EDUCAȚIE
Klaus Iohannis a promulgat legile educației: “România educată, proiectul meu de suflet, este un angajament împlinit. Legile nu vor rezolva problemele acute dacă nu vor fi puse în aplicare”
Published
2 years agoon

Președintele Klaus Iohannis a semnat, marți, în cadrul unei ceremonii organizate la Palatul Cotroceni, decretele de promulgare a legilor educației – legea învățământului preuniversitar și legea învățământului universitar -, componente definitorii a proiectului său prezidențial “România educată”.
“Mă bucur să marcăm astăzi, împreună, un moment cu un impact major pentru dezvoltarea societății noastre în viitor. „România Educată”, proiectul meu de suflet și o prioritate a mandatelor mele, devine acum realitate prin intrarea în vigoare a noilor legi ale educației, care reglementează învățământul preuniversitar și pe cel superior.
Proiectul „România Educată” este, iată, un angajament îndeplinit!”, a spus Iohannis, în cadrul unei alocuțiuni rostite în Sala Unirii în fața reprezentanților mai multor instituții ale statului, între care președintele Senatului Nicolae Ciucă și ministrul educației Ligia Deca.
Șeful statului a subliniat că, în pofida crizelor extrem de complicate din ultimii ani, a reușit să continue promovarea proiectului și să obțină, în final, susținerea politică necesară adoptării noii legislații.
El a descris obiectivul ambițios de a realiza o reformă cuprinzătoare a sistemului de învățământ ca fiind un “proces extrem de complex, laborios și de o anvergură fără precedent”.
“Legile pe care le-am promulgat astăzi pun bazele unei Românii care este conectată la evoluțiile secolului al XXI-lea și care beneficiază din plin de oportunitățile viitorului”, a spus Iohannis.
Potrivit acestuia, legea învățământului preuniversitar include o serie de programe dedicate combaterii violenței școlare, asigurării accesului la hrană pentru elevii din medii dezavantajate, reducerii abandonului școlar și promovării sportului.
“Pachetul legislativ va transforma experiența elevilor, care vor avea trasee educaționale personalizate nevoilor proprii și vor fi susținuți să învețe în cel mai potrivit mod pentru ei, limitând astfel fenomenul analfabetismului funcțional”, a continuat el.
În ceea ce privește legea învățământului superior, cele mai importante reforme vizează reducerea abandonului universitar, dar și alinierea educației universitare la standarde internaționale.
“În mod crucial, se extinde educația duală la învățământul superior și se pun bazele unor consorții integrate pentru învățământ profesional în regim dual. Este o schimbare deosebit de importantă, în condițiile în care progresul tehnologic va duce la creșterea cererii de absolvenți înalt calificați pe piața muncii. Legea învățământului superior răspunde și nevoii de a garanta că diplomele românești sunt obținute în urma unui parcurs academic corect. Normele de etică și deontologie universitară sunt mai clar stabilite și bine diferențiate de abaterile disciplinare. Vom avea un sistem clar de sancțiuni aplicabile tuturor părților implicate în procesul educațional”, a completat Iohannis.
Președintele a admis însă că “drumul care ni se așterne în față nu este însă lipsit de provocări” și că “legile în sine nu vor rezolva problemele acute ale sistemului educațional dacă nu vor fi puse în aplicare”.
“De aceea, contez pe implicarea și hotărârea dumneavoastră, în special a factorilor de decizie prezenți astăzi aici, pentru a transforma „România Educată” din ideal în realitate. Este responsabilitatea noastră să încurajăm tinerii să-și atingă potențialul și să oferim viitoarelor generații instrumentele de care au nevoie pentru a naviga cu succes într-o lume în perpetuă schimbare. Rămâne convingerea mea profundă că doar printr-o educație de calitate putem construi o societate care se bazează pe cunoaștere, inovație și progres”, a conchis Klaus Iohannis.

© Administrația Prezidențială
Robert Lupițu este redactor-șef, specialist în relații internaționale, jurnalist în afaceri europene și NATO. Robert este laureat al concursului ”Reporter și Blogger European” la categoria Editorial și co-autor al volumelor ”România transatlantică” și ”100 de pași pentru o cetățenie europeană activă”. Face parte din Global Shapers Community, o inițiativă World Economic Forum, și este Young Strategic Leader în cadrul inițiativelor The Aspen Institute. Din 2019, Robert este membru al programului #TT27 Leadership Academy organizat de European Political Strategy Center, think tank-ul Comisiei Europene.

You may like
O delegație a Parlamentului European va analiza, la Chișinău, capacitățile R. Moldova de a contracara ingerințele străine și amenințările hibride
Netanyahu acuză Franța, Regatul Unit și Canada că sunt de partea „ucigașilor în masă, violatorilor, ucigașilor de copii și răpitorilor” susținând crearea unui stat palestinian
”Este imposibil să ne imaginăm arhitectura de securitate a Europei fără Marea Britanie și fără Ucraina”, subliniază comisarul european Andrius Kubilius
În timp ce administrația Trump nu mai permite Universității Harvard să înscrie studenți străini, Europa îi așteaptă cu brațele deschise
SUA și China convin să mențină canalele de dialog deschise, reconfirmând detensionarea temporară a relațiilor
”Este clar pentru întreaga lume: Este vina Rusiei pentru că suntem încă în război”, subliniază Zelenski
EDUCAȚIE
Ministrul Daniel David a prezentat raportul de diagnostic al educației și cercetării din România: Șase copii din 20 de se află în zona de analfabetism funcțional
Published
4 days agoon
May 19, 2025By
Teodora Ion
Ministerul Educației și Cercetării, Daniel David, a prezentat ”Raportul de diagnostic al educației și cercetării din România. Realizările prezente și implicații pentru noi reforme în domeniu (Raportul QX)”, document care face o radiografie a situației actuale din domeniul educației și cercetării și propune reforme pe termen mediu și lung astfel încât România să fie adaptată provocărilor viitorului.
Raportul QX urmărește, în prima fază, să identifice problemele majore ale domeniilor educației și cercetării și cauzele potențiale ale acestora, dar și aspectele pozitive ale acestor domenii și cauzele potențiale ale acestora.
Pornind de la acest diagnostic, Raportul QX prezintă apoi o serie de reforme bazate pe dovezi (evidence-based), bune practici europene/internaționale și/sau analizele mele reflexive, care să întărească punctele tari (și să adauge altele noi) și să corecteze problemele identificate.
În cadrul conferinței de presă, ministrul a pornit de întrebare-eșantion pentru a prezenta situația educației din România.
”Cum ar arăta România în 100 de oameni? Aproximativ 20 din acești 100 de oameni sunt copii, adică până la 18 ani. Cum arată ei? Patru sunt cam pierduți din sistemul educațional, nu știm unde sunt. Or fi în străinătate, or fi în țară, mediile rurale dezavantajate și nu participă la sistemul de educație? Aproximativ cinci sau șase se află în zona de analfabetism funcțional, cu roșu. Îi avem pe ceilalți zece cu verde, care au măcar nivelul de competență minimal pe care îl așteptăm după un sistem educațional. Am spus minimal. Unii sunt foarte ok, dar nu tot sunt acolo”, a arătat ministrul Daniel David.

© captură video – Ministerul Educației/ Facebook
Acesta a dezvăluit în cadrul conferinței de presă că situația nu este mai îmbucurătoare nici când vine vorba de adulți.
”Aproximativ 13 din cei 80 de adulți au studii superioare – 16% – un scor destul de mic, în condițiile în care media la nivelul Uniunii Europene este undeva în jur de 30. În zona de analfabetism funcțional, am pus cu roșu, aproximativ 25% sunt în această zonă, dar să știți, asta e zona foarte dură, că dacă luăm în calcul și riscul foarte crescut spre analfabetism funcțional, nu este 25%, ci la 38% și ar fi trebuit să colorăm mai mulți cu roșu, dar am vrut să păstrăm o doză de optimism. Iar pe celelalte rânduri vedeți absolvenți, vedeți, adulți din România care sunt absolvenți de studii liceale, postliceale sau de învățământ gimnazial sau primar. Asta așa arată România în acest moment, dacă ne uităm la datele statistice”, a explicat ministrul.
Domeniul cercetării, dezvoltării și inovării
În document, Daniel David prezintă o serie de probleme și cauze pe care le-a identificat în acest sector, oferă un set de soluții astfel încât ”sistemul național de cercetare-dezvoltare-inovare (CDI) să genereze cunoaștere științifică, prin care să rezolvăm probleme teoretice (mai ales prin cercetare fundamentală) și/sau practice (mai ales prin cercetare aplicativă – cercetare-dezvoltare), cu impact științific, sociocultural și/sau tehnologic”.
Problemele constatate sunt următoarele:
- Performanța sistemului național de CDI în a genera cunoaștere/inovație este una scăzută.
- Deși investițiile în infrastructura de CDI au fost foarte mari în ultimii ani, aceasta nu este exploatată adecvat, pentru a atrage fonduri internaționale
Cauzele care stau la baza acestor probleme:
- O fragmentare a sistemului care ne afectează capacitatea: (a) de a produce cunoaștere de calitate, (b) de a asigura coordonări eficiente între actorii sistemului de CDI care să susțină dezvoltare cumulativă, nu suprapuneri, și/sau (c) de a avea unități de CDI cu o masă critică care să conteze în vizibilitate/impact.
- Cultura organizațională derivată din modul istoric de dezvoltare a unităților din sistemul național de CDI nu este una care să stimuleze performanța în CDI.
- Resursa umană este (b) insuficientă, (b) distribuită neuniform în țară și (c) demotivată prin salariu și condițiile de lucru, stimulându-se astfel și fenomenul de brain-drain.
- Investițiile în infrastructura de CDI sunt adesea prost gândite: nu este corelată cu capacitatea resursei umane unde se face investiția (sau cu potențialula de fi atrasă acolo) și, în consecință, valoarea adusă în cunoaștere nu devine competitivă; nu sunt suficient de relaționate între ele, pentru a oferi infrastructuri naționale de CDI deschise, prin care să evităm suprapuneri costisitoare; nu se relaționează suficient cu temele internaționale mari de CDI (sau ale țării); nu sunt distribuite echilibrat în țară; nu au un mecanism eficient de sustenabilitate; nu sunt deschise și într-o logică de citizen science.
- Subfinanțare cronică
- Impredictibilitatea în finanțare și distribuirea fondurilor adesea în funcție de resursele punctuale (prost planificate multianual) și de actorii de putere
- Aspectele de etică a cercetării, deși declarativ se bazează pe bune practici internaționale, nu sunt uneori adoptate și/sau implementate în acest spirit, asistând adesea, atât la nivel local, cât și la nivel național, fie la exagerări, fie la relaxări incongruente cu bunele practici internaționale
Printre soluțiile propuse de ministrul Daniel David se numără evaluarea tuturor unităților de CDI din țară, proces care ar urma să fie finalizat la finalul anului, reașezarea arhitecturii sistemului național de CDI și a mecanismelor interne cheie și asigurarea unui buget adecvat.
Învățământul superior și educația pe tot parcursul vieții
Resursa umană formată în cadrul învățământului superior în disonanță cu nivelul potențialului țării și universități românești insuficiente de competitive reprezintă problemele semnalate în document atunci când vine vorba de învățământul superior.
Printre cauzele menționate care generează o astfel de realitate se numără o fragmentare mare a universităților românești care nu au o misiune clar diferențiată, nici o cultură a inovației, dispun de o organizare internă rigidă, sunt prea închise, fapt ce are impact direct asupra competitivității.
De asemenea, documentul arată că există o fragmentare a competențelor instituțiilor în formarea pe tot parcursul vieții, care generează suprapuneri, confuzii și eficiență scăzută.
La secțiunea de reforme, raportul recomandă o regândire:
- a arhitecturii învățământului superior prin diferențierea misiunii universităților în trei categorii: (1) educație; (2) educație și cercetare și (3) educație și cercetare avansată.
- flexibilizarea organizării programelor de studii în aceeași universitate.
- concentrări academice între universități și între universități și institute.
- a eticii academice, a formării pe tot parcursul vieții
Învățământul preuniversitar
Raportul menționează că analfabetismul funcțional poate avea potențialul de risc de securitate națională, listând două probleme majore:
- incapacitatea absolvenților de a asimila eficient competențele cheie în relație cu conținutul programelor
- absolvenții nu asimilează eficient competențele cheie în relație cu utilizarea conținutului programelor în viața cotidiană
Ministrul a constatat că patru cauze stau la baza acestor probleme:
Proces de învățământ nemodernizat:
- Curriculum prea încărcat, cu materii, ore și conținuturi.
- Manuale neatractive.
- Metode de predate-învățare ineficiente (inclusiv teme ineficiente).
- Sistemul de evaluare și concursurile de tip „olimpiade” nu favorizează toate competențele cheie.
- Meditațiile particulare pot afecta nepermis de mult procesul de învățământ.
- Copiii cu cerințe educaționale speciale (CES) nu sunt eficient integrați în sistemul de învățământ.
- Abandonul școlar crescut
Infrastructură școlară deficitară, care creează:
- Un context negativ pentru procesul de învățământ.
- Învățământ simultan sau în mai multe schimburi (chiar 3 pe alocuri).
Ecosistem educațional necoordonat, care generează:
- Confuzie de roluri între actorii sistemului educațional.
- Conflicte între actorii ecosistemului educațional.
- Dezvoltări fragmentare și necumulative.
Cauze transversale și/sau externe:
- Politizare și ideologizare – aspecte care interferează cu calitatea procesului de învățământ.
- Condiții socioeconomice – care generează avantaje sau dezavantaje cu impact asupra performanței educaționale.
- Birocrație – care interferează cu procesele esențiale din procesul de învățământ.
- Violență și consumul de droguri – care generează un context devaforizant al procesului de învățământ.
Daniel David propune șapte reforme în acest domeniu – curriculară, a evaluării, asociată copiilor cu cerințe educaționale speciale, reforma asociată abandonului școlar, aceea care vizează infrastructura școală, a ecosistemului educațional și reforme transversale – astfel încât ”absolvenții nivelului liceal” să devină vor buni specialiști, buni cetățeni și oameni echilibrați psihologic și cu o calitate bună a vieții, pregătiți pentru a intra pe piața muncii și/sau a-și continua studiile”.
Raportul prezentat luni de ministrul Daniel David va fi coordonat cu ”Raportul de țară” (Education & Skills) al OCDE, care va fi făcut public de OCDE și MEC în data de 27 mai 2025, în Aula Academiei Române, cu participarea domnului Andreas Schleicher, directorul OCDE pentru Educație și Competențe, și a prof. univ. dr. psih. Daniel David, ministrul Educației și Cercetării.
Documentul integral poate fi consultat AICI.
EDUCAȚIE
Programul Erasmus+ primește un premiu prestigios pentru contribuția sa la integrarea europeană
Published
2 weeks agoon
May 7, 2025By
Andreea Radu
Erasmus+, programul Uniunii Europene de sprijinire a educației, formării, tineretului și sportului, a primit premiul pentru integrare europeană 2025 din partea Cercle d’Economia. Programul a contribuit la modernizarea și internaționalizarea educației în Europa, nu numai prin mobilitate, ci și printr-o cooperare mai strânsă între instituțiile de învățământ superior din Europa și nu numai.
Potrivit unui comunicat de presă, Erasmus+ întruchipează ceea ce înseamnă integrarea europeană pentru cetățeni și principiile fundamentale ale Uniunii Europene: libera circulație și schimbul deschis între popoare. Până în prezent, programul a oferit oportunități de învățare pentru mai mult de 16 milioane de persoane.
Acesta continuă să sprijine dobândirea de competențe pentru toți, de la cursanți la personal, în toate sectoarele și la toate nivelurile de educație și formare.
Programul Erasmus+ contribuie la crearea și consolidarea unei identități comune bazate pe valorile noastre europene comune, precum respectul pentru demnitatea umană, libertatea, democrația, egalitatea, statul de drept și respectarea drepturilor omului.
Premiul pentru integrare europeană a fost creat în 2020, de Cercle d’Economia. Printre laureații anteriori se numără fostul președinte al Băncii Centrale Europene și fostul prim-ministru italian Mario Draghi (2020) și președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen (2022). Premiul va fi prezentat de Jaume Guardiola, președintele Cercle d’Economia, și Salvador Illa, președintele Cataloniei.
EDUCAȚIE
România, parte a strategiei europene pentru știință și inovație la conferința ”Choose Europe for Science” de la Sorbona
Published
3 weeks agoon
May 5, 2025By
Diana Zaim
Președintele Autorității Naționale pentru Cercetare, Andrei Alexandru, a participat la conferința internațională „Choose Europe for Science”, organizată la Sorbona, la inițiativa președintelui Emmanuel Macron.
Evenimentul dedicat cercetării în Europa a avut ca obiectiv promovarea unei științe libere și deschise pe continentul european, precum și accelerarea tranziției de la cercetarea de excelență la inovație și oportunități economice.
„Participarea României la acest eveniment de anvergură reflectă angajamentul nostru pentru dezvoltarea cercetării și #inovării, precum și pentru integrarea în eforturile comune ale Uniunii Europene de a deveni un lider global în tehnologiile de vârf. Vom sprijini cercetătorii români și vom facilita accesul acestora la oportunitățile oferite de programele europene”, a declarat Andrei Alexandru, președintele ANC.
De asemenea, Autoritatea Națională pentru Cercetare își reafirmă angajamentul pentru promovarea excelenței științifice și colaborarea internațională, contribuind activ la obiectivele strategice ale Uniunii Europene în domeniul cercetării și inovării.
„Europa trebuie să devină un refugiu pentru cercetători și profesorii-cercetători, în fața amenințărilor. (…) Europa noastră trebuie să facă mai mult, și acesta este programul pe care tocmai l-am anunțat, Choose Europe for Science, cu acțiuni, finanțare și principii. În esență, mesajul este simplu: dacă iubiți libertatea, veniți și ajutați-ne să rămânem liberi, să facem cercetare aici, să ne ajutăm să fim mai buni, să investim în viitorul nostru”, a transmis Emmanuel Macron din amfiteatrul de la Sorbona.
Concrete & Design Solutions
INCAS - Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare Aerospațială „Elie Carafoli”

Avertisment de la Kiev: Reintroducerea tarifelor vamale de către UE poate da o lovitură puternică economiei ucrainene și încrederii populației în Bruxelles

Stelian Bujduveanu va fi primarul general interimar al Bucureștiului: Îmi asum responsabilitatea cu seriozitate, implicare și respect pentru încrederea acordată

Președintele ANC a reafirmat, la reuniunea Consiliului Competitivitate de la Bruxelles, angajamentul României de a contribui activ la definirea politicilor europene în cercetare și inovare

O delegație a Parlamentului European va analiza, la Chișinău, capacitățile R. Moldova de a contracara ingerințele străine și amenințările hibride

Statele membre solicită o strategie incluzivă, etică, durabilă și centrată pe om pentru utilizarea inteligenței artificiale în știință

Emil Hurezeanu l-a asigurat pe Mihai Popșoi că România va continua să fie alături de R. Moldova în procesul de reformă și de pregătire a accederii la UE

ICI București, nou parteneriat cu compania Danubius Exim: Propunem să dezvoltăm soluții eficiente, adaptate nevoilor digitale ale României moderne

Netanyahu acuză Franța, Regatul Unit și Canada că sunt de partea „ucigașilor în masă, violatorilor, ucigașilor de copii și răpitorilor” susținând crearea unui stat palestinian

”Este imposibil să ne imaginăm arhitectura de securitate a Europei fără Marea Britanie și fără Ucraina”, subliniază comisarul european Andrius Kubilius

În timp ce administrația Trump nu mai permite Universității Harvard să înscrie studenți străini, Europa îi așteaptă cu brațele deschise

V. Ponta: Discuţiile din Parlament privind bugetul încep la 14 ianuarie

Mapamond: Care vor fi principalele evenimente ale anului 2013

Angela Merkel: “Mediul economic va fi mai dificil în 2013”

9 mai, o triplă sărbătoare pentru români: Ziua Europei, a Independenţei României şi sfârşitul celui de-al Doilea Război Mondial

Barometru: Cluj-Napoca înregistrează cea mai ridicată calitate a vieții din România, alături de Oradea și Alba Iulia

Ambasadorul SUA Adrian Zuckerman: România va deveni cel mai mare producător și exportator de energie din Europa

Huffington Post: România a fost condusă din 1989 de “o clică incompetentă de escroci foşti comunişti”

Premierul Italiei, Mario Monti, a demisionat

Președintele Klaus Iohannis a promulgat legea care interzice pentru 10 ani exportul de buștean în spațiul extracomunitar

Acord fără precedent în istoria UE: După un maraton de negocieri, Angela Merkel, Mark Rutte, Klaus Iohannis și ceilalți lideri au aprobat planul și bugetul de 1,82 trilioane de euro pentru relansarea Europei

”Revizionismul agresiv al Rusiei amenință nu doar securitatea și integritatea teritorială a Ucrainei, ci și securitatea noastră comună în Europa”, subliniază Friedrich Merz din Lituania

Boloș: Renegocierea PNRR va fi finalizată până la finalul lunii mai. Cererile de plată vor fi restructurate pentru a asigura absorbția fondurilor până în 2026

Von der Leyen: Bugetul actual al UE a fost proiectat pentru o lume care nu mai există. Următorul trebuie să fie flexibil, coerent, descentralizat și simplificat

Ministrul Daniel David a prezentat raportul de diagnostic al educației și cercetării din România: Șase copii din 20 de se află în zona de analfabetism funcțional

Decidenți din Parlamentul României și European își exprimă deschiderea de a consolida dialogul cu mediul de afaceri românesc pentru a crește absorbția fondurilor europene: România trebuie să rămână ancorată în UE

Radu Burnete, directorul executiv al Confederației Concordia reliefează caracterul vital al fondurilor UE pentru economia românească: Dacă nu aducem fiecare euro în țară, ne paște recesiunea

Romanian Business Leaders face apel la dialog între decidenții politici și antreprenori și avansează un set de 10 măsuri concrete pentru a accesa ”mai mulți bani” europeni, ”mai repede și mai bine”

Ministrul Finanțelor, vești bune de la Bruxelles: România va încasa pe 10 iunie 1,3 miliarde de euro din a treia cerere de plată din PNRR

„Stare de urgență în gândire și acțiune”: Von der Leyen și noul cancelar german susțin mobilizarea rapidă privind competitivitatea UE, sprijinirea Ucrainei și gestionarea migrației

Marcel Boloș confirmă riscul de suspendare a fondurilor europene dacă reforma fiscală nu este implementată
Trending
- POLITICĂ1 week ago
Simion îi răspunde lui Tusk cu o fotografie cu Putin din anul 2010: “În această fotografie este omul lui Putin în Polonia”
- POLITICĂ5 days ago
Alegeri prezidențiale 2025/ Exit-poll: Nicușor Dan – 54,9%, George Simion – 45,1%. România a decis cu cea mai mare prezență la vot din ultimii 25 de ani
- POLITICĂ5 days ago
Nicușor Dan a fost ales președinte al României. Este primul candidat independent care devine președinte al republicii (rezultate finale)
- POLITICĂ1 week ago
Sondaj IRSOP: Nicuşor Dan conduce pe trend crescător în cursa cu George Simion pentru Cotroceni, cu 52% la 48%. Majoritatea alegătorilor cred că Dan va întări România în NATO și UE, iar Simion va căuta relații bune cu Rusia
- POLITICĂ5 days ago
LIVE UPDATE Prezidențiale 2025: George Simion vs. Nicușor Dan – Finala pentru Cotroceni sau cine va conduce destinul României în următorii cinci ani