiv republicani, reticenți și rezervați față de rolul statului din Golf în relația cu diferitele organizații militante și teroriste din regiune.

Membrii administrației Trump s-au arătat dezamăgiți de modul în care Israelul purta războiul în Gaza și costurile de imagine încasate de Trump pentru sprijinirea lui Netanyahu, în special cu veto, în Consiliul de Securitate. Loviturile, condamnate de către statele arabe, l-au determinat pe Trump să scoată planul în 20 de puncte și să impună propunerea sa celor doi actori beligeranți. În discuțiile de la Washington, atât Donald Trump cât și consilierii săi au fost extrem de clari și expliciți că este și cel mai bun, și ultimul plan, respectiv ultima șansă pentru un final negociat al războiului din Gaza, iar sprijinul președintelui Trump pentru premier și statul Israel ar putea fi retras dacă Netanyahu nu-l îmbrățișează. După ore de discuții și modificarea unor formulări din plan, Netanyahu a fost în final de acord. Modificările aduse nu au satisfăcut statele arabe implicate în obținerea acordului de încetare a păcii, dar și ele au trebuit să fie de acord cu nevoia de acceptabilitate a planului, în faza sa finală.

Nemulțumirile lui Trump față de Netanyahu s-au văzut și în modul în care președintele SUA a celebrat răspunsul Hamas, surprinzându-l de două ori pe premierul Netanyahu: mai întâi, răspunsul Hamas a fost privit la Tel Aviv drept o respingere a proiectului în 20 de puncte, în timp ce Donald Trump a subliniat și salutat faptul că Hamas e gata de pace durabilă. Apoi Donald Trump a ordonat Israelului, imediat după primirea răspunsului Hamas, al evaluării lui și a salutării acestuia, să înceteze imediat bombardamentele în Gaza, blocând asaltul Israelului asupra Gaza City. Din contra, a solicitat și obținut ordinul IDF, forțele de apărare israeliene, de a pregăti teritoriul și situația pentru aplicarea primei faze a planului de pace care conținea eliberarea ostatecilor și retragerea trupelor armate la o linie convenită. Totuși premierul israelian a realizat că nu mai e nimic de făcut decât să-l supere și să-l ostilizeze pe președintele american definitiv. Așa încât s-a conformat.

Planul lui Trump în 20 de puncte pentru Gaza

Planul de pace al lui Trump pentru Gaza, publicat luni, 29 octombrie, avea ca termen limită de acceptare din partea Hamas ziua de duminică 5 octombrie. Atunci trebuia ca Hamas să fie de acord cu formula, odată ce Israelul fusese de acord la Casa Albă. Planul înseamnă oprirea imediată și totală a confruntărilor armate, odată ce părțile au agreat propunerea de pace. Ostaticii urmează să fie eliberați după ce forțele israeliene urmau să se retragă în spatele unei linii stabilite anterior și să pregătească condițiile pentru eliberarea ultimilor ostateci. Contra celor 20 de ostateci considerați încă în viață, Israelul urmează să elibereze din închisori 250 de condamnați pe viață și alți 1700 locuitori din Gaza arestați după 7 octombrie 2023, în primul rând toate femeile și copiii deținuți în acest context. Apoi, pentru fiecare rămășițe pământești ale ostatecilor eliberate de Hamas, e vorba despre 28 de corpuri ale foștilor ostateci decedați, Israelul urmează să returneze câte 15 corpuri ale unor decedați din Gaza.

Planul de pace conține și situația în care Hamas refuză să accepte sau să aplice planul, atunci când Israelul ar continua ofensiva din Gaza și ar transmite gradual controlul asupra teritoriului către o forță interimară de securitate alcătuită din state arabe. Este pentru prima dată, cu acest plan, când Israelul acceptă public la retragerea în final din părți din Gaza și transferul controlului teritoriului către o terță forță de securitate. Planul menționează, de altfel, explicit faptul că Israelul nu va ocupa sau anexa Gaza. Tot astfel, planul de pace menționează creșterea accesului ajutorului umanitar în Gaza chiar dacă propunerea este respinsă de către Hamas, iar acest ajutor va fi asigurat de către ONU și Semiluna Roșie, fără a face nici o mențiune despre Fundația Umanitară din Gaza.

Planul calmează multe temeri și revine asupra unor propuneri mai vechi și controversate făcute a la legere de către Donald Trump. Astfel, planul prevede că nimeni nu va fi forțat să părăsească Gaza, și cei care aleg să plece pot să revină liber oricând. Astfel, dispare temerea privind dislocarea totală și definitivă a populației din Gaza și transmiterea către SUA a dreptului de proprietate asupra Fâșiei pentru a transforma enclava într-o Rivieră a Orientului Mijlociu. Planul conține și așa-numitul Planul lui Trump pentru Dezvoltare Economică, de reconstrucție și energizare a Gaza, care va fi creat de către un grup de experți specializați în Orientul Mijlociu și care “au făcut miracole moderne în orașe din Orientul Mijlociu” cărora le-au organizat dezvoltarea.

Planul de pace al lui Trump mai descrie două niveluri de guvernare interimară, unul reprezentat de un organism internațional, altul de un comitet palestinian apolitic și tehnocratic care va guverna Gaza. Organismul internațional se va numi Boardul Păcii, și va fi prezidat de Donald Trump însuși, având drept membri șefi de state și guverne și personalități între care fostul prim-ministru britanic, Tony Blair. Tot Statelor Unite le va reveni sarcina de a discuta cu statele arabe și parteneri internaționali pentru a dezvolta o Forță Internațională de Stabilizare temporară, spre a fi dislocată imediat în Gaza. Această forță urmează să antreneze forțele de poliție palestiniene în Gaza și se va consulta pe această temă cu Iordania și Egiptul. Această forță va fi soluția pe termen lung pentru securitatea internă în Gaza.

Tot între prevederile principale ale planului în 20 de puncte se află prevederi privind faptul că un guvern de tranziție tehnocrat palestinian va guverna Gaza până când Autoritatea Palestiniană va încheia un program de reformă propriu și va putea prelua ea însăși controlul în Gaza. De asemenea, se menționează faptul că Hamasul nu va avea nici un rol în guvernarea Fâșiei Gaza. Același plan menționează și asumă faptul că există posibilitatea înființării unui stat palestinian, care este recunoscut drept aspirație a poporului palestinian, dar nu menționează vreo perspectivă de recunoaștere a acestui stat din partea SUA. În același timp, trupele și membrii Hamas se angajează să respecte pacea și să predea armele, primind în schimb amnistie, iar membrii Hamas care vor dori să părăsească Gaza vor avea un coridor liber de trecere.

Răspunsul Hamas: da, dar…

Perspectivele păcii nu pot fi analizate dacă nu privim direct ceea ce a acceptat și ce nu Hamasul. Președintele Statelor Unite, Donald Trump, a susținut că nu va tolera nici o amânarea din partea Hamas în acceptarea planului. Israelul a acceptat o linie de retragere convenită, chiar dacă hărțile publicate par să fie schimbate și, în orice caz, diferite de situația originar convenită, cu mai mult teritoriu rămas sub control israelian, pentru mai mult timp, în Gaza. Hamas a fost sub presiune să accepte planul de pace, de aceea a preferat să spună “Da”, cu ostaticii și acceptarea guvernării tehnocrate în prim plan, fără a menționa eventuala dezarmare și respingând ieșirea completă din guvernarea viitoare. De aici și optimismul precaut al analiștilor față de rezultatele acestor eforturi, marcate de implicarea personală a lui Donald Trump. Totuși blocajele anterioare par să rămână în continuare, inclusiv solicitarea maximalistă a Hamas de retragere completă a Israelului din Fâșie, în timp ce Israelul susține că nu va începe să se retragă cât timp ostatecii nu sunt liberi.

Negocierile cerute de Hamas pentru celelalte puncte și detalii nu știrbesc, totuși avansul și dezvoltările pozitive care sunt date de răspunsul pozitiv și acordul Hamas de eliberare a ostaticilor, deși aceștia erau considerați garanții de securitate și eliberarea lor ar putea să se facă doar atunci când alte garanții israeliene echivalente ar putea fi oferite în schimb. Desigur, Hamas ar putea să fi acționat astfel din motive existențiale, de a evita eradicarea sa și reacțiile dure ale palestinienilor din Gaza ca urmare a continuării războiului, sau pentru a câștiga timp în fața presiunii americane, mutând prin răspunsul preponderent pozitiv formulat presiunea spre partea israeliană și cabinetul premierului Benjamin Netanyahu. De altfel, acordul propus a fost respins chiar în puncte fundamentale, acordul fiind împărțit, practic, de Hamas în două, prima parte fiind un acord de încetare a focului și eliberarea ostatecilor, a doua reprezentând-o aranjamentele politice și de securitate dintre părți.

În filosofia sa de a vedea partea plină a paharului la orice întâlnire și de atragere a elementelor pozitive, Donald Trump ar putea fi excesiv de optimist și nerealist în privința unor elemente din acord, în schimb pasând toată responsabilitatea pentru aplicarea planului său de pace pe seama Israelului și Hamasului. Neînțelegere a realității sau dorință disperată de a încheia războiul cu orice preț sunt alte caracterizări ale reacției Casei Albe la răspunsul Hamas. Tot așa cum partea israeliană ar trebui să știe că solicitarea și insistența chiar ca Hamas să fie dezarmată să fie printre condițiile care nu vor putea fi vreodată acceptată de grup, sau ar putea fi subiect de impunere a unor condiții în oglindă, care să genereze avantaje reciproce.

Relevante sunt și dezbaterile despre dezarmarea Hamas și secvențialziarea în acord a relației între eliberarea ostatecilor și retragerea forțelor israeliene din Gaza sau cea vizând natura forței internaționale de pace propusă post-război și cine va participa la ea. Totuși acordul reprezintă un angajament față de suveranitatea palestiniană și revenirea Autorității Palestiniene în Gaza, un alt punct contencios cu precădere pentru aliații lui Netanyahu din extrema dreaptă.

Nici perspectiva ca Hamas să joace un rol pe termen lung în modul în care Fâșia e condusă nu ar trebui să fie un precedent important, Hamasul schimbând responsabilitatea directă de guvernare cu un control indirect și parțial asupra noii conduceri tehnocrate. Iar dacă Hamas acceptă să scoată armele din prim plan, nu  înseamnă că avem de a face cu un acord cu bună credință sau cu o încercate de a prelungi negocierile prin tragere de timp. Deci răspunsul Hamas a fost unul condiționat, cu omisiuni. Hamas nu se pronunță deloc pe tema celebrului Board al Păcii care urmează să supervizeze guvernarea palestiniană, așa cum rpămâne fără răspuns privind dezarmarea și cu multe ambiguități și lipsă de claritate în pozițiile sale vizând alte puncte din plan.

Spre negocierile de la Cairo

La Cairo urmează să meargă trei delegații principale și mediatorii gazdă. Din partea Israelului, delegația va fi condusă de către Ministrul pentru Afaceri Strategice, Ron Dermer, însoțit de Gal Hirsch, coordonatorul israelian pentru cei captivi și dispăruți, de generalul maior Nitzan Alon, șeful unității pentru ostateci militari și de un reprezentant al Shin Bet, serviciile de informații interne israeliene. Hamasul a trimis deja o delegație la Cairo, de sâmbătă seara, în timp ce Statele Unite sunt reprezentate de către trimisul special al președintelui în Orientul Mijlociu, Steve Witkoff și de ginerele președintelui Trump, Jared Kushner. În marjă, dar separat, vor fi organizate de către gazda Egipt, consultări și dialog intra-palestinian, o conferință care reunește diferitele facțiuni palestiniene și urmează să dezbată viirorul statului palestinian.

Premierul israelian Benjamin Netanyahu a declarat și el faptul că speră ca în zilele următoare să anunțe eliberarea tuturor ostaticilor ținuți în Gaza. Într-o declarație televizată către publicului israelian, el a insistat totuși că Hamasul va fi dezarmat și Gaza va fi demilitarizată, într-un fel sau altul, în varianta ușoară sau mai grea și complicată, dar obiectivul va fi atins. Asta în timp ce trupele israeliene ale IDF au anunțat public ordinul de a pregăti implementarea primei faze a planului de pace al lui Trump referitor la eliberarea ostatecilor, în timp ce premierul Netanyahu a reafirmat că siguranța trupelor IDF este prioritatea de prim rang a armatei israeliene.

Altfel, principala problemă a negocierilor de la Cairo rămâne vulnerabilitatea Hamas după predarea ostatecilor, de unde solicitarea unor asigurări de securitate solide în compensare, înainte de a renunța la această asigurare și de a proceda la eliberarea tuturor ostatecilor. Între timp, războiul a redus Gaza în cele mai multe locuri ale sale la munți de moloz în ultimii doi ani, iar Hamas se gândește să nu intre într-o capcană, respectiv ca Israelul să-și recupereze ostatecii și să repornească războiul și vânătoarea membrilor săi. Totuși majoritatea văd negocierile de la Cairo și planul în 20 de puncte ca o oportunitate de a încheia războiul de doi ani. Fără a fi excesiv de optimiști, se așteaptă la runde de negocieri asupra detaliilor, la tiruri israeliene care mai pot lovi Gaza, așa cum s-a întâmplăt sâmbătă, 4 octombrie, de trei ori, chiar în Gaza City.

Nu trebuie uitat faptul că totul a pornit de la atacul terorist al Hamas din sudul Israelului soldat cu moartea a 1200 de oameni și răpirea altor 251, deveniți ostateci. Acest eveniment declanșator a fost acoperit între timp de nenumărate grozăvii petrecute în Gaza iar Israelul pare să fi pierdut bătălia imagologică și să fi fost izolat în mod substanțial pentru aceste excese, care acoperă aproape total punctul de pornire al războiului. De asemenea, în Gaza populația a fost strămutată aproape în întregime de câteva ori, a fost expusă foametei și penuriei de alimente, medicamente și lipsei de asistență medicală, în timp ce mai mult de 90% din clădirile din Fâșie au fost distruse. În Israel, acuzațiile la adresa premierului Netanyahu merg în direcția sabotării cu bună știință a eforturilor anterioare de pace și prelungirea războiului din motive politice: partidul său este susținut la guvernare de partidele de extremă dreaptă care amenință cu părăsira coaliției dacă războiul nu se încheie cu distrugerea completă a Hamas.

Nici dezbaterea despre responsabilitățile premierului și a guvernului său pentru  evenimentele din 7 octombrie nu s-a făcut, chiar dacă anul viitor, în 2026, au loc alegeri la termen. Majoritatea israelienilor susțin, potrivit sondajelor, acordul cu Hamas și eliberarea ostatecilor, precum și încheierea războiului, societatea israeliană rămânând profund divizată, extenuată de război și izolată din ce în ce mai mult la nivel internațional. Toate acestea vor conta în viitoarele alegeri. Ca și perceputa agățare de scaunul de premier a lui Netanyahu și longevitatea sa considerată excesivă și nemeritată ca premier. De altfel, sâmbătă, 4 octombrie seara, o mare de 120.000 de oameni au ieșit să protesteze și să fie alături de rudele ostatecilor, cum au făcut-o în fiecare sâmbătă, de luni întregi. Societatea rămâne divizată odată ce planul de pace a fost criticat de către ministrul pentru Securitate Națională, Itamar Ben Gvir, de extremă dreapta, care a numit acordul o adevărată “înfrângere națională”.


* Iulian Chifu este profesor universitar doctor habilitat la UNAp, președintele Centrului de Prevenirea Conflictelor și Early Warning. Este specializat în Analiză de Conflict și decizie în criză, spațiul post-sovietic și studii prospective. A fost consilier prezidențial pentru afaceri strategice, securitate și politică externă (2011-2014) și consilier de stat al Prim-Ministrului pentru politică externă, securitate și afaceri strategice (2021-2023). Este autor a numeroase cărți, publicații și articole de specialitate.

EDITORIALE

Iulian Chifu: Construirea unui studiu prospectiv pentru lumea de mâine

Published

on

de Iulian Chifu*

Studiile prospective, evitarea surprizelor strategice și anticiparea evoluțiilor sunt aspirația unui număr de metodologii. Recent a apărut cartea realizată ca urmare a unui proiect major al Centrului pentru Prevenirea Conflictelor și Early Warning de studii prospective despre lumea de mâine, pe baza unei metodologii românești pe care am introdus-o în urmă cu 12 ani. Obiectivul este de a separa evoluțiile între continuitate și schimbările dramatice și de a identifica indicatorii critici care conturează scenariile viitorului, fie că este vorba de scenarii de continuitate, de discontinuitate sau de cazuri de tip „lebădă neagră”. Certitudinile relative ne ajută să elaborăm scenariile de tip „lebădă neagră”, foarte improbabile, dar și cu un impact enorm. Rezultatele și concluziile aduc în prim-plan atât tehnologia, cât și maladiile democrației, împreună cu o epocă a militarismului în care șansa este de a evita războaiele cinetice prin atenuarea și gestionarea rivalităților și schimbărilor de putere în capacitatea geopolitică.

Am elaborat evaluarea luând în considerare patru domenii de interes:

Actori

Ne-am concentrat pe Rusia, Ucraina, UE, SUA, NATO, China, chiar dacă am evaluat că, în noua lume tehnologică, fiecare țară care deține o nouă tehnologie sau resurse de orice fel legate de o astfel de tehnologie ar putea juca un rol mai important decât cel recomandat de economia, cercetarea, armata și relevanța politică internațională a acesteia. Dar acest lucru este valabil pentru viitor. Evaluarea inițială se concentrează pe actorii mari existenți, actorii relevanți, capabili să perturbe ordinea mondială sau să aibă un cuvânt de spus în remodelarea acestei ordini.

Relații

Ne-am concentrat pe cele mai importante relații bilaterale care leagă marii actori relevanți. Din nou, alți actori sau relații ar putea afecta evoluția și intra în etapa relevantă, în viitor, dar în momentul inițial al analizei, evaluarea se concentrează pe cei existenți.

Războaie, conflicte, confruntări

Conflictele, războaiele și confruntările sunt indispensabile pentru evaluarea inițială și evoluția ordinii mondiale. Ne-am concentrat asupra războiului de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei, asupra confruntării dintre Israel/SUA și Iran, asupra conflictului din Orientul Mijlociu și posibilelor sale rezultate, asupra rivalității economice și militare dintre SUA și China, care ar putea degenera într-un conflict în Taiwan sau în regiunea Indo-Pacific, precum și asupra posibilei rivalități sau confruntări dintre Rusia și Europa/NATO (SUA?).

Schimbări dramatice

Există semnale ale unor evoluții care pot afecta ordinea mondială internațională prin schimbări dramatice și rupturi în continuitatea vieții de astăzi. Am identificat aici tehnologia ca agent al schimbărilor dramatice, impactul acesteia și evoluția independentă a societății umane, o criză globală disruptivă/urgență civilă, precum pandemia, și războiul (război pe scară largă, război cvasi-global).

Certitudini relative, incertitudini critice, scenarii

În cadrul studiului nostru, am organizat nouă sesiuni de brainstorming cu diferite grupuri de aproximativ 50 de experți de diferite vârste și studenți la masterat, pentru a absorbi idei noi. Subiectele sunt rezultatul analizei dinamicii ordinii mondiale internaționale și a factorilor care ar putea determina schimbări dramatice, pe baza tendințelor dezvoltate în domenii cu impact ridicat. Apoi am utilizat un sistem creat din certitudini relative, incertitudini critice pentru a determina indicatorii relevanți și scenariile posibile.

Certitudinile relative sunt faptele pe care 100% dintre experți le-ar considera adevărate. Am folosit certitudinile relative pentru a identifica și a juca scenarii black swan, cu probabilitate redusă și impact ridicat. Am identificat 10 certitudini relative, cu un orizont de timp pe termen scurt, mediu și lung, sau cu semnificație pentru toate orizonturile de timp luate în considerare.

Incertitudini critice – La fel cum au fost stabilite certitudinile relative, incertitudinile critice sunt legate de faptele și evoluțiile care schimbă regulile jocului sau, dacă acestea valorizează schimbările, schimbă dramatic și evoluția lumii de mâine. În aceste cazuri, am folosit și sesiunile de brainstorming și sesiunile de experți pentru a determina incertitudinile critice pe termen scurt, mediu și lung.

Pe baza incertitudinilor critice identificate, am stabilit sistemul de indicatori critici pe termen scurt, mediu și lung. Pe baza indicatorilor critici, am stabilit scenariile care vor fi analizate în cadrul studiului și ne limităm la scenariul optimist, scenariul pesimist și scenariul cel mai probabil pentru fiecare dintre cele trei perioade de timp – pe termen scurt, mediu și lung. Am adăugat un caz special de dezbatere a impactului tehnologic, adică scenariile care plasează tehnologia ca un factor de schimbare dramatică care conduce evoluția ordinii mondiale, și nu vorbim aici despre lanțurile de aprovizionare, ci despre impactul asupra omenirii și societății umane, precum și despre relevanța în dominarea lumii. Am adăugat la acestea cele 10 scenarii de tip „lebădă neagră”. În total, am avut 20 de scenarii jucate dintr-un total de 112 posibile – 88 de scenarii din indicatori și 24 de scenarii „black swan”.

Concluzii

După ce am analizat toate scenariile, am ajuns la o serie de concluzii care se impun și care vor fi decisive pentru viitorul ordinii mondiale, pentru viitorul UE/Europei ca actor global și pentru viitorul umanității.

În primul rând, tehnologia va juca un rol mai important, chiar critic în unele cazuri, pentru viitorul ordinii mondiale, cu condiția ca umanitatea să aibă posibilitatea de a începe să se adapteze la acest viitor chiar acum, pe termen scurt și mediu, cât mai curând posibil, pentru a evita tendințele negative care ar putea diviza complet umanitatea și societatea în indivizi incluși în triburi cognitive sau care ar lăsa o mare parte a umanității în urmă, la un nivel de analfabetism în ceea ce privește noile tehnologii, împiedicând integrarea cu mașinile și algoritmii.

În al doilea rând, așa-numiții dușmani interni din cadrul societăților democratice, care subminează regulile și le canalizează către forme autocratice de guvernare în care puterea, fizică și tehnologică, joacă cel mai important rol, vor afecta și chiar vor defini lumea de mâine și rolul UE/Europei ca actor global sau tendința de a izola comunitățile din interiorul statelor-națiune, predispuse la războiul dezinformării care modelează alegerile libere, testele și modul de viață, alterând libertatea și drepturile omului.

În al treilea rând, istoricii ne spun că orice schimbare de mare amploare între substanța și forma Ordinii Mondiale survine după un război, o confruntare cinetică la nivel global. Depinde de omenire și de liderii săi dacă vom rămâne într-un război cu spectru larg, fără un război cinetic la scară largă, sau dacă vom repeta istoria trecutului, distrugând părți din patrimoniul nostru, clădiri, oameni și diversitate.


* Iulian Chifu este profesor universitar doctor habilitat la UNAp, președintele Centrului de Prevenirea Conflictelor și Early Warning. Este specializat în Analiză de Conflict și decizie în criză, spațiul post-sovietic și studii prospective. A fost consilier prezidențial pentru afaceri strategice, securitate și politică externă (2011-2014) și consilier de stat al Prim-Ministrului pentru politică externă, securitate și afaceri strategice (2021-2023). Este autor a numeroase cărți, publicații și articole de specialitate.

Continue Reading

EDITORIALE

Iulian Chifu: Strategia Națională de Apărare a Țării – Independența solidară, un risc prezidențial asumat

Published

on

de Iulian Chifu*

Strategia Națională de Apărare a Țării, emisă de noul președinte ales Nicușor Dan, în primele 6 luni de mandat, aduce câteva precedente și un risc important, dar asumat de către actualul deținător al fotoliului de la Cotroceni: acela de a-și lega postura politică de un document care trebuia să fie teoretic, tehnic, profesionist, suficient de formal. Față de precedentele ediții, în care Președintele personaliza doar o pagină de introducere, și aceea disputată între dimensiunea de securitate și comunicare publică a Administrației Prezidențiale, de această dată, Nicușor Dan își leagă numele direct de actuala Strategie. Fără precedent este și punerea sa în transparență înainte de adoptarea în CSAT și de prezentarea în Parlament. Așa cum fără precedent, inedit și risc prezidențial îl reprezintă situarea strategiei în jurul unui concept absolut nou, cel de independență solidară, fără echivalent la nivel internațional, european și fără a fi integrat în sistemul de securitate națională. Intro-ul de cinci pagini al strategiei și primul capitol conceptual nu se regăsesc în nici un document anterior. Un risc asumat de către Nicușor Dan, dar pe care nu l-aș fi recomandat unui președinte niciodată.

Independența solidară: între un “Prin Noi Înșine” de secol 21 și “România first!”

Noua Strategie merită apreciată pentru deschidere, transparență și curaj. Riscul asumat de către Președinte prin propunerea unui concept absolut nou, independența solidară, explicitat în cadrul documentului drept o combinație între apărarea interesului național și solidaritatea în cadrul instituțiilor europene, este remarcabil și prin simțul nevoii de asumare politică și proprietate intelectuală a Președintelui într-un domeniu în care, să fim cinstiți, nu excelează ca pregătire anterioară preluării funcției. Mai putem adăuga la elementele pozitive simțul nevoii de asociere a demersului documentului cu un concept cheie, o idee forță a lui, chiar dacă e nevoie de ceva timp, așezare, expertiză, și înțelegere a unor profesioniști pentru a desena contururile unui asemenea concept așezat, care să fie utilizabil în sistemul de politică externă și securitate al României și să poată fi comunicat coerent la nivel extern. Un exercițiu necesar, obligatoriu și deloc simplu.

Spuneam că nu aș fi recomandat un asemenea risc nici unui președinte, oricât de puternic și cu oricât de puternică personalitate și forță politică în societate. Chiar dacă un risc similar a fost asumat de către președintele Klaus Iohannis, un președinte profesor de fizică pe care reforma educației nu l-a răsplătit cu aprecieri în cadrul castei sale, sau Traian Băsescu, cel care și-a asumat să fie decidentul în criza răpirii jurnaliștilor în Irak, când consecințele ar fi dus la costuri enorme. Atunci nu eram consilier preidențial încă, iar ulterior președintele mi-a explicat că mobilizarea de forțe și acțiunea alături de aliați nu s-ar fi desfășurat cu asemenea forță și concentrare de resurse și nu ar fi dus la rezultatul recuperării jurnaliștilor dacă nu se implica președintele și rămânea dosarul, cum era normal, la Direcția Consulară a MAE.

Am citit mult despre cele comentate despre Strategia actuală de către analiști și profesioniști notorii ai relațiilor internaționale și ai studiilor de securitate, fără parti-pris-uri, și am văzut surpriza, oprobriul, dezamăgirea, refuzul de a accepta și interpretările asociate conceptului. De la calificarea lucrării drept inacceptabilă pentru cineva care dorește să intre la o facultate în domeniu, până la interpretările ca venind din zona suveranistă – se folosește independență ca să nu spună suveranitate, interes național ca gen proxim, autarhie, izolaționism, cu ceva solidaritate ca să sublinieze utilizarea partenerilor și aliaților ca instrumente pentru a atinge obiectivele egoiste naționale românești – până la acceptarea conceptului ca “interesant”, “inedit”, “nou” – o altă formă de a acoperi inadecvarea termenului, comentariile nu au fost deloc măgulitoare. MAGA cu iz românesc, România first în variantă soft sau edulcorată, toate caracterizările au împins spre o valoare de întrebuințare pur politică, legată de atragerea publicului partidelor numite suveraniste și celebra unitate – absolut necesară și lăudabilă – clamată de document care acoperă nevoia reclădirii coeziunii societale după alegeri și evenimentele din noiembrie-decembrie anul trecut.

Un alt risc este cel al trimiterii în derizoriu, cu costuri politice importante pentru Președinte, a documentului. E strategia președintelui. Fără alte comentarii. S-a mai întâmplat în al doilea mandat Traian Băsescu, cu celebra strategie ce marca (corect astăzi, dar prematur și cu o formulare prea directă și nefericită, comentată răuvoitor) vulnerabilitatea pe care o reprezenta războiul informațional și manipularea – directă sau în orb – a mass mediei tradiționale sau social media. Din acel document – altfel bine făcut și conceput – nu a mai rămas decât faptul că “mass media e o vulnerabilitate”, fără ca măcar fraza din textul acela să fie dusă la bun sfârșit și formularea complet publicată. Așa și aici, riscul este ca din strategie să nu rămână decât independența solidară, comentată în fel și chip și subiect de atacuri, trimitere în derizoriu și postări pe Tik Tok(vedeți-le, e plin).

Abordarea pe care o văd pentru salvarea conceptului, care ar putea totuși suferi o modificare chiar și formală a asocierii de vocabule care îl reprezintă, este mai degrabă una asociată perceptului liberal clasic Prin Noi Înșine, adus în realitatea și modernitatea secolului 21: lumea se schimbă, crizele împing statele să fie orientate mai mult spre sine, spre propriile preocupări și probleme, poate mult mai egoist, suntem cu un război la frontieră și un partener strategic care-și revizuiește și el propriile politici internaționale, după ce ne-a atacat direct la început de an, deci va trebui să ne uităm în oglindă și să asumăm mult mai mult din responsabilitățile și atribuțiile de securitate, apărare și politică externă prin noi înșine, singuri în cea mai mare măsură(vezi articolul 3 al Tratatului Nord-Atlantic), apoi să venim cu acest aport și valoare adăugată alături de aliați și parteneri, pentru a proba că ne asumăm partea de responsabilitate, și a solicita componenta rezultată din prevederile de solidaritate incluse în documentele de Alianță și de apartenență la Uniunea Europeană și menționate în parteneriatele strategice, în primul rând cel cu Statele Unite.

Deci independența solidară ar putea fi o traducere a sintagmei din Tratat potrivit căreia apărarea începe acasă, iar soluțiile în materie de apărare, securitate și relații externe trebuie să fie prin noi înșine, alături de aliați. Documentul, cu preponderență primele 5 pagini de introducere personală și personalizată, subliniază caracteristicile noului mandat, marcat clar de teme care vin din spațiul mai degrabă conservator, de la plecarea din partid pentru susținerea familiei tradiționale, la apropierea și reverența față de religie, precum și o istorie legată de locurile de naștere ale Președintelui în zona Făgăraș, acolo unde au supraviețuit cel mai mult luptătorii din opoziția armată față de comuniști.

Conceptul său cheie mai poate însemna, firește, și componenta de maturitate a națiunii, care s-a ridicat din copilăria și inocența, de ce nu, în materie de democrație asumată și profesată și realizează că trebuie să devină real contribuitor efortului națiunilor cu aceleași abordări privind lumea bazată pe reguli, statul de drept, drepturile omului și democrația. Să marcheze dobândirea conștiinței de sine a nevoii de a deveni izvor și susținător de idei și proiecte pe care să le poată exporta la nivel internațional pentru a ajuta la adaptarea, flexibilizarea și nuanțarea evoluțiilor și accentelor proporțional cu nevoia de a naviga prin turbulențele lumii de azi. Cu plusuri și minusuri, cu dorințe, aspirații, niveluri de ambiție de înțeles, dar resurse, capacități și putirință proporțională cu economia care, la rândul ei, a devenit nu un vehicul de antrenare, ci o vulnerabilitate importantă, ba chiar un risc de a altera starea de securitate în care ne aflăm.

Aprecieri și critici ale formulărilor din Strategie: idei utile, discutabile, reprobabile

La capitolul elementelor pozitive (pun deoparte pro-contra-discutabil în cazul conceptului deja analizat mai sus) aș reține prezentarea situației internaționale, inclusiv saltul de la cea mai bună și sigură situație a României din punctul de vedere al apărării și securității – prevedere regăsită în ultimele trei strategii – la asumarea faptului că suntem în cea mai complicată și periculoasă situație internațională din ultimii 30 de ani. Incertitudinea și impredictibilitatea sunt corect notate drept elemente definitorii ale lumii de azi și de mâine.  Ca și nevoia de a realiza încheierea epocii iluziilor și de a trece la un program serios, solid, rapid și profesionist de adaptare pentru apărarea și descurajarea de natură militară de secol 21, la reziliența societală necesară, adecvată amenințării războiului pe scară largă, de mare intensitate, pe termen lung, care se desfășoară deja în Ucraina vecină. Aici trebuie subliniat că ar fi meritat menționate elementele de studii prospective necesare a fi susținute și dezvoltate pentru a le integra în planificare și a evita surpriza strategică în aceste vremuri tectonice.

Interesantă este și acceptarea faptului că românii au, pe medie, dreptate. Poate transpare prea mult însă, idea responsabilității instituțiilor, nu a românilor(mulți lucrează în aceste instituții) și deloc a politicienilor și clasei politice care trebuie reformată și transformată meritocratic și profesionist – despre merit există o singură referință frugală în document, din păcate. Obligațiile instituțiilor de a livra servicii și vina pe stat nu sunt o soluție când evităm privirea în oglindă. Chiar și readucerea muncii ca valoare importantă în societatea românească ar fi fost utilă. Iar senzația unei detașări a președintelui și politicului de aceste responsabilități și presarea, în schimb, a zonei funcționarilor este, de asemenea inutilă: legile și reforma nu o fac funcționarii, deja subțiați într-un proces care tinde să alunge profesioniștii – care au alternative – și pe cei fără protecție în favoarea re-politizării sistemului. Participarea și implicarea cetățenilor în treburile societății sunt ținte importante de recalibrat, ca și controlul societății civile asupra aspectelor guvernării – și nu formularea nefericită de control al cetățenilor, care a fost lesne de caricaturizat drept revenire la tribunalele poporului.

O referință pozitivă și pentru asumarea(chiar nesubliniată) a ideii că România are de confruntat deja pericole – amenințări existențiale și iminente – care trebuie definite dincolo de componenta hibridă din războiul informațional. Apreciez și diplomația din formularea problemelor de context majore care dau turbulențele actuale – războiul și politicile MAGA americane, nenumite ca atare, ci doar ca eufemism sub forma provocărilor mai de departe sau mai de aproape. De salutat și raportul dintre continuitate și schimbare propus și asumat. Și așezarea cetățenului în centru strategiei(a fost valabil și în documentele anterioare, și în neterminatul Proiect de Țară) e de salutat ca și notarea exigențelor îndreptățite ale cetățenilor față de instituțiile lor, care ar trebui să însemne și respect, și încredere (în ele și în conducătorii lor) și resurse, și un statut respectat pentru cei care le populează. Vezi cu precădere finanțarea diplomației românești.

Interesantă este și asumarea obiectivelor legate de pace, deși nu sunt exclusiv dependente de România sau de președintele ei, de aceea aș fi utilizat poate mai mult ideea că problemele păcii și ale războiului au revenit în prim plan, pentru a evita un nivel de așteptare nerealist din partea populației. Pacea este un deziderat, reclamă costuri și investiții, precum și pregătirea pentru apărare și descurajare. Poziționarea de continuitate în triada Parteneriat strategic cu SUA, NATO, UE este corectă, ca și numirea agresiunii Rusiei sau definirea soluției în Ucraina ca pace justă și durabilă, nu doar pace cu orice preț. Salut și (re-)introducerea corupției ca amenințare de securitate – care necesită nuanțările din experiența trecutului, dar un nou impuls de actualitate.

Aș fi preferat ca punctul de pornire al analizei stării de fapt să depășească(tot vorbim despre maturizarea națiunii) Revoluția din decembrie și să treacă măcar la intrarea României în NATO și UE și procesul de integrare a sa euro-atlantică deplină. Acumulările economice sunt evidente, dar la capitolul acumulărilor sociale, e de explicat mai ales că sondajele arată mai degrabă o anumită fragmentare și individualizare, deloc coeziune și identitate asumată. Sensul abordării cumva externe, perceput în text, a problematicii instituțiilor și a statului, raportul neclar între siguranță și securitate, pe alocuri, preamărirea cetățeanului român, cadorisit cu toate atributele pozitive dar neasumând munca și propriile responsabilități în cadrul statului și a instituțiilor nu sunt neapărat abordări avantajoase în document. În fapt trebuie transmis clar faptul că statul cu instituțiile sale suntem noi, românii, cetățenii săi, Parlamentul ne reprezintă pe noi. Discutabilă, cel puțin, este și inducerea ideii că cetățenii nu ar îndeplini responsabilitatea de a-și apăra țara pentru că o consideră coruptă. Tot așa cum o formulare precum „adecvarea României la propria vocație istorică” este mai degrabă o tiradă jurnalistică din alte epoci, fără conținut și semnificație directă, nicidecum o formulă care revelează idei sau asumă acțiuni concrete.

Altfel Strategia e un document mult mai bun decât catastrofa prezentată de detractorii săi și oponenții politici de pe toate spectrele ideologice actuale, dar promitea mai mult și putea fi perfecționată substanțial înainte de publicarea sa. Desigur, încrederea președintelui în autorii din anturajul și aparatul său contează, ca și profesionalismul consilierului responsabil care trebuia să aibă suficient timp și suficiente consultări cu specialiștii pentru a putea ajusta, rotunji colțurile și propune un document mult mai solid conceptual, mai coerent și aplicabil practic și mai puțin utilizabil pentru interpretări și critici răuvoitoare. Vom vedea varianta finală și susținerea sa în Parlament, ca și șantierul deschis pentru reajustarea conceptului său fundamental și construcția documentelor ce decurg din Strategie. E un prim test major pentru Președinte, după cel al creării coaliției și limitarea deficitului sau al relansării relației cu SUA precum și atragerea fondurile europene și formula noului buget al UE.


* Iulian Chifu este profesor universitar doctor habilitat la UNAp, președintele Centrului de Prevenirea Conflictelor și Early Warning. Este specializat în Analiză de Conflict și decizie în criză, spațiul post-sovietic și studii prospective. A fost consilier prezidențial pentru afaceri strategice, securitate și politică externă (2011-2014) și consilier de stat al Prim-Ministrului pentru politică externă, securitate și afaceri strategice (2021-2023). Este autor a numeroase cărți, publicații și articole de specialitate.

Continue Reading

EDITORIALE

Combinatorii

Published

on

de Dan Cărbunaru

Nici cu gândul nu gândeau militarii români care și-au lăsat sângele sau chiar viața în Irak și Afganistan că pe brațele sau picioarele lor smulse de explozii se vor ridica isaili, bogosi, îmbogățiți nesătui care vor mai mult, mai mult.

Zecile de miliarde de euro revărsate în anii ce au trecut de la intrarea în NATO și UE, bani europeni, americani, fonduri de la Bruxelles sau pur și simplu investiții străine au transformat țara noastră din capra slabă de odinioară într-o vacă numai bună de muls. Dacă ai intrare.

Privind la granițe cum se aprind cerurile de focul nimicitor revărsat din cumplita încleștare ruso-ucraineană, ai zice că teama și grija ar putea înfrâna pornirile lacome ale celor care cred că afacere înseamnă a face o combinație.

Cum descoperim, totuși, cu ajutorul procurorilor și echipelor pe care le coordonează că nu ne aflăm în această situație, putem trage concluzia că apărarea noastră nu mai ține doar de câte drone putem doborî și nici de câte zile am rezista la un eventual asalt rusesc.

Putem fi siguri că sumele amețitoare ce sar din dosarele de corupție o adaugă la vulnerabilitățile generate de polarizarea societății, de dezvoltarea economică inegală între regiuni, între sate și orașe sau de lipsa reformelor care ar putea transforma statul într-un bolnav mai suplu, care poate fi cărat mai ușor între saloane de contribuabil.

De aceea, devine absolut necesară blocarea combinațiilor și combinatorilor și tragerea la răspundere a acestora.

Cu un PIB de aproape zece ori mai mare decât la căderea regimului comunist, România arată că poate oferi cetățenilor săi o soartă mai bună.

Fără furturi, sancționând combinațiile și traficarea puterii publice, societatea noastră va putea respira un aer mai curat, în care generațiile de acum și mai ales cele care vin să simtă că economia de piață care de secole generează prosperitate în Occident are șanse să prindă rădăcini acasă la noi.

Nici Semestrul European, nici PNRR, nici OCDE nu vor avea puterea unei JUSTIȚII FUNCȚIONALE.

Continue Reading

Facebook

Concrete & Design Solutions

Concrete-Design-Solutions

INCAS - Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare Aerospațială „Elie Carafoli”

Advertisement
CONSILIUL DE SECURITATE9 minutes ago

Victorie diplomatică pentru administrația Trump: Consiliul de Securitate al ONU aprobă rezoluția SUA pentru o forță internațională în Gaza

CHINA39 minutes ago

Vicecancelarul german cere Chinei să se implice mai mult pentru a pune capăt războiului rus din Ucraina: Beijingul poate juca un rol decisiv

INTERNAȚIONAL42 minutes ago

Extinderea UE în Balcanii de Vest reprezintă o prioritate strategică, susține șeful diplomației germane

CONSILIUL EUROPEAN43 minutes ago

UE sărbătorește 30 de ani de la aderarea Austriei, Finlandei și Suediei. Antonio Costa: un model de unitate și prosperitate

ROMÂNIA1 hour ago

ICI București, prezent la cea de-a treia ediție a Congresului Național de Îmbătrânire Activă cu un stand dedicat inovării tehnologice

U.E.1 hour ago

Macron și Merz, alături de miniștri europeni și lideri de afaceri, vor discuta astăzi la Berlin despre reducerea dependenței tehnologice de companiile non-europene

SĂNĂTATE1 hour ago

”Antibioticele nu sunt bomboane”, avertismentul Comisiei Europene de Ziua europeană de conștientizare privind utilizarea antibioticelor

ROMÂNIA2 hours ago

Ștefan Radu Oprea: România, ”hub-ul logistic perfect” pentru proiectul de reconstrucție a Ucrainei

EDITORIALE2 hours ago

Iulian Chifu: Construirea unui studiu prospectiv pentru lumea de mâine

BUSINESS5 hours ago

Redresarea economiei europene depinde de angajamentul UE și al statelor membre de a înlătura barierele din calea pieței unice și sarcinile administrative

INTERNAȚIONAL2 days ago

Zelenski va semna un acord cu Grecia pentru importul de gaze naturale, estimat la 2 mld. de euro, și se așteaptă la „un acord istoric” cu Franța pentru apărare aeriană

U.E.3 days ago

Șefa diplomației UE: Folosirea activelor rusești înghețate este cea mai clară soluție pentru finanțarea Ucrainei

ROMÂNIA5 days ago

Bolojan: Vom lucra îndeaproape cu guvernul de la Chișinău. Aderarea la UE, singura opțiune de a răspunde aspirațiilor de viitor și de a crește nivelul de trai în R. Moldova

EUROPARLAMENTARI ROMÂNI1 week ago

INTERVIU | Siegfried Mureșan: UE a pierdut din competitivitate față de alte regiuni ale lumii. Creșterea competitivității trebuie să devină o prioritate pentru a menține un standard de viață ridicat

EUROPARLAMENTARI ROMÂNI2 weeks ago

INTERVIU | Siegfried Mureșan, negociator-șef al PE, despre direcția negocierilor interinstituționale și mizele României în viitorul buget al UE (2028–2034): coeziunea și agricultura, pilonii de neclintit ai noului cadru financiar

ENGLISH2 weeks ago

EXCLUSIVE | NATO Secretary General: America is completely invested in NATO and Romania. The Eastern Sentry starts in the Black Sea because it’s of vital strategic importance to NATO

REPUBLICA MOLDOVA2 weeks ago

Noul Guvern al R. Moldova a depus jurământul de învestire. Președinta Maia Sandu: Trebuie să valorificăm „fereastra istorică de oportunitate oferită de integrarea europeană”

ROMÂNIA3 weeks ago

Inovația farmaceutică: motor de competitivitate – România în dialog cu Europa, pentru un acces mai bun al pacienților români la terapiile inovative

ROMÂNIA3 weeks ago

ARPIM facilitează dialogul cu Europa pentru a valorifica inovația în sănătate: Industria farmaceutică inovatoare – sector strategic pentru acces la tratamente moderne și dezvoltare economică durabilă

ROMÂNIA3 weeks ago

România, angajată să asigure o redresare economică sustenabilă. Bolojan: Ne-am propus să atingem anul acesta o țintă de deficit de 8,4%, iar în 2026 de 6%, pentru a ne recâștiga credibilitatea în fața piețelor și a Comisiei Europene

Trending