Connect with us

#RO2019EU

România nu va fi reprezentată de ministrul delegat pentru afaceri europene astăzi, la Bruxelles, la o reuniune cu mize cruciale pentru viitoarea Președinție română la Consiliul UE

Published

on

Consiliul Afaceri Generale al Uniunii Europene, reuniune la care participă miniștrii pentru afaceri europene din statele membre ale UE, se întrunește astăzi cu mize cruciale pe agendă – statul de drept din Polonia și Ungaria, Cadrul Financiar Multianual 2021-2027, precum și foaia de parcurs pentru semestrul european 2019 prezentată de președinția austriacă și română – într-o reuniune la care România nu va fi reprezentată de ministrul delegat pentru afaceri europene, o poziție special creată în arhitectura guvernamentală pentru a gestiona pregătirea și exercitarea Președinției României la Consiliul UE.

Reprezentarea României la nivelul Consiliului Afaceri Generale, potrivit unor surse guvernamentale citate de CaleaEuropeană.ro, a fost una dintre temele de discuție din Guvern care au condus la demisia ministrului delegat pentru Afaceri Europene, Victor Negrescu.

Foto: Consilium.europa.eu

Sâmbătă, o informație apărută inițial pe surse și anunțată ulterior public de ministrul Finanțelor, Eugen Teodorovici, și de ministrul Fondurilor Europene, Rovana Plumb, arătau că, în urma unei dispute la ședința de Guvern, de vineri, ministrul delegat pentru afaceri europene, Victor Negrescu, ar fi demisionat din funcție.

Într-o primă reacție publică, Victor Negrescu a spus că din respect pentru colegii săi din Guvern și din partid nu va exprima în spațiul public nici un punct de vedere cu privire la demisia sa din cadrul Executivului, dar în schimb o va face în cadrul partidului. Apoi, acesta a precizat, într-o postare pe Facebook publicată duminică, că responsabilitatea deținerii acestei poziții în executiv în contextul deținerii de către România a Președinției Consiliului UE nu este una cu ”mize personale”, ci o ”onoare” de a reprezenta România.

Atribuțiile lui Victor Negrescu, delegate către un alt reprezentant al Guvernului

Aceste evoluții politice în prag de preluare a președinției Consiliului Uniunii de către România au fost completate duminică seară, când pe pagina de Facebook MAE – Afaceri Europene a fost anunțată că delegarea atribuțiilor legale ale ministrului delegat pentru afaceri europene.

”Conform dispoziției Prim-ministrului din ședința de Guvern din 09.11.2018, atribuțiile legale ale ministrului delegat pentru afaceri europene referitoare la reprezentarea și gestionarea dosarelor CAG (Consiliul Afaceri Generale, la care participă miniștrii de afaceri europene din statele membre) vor fi îndeplinite și asigurate de acum încolo de un alt reprezentant al Guvernului. În acord cu instrucțiunile primite la nivel ministerial, toată documentația pregătită pentru buna reprezentare a intereselor României a fost deja înaintată celor desemnați să participe”, se arată în textul publicat.

Mize cruciale pe agenda Consiliului Afaceri Generale: președinția austriacă și viitoarea președinției română trebuie să prezinte foaia de parcurs pentru semestrul european 2019

Până la ora publicării acestei știri, niciun oficial al Guvernului nu a anunțat cine va reprezenta România la reniunea CAG – cea mai importantă formațiune a Consiliului în vederea pregătirii tuturor dosarelor pe care instituția le gestionează. Reuniunea are loc luni, la Bruxelles.

Reuniunea va demara cu o discuție privind statul de drept în Polonia. De asemenea, miniștrii vor reveni asupra procedurii în temeiul articolului 7 alineatul (1) din TUE cu privire la Ungaria.

Apoi, Consiliul va începe pregătirile pentru reuniunea Consiliului European din 13-14 decembrie cu discutarea unui proiect adnotat de ordine de zi.

De asemenea, miniștrii vor desfășura dialogul anual privind statul de drept. Tema acestuia va fi „Încrederea în instituțiile publice”.

În cursul sesiunii de după-amiază, Consiliul va desfășura o dezbatere de orientare cu privire la cadrul financiar multianual pentru perioada 2021-2027. Dezbaterea se va desfășura în cadrul unei sesiuni publice.

Miniștrii vor asista la o prezentare cu privire la programul de lucru al Comisiei pentru 2019.

De asemenea, Comisia va prezenta pachetul său privind subsidiaritatea, publicat la 23 octombrie.

În sfârșit, ca parte a pregătirii următorului semestru european, președinția austriacă și viitoarea președinție română vor prezenta foaia de parcurs pentru semestrul european 2019.

 

.

Robert Lupițu este redactor-șef, specialist în relații internaționale, jurnalist în afaceri europene și doctorand în domeniul reasigurării strategice a NATO. Robert este laureat al concursului ”Reporter și Blogger European” la categoria Editorial și co-autor al volumelor ”România transatlantică” și ”100 de pași pentru o cetățenie europeană activă”. Face parte din Global Shapers Community în cadrul World Economic Forum și este Young Strategic Leader în cadrul inițiativelor The Aspen Institute.

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

#RO2019EU

Abordare constructivă cu rezultate tangibile a Președinției României la Consiliul UE, înaintea reuniunii informale a ECOFIN de la București: Acord politic cu PE pe 9 dosare din domeniul Uniunii Piețelor de Capital

Published

on

Secretarul de stat în Ministerul Finanțelor Publice, Mihai-Eleodor Mandreș, a prezentat astăzi, în ședința Comitetului Economic și Financiar al Uniunii Europene (EFC), principalele teme care vor fi dezbătute la reuniunea informală de a Consiliului UE pentru Afaceri Economice și Financiare (ECOFIN) care va avea loc la București, în perioada 5-6 aprilie a.c.. Agenda reuniunii informale include discuții despre viitorul Cadru Financiar Multianual al UE, prioritățile în domeniul finanțelor în următorul ciclu instituțional, drumul de urmat pentru Uniunea Piețelor de Capital, impozitarea în domeniul muncii, rolul impozitării în asigurarea creșterii economice, pregătirea reuniunilor FMI și G20 de la Washington din 11-14 aprilie 2019, informează un comunicat al Președinției Consiliului.

Pe agenda EFC au figurat și alte teme, precum rezultatele ultimei reuniuni a Comitetului pentru Servicii Financiare, raportul președintelui Comitetului pentru Politici Economice (EPC) privind specificitățile de țară legate de output-gap, pregătirea reuniunii anuale a BERD, din mai 2019, de la Sarajevo.

Secretarul de stat Mihai-Eleodor Mandreș a subliniat în intervenția sa progresele substanțiale făcute pe perioada Președinției române a Consiliului UE în domeniul Uniunii Piețelor de Capital.

,,Am reușit să obținem în cele aproape 3 luni de mandat acord politic cu Parlamentul European pe 9 dosare din domeniul Uniunii Piețelor de Capital, iar pe alte 4 continuă negocierile. Vreau să le mulțumesc tuturor părților implicate pentru ritmul intens în care au lucrat, această abordare constructivă având rezultate tangibile”, a declarat demnitarul român.

La baza discuției din EFC a stat Comunicarea Comisiei Europene din 15 martie 2019, intitulată ”Uniunea Piețelor de Capital: progrese în crearea Uniunii piețelor de capital pentru o Uniune Economică și Monetară mai puternică”.

Comitetul Economic și Financiar are rolul de a promova coordonarea politicilor statelor membre necesare pentru funcționarea pieței interne, contribuind la pregătirea lucrărilor Consiliului UE sau prezentând periodic rapoarte Consiliului UE și Comisiei Europene în privința situației economice și financiare a statelor membre. EFC este format din înalți funcționari ai ministerelor de finanțe și ai băncilor centrale naționale, precum și ai Băncii Centrale Europene și ai Comisiei Europene.

Continue Reading

#RO2019EU

Ministrul Apărării Gabriel Leș: Fondul European de Apărare este una dintre cele mai importante iniţiative ale pachetului european de apărare

Published

on

Fondul European de Apărare este una dintre cele mai importante iniţiative ale pachetului european de apărare care vizează abordarea nevoilor actuale şi viitoare de securitate ale Europei, a declarat marţi ministrul Apărării, Gabriel Leş, în deschiderea Conferinţei privind cercetarea şi inovarea în domeniul capabilităţilor pentru apărare, eveniment organizat de Ministerul Apărării Naţionale în colaborare cu Agenţia Europeană de Apărare (EDA) în marja activităților Președinției României la Consiliul Uniunii Europene.

Este o onoare pentru România să găzduiască acest eveniment important dedicat cercetării şi inovării bazate pe capabilităţi, sub preşedinţia română a Consiliului UE, eveniment în care Agenţia Europeană de Apărare (EDA) a jucat un rol foarte important. De la lansarea Strategiei globale pentru Europa în 2016 (EUGS), UE a implementat un proces amănunţit pentru a-şi atinge obiectivele în domeniul securităţii şi apărării, construit în jurul a trei priorităţi strategice convenite: reacţia la conflicte externe şi crize, capabilităţi şi protejarea UE şi a cetăţenilor acesteia, toate acestea consolidând împreună capacitatea Uniunii de a acţiona în calitate de furnizor de securitate şi autonomia sa strategică, precum şi sporind capacitatea acestuia de a coopera cu partenerii săi şi de a-şi proteja cetăţenii. În acest context, cercetarea şi inovarea în domeniul apărării sunt considerate ca bază pentru nivelul necesar de know-how în procesele de dezvoltare a capacităţilor, jucând astfel un rol-cheie în contribuţia la autonomia strategică a UE“, a spus Gabriel Leş, citat de Agerpres.

Deschiderea evenimentului a fost transmisă LIVE de CaleaEuropeană.ro.

Ministrul a punctat, totodată, importanţa Fondului European de Apărare.

“În opinia mea, Fondul European de Apărare este una dintre cele mai importante iniţiative ale pachetului european de apărare (care include şi revizuirea anuală coordonată a apărării – CARD şi cooperarea structurată permanentă – PESCO), care vizează abordarea nevoilor actuale şi viitoare de securitate şi apărare ale Europei, ca element al strategiei globale a Uniunii Europene şi al planului său de implementare privind securitatea şi apărarea (IPSD)”, a menţionat ministrul.

Directorul executiv al EDA, Jorge Domecq, a subliniat, la rândul său, importanţa cercetării în domeniul apărării. El a precizat că în peste 15 ani de activitate EDA a dezvoltat 180 de proiecte în valoare de peste 1 miliard de euro.

De altfel, într-un interviu acordat în exclusivitate pentru CaleaEuropeană.ro, oficialul EDA a afirmat că România este un membru activ al Agenţiei Europene de Apărare şi a precizat că valoarea totală a proiectelor şi programelor la care România a participat la EDA până în prezent depăşeşte 60 de milioane de euro.

Domecq a subliniat că evenimentul urmărește să evalueze ”unde ne aflăm cu cercetarea în domeniul apărării în Europa” și a apreciat rolul pe care România îl joacă în dimensiunea avansării inițiativelor europene pentru apărare.

Citiți mai multe despre dimensiunea apărării europene

Conferința privind cercetarea și inovarea în domeniul capabilităților pentru apărare a avut loc, marți, la Palatul Parlamentului din Bucureşti, în contextul exercitării de către România a Președinției rotative a Consiliului Uniunii Europene.

Conferința a fost organizată de Ministerul Apărării Naționale prin Departamentul pentru Armamente, în colaborare cu Agenția Europeană de Apărare (EDA), iar la activitate au fost invitați să participe reprezentanți din cadrul ministerelor apărării, centrelor de cercetare, precum și din industria de apărare din țările membre ale Uniunii Europene.

Continue Reading

#RO2019EU

Din 2022 vor fi introduse pe piață noi tehnologii de siguranță obligatorii privind dotarea autovehiculelor cu scopul reducerii drastice a accidentelor rutiere și a pierderii de vieți omenești

Published

on

Începând cu 2022, va deveni obligatorie introducerea în vehiculele europene a unor noi tehnologii de siguranță pentru a proteja pasagerii, pietonii și bicicliștii. Instituțiile UE au ajuns la un acord politic provizoriu cu privire la regulamentul revizuit privind siguranța generală, informează Comisia Europeană.

În ultimii ani, UE a introdus o serie de măsuri obligatorii care au contribuit la o reducere anuală de 50 000 a accidentelor rutiere soldate cu decese, conform estimărilor. Aceste măsuri includ sisteme electronice de control al stabilității pentru toate vehiculele, precum și sisteme avansate de frânare de urgență și sisteme de avertizare la trecerea involuntară peste liniile de separare a benzilor de circulație, la camioane și autobuze.

Mai precis, în mai 2018, Comisia a propus ca anumite măsuri de siguranță a vehiculelor să fie obligatorii, inclusiv sistemele care reduc unghiurile moarte periculoase la camioane și autobuze și tehnologiile care avertizează conducătorul auto în caz de somnolență sau de neatenție. Aceste măsuri sunt prevăzute de actul legislativ asupra căruia trio-ul legislativ format din Comisie, Parlament și Consiliu și ar trebui să intre în vigoare începând cu 2022, cu excepția unor aspecte privind vizibilitatea directă pentru autobuze și camioane și extinderea zonei de impact a capului la autoturisme și camionete, care vor urma mai târziu din cauza modificărilor structurale de proiectare necesare.

Printre noile elemente de siguranță obligatorii se numără:

  1. Pentru autoturisme, camionete, camioane și autobuze: sisteme de avertizare în caz de somnolență și de neatenție a conducătorului auto (de exemplu, utilizarea telefoanelor inteligente în timpul conducerii), asistență inteligentă pentru controlul vitezei, sisteme de siguranță la mersul în marșarier cu cameră de luat vederi sau cu senzori și dispozitive de înregistrare a datelor în caz de accident („cutia neagră”).
  2. Pentru autoturisme și camionete: asistență pentru menținerea benzii de circulație, sisteme avansate de frânare de urgență și centuri de siguranță îmbunătățite în urma testelor de impact.
  3. Pentru camioane și autobuze: cerințe specifice de îmbunătățire a vizibilității directe a șoferilor de autobuz și de camion și de eliminare a unghiurilor moarte, precum și sisteme frontale și laterale ale vehiculului pentru a detecta și a avertiza cu privire la prezența participanților la trafic vulnerabili, în special la efectuarea virajelor.

În fiecare an, 25 000 de persoane își pierd viața pe drumurile noastre. Marea majoritate a acestor accidente sunt cauzate de erori umane. Putem și trebuie să acționăm pentru a schimba lucrurile. Datorită noilor elemente avansate de siguranță care vor deveni obligatorii, putem avea același impact ca atunci când au fost introduse centurile de siguranță. Multe dintre noile elemente există deja, în special în vehiculele de lux. Acum ridicăm nivelul de siguranță în ceea ce privește toate vehiculele și deschidem calea spre o mobilitate tot mai conectată și mai automatizată în viitor”, a declarat comisarul european pentru piața internă, industrie, antreprenoriat și IMM-uri, Elżbieta Bieńkowska.

În urma adoptării noilor măsuri de siguranță, Comisia se așteaptă  ca acestea să ajute la salvarea a peste 25 000 de vieți și la evitarea a cel puțin 140 000 de vătămări corporale grave până în 2038. Acestea vor contribui la obiectivul pe termen lung al UE de a ajunge la aproape zero decese și vătămări corporale grave până în 2050 („Viziunea zero”).

Pe lângă protecția cetățenilor pe drumurile europene, noile elemente avansate de siguranță vor ajuta conducătorii auto să se obișnuiască treptat cu noile sisteme de asistență pentru conducere. Creșterea gradului de automatizare oferă un potențial semnificativ pentru compensarea erorilor umane și asigură noi soluții de mobilitate pentru persoanele în vârstă și pentru cele cu deficiențe fizice. Toate acestea ar trebui să sporească încrederea și acceptarea de către public a automobilelor automatizate, sprijinind tranziția către conducerea autonomă.

Acordul politic la care au ajuns Parlamentul European, Consiliul și Comisia în urma așa-numitelor negocieri din cadrul trilogului face în prezent obiectul unei aprobări formale din partea Parlamentului European și a Consiliului. Noile tehnologii de pe piață care vor fi introduce în mod obligatoriu prin regulament pot contribui la reducerea numărului de decese și de vătămări corporale pe drumurile noastre, 90 % dintre acestea fiind cauzate de erori umane.  Elementele avansate de siguranță vor reduce numărul accidentelor, vor deschide calea spre o mobilitate tot mai conectată și mai automatizată și vor stimula inovarea și avantajul competitiv global al industriei europene a autovehiculelor.

Continue Reading
Advertisement
Advertisement

Facebook

Advertisement

Trending