Connect with us

Marian-Jean Marinescu

Legea climei: Marian-Jean Marinescu salută prevederea potrivit căreia se vor realiza studii pentru a vedea care este impactul tranziției către neutralitatea climatică până în 2050 asupra transportului și industriei

Published

on

© European Union 2020 - Source : EP

Eurodeputatul Marian-Jean Marinescu, membru al Comisiei pentru transport și turism (TRAN) din Parlamentul European salută faptul că este specificat în legea europeană a climei că ”transportul și industria vor trebui să se alinieze” țintelor de a reduce emisiile de gaze cu efect de seră până la 55% până în 2030 pentru a atinge neutralitatea climatică până în 2050 ”doar în urma rezultatelor unor studii de impact”.

”Salut faptul că în text este indicat că transportul și industria vor trebui să se alinieze acestor ținte doar în urma rezultatelor unor studii de impact. PPE a solicitat, iar această solicitare este inclusă în text, măsuri bazate pe studii piață. Comisia va publica pentru perioada 2030- 2050 o metodologie pentru bugetul gazelor de seră care va fi insoțită și de informații legate de reducerile de emisii. Deși toate sectoarele trebuie să contribuie la atingerea țintelor de reducere a emisiilor, foile de parcurs sectoriale nu sunt obligatorii. De asemenea, este îmbucurător că textul subliniază și importanța technologiilor de captare și stocare a carbonului, precum și rolul hidrogenului în aceste transformări”, a precizat Marinescu într-o explicație a votului din Parlamentul European privind Legea europeană a climei.

Parlamentul European a aprobat la 24 iunie Legea climei, convenită în mod informal cu statele membre în aprilie, cu 442 voturi pentru, 203 împotrivă și 51 abțineri, transformând astfel angajamentul politic al Pactului verde european față de neutralitatea climatică a UE până în 2050 într-o obligație, oferind cetățenilor și întreprinderilor europene securitatea juridică și previzibilitatea de care au nevoie pentru a planifica această tranziție.

Noua lege europeană a climei crește obiectivul UE de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră (GES) până în 2030 de la 40% la cel puțin 55%, comparativ cu nivelurile din 1990. În plus, o viitoare propunere din partea Comisiei privind Regulamentul LULUCF de reglementare a emisiilor de GES și a absorbțiilor rezultate din exploatarea terenurilor, schimbarea destinației terenurilor și silvicultură va spori absorbanții de carbon din UE și, prin urmare, va crește de facto obiectivul UE pentru 2030 la 57%.

Bugetul pentru gazele cu efect de seră trebuie să stea la baza viitorului obiectiv pentru 2040

Comisia va prezenta o propunere privind un obiectiv pentru 2040 în termen de cel mult șase luni de la prima revizuire globală din 2023 prevăzută în Acordul de la Paris. În conformitate cu propunerea Parlamentului, Comisia va publica cantitatea maximă estimată de emisii de GES pe care UE le poate emite până în 2050 fără a pune în pericol angajamentele asumate de UE în temeiul acordului. Acest așa-numit „buget GES” va fi unul dintre criteriile de definire a obiectivului revizuit al UE pentru 2040.

Până la 30 septembrie 2023 și, ulterior, o dată la cinci ani, Comisia va evalua progresele colective înregistrate de toate țările UE, precum și coerența măsurilor naționale, în vederea atingerii obiectivului UE de a deveni neutră din punct de vedere climatic până în 2050.

Comitetul consultativ științific european privind schimbările climatice

Având în vedere importanța avizelor științifice independente și pe baza unei propuneri din partea Parlamentului, va fi înființat un Comitet consultativ științific european privind schimbările climatice pentru a monitoriza progresele înregistrate și pentru a evalua dacă politica europeană este în concordanță cu aceste obiective.

Ulterior, Consiliul Uniunii Europene a adoptat poziția sa în primă lectură cu privire la Legea europeană a climei, finalizând astfel procedura de adoptare și transpunând în legislație obiectivul unei UE neutre din punct de vedere climatic până în 2050

Marian-Jean Marinescu

Marian-Jean Marinescu, către comisarul european pentru energie: Vreau să văd energia nucleară și gazul în viitorul act delegat pentru taxonomie. ”Fit for 55” va determina ”o cerere de energie foarte mare”

Published

on

© European Union 2021 - Source : EP

Aș vrea să văd energia nucleară și gazul în viitorul act delegat pentru taxonomie, în contextul în care pachetul ”Fit for 55” va determina ”o cerere de energie foarte mare”, i-a transmis eurodeputatul Marian-Jean Marinescu comisarului european pentru energie, Kadri Simson, în cadrul unei dezbateri a Parlamentului European despre starea Uniunii energetice.

Acesta a semnalat că există o contradicție în pledoaria oficialului european împotriva combustibililor fosili.

”Este foarte bine că, în anul 2020, pentru prima oară, energia regenerabilă, a depășit energia produsă din combustibili fosili, dar cred că anul 20200 nu este un an de referință. Este un an de pandemie. Consumurile au fost cumva perturbate. În același timp, în 2021 nu știm încă cum stăm cu această comparație, dar știm că au crescut prețurile. Dumneavoastră spuneți că au crescut din cauza dependenței de combustibili fosili care, în 2020, au fost folosiți mai puțin”, a subliniat Marinescu.

Mulțumindu-i pentru răspunsul referitor la cantitatea de energie dacă acest pachet va fi implementat, eurodeputatul a subliniat că ”nu este foarte clar de ce această creștere de 10% față de consumul din 2020. Este mică această creștere. În același timp spuneți că energie regenerabilă va fi 60%. În 2020 a fost 22%, adică o creștere de trei ori.”

Citiți și:
 Comisarul european pentru energie, interpelat de Marian-Jean Marinescu în Comisia ITRE din PE: Care va fi necesarul de energie în 2030 dacă prevederile pachetului ”Fit for 55%” rămân neschimbate

România a susținut în cadrul reuniunii miniștrilor de finanțe din UE, care au discutat, printre altele despre prețurile crescute la energie, că este necesară menținerea folosirii gazelor naturale în procesul de tranziție, având în vedere faptul că economiile europene nu se pot baza în prezent exclusiv pe energie regenerabilă.

Comisia Europeană a adoptat o comunicare privind prețurile la energie pentru a aborda creșterea excepțională la nivel mondial, care se preconizează că va dura pe tot parcursul iernii, și pentru a sprijini populația și întreprinderile europene.

Comunicarea include un set de măsuri pe care UE și statele sale membre le pot lua pentru a aborda impactul imediat al creșterii prețurilor și pentru a ne consolida în continuare reziliența la șocuri viitoare.

Printre măsurile naționale pe termen scurt se numără sprijinul de urgență pentru venituri acordat consumatorilor casnici, ajutoare de stat pentru întreprinderi și reduceri specifice în materie de taxe și impozite.

Comisia va sprijini, de asemenea, investițiile în energia din surse regenerabile și în eficiența energetică; va examina posibilele măsuri privind stocarea energiei și achiziționarea de rezerve de gaze naturale și va evalua actuala organizare a pieței energiei electrice.

Comisarul european pentru energie evaluează deja avantajele și dezavantajele ultimelor două propuneri, urmând ca, ”până la finalul anului”, să înainteze ”o reformă a pieţei gazelor” şi o ”revizuire a aspectelor legate de stocare şi securitatea aprovizionării”.

Cu toate acestea, Germania, Austria și alte șapte țări membre ale Uniunii Europene resping o astfel de reformă a pieței de electricitate pentru că aceasta nu ”va fi remediul pentru a contracara actuala creştere a preţurilor la energie, care are legătură cu pieţele de combustibili fosili.”

În contextul în care această criză a prețurilor la energie s-a suprapus peste propunerile care pregătesc politicile UE în domeniul climei, al energiei, al exploatării terenurilor, al transporturilor și al impozitării pentru a reduce emisiile de CO2 cu 55% până în 2030, Franța, Slovenia, România și alte țări membre din Europa Centrală și de Est au semnat o declarație comună prin care au solicitat includerea energiei nucleare pe lista energiilor ”verzi”, descrisă drept ”un atu crucial şi fiabil pentru un viitor cu emisii reduse de carbon.”

O parte dintre țări, printre care și România, au semnalat încă din luna martie rolul energiei nucleare în combaterea schimbărilor climatice.

Citiți și:
Premierul Florin Cîțu, scrisoare către Comisia Europeană alături de Emmanuel Macron și alți lideri UE pentru a apăra rolul energiei nucleare în Europa

Franța, țară membră UE care își obține peste 70% din energia electrică din centrale nucleare, o cifră pe care vrea să o reducă la 50% până în 2035, a fost vârful de lance al unui demers mai recent la care s-a alăturat și țara noastră, apărut în contextul creșterii prețurilor la energie.

Citiți și:
Criza prețurilor la energie: România propune, alături de Cehia, Franța, Grecia și Spania, o abordare pe 5 piloni pentru gestionarea scumpirilor la nivel european

În pofida acestor apeluri, președintele Comisiei pentru mediu, sănătate publică și siguranță alimentară (ENVI) din Parlamentul European, Pascal Canfin, care conduce delegația instituției legislative europene la Conferința ONU privind schimbările climatice (COP26), a transmis că energia nucleară și gazul pot fi introduse în taxonomia UE, dar în condiții stricte și nu ca energii verzi, ci în categoria de tranziție

În cadrul summitului Consiliului European care a avut loc în perioada 21-22 octombrie, președintele Klaus Iohannis a solicitat Comisiei Europene să includă “cât se poate de repede” energia nucleară și gazele naturale în actul delegat privind taxonomia pentru ca aceste surse de energie să fie “finanțabile prin bani europeni”, fiind considerate soluții intermediare pentru atingerea neutralității climatice.

Țara noastră face deja pași în această direcție. 

Cu prilejul Conferinței ONU privind schimbările climatice (COP26), Statele Unite și România au anunțat planurile de a construi în țara noastră, în parteneriat cu compania americană NuScale Power, primul reactor modular de mici dimensiuni american (SMR), venind în completarea acordului interguvernamental semnat de Virgil Popescu în luna octombrie a anului trecut  care oferă cadrul juridic necesar pentru cooperarea în domenii de importanță energetică pentru țara noastră, exemplu în acest sens fiind proiectul Unităţilor 3 şi 4 ale Centralei Nuclearo-electrice de la Cernavodă, retehnologizarea Unităţii 1.

De asemenea, în contextul aceleiași vizite de la finalul lui 2020, România a semnat un Memorandum de Înțelegere cu Exim US, în urma căruia țara noastră va obține o finanțare de 7 miliarde de dolari din SUA pentru dezvoltarea proiectelor din domeniul energetic – inclusiv energie nucleară și gaz natural lichefiat și din domeniul infrastructurii – rutieră, cale ferată, depozite de gaze.

La distanță de o lună, Comisia Europeană a aprobat acordul România-SUA, care permite construcția reactoarelor 3 și 4 de la Cernavodă cu parteneri strategici din Statele Unite și UE. lucru ce a permis guvernelor României și Statelor Unite să semneze această înțelegere, la 9 decembrie, la București.

Continue Reading

Marian-Jean Marinescu

Marian-Jean Marinescu propune o serie de ”schimburi de opinii cu industria”, astfel încât eurodeputații implicați în pachetul ”Fit for 55” să înțeleagă și punctul de vedere al industriei

Published

on

© European Parliament

Eurodeputatul Marian-Jean Marinescu, ”coordonatorul grupului PPE în Comisia pentru transport și turism (TRAN)” din Parlamentul European a propus ”o serie de schimburi de opinii cu industria, astfel încât toți colegii mei implicați în pachetul legislativ Fit for 55 să poată să înțeleagă și punctul de vedere al industriei.”

”Am avut deja un astfel de schimb de opinii pentru a vedea care ar putea fi impactul acestor măsuri precum și ce înseamnă comerțul cu emisii introdus pentru transportul rutier”, anunță Marinescu, care a calificat întâlnirea cu industria auto drept una ”utilă”.

Europarlamentarul consideră că trebuie avute în vedere mai multe aspecte, între care neutralitatea tehnologică, precum și construirea unei rețele de puncte de încărcare pentru energia electrică și pentru hidrogen.

”Am avut deja un astfel de schimb de opinii pentru a vedea care ar putea fi impactul acestor măsuri precum și ce înseamnă comerțul cu emisii introdus pentru transportul rutier.  Trebuie să ținem cont de neutralitatea tehnologică. Propunerea de acum, cu zero emisii la  țeava de eșapament nu este rezonabilă. De ce?  Producția în sine a unui automobil (producția pieselor, a subansamblelor etc) produce emisii. Trebuie să avem și aici un program de susținere a producției de combustibili alternativi, astfel încât să existe alternativă, adică să nu plătim mai mult la combustibilii convenționali fără să existe nici un fel de alternativă. Trebuie să fie pusă la punct rețeaua de puncte de încărcare pentru energia electrică și pentru hidrogen, pentru că altfel vom avea probleme. Sunt foarte multe legături între dosarele propuse”, consideră Marian-Jean Marinescu,

Acesta a anunțat că urmează alte două întâlniri cu reprezentații transportului aerian și maritim, ”astfel încât să avem în următoarele două săptămâni cât mai multe opinii în momentul în care depunem amendamentele pentru acest pachet legislativ extraordinar de important.”

Citiți și:
Marian-Jean Marinescu semnalează că pachetul ”Fit for 55” va afecta ”stilul de viață al europenilor” și regretă că dosarele nu au fost distribuite în mod echitabil între comisiile de mediu, transport și industrie

Comisia Europeană a adoptat un pachet de propuneri care să pregătească politicile UE în domeniul climei, al energiei, al exploatării terenurilor, al transporturilor și al impozitării, astfel încât, până în 2030, emisiile nete de gaze cu efect de seră ale Uniunii să scadă cu cel puțin 55 %, comparativ cu nivelurile din 1990.

Realizarea acestor reduceri ale emisiilor în următorul deceniu este esențială pentru ca Europa să devină primul continent neutru din punct de vedere climatic până în 2050 și pentru a transpune în realitate angajamentele Pactului verde european. 

Propunerile prevăd: aplicarea sistemului de comercializare a certificatelor de emisii în noi sectoare și înăsprirea sistemului existent al UE de comercializare a certificatelor de emisii; utilizarea sporită a surselor regenerabile de energie; asigurarea unei mai mari eficiențe energetice; implementarea mai rapidă a modurilor de transport cu emisii scăzute și a infrastructurii și a combustibililor de care depind aceste moduri de transport; alinierea politicilor fiscale la obiectivele Pactului verde european; măsuri menite să împiedice relocarea emisiilor de dioxid de carbon și instrumente pentru conservarea și consolidarea absorbanților noștri naturali de carbon.

Continue Reading

EUROPARLAMENTARI ROMÂNI

Eurodeputatul Marian-Jean Marinescu, întâlnire cu președintele Airbus: Compania intenționează să livreze în anul 2035 un avion bazat pe hidrogen

Published

on

© Marian Jean-Marinescu/ Facebook

Europarlamentarul Marian Jean-Marinescu a avut o întâlnire cu președintele companiei Airbus, Guillaume Faury, cu care a discutat despre situația în care se află compania și planurile de viitor ale gigantului aviatic european având în vedere modul în care Airbus a fost afectată de pandemie.

Marinescu a subliniat că multe companii au oprit plățile pentru comenzile pe care le aveau deja, însă “lucrurile au început treptat să se îmbunătățească și sunt companii care și-au păstrat comenzile pentru viitor”.

El a indicat că “marea provocare este însă Pactul ecologic și nevoia de a micșora emisiile”.

“Airbus spune că în 2035 va livra un avion bazat pe hidrogen. Este o afirmație extrem de îndrăzneață, pentru că hidrogenul vine cu foarte multe provocări. Eu sper că Airbus va reuși să livreze acest avion pe hidrogen, pentru că altfel aviația va avea probleme din punct de vedere ecologic, fiind atacată de foarte multe voci”, a mai punctat europarlamentarul român.

 

O altă provocare identificată de Marinescu, care are profesia de inginer de aviație, este determinată de criza actuală din transportul de marfă.

“Airbus are furnizori de peste tot, din toată lumea. Costul transportului s-a mărit de 20 de ori în această perioadă, mai ales din cauza crizei containerelor, care sunt blocate în SUA și China. Din cauza pandemiei nu există suficient personal pentru a descărca navele. Sunt cozi de sute de nave în porturile din SUA sau China”, a explicat el.

Eurodeputatul a mai arătat însă că “partea bună este că Airbus are un plan clar pentru viitor, și își propune neutralitate ecologică în 2050”.

Fiind o companie care poate susține cercetarea și dezvoltarea, planurile Airbus sunt credibile, a mai opinat deputatul european.

“Având alături și producătorul de motoare SAFRAN, care folosește deja 50% combustibili alternativi pentru motoarele pe care le propune acum, Airbus dar si celelalte companii aeriene, cred că vor reuși să ajunga la înverzirea transportului aerian cât de curând”, a conchis Marian-Jean Marinescu.

Continue Reading

Facebook

Advertisement
COMISIA EUROPEANA8 mins ago

Comisia Europeană anunță câștigătorii premiilor RegioStars, care recompensează cele mai bune proiecte din UE întocmite în cadrul politicii de coeziune

ROMÂNIA30 mins ago

Premierul Nicolae Ciucă atrage atenția că trebuie elaborată cât mai rapid OUG privind cadrul de implementare a PNRR

COMISIA EUROPEANA1 hour ago

UE și alți 67 de membri OMC încheie un acord istoric pentru reducerea birocrației în comerțul cu servicii

CHINA1 hour ago

Declarație comună UE-SUA: Suntem profund îngrijorați privind „acțiunile problematice și unilaterale” ale Chinei în Marea Chinei de Sud și de Est

ROMÂNIA2 hours ago

Klaus Iohannis: Lupta împotriva discriminării și asigurarea unui trai decent pentru persoanele cu dizabilități trebuie să constituie o prioritate pentru statul român

EUROPARLAMENTARI ROMÂNI2 hours ago

Eurodeputatul Mircea Hava: Digitalizarea ne obligă să avem un internet sigur, iar UE va avea o legislație care să ne protejeze

Gheorghe Falcă2 hours ago

Eurodeputatul Gheorghe Falcă: România a primit prima tranșă din PNNR. Țara noastră are șansa dezvoltării prin proiecte durabile și sustenabile

Daniel Buda3 hours ago

Comisia ANIT din Parlamentul European a adoptat compromisul propus de eurodeputatul Daniel Buda care permite continuarea transportului de animale vii către țările terțe

U.E.6 hours ago

Germania și-a luat rămas bun de la Angela Merkel, primul cancelar femeie și est-german al țării, prin cea mai solemnă ceremonie militară: “Simt mai presus de orice recunoștință și smerenie”

ROMÂNIA6 hours ago

România a repatriat 122 de cetățeni români și 62 de cetățeni UE din Maroc: “În vremuri de criză, solidaritatea este cheia”

ROMÂNIA30 mins ago

Premierul Nicolae Ciucă atrage atenția că trebuie elaborată cât mai rapid OUG privind cadrul de implementare a PNRR

ROMÂNIA2 days ago

Klaus Iohannis a decorat cadre medicale, profesori și reprezentați ai societății civile cu prilejul Zilei Naționale a României: O recunoaștere a meritelor oamenilor care aduc cinste țării noastre

MAREA BRITANIE2 days ago

Ziua Națională a României. Ambasadorul Regatului Unit la București: Combaterea problemelor climatice va reprezenta un ”aspect important al cooperării” dintre țările noastre

POLITICĂ2 days ago

Premierul Nicolae Ciucă, îndemn la unitate de Ziua Națională: Marea Unire rămâne cea mai frumoasă pagină din istoria României, o lecție despre coeziune care acum ne este necesară

COMISIA EUROPEANA4 days ago

Ursula von der Leyen salută decizia OMS de a începe negocierile pentru un tratat internațional privind pandemiile: Spiritul de acțiune colectivă, singurul răspuns pentru combaterea pandemiilor

U.E.4 days ago

Charles Michel, la sesiunea specială a Adunării Mondiale a Sănătății pentru un tratat internațional privind pandemiile: Sper că vom face istorie. Abordarea „O singură sănătate” este un „must-have”

EUROPARLAMENTARI ROMÂNI4 days ago

Mircea Hava pune la dispoziția oricărei ”comunități care dorește să cunoască și să acceseze fondurile” UE experiența sa de peste 20 de ani ca primar: Banii europeni pot schimba, din temelii, un oraș

ROMÂNIA5 days ago

Varianta Omicron: România trimite un avion Tarom pentru a-și repatria cetățenii blocați în Africa de Sud și se oferă să ajute și alte state UE care nu au reușit acest lucru, în limita capacității aeronavei

ROMÂNIA5 days ago

Premierul Nicolae Ciucă, întâlnire cu ministrul Sănătății: România urmează recomandările ECDC și ale Comisiei Europene. Românii care vin din țări din sudul Africii vor fi carantinați timp de 14 zile

EUROPARLAMENTARI ROMÂNI1 week ago

Eurodeputatul Victor Negrescu: Digitalizarea reprezintă soluția pentru a eficientiza statul. Trebuie să fructificăm oportunitățile financiare europene pentru investiții în acest domeniu

Team2Share

Trending